text_structure.xml
34.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKania">Szanowni państwo, w związku z upływającym czasem otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKania">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKania">Nie widzę, porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejKania">Przystępujemy do realizacji porządku obrad: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2015 (druk nr 2772) w zakresie część budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#AndrzejKania">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji o przedstawienie części budżetowej 80.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławHuskowski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, szanowni państwo prezesi regionalnych izb obrachunkowych, po pierwsze, chciałbym zauważyć, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu, więc tylko w kilku zdaniach, w skrócie, powiem, jak to wygląda w części 80.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławHuskowski">W części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, dochody i wydatki realizowane są w dziale 750 – Administracja publiczna. Dochody zostały zaplanowane w wysokości 3333 tys. zł i największą kwotę stanowią wpływy z prowadzonej przez regionalne izby działalności informacyjnej, instruktażowej, szkoleniowej. Historycznie rzecz biorąc, od roku 2011, te dochody stanowią dochody budżetu państwa, w związku z likwidacją rachunku dochodów własnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławHuskowski">Wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. zostały zaplanowane w wysokości 113.883 tys. zł, co stanowi 100,7% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2014 – o 740 tys. zł więcej. Na wydatki bieżące zaplanowano 111.733 tys. zł, w tym na wynagrodzenia wraz z pochodnymi 91.147 tys. zł a na pozostałe wydatki bieżące zaplanowano 20.500 tys. zł, w zaokrągleniu, z przeznaczeniem na zakup towarów, usług, wynagrodzenia bezosobowe, szkolenia pracowników, delegacje służbowe i remont budynku Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławHuskowski">Zaplanowano wydatki majątkowe w wysokości 2150 tys. zł, z przeznaczeniem na inwestycję o charakterze budowlanym, zaplanowaną przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Łodzi, polegającą na przebudowie budynku, który RIO dostała od miasta, przy ul. Ogrodowej 28d a także na zakup sprzętu informatycznego, biurowego i pięciu samochodów służbowych dla RIO – w Krakowie, Olsztynie, Poznaniu i w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławHuskowski">Środki na wynagrodzenia pracowników zaplanowane zostały w wysokości 76.867 tys. zł a na pochodne od wynagrodzeń – 14.280 tys. zł. Umożliwiają sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia 1419 pracowników, z czego 1182 osoby nie objęte mnożnikowym systemem wynagrodzeń i 237 etatowych członków kolegiów, w tym prezesów izb i ich zastępców.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławHuskowski">Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejKania">Teraz poprosimy panią Elżbietę Królikowską-Kińską o przedstawienie koreferatu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejKania">Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Wszyscy wiemy, że regionalne izby obrachunkowe sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego i ich celem jest zapewnienie płynności i stabilności finansowej tych jednostek.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">W tym roku zaplanowano nadzór 68 jednostek samorządu terytorialnego i do tego trzeba odnosić budżet, bo to jest taka liczba, która jest stabilną liczbą. Te podstawowe kwoty, które są zaplanowane na 2015 r. (ja ich nie będę powtarzać, bo pan minister je przedstawił), ale można powiedzieć tak: jedyne dochody, na które regionalne izby obrachunkowe mają wpływ to są szkolenia. Zależnie od tego, ile szkoleń przeprowadzą, mogą zwiększać dochody, które potem są włączone jako dochody budżetu państwa i tutaj jakiś wpływ na to jest. Pozostałe dochody z postępowań są na niezmienionym poziomie. One są dosyć niskie z porównaniu ze szkoleniami – jeżeli na szkolenia planuje się 3333 tys. zł to, wpływy z kosztów postępowania – 200 tys. zł, tak że to jest kwota znacznie mniejsza.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Natomiast, jeżeli chodzi o wydatki, to te wydatki – można powiedzieć – w porównaniu do poprzedniego roku wzrastają bardzo nieznacznie, bo o 0,7%. Co prawda, w ogóle w projekcie ustawy budżetowej na 2015 r. założono, że wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych – co do zasady – będą się kształtowały na poziomie nominalnym wynagrodzeń z 2014 r. to jednak tutaj trzeba przeanalizować sytuację, która akurat jest w regionalnych izbach obrachunkowych i odnieść ją może do innych instytucji kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Z istoty działania regionalnych izb obrachunkowych wiadomo, że największą część stanowią wydatki płacowe. To jest 81,64% wydatków bieżących, to jest bardzo wysoki procent, przy czym średnie wynagrodzenie to jest 4512 zł, czyli ono bardzo niewiele odbiega od średniej krajowej. Natomiast w grupie pracowników nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń to jest 3997 zł, nieco lepiej jest w grupie etatowych członków kolegiów – 7082 zł, ale tych członków etatowych jest 237, w porównaniu do znacznie większej liczby pracowników objętych mnożnikowym systemem, których jest 1182. W związku z tym tutaj jest ta główna bolączka regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Teraz jeszcze na moment chciałabym odnieść się do wydatków majątkowych. Te wydatki majątkowe nie są zbyt duże, są skromne, ale chyba najważniejsze potrzeby są zapewnione. Mamy w Łodzi sytuację rozpoczętej inwestycji, która musi być kontynuowana, ponieważ miasto przekazało w zeszłym roku budynek (darowizną) i w zeszłym roku nic się nie udało zrobić, bo wiadomo, że są przetargi, terminy, których trzeba dotrzymywać. Budynek jest budynkiem historycznym, można powiedzieć, wcześniej był używany przez szkołę, w związku z tym tam są potrzebne prace budowlane. Miejmy nadzieją, że te 1000 tys. zł wystarczy.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Drugie pod względem wielkości wydatków majątkowych to są zakupy inwestycyjne związane z informatyzacją. Wydaje się, że jest to bardzo potrzebna grupa wydatków.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">A trzecią grupą wydatków pod względem wielkości, to jest zakup pięciu samochodów. Trudno mi się tutaj odnieść, ale wydaje się, że środki transportu też się niszczą a jeżeli to są kontrole, to trzeba pewnie używać tych środków transportu. Podsumowując, wydaje mi się, że – nie mając uwag do konstrukcji całości budżetu – jednak warto wziąć pod uwagę wynagrodzenia pracowników.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">W związku z tym chciałabym wnioskować o zwiększenia budżetu dla regionalnych izb obrachunkowych tak, aby umożliwić jakieś podwyżki wynagrodzeń pracowników regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Otrzymaliśmy też przed chwilą uchwałę Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, w której to, izby zwracają się o taką właśnie korektę budżetu.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejKania">Szanowni państwo, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AndrzejKania">Czy ktoś z państwa?</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AndrzejKania">Pan poseł Czartoryski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję pani poseł za ten koreferat, bo pani zwróciła uwagę na sytuację płacową w regionalnych izbach obrachunkowych a więc sytuację, powiedziałbym dosyć – nie wiem? – czy niepoważną, czy dziwną. Od już wielu lat, na pewno przez wszystkie lata tej kadencji parlamentu (sięgam też pamięcią do poprzedniej kadencji parlamentu), ciągle dyskutujemy o sytuacji płacowej regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Faktycznie, te dane są nam, Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, znane: około 9 tys. zł – średnia płaca w Najwyższej Izbie Kontroli, pewnie poniżej 7 tys. zł, ale powyżej 6 tys. zł – średnia płaca w Państwowej Inspekcji Pracy i, tutaj, te dwie informacje dotyczące średniej płacy w RIO, liczone z członkami kolegium, czyli 4,5 tys. zł i bez członków kolegium – 3900 zł.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">To jest, szanowni państwo, sytuacja kuriozalna. Średnio zarabiający inspektor w regionalnych izbach obrachunkowych, z bardzo dobrym wykształceniem, który kontroluje jednostki samorządu terytorialnego, zarabia około 2,5 tys. zł! I znamy wszyscy te artykuły z prasy, w których to można przeczytać, że w dobrych jednostkach samorządu terytorialnego, takich zamożnych, jak np. Warszawa czy Poznań, pracownicy obsługi urzędu, np. woźni, sprzątaczki, zarabiają więcej niż inspektor, który przychodzi do tego urzędu na kontrolę.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">To jest sytuacja absolutnie kuriozalna, o tym pisze prasa.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Regionalne izby obrachunkowe przez to mają ciągłą fluktuację kadr, praktycznie stanowią swego rodzaju szkołę dla wydziałów finansowych samorządów terytorialnych – po prostu, ktoś przygotowuje się w RIO do wykonywania zawodu i następnie odchodzi i tak kółko.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">To jest, proszę państwa, sytuacja niemożliwa do dalszego zaakceptowania, dlatego że rola samorządów w Polsce ciągle wzrasta, pula pieniędzy wydatkowana przez samorządy ciągle wzrasta i taka jest tendencja, i w Polsce, i w całej Europie, że będzie to coraz większa część wydatków publicznych w ogóle w Polsce a zatem regionalne izby obrachunkowe powinny być odpowiednio przygotowane również pod względem finansowym do pełnienia swojej roli.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#ArkadiuszCzartoryski">Chciałbym, szanowni państwo, złożyć teraz konkretną propozycję (wychodząc naprzeciw pani poseł i wychodząc naprzeciw temu, co regionalne izby obrachunkowe podjęły w swojej uchwale) i wnioskuję, abyśmy podjęli wniosek o zwiększenie wydatków w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015, w części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, dział 750, rozdział 75015 – Regionalne izby obrachunkowe, § 401 – zwiększenie wynagrodzeń osobowych pracowników izb, o kwotę 10.627 tys. zł oraz w § 411 i 412 zwiększenie pochodnych od wynagrodzeń o kwotę 1987 tys. zł. Łącznie będzie stanowiło to kwotę 12.614 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#ArkadiuszCzartoryski">Po zmianach, w części 80 projektu ustawy budżetowej – Regionalne Izby Obrachunkowe, wydatki będą wynosiły – zamiast 113.883 tys. zł – 126.497 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, ogółem będzie to 113.883 tys. zł, na wydatki bieżące jednostek budżetowych – 111. 647 tys. zł i wynagrodzenia wraz z pochodnymi – 91.147 tys. zł, po zmianach.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejKania">Przepraszam bardzo, ja tylko chciałbym poinformować pana posła, że – żeby zgłaszać (oczywiście, każdy z nas może) poprawki do projektu budżetu – trzeba spełnić pewne procedury.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AndrzejKania">Odpowiednie druki są do tego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AndrzejKania">W związku z powyższym, żebyśmy mogli, jako wspólne posiedzenie dwóch komisji, ustosunkować się do tego projektu poprawki, czy też zgłoszonej poprawki, prosiłbym ewentualnie o spełnienie wymogów formalnych.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#AndrzejKania">Pani poseł Bańkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaBańkowska">Ja muszę wesprzeć tutaj propozycję pana posła Czartoryskiego, bo jest to właściwie zgodne z dezyderatem, który Komisja do Spraw Kontroli Państwowej wystosowała, dotyczącym podwyższenia wynagrodzeń dla instytucji kontrolnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AnnaBańkowska">Mówiliśmy tutaj o izbach obrachunkowych, i o NIK, i o inspekcji pracy, bowiem w tej chwili jest tak, jak pan poseł mówi, że inspektorzy, np. inspekcji pracy czy izb obrachunkowych zarabiają bardzo mało mając odpowiedzialną pracę. Ta płaca nie wytrzymuje zderzenia z obowiązkami, dlatego jest to właściwy moment (nie czekając na odpowiedź na nasz dezyderat), żeby – rzeczywiście – poluzować w tym zakresie akurat w przypadku tej instytucji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AnnaBańkowska">Jest to jak najbardziej zasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejKania">Jak widzę, wszyscy prawie zgodnym chórem mówimy, że jednak regionalne izby obrachunkowe w kwestiach wynagrodzeń są mniej zauważane niż inne instytucje.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejKania">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrażynaWróblewska">Panie przewodniczący, szanowni państwo, na początku chciałabym serdecznie podziękować pani poseł koreferent i państwu posłom, którzy wspierają nasze starania o zwiększenie środków dla regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrażynaWróblewska">Przypomnę tylko, że Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych na swoim ostatnim posiedzeniu, w dniu 10 czerwca, podjęła stosowną uchwałę w sprawie budżetu regionalnych izb obrachunkowych na 2015 r. i tam (tak jak zresztą tu zostało zauważone) występujemy o wzrost wynagrodzeń o 15% w stosunku do budżetu 2014 r. To i tak nie niweluje różnic, jakie występują między organami kontroli, jakimi są RIO, a Najwyższą Izbą Kontroli. Wzrost pochodnych od wynagrodzeń osobowych w stosunku do roku 2014 to jest 14%, ponieważ dodatkowe wynagrodzenie siłą rzeczy będzie wypłacone w kolejnym roku i wtedy ta kwota będzie niezbędna.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#GrażynaWróblewska">W tej uchwale zwracamy również uwagę na potrzebę zwiększenia pozostałych wydatków bieżących, z pominięciem tych wynagrodzeń bezosobowych, o wzrost o 2596 tys. zł, tj. o 13%. Wzrost tych wydatków jest również niezbędny, choćby z uwagi na to, że niezbędne jest prowadzenie prac remontowych, modernizacyjnych; prze dwadzieścia lat w niektórych przypadkach nic nie było robione, ponieważ środki były zawsze mizerne. Tutaj, oprócz izby łódzkiej, występowaliśmy o zapewnienie środków dla Regionalnej Izby Obrachunkowej w Gdańsku, 227 tys. zł. Tam też jest potrzeba modernizacji jednostki.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#GrażynaWróblewska">Ta uchwała została przedłożona naszemu panu ministrowi, została przedłożona Ministrowi Finansów, ale – jak do tej pory – te wielkości, które zostały zaprezentowane w projekcie ustawy budżetowej, te 0,7%, nie zapewniają w żaden sposób tych naszych oczekiwań.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#GrażynaWróblewska">Chcę podkreślić, że regionalne izby obrachunkowe z roku na rok mają większe zadania. W tej chwili nałożony został obowiązek badania, opiniowania wieloletnich programów finansowych, opiniowania programów naprawczych, kolejna zmiana ustawy o finansach publicznych niesie kolejne uchwały, które będą objęte nadzorem. Nie mówię już o uchwałach w sprawie tak zwanych uchwał śmieciowych, gdzie kolejna zmiana będzie też powodowała wzrost liczby uchwał, które będą objęte nadzorem.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#GrażynaWróblewska">Proszę państwa, te nasze oczekiwania i prośby o wzrost wynagrodzeń uznane są przez wszystkich. Nie tylko, że te wynagrodzenia są niskie, ale również poważnym problemem, stanowiącym ryzyko w działalności, jest fluktuacja kadr. Z roku na rok ci najbardziej doświadczeni inspektorzy odchodzą po prostu do innych instytucji, w tym – do jednostek samorządu terytorialnego, gdzie po prostu te wynagrodzenia są stosunkowo wyższe. Podam tylko przykład. W 2013 r. z pracy w izbach ogółem odeszło 53 pracowników, w roku 2012 – 79, w 2011 – 88, z ogólnej liczby. Są to byli główni inspektorzy kontroli, specjaliści z doświadczeniem, którzy znaleźli zatrudnienie na innych ważnych stanowiskach.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#GrażynaWróblewska">Przygotowanie pracowników do pełnienia funkcji wymaga kilku lat. Natomiast u nas przyjmowany inspektorów kontroli z wyższym wykształceniem może mieć zaproponowane wynagrodzenie 2200 zł, góra – 2500 zł, jeżeli ma jakieś niewielkie doświadczenie, ale z reguły nie przychodzą do nas ludzie z doświadczeniem kontrolnym, bo tam mają wynagrodzenie wyższe, wręcz odwrotnie, to nasi inspektorzy przechodzą do Najwyższej Izby Kontroli, czy do innych instytucji kontrolnych. Właśnie te korzystniejsze warunki finansowe były główną przyczyną odejścia pracowników i śmiem przypuszczać, że to zjawisko nasili się po wyborach samorządowych, kiedy w wielu przypadkach będą zmiany na stanowiskach skarbników czy specjalistów a nawet na innych stanowiskach.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#GrażynaWróblewska">O średnim wynagrodzeniu nie będę już mówiła, ponieważ państwo posłowie tu wielkości podali. Dlatego też – tak jak powiedziałam na wstępie – Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych wnioskuje o zwiększenie wynagrodzeń dla pracowników regionalnych izb obrachunkowych o te kwoty, które tutaj padły. To jest 10.627 tys. zł. To skutkować będzie wzrostem wynagrodzeń i pochodnych do kwoty 87.361 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#GrażynaWróblewska">Chcę tylko przypomnieć, że Sejm Rzeczypospolitej Polskiej uchwalając budżet na rok 2013 w części – Regionalne Izby Obrachunkowe zapewnił środki w kwocie 5000 tys. zł na zwiększenie wydatków na wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi z pozycji rezerw celowych uznając za konieczność podniesienie statusu finansowego pracowników izb, nieporównanego do pracowników Najwyższej Izby Kontroli a kwota ta miała być pierwszym krokiem na drodze do osiągnięcia założonego celu na kolejne lata.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#GrażynaWróblewska">Niestety, poziom wydatków na wynagrodzenia w 2014 r. nie uległ zwiększeniu, w związku z tym te nasze działania, aby wynagrodzenia uległy podwyższeniu w roku 2015. Te 5000 tys., które otrzymaliśmy w 2014 r. na podwyżki z rezerwy celowej dały skutek (jeśli chodzi o podwyżki) w kwocie 196 zł. No, ale było to jakieś światełko w tunelu, że może będzie się lepiej działo. Rok 2014 tego nie przyniósł, stąd też ten nasz apel o popieranie tych naszych starań.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#GrażynaWróblewska">Dezyderat, który przyjęła Komisja do Spraw Kontroli Państwowej przyjęliśmy z wielką nadzieją, że może uda się te środki pozyskać.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#GrażynaWróblewska">Była tu również mowa o wydatkach na kupno samochodów. To są samochody niezbędne dla zapewnienia dojazdów inspektorów kontroli skarbowej do odległych jednostek samorządu terytorialnego, gdzie środki komunikacji publicznej nie umożliwiają dojazdu na czas, który jest niezbędny do prowadzenia czynności kontrolnych. A zaopatrzenie w sprzęt komputerowy też jest niezbędne, dziś już nikt nie pisze na maszynie, prawda? Jeśli chodzi o prognozy finansowe, to są olbrzymie płachty, mały ekran uniemożliwia czytelność dokumentu, stąd jest to niezbędne.</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#GrażynaWróblewska">Chcę podkreślić, że w kolejnych latach regionalne izby obrachunkowe, bez zwiększenia poziomu wydatków budżetowych nie będą w stanie realizować tych zadań przy zachowaniu wysokich standardów działalności nadzorczej, opiniodawczej i kontrolnej.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#GrażynaWróblewska">W związku z tym właśnie, z uwagi właśnie na podjęcie tych działań bardzo proszę szanowne komisje, i Komisję do Spraw Kontroli Państwem i Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, o dalsze wspierania tych naszych starań o zwiększenie środków dla regionalnych izb obrachunkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejKania">Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejKania">Pan poseł Czartoryski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jak zrozumiałem, po zgłoszeniu ustnym przeze mnie poprawki, więcej jeszcze państwa parlamentarzystów z innych klubów chce również poprzeć tę poprawkę, więc proponowałbym, żebyśmy wspólnie ja przyjęli.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">To będzie, po prostu, większa szansa na jej skuteczne przegłosowanie…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKania">Panie pośle, zaproponowałbym taką rzecz, ponieważ pani poseł koreferent zgłosiła miękką poprawkę, tak ją nazwę: może byśmy jednak, tak wspólnie, zostawili tę decyzję Komisji Finansów Publicznych, ze względu na to, że chyba tutaj pozytywnie wszyscy się do tego nastawiamy, żeby jednak regionalnym izbom obrachunkowym dołożyć pieniędzy ze wskazaniem na wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejKania">Taka byłaby propozycja z mojej strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeśli można, bo pan przewodniczący wszedł mi w słowo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Jeżeli byłaby taka propozycja, to jednak podtrzymam swoją pierwszą propozycję, żebyśmy przyjęli poprawkę jako komisje merytoryczne a, oczywiście, decyzja Komisji Finansów Publicznych będzie decyzją Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">Tutaj oceniamy merytorycznie tę sytuację i tutaj powinniśmy przyjąć decyzję. Tak, że podtrzymuję swoją poprawkę, którą oczywiście niezwłocznie po zakończeniu dyskusji do prezydium dostarczę.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejKania">Pani poseł Bańkowska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaBańkowska">Muszę powiedzieć, że absolutnie jestem za tym, żeby te dwie komisje, które w tej chwili obradują, przyjęły swoje stanowisko w formie właśnie propozycji poprawki do budżetu.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AnnaBańkowska">Praktykę taką stosuje Komisja Polityki Społecznej i Rodziny, nie jeden raz. Czyli, my powinniśmy dzisiaj zakończyć, jeżeli jesteśmy zgodni co do tego, że regionalne izby obrachunkowe są potrzebne, że muszą tam być fachowcy, żeby robotę dobrze robili i nie może być to szkoła dla przyszłych urzędników innych instytucji, czyli szkoła przetrwania i nauki, to musimy dzisiaj przyjąć i osoba upoważniona przez nas, która będzie reprezentować nas na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych jest umocowana tym stanowiskiem.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AnnaBańkowska">Komisja Finansów Publicznych jest, oczywiście, tą nadrzędną w zakresie przyjmowania tego typu propozycji lub nie, ale inicjatywa powinna wyjść od branżowej komisji, więc jestem za tym, żeby dzisiaj przyjąć stanowisko i kwoty, o których mówi pan poseł Czartoryski i z tym wyjść do Komisji Finansów Publicznych. Inaczej to tam – przepraszam – nie będzie ta kwestia zauważona. Po to oceniamy budżet, żebyśmy swoje stanowisko zawarli.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AndrzejKania">Pan przewodniczący Dzikowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WaldyDzikowski">Naszym zadaniem podstawowym jest wyrażenie opinii obu komisji dla Komisji Finansów Publicznych i tu jesteśmy zgodni, że zgadzamy się co do kwestii wsparcia regionalnych izb obrachunkowych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WaldyDzikowski">Jest pełna zgoda, myślę, bez względu na kolor polityczny.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WaldyDzikowski">Możemy zaznaczyć bardzo precyzyjnie w tej opinii, ale ta poprawka, źle skonstruowana poprawka, może przynieść więcej szkód niż korzyści.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WaldyDzikowski">Zostawmy tę rolę Komisji Finansów Publicznych. W imieniu prezydium pan przewodniczący powiedział, że będzie przychylność (tak mi się wydaje, z dużym prawdopodobieństwem), przychylność Komisji Finansów Publicznych, także naszych koleżanek i kolegów, ale trzeba wskazać konkretne źródło, skąd wziąć te pieniądze – nie jesteśmy w stanie w tej chwili.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WaldyDzikowski">Apeluję, żeby to była bardzo precyzyjna opinia, bez konkretnej poprawki, bo popełnimy błąd.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#WaldyDzikowski">Źle skonstruowana poprawka – jeszcze raz powtarzam – może przynieść więcej szkód niż korzyści, w związku z tym dajmy szansę wykazania się Komisji Finansów Publicznych, bo ona jest naprawdę właściwą.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#WaldyDzikowski">Proszę, aby nie spieszyć się, nie wylewać dziecka z kąpielą.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejKania">Mamy dzisiaj wydać opinię na temat projektu budżetu przedstawionego przez ministerstwo administracji. Jest, przypomnę, wniosek pozytywny pani poseł koreferent.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AndrzejKania">Chciałbym zapytać, czy jeszcze ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AndrzejKania">Poseł koreferent zgłosił wniosek o pozytywne zaopiniowanie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2015, druk nr 2772, w zakresie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe wraz z wnioskiem o zwiększenie budżetu na wynagrodzenia w regionalnych izbach obrachunkowych, zgodnie z wnioskiem pani poseł koreferent, do którego wszyscy, jak tu siedzimy, się przychylamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Nie, nie, nie, panie przewodniczący, jeżeli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKania">Panie pośle, albo pan poseł Czartoryski zgłosi poprawkę, tak jak zaproponowałem i jakie są procedury, albo…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Ale skąd pan wie, o czym chcę mówić?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Panie przewodniczący, myślę, że w toku tej dyskusji bardzo jasno sprecyzowaliśmy, jaki chcemy do tej opinii przyjąć wniosek i bardzo proszę, żeby pan nie ograniczał tego wniosku do stwierdzenia, że zgodnie z opinią pani poseł koreferent o zwiększenie wydatków, tylko żebyśmy przyjęli, jeżeli już, konkretne kwoty w konkretnych paragrafach. Jest to policzone dosyć precyzyjnie i jeżeli tutaj panowie posłowie stwierdzili, że w Komisji Finansów Publicznych tym się zajmą, to się zajmą, natomiast my zawnioskujmy już konkretne kwoty, o których mówiłem, czyli, ażeby zwiększyć w dziale 750 – Administracja publiczna, w rozdziale 75015.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">I to jest wniosek, nie poprawka budżetowa, tylko wniosek Komisji do opinii, którą wyrażamy; rozdział 75015 – przyjąć projekt planu 113.883 tys. zł, co będzie zwiększeniem o 12.614 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GrażynaWróblewska">Panie pośle, nie, z tego to…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, tak, oczywiście, już sam się pogubiłem.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Taki był projekt a zwiększenie o 12.614 tys. zł doprowadzi do kwoty 126.687 tys. zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejKania">W kwestii formalnej pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MagdalenaKochan">Mam prośbę do pana posła Czartoryskiego, bo pana wniosek sprowadzający się do wyliczenia konkretnych kwot jest niczym innym jak powtórzeniem wniosku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, o którego uwzględnienie prosi pani posłanka koreferująca.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MagdalenaKochan">To są tożsame wnioski a wniosek pani koreferent o tyle łatwiej nam przekazać do Komisji Finansów Publicznych, że on spełnia wszystkie wymogi regulaminowe. To jest tożsame, to jest istota tej poprawki, żeby zwiększyć o określoną, wnioskowaną przez Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych kwotę.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#MagdalenaKochan">Prośba, żebyśmy może się w tej kwestii nie sprzeczali a poparli wniosek posła koreferenta, bo on jest tożsamy z pana wnioskiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Prośba o ostateczne sformułowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKania">Chwila tylko, poczekajcie państwo, pani poseł koreferent się zgłaszała.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#AndrzejKania">Pani poseł Królikowska-Kińska.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Dziękuję, wszystko zostało powiedziane przez moją przedmówczynię.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejKania">Proszę państwa, tylko spytam, czy jest zgoda, żebyśmy przyjęli propozycję przed chwilą wygłoszoną przez panią poseł, czyli wniosek o uwzględnienie wniosku Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, o którym mówiła pani poseł koreferent?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BeataKempa">Przepraszam, jeśli można, bo chodzi o kwestię (z całym szacunkiem dla pani poseł koreferent, która to wyartykułowała), ale ważne jest wzmocnienie tego wniosku, że to jest nasza decyzja, wspólnie obradujących komisji, żeby w tej formule to wybrzmiało, że to jest wniosek wspólnie obradujących komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejKania">Proszę państwa, to już będzie zawarte, ponieważ to będzie nasza decyzja, czyli posiedzenia dwóch wspólnie obradujących komisji.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejKania">Proszę państwa, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że pozytywnie przyjęliśmy ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejKania">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#AndrzejKania">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2015, wraz z wnioskiem o zwiększenie części 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#AndrzejKania">Proszę państwa, proponuję, aby reprezentowała nas pani poseł koreferent, pani Królikowska-Kińska.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#AndrzejKania">Czy są inne zgłoszenia?</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#AndrzejKania">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#AndrzejKania">Pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaKrólikowskaKińska">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#AndrzejKania">Wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#AndrzejKania">Czy są jeszcze jakieś propozycje, proszę państwa?</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#AndrzejKania">Nie słyszę, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#AndrzejKania">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#AndrzejKania">Dziękuję panu ministrowi, dziękuję państwu posłom, dziękuję wszystkim obecnym.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#AndrzejKania">Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>