text_structure.xml
24.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MariuszBłaszczak">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Stwierdzam kworum. Państwo otrzymali porządek dzienny posiedzenia. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę, uznaję, że porządek obrad został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MariuszBłaszczak">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 (druk nr 1625) w zakresie: części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe, dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10 oraz części budżetowej nr 83 – Rezerwy celowe poz. 78.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MariuszBłaszczak">Proponuję następującą procedurę. Poproszę przedstawiciela MAiC o przedstawienie zmiany rządowej. Witamy pana ministra Huskowskiego. Bardzo proszę, oddaję głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławHuskowski">W części 80 – RIO, wydatki nie uległy zmianie w stosunku do planowanych na rok 2013. Jeśli chodzi o dochody, będą zwiększone o drobną kwotę 6 tys. zł z powodu konieczności sprzedaży starego samochodu. Jeśli chodzi o rezerwę celową w poz. 78, czyli wynagrodzenia osobowe wraz z pochodnymi dla RIO, to ta rezerwa była utworzona w wysokości 5000 tys. zł i środki te nie zostały ograniczone. Rezerwa jest realizowana i zostanie zrealizowana w całości, więc zmian dotyczących RIO generalnie nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MariuszBłaszczak">Dziękuję bardzo. Jest na sali pan Ryszard Zajączkowski, zastępca przewodniczącego Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, prezes RIO w Zielonej Górze. Panie prezesie, czy pan chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RyszardZajączkowski">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MariuszBłaszczak">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RyszardZajączkowski">Szanowni państwo przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, szanowny panie ministrze! Mam zaszczyt dzisiaj zaprezentować sprawozdanie z działalności RIO…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MariuszBłaszczak">To jeszcze nie ten punkt. Chodzi o zmianę budżetową. Czy w sprawie zmiany budżetowej pan przewodniczący chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardZajączkowski">Bardzo jesteśmy wdzięczni, że w tej części nie mamy kłopotów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariuszBłaszczak">Dobrze a więc poproszę o przedstawienie koreferatu przez panią poseł Bożenę Szydłowską.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BożenaSzydłowska">Miło być koreferentem akurat tej części i sprawy, która dotyczy RIO, bo autentycznie ten budżet państwa na rok 2013 nie jest dotknięty żadną zmianę. Ponadto rezerwa, która została utworzona, została utrzymana – w kwocie 5000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MariuszBłaszczak">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Rozumiem, że pani poseł koreferent proponuje pozytywnie zaopiniować tę zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BożenaSzydłowska">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MariuszBłaszczak">Czy są jakieś głosy sprzeciwu? Nie słyszę. Przyjmuję, że Komisje pozytywnie zaopiniowały ten projekt, gdyż praktycznie nie przewiduje on zmian w budżecie i jeśli nie usłyszę głosu sprzeciwu, to upoważniamy panią poseł Bożenę Szydłowską do reprezentowania stanowiska obu Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BożenaSzydłowska">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MariuszBłaszczak">Nie słyszę głosu sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MariuszBłaszczak">Punkt drugi naszego porządku obrad: rozpatrzenie Sprawozdania z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2012 r. Poproszę pana przewodniczącego Krajowej Rady RIO o zabranie głosu. Ze strony państwa posłów jest taka serdeczna prośba o syntetyczną wypowiedź pana przewodniczącego, bo mamy dostarczone materiały.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RyszardZajączkowski">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o sprawozdanie, to postaramy się przedstawić państwu taki rzeczywiście bardzo wycinkowy zakres i zwrócić uwagę na niektóre sprawy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, mamy sprawozdanie szczególne, jeśli chodzi o rok 2012, który jest przedmiotem dzisiejszych obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariuszBłaszczak">Proszę państwa, proszę o uwagę. Proszę o nierozmawianie przez telefony komórkowe na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RyszardZajączkowski">Przedstawiamy dzisiaj państwu sprawozdanie, które ma szczególny charakter, dlatego że opracowaliśmy je również w związku z obchodami dwudziestolecia działalności RIO. Państwo otrzymaliście, rzeczywiście, bogaty materiał, jeśli chodzi o funkcjonowanie RIO oraz sprawozdanie z realizacji budżetów samorządów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, chciałem powiedzieć, że jest to również szczególna forma. Po raz pierwszy opracowaliśmy taki dokument, który miałby mieć bardziej czytelny charakter i trafiający do odbiorców. Do tego materiału załączona jest płyta, która podkreśla całą działalność RIO i najważniejsze – sprawozdanie z działalności samorządów, jeśli chodzi o sprawy budżetowe. W części tabelarycznej pokazujemy wielkości, które zostały zrealizowane w roku 2012.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#RyszardZajączkowski">Ten materiał został przygotowany wysiłkiem wszystkich pracowników RIO i zespołu, którego szefem jest pan prezes Dobek, prezes RIO w Bydgoszczy, który jest tutaj ze mną.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#RyszardZajączkowski">Może króciutko. Jak powiedziałem, ten materiał został państwu dostarczony. On jest bardzo szeroki i bogaty. Oczywiście, nie jesteśmy w stanie omówić w sposób szczegółowy tego materiału. Wskażę tylko pewne elementy, które rzeczywiście szczególnie nas dotyczą.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#RyszardZajączkowski">Jak powiedziałem, RIO w tym roku obchodzą dwudziesto1lecie działalności. Można powiedzieć, że jest już określony dorobek. Zdobyliśmy też doświadczenie. Jednak ciągle wypracowujemy nowe metody funkcjonowania w zakresie nowych instrumentów informatycznych. Współpracujemy bardzo mocno z MF i innymi instytucjami i resortami, które w tym zakresie są zainteresowane, jeśli chodzi o nasz bogaty zbiór doświadczeń i danych, które posiadamy, jeżeli chodzi o budżety samorządowe.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#RyszardZajączkowski">Chciałem tylko zwrócić uwagę na kilka spraw, proszę państwa. Jeśli chodzi o kwestię naszego budżetu, o dochody, to wykonaliśmy je w 107%. Zrealizowaliśmy wszystkie kwestie związane z rezerwą celową na nasze szkolenia, które państwo raczyliście nam umożliwić, funkcjonowanie, działalność szkoleniową. Oprócz działalności nadzorczej, kontrolnej, działalność szkoleniowa dominuje, jeśli chodzi o funkcjonowanie RIO.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, jak powiedziałem, wykonanie dochodów w wysokości 107,2%, zwiększenie naszego budżetu nastąpiło m.in. w wyniku zwiększenia rezerwy celowej na szkolenia. Pozwoliło to nam zrealizować to zadanie w sposób pełny i te środki, które państwo przekazaliście w ramach rezerwy celowej, jeszcze w większym zakresie przekazać do budżetu, bo RIO są państwowymi jednostkami budżetowymi. Wszystkie dochody, które wypracowują, przekazywane są do budżetu państwa. W związku z tym można powiedzieć, że ta skala problemu się wyrównała i mogliśmy zrealizować nasze zadanie w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#RyszardZajączkowski">Przechodząc do najistotniejszych kwestii naszego budżetu to jest sprawa naszych wynagrodzeń. Jest to kwestia związana z dominantą, jeśli chodzi o plany finansowe w RIO, gdyż prawie 78% to są wynagrodzenia i pochodne. Proszę państwa, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że gdzieś około 35% pozostałych wydatków bieżących, jakie mamy zabezpieczyć na funkcjonowanie rzeczników komisji orzekających i działanie inspektorów kontroli, to wówczas ta część już, rzeczywiście, pozostanie nam niewielka. Dla informacji podaję (to też jest zawarte w informacji), że nasze wydatki inwestycyjne to są wielkości 1,5%.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#RyszardZajączkowski">Chciałbym jeszcze powiedzieć o kilku sprawach. Jeśli chodzi o naszą kadrę, to około 86% naszych pracowników to są ludzie z wyższym wykształceniem. Dominuje wykształcenie ekonomiczne i prawnicze. Wśród naszych pracowników jest dwunastu doktorantów, dziesięciu radców prawnych a więc jest to kadra wyszkolona, która rzeczywiście może zabezpieczyć i zabezpiecza wykonanie zadań, które są na nas nałożone. Mamy, proszę państwa, dwudziestu dwóch audytorów wewnętrznych, którzy funkcjonują w naszych strukturach, a więc jest to już rzeczywiście dominujący potencjał, jeśli chodzi o nasze funkcjonowanie.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#RyszardZajączkowski">Jednak znowu pozostaje kwestia średnich wynagrodzeń, którą muszę tutaj przekazać, jeśli państwo pozwolicie. Na dzień dzisiejszy, jeśli chodzi tylko o kontrolerów i pracowników analitycznych w naszych izbach, średnia wynosi odpowiednio 3940 zł i 3390 zł a więc w porównaniu do innych instytucji, rzeczywiście, tutaj w sposób dominujący – odstajemy. Proszę państwa, ja podaję średnią, żeby sprawa była jasna co do średniego zatrudnienia. Nie pokazujemy tutaj wynagrodzenia, jeśli chodzi o pełny limit etatów kalkulacyjnych. Oczywiście, to by w znacznym stopniu też uległo zmianie.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, kładziemy bardzo duży nacisk na szkolenia pracowników. Te środki, które otrzymujemy również w ramach Kapitału ludzkiego, które u nas funkcjonują, które realizowaliśmy przez poszczególne izby, umożliwiły nam w pewien sposób funkcjonowanie, jeśli chodzi o RIO.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, nie będę tutaj szczegółowo omawiał kwestii nadzoru. Te wszystkie sprawy znajdziecie państwo w materiałach. Te wszystkie kwestie są omówione. Ja tylko zwrócę uwagę na jeden element, proszę państwa, który dotyczy opinii, które wydajemy. Oczywiście, te dokumenty nie mają charakteru wiążącego, ale w zdecydowany sposób przedstawiają pewną wiedzę dla samorządów. Z naszych doświadczeń wynika, że jest ona wykorzystywana.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, chciałbym zwrócić uwagę na pewną uwagę. Na dzień dzisiejszy – rzeczywiście – liczba opinii, które wydaliśmy, uległa zdecydowanemu zmniejszeniu. Z czego to wynika? Przede wszystkim były to opinie kredytowe i opinie w zakresie deficytu. Te opinie zostały zmienione i to jest ewidentny sygnał, że samorządy w tym okresie – a więc w okresie przygotowania się do realizacji budżetu i przygotowania się do szczególnej normy 243, a więc udzielonego wskaźnika zadłużenia – w zdecydowany sposób ograniczyły swoje zamierzenia i swoje działania odnośnie do zaciągania kredytów i jednocześnie zwiększania deficytu. Jest to pozytywny objaw i ta różnica, jeśli chodzi o kwestie związane z funkcjonowaniem w tym zakresie, zdecydowanie się ograniczyła.</u>
<u xml:id="u-18.13" who="#RyszardZajączkowski">Kwestie kontroli również omawiamy bardzo szczegółowo. Materiał został państwu dostarczony. Pokazujemy wszystkie elementy. Pokazujemy również kwestię współpracy, liczby wykonanych kontroli i dbałość o to, żeby kontrole kompleksowe były wykonywane w cyklu czteroletnim. Działamy również na tzw. zlecenia, tak to nazywamy, które musimy realizować zgodnie z przepisami a więc policji, prokuratury. Proszę państwa, było 480 informacji, które były realizowane. To jest pokaźne, dodatkowe obciążenie, które funkcjonuje w zakresie RIO.</u>
<u xml:id="u-18.14" who="#RyszardZajączkowski">Przepraszam, już będę kończył, ale jeszcze kilka kwestii, jeśli państwo pozwolicie, związanych z kontrolą sprawozdań. To są wielkości sięgające już setek tysięcy dokumentów, które kontrolujemy, ale to wymaga szczególnej pracy, którą wykonują nasi pracownicy.</u>
<u xml:id="u-18.15" who="#RyszardZajączkowski">Proszę państwa, na zakończenie kwestia działań szkoleniowych. Jest to około 17,5 tysiąca przeszkolonych ludzi dzięki temu, że posiadaliśmy możliwość i środki w ramach rezerwy celowej na prowadzenie tych szkoleń. Zrealizowaliśmy swoje zadanie ustawowe i jednocześnie zapewniliśmy przeszkolenie takiej rzeszy pracowników samorządowych, radnych, innych działaczy, którzy uczestniczyli w szkoleniach w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-18.16" who="#RyszardZajączkowski">Mógłbym jeszcze podnosić wiele kwestii, ale w jednym przypadku chodzi o pewną prośbę. Do tego materiału do części I mamy załączone tzw. wnioski de lege ferenda. Tam jest jeden wniosek, na który szczególnie chciałbym państwu zwrócić uwagę. Dotyczy on m.in. tego indywidualnego wskaźnika zadłużenia, o którym już mówiłem. Jest to rzeczywiście instrument, który będzie wpływał na funkcjonowanie samorządów. Na dzień dzisiejszy mamy taką wiedzę, czerwcową wiedzę, że około 96 samorządów może nie spełniać tego wskaźnika. W naszym sprawozdaniu w roku poprzednim za rok 2011 przekazywaliśmy informację, że występuje z tym problem, jeśli chodzi o kwestię uchwalenia budżetu. Jak państwo doskonale wiecie, jednostka samorządu terytorialnego (jst) – jeżeli nie spełni tej relacji wynikającej z tego przepisu ustawowego – nie będzie mogła uchwalić budżetu. W tym przypadku organem nadzoru jest, oczywiście, kolegium RIO, ale kolegium RIO nie ma innych instrumentów, aby móc uchwalić taki dokument. Oczywiście, w literaturze i w nauce utrwalił się pogląd, że ta relacja obowiązuje praktycznie jednostkę samorządu, organ stanowiący, ale w takim przypadku również kolegium RIO musiałoby uchwalić taki budżet z wadą. W związku z tym jest to podstawowy problem, który w tym zakresie dotyczy kolegium w roku następnym. Mam nadzieję, że zapowiedź pana premiera odnośnie do poluzowania pewnych kwestii związanych ze środkami UE za lata przeszłe i przyszłe być może w sposób zdecydowany wpłynie (mamy taką nadzieję, nie mamy jeszcze takich możliwości obliczeniowych, bo nie znamy danych) na poprawę tego wskaźnika. W związku z tym mamy nadzieję, że ten problem, jeśli chodzi o orzecznictwo w naszym zakresie, będzie pomniejszony.</u>
<u xml:id="u-18.17" who="#RyszardZajączkowski">Chciałbym przekazać głos panu prezesowi Dobkowi w tej części budżetowej. Bardzo proszę o skrótowe przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MariuszBłaszczak">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszDobek">Państwo przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze! Pragnę zauważyć, że zapisy art. 25a ustawy o RIO wskazują na dwuczęściowy charakter tego sprawozdania. Część druga – wykonanie budżetu jst została opisana na 200 stronach, 40 tabelach tego materiału, który – jak zapowiedział pan przewodniczący Krajowej Rady – został zamieszczony na dyskietce.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszDobek">Z uwagi na życzenie takiego zaprezentowania bardzo „w pigułce” chciałbym zwrócić uwagę tylko na niektóre aspekty a mianowicie na co? Na zróżnicowanie przestrzenne, podmiotowe jst pozyskiwanych dochodów, realizowanych wydatków oraz problem zadłużenia.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#TadeuszDobek">Rok 2013 był generalnie dla samorządów trudny. Trudny, bo to był kolejny rok, gdzie dochodów samorządów dotykała rzeczywistość gospodarcza naszego kraju, która ma przedłożenie na poziom, czyli na spadek dynamiki realizowanych dochodów i w konsekwencji wydatków. Tutaj pragnąłbym zwrócić uwagę na rozsądek samorządowców w zakresie polityki wydatkowej, żeby ostatecznie to dostosować do swoich możliwości, skoro rok 2012 jest rokiem przedostatnim do roku 2014, kiedy wchodzi ta znana formuła oszczędnościowa, przede wszystkim indywidualnego wskaźnika zapisanego w art. 243. To w 2012 roku miało miejsce, czego efekty pragnę przedstawić a faktycznie przedstawiam, przełożenie na poziom realizacji wydatków, w szczególności wydatków inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#TadeuszDobek">A propos zróżnicowania po stronie dochodów – w roku 2012 przeciętna dochodów uzyskiwanych przez poszczególne samorządy w ujęciu województw – 100 wynosiła w odniesieniu do tej przeciętnej jst województwa lubelskiego – 65%, woj. mazowieckiego – 146%. W odniesieniu do udziału w podatkach dochodowych: 65% te same województwa i aż 170% również jst woj. mazowieckiego. To pokazuje skalę rozbieżności możliwości finansowych, potencjału ekonomicznego. Proszę zwrócić uwagę, że jeśli mówimy o udziałach w podatkach dochodowych, mówimy o dochodach własnych, to jest to faktycznie ten wyraz samodzielności finansowej a zatem możliwości realizowania i w tym względzie, proszę państwa, skutek ustawy o dochodach jst, która weszła w życie 1 stycznia 2004, po dziewięciu latach de facto jest taki, jaki jest.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#TadeuszDobek">Może jeszcze o zróżnicowaniu podmiotowym. Udział dochodów własnych: m. st. Warszawa 74,2% czyli prawie 3/4, miasta na prawach powiatu – 57,9%. Oczywiście wiemy, że m.st. Warszawa jest miastem na prawach powiatu, ale już od wielu lat prezentujemy je oddzielnie, bo ujęcie danych statystycznych miasta Warszawy w grupie miast na prawach powiatu, w naszej ocenie, deformowałoby obraz. Jeśli państwo podejmiecie się wysiłku przejrzenia sprawozdań z lat poprzednich, to zauważycie, że prawie od początku dane o m. st. Warszawa prezentujemy oddzielnie. Wskaźnik osiągniętych dochodów własnych – 46,6%, w samorządowych województwach – 43%, a w powiatach – 29,4%. To pokazuje, że potencjał ekonomiczny powiatów jest najbardziej ze wszystkich kategorii samorządu terytorialnego zdeterminowany uzależnieniem od środków pozyskiwanych z budżetu państwa. To może tyle o dochodach.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#TadeuszDobek">Kwestie wydatków. Średni poziom wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca w roku 2012 w stosunku do roku ubiegłego zmniejszył się o 81 zł. Można powiedzieć, że jest to kwestia kilku procent, ale przypadająca na jednego mieszkańca kwota wydatków budżetowych to 89% ogólnego przeciętnego poziomu dla jst a w woj. mazowieckim jest 120%. Dysproporcja ta jest jeszcze większa w zakresie wydatków inwestycyjnych. To zróżnicowanie za rok ubiegły – 60% jst woj. lubuskiego, 140% przeciętnej krajowej jst woj. mazowieckiego. Pragnę zwrócić uwagę, że w roku poprzedzającym, w roku 2011, te dysproporcje były jednak dużo mniejsze, jst najmniejszego województwa to 80% przeciętnej, woj. pomorskiego – 125%. W roku ubiegłym 60% i 140%.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#TadeuszDobek">Jeszcze jedna sprawa. Ja już wspomniałem, że rok ubiegły był dla samorządowców w pewnym sensie rokiem porządkowania tych zasobów finansowych w kontekście wymagań finansowych, limitów wprowadzonych art. 242, głównie art. 243, który ma wejść do 1 stycznie 2014 roku. Tutaj można z satysfakcją odnotować, że o niewiele zatrzymał się podział przyrastania zobowiązań, de facto obniżył się o 0,2 punktu procentowego powyżej średniej zadłużenia miasta na prawach powiatu – 48,4%, 47,7% – Warszawa. Przeciętna dla wszystkich – 38,2%, poniżej powiaty – 26,5%.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#TadeuszDobek">Warto zwrócić uwagę i od wielu lat to prezentujemy w naszych sprawozdaniach, że wskazujemy na potencjalny efekt przejęcia zobowiązań samorządowych osób prawnych, których zadłużenie w 95% generują samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej. Dodam, że efekty restrukturyzacji zobowiązań, jaka została podjęta w 2005 roku, po 7–8 latach de facto są jednak ograniczone, w dalszym ciągu występuje zagrożenie. W skali kraju w trzech województwach: opolskim, podlaskim i śląskim nie wystąpiły jst, na których sytuację zadłużenia nie miałoby wpływu zadłużenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim są samorządy terytorialne. W pozostałych województwach od 1 do 3 takie jednostki występują. Trzy przypadki to trzy województwa. W dalszym ciągu to potencjalne zagrożenie istnieje. Dodam również, że gdyby doszło do konieczności spłaty, to byłyby to jednostki, które wymieniłem – 24 jednostki w roku ubiegłym, które by przekroczyły poziom zadłużenia z tego powodu o nominalny określony art. 189, tzn. ponad 60%.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#TadeuszDobek">Wobec prośby, którą staram się spełnić, to tyle z mojej strony i dziękuję za wysłuchanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MariuszBłaszczak">Bardzo dziękuję za te ważne informacje przedstawione przez państwa. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BeataKempa">W świetle tego, co był uprzejmy powiedzieć pan prezes, mam taką refleksję (będzie taki wniosek do prezydium Komisji do Spraw Kontroli Państwowej), żeby uwzględnić w planie pracy NIK kwestię zbadania i skontrolowania sprawy owego powodzenia tej restrukturyzacji, oceny skutków finansowych. Faktycznie, pan tu dotknął problemu bardzo ważnego, ponieważ to nie pomogło a w tym momencie to zadłużenie nadal jest lawinowe i, krótko mówiąc, te przekształcenia poza przekręceniem tabliczki niewiele dały z punktu widzenia jakichś ewentualnych korzyści albo przynajmniej ograniczenia strat dla Skarbu Państwa. Będzie z tym połączona druga sprawa: na ile polepszył się poziom opieki zdrowotnej, na ile – nie, czyli można powiedzieć, że w świetle państwa ustaleń przydałaby się taka kompleksowa kontrola tego planu restrukturyzacji, ale to tylko tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MariuszBłaszczak">Dziękuję bardzo. Skoro nie ma więcej głosów, stwierdzam, że Komisje przyjęły do wiadomości sprawozdanie z działalności RIO za rok 2012. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu gościom, państwu gościom. Zamykam posiedzenie Komisji. Krótka informacja dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Zapraszam państwa do sali nr 23, do sali obok. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>