text_structure.xml
29.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WitoldCzarnecki">Otwieram posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WitoldCzarnecki">Witam państwa posłów i zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WitoldCzarnecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu sprawozdania Komisji z działalności w VII kadencji Sejmu. Powyższy porządek i materiał państwo otrzymali.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WitoldCzarnecki">Czy są uwagi odnośnie do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WitoldCzarnecki">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#WitoldCzarnecki">Pragnę poinformować państwa posłów, że zgodnie z art. 168 ust. 1 regulaminu Sejmu oraz uchwałą nr 20 Prezydium Sejmu z dnia 4 sierpnia 2015 r., komisja – na zakończenie kadencji – sporządza sprawozdanie ze swojej działalności. Komisja przyjmuje część opisową sprawozdania uzupełnioną o część statystyczną. Całość sprawozdania zostanie państwu przekazana pod koniec kadencji. Część opisową przedkładam przed państwem w imieniu całego prezydium Komisji i w dniu dzisiejszym podczas posiedzenia planuję ją przedstawić.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WitoldCzarnecki">„Do zakresu działania Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii należały sprawy innowacyjności, informatyzacji oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Komisja w VII kadencji Sejmu odbyła 174 posiedzenia, w tym 31 posiedzeń wspólnych oraz 11 posiedzeń wyjazdowych połączonych z 23 wizytacjami.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WitoldCzarnecki">Komisja na swym pierwszym posiedzeniu w dniu 17 listopada 2011 roku wybrała prezydium w składzie: przewodniczący Komisji Mieczysław Golba oraz zastępcy przewodniczącego: Wincenty Elsner, Jan Kaźmierczak, Grzegorz Napieralski i Marek Suski. Prezydium w powyższym składzie kierowało pracami Komisji do 24 czerwca 2014 roku, kiedy Komisja rozpatrzyła i przyjęła wniosek posła Marka Suskiego o odwołanie posła Mieczysława Golby z funkcji przewodniczącego Komisji. Przewodniczącym Komisji został wybrany poseł Witold Czarnecki. Równocześnie poszerzono skład prezydium o zastępcę przewodniczącego posła Piotra Tomańskiego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#WitoldCzarnecki">Prezydium opracowywało projekty planów pracy, decydowało o terminach i porządkach obrad posiedzeń Komisji oraz o osobach zaproszonych do wzięcia udziału w posiedzeniach w celu złożenia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad Komisji, wyznaczało sprawozdawców na posiedzenia, zapewniało członkom Komisji otrzymywanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#WitoldCzarnecki">Odbyło się 87 posiedzeń prezydium Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#WitoldCzarnecki">W ramach Komisji działały: Podkomisja stała do spraw rozwoju technologii internetowych pod przewodnictwem posła Johna Abrahama Godsona oraz cztery podkomisje nadzwyczajne, powołane w celu rozpatrzenia skierowanych do Komisji projektów ustawy, w tym trzy podkomisje nadzwyczajne prowadzone przez sekretariat Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#WitoldCzarnecki">Komisja w VII kadencji Sejmu współuczestniczyła pracach nad projektami ustaw: poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (druk nr 1623), rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1637), rządowym projektem ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (druk nr 1726), rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej niektórych innych ustaw (druk nr 3658).</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#WitoldCzarnecki">Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (druk nr 1623) dotyczył zasad udzielania przez banki komercyjne przedsiębiorcom kredytu technologicznego oraz umożliwienia przyspieszenia wypłat środków beneficjentom poprzez ujednolicenie sposobu ich wypłaty z procedurą wypłaty obowiązującą w ramach innych działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#WitoldCzarnecki">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw wprowadził kolejny etap procesu zmian legislacyjnych w obszarze informatyzacji i cyfryzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#WitoldCzarnecki">Rządowy projekt ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych (druk nr 1726) zwiększał dostępność do informacji o zbiórkach dla obywateli poprzez stworzenie ogólnopolskiego portalu zbiórek publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#WitoldCzarnecki">Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3658) dążył do wdrożenia nowej technologii w zakresie tzw. premii technologicznej.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#WitoldCzarnecki">Postępowania legislacyjne nad powyższymi projektami zostało zakończone.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WitoldCzarnecki">Ponadto Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii współuczestniczyła w pracach nad przedstawionym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (druk nr 3286) dotyczącym: zniesienia opodatkowania aportu własności intelektualnej i przemysłowej, umożliwienia rozwoju rynku venture capital w Polsce, ułatwień rozporządzania majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze, Państwową Akademię Nauk i jej instytuty naukowe, ułatwienia zatrudniania w instytutach badawczych i na uczelniach młodych naukowców oraz zagranicznych specjalistów, ułatwień podejmowania studiów w Polsce przez obcokrajowców, wspierania działalności badawczo-rozwojowej. Ustawa ta została uchwalona na 101. posiedzeniu Sejmu w dniu 25 września 2015.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WitoldCzarnecki">Do Komisji został skierowany również: poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (druk nr 916), dotyczący dookreślenia granic dozwolonego własnego użytku osobistego obejmującego korzystanie z pojedynczych egzemplarzy utworów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej a także poselski projekt rezolucji w sprawie sprzeciwu wobec przystąpienia przez Polskę do umowy o Jednolitym Sądzie Patentowym (druk nr 977). Postępowania legislacyjne nie zostały zakończone – projekt ustawy został wycofany w dniu 9 maja 2013 roku a projekt rezolucji wycofano w dniu 3 grudnia 2014 roku.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WitoldCzarnecki">Komisja współuczestniczyła w rozpatrywaniu przedstawionego przez Prezesa Rady Ministrów dokumentu „Raport Polska 2011. Gospodarka-Społeczeństwo-Regiony”.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#WitoldCzarnecki">Komisja uchwaliła dezyderaty do Prezesa Rady Ministrów w sprawie odłożenia podpisania przez Polskę umowy ACTA, w sprawie uwarunkowań i potencjalnych skutków przystąpienia Polski do jednolitego systemu ochrony patentowej, w sprawie cyfryzacji naziemnego nadawania telewizyjnego; w sprawie jednolitej ochrony patentowej i Jednolitego Sądu Patentowego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#WitoldCzarnecki">Komisja uchwaliła 14 opinii, w tym opinię dla Komisji Infrastruktury w sprawie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz ustawy o drogach publicznych (druk nr 541). Pozostałe opinie dotyczyły: sprawy rządowego projektu ustawy budżetowej, sprawozdania z wykonania budżetu państwa lub sprawy sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w zakresie działania Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#WitoldCzarnecki">Komisja zapoznała się z prezentacją raportów: World Internet Project 2011, PARP „Innowacyjność” oraz Monitor – Polska 2012 Koalicji na Rzecz Otwartego Rządu.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WitoldCzarnecki">Komisja zapoznała się z informacją o stanie realizacji ustaw:</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#WitoldCzarnecki">– z dnia 30 maja 2008 roku o niektórych formach wspieraniu innowacyjności,</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#WitoldCzarnecki">– z dnia 7 maja 2010 roku o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w zakresie: infrastruktury zapewniającej dostęp do szerokopasmowego internetu i dostępu do internetu bez pobierania opłat oraz dostępu w miejscach publicznych;</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#WitoldCzarnecki">– z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych w zakresie opłaty reprograficznej i planów zmiany listy urządzeń nią objętych oraz w zakresie nowych pól eksploatacji w związku z postępem technologicznym,</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#WitoldCzarnecki">– z dnia 30 maja 2008 roku o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej,</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#WitoldCzarnecki">– ustawy z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#WitoldCzarnecki">Komisja rozpatrzyła 14 informacji Najwyższej Izby Kontroli m.in. o wynikach kontroli: realizacji przez beneficjentów spoza sektora finansów publicznych projektów współfinansowanych ze środków funduszy europejskich na przykładzie Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, wykorzystania środków Unii Europejskiej w ramach realizacji działania 4.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka w latach 2007–2011, wykorzystania środków publicznych na naukę, wdrażania innowacji przez szkoły wyższe i parki technologiczne, promulgacji prawa w postaci elektronicznej, działania organów administracji publicznej podejmowanych w celu zapewnienia dostępu do sieci i usług telekomunikacyjnych, ochrony klientów dokonujących zakupów towarów w sklepach internetowych i realizacji przez podmioty państwowe zadań w zakresie ochrony cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#WitoldCzarnecki">W obszarze zainteresowań Komisji były nie tylko zagadnienia legislacyjne, wynikające z zakresu jej pracy a ważne dla rozwoju zarówno gospodarki, jak i dla społeczeństwa jak np. inicjatywy związane z transferem technologii w różnych dziedzinach, z dostępem do szerokopasmowego internetu, upowszechnianiem nowoczesnych technologii, ale również związane z promowaniem dobrych praktyk.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WitoldCzarnecki">Stąd potrzeba organizacji posiedzeń wyjazdowych np. w Rzeszowie, Szczecinie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, a także wizytacji jednostek naukowo-badawczych, przedsiębiorstw innowacyjnych. Komisja przeprowadziła 23 wizytacje w tym m.in. w Warszawie – w Centralnym Instytucie Ochrony Pracy – Państwowym Instytucie Badawczym, w Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych, w Muzeum Techniki podczas Wydarzenia Inżynierskiego „CAx Innovation,” w Centrum Nauki Kopernik; w Szczecinie – w Akademii Morskiej, w 3shape Poland, w Read Gene SA, w Krakowie – w Narodowym Centrum Promieniowania Synchrotronowego SOLARIS, w Life Science Parku i w Jagiellońskim Centrum Innowacji, w Centrum Cyklotronowym Bronowice, Instytucie Fizyki Jądrowej Państwowej Akademii Nauk.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#WitoldCzarnecki">Prace Komisji koncentrowały się wokół tematów związanych: z komercjalizacją wyników badań, ze wspieraniem i finansowaniem innowacyjności – w tym technologii kosmicznych i satelitarnych, a także w kluczowych spółkach Skarbu Państwa, z informatyzacją i realizacją celów Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz z rozwojem społeczeństwa informacyjnego, z dostępem do informacji publicznej, ochroną prawa autorskiego i praw pokrewnych w internecie; z funkcjonowaniem nowoczesnych technologii:</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#WitoldCzarnecki">– w administracji (między innymi e-PUAP, czyli elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej, systemami płatnik, PESEL i pl.ID);</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#WitoldCzarnecki">– w edukacji (pilotażowy program rządowy Cyfrowa Szkoła, a także działania Ministra Edukacji Narodowej związane z cyfryzacją edukacji i e-podręcznikami);</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WitoldCzarnecki">– w ochronie zdrowia (w tym e-WUŚ czyli elektroniczną Weryfikacją Uprawnień Świadczeniobiorców, CSIOZ czyli Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia).</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#WitoldCzarnecki">Komisja Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zorganizowała seminarium „Rola innowacyjności w zwiększaniu wzrostu i rozwiązywaniu problemów globalnych i społecznych” oraz była współorganizatorem konferencji „Systemy ochrony własności przemysłowej w Polsce a możliwości rozwoju gospodarczego” w sali kolumnowej w gmachu Sejmu RP w maju 2014 roku. Partnerem strategicznym była Polska Izba Rzeczników Patentowych. Celem konferencji była dyskusja o systemie ochronie własności intelektualnej w Polsce w kontekście wzmocnienia polskiej gospodarki. Konferencja zgromadziła wielu znakomitych ekspertów, cieszyła się dużym zainteresowaniem i była transmitowana na żywo na stronie internetowej Sejmu. Materiały pokonferencyjne zostały umieszczone na stronie internetowej Biura Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#WitoldCzarnecki">Komisja reagowała na aktualne problemy nurtujące polskie społeczeństwo, zajmując się między innymi problemem ACTA, umową Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP) w zakresie proponowanych przepisów dotyczących prawa własności intelektualnej (IPR), zagrożeniem cyberprzestrzeni RP.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#WitoldCzarnecki">Członkowie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii zdają sobie sprawę, że innowacyjność jest kluczem do wzrostu, konkurencyjności i dobrobytu społecznego w XXI wieku. Europa stoi przed poważnym wyzwaniem w zakresie innowacji, gdzie pomimo doskonałej bazy naukowej, dynamicznych firm i twórczego talentu, dobre pomysły są zbyt rzadko zamieniane na nowe produkty i usługi. Dlatego Komisję interesowały doświadczenia innych krajów w tym zakresie, np.: singapurskie w zakresie komercjalizacji badań i rozwoju oraz autorska koncepcja sieci high tech inkubatorów profesora Wiesława Nowińskiego z Agencji A*STAR, a także komercjalizacja wyników badań dotycząca Węzła Wiedzy i Innowacji KIC InnoEnergy. Wyzwaniem dla Polski pozostaną wciąż innowacje, w tym innowacje społeczne.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#WitoldCzarnecki">W VII kadencji współpracował z Komisją stały doradca dr Radosław Nielek.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#WitoldCzarnecki">Warszawa, dnia 8 października 2015 roku.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#WitoldCzarnecki">Przewodniczący Komisji Witold Czarnecki.”</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#WitoldCzarnecki">Tak wygląda sprawozdanie z pracy naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#WitoldCzarnecki">Zanim oddam państwu głos, chciałbym podziękować posłom członkom Komisji, za ich aktywność i pracę ponad podziałami na rzecz naszej ojczyzny.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję również gościom, ministrom, organizacjom zaangażowanym w sprawy innowacyjności za liczne materiały i uczestnictwo w pracach Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję szczególnie stałemu doradcy Komisji, panu Radosławowi Nielekowi, za bardzo dobre rady i pomoc. Zawsze był do naszej dyspozycji. Bardzo serdecznie dziękuję także sekretarzom Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii – pani Ewie Gast oraz pani Julii Popławskiej za znakomitą współpracę.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#WitoldCzarnecki">Szczególnie serdeczne słowa podziękowania kieruję jeszcze raz do pani Ewy Gast, osoby kierującej sekretariatem Komisji, za jej zaangażowanie i postawę. Zawsze doskonale przygotowywała posiedzenia prezydium i Komisji a sekretariat funkcjonował bardzo sprawnie. Bardzo wysoko oceniam przygotowanie posiedzeń wyjazdowych, wizytacji i codzienną współpracę.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#WitoldCzarnecki">Serdecznie paniom dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#WitoldCzarnecki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#WitoldCzarnecki">Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos na temat sprawozdania? Ktoś z zaproszonych gości?</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo proszę, głos ma pan przewodniczący Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekSuski">Chciałem również dołączyć do podziękowań pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarekSuski">Pragnę podziękować wszystkim za pracę. Spieraliśmy się, ale to normalne, w polityce są różne zdania i interesy. Lepiej lub gorzej, ale pracowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarekSuski">Sądzę, że kilka naszych posiedzeń, które zakończyły się przyjęciem różnych ustaw, było korzystnych. Niestety, na następną kadencję zostaje wiele spraw niezałatwionych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarekSuski">Chciałem bardzo serdecznie podziękować sekretariatowi.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarekSuski">Myślę, że pan przewodniczący wystąpi do dyrektora o nagrody na zakończenie kadencji dla obu pań. Rzeczywiście w wielu sprawach wspierały nas dobrą radą, wiedzą, nie tylko wypełniając swoje obowiązki, ale pełniąc również rolę dobrych duchów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarekSuski">Dziękuję wszystkim koleżankom, kolegom i zaproszonym gościom.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WitoldCzarnecki">Wypowie się pan przewodniczący Elsner.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WincentyElsner">Również chciałbym dołączyć się do tych życzeń.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#WincentyElsner">Nasza Komisja pracowała w sposób odmienny od wielu innych. Rzadko zdarza się, aby osoby pochodzące z tak wielu opcji politycznych połączył wspólny cel, jakim są nowoczesne technologie i innowacyjność. Te cztery lata pokazały, że istnienie tej komisji w Sejmie ma sens. Czego należałoby życzyć i czego bym oczekiwał?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#WincentyElsner">Chciałbym, aby w przyszłej kadencji dociążyć pracą Komisję Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Bardzo wiele posiedzeń odbyliśmy w ramach funkcji kontrolnych Sejmu, a bardzo niewiele projektów ustaw przeszło przez naszą Komisję. To nie była nasza wina. Tak te ustawy były przygotowywane przez rząd, Platformę Obywatelską i Polskie Stronnictwo Ludowe. Bardzo wiele jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie innowacyjności i nowoczesnych technologii.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#WincentyElsner">Potrzebna jest odpowiednia legislacja. Liczę, że na przełomie następnych czterech lat prace legislacyjne tej Komisji będą intensywniejsze. Więcej dobrych ustaw zbliży nas do Polski innowacyjnej i pomoże budować nowoczesne technologie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#WincentyElsner">Serdecznie dziękuję koleżankom i kolegom za czteroletnią współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WitoldCzarnecki">Poproszę teraz o zabranie głosu pana profesora Kaźmierczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JanKaźmierczak">Postaram się wypowiedzieć krótko, ale czuję potrzebę w tym zakresie, gdyż kończę z pracą w parlamencie (nie kandyduję w najbliższych wyborach). Chciałbym podsumować moją pracę w tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję panu posłowi Elsnerowi za słowa o potrzebie jej istnienia, gdyż uważam się za jednego z akuszerów powstania Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii w ubiegłej kadencji. Jeśli chodzi o diagnozę dotyczącą małej liczby ustaw, być może tak jest. Wydaje mi się, że te ustawy, które dotyczyły innowacyjności przechodziły bez wątpienia przez naszą Komisję. Czy powinno być ich więcej? Jeśli popatrzymy na ranking innowacyjności krajów członkowskich Unii Europejskiej, który jest publikowany co jakiś czas, zapewne tak.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JanKaźmierczak">Życzę kolejnej grupie posłów, jacy stworzą tę Komisję w kolejnej kadencji parlamentu oraz kierownictwu resortu i instytucji, które do tego się przyczyniają, aby tak było. Oprócz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji bez wątpienia należy docenić rolę Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego Centrum Nauki. Te instytucje są również kreatorami polityki innowacyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JanKaźmierczak">Myślę, że warto również wspomnieć o Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pani prezes bardzo często nas odwiedzała i toczyły się interesujące dyskusje jeśli chodzi o różne działania prowadzone w ramach poprzedniego rozdania środków unijnych. Myślę w szczególności o Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka oraz o zamierzeniach związanych z Programem Operacyjnym Inteligentny Rozwój.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JanKaźmierczak">Uzupełnię jeszcze wypowiedź pana przewodniczącego Suskiego. Bardzo wysoko oceniam pracę zarówno pani Ewy, jak i pani Julii. Chciałbym przypomnieć, że przed panią Julią na początku kadencji mieliśmy jeszcze pana Andrzeja i prosiłbym o przekazanie mu podziękowań, gdyż wiem że jeszcze funkcjonuje w strukturach Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WitoldCzarnecki">O głos poprosił jeszcze pan przewodniczący Elsner.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WincentyElsner">Pragnę powiedzieć jeszcze kilka słów, w związku z tym, że pan przewodniczący wspomniał o swoich planach politycznych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WincentyElsner">Moje życzenia również skierowane były pod adresem posłów VIII kadencji, którzy będą pracowali w tej Komisji. Również nie kandyduję i nie będę zasiadał w tej Komisji. Tak się potoczyły moje polityczne losy.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WincentyElsner">Mogę zadeklarować, jeśli pojawię się w IX kadencji Sejmu to, na pewno, w tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WincentyElsner">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WitoldCzarnecki">Głos zabrać chce jeszcze jeden z naszych gości.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WitoldCzarnecki">Głos ma pan dyrektor, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#LeszekGrabarczyk">W imieniu dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Krzysztofa Kurzydłowskiego oraz swoim i zespołu, chciałbym skorzystać z tej okazji, aby podziękować za cztery lata współpracy, a w szczególności za dobór tematów, którymi Komisja się zajmowała oraz za poziom intelektualny dyskusji podczas posiedzeń. Dzięki temu, nie dość że motywowało to nas do intensywnej i celowej pracy, mając świadomość roli kontrolnej parlamentu, dawało nam to również wiele satysfakcji. Pracując nad polityką innowacyjności, motywowania dotworzenia nowych rzeczy, ważne jest wsparcie ze strony innych uczestników tych procesów.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#LeszekGrabarczyk">Dyskusja podczas posiedzeń Komisji nieraz dawała nam takie wsparcie i poczucie, że obrany kierunek jest właściwy. Pamiętam wiele takich dyskusji, szczególnie na przełomie ostatnich miesięcy, np. nad programem Innowacje Społeczne. Poziom intelektualny i konkluzje były bardzo wartościowe i dały nam poczucie, że należy wzmocnić wysiłki prac w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#LeszekGrabarczyk">Jeszcze raz bardzo serdecznie dziękuję w imieniu swoim, pana profesora Kurzydłowskiego i współpracowników za cztery lata owocnej współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi Grabarczykowi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#WitoldCzarnecki">Głos zabierze jeszcze pan minister Włodzisław Duch.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WłodzisławDuch">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WłodzisławDuch">Niestety, miałem okazję pracować z państwem dość krótko, gdyż zacząłem nieco ponad rok temu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WłodzisławDuch">Bardzo cieszę się z konkluzji, którą przytoczył pan przewodniczący, że członkowie Komisji zdają sobie sprawę, że innowacyjność jest kluczem do wzrostu konkurencyjności i produktu społecznego.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WłodzisławDuch">Powtarzam, iż nauka jest podstawą wszelkiej innowacyjności. Zamienia ona pieniądze w wiedzę i innowacyjność i w coraz większe pieniądze. Ustawy, które udało się uchwalić i przedyskutować są bardzo ważne. Słusznie pan przewodniczący zauważył, że w dalszym ciągu jest wiele do zrobienia. Coraz lepiej to dostrzegamy. W tym tygodniu odbyło się posiedzenie Polsko-Amerykańskiej Rady Innowacji. W ramach jej słyszeliśmy o mnóstwie problemów, jakie napotykają programy innowacyjne, szczególnie jeśli chodzi o zastosowanie technologii informatycznych w służbie zdrowia. Realizowanych jest 17 projektów polsko-amerykańskich. Wysyłamy ludzi, aby nauczyli się tych procesów komercjalizacji i innowacji.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WłodzisławDuch">Wydaje się mi, że wszystko idzie w dobrym kierunku i cieszy mnie, że jest to porozumienie ponad podziałami politycznymi, jak słusznie zauważył pan przewodniczący. Niezależnie od naszych opcji politycznych wszystkim z nas zależy, aby nasz kraj się rozwijał. Nauka i innowacje są rzeczą kluczową. Nie wiem, na ile Komisja może się w to zaangażować.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WłodzisławDuch">Szersze uświadomienie to oczywiście rola ministerstwa, które próbuje propagować naukę, poprzez jej upowszechnianie, pikniki, wspieranie festiwali naukowych. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma swój kanał telewizyjny. Próbujemy uświadamiać społeczeństwu jak bardzo istotne są to sprawy. Jeśli popatrzeć na to, co dzieje się na świecie (jeden z uczestników Polsko-Amerykańskiej Rady Innowacji pokazywał jak wyglądają nowe patenty i publikacje), cała Europa i Stany Zjednoczone zostają w tyle. Trzeba zdawać sobie sprawę, że aby stać w miejscu, trzeba biec. Jeśli się biegnie wolno, i tak wszyscy nas przegonią.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WłodzisławDuch">Trzeba zdawać sobie sprawę, że to kluczowy obszar gospodarki a państwa Komisja jest ważna. Chciałbym wszystkim podziękować za współpracę w realizacji zadań, które udało się nam dokończyć. W dalszym ciągu jest jednak wiele do zrobienia, co zauważamy.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WłodzisławDuch">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WitoldCzarnecki">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WitoldCzarnecki">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#WitoldCzarnecki">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#WitoldCzarnecki">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia części opisowej sprawozdania z działalności Komisji w VII kadencji?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#WitoldCzarnecki">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#WitoldCzarnecki">Stwierdzam, że przyjęliśmy sprawozdanie w części opisowej.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#WitoldCzarnecki">Porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#WitoldCzarnecki">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#WitoldCzarnecki">Protokół posiedzenie z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#WitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>