text_structure.xml 84.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dzień dobry państwu. Witam serdecznie. Mamy już kworum. Dzisiaj faktycznie posiedzenia komisji sejmowych są tak poukładane, że o tej samej porze są po trzy, cztery posiedzenia. Posłowie, więc będą dochodzili w czasie obrad. Otwieram czterdzieste piąte posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam panów posłów, witam zaproszonych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#GrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia to: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2013 (druk nr 755) w zakresie działania Komisji. Powyższy porządek dzienny i materiały posłowie członkowie Komisji otrzymali przed posiedzeniem. Czy są uwagi do takiego porządku obrad? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia bez zmian. Proponuję po kolei rozpatrywać części budżetowe a po przedstawieniu każdej z nich dyskusję i głosowanie. Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania? Nie słyszę. W takim razie przechodzimy do pierwszego punktu porządku dziennego, to jest do części budżetowej 27 – Informatyzacja, dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 10. Referuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji pan Andrzej Ręgowski. Witam bardzo serdecznie. Oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejRęgowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. W swoim wystąpieniu chciałbym jedynie zasygnalizować niektóre wielkości wydatków przewidzianych na 2013 rok z uwagi na to, że Wysoka Komisja otrzymała szczegółową informację z tego zakresu. Jeśli chodzi o dochody, to jest to niewielka pozycja. Na 2013 rok w części budżetowej 27 – Informatyzacja wynoszą one 40.000 zł. Będą to odsetki z tytułu opóźnionych płatności.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejRęgowski">Przechodząc do wydatków to ich wielkość zaplanowano w kwocie 1.064.390 tys. zł, z czego 216.304 tys. zł, to wydatki budżetu państwa, a 848.086 tys. zł, to wydatki budżetu środków europejskich. Wydatki w tej części realizowane są przez: Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w kwocie prawie 240.000 tys. zł, Władzę Wdrażającą Programy Europejskie w kwocie niemal 400.000 tys. zł i Centrum Projektów Informatycznych ponad 427.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejRęgowski">Z kwoty 216.000 tys. zł, czyli wydatków z budżetu państwa, na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej przypada 166.340 tys. zł. Na wydatki bieżące zaplanowano 48.500 tys. zł, na wydatki majątkowe relatywnie niewiele, bo jest to 1357 tys. zł i na świadczenia na rzecz osób fizycznych 80.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AndrzejRęgowski">W ramach wydatków bieżących wynagrodzenia z pochodnymi stanowią 19.449 tys. zł, czyli jest to 40 proc. Natomiast pozostała kwota 29.077 tys. zł przeznaczona jest na zakup towarów i usług, delegacje służbowe i zagraniczne, szkolenia pracowników, różne opłaty, składki i wynagrodzenia bezosobowe.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AndrzejRęgowski">W ramach wydatków majątkowych przewiduje się zakup sprzętu, głównie informatycznego, urządzeń wielofunkcyjnych oraz samochodu służbowego. Warto tutaj nadmienić, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zaczęło użytkować nową siedzibę i musi ona być odpowiednio wyposażona, żebyśmy mogli sprawnie funkcjonować.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AndrzejRęgowski">Na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej przewiduje się kwotę 1.014.627 tys. zł, z czego dla Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji przeznaczono kwotę 199.167 tys. zł, która zaplanowana jest dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na wsparcie nowo tworzonych mikro – i małych oraz średnich przedsiębiorstw, na realizację projektów prowadzących do powstania świadczenia usług elektronicznych, a także na realizację projektów mających na celu wspieranie rozwoju usług elektronicznych pomiędzy przedsiębiorcami.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#AndrzejRęgowski">Dla Centrum Projektów Informatycznych zaplanowano kwotę 419.801 tys. zł, które zostaną przeznaczone między innymi na realizację głównych, wymienionych tu projektów. Przede wszystkim na rozwój elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej, której celem jest upowszechnienie świadczenia e-Usług przez organy administracji publicznej za pomocą platformy e-PUAP. Środki te pozwolą na sfinansowanie wdrożenia nowych usług świadczonych na platformie przez jednostki samorządu terytorialnego. W większości, gdyż 70 proc. usług jest świadczonych przez samorządy, przez zespoloną administrację rządową w województwie oraz na wprowadzenie standardów i interoperacyjności w zakresie wymiany dokumentów elektronicznych pomiędzy podmiotami publicznymi świadczącymi elektroniczne usługi publiczne. Warto w tym punkcie nadmienić, że przygotowywane są podstawy prawne do tego, aby te wszystkie udogodnienia mogły zafunkcjonować, gdyż obecnie istnieje wiele barier prawnych, które uniemożliwiają powszechne świadczenie usług. To byłby duży temat do osobnego omówienia.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#AndrzejRęgowski">Ostatnim projektem, który jeszcze jest wpisany w zakres Centrum Projektów Informatycznych jest projekt „Polska ID karta”, którego celem jest wdrażanie wielofunkcyjnego elektronicznego dokumentu tożsamości wyposażonego w mikroprocesor zawierający podpis elektroniczny oraz przebudowa i integracja rejestrów państwowych, a w szczególności PESEL i OEWIUDO. Co to jest PESEL, to wszyscy wiemy, ale OEWIUDO to jest Ogólnopolska Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dowodów Osobistych. Te środki miałyby być przeznaczone na modernizację tych rejestrów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#AndrzejRęgowski">Może tutaj nie popełnię falstartu, jeśli powiem, że zadanie to będzie przejęte w wyniku dwustronnego uzgodnienia pomiędzy ministrami: spraw wewnętrznych oraz administracji i cyfryzacji. Będzie przejęte przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. W tej chwili trwają prace nad tym, w jaki sposób zadanie to zostanie przeniesione. Prawdopodobnie pociągnie to za sobą zmiany planu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#AndrzejRęgowski">Kolejnym dużym projektem, bardzo ważnym z punktu widzenia państwa, bezpieczeństwa obywateli jest „Budowa i wyposażenie Centrów Powiadamiania Ratunkowego”, których celem jest poprawienie bezpieczeństwa publicznego poprzez umożliwienie sprawnego koordynowania działań w sferze ratownictwa. Zaplanowane na 2013 rok środki zostaną przeznaczone na sfinalizowanie między innymi łączy dla ogólnopolskiej sieci teleinformatycznej, na potrzeby obsługi numeru alarmowego 112, na budowę i wdrożenie ogólnokrajowego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. Wynikiem realizacji tych zadań będzie poprawa bezpieczeństwa obywateli, cudzoziemców i wszystkich przebywających na terenie kraju, poprzez zapewnienie szybkiego i skutecznego dostępu do służb ustawowo powołanych do niesienia pomocy. Warto w tym punkcie zaznaczyć, że Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przejęło rolę właściciela Systemu Powiadamiania Ratunkowego jako takiego. W Ministerstwie został utworzony Departament Zarządzania Kryzysowego i Systemu Powiadamiania Ratunkowego, który będzie kreował politykę w tym zakresie, oczywiście w uzgodnieniu z resortem spraw wewnętrznych i resortem zdrowia oraz służbami wchodzącymi w skład tych resortów, czyli z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz z ratownictwem medycznym. Tak, więc System Powiadamiania Ratunkowego będzie miał nadany nowy kształt organizacyjny. To powinno usunąć wszystkie problemy natury rozdziału odpowiedzialności za poszczególne funkcje w tym systemie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#AndrzejRęgowski">Następnym projektem, godnym tutaj zaznaczenia jest „Informatyzacja jednostek samorządu terytorialnego z zastosowaniem technologii przetwarzania w chmurze”. Celem tego projektu jest zniwelowanie istniejących dysproporcji w rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, skorzystania z dobrodziejstw, jakie zapewniają nowoczesne technologie. Zaplanowane środki pozwolą na sfinansowanie elektronicznych usług świadczone przez jednostki samorządu terytorialnego na rzecz obywatela, przedsiębiorcy. Te środki pomogą również wdrożyć infrastrukturę teleinformatyczną na potrzeby realizacji usług publicznych. Przy czym ta infrastruktura niekoniecznie będzie właśnie w samorządach, tylko ona będzie w tej chmurze obliczeniowej. Za pomocą tej chmury – tak sobie to wyobrażamy – jednostki samorządu terytorialnego będą korzystać zdalnie z narzędzi. Odciąży to szczególnie niezasobne samorządy, których nie stać na samodzielną budowę infrastruktury, na zatrudnianie kadry informatycznej. Potencjalnie jest to bardzo pożyteczny projekt, który wpisuje się również w politykę Unii Europejskiej, która dostrzegła znaczenie nowej technologii i możliwości uzyskania znaczących oszczędności. W związku z tym jest opracowywana polityka całej Unii odnośnie przetwarzania w chmurze.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#AndrzejRęgowski">Teraz przeszedłbym do projektów, które będzie realizować Władza Wdrażająca Programy Europejskie. Są to w szczególności: „Rozwój systemu informatycznego ZUS wspomagającego udostępnianie e-Usług”, którego celem jest poprawa ciągłości, efektywności i bezpieczeństwa usług świadczonych społeczeństwu przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Tutaj też warto powiedzieć, że ZUS osiągnął bardzo duży postęp w świadczeniu usług. Dzisiaj przez radio usłyszałem wynik badań, że 55 proc. usługobiorców jest zadowolonych z poziomu świadczenia usług elektronicznych. Jest to bardzo dobrym wskaźnikiem.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#AndrzejRęgowski">Kolejnym projektem jest „Informatyczny System Osłony Kraju przed nadzwyczajnymi zagrożeniami”. Jest to bardzo ważny projekt z punktu widzenia przestrzegania przed zagrożeniami, które mogą wystąpić. Chodzi tutaj w szczególności o zagrożenie powodziowe. Jest to takie modelowanie z wyprzedzeniem zagrożenia. Chodzi o wydłużenie tego czasu przed wystąpieniem zagrożenia, żeby było dość czasu na przygotowanie się do podjęcia akcji zabezpieczającej i ratowniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#AndrzejRęgowski">„System informacyjny o infrastrukturze szerokopasmowej i portal Polska szerokopasmowa”. Jest to też bardzo interesujący projekt, który zewidencjonował infrastrukturę szerokopasmową w celu lepszego jej wykorzystania, gdyż zasoby sieciowe, którymi dysponuje nasz kraj, okazuje się, że są dość duże, bogate. Natomiast stopień jej wykorzystania bywał niewielki. Dlatego, że po pierwsze, nie było wiadomo, że jest jakaś linia, z której można byłoby skorzystać i budowano kolejną. Właśnie ten projekt ma zapobiegać takiemu powielaniu inwestowania.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#AndrzejRęgowski">Na wynagrodzenia w części budżetowej 27 – Informatyzacja zaplanowane zostały środki w wysokości 40.062 tys. zł oraz na pochodne od wynagrodzeń w wysokości 7.348 tys. zł. Umożliwi to sfinansowanie prognozowanego średniorocznego poziomu zatrudnienia dla 471 osób, z tego 141 członków korpusu służby cywilnej, 2 osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe oraz 326 osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, a także 2 funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#AndrzejRęgowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie przedstawiając powyższe, proszę o rozpatrzenie i pozytywne zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2013 w zakresie części 27 – Informatyzacja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#GrzegorzNapieralski">Panie ministrze, serdecznie dziękuję. Poproszę o głos wiceprzewodniczącego Komisji pana posła Wincentego Elsnera o koreferat w tej sprawie. Proszę uprzejmie panie przewodniczący, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WincentyElsner">Szanowni państwo. Pan minister dość szczegółowo przedstawił wszelkie dane liczbowe dotyczące części budżetowej 27 – Informatyzacja, dlatego na wstępie przypomnę, że Minister Administracji i Cyfryzacji na realizację zadań w części budżetowej 27 – Informatyzacja w 2013 roku zaplanował w sumie kwotę 1.064.390 tys. zł, z tego z budżetu państwa 216.304 tys. zł oraz z budżetu środków europejskich 848.086 tys. zł. Tutaj na uwagę zasługuje spadek o blisko jedną czwartą wydatków środków europejskich. Środki te, tak jak były, będą przeznaczane na realizację Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Tych środków, jak mówiłem, będzie o jedną czwartą mniej. Zdecydowanie mniej środków niż w 2012 roku zaplanowano przede wszystkim dla Parku Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Agencja otrzyma tylko 199.167 tys. zł, czyli około jedną trzecią kwoty, która była przyjęta w ustawie budżetowej na 2012 rok. Wówczas ta kwota wynosiła 686.800 tys. zł. Stanowi to 19,6 proc. całości wydatków na współfinansowanie i finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej zaplanowanych w części budżetowej 27 – Informatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WincentyElsner">Dziś należy również skomentować środki z rezerwy celowej w pozycji 65 – Pilotaż Wieloletniego Programu Rządowego „Cyfrowa szkoła” w kwocie 1000 tys. zł, zwłaszcza ze względu na wysokość tej kwoty. Rezerwa ta po raz pierwszy została uwzględniona w budżecie na 2012 rok w kwocie 50.000 tys. zł. I tak, jak wiemy, dotyczyła wieloletniego programu przygotowania uczniów, nauczycieli i szkół do funkcjonowania w otoczeniu wykorzystującym podczas procesu dydaktyczno-wychowawczego nowoczesne technologie cyfrowe. Rezerwa ta znajduje się w gestii ministra odpowiedzialnego za realizację budżetu w części budżetowej 30 – Oświata i wychowanie. To, co znajduje się w naszej gestii, dotyczy komponentu badawczego poświęconego ocenie skutków przeprowadzonego i kończonego właśnie programu pilotażowego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WincentyElsner">Jako pozytywne należy uznać podane w zadaniowej części budżetu następujące wskaźniki, a mianowicie: dynamikę wzrostu liczby kont założonych na Platformie e-PUAP w stosunku do roku poprzedniego. Przyjęto tam wzrost z wielkości wynoszącej 44 tysiące kont w 2011 roku do 230 tysięcy kont w 2013 roku. A więc, można spodziewać się, że po wielu latach, w końcu system PUAP zacznie się faktycznie rozwijać i będzie przeznaczony do celów, do których ma być wykorzystywany.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WincentyElsner">Druga pozytywna informacja w części zadaniowej, to liczba projektów rozliczonych w stosunku do liczby projektów zrealizowanych. I w tej części zadaniowej przyjęto wzrost wskaźnika 77,11 proc. do 87,06.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WincentyElsner">Natomiast ewidentnie uwaga negatywna dotyczy opóźnień w procesie informatyzacji w Polsce i to na różnych płaszczyznach. A zwłaszcza w części tak wrażliwej, jeżeli chodzi o terminowość, jak projekty współfinansowane ze środków europejskich. Jak zauważyło w swojej opinii Biuro Analiz Sejmowych „Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do 2013 roku”, przyjęta w uchwałą Rady Ministrów w 2008 roku została przedłożona 17 miesięcy po terminie zakładanym w „Planie informatyzacji państwa”. Niedawno, w ciągu ostatnich miesięcy, powstał kolejny raport w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji o nazwie „Państwo 2.0 – nowy start dla e-administracji”. W raporcie tym zapowiedziano przygotowanie do końca 2012 roku „Planu informatyzacji państwa”, mającego zupełnie nową formułę bardziej nastawioną na generalne cele i rozwój usług.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WincentyElsner">W związku z tym będę miał prośbę o skomentowanie stanu zaawansowania przygotowania tego raportu. Czy faktycznie, bo zbliża się końcówka roku, w tym wypadku, w przeciwieństwie do „Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do 2013 roku”, termin ten zostanie dotrzymany przynajmniej w przybliżeniu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#WincentyElsner">Jako pozytywny fakt, należy odnotować odblokowanie przez Komisję Europejską części dużych projektów informatycznych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Tak, jak pamiętamy w związku z nieprawidłowościami w związku z realizacją tego projektu oraz ze zjawiskami korupcyjnymi zidentyfikowanymi w tych projektach, Komisja przez kilka miesięcy blokowała dostęp do środków tych projektów.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#WincentyElsner">Generalnie projekt budżetu na 2013 rok w części 27 – Informatyzacja zasługuje na przyjęcie, aczkolwiek należy odnotować – tak, jak już mówiłem, spadek o jedną czwartą planowanych wydatków z budżetu środków europejskich. Tu ewentualnie prosiłbym o komentarz dotyczący tego spadku w budżecie środków europejskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy pan minister od razu do tych uwag i pytań pana przewodniczącego chciałby się odnieść? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejRęgowski">Bardzo chętnie odniosę się w zakresie tematyki merytorycznej, czyli „Programu zintegrowanej informatyzacji państwa”. Jeśli chodzi o szczegóły dotyczące finansów, to tutaj oddam głos moim kolegom, którzy biegle poruszają się w liczbach. Jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dobrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejRęgowski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji ma powierzoną misję, i tak ją odczytuję, skoordynowania działań w zakresie informatyzacji prowadzonych w ramach administracji państwowej. Jak wiadomo, dotychczas każdy resort realizując swoje zadania budował narzędzia, które umożliwiły realizację tych zadań we własnym zakresie ze środków, którymi dysponował z budżetu, ze środków pomocowych. Dzięki temu państwo funkcjonuje. Ale obecnie powinniśmy przejść na dalszy etap. Przejść od patrzenia resortowego do spojrzenia całościowego, uwzględniając nie tylko procesy wewnętrzne, wewnątrz resortu, ale procesy horyzontalne obejmujące kilka resortów, gdzie jest zaangażowanych wiele podmiotów. Tylko w ten sposób możemy usprawnić funkcjonowanie systemu informacyjnego państwa jako całości i obniżyć koszt funkcjonowania.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejRęgowski">Obecnie, w ramach działań prowadzących do tego, co było zasygnalizowane w raporcie „Polska 2.0”, jest przygotowywany program zintegrowanej informatyzacji z udziałem wszystkich resortów. Warto to podkreślić, ponieważ nie jest zadaniem, ani nawet intencją Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji narzucanie komuś innemu czegokolwiek, na przykład, w jaki sposób resorty mają realizować zadania, a tylko stworzenie warunków do współpracy, do uzyskania efektów synergii w ramach wspólnego zadania. Tym wspólnym zadaniem jest „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa”. Przygotowanie przebiega w kilku etapach. Zakończyliśmy etap pozyskiwania informacji z wszystkich resortów na temat stanu ich posiadania. Wszystkie resorty właściwie wywiązały się z dostarczenia odpowiedzi na ankiety, które przygotowaliśmy. Przy czym ich celem było nie tylko uzyskanie informacji o poszczególnych projektach, jakie zostały zrealizowane i o systemach, jakimi dysponują resorty, ale również o powiązaniach pomiędzy systemami, o przepływach informacji i danych pomiędzy systemami. Dzięki temu będziemy mogli narysować mapę obiegu informacji w państwie. To jest jedno ćwiczenie.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#AndrzejRęgowski">Jeszcze jedna ważna rzecz. Zależałoby nam na tym, żeby resorty wyodrębniły usługi elektroniczne, jakie dzięki zbudowanym systemom już są dostarczane, usługi dla obywateli jako takich, obywateli przedsiębiorców i usługi dla administracji. Wiadomo, że administracja też wzajemnie sobie świadczy różne usługi.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#AndrzejRęgowski">Poziom tych ankiet jest bardzo zróżnicowany. Od razu dają obraz zróżnicowania poszczególnych resortów i pokazują na ile są one przygotowane do takiego nowego spojrzenia na budowę systemu informacyjnego państwa. Ich celem nie jest pokazywanie, kto jest lepszy, kto gorszy. W ramach prac, które podjęliśmy, zamierzamy wyrównać poziom wiedzy poszczególnych resortów, poczynając od kierownictwa resortu. W związku z tym, obecnie mamy cykl spotkań na dwóch poziomach: na poziomie podsekretarzy stanu i kierowników samodzielnych jednostek. Są one organizowane po to, żeby przedyskutować, w jaki sposób ma wyglądać przyszły system informacyjny oraz po to, żeby usunąć wszystkie powielające się funkcje.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#AndrzejRęgowski">W poprzednim okresie takich powieleń było sporo. Jak wiadomo, reguły zarządzania mówią, że to, czego nie zaakceptuje i nie wywoła kierownik jednostki, to trudno będzie wprowadzić. W związku z tym spotykają się urzędnicy najwyższego szczebla, żeby mieli pełną świadomość, co ich resort proponuje, co zamierza zaproponować, co chce uzyskać w perspektywie roku 2020. To jest takie ćwiczenie edukacyjne.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#AndrzejRęgowski">Patrząc na usługi, to jest nacisk na to, aby poprzez „spojrzenie usługowe” w ciągu następnych lat zapewnić obywatelowi, będącemu w centrum uwagi administracji, uzyskanie korzyści w postaci możliwości zdalnego załatwienia swoich spraw z miejsca, w którym przebywa. Jeśli to jest zwykły obywatel to z miejsca zamieszkania. Nawet z więzienia, jeśli ma taką możliwość, będzie mógł załatwić swoje sprawy, niezależnie od urządzenia za pomocą, którego kontaktuje się z siecią. Czyli, jeśli to będzie komputer stacjonarny, to za pomocą komputera stacjonarnego, jeśli ktoś ma tablet, czy laptop i ma możliwość korzystania z sieci, aby mógł poprzez sieć skontaktować się z urzędem i uzyskać odpowiedź w swoich sprawach, załatwić tę odpowiedź. Tak, więc chciałbym to podkreślić, że chcemy również uniezależnić się, w najbardziej możliwym zakresie, od stosowanej technologii, czyli od urządzenia, którym posługuje się obywatel, przedsiębiorca. I w ten sposób każdy zaoszczędzi to, co ma najcenniejsze, czyli swój czas. Czas, który może przeznaczyć na bardziej twórczą działalność, na zdobywanie wiedzy i stosownie do swojej własnej inwencji.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#AndrzejRęgowski">Jak wiadomo, aby skorzystać z dobrodziejstw nowoczesnej technologii niezbędne jest usunięcie wszelkich barier prawnych. Mam przyjemność powiadomić państwa, że nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw, ma pozwolić na upowszechnianie stosowania, korzystania z usług publicznych. Założenia do tej ustawy zostały zatwierdzone przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Będą one przekazane do Komitetu Stałego Rady Ministrów. Czyli ten proces legislacyjny jest już rozpędzony. Jeśli będzie przebiegał bez większych zakłóceń, to jest nadzieja, że ustawa zostanie uchwalona na przełomie pierwszej, drugiej połowy przyszłego roku. Dzięki tej nowelizacji, która biegnie równolegle z przygotowaniem „Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa” wszystkie urzędy będą wyposażone w elektroniczne skrzynki podawcze, które umożliwią składanie wpisu w postaci elektronicznej...</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#AndrzejRęgowski">Ale co, w jakim terminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekSuski">W jakim terminie te urzędy zostaną wyposażone?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AndrzejRęgowski">W terminie w jakim urzędy zostaną zobowiązane w ustawie. Ustawa wejdzie w życie prawdopodobnie w połowie przyszłego roku. I tutaj trudno mi w tej chwili podjąć takie zobowiązanie. Niektóre urzędy są już wyposażone... No, nie. Trzeba dać możliwość, nie wiem, pół roku? Dużo urzędów ma skrzynki podawcze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AndrzejRęgowski">Niektóre urzędy mogą mieć skrzynki podawcze, niekoniecznie umieszczone na platformie e-PUAP. W każdym razie będzie obligatoryjne posiadanie takiej skrzynki podawczej, która umożliwi, komunikację pomiędzy urzędem a obywatelem w obie strony. Zostaną wprowadzone wzory pism elektronicznych i formularze w elektronicznej platformie PUAP, co ułatwi korzystanie z tejże platformy. Dzięki gotowym wzorcom i przewodnikowi, który pozwoli poruszać się po platformie, będzie ułatwione korzystanie z tych wzorców, będzie umożliwiona stała komunikacja obywatela, przedsiębiorcy z urzędem drogą elektroniczną. Przewidziany jest również dostęp obywatela, dostęp online do akt sprawy, która go dotyczy. Tutaj będzie wprowadzony obowiązek wyposażenia urzędu w system zarządzania dokumentacją tak, aby w pewnym skończonym czasie, oczywiście jest to związane z kosztami, obywatel mógł zdalnie sprawdzić, na jakim etapie jest załatwianie jego sprawy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AndrzejRęgowski">Generalnie, mówimy tutaj o perspektywie 2020 roku, w którym pewien podstawowy zestaw usług – nie wiem, ile to będzie, sto usług – udostępnić na platformie e-PUAP. Natomiast, jeśli chodzi o wdrożenie systemu elektronicznego zarządzania dokumentami, to duże urzędy już go posiadają. W urzędach wojewódzkich jest to proces postępujący i niedługo wszystkie urzędy będą go posiadały. Jeśli chodzi o niezasobne urzędy, głównie jednostki samorządu terytorialnego, to zamierzamy wprowadzić takie narzędzie w chmurze obliczeniowej, o której już wcześniej wspominałem. Po to, aby tych, których na to nie stać, uwolnić od konieczności budowania tego własnymi siłami.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#AndrzejRęgowski">Kolejnym udogodnieniem będzie wprowadzenie możliwości posługiwania się elektronicznymi kopiami dokumentów...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekSuski">Przepraszam, panie ministrze. Ja pytam kiedy, jakie terminy? Przypominam, że rozmawiamy o przyszłorocznym budżecie. A pan minister mówi 2020 rok. I tak dalej...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejRęgowski">Tak, dobrze...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekSuski">Cieszę się, że uzyskaliśmy taką informację. Myślę, że się do tego odniesiemy, ale...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejRęgowski">Ja może za bardzo się rozpędziłem, wybiegając w przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekSuski">No, to trochę już futurologia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejRęgowski">Natomiast, jeśli chodzi o przyszły rok, to będzie koncentracja działań na usprawnieniu platformy elektronicznych usług administracji publicznej, czyli na e-PUAP, krótko mówiąc. Przewidziano wiele postępowań, które są obliczone na poprawę przyjazności. Wiadomo, że w tej chwili jest to mało przyjazne narzędzie. Zostanie poprawiona ergonomia, zostanie zwiększona wydajność, czyli możliwości korzystania w sposób bardziej masowy z platformy usług publicznych. Prognoza na 2013 rok przewidywała 200, czy 300 tysięcy zaufanych profili, ale my mamy bardziej ambitne plany. Jeśli dojdzie do poszerzenia współpracy, chociażby z Ministerstwem Finansów i umożliwienia rozliczania poprzez e-PUAP, jeśli dojdzie do współpracy ze środowiskiem bankowym, to liczba klientów może lawinowo wzrosnąć. Staramy się przygotować platformę e-PUAP do lawinowego wzrostu użytkowników, czyli chcemy zwiększyć wydajność systemu. Chcemy również w przyszłym roku poprawić cechy tak zwanego profilu zaufanego, aby spełniał wymagania podpisu elektronicznego. Może nie o wszystkich cechach, jakie ma kwalifikowany podpis elektroniczny, ale żeby był wystarczający do celów komunikacji obywatela z urzędem. Zapewnimy również zwiększone bezpieczeństwo tego systemu poprzez równoległe uruchomienie dwóch ośrodków pracujących w systemie ciągłym. Tak, żeby wszystkich naszych klientów uspokoić i zapewnić maksymalną ciągłość funkcjonowania systemu. Żeby dokończyć temat „Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa”, ten program będzie przygotowany najpóźniej w listopadzie. Dlatego, że będzie on jednym z elementów spełnienia warunkowości ex ante, które są od nas wymagane przez Komisję Europejską, przy staraniu się o środki w przyszłej perspektywie finansowej 2014–2020. Będzie to dokument rządowy podlegający uzgodnieniu ze wszystkimi resortami. W związku z tym waga tego dokumentu będzie duża. Mógłbym więcej powiedzieć o tym, co będzie on zawierał. Jeśli będzie takie życzenia, to ja chętnie o tym opowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Chciałem podkreślić, że po zakończeniu wystąpienia pana posła Wincentego Elsnera od razu rozpoczęliśmy dyskusję. Więc, proszę od razu o zgłaszanie się do zadawania pytań. Nim zabierze głos pan przewodniczący Marek Suski, chciałbym zadać pytanie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzNapieralski">Panie ministrze, zapowiedział pan, że współpracownicy będą mówili o szczegółach, o wielkościach, o liczbach. Natomiast ja chciałbym zadać pytanie dotyczące bardziej merytorycznej kwestii, dotyczące samej idei funkcjonowania ministerstwa, tego miejsca, które miało być takim pewnym, twórczym i napędzającym wszystko, co innowacyjne, nie tylko w gospodarce, administracji, ale również w edukacji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#GrzegorzNapieralski">Mniej optymistycznie, niż pan poseł Wincenty Elsner, patrzę na przyszłoroczny budżet. Mało tam jest kwot i są one zapisane tak, jak zapisane. Powiedział pan jedną ciekawą rzecz, która mnie zaintrygowała. W wyniku uzgodnień między resortami projekt „PL.ID” idzie do Ministra Spraw Wewnętrznych. W poniedziałek słyszeliśmy konferencję pana ministra Bartosza Arłukowicza, który mówił o kolejnej karcie elektronicznej do 2014 roku. Nie zdradził nam szczegółów. Pan minister Arłukowicz, mówił bardzo ogólnie. Mam, więc pytanie. Czy to nie jest jakby złamanie pewnej zasady nowo utworzonego Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji? Ono miało skupiać wszystkie projekty, koordynować je, mieć je u siebie. De facto słyszymy, że to, co najważniejsze ucieka gdzieś między palcami do innych resortów. Czy to w ogóle nie jest jakimś zagrożeniem? Jeżeli Minister Zdrowia robi coś dla siebie, Minister Spraw Wewnętrznych będzie robił, co innego, to znowu to nie będzie współgrało. Czy my nie wyrzucimy niepotrzebnie pieniędzy? Czy to będzie jakaś współpraca? Co się dzieje? Może pan nam coś powie na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejRęgowski">Oczywiście. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Rozumiem, że w przypadku Ministerstwa Zdrowia chodzi o kartę zdrowia pacjenta, która będzie wprowadzona od początku 2013 roku. To będzie karta o specjalnej funkcji. Tutaj nie ma mowy o tym, że coś się wymyka spod kontroli, czy głównego obrazu, który rysujemy. Wszystkie projekty są koordynowane przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. W składzie tego Komitetu jest również wiceminister zdrowia. Właśnie na ostatnim posiedzeniu tego Komitetu była prezentowana karta zdrowia pacjenta i jej cechy. To nie wyklucza pracy nad projektem, mówiąc kolokwialnie, dowodu osobistego, czyli polskiej karty „PL.ID”. Karta zdrowia, bowiem będzie miała zastosowanie we wszystkich sprawach dotyczących zdrowia. A więc, pacjent przychodząc do ośrodka zdrowia, podając swój PESEL będzie jednoznacznie identyfikowany. Poprzez tę identyfikację, poprzez rejestry, które będą dotyczyły jego zdrowia będzie w dalszej kolejności wydawana recepta i spełniane inne funkcje związane ze zdrowiem. Natomiast dowód osobisty będzie służył w przyszłości do wszystkich innych usług publicznych i nawet niepublicznych. Wiadomo, że zakres zastosowań będzie bardzo szeroki. To jest raczej komplementarne, a nie coś, co jest poza głównym nurtem.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejRęgowski">Jeszcze wracając do sposobu współpracy z resortami. Wiadomo, że każdy resort poprzez ustawę o działach ma przydzielone zadania i kompetencje. Minister Administracji i Cyfryzacji nie może zdjąć przydzielonych zadań. Natomiast naszym zadaniem jest zapewnienie interoperacyjności pomiędzy systemami budowanymi przez resorty. Naszym celem nie jest budowanie jednego jakiegoś super systemu, który obejmowałby wszystkie funkcje, gdyż taki twór byłby niezarządzalny. Każdy powinien zarządzać tym fragmentem, który do niego należy i za, który odpowiada. Wtedy jest rozdział odpowiedzialności i takiej, jak trzeba delegacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie ministrze. Pan minister zapowiedział jeszcze kilka szczegółowych informacji na pytanie pana posła Elsnera. Więc, czy pan przewodniczący Suski pozwoli? Później oddam głos panu przewodniczącemu. Kto zabierze głos, panie ministrze? Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BeataRudzka">Dziękuję bardzo. Chciałam podać krótką informację o tym, jakie środki zostały zaplanowane w rezerwach celowych. Odnosząc się do uwagi pana posła dotyczącej zmniejszenia środków unijnych, to w zakresie współfinansowania w rezerwie 8 wstępnie zaplanowano 108.000 tys. zł, natomiast w rezerwie 98 z budżetu środków europejskich 689.000 tys. zł. W związku z tym ten spadek w części budżetowej nie oznacza generalnego spadku środków unijnych, a tylko pozostawienie większej części w rezerwach celowych ze względu na bardziej elastyczną formę ich uruchamiania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Pan przewodniczący poseł Suski, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekSuski">Tak, to rzeczywiście była bardzo ciekawa informacja. Bardzo dziękuję panu ministrowi za te dalekosiężne plany i zapowiedź manewrów, musztr czy czegoś tam w ramach wyrównywania poziomu ministrów. Chyba część ministrów trzeba wymienić, bo inaczej nie da się wyrównać tego poziomu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekSuski">Pan minister odbiegł dość daleko od rozpatrywanego punktu porządku obrad, czyli budżetu na przyszły rok. Myślę, że jest potrzeba, chyba w niezbyt odległym czasie, porozmawiania na posiedzeniu Komisji o tych dalekosiężnych planach. Prawdę mówiąc, niektórych walących się planach, bo rzeczywiście pewne systemy miały być wdrożone od przyszłego roku. A słyszymy, że perspektywa jest dość odległa, bo 2020 rok. Wtedy to dopiero ma być dokończony podstawowy zestaw usług. No, jest to mało budujący obraz.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekSuski">Ale wracając do budżetu, to rozumiem, co na końcu powiedziała pani dyrektor. To w dużym stopniu wyjaśnia, co stało się w ostatnich latach, być może w ostatnich miesiącach a nawet niezbyt odległym czasie kilku tygodni, czyli: te unieważnione przetargi i postępowania, unijny nadzór, zamrożenie unijnych środków na wykonanie pewnych programów, przeniesienie do rezerw większych środków, będzie bardziej elastyczne. Umożliwienie korzystania z tych środków, to właśnie wynika z tego, że nie udało się w terminie zrealizować pewnych rzeczy. Ten budżet jest tak naprawdę przenoszony do takiego ogólnego wora, z którego jak się coś uda, to będzie można czerpać – raz na to, raz na tamto. Budżet nie powinien być tak konstruowany, bo tak naprawdę, to właściwie nic nie wiadomo, co jest zaplanowane. Pan minister nie tylko nie rozwijał moich obaw, a wręcz je pogłębił, mówiąc o tym, że priorytetem będzie usprawnienie e-PUAP, który jest w tej chwili mało przyjaznym narzędziem.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekSuski">Jak sobie przypominam różne zapowiedzi na niedawnych konferencjach prasowych, chociażby na temat systemu ewidencji chorób, recept, no to ten program Komisja Europejska po kontrolach i po stwierdzeniu różnych nieprawidłowości, objęła szczególnym nadzorem. Te środki, które zostały zablokowane wynikają z różnych nieprawidłowości, między innymi z postępowań, a nawet postępowań karnych, które są wszczęte w związku z nieprawidłowościami i korupcją, która została stwierdzona.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarekSuski">Natomiast, jeżeli rzeczywiście ten budżet ma służyć realizacji przyspieszenia rozwoju elektronicznej administracji, no to, jak to się ma do informacji o unieważnieniu przetargów na system PESEL i system Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPIK), które trzeba zbudować od nowa? Zapowiedziano, że od stycznia ma ruszyć system kart zdrowotnych, właśnie oparty o system PESEL, którego po prostu nie ma w systemie elektronicznym. To są pewne sprzeczności. Myślę, że to, co słyszymy na konferencjach prasowych jest zwykłym PR-em (public relations), czy wręcz propagandą sukcesu, nie jest oparte o rzeczywistość. Rzeczywistość jest taka, że na razie wdrożenie e-podatków będzie dwa lata później, wdrożenie systemu PESEL i systemu CEPIK – budowanie ich od nowa, czyli także o dwa lata później. To są wypowiedzi, które cytuję chociażby za „Gazetą Wyborczą”. Takich informacji udzielał wiceminister spraw wewnętrznych Roman Dmowski. W praktyce obowiązek meldunkowy zginie dwa lata później, niż zakładaliśmy, na przykład do stycznia 2016 roku. Na dostęp do danych o ewidencji ludności z dowolnego urzędu w kraju również poczekamy do 2016 roku. Jest pytanie, co jest rzeczywistością pijarowsko-konferencyjną, a co jest rzeczywistością pracy urzędów? Z tych doniesień i unieważnionych przetargów, postępowań Komisji Europejskiej, która też wszczęła postępowanie za wdrożenie jednego z systemów, grozi nam 50.000 tys. kary. Być może przeniesienie środków do tego worka, to jest po to, żeby ewentualnie były pieniądze na kary. Żeby budżet był skonstruowany tak niekonkretnie, żeby nie trzeba było ująć, że się przewiduje jakieś kwoty na ewentualne kary i zwrot pewnych kwot do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarekSuski">Biorąc jeszcze pod uwagę, na przykład projekt edukacyjny „Cyfrowa szkoła”, która miała być elektroniczna. Najpierw były pomysły, że miał być laptop dla każdego ucznia, później skończyło się na tym, że nie będzie nawet pendrive’a. Teraz słyszymy, że w budżecie będzie 1000 tys. zł na jakieś zamknięcie programów pilotażowych. Całkowita katastrofa, jeśli chodzi o projekt e-szkoły, a także wsparcia dla innowacyjności.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarekSuski">Świat idzie w kierunku innowacyjności a tutaj te środki się ogranicza. Dlatego ten budżet jest po pierwsze, nierozwojowy. Po drugie, wynika z niego, że tych najważniejszych elementów, czyli: innowacyjności, Internetu, e-administracji, szkoły cyfrowej, to po prostu nie ma w tym budżecie. A jednocześnie jest on tak skonstruowany, że istnieje bardzo duża dowolność poprzez przesunięcie dużych środków, które powinny być ukierunkowane na konkretne programy. Przesunięcie środków do tego wora, to myślę, że jest właśnie, dlatego, o czym pan minister mówił – z jednej strony, co ma być priorytetem, czyli bardzo skromne usprawnienie czegoś, co dziś w zasadzie nie funkcjonuje. Nawet raport – jeszcze Ministerstwa Administracji i Spraw Wewnętrznych, co prawda z października ubiegłego roku, pokazał, że tak naprawdę to e-administracja jest po prostu fikcją. Może przez rok się trochę poprawiło, ale przełomu nie ma. I ten budżet nie da takiego przełomu. Ten budżet jest budżetem cofania się, stagnacji, tak naprawdę nie jest budżetem rozwojowym, a tylko jest budżetem pogłębiania kryzysu.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#MarekSuski">I w związku z tym, zgłaszam wniosek o jego odrzucenie. Odrzucenie samego dokumentu i tego, co się dowiedzieliśmy. Tym bardziej panie ministrze, po pana wyjaśnieniach, to ja prawdę mówiąc, jestem załamany. Jeżeli ma tak wyglądać program działania ministerstwa, które jak powstawało, to mówiło się, że my dokonamy przełomu, że to my jesteśmy od tego cudu informatycznego, który ma nastąpić. Ale niestety nie widać żadnego cudu, ale nawet nadziei na normalność. Dziękuję. Ten wniosek, który zgłosiłem o odrzucenie budżetu, proszę o przegłosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy pan minister do słów pana przewodniczącego chciałby się odnieść? No, to przechodzimy dalej. Czy są inne pytania do pana ministra, bądź chęć zabrania głosu? Pan przewodniczący Kaźmierczak, proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanKaźmierczak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mam pytanie, ale i komentarz. Oczywiście dość łatwo jest mówić, że z jednej strony wszystko fajnie idzie, a z drugiej strony w czambuł stwierdzić, że nic się nie udaje. Natomiast wydaje mi się, że warto wspomnieć o tym, że wdrażanie projektów informatycznych w zależności od skali takich projektów ma pewną urodę. To znaczy, ja mam doświadczenie zawodowe we wdrażaniu systemów informatycznych wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwami. Wiem z doświadczenia, że im większe przedsiębiorstwo, im bardziej złożony system, to po pierwsze, można się spodziewać większych niespodzianek, a po drugie, skuteczność wdrożenia. Dzieje się różnie, bo to też zależy nie tylko od wdrażających, ale też bardzo często od podatności materii.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanKaźmierczak">Mam pytanie. Panie ministrze, reprezentowany przez pana resort przeznaczył kwotę 1000 tys. zł na naukowe badanie skutków wdrażania programu „Cyfrowa szkoła”. Czy resort administracji i cyfryzacji przymierza się jakoś do stworzenia czegoś w rodzaju sprężenia zwrotnego? To znaczy, macie cały szereg projektów informatycznych, wdrażacie je, macie pomysł, jak to robić, ale żaden proces się dobrze nie udaje bez właśnie tych sprzężeń, o których mówię. W związku z tym, czy macie jakieś pomysły na monitorowanie skutków? Wspomniał pan o e-PUAP, o nadziei, że to będzie szerzej wdrażane. Nadzieja to jest dobra rzecz, ale ona musi się oprzeć na twardym rozeznaniu faktów. Jak to wygląda? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejRęgowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Bardzo dziękuję za ten komentarz. Właśnie należy sobie zdawać sprawę, że funkcjonujemy w bardzo dużej skali. W związku z tym, jeśli sytuacja odbiegała w dużej skali od optymalnej, to biorąc pod uwagę bezwładność różnych procesów zarządczych, no to trzeba sobie zdawać sprawę, że uruchomienie procesu we właściwym kierunku też wymaga dużej pracy edukacyjnej w gronie kierowników resortów, o czym już wspomniałem. To musi się przenieść na administrację średniego szczebla zarządzania. Oczywiście można tutaj mówić, że coś jest bardzo niedoskonałe.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejRęgowski">Wracając do e-PUAP, czy do projektów, systemów, które tutaj były wymienione. Oczywiście e-PUAP jest daleki od ideału, ale w ubiegłym roku została uruchomiona ewidencja, informacja o działalności gospodarczej, która korzysta również z e-PUAP. Szereg funkcji ZUS też korzysta z e-PUAP. I te wszystkie funkcje działają. Więc, mamy tutaj dobre przykłady i nie można wszystkiego w czambuł potępiać. Chcemy też przezwyciężyć jedno, żeby obieg informacji o tym, czym dysponujemy był dużo lepszy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AndrzejRęgowski">Ostatnio odbyła się konferencja „Forum teleinformatyki”, gdzie takich pozytywnych przykładów było więcej. A okazuje się, że wiedza o nich była mizerna. I tutaj ministerstwo realizując swoją misję, przezwycięża pewne bariery, które jeszcze istnieją.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejRęgowski">Jeśli chodzi o sprzężenie zwrotne i wsłuchiwanie się w głos użytkowników systemów, całego otoczenia, to zakładamy – mógłbym pokazać slajd, którym dysponuję, gdzie zakładamy sprzężenie zwrotne od użytkowników systemów, ich opinie i propozycje w kierunku procedur funkcjonujących w urzędach i w kierunku procesów. Zakładamy również, że będziemy ściśle współpracować ze środowiskiem dostawców rozwiązań i technologii. Będziemy ich informować o tym, co zamierzamy przeprowadzić, aby z wyprzedzeniem uzyskać ich opinię. Może czasami będziemy nazbyt ambitni, może z ich strony będzie propozycja zastosowania jakiegoś rozwiązania, o którym w tej chwili jeszcze nie wiemy.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#AndrzejRęgowski">Administracja nie jest w czołówce technologicznej, bo misją administracji jest obsługa klientów. Więc, wiedza o nowoczesnej technologii jest zawsze w sektorze prywatnym i powinniśmy próbować nadążać za tym sektorem w miarę istniejących możliwości. Ale tego kroku nigdy nie wyrównamy.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#AndrzejRęgowski">A pani wyszła? Chodzi o program „Cyfrowa szkoła”. Kilka słów komentarza, może pani dyrektor?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BeataRudzka">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzNapieralski">Tak, tylko proszę panią dyrektor, aby włączyć mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BeataRudzka">Jeżeli chodzi o Pilotaż Wieloletniego Program Rządowego „Cyfrowa szkoła”, to w tej chwili w ramach tegorocznej rezerwy celowej ministerstwo otrzymało 4000 tys. zł. Rozstrzygnął się już przetarg na komputery i laptopy o wartości 2000 tys. zł. One będą pilotażowo dystrybuowane do wybranych uczniów i szkół. Jeżeli chodzi o kwestie badania i efektów, to w tej chwili również na etapie końcowym jest przetarg dotyczący badań efektów użytkowania sprzętu i wdrożenia samego systemu. W związku z tym w przyszłym roku jest planowane kontynuowanie tych działań o wartości 1000 tys. zł i wykonanie uchwały Rady Ministrów w tym zakresie. Jeżeli chodzi o kwestie jakby praktyczne, to w tej chwili rozstrzygnął się przetarg na 2000 tys. zł. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To dla jednej szkoły.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję. Za chwilę do spraw szkoły wrócimy. Jeszcze ad vocem pan przewodniczący Jan Kaźmierczak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JanKaźmierczak">Panie ministrze, ja proszę przedstawiciela administracji o więcej wiary w siebie. To nie jest tak, że administracja z definicji jest w ogonie rozwoju technologicznego. Z tym się absolutnie nie zgadzam. Również nie zgadzam się z takim zdaniem, że innowacje są tylko w sektorze prywatnym. Jako przedstawiciel świata nauki, twierdzę z uporem, że źródłem innowacji w dużym stopniu jest tenże świat naukowy, który niekoniecznie jest prywatny. To tyle tytułem komentarzy, właśnie w trybie ad vocem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekSuski">To było bardzo cenne stwierdzenie. Pan minister po prostu powiedział, jaka jest administracja tego rządu. No, jest w ogonie, to widać zresztą na każdym kroku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję panowie. Bardzo proszę zgłaszać się do głosu. Panie przewodniczący, teraz pan poseł Piotr Tomański. Proszę bardzo o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PiotrTomański">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja chciałem pogratulować projektu „Cyfrowa szkoła”. W tej chwili to są 402 pilotażowe projekty w całej Polsce. Ja byłem na jednym otwarciu, bo to już działa. Trzeba przyznać, że to nie tylko jest lepszy sposób komunikacji, lepsza informacja, dostęp do Internetu, ale to jest w ogóle mentalne przestawienie w szkole. To często działa, jest stosowane w małych szkołach. I naprawdę uważam, że to jest cenne, trafia tam, gdzie powinno. Jest genialne. Jak mówił pan przewodniczący Kaźmierczak, oczywiście więcej wiary w siebie. Ten rozwój technologii jest tak duży, że jak pan przewodniczący Suski czasami mówi o tym – kiedy to będzie, jaka to data, kiedy jest to wdrożenie, no to wdrożenie jest przed nami. Miejmy nadzieję. Nowe technologie, Komisja Innowacyjności, to my powinnyśmy tutaj wspierać wszelkie działania, nie tylko dlatego, żeby to było szybciej, ale dlatego, żebyśmy dali trochę nadziei i optymizmu jako Komisja i wspierali, gdzie możemy. Ale też mieli świadomość, że to jest tak rozwijająca się dziedzina, że wchodzą coraz to nowe elementy, coraz to nowe tematy. I dlatego, to trochę się przeciąga. Za pół roku jest zupełnie coś nowego, coś jeszcze więcej można zrobić. Dlatego jeszcze raz chciałem powiedzieć o cyfrowej szkole, bo to nie jest tylko technologia, to jest zupełne przestawienie się w szkole. I warto o tym mówić. Pewnie nie raz będzie ku temu okazja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie pośle. Jeśli pozwólcie państwo. Nikt nie neguje idei projektu „Cyfrowa szkoła”, czy jakkolwiek ten projekt nie nazwiemy – edukacja, szkoła, cyfrowa szkoła. To jest absolutnie projekt cywilizacyjny. Uważam, że on idzie za wolno i zbyt słabo. A pieniądze, które są zapisane, czy przeznaczone w budżecie państwa i po stronie resortu edukacji narodowej i po stronie państwa – Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji są po prostu za małe. I siły przerzucone na tak ważny cywilizacyjnie projekt są zbyt słabe.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#GrzegorzNapieralski">Ja mam poczucie, że pani minister Krystyna Szumilas nie do końca jakby czuje ideę tego wielkiego przedsięwzięcia. Jeżeli chcemy gonić Europę, chcemy gonić świat, to jest to absolutnie potrzebne. Jak wyedukujemy młodych ludzi, tak oni będą konkurencji na rynku pracy, poza granicami naszego kraju. I wtedy my jako Polska możemy konkurować. Nie mniej jednak, panie pośle jest dużo problemów z tym projektem. Już nie chce mi się odnosić i mówić o szczegółach. Gdyby pan przejrzał prasówkę, choćby z ostatnich kilku tygodni – ja nawet nie mówię o politycznych artykułach, ale choćby dziennik „Gazeta Prawna”, która myślę, że w miarę rzetelnie pisze o tych kwestiach. Przeczyta pan, ile tam było wpadek, potknięć, różnego rodzaju problemów. Stąd też pytania o kwoty, które są faktycznie bardzo małe. Na dodatek, panie pośle, szanowni państwo, jest tak – wspomniał o tym przewodniczący Suski, że zapowiedzi, informacji dotyczących tego akurat projektu było już tak wiele, że de facto dzisiaj powinniśmy mieć każdą szkołę, każdego ucznia wyposażonego w komputer, dobrze do tego przygotowanych nauczycieli i szkoły. To jest jednak trochę opóźnione.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#GrzegorzNapieralski">Kończąc kwestie cyfrowej szkoły, to mam jeszcze inny problem. Zwracałem uwagę w czasie wspólnego posiedzenia komisji, nie pamiętam, może pół roku temu. Przypominam, że pierwszy raz rozmawialiśmy o tym pół roku temu na posiedzeniu wspólnie obradujących komisji. To też już trochę trwa. To też o czymś…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekSuski">Przed wakacjami, już o tym mówiliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#GrzegorzNapieralski">Tak, posiedzenie wspólnie obradujących Komisji o dostępie do środków dla tych projektów, dla całego programu. Zgadzam się z panem posłem w jednej kwestii, że to jest mentalne przestawienie się. I tutaj naprawdę jest pytanie – nie na debatę dzisiaj, bo rozmawiamy o budżecie. Ale patrząc choćby na pieniądze, to ja się obawiam, że to się nie uda. Musimy, więc usiąść ze związkami zawodowymi i porozmawiać, jak przygotować nauczycieli. Kiedyś rozmawialiśmy o tym z ministrem i pytaliśmy, czy typuje się tak zwanych liderów, którzy mogliby być, za dodatkowe pieniądze, takimi liderami zmiany tej mentalności. Mogliby tworzyć grupy nauczycieli trochę starszych – nie urażając nikogo, mam nadzieję, którzy do tych technologii być może nie mają jeszcze przekonania. Bo, w nowym projekcie to jednak nauczyciel będzie bardzo ważnym graczem. Jeśli nie wdrożymy tego solidnie, to komputer bez wielu różnych komponentów, będzie tylko „cegłówką”. To tyle.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#GrzegorzNapieralski">Natomiast patrząc na ten budżet, na tę część budżetu, przepraszam bardzo, boję się, że to wszystko, co było w założeniach na początku działania Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, gdzieś między palcami nam gdzieś ucieka. To ministerstwo, które miało być fundamentem i kołem napędowym, to jednak gdzieś się nam pogubiło w sporach między resortami. Dlatego dopytywałem się o przeniesienia tych różnych projektów do resortów. Jak to faktycznie funkcjonuje przy podejmowaniu szybkich decyzji? Być może to jest wniosek na poważniejszą dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#GrzegorzNapieralski">Tworzy się nowa komisja administracji i cyfryzacji i jest nasza komisja. Czy tak faktycznie powinien wyglądać ten resort? Uważam, podzieliłem się tą opinią z panem ministrem, że po roku konstrukcja tego resortu w taki a nie inny sposób nie przystaje do rzeczywistości, do tego przyspieszenia. Stąd te nasze obawy i stąd nasze pytania do tej części.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#GrzegorzNapieralski">Przepraszam, trochę się rozgadałem. Pan przewodniczący Suski jest przewidziany jeszcze w dyskusji. Jeśli są jakieś zgłoszenia, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MarekSuski">Postaram się mówić krótko, bo wadą nas wszystkich jest chyba gadulstwo. Chciałem zwrócić uwagę na jeden aspekt. Chyba intencją powołania tej Komisji było wsparcie rozwoju naszego kraju, pójścia w kierunku innowacyjności, cyfryzacji, szerokopasmowego Internetu, dostępu do niego, i tak dalej. Ja nie słyszałem wśród posłów z naszej Komisji, żeby ktoś był przeciw rozwojowi. A jeżeli wypowiadamy się z niepokojem o tym, jak źle się dzieje, jakie są opóźnienia, zagrożenia, jakie są postępowania przeciwko Polsce za opóźnienia we wdrażaniu właśnie nowoczesnych technologii to, to wynika to z troski, a nie z tego, że jesteśmy przeciw. To, że ja mówię o tak skromnych środkach na elektroniczną, nowoczesną szkołę, to nie wynika z tego, że jesteśmy przeciw takiej szkole. Właśnie jesteśmy jak najbardziej – za. Jesteśmy zaniepokojeni, że to idzie za wolno. Z przeznaczonych środków na pilotaż za 4000 tys. zł, to tak naprawdę dotyczy jednej szkoły. No, bo cóż za 4000 tys. zł? To jest dla jednej szkoły, niewielkiej, takiej średniej. Te środki są naprawdę niezwykle skromne, a sposób ich wydawania wymaga nie tylko wspierania, ale zdecydowanego działania.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MarekSuski">Przypomnę jeszcze panu posłowi, że komisje sejmowe nie są „bebewuerami”, które mają wspierać rząd w każdym działaniu. Tylko komisje są po to, aby nadzorować funkcjonowanie administracji. Naszym zadaniem jest nie tylko chwalenie, ale również badanie, kontrola, wskazywanie pewnych kierunków. Tu zachodzi pewien przechył. Próbuje się przestawić parlament na funkcje wspierania działań rządu. Tu pan powiedział:„my popierajmy, bo coś jest potrzebne.” Nie, parlament ma przede wszystkim zadania kontrolne nad budową państwa, jego rozwojem. Główny nacisk powinien kłaść rząd, natomiast parlament oczywiście jest za tym. Nie sądzę, że ktoś w Sejmie byłby za tym, aby państwo polskie było ograniczone, zlikwidowane, bądź w jakiś sposób destruowane. Chociaż, może się mylę, ale przynajmniej każdy, kto się deklaruje, że jest za tym, aby nasze państwo budować i wspierać. Jeżeli składamy krytyczne uwagi, no to w tym celu, w celu kontrolnym, właśnie z niepokoju i z troski o rozwój naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MarekSuski">Apelowałbym do przedstawicieli koalicji, aby nie wymagali od opozycji, że za błędy, zaniechania, unieważnione przetargi, postępowania prokuratorskie dotyczące korupcji, rządu, żebyśmy rząd wspierali i chwalili. Chwalić za brak działań, za złe działania, za opóźnienia nie będziemy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan poseł chce zabrać głos ad vocem. Nim pan odniesie się, to ja chciałem dodać jedną rzecz. Będzie pan mógł się odnieść też do tych słów. Spoglądam na pracę i stwierdzam, że jesteśmy w różnych komisjach i byliśmy w różnych komisjach. Tutaj w naszej Komisji rząd w całej karierze miał problem chyba dwa razy. Tak naprawdę inni ministrowie powinni zazdrość panu ministrowi Boniemu takiego spokoju na Komisji. My jesteśmy grzeczni i kulturalni. To, tak pół żartem, pół serio. Proszę panie pośle, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrTomański">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Ja chciałem powiedzieć tylko o emocjach, które towarzyszyły w otwarciu takiej szkoły i o przestawieniu mentalnym. Oczywiście, pieniędzy zawsze będzie mało i nigdy ich nie będzie tyle, ile byśmy mogli w jednym roku wdrożyć. Myślę, że to przestawienie mentalne i to, że to zaczyna działać, to nie jest to tylko jedna szkoła. Tam jest 26 dzieciaków w jednej klasie. Wiadomo, że jest to jakaś próba. Myślę, że docelowo to będzie więcej. Ale jest 26 dzieciaków, jest 6 nauczycieli. To nie jest jedna szkoła. W tym momencie przestawienie mentalne jest w całej szkole, wszystkich klas. Wszyscy chcieliby w ten sam sposób działać. Myślę, że to będzie motywowało nie tylko tą jedną klasę, ale również całą szkołę.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PiotrTomański">Ja wiem, że pieniądze są małe. Ja wiem, że trzeba kontrolować i trzeba dopingować, że nasza Komisja ma funkcje kontrolne. Jak najbardziej tak działajmy. Rola opozycji i koalicji myślę, że była tutaj dość dobrze widoczna. Dla mnie najważniejsze, że te dzieciaki cieszą się z tego i to nie da się opowiedzieć, jak bardzo się z tego cieszą. Wiem, że wszyscy...</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Świetnie, tylko w tym tempie...)</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PiotrTomański">W tym tempie... Ja byłem pierwszy raz w takiej szkole. Naprawdę już chwilę byłem w samorządzie, byliśmy w parlamencie. Cieszę się, że jest. Pan poseł inaczej to odbiera, ja inaczej. Ja się cieszę, że jest i że, będzie ich więcej. Szkoda, że nie mogło być jeszcze więcej. Ale cieszę się, że w ogóle jest. Już więcej nie zabieram głosu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#GrzegorzNapieralski">Tu można polemicznie. Panowie posłowie pozwolą, bo temat jest ważny, a tym bardziej, że dyskutujemy o budżecie. Na tym też myślę polega funkcja rządu, czy władz państwa polskiego, że stawia się pewne priorytety, stawia się pewne cele strategiczne. Jeżeli mówimy o nowoczesnym państwie, to jednak nowoczesna edukacja jest chyba najważniejszym priorytetem każdego rządu, czy on będzie z lewa, czy z prawa, czy ze środka. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#GrzegorzNapieralski">Po drugie. Proces budowania całkowicie nowoczesnej szkoły z przysłowiowym komputerem dla każdego ucznia, czy tabletem, jak zwał, tak zwał, to naprawdę już mniej istotne, W końcu debata ekspertów czy pedagogów, co jest bardziej przyjazne dla dziecka. Panie pośle, to jest tak potężny projekt. Naszym zdaniem, przynajmniej jak słyszę tutaj kolegów, którzy o to dopytują, to problem jest w tym, czy zagwarantowane dzisiaj środki, czy współpraca jednego, czy drugiego resortu jest na tyle zdeterminowana i na tyle przygotowana, żeby ten projekt wdrażać. To jest jedna sprawa. Druga, panie pośle, to trzeba zwrócić uwagę na szczegóły, które trzeba opanować, jak: gniazdka przy ławkach, serwisowanie tego komputera. Sprawy absolutnie techniczne jakby poza wielką polityką i metoryką.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#GrzegorzNapieralski">Z drugiej strony, programy nauczania, dostęp do Internetu i przygotowanie nauczycieli, oczywiście też uwarunkowania prawne i tak dalej. To jest poważna sprawa. To można byłoby o tym opowiadać i opowiadać. Dzisiaj pytanie za 100 punktów do ministerstwa jest takie, czy to wszystko, co jest zagwarantowane w budżecie państwa na rok 2013, przynajmniej w niewielkim stopniu, ruszy do przodu. Żeby nie stało się tak, jak mówi przewodniczący Suski, że w roku 2020 będziemy mieli 9 proc. szkół i już jesteśmy szczęśliwi, bo każdy z posłów w swoim okręgu wyborczym otworzył jedną szkołę. Tylko wie pan, panie pośle, to lekko za mało, żeby nie powiedzieć bardziej dosadnie. I na tym polega troska. Stąd moje pytanie, które kierowałem do pana ministra. Czy to ruszy? Bo, jeżeli ja słyszę 1000 tys. zł, o ile ja dobrze pamiętam, jako komponent badawczy...</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Nawet cztery, to też jest nic.)</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#GrzegorzNapieralski">Ile w Ministerstwie Edukacji Narodowej? 49.000 tys. zł. Panie pośle, to nie za dużo, jeżeli chodzi o edukację. Naprawdę.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Milion na okręg wyborczy.)</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#GrzegorzNapieralski">To za mało. Pan minister? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AndrzejRęgowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie. Jaka kwota byłaby satysfakcjonująca? Ja podejrzewam, że moglibyśmy tutaj przywołać dowolną kwotę i byłoby to skrytykowane. To jest program na razie eksperymentalny. Wnioski z tego projektu będą dopiero upowszechniane. Zdajemy sobie sprawę, że edukacja jest podstawą. W związku z tym zamierzamy w dalszej kolejności zaproponować, żeby w programie szkolnym była również nauka posługiwania się usługami publicznymi. Żeby uczeń wychodząc ze szkoły też potrafił skontaktować się z urzędem drogą elektroniczną. Jeżeli mamy przedmiot „Wiedza o społeczeństwie”, to w jego ramach uczeń mógłby też przyswajać praktyczną wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AndrzejRęgowski">Jeśli można chciałbym odnieść się do tej daty 2020. Oczywiście, przez cały czas będziemy intensywnie pracować, ale określamy sobie pewien horyzont, do którego chcemy zaplanować sobie nasze działania. Bo nie można planować z roku na rok. Jeśli chcemy coś poważnego zbudować, to musimy to teraz narysować. Oczywiście będziemy to korygować poprzez różne – generalnie zarządzanie zmianą, tak to się nazywa. Natomiast musimy już myśleć o dalszej perspektywie. I mówiąc, o podstawowym zakresie usług, to chodzi o usługi, które pozwolą obywatelowi swobodnie funkcjonować w osiemdziesięciu procentach. Nastawiamy się na usługi, które są najbardziej powszechne i najprostsze do wdrożenia i przynoszące najwięcej korzyści. A późnej możemy życie obywatelom umilać ideami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję. Wniosek płynie z tego taki, że czeka nas poważna dyskusja. Jeśli koleżanki i koledzy posłowie się zgodzą, to później sformułujemy wniosek, na końcu posiedzenia, żeby porozmawiać o edukacji, bo to jest bardzo ważne. Panie ministrze, żeby zakończyć ten wątek, to będę trochę złośliwy. Jak dobrze pamiętam, w marcu zeszłego roku rząd ogłosił – rząd się nie zmienił, więc uważam to jako ciągłość, że każde dziecko już w tym roku będzie miało komputer, że wszystko będzie załatwione. Proszę to sobie sprawdzić, pani minister Gaj miała być za to odpowiedzialna. Jak dobrze pamiętam, nawet pokazaliście źródło finansowania tego wielkiego projektu. Miało on być z opłat od operatorów za częstotliwości. Wszystko było już opisane. I stąd te nasze dopytywania, bo absolutnie zdajemy sobie sprawę z potęgi tego wielkiego przedsięwzięcia. To jest naprawdę tak olbrzymie przedsięwzięcie, że absolutnie jest potrzebna współpraca wielu resortów oraz współpraca z samorządami. Obejmuje ono działania od procesów inwestycyjnych po serwisowanie komputerów, sprzętu, który się pojawi w szkołach. To jest niesamowita praca. Uważam jednak, że to, co jest zaplanowane w budżecie na przyszły rok jest za mało. I mimo, że to jest projekt, który ma – że tak powiem – bojem rozeznać, co się w Polsce dzieje, to jednak to jest za mało. Przepraszam bardzo, oddaję głos. Są jeszcze głosy w dyskusji. Proszę, panie pośle, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo. Ja rozumiem, że jest potrzeba dyskusji na temat postępu wprowadzania pewnych technologii na różne obszary życia. Pozwolę sobie jednak zauważyć, że rozmawiamy o projekcie budżetu na 2013 rok, który w kontekście Pilotażu Wieloletniego Programu Rządowego „Cyfrowa szkoła” on ma bardzo konkretne ramy do zrealizowania. To znaczy, został przyjęty w kwietniu bieżącego roku. W ramach tego programu mówi się o tym, że jest to program pilotażowy, realizowany do 31 sierpnia 2013 roku, że ma objąć konkretną liczbę uczniów 380 szkół i ma stanowić pewne doświadczenie – jak przeprowadzić właśnie tą wielką informatyzację polskiej edukacji. Prosiłbym, żebyśmy jednak patrząc na budżet na 2013 rok, mieli to gdzieś z tyłu głowy, że mówimy o programie pilotażowym, że mówimy o tym, że ma on objąć 380 szkół, a więc jego wymiar finansowy jest na miarę tego programu. I oczywiście tak, jak powiedziałem na początku, dyskusja o tym, że informatyzacja czy edukacja, to jest wezwanie, któremu w najbliższych latach będziemy musieli sprostać, nie powinna tego przysłaniać. Jeżeli chcemy, posłużę się tutaj takim przykładem, kupić samochód, to planujemy na to, nie wiem, 50.000 zł, 70.000 zł, czy 100.000 zł, a nie 20.000 tys. zł. Takiego samochodu, który kosztuje 20.000 tys. zł, po prostu nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#GrzegorzNapieralski">Pełna zgoda, panie pośle. Natomiast jak pan sam zauważył, projekt trwa do sierpnia przyszłego roku. A później? Jeżeli projekt dobrze wyjdzie, sprawdzi się i stwierdzimy, że trzeba go realizować, to co dalej? Nowelizujemy budżet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JacekBrzezinka">Panie przewodniczący, ja nie jestem, że tak powiem, adresatem takiego pytania. Wydaje mi się, że to pytanie trzeba skierować do tych, którzy ten program przygotowali i dziś wdrażają i będą realizować. Właśnie o to chodzi. Mamy zebrać konkretne doświadczenie i wtedy na podstawie tego doświadczenia zostanie przygotowany taki program, który pozwoli całą polską edukację zrewolucjonizować, jeśli chodzi o tą stronę technologii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dlatego, panie pośle właśnie dzisiaj dopytujemy, żeby tak to wyglądało, jak pan mówi. Dziękuję bardzo za ten głos. Szanowni państwo, czy są jeszcze głosy w dyskusji, ewentualne pytania? Nie słyszę. Czy strona rządowa chciałaby jeszcze w tej części się wypowiedzieć? Pan minister, tak? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#AndrzejRęgowski">Ostatnie słowa skazanego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#GrzegorzNapieralski">Nie, nie jest tak źle, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejRęgowski">Już na poważnie. Projekt kończy się w sierpniu przyszłego roku, to przez pozostały czas będą wyciągane wnioski i będzie nadany kształt już takiemu wdrożeniu o dużej skali. Więc, mnie się wydaje, że to jest właściwy rytm planowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#GrzegorzNapieralski">Ten głos panie ministrze chyba nie był potrzebny. Jak mamy wyciągać wnioski przez pół roku i zastanawiać się, co dalej na rok 2014, to byłoby ciężko. Jeszcze pan poseł, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JacekBrzezinka">Szanowni państwo. Na to niestety nic nie poradzimy, że rok szkolny nie jest tożsamy z rokiem budżetowym. Tutaj pewne przesunięcia są takie, jakie są, no i trzeba to przyjąć. Rok szkolny zaczyna się 1 września i nie przesuniemy tej daty na inny termin. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję. Tak, ale panie pośle też przewidujmy. Jeżeli za coś zabieramy się solidnie i to coś ma trwać, to próbujmy przewidywać.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#GrzegorzNapieralski">Dobrze. Dziękuję panie ministrze za te głosy, dziękuję kolegom parlamentarzystom za dyskusję. Padł wniosek pana przewodniczącego Marka Suskiego o negatywne zaopiniowanie części budżetowej 27 – Informatyzacja. Muszę poddać to pod głosowanie. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#JanKaźmierczak">O ile ja dobrze pamiętam, może mi słuch nie dopisuje, ale pan przewodniczący Suski zechciał złożyć wniosek o odrzucenie budżetu. Pan przewodniczący Suski wykonał pewną pracę nauczycielską, informując chyba pana posła Tomańskiego, na czym polega praca parlamentu. Ja nie chcę być złośliwy, ale stwierdzę, że odrzucenie budżetu chyba nie jest w kompetencjach Komisji sejmowej. W związku z tym mój wniosek sprowadza się do tego, aby pan przewodniczący Suski zechciał doprecyzować swój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#GrzegorzNapieralski">Panie przewodniczący...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#MarekSuski">Zgadza się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#JanKaźmierczak">Sądzę, że to jest sprawa pana posła Suskiego, a nie prowadzącego obrady. A tak na marginesie, jak jestem przy głosie, w nawiązaniu do tego, co powiedział pan poseł Brzezinka o doświadczeniu naukowym. Ja proszę państwa, przeprowadzę doświadczenie naukowe. Spróbuję zrobić je dokładnie. Proszę bardzo, mniej więcej mi się udało. Znowu tytułem działalności belferskiej do pana przewodniczącego Suskiego. Pan ma oczywiście rację. Natomiast problem polega na tym, że to jest stała rola opozycji i koalicji rządzącej w parlamencie – patrzenia na tę szklankę z punktu widzenia tego, czy ona jest w połowie pełna, czy w połowie pusta. Oczywiście, oba podejścia są prawdziwe. Ja pewnie trochę celowo nalałem więcej niż połowę. Teraz wchodzimy w obszar propagandy... Natomiast, do czego zmierzam? No, wydaje mi się, że nawiązując do wypowiedzi kolegów posłów, skupmy się na tym, co mamy zrobić. Czyli mamy zaopiniować część budżetu 27 i o to gorąco apeluję. Natomiast proszę w ramach wniosku proceduralnego o doprecyzowanie wniosku pod głosowanie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MarekSuski">Zgoda, ma pan rację, dokładnie chodzi o to, żeby zaopiniować negatywnie tę część budżetu, nad którą pracowaliśmy. A jeśli chodzi o tę szklaneczkę, czy ona jest w połowie pełna, czy w połowie pusta. No, wydaje mi się, że w przypadku akurat działalności tego resortu, to ona niestety jest całkowicie pusta. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję. Wniosek został sprecyzowany już teraz poprawnie przez pana przewodniczącego. Bardzo proszę sekretarza Komisji i przeprowadzimy głosowanie. Kto z pań i panów posłów popiera wniosek, jest za wnioskiem pana przewodniczącego Suskiego o negatywne zaopiniowanie części budżetowej 27? Proszę podnieść rękę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AndrzejKniaziowski">Cztery.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dobrze. Kto jest przeciwny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#AndrzejKniaziowski">Sześć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#GrzegorzNapieralski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Proszę o odczytanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#AndrzejKniaziowski">4 posłów – za, 6 – przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dobrze. Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zgodnie z procedurą musimy przegłosować pozytywne zaopiniowanie tej części budżetowej. Bardzo proszę panie i panów posłów, kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem części budżetowej 27? Proszę podnieść rękę do góry. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#GrzegorzNapieralski">Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AndrzejKniaziowski">7 posłów głosowało – za, 3 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części 27 – Informatyzacja. Przechodzimy do części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, 54 i 65. Referuje przedstawiciel Ministerstwa Finansów, koreferuje poseł Wincenty Elsner. Proszę bardzo, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#BarbaraMarkiton">Barbara Markiton zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Na początek chciałam poinformować, że środki w tych rezerwach, które w dniu dzisiejszym są obszarem zainteresowania Wysokiej Komisji zostały zaplanowane na wniosek Ministra Administracji i Cyfryzacji. Środki z tych rezerw będą uruchamiane przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#BarbaraMarkiton">Wracając do poszczególnych pozycji rezerw. Rezerwa zaplanowana w pozycji 29 – Środki na informatyzację, rozwój społeczeństwa informacyjnego oraz upowszechnianie szerokopasmowego dostępu do Internetu zostały zaplanowane na tym samym poziomie, co w roku bieżącym, to jest 31.580 tys. zł. Część tych środków zaplanowanych w rezerwie, to będzie około kilku milionów, jak pokazuje praktyka, zostanie przeznaczone na sfinansowanie kosztów podłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu, szkół różnego typu oraz bibliotek. Środki te na wniosek Ministra Administracji i Cyfryzacji przekazywane są do budżetów poszczególnych wojewodów i one generalnie kierowane są, jak powiedziałam, do różnego typu szkół i bibliotek samorządowych, oczywiście. Pozostała część środków zostanie przeznaczona na uzupełnienie zadań, które realizowane są przez Ministra Administracji i Cyfryzacji w zakresie informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne, zgodnie z ustawą, która właśnie ma takie brzmienie, to jest ustawa z 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zdania publiczne. Te środki przeznaczone będą tak, jak tutaj pan minister wspomniał, omawiając część budżetową 27, na rozwój kompetencji cyfrowych społeczeństwa oraz podniesienie poziomu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych przez obywateli, na zwiększenie wykorzystania nowych modeli komunikacji, uczestnictwa obywateli w życiu publicznym. Informacje o tym, na co zostaną przeznaczone te środki, zostały przekazane Ministrowi Finansów przez Ministra Administracji i Cyfryzacji.</u>
          <u xml:id="u-69.2" who="#BarbaraMarkiton">Przechodząc do następnej pozycji rezerw, Rezerwa poz. 54 – Odtworzenie sygnału analogowego w nadawaniu sygnału cyfrowego telewizji. Jest to nowa rezerwa, która pierwszy raz w tym roku została zaplanowana w wysokości 31.451 tys. zł. Środki z tej rezerwy, zgodnie z informacją przekazaną przez Ministra Administracji i Cyfryzacji, przeznaczone zostaną dla telewizji publicznej, to jest Spółki Telewizja Polska S.A. Przeznaczone będą na sfinansowanie wydatków mających na celu odtworzenie sygnału analogowego w nadawaniu sygnału cyfrowego telewizji w celu zapewnienia pełnego pokrycia terytorium Polski sygnałem naziemnej telewizji cyfrowej.</u>
          <u xml:id="u-69.3" who="#BarbaraMarkiton">W związku z tym, że w dotychczasowej sytuacji prawnej telewizja publiczna nie mogła otrzymywać dotacji na ten cel, bo w projekcie ustawy okołobudżetowej, który jest już w parlamencie, znalazł się stosowny zapis, to jest art. 12 tej ustawy, który umożliwi przekazanie telewizji publicznej stosownej dotacji na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-69.4" who="#BarbaraMarkiton">Jeżeli chodzi o poz. 65 rezerw celowych – Pilotaż Wieloletniego Programu Rządowego „Cyfrowa szkoła” środki w wysokości 1000 tys. zł zostaną na wniosek Ministra Administracji i Cyfryzacji uruchomione przez Ministra Finansów do budżetu Ministra Administracji i Cyfryzacji na realizację tego komponentu badawczego, który tutaj był szeroko omawiany. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#GrzegorzNapieralski">Pani dyrektor, serdecznie dziękuję. Poseł Wincenty Elsner w swoim pierwszym wystąpieniu odniósł się do wszystkich punktów, więc teraz nie będzie zabierał głosu. Czy ktoś chciałby zadać pytanie, bądź zabrać głos w dyskusji? Nie ma emocji, wszystko w pierwszej części. Zatem nie ma głosów.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#GrzegorzNapieralski">Czy jest sprzeciw, co do pozytywnego zaopiniowania tej części budżetu? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie zaopiniowała rządowy projekt ustawy budżetowej w zakresie części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 29, 54 i 65.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#GrzegorzNapieralski">Szanowni państwo, nie otrzymaliśmy, czy otrzymaliśmy poprawki? Nie otrzymaliśmy żadnych poprawek, jeśli chodzi o budżet. Czy ktoś z panów posłów? Nikt nie ma. W takim razie nie mamy, nad czym, szanowni państwo, dyskutować, jeśli chodzi o poprawki.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#GrzegorzNapieralski">Chciałbym, abyśmy teraz wybrali reprezentanta, który na posiedzeniu Komisji Finansów będzie reprezentował naszą Komisję. Proponujemy pana posła Wincentego Elsnera. Czy jest sprzeciw, bądź inna kandydatura? Nie słyszę. Popieramy kandydaturę pana przewodniczącego. Osobą, która będzie reprezentowała naszą Komisję będzie pan poseł Wincenty Elsner. Panie pośle, czy pan się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#WincentyElsner">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#GrzegorzNapieralski">Pan poseł się zgadza, sprzeciwu nie słyszę, więc nie będziemy przeprowadzać głosowania. Rozumiem, że kandydat został zaopiniowany pozytywnie, jednogłośnie. Przepraszam najmocniej, pan przewodniczący Suski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#MarekSuski">Ja nie zgłaszam się, dlatego że jestem przeciw kandydaturze. Mam prośbę do pana przewodniczącego, aby zgodnie z regulaminem Sejmu, przedkładając sprawozdanie Komisji, które jest pozytywne, raczył też przekazać na posiedzeniu Komisji Finansów nasze uwagi dotyczące chociażby poziomu finansowania programu nowoczesnej, elektronicznej szkoły i tych wszystkich obaw, które były wyrażone na posiedzeniu Komisji. To zresztą jest zgodne z regulaminem Sejmu, że sprawozdawca ma prawo, ale właściwie i obowiązek, przekazać też ducha dyskusji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#WincentyElsner">Oczywiście, przekażę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#GrzegorzNapieralski">Dziękuję panie przewodniczący za tą uwagę i sugestię. Szanowni państwo, stwierdzam, że porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Protokół posiedzenia z załączonym zapisem jego przebiegu jest do wglądu w sekretariacie Komisji Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo. A panu posłowi gratuluję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>