text_structure.xml 18.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Witam zaproszonych gości i przedstawicieli rządu.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Porządek posiedzenia przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r. (druk nr 3459), wraz z analizą NIK, w zakresie części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów:</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WaldyDzikowski">a) 700 – Gospodarka mieszkaniowa:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WaldyDzikowski">– dochody i wydatki.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WaldyDzikowski">b) 710 – Działalność usługowa:</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WaldyDzikowski">– dochody i wydatki,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WaldyDzikowski">– wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WaldyDzikowski">Temat będą referować przedstawiciele Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli, koreferat wygłosi – siedzący obok mnie – pan poseł Makowski.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę o treściwe przekazanie informacji państwu posłom, jak i o zwięzłą dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję za przyjęcie apelu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska, zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaMilewska">Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w ustawie budżetowej na rok 2014 r., w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa dochody, w części 85 – Budżety wojewodów dochody zostały zaplanowane w wysokości 1.216.480 tys. zł, zostały wykonane w wysokości 1.492.916 tys. zł, tj. na poziomie 122,7% planu. Dochody w tym dziale pochodziły głównie z opłat za trwały zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa, z tytułu wpływów z najmu i dzierżawy składników majątkowych Skarbu Państwa, wpłat z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności oraz prawa użytkowania wieczystego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki ogółem zostały określone w wysokości 60.999 tys. zł, z tego wydatki bieżące – 55.469 tys. zł oraz wydatki majątkowe – 5530 tys. zł. W toku wykonywania budżetu plan został zwiększony per saldo o kwotę 174.074 tys. zł i wyniósł ogółem 235.073 tys. zł, z czego wydatki bieżące – 228.786 tys. zł, zaś majątkowe – 6288 tys. zł. Zwiększenie wydatków nastąpiło w wyniku rozdysponowania środków pochodzących z rezerw celowych budżetu państwa o kwotę 171.279 tys. zł oraz rozdysponowania środków pochodzących z rezerw utworzonych w budżetach wojewodów (kwota 2187 tys. zł), a także zmian dokonanych w trybie art. 164 ustawy o finansach publicznych (kwota 608 tys. zł), z przeznaczeniem na sfinansowanie płatności wynikających z tytułów wykonawczych, wyroków sądowych lub ugód.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaMilewska">Zrealizowane w 2014 r. wydatki w tym dziale wyniosły 228.811 tys. zł, tj. 97,3% planu po zmianach. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 222.680 tys. zł. Środki te przeznaczone zostały głównie na gospodarkę gruntami i nieruchomościami, z przeznaczeniem na wypłatę odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości oraz odszkodowań za przejęte z dniem 1 stycznia 1999 r. przez Skarb Państwa, samorządy województw i powiaty nieruchomości zajęte pod drogi publiczne, odpowiednio krajowe, wojewódzkie i powiatowe a także na wyceny nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie, ustalenie wartości nieruchomości dla potrzeb uwłaszczenia, opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa, na zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem, gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, regulowanie stanów prawnych, przygotowania dokumentacji dla nieruchomości wywłaszczanych na rzecz Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki majątkowe zrealizowano w wysokości 6204 tys. zł. Środki te przeznaczone zostały głównie na odrestaurowanie budynku zabytkowego będącego siedzibą delegatury mazowieckiej urzędu wojewódzkiego w Warszawie, ponadto na modernizację elewacji budynku w Poznaniu oraz na realizację inwestycji w ramach programu integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ElżbietaMilewska">Dotacje celowe zostały określone w planie po zmianach na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej dla jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 167.191 tys. zł. Zostały zrealizowane w kwocie 162.136 tys. zł, tj. 96,6% planu po zmianach. Przeznaczone zostały głównie na wypłatę odszkodowań za wywłaszczone na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości, odszkodowań za mienie przejęte przez Skarb Państwa, samorządy województw i powiaty nieruchomości zajęte pod drogi publiczne, na wycenę nieruchomości Skarbu Państwa dla celów aktualizacji opłat za trwały zarząd i wieczyste użytkowanie nieruchomości, ustalenie wartości nieruchomości dla potrzeb uwłaszczenia, opłaty za czynności egzekucyjne związane z windykacją należności Skarbu Państwa, zabezpieczenie nieruchomości przed zniszczeniem, gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, regulowanie stanów prawnych, przygotowanie dokumentacji dla nieruchomości wywłaszczonych na rzecz Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ElżbietaMilewska">W dziale 710 – Działalność usługowa dochody zostały zaplanowane w ustawie budżetowej na 2014 r. w wysokości 16.094 tys. zł, zaś wykonanie wyniosło 22.141 tys. zł, tj. na poziomie 137,6% planu. Głównym źródłem dochodów w tym dziale są wpływy z tytułu opłat legalizacyjnych, nakładanych przez jednostki nadzoru budowlanego, grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych. Na wyższe wykonanie dochodów wpłynęły głównie dochody z tytułu opłat legalizacyjnych od samowoli budowlanych nakładanych przez inspektorów nadzoru budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale były związane m.in. z realizacją zadań z zakresu gospodarowania przestrzennego, prac geologicznych, geodezyjnych i kartograficznych, nadzoru budowlanego, przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych, utrzymania grobów i cmentarzy wojennych. W ustawie budżetowej na 2014 r. plan wydatków w tym dziale został określony na 271.305 tys. zł, z tego wydatki bieżące – 269.982 tys. zł a wydatki majątkowe – 1323 tys. zł. W toku wykonywania budżetu plan został zwiększony o 7354 tys. zł i wyniósł ogółem 278.659 tys. zł, z tego wydatki bieżące – 276.455 tys. zł i wydatki majątkowe – 2204 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ElżbietaMilewska">Zwiększenie wydatków nastąpiło w wyniku rozdysponowania środków pochodzących: z rezerw celowych budżetu państwa o kwotę 5670 tys. zł, z rezerw utworzonych w budżetach wojewodów o kwotę 1696 tys. zł. Ponadto dokonano zmian w planie wydatków w trybie art. 164 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, z przeznaczeniem na sfinansowanie płatności wynikających z tytułów wykonawczych, wyroków sądowych i ugód. Zmniejszenie planu wydatków w dziale 710 – Działalność usługowa w kwocie 98 tys. zł nastąpiło w budżecie województwa śląskiego, z jednoczesnym zwiększeniem planu w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, z przeznaczeniem na uregulowanie zobowiązań wynikających z wyroków sądowych.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ElżbietaMilewska">Zrealizowane w 2014 r. wydatki w tym dziale wyniosły 276.562 tys. zł, tj. 99,2% planu po zmianach. Wydatki bieżące zrealizowano w wysokości 274.438 tys. zł, tj. 99,3% planu po zmianach, a wydatki majątkowe w wysokości 2124 tys. zł, tj. 96,4% planu po zmianach. Wydatki bieżące przeznaczone były głównie na funkcjonowanie wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego, prace geodezyjne i kartograficzne, opracowanie dokumentacji geodezyjno-kartograficznej, utrzymanie grobów i cmentarzy wojennych. Wydatki majątkowe przeznaczone zostały na zakup środków transportu, zestawów komputerowych i oprogramowania, laptopów, kserokopiarek dla jednostek nadzoru budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ElżbietaMilewska">Dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na finansowanie zadań z zakresu administracji określone w planie po zmianach na 227.024 tys. zł, zostały zrealizowane w kwocie 225.229 tys. zł, tj. 99,2% planu po zmianach, z przeznaczeniem na funkcjonowanie powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego i działalność powiatowych ośrodków dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ElżbietaMilewska">W 2014 r. wynagrodzenia zostały zrealizowane w kwocie 26.038 tys. zł, z tego wynagrodzenia osobowe i uposażenie dla funkcjonariuszy – 24.256 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne i nagroda roczna dla funkcjonariuszy – 1782 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ElżbietaMilewska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest obecny przedstawiciel Najwyższej Izby Kontroli?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WaldyDzikowski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WaldyDzikowski">Poproszę pana przewodniczącego Makowskiego o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszMakowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TomaszMakowski">Pani z Ministerstwa Finansów bardzo szczegółowo omówiła oba działy w części 85 – Budżety wojewodów ogółem. Rozpocznę od działu 700 – Gospodarka mieszkaniowa. Koncentruję się na rezultatach, czyli wskaźnikach wykonania budżetu. Dochody zaplanowano w wysokości 1.216.480 tys. zł, a wykonano w kwocie 1.492.916 tys. zł, a więc na poziomie 122,7%. Wzrost w stosunku do planu jest wyjaśniony, gdyż pochodzi z opłat za trwały zarząd i użytkowanie wieczyste.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TomaszMakowski">Realizacja wydatków była na poziomie 97,3% i nie budzi wątpliwości, choć w trakcie roku budżetowego dokonano zmiany z planowanej kwoty 235.000 tys. zł na 228.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#TomaszMakowski">W dziale 710 – Działalność usługowa dochody zrealizowano na poziomie 137,6% w stosunku do planu, ale było to wyjaśnione, gdyż dochody pochodzą z wpływów z różnych opłat, kar, grzywien i odsetek. Wykonanie wydatków było na poziomie 99,2%.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#TomaszMakowski">Pozytywnie oceniam realizację ustawy budżetowej na 2014 r. w zakresie działania Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WaldyDzikowski">W imieniu obu prezydiów proponuję pozytywne zaopiniowanie realizacji ustawy budżetowej w części 85, w działach 700 i 710 oraz przekazanie pozytywnej opinii do Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw?</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#WaldyDzikowski">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzMoskal">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, nie zgadzam się z opinią pana przewodniczącego, którą przedstawił w koreferacie, że realizacja dochodów i wydatków nie budzi zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzMoskal">W niektórych województwach są kolosalne różnice pod względem dochodów planowanych i wykonanych. Pojawia się pytanie, jak to się dzieje? Są przypadki różnic sięgających 500%. Występuje niedoszacowanie i przeszacowanie a ustawa budżetowa obowiązuje nas wszystkich. Istotne jest zatem, aby planowanie było rzetelne.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzMoskal">W odniesieniu do wydatków można również mieć wątpliwości, dlaczego realizacja odbiegała od planu? Dotacje celowe są dowodem zróżnicowania regionów. Nie ma zrównoważonego rozwoju. Województwo mazowieckie otrzymuje 60-krotnie więcej dotacji w stosunku do województwa warmińsko-mazurskiego. Na to nie ma zgody. Nie ma zrównoważonego rozwoju, a państwo realizujecie taką, a nie inną politykę.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzMoskal">Chciałbym, żeby ministerstwo przedstawiło szczegółowe wyjaśnienie, z czego wynika niezrealizowanie planowanych wydatków. Kto zawinił?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzMoskal">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WaldyDzikowski">Pan przewodniczący Makowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszMakowski">Chciałbym odpowiedzieć panu posłowi, że moją ocenę sformułowałem na podstawie wskaźnika rezultatu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TomaszMakowski">Zgadzam się, że są rozbieżności w planowaniu i realizacji dochodów. Trudno przewidzieć wpływy do budżetu państwa z tytułu opłat czy decyzji sądowych. W odniesieniu do wydatków zaznaczyłem, że wskaźniki realizacji są na zadowalającym poziomie. Istotne jest, w jaki sposób przy zwiększonych dochodach są dystrybuowane wydatki na poszczególne budżety wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TomaszMakowski">Jest to pytanie do Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o planowanie wydatków, wojewodowie otrzymują ogólne limity na wszystkie wydatki i autonomicznie dzielą te wydatki na poszczególne zadania. Ministerstwo Finansów przydziela ogólny limit dla województwa. Województwa mają swoją specyfikę, różnią się zadaniami, dlatego nie można dzielić środków dla wszystkich w równych częściach.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o powiązanie dochodów z wydatkami, odrębną kategorią są dochody do budżetu państwa, które wpływają na dochody ogółem, zaś odrębną kategorią jest planowanie wydatków na poszczególne zadania. Nie wiążemy wpływów z dochodów z wydatkami na realizację zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Pan poseł, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzMoskal">Wiem, że dochody i wydatki stanowią odrębne kategorie, wskazywałem na rozbieżność pomiędzy planowaniem dochodów i wydatków a ich realizacją. Nawet po zmianach wykonanie dochodów i wydatków odbiega od planów.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzMoskal">Wiem, że nie dzielimy środków po równo, mówiłem natomiast o dysproporcji dotacji. Podam przykład dotacji na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. W jednym przypadku kwota wynosi 943 tys. zł a w innym – 45 tys. zł. Ta dysproporcja jest rażąca.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzMoskal">W dziale 700 i 710 jest podobna sytuacja.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzMoskal">Jakie były powody tego, że zaplanowane wydatki nie zostały zrealizowane? Kto zawinił?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Panie pośle, budżety wojewodów planuje się według wskaźników. Rozdysponowanie środków w ramach województwa jest zadaniem wewnętrznym wojewody. Jest to budżet zadaniowy. Nigdy nie będzie tak, że we wszystkich województwach będą takie same zadania do realizacji, stąd różnice w finansowaniu.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WaldyDzikowski">Bardzo proszę Ministerstwo Finansów o uzupełnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ElżbietaMilewska">Nie pozostaje mi nic do dodania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#WaldyDzikowski">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wykonania budżetu?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WaldyDzikowski">Rozumiem, że tak, zatem przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WaldyDzikowski">Kto z państwa posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej na 2014 r. w części 85 – Budżetu wojewodów ogółem, w zakresie działów 700 i 710? (11)</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#WaldyDzikowski">Kto jest przeciw? (9)</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#WaldyDzikowski">Kto się wstrzymał? (1).</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#WaldyDzikowski">Komisje zaopiniowały pozytywnie sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#WaldyDzikowski">Proszę o upoważnienie pana posła Tomasza Makowskiego do przedstawienia opinii Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#WaldyDzikowski">Czy jest inna kandydatura?</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#WaldyDzikowski">Nie widzę, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#WaldyDzikowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>