text_structure.xml 15.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw – druk nr 2791. Czy do zaproponowanego porządku są uwagi? Uwag nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek; przystępujemy do jego realizacji. Resort infrastruktury i rozwoju reprezentuje pan minister Zbigniew Klepacki wraz z zespołem współpracowników. Obecny jest także podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Piotr Otawski, także z zespołem współpracowników; serdecznie państwa witam. Mamy także liczną reprezentację instytucji, między innymi pana prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, pana Remigiusza Paszkiewicza.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do realizacji porządku. Bardzo proszę panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JózefRacki">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, panowie ministrowie, szanowni państwo. Celem projektowanej nowelizacji jest usprawnienie procedur służących realizacji inwestycji w transporcie kolejowym. Zasadnicza część nowelizacji wprowadza zmiany mające na celu ułatwienie prowadzenia postępowań administracyjnych i przyjmowania dokumentów programowych związanych z realizacją procesu inwestycyjnego na kolei. Na mocy projektowanych zmian jednostki samorządu terytorialnego nabędą uprawnienia, między innymi związane z uzyskaniem decyzji o ustalenie lokalizacji linii kolejowych, nabywania działek i realizacją inwestycji kolejowych. W dotychczasowych przepisach takich uprawnień nie było. Jednostki samorządu terytorialnego, jako zarządcy infrastruktury kolejowej, będą zobowiązane udostępniać infrastrukturę kolejową na równych i niedyskryminacyjnych zasadach.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JózefRacki">Rozwiązania szczegółowe, które zakłada projekt, pozwolą inwestorowi realizującemu inwestycje kolejowe na czasowe korzystanie z nieruchomości niezbędnych do dokonania przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej, co wpłynie na poprawę tempa realizacji inwestycji. Pozwolą także na nieodpłatne zajęcie przez PKP PLK SA oraz jednostki samorządu terytorialnego terenu wód płynących lub terenów dróg publicznych na czas realizacji i eksploatacji inwestycji kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JózefRacki">Zaproponowane rozszerzenie zapisu artykułu 9w ma na celu wyeliminowanie wątpliwości niektórych organów i wstrzymywanie się przez nie z wydawaniem pozwolenia na budowę do czasu aż decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanie się ostateczna. Propozycja przewiduje, że w przypadku, gdy decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nadano rygor natychmiastowej wykonalności, decyzja ta uprawnia wojewodę do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JózefRacki">Propozycja zmiany artykułu 9y, ust. 1–3, ma na celu uregulowanie spraw ustalania odszkodowania za nieruchomości wywłaszczone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej w formie decyzji przez wojewodę, bez przeprowadzenia uprzednich negocjacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe z podmiotem, którego nieruchomość objęta jest wywłaszczeniem. Negocjacje będą prowadzone w stosunku do tych nieruchomości, które znajdują się poza zasięgiem linii kolejowej związanej z realizacją inwestycji. Propozycja dodania nowych przepisów art. 9ya-9yc stanowi powielenie uregulowań, które funkcjonują już w systemie prawa i dotyczą innych inwestycji infrastrukturalnych w celu uczytelnienia tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JózefRacki">Zmiany proponowane w rozdziale 2b ustawy o transporcie kolejowym określają szczególne zasady i warunki przygotowania inwestycji dotyczących linii kolejowych. Rozwiązania zawarte w dodanych przepisach art. 17b i 17c mają na celu zapewnienie wykonania postanowień rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej z 30 kwietnia 2013 roku w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JózefRacki">Projektowana zmiana artykułu 25e dodająca nowy ustęp 4a, ma na celu doprecyzowanie, iż przekazana Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego dokumentacja przebiegu weryfikacji WE podsystemu podlega badaniu przez Prezesa UTK pod kątem spójności oraz kompletności. Zmiany w artykule 25k przyczynią się do znacznego usprawnienia postępowań prowadzonych na podstawie tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JózefRacki">Proponowana zmiana w art. 38 ustawy o transporcie kolejowym umożliwia finansowanie i współfinansowanie ze środków publicznych zakupu lub modernizacji pojazdów kolejowych PKP PLK SA przeznaczonych do diagnostyki, utrzymania, naprawy lub budowy infrastruktury kolejowej oraz przeznaczonych do prowadzenia działań ratowniczych. W opiniach, które zasięgnęliśmy, zwrócono uwagę, że może to być poczytane za pomoc publiczną. Dlatego też na ten zapis należy szczególnie zwrócić uwagę podczas prac podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#JózefRacki">Zmiana artykułu 38c ustawy z dnia 28 marca 2003 roku o transporcie kolejowym dotyczy realizacji inwestycji w ramach programu wieloletniego i jest konieczna z uwagi na problemy związane ze stosowaniem obecnie obowiązujących przepisów. Z mojego punktu widzenia, jest to zapis świadomy i celowy. Natomiast Minister Finansów będzie musiał odnieść się do treści zawartych w proponowanym zapisie i do tego, czy w proponowanej ustawie nie odchodzimy zbyt daleko od obszaru działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie kolejnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#JózefRacki">Panie przewodniczący. Sądzę, że zwróciłem uwagę na najważniejsze elementy uzasadnienia komisyjnego projektu ustawy. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu za przedstawienie proponowanych zmian w ustawie o transporcie kolejowym. Bardzo proszę; pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefRacki">Chciałem złożyć jeszcze jeden wniosek, żeby do dalszych prac nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym powołać podkomisję nadzwyczajną, która by rozpatrzyła tę złożoną materię. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Mam nadzieję, że w trakcie debaty wyklarują się konkretne wnioski.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻmijan">Prosiłbym teraz pana ministra Zbigniewa Klepackiego o przedstawienie stanowiska resortu infrastruktury i rozwoju do proponowanych zmian w projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewKlepacki">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Większość proponowanych zmian służy podstawowemu celowi, mianowicie usprawnieniu procesów inwestycyjnych na kolei. Jest to bardzo istotne, dlatego że w przyszłej perspektywie unijnej również duża część środków finansowych będzie przeznaczona właśnie na kolej. Chcemy mieć taki mechanizm, który umożliwi nam sprawne procedowanie i przeprowadzanie działań inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZbigniewKlepacki">Nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska rządu do komisyjnego projektu ustawy, jest ono dopiero w trakcie wypracowywania. Jeżeli chodzi o decyzje lokalizacyjne, a więc propozycje zmian dotyczące decyzji lokalizacyjnych; w dużej mierze, a w zasadzie w całości, jest to powielenie rozwiązań, które już istnieją w innych specustawach, na przykład w odniesieniu do inwestycji drogowych. Chcemy skorzystać ze sprawdzonych mechanizmów również przy realizacji inwestycji kolejowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZbigniewKlepacki">Istotną proponowaną w ustawie zmianą jest zmiana dotycząca procedowania i zatwierdzania wieloletniego planu inwestycji kolejowych i wprowadzania do niego zmian. W chwili obecnej plany są albo bardzo sztywne, albo ich zmiany bardzo czasochłonne. Powoduje to duże perturbacje jeśli chodzi o finansowanie programów inwestycyjnych na kolei.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#ZbigniewKlepacki">Ostatnia, istotniejsza zmiana odnosi się do ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”. Zmiana sprowadza się do bardziej elastycznej możliwości wykorzystania środków z prywatyzacji pozyskiwanych przez PKP SA, na spłatę zobowiązań. Dajemy również możliwość finansowania inwestycji oraz dokapitalizowania czy udzielania pożyczek, spółkom zależnym od PKP SA.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#ZbigniewKlepacki">Innymi słowy, uważam że przeprowadzenie proponowanych w ustawie zmian jest bardzo potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Czy pan minister Piotr Otawski chciałby zabrać głos w tym momencie, czy już może w dyskusji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrOtawski">Nie, dziękuję, panie przewodniczący. Mamy drobne uwagi, raczej o charakterze technicznym. Uważamy, że projekt jest konieczny do procedowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻmijan">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę państwa posłów o zgłaszanie się państwa posłów do zabierania głosu. Bardzo proszę; pan poseł Arkadiusz Litwiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ArkadiuszLitwiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałem jedynie zaproponować przyjęcie projektu w pierwszym czytaniu. Jak widać, nie należy oczekiwać dyskusji, wszyscy raczej akceptują kierunek zmian. Co do szczegółów, prawdopodobnie potrzebna będzie podkomisja i prezydium zgodzi się, że trzeba powołać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Wobec powyższego pozwolę sobie w trakcie debaty sformułować wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej. Potrzebę jej powołania, jako poseł-wnioskodawca sygnalizował także w swym wystąpieniu pan przewodniczący Józef Racki.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławŻmijan">Zamykam pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw; projekt zawarty jest w druku nr 2791.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławŻmijan">Wysoka Komisjo. Wobec obowiązywania przepisów ustawy o działalności lobbingowej pytam czy są głosy jej dotyczące? Dotychczas nikt nie zgłosił wniosku o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś z państwa posłów chciałby taki wniosek zgłosić? Nie słyszę. Stwierdzam, że takiego wniosku nie ma.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#StanisławŻmijan">Proponuję powołanie podkomisji nadzwyczajnej w składzie 9-osobowym. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość miałby w składzie podkomisji dwie osoby, Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego – jedną osobę, podobnie jak Klub Parlamentarny Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz Klub Parlamentarny Twój Ruch. Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska miałby cztery osoby w podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący Adamczyk – proszę mówić do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, interesuje mnie algorytm, według którego obliczył pan skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Z mojej strony jest następująca propozycja; może rozszerzyć skład podkomisji do jedenastu osób, ale nie widzę takiej potrzeby. Proponuję 9-osobowy skład w proporcji 5:4 posłowie koalicyjni do posłów opozycji. I to jest cała filozofia parytetu powoływania podkomisji, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejAdamczyk">Proponuję, panie przewodniczący, żeby to było 6:4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Proszę zaproponować rozdzielenie składu osobowego podkomisji liczącej dziesięć osób na poszczególne kluby parlamentarne. Proszę o zgłaszanie kandydatur do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻmijan">Polskie Stronnictwo Ludowe – pan poseł Józef Racki.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#StanisławŻmijan">Platforma Obywatelska – pani poseł Elżbieta Pierzchała, pan poseł Stanisław Lamczyk, pan poseł Arkadiusz Litwiński i pan poseł Jacek Tomczak.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#StanisławŻmijan">Proszę o kandydatury z klubu Prawa i Sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejAdamczyk">Pan poseł Krzysztof Tchórzewski i pan poseł Bogdan Rzońca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Panowie posłowie Krzysztof Tchórzewski i Bogdan Rzońca. Kto z SLD? Pan poseł Leszek Aleksandrzak. Czy jest ktoś z posłów klubu Twój Ruch? Nikogo nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻmijan">Mamy następującą sytuację; zgłoszono tylko kandydatury ośmiorga pań i panów posłów do składu podkomisji nadzwyczajnej. Nie ma w niej przedstawicieli wszystkich klubów, bo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejAdamczyk">Bo nie chcą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Nie chcą. Mamy wobec tego podkomisję 8-osobową. Są to panie i panowie posłowie: Elżbieta Pierzchała, Stanisław Lamczyk, Arkadiusz Litwiński, Jacek Tomczak, Józef Racki, Krzysztof Tchórzewski, Bogdan Rzońca i Leszek Aleksandrzak. Czy jest sprzeciw wobec powołania podkomisji w takim składzie? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że powołana podkomisja została nadzwyczajna w przedstawionym przed chwilą składzie do dalszych prac nad komisyjnym projektem ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławŻmijan">Po zakończeniu posiedzenia, poproszę członków podkomisji o zgromadzenie się przy stole prezydialnym w celu ukonstytuowania się podkomisji nadzwyczajnej. Życzę państwu dobrej pracy.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławŻmijan">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>