text_structure.xml 17.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#SławomirPiechota">Szanowni państwo, bardzo proszę o zajęcie miejsc. Proszę także o wyciszenie rozmów na sali, abyśmy mogli rozpocząć posiedzenie dwóch Komisji. Bardzo proszę członków prezydiów o wsparcie mnie i zajęcie miejsc obok.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#SławomirPiechota">Dobry wieczór. Witam wszystkich państwa. Dziękuję za przybycie pomimo późnej pory. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Infrastruktury. Potrzeba zwołania dzisiejszego posiedzenia wynika z konieczności zaopiniowania poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks wykroczeń (druki nr 823 i 1666). Czy są uwagi do takiej propozycji porządku posiedzenia? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#SławomirPiechota">Uznaję zatem, że porządek posiedzenia został przyjęty. Przystępujemy do jego realizacji. Na początku chciałbym powitać pana wiceministra pracy i polityki społecznej, pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Jarosława Dudę. Witam także wiceministra spraw wewnętrznych, pana Rafała Magrysia oraz wszystkich państwa, którzy przybyliście mimo tej późnej pory. Jak referowałem podczas drugiego czytania, sprawa jest bardzo ważna i bardzo trudna, skoro aż rok trwały prace nad tym projektem. Mimo to, po przyjęciu sprawozdania przez nasze Komisje, w toku dalszych prac zidentyfikowaliśmy jeszcze kilka regulacji, elementów, które w naszej ocenie wymagają doprecyzowania, by w stosowaniu ta ustawa nie budziła jakichkolwiek wątpliwości. To tyle wstępu, wprowadzenia i powitania. Bardzo proszę pana przewodniczącego Stanisława Żmijana o prowadzenie posiedzenia Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo za zaszczyt i wyróżnienie. Rozumiem, że porządek został już przyjęty. Dobrze. Wobec tego, że porządek został już przyjęty przystępujemy do jego realizacji. Mamy rozpatrzenie poprawek do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks wykroczeń (druki nr 823 i 1666). Proponuję następujący sposób procedowania…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SławomirPiechota">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to tytułem wyjaśnienia. W związku z tym, że zgłaszałem te poprawki w trakcie drugiego czytania też chciałbym je móc referować. Zwłaszcza w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, choć wydaje się, że kwestie są techniczno-legislacyjne a nie merytoryczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławŻmijan">Chcę zaproponować sposób procedowania. W czasie drugiego czytania mieliśmy zgłoszonych osiem poprawek. Proponuję rozpatrywać je kolejno. Wnioskodawca – krótkie wprowadzenie. Proponuję jeden głos za, jeden głos przeciw, stanowisko rządu i będziemy rozstrzygać. Na wszelki wypadek proponuję, żebyśmy w którymś punkcie nie wszczęli debaty, bo często pojawia się taka pokusa. Jest oczywiście zgoda? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do rozpatrywania poprawek. Poprawka pierwsza. Bardzo proszę pana przewodniczącego Sławomira Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, chciałem mocno podkreślić, że nadal uważam, że wielką wartością tego projektu jest jego komisyjny charakter. Projekt został zgłoszony przez Komisje, natomiast, żeby nie komplikować zgłaszania poprawek w drugim czytaniu poprosiłem przewodniczącego Klubu Platformy Obywatelskiej, aby to on sygnował i rekomendował te poprawki. Tak jak wspomniałem. Poprawki były szeroko dyskutowane w ciągu czterech ostatnich tygodni jakie upłynęły od posiedzenia naszych Komisji, na którym przyjęliśmy sprawozdanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirPiechota">Poprawka pierwsza wprowadza jedynie uzupełnienie dotyczące obowiązku zwrotu karty przez placówkę, która użytkuje pojazd do przewozu osób niepełnosprawnych. Dotychczas było to niedoregulowane. Chodzi o to, aby jednoznacznie na taką placówkę nałożyć obowiązek. Skoro przestaje użytkować ten pojazd, to karta nie powinna pozostać w tej placówce, tylko powinna zostać zwrócona do zespołu, który wydał tę kartę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Głos za i głos przeciw? Nie słyszę. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JarosławDuda">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Pytam, czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MałgorzataGosiewska">Mam tylko takie pytanie: czy sformułowanie „zaprzestania wykorzystania pojazdu” jest na tyle ścisłym pojęciem, że może znaleźć się w ustawie? Czy ono nie pozwala dowolnie interpretować tego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RadosławRadosławski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, zawsze prawodawca stoi przed dylematem, czy prawo ma być bardzo precyzyjne (a jednocześnie istnieje ryzyko kazuistyki), czy też wystarczająco ogólne. Wtedy, co prawda, stoimy w obliczu pytań co do interpretacji przepisu, ale za to prawo może być stosowane do szeregu sytuacji i również do szeregu sytuacji, które zmieniają się. W tym przypadku wydaje się, że ta granica ogólności nie została przekroczona. Sformułowanie „zaprzestania wykorzystywania” będzie zapewniało szereg faktycznych sytuacji, które mogą się wydarzyć. Samochód może zostać zezłomowany, sprzedany. Jest to na tyle pojemne – a jednocześnie wystarczająco precyzyjne – sformułowanie, że od strony legislacyjnej nie widzimy niebezpieczeństwa dla tego przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy to wyjaśnienie wystarcza? Tak. Dziękuję bardzo. W związku z tym, pytam jeszcze raz, czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawki nr 1? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że połączone Komisje zarekomendowały pozytywnie poprawkę nr 1. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Bardzo proszę panie przewodniczący o wprowadzenie do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Druga poprawka wynika z ustalenia, iż trzeba precyzyjniej określić w ustawie wskazania dla ministra wydającego akt wykonawczy, aby te zalecenia, wskazania były wyczerpujące, żeby nie było wątpliwości w jakim kierunku ma iść uregulowanie dokonane przez ministra w rozporządzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Nie ma głosów państwa posłów. Bardzo proszę o stanowisko rządu? Pozytywne. Dziękuję. W związku z tym, pytam, czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawki nr 2? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że połączone Komisje wydają pozytywną rekomendację dla poprawki nr 2. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Proszę bardzo pana przewodniczącego Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#SławomirPiechota">Trzecia poprawka stanowi wypełnienie rekomendacji zawartej w stanowisku Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który wskazywał, że utrata ważności karty powinna powodować, po określonym czasie, usunięcie danych związanych z tą kartą z centralnej ewidencji. Aby w tej centralnej ewidencji nie pozostawały dane o kartach, które dawno wyszły z obiegu. Nie są używane i tym bardziej nie ma potrzeby archiwizowania i trzymania w tej ewidencji tych nieaktualnych danych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy jest głos za, głos przeciw? Nie ma. Proszę o stanowisko rządu? Pozytywne. Zwracam się do państwa posłów. Czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawki nr 3? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że połączone Komisje pozytywnie rekomendują poprawkę nr 3. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Bardzo proszę pana przewodniczącego Piechotę. Przepraszam, wcześniej przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RadosławRadosławski">Poprawkę nr 4 należy łącznie rozpatrywać z poprawką nr 7. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pan przewodniczący Piechota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Poprawka czwarta dotyczy materii, która sprawiła nam szczególne trudności, bowiem jest to zupełnie nowatorskie rozwiązanie, które ma zapewnić, że zarządzający przestrzeniami, na których możliwy jest postój samochodów, będą musieli wyznaczać minimalną liczbę miejsc zarezerwowanych dla pojazdów zaopatrzonych w kartę parkingową. Tu chciałbym bardzo serdecznie podziękować przedstawicielom ministra transportu, którzy włożyli ogrom pracy, by pomóc w dopracowaniu tego uregulowania. Rozwiązania, które przyjęliśmy w sprawozdaniu, uznaliśmy, że są wadliwe i trzeba bardzo precyzyjnie określić o jakie obszary chodzi. Chodzi o te miejsca postojowe a nie o parkingowe i usytuowane w określonych miejscach. Wprowadzamy też te minimalne wielkości miejsc. Przy czym, w art. 3 ust. 2 w pkt 4 zmieniamy minimalną liczę miejsc tam, gdzie jest więcej niż 100 stanowisk postojowych. To jest doprecyzowanie tego, co było zawarte w sprawozdaniu podkomisji, aby ta regulacja była spójna z dotychczasowym sposobem stosowania ustawy o drogach publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Proszę o głosy państwa posłów, za lub przeciw. Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JarosławWaszkiewicz">Dziękujemy za bardzo dobrą współpracę. Jest pozytywna rekomendacja ministerstwa transportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Pytam państwa posłów, czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawki nr 4 i 7? Bardzo dziękuję za podpowiedź. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że połączone Komisje pozytywnie rekomendują poprawki nr 4 i 7. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 5. Bardzo proszę, przedstawiciel Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RadosławRadosławski">Tutaj również proponujemy łączne rozpatrywanie poprawki piątej z poprawką szóstą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuje bardzo. Proszę bardzo pana przewodniczącego Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Jest to także novum, które wprowadzamy do ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Chodzi o to, żeby przy przygotowywaniu planów zobowiązać organy, które przygotowują te plany do analizy potrzeb w zakresie wyznaczania minimalnej liczby miejsc postojowych zarezerwowanych dla pojazdów wyposażonych w kartę parkingową. Uważamy, że lokalnie mogą być to bardzo zróżnicowane sytuacje, inne w uzdrowiskach, inne w pobliżu szpitali, ośrodków rehabilitacyjnych, parków, czy urzędów a inne – na terenach mieszkalnych. Zatem, aby zobowiązać tych, którzy przygotowują i uchwalają te plany, aby w oparciu o takie rzetelne i pogłębione analizy wyznaczać te miejsca postojowe dla pojazdów zaopatrzonych w karty parkingowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Państwo posłowie – głos za, przeciw? Nie słyszę. Proszę o stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#JarosławWaszkiewicz">Pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Pytam więc, czy jest sprzeciw do pozytywnej rekomendacji poprawek nr 5 i 6? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że połączone Komisje pozytywnie rekomendują brzmienie poprawek nr 5 i 6. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Bardzo proszę pana przewodniczącego Piechotę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#SławomirPiechota">Dziękuję. Wobec tej poprawki pojawiły się zasadnicze wątpliwości, na ile jest ona spójna z wcześniej przyjętymi rozwiązaniami. Dlatego chciałbym poprosić o pomoc stałego doradcę Komisji, pana Krzysztofa Patera, ewentualnie pana mecenasa z Biura Legislacyjnego. Wydaje się, że tej poprawki nie należy wprowadzać do naszej regulacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, pan Krzysztof Pater.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrzysztofPater">Dzień dobry państwu. Wydaje się, że – tak, jak powiedział pan przewodniczący – tej poprawki nie należałoby przyjmować dlatego, że mamy już w ustawie art. 6, który stanowi, że opłatę ewidencyjną będzie się pobierało od dnia 4 stycznia 2016 r. a więc od momentu, kiedy ruszy ta centralna ewidencja. Wcześniej ta centralna ewidencja musi być zbudowana. W związku z tym przepisy zawarte w art. 1 pkt 2 muszą wejść w życie wcześniej. Szczególnie chcę zwrócić uwagę na przepis zawarty w art. 1 pkt 2 lit. b), który mówi, na co są przeznaczone wydatki funduszu. Są, oczywiście, przeznaczone m.in. na tworzenie, rozwój i funkcjonowanie ewidencji a więc gdyby ta poprawka została przyjęta, to pojawiłaby się wątpliwość, czy w ogóle może rozpocząć wcześniej proces budowy centralnej ewidencji posiadaczy kart. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wycofanie jej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrzysztofPater">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy przedstawiciel Biura Legislacyjnego chciałby coś do tego dodać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#RadosławRadosławski">W zasadzie po tej wypowiedzi nie mamy nic do dodania. Podzielamy opinię wyrażoną przez pana Patera. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#RafałMagryś">Szanowni państwo przewodniczący, chciałem oddać głos panu dyrektorowi Romanowi Kusykowi, który objaśni jeszcze sprawę, o której mówimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#RomanKusyk">Rzeczywiście, jedynym źródłem finansowania systemu informatycznego CEPiK jest fundusz celowy. Tak, że budowa centralnej ewidencji kart parkingowych, która ma być częścią systemu informatycznego CEPiK również musi być sfinansowana z funduszu celowego. Te wydatki muszą być ponoszone zanim powstanie ta ewidencja, czyli przed 4 stycznia 2016 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#StanisławŻmijan">Rozumiem, że stanowisko jest negatywne do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#RomanKusyk">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję bardzo. Zwracam się do państwa posłów, czy jest sprzeciw do negatywnej rekomendacji poprawki nr 8? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam zatem, że połączone Komisje negatywnie rekomendują poprawkę nr 8. Momencik, to jeszcze nie wszystko. Należy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby tę misję kontynuował pan poseł przewodniczący Sławomir Piechota. Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma.)</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#StanisławŻmijan">Nie ma. Wybraliśmy posła sprawozdawcę. Pozostaje nam jeszcze określenie terminu opinii z MSZ. Proponuję, aby była to godzina 8.15 dnia jutrzejszego. Szanowni państwo, Wysokie Komisje, wobec wyczerpania porządku posiedzenia zamykam je.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję państwu za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>