text_structure.xml 23.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki. Witam serdecznie zaproszonych gości, wśród nich szanownego pana ministra. Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw. Informacje zawarte są w druku nr 3760.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MaksKraczkowski">O zreferowanie prac podkomisji poproszę panią przewodniczącą Alicję Olechowską. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaOlechowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, pragnę przedstawić państwu sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw, przedstawionym przez Ministerstwo Gospodarki w druku nr 3760.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlicjaOlechowska">Na posiedzeniu w dniu 5 sierpnia br. została wykonana praca dotycząca wymienionej ustawy. Po rozpatrzeniu projektu przez Podkomisję doszliśmy do wniosku, że najważniejsze modyfikacje, jakie wnosi ta ustawa, dotyczą zmian w Kodeksie cywilnym oraz w szczegółowych ustawach, związanych z transakcjami handlowymi.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AlicjaOlechowska">I tak, w art. 1 zmiany dotyczą terminu zapłaty. Art. 2 Kodeksu cywilnego zawiera zmiany dotyczące głównie odsetek kapitałowych oraz maksymalnych. To są, oczywiście, propozycje Ministerstwa Gospodarki, dobre propozycje, służące głównie ochronie konsumenta. Zmiany dotyczą przejścia z 4 pkt procentowych, poprzez 3 pkt procentowe, a w konkluzji pracy podkomisji nadzwyczajnej – do 3,5 pkt. procentowego dodanego do stopy referencyjnej. To jest bardzo korzystna zmiana, szczególnie dla konsumentów, którzy będą chronieni przed nadmiernym kosztem kredytu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AlicjaOlechowska">Następna zmiana dotyczy art. 3, gdzie w ustawach szczegółowych dostosowuje się nomenklaturę używaną w tych ustawach, dotyczącą odsetek do zmian w Kodeksie cywilnym, w szczególności do podziału na odsetki kapitałowe i na odsetki za opóźnienie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AlicjaOlechowska">Kolejne modyfikacje dotyczą ustaw szczegółowych, które na przykład w przepisach od art. 3 do art. 48 projektowanej ustawy przewidują zmiany szeregu tych ustaw, będące następstwem projektowanych zmian w Kodeksie cywilnym, gdyż rozróżnienie odsetek kapitałowych, które są ujęte w art. 359 Kodeksu cywilnego oraz odsetek za opóźnienie, ujętych w art. 481 Kodeksu cywilnego, znajduje wyraz legislacyjny we wprowadzeniu pojęcia odsetek ustawowych za opóźnienie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#AlicjaOlechowska">Zmiany polegają na wprowadzeniu sformułowania „odsetki ustawowe za opóźnienie”, do przepisów dotyczących naliczania odsetek po upływie terminu na uregulowanie należności, a występujących w ustawach takich, jak: Prawo wekslowe, Prawo czekowe, ustawy związane z uposażeniem żołnierzy, drogami publicznymi, Strażą Graniczną, gospodarowaniem nieruchomościami, zakwaterowaniem sił zbrojnych i w jeszcze wielu innych, szczegółowych ustawach. Ten artykuł dotyczy też wykorzystania środków finansowych sprzecznie z warunkami udostępnienia. Dotyczy to na przykład pożyczek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MaksKraczkowski">Przepraszam bardzo, pani przewodnicząca, mówiliśmy o tym w ramach pierwszego czytania. Jeśli więc uzna pani to za niezbędne, możemy oczywiście omawiać te wszystkie propozycje, które pan minister Haładyj też omawiał podczas pierwszego czytania. Jeżeli chodzi o sprawozdanie, to nie ma takiej konieczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlicjaOlechowska">Oczywiście, panie przewodniczący. W związku z tym chciałam jeszcze poruszyć punkt związany ze zwrotem niesłusznie odebranego lub zatrzymanego świadczenia, na przykład wynagrodzenia. Zaakceptowaliśmy również na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej wszystkie poprawki Biura Legislacyjnego, a także art. 10 ust. 3, co do którego nie jesteśmy w sporze merytorycznym. Choć Biuro Legislacyjne zaproponowało, by z tego artykułu wykreślić zwrot „z zastrzeżeniem art.11 ust. 2 pkt. 2”, to jesteśmy za utrzymaniem właściwego stosowania przepisu. Jeżeli byłyby jakieś uwagi szczegółowe, co do tych kwestii, zwłaszcza do art. 11, to myślę, że Ministerstwo Gospodarki chciałoby w to wniknąć głębiej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlicjaOlechowska">Panie przewodniczący, za pańską namowa, skróciłam to sprawozdanie do najważniejszych i najistotniejszych kwestii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, proponuję, abyśmy przystąpili do rozpatrzenia przedłożenia podkomisji. W tradycyjny sposób, to znaczy, będę pytał państwa o ewentualny sprzeciw, wcześniej zaś o zgłaszanie ewentualnych uwag do kolejno przywoływanych zmian.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MaksKraczkowski">„Ustawa o zmianie ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw”. Czy jest sprzeciw wobec tytułu? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MaksKraczkowski">Art.1. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 3. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 4. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 5. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 6. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 7. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 8. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 9. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 10. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, teraz mamy art. 2.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.14" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi? Nie ma. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.15" who="#MaksKraczkowski">Art. 3. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.16" who="#MaksKraczkowski">Art. 4. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.17" who="#MaksKraczkowski">Art. 5. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.18" who="#MaksKraczkowski">Art. 6. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-5.19" who="#MaksKraczkowski">Art. 7. Czy jest uwaga? Jest. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszNykiel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, do art. 7 tej ustawy – do art. 40d w ustawie o drogach publicznych, do ust. 2, chcielibyśmy zgłosić jedną uwagę. Proponujemy w ust. 2 wyrazy „przepisem ustawy” zastąpić wyrazem „w ustawie”, ponieważ w ustawie o drogach publicznych odesłania na jakąś ustawę odbywają się w trybie określonym, na zasadzie „w ustawie z dnia”, a nie „w przepisach ustawy z dnia”. Tak między innymi jest w art. 39 ust. 8 tej ustawy. Dlatego też, ażeby w całej ustawie o drogach publicznych taka formuła odesłania była jednolita, czynimy naszą uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariuszHaładyj">Tak, oczywiście, zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję. W związku z tym mamy art. 7 ze zmianą o charakterze, który został przybliżony przez pana mecenasa. Pytam państwa, czy jest sprzeciw, po uwzględnieniu tej zmiany? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MaksKraczkowski">Art. 8. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MaksKraczkowski">Art. 9. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#MaksKraczkowski">W art. 10 ust. 3 były wątpliwości, o których mówiła pani przewodnicząca w związku z art. 11. tak? To nie w tym punkcie. A więc, art. 10. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#MaksKraczkowski">Art. 11. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uwaga o charakterze redakcyjnym: wyrazy „w wypadkach” chcielibyśmy zastąpić wyrazami „w przypadkach”. Po pierwsze, jest to prawidłowe, a po drugie, ustawa z dnia 18 lutego z 1994 r., nowelizowana w tym artykule, posługuje się sformułowaniem „w wypadku” na określenie pewnego zdarzenia losowego. W związku z tym, tym bardziej powinniśmy wprowadzić tu sformułowanie „w przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MaksKraczkowski">Rozumiem, dziękuję. Panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MariuszHaładyj">Tak, zgadzamy się, tylko gwoli uzupełnienia powiem, że pani poseł mówiła o dyskusji na temat art. 10 ustawy o terminach zapłaty, który jest w art. 1 nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, rozumiem, dziękuję. Art. 11 z uwzględnieniem zmiany – czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MaksKraczkowski">Art. 12. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy uwagę analogiczną do wcześniejszej. W ust. 2 mowa jest o „innych wypadkach”, chcielibyśmy zastąpić te wyrazy sformułowaniem „w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaksKraczkowski">Tu też jest zgoda ministerstwa. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 12 z uwzględnieniem zmiany? Sprzeciwu nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaksKraczkowski">Art. 13. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MaksKraczkowski">Art. 14. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#MaksKraczkowski">Art. 15. Pytam państwa posłów o całość zmian. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#MaksKraczkowski">Art. 16. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#MaksKraczkowski">Art. 17. Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#MaksKraczkowski">Art. 18. Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#MaksKraczkowski">Art. 19. Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#MaksKraczkowski">Art. 19. Zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#MaksKraczkowski">Art. 20. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ŁukaszNykiel">Jedna uwaga, panie przewodniczący, do art. 20 zmiany nr 2, art. 331 § 1. Proponujemy na końcu tego paragrafu, tam, gdzie po przecinku jest sformułowanie:„o czym spółka uprzedza w ogłoszeniach o wpłatach lub w pismach wysłanych listami poleconymi” skreślić wyraz „w”, gdyż jest on zbędny. Gdy czytamy zdanie:„O czym spółka uprzedza w ogłoszeniach o opłatach”, to wyraz „w”, który znajduje się przed wyrazem „ogłoszeniach” odnosi się także do pism wysłanych listami poleconymi. Jest to uwaga o charakterze redakcyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Rząd przyjmuje tę propozycję zmiany. Art. 20. Pytam państwa posłów, czy po uwzględnieniu modyfikacji przedstawionej do zmiany nr 2 jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MaksKraczkowski">Art. 21. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MaksKraczkowski">Art. 22. Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 3, czy jest sprzeciw, pytam państwa posłów? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MaksKraczkowski">Art. 23. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MagdalenaKlorek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, uwaga analogiczna, jak w przypadku art. 20, gdzie zmieniany był Kodeks Spółek Handlowych. Tutaj w zdaniu drugim: „W ustawie z dnia 27 marca 2003 r.” chcielibyśmy skreślić literę „w” jako zbędną. Chodzi o literę „w” po wyrazie „lub” a przed wyrazami „wykupie nieruchomości”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaksKraczkowski">Tak. Pan minister przyjmuje tę uwagę redakcyjną. Pytam państwa posłów, czy po jej uwzględnieniu jest sprzeciw wobec art. 23? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MaksKraczkowski">Art. 24. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MaksKraczkowski">Art. 25. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MaksKraczkowski">Art. 26. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MaksKraczkowski">Art. 27. Pytam państwa posłów o uwagi? Pytam również o to, czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MaksKraczkowski">Art. 28. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MaksKraczkowski">Art. 29. Zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MaksKraczkowski">Art. 29. Kolejna zmiana – nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw wobec zmiany nr 3? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 4. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#MaksKraczkowski">Czy jest sprzeciw lub są uwagi do zmiany nr 5? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 6. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#MaksKraczkowski">Art. 30. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#MaksKraczkowski">Art. 31. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#MaksKraczkowski">Art. 32. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#MaksKraczkowski">Art. 33. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#MaksKraczkowski">Art. 34. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#MaksKraczkowski">Art. 35. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#MaksKraczkowski">Art. 36. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#MaksKraczkowski">Art. 37. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#MaksKraczkowski">Art. 38. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.21" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.22" who="#MaksKraczkowski">Art. 39. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.23" who="#MaksKraczkowski">Art. 40. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.24" who="#MaksKraczkowski">Art. 41. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.25" who="#MaksKraczkowski">Art. 42. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.26" who="#MaksKraczkowski">Art. 43. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.27" who="#MaksKraczkowski">Art. 44. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.28" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.29" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 3. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.30" who="#MaksKraczkowski">Art. 45. I tu mam pytanie do państwa posłów o całość. Są trzy zmiany. Proszę o chwilę refleksji. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.31" who="#MaksKraczkowski">Art. 46. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.32" who="#MaksKraczkowski">Art. 47. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.33" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, art. 48. Zmiana nr 1. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.34" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.35" who="#MaksKraczkowski">Zmiana nr 3. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.36" who="#MaksKraczkowski">Art. 49. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.37" who="#MaksKraczkowski">Art. 50. Czy jest sprzeciw? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.38" who="#MaksKraczkowski">Art. 51. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.39" who="#MaksKraczkowski">Art. 52. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.40" who="#MaksKraczkowski">Art. 53. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.41" who="#MaksKraczkowski">Art. 54. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.42" who="#MaksKraczkowski">Art. 55. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.43" who="#MaksKraczkowski">Art. 56. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.44" who="#MaksKraczkowski">Art. 57. Czy są uwagi? Czy jest sprzeciw? Nie ma. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-19.45" who="#MaksKraczkowski">I teraz tak, proszę państwa, pośpieszyłem się troszeczkę, bo nie porozmawialiśmy o kwestii art. 10 ust. 3. Jeżeli pan mecenas widzi potrzebę, by do niego powrócić przed przyjęciem całości, to proszę się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ŁukaszNykiel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, ta kwestia, o której mówiła pani przewodnicząca, dotyczy art. 1, czyli zmiany w ustawie o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, zmiany 8 w tej chwili art. 10 ust. 3. Tam Biuro Legislacyjne zgłaszało uwagę o charakterze legislacyjnym, ażeby wykreślić wyrazy:„z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 pkt 2” z dwóch powodów.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ŁukaszNykiel">Po pierwsze, z uwagi na fakt, że dobre praktyki legislacyjne, a nawet raczej zasady techniki prawodawczej, wynikające wprost z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wskazują, że posługiwanie się zastrzeżeniem w obrębie jednej jednostki, bądź w jednostkach bezpośrednio ze sobą sąsiadujących jest niezgodne z tymi zasadami.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ŁukaszNykiel">Po drugie, z brzmienia art. 11 ust. 2, zawierającego sformułowanie: „jeżeli strony transakcji handlowej zastrzegły w umowie, że świadczenie pieniężne będzie następować w częściach”, wynika, że to uprawnienie do kwoty z art. 10 ust. 3 przysługuje od każdej transakcji handlowej, no, chyba, że mamy do czynienia właśnie z art. 11 ust. 2 pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ŁukaszNykiel">Natomiast tutaj Ministerstwo Gospodarki zwracało uwagę, iż w związku z pytaniami kierowanymi do tego resortu i problemami ze stosowaniem tego przepisu, Ministerstwo Gospodarki opowiada się za pozostawieniem tego z zastrzeżeniem, żeby nie było problemów tego typu, że mamy jedną transakcję handlową, natomiast mamy kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt faktur i przedsiębiorcy żądają tej rekompensaty 40 euro od każdej faktury. Z tych powodów Biuro Legislacyjne, oczywiście uznało, że te względy merytoryczne przeważają. Jak rozumiem, Ministerstwo Gospodarki nie zmienia swego zdania, więc pozostawiamy przepis w takim brzemieniu, z tym zastrzeżeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję. Pytanie do pana ministra dotyczące potrzeby wystąpienia przez Komisję z pytaniem do Ministerstwa Spraw Zagranicznych o potencjalne kolizje z prawem europejskim – chyba nie zachodzi taka potrzeba?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariuszHaładyj">Wydaje się, że te zmiany, szczególnie w ustawie o terminach zapłaty, nie były zmianami powodującymi konieczność zasięgania ponownej opinii. Myślę, że jest aktualna wyrażona już opinia MSZ, odnosząca się do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, pytam więc, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości przedłożenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MaksKraczkowski">Czy pani przewodnicząca będzie łaskawa reprezentować Komisję podczas dalszych prac?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AlicjaOlechowska">Tak, bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MaksKraczkowski">Nie słyszę, żeby był sprzeciw wobec tej kandydatury. Dziękuję pani przewodniczącej i członkom podkomisji za pracę, dziękuję państwu za udział w obradach Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>