text_structure.xml
60.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Protokół z poprzedniego posiedzenia uznaję za przyjęty wobec niewniesienia do niego uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Tematem porządku dziennego jest rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Witam uprzejmie panią minister Antoniszyn wraz ze współpracownikami z Ministerstwa Gospodarki, witam wszystkich państwa posłów, witam gości.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, odesłaliśmy projekt do podkomisji. Chciałem bardzo podziękować (złożę panu przewodniczącemu Gadowskiemu jeszcze raz podziękowanie jak przyjdzie), bardzo dziękuję za wykonanie tej pracy. Mam nadzieję, że wyniki będą satysfakcjonujące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechJasiński">Jeszcze spytam, czy jest ktoś z podkomisji, kto chciałby zabrać głos i powiedzieć coś w imieniu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WojciechJasiński">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#WojciechJasiński">Może ze strony Ministerstwa Gospodarki byłaby tego typu wypowiedź?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WojciechJasiński">Tak?</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TeresaKorycińska">Czytałam sprawozdanie podkomisji w postaci już projektu poprawionej, skorygowanej ustawy i ponownie pochyliliśmy się nad tym, żeby przeanalizować.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TeresaKorycińska">Jeśli to jest możliwe to chciałabym się zwrócić z prośbą o uszczegółowienie poprawki dotyczącej jednej z przesłanek wygaszania zezwoleń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TeresaKorycińska">Czy mogę kontynuować?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Myślę, że to trzeba będzie albo w formie poprawki, albo w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Myślę, że nad tym zbyt długo pracować nie będziemy, więc – bardzo proszę, pani dyrektor – niech pani kontynuuje, żeby wszyscy wiedzieli o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TeresaKorycińska">Druga przesłanka wygaszania zezwolenia, która została wprowadzona przez panów posłów, dotyczyła możliwości wygaszania zezwolenia w sytuacji, kiedy przedsiębiorca zrealizował wszystkie warunki zezwolenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TeresaKorycińska">To jest OK, natomiast są jeszcze takie warunki udzielania pomocy publicznej, które nie są wpisane w zezwoleniu, ale są w rozporządzeniu o zasadach udzielania pomocy publicznej. Przykładowo, jest to obowiązek utrzymania inwestycji w regionie przez okres pięciu lat od zakończenia inwestycji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#TeresaKorycińska">I może zdarzyć się taki przypadek, że wszystkie te warunki zostaną zrealizowane a ten pięcioletni okres utrzymania w regionie nie minie. W związku z tym, jeśli można by było do tej poprawki dołożyć, po prostu, dosłownie dwa-trzy wyrazy: „oraz warunków określonych w rozporządzeniu”, to by nam absolutnie zamknęło sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Oczywiście, to jest celowe, co pani mówi, ale formy nas obowiązują.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechJasiński">Jeśli otrzymam taką poprawkę, projekt poprawki złożony w odpowiedniej formie, nawet dzisiaj, to złożymy dzisiaj, a jeśli nie to – w pierwszym czytaniu.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, oczywiście, przejęzyczyłem się – podczas drugiego czytania. Możemy dziś, ale jeśli nie, to podczas drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#WojciechJasiński">Tak, że przystąpimy do pracy, jeśli nie ma żadnych innych uwag i albo teraz, albo podczas drugiego czytania to rozpatrzymy.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#WojciechJasiński">Tak, że jeśli nie ma nikogo innego chętnego do zabrania głosu to przystępujemy do pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaksKraczkowski">Panie przewodniczący, pan poseł Lamczyk zgłasza się, że może przejąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławLamczyk">Tak, mogę przejąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WojciechJasiński">To bardzo proszę o przystąpienie do pracy, żebym miał na piśmie, panie pośle, o to mi chodzi.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WojciechJasiński">W takim razie, jeszcze raz, czy do tytułu ustawy są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WojciechJasiński">Nie ma, nie widzę, tytuł przyjęty.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WojciechJasiński">Art. 1, zmiana pierwsza.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany drugiej są uwagi?</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, słowo wyjaśnienia – otóż, w toku prac podkomisji, w zmianie drugiej, podkomisja proponuje także znowelizowanie ust. 3 art. 8. I tu pragniemy zgłosić pewnego rodzaju wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JarosławLichocki">Otóż, w myśl ustawy – Prawo zamówień publicznych, art. 157, ust. 2 pkt 2, Rada Zamówień Publicznych ma prawo opiniowania projektów ustaw dotyczących zamówień. Wydaje się, że tutaj – zwłaszcza, jeśli chodzi o zdanie drugie, które nowelizuje przepis ust. 3, mówiący obecnie, że zarządzający zleca wykonywanie zadań przede wszystkim w drodze przetargu – w drodze nowelizacji będzie przepis, który określi, że zarządzający może zlecić wykonywanie zadań osobom trzecim z zachowaniem jawności i uczciwej konkurencji. Tu jest modyfikacja w zakresie stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych, z formy przede wszystkim przetargów na zachowanie jawności i uczciwej konkurencji.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JarosławLichocki">Jest wątpliwość, czy nie należałoby zasięgnąć opinii Rady Zamówień Publicznych w trybie przepisu ustawy – Prawo zamówień publicznych?</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JarosławLichocki">Taką uwagę zgłaszaliśmy też na posiedzeniu podkomisji, tyle że tam przepis miał iść dalej, bowiem miał stanowić, że zarządzający nie stosuje ustawy – Prawo zamówień publicznych. Teraz to zostało troszeczkę złagodzone i zostało określone: „zasady jawności i uczciwej konkurencji”. Niemniej jednak takie wątpliwości sygnalizujemy, one się mogą pojawiać, zwłaszcza w kontekście niedookreśloności tych zasad, bo czymże są zasady jawności i uczciwej konkurencji, tak jak zaproponowano w przepisie?</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#JarosławLichocki">Tego rodzaju wątpliwości mogą powstawać przy okazji nadania brzmienia ust. 3.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JarosławLichocki">Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WojciechJasiński">Przyszedł pan przewodniczący Gadowski.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WojciechJasiński">Panie przewodniczący, ja jeszcze raz chciałem panu podziękować za wykonaną pracę. Przepraszam, z różnych względów nie mogłem czekać aż do tej pory, nie tylko ja.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WojciechJasiński">Jeśli pan zechce jeszcze zabrać głos to za chwilę udostępnimy, bo musimy skończyć przedmiot, który zaczęliśmy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, pan przewodniczący Kraczkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MaksKraczkowski">Pani minister, to jest zła propozycja. Intencje projektodawcy najlepiej obrazuje sformułowanie, które na tym etapie zostało wykreślone, czyli – „nie stosuje”, to znaczy rozumiem, że – zdaniem ministerstwa – należy strefy wyjąć spod rygoru ustawy – Prawo zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MaksKraczkowski">Ustawodawca, przyjmując projekt ustawy o zamówieniach publicznych w toku dyskusji wyraził pogląd jednoznaczny, mówiący o tym, że system zamówień publicznych w sferze zamówień publicznych jest jednym z priorytetów właśnie utrzymania zasad jawności i uczciwej konkurencji. Te zasady znajdują się, rzeczywiście, w propozycji ze sprawozdania, natomiast – wedle mojej oceny – koncepcja prawa zamówień publicznych była jasną koncepcją systemu, który będzie zupełny, od którego nie będą funkcjonowały w obrocie niepotrzebne wyjątki.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MaksKraczkowski">Wiem, że jest dyskusja od czasu, kiedy PKW starała się wyłamać spod prawa zamówień publicznych i pojawiają się głosy w doktrynie prawa mówiące o tym, że część instytucji powinna być spod rygorów ustawy – Prawo zamówień publicznych zwolniona, ale to nie ma sensu. Bo – jeżeli jest kłopot z narzędziami – to, w toku dyskusji, możemy narzędzia prawa zamówień publicznych udoskonalać, ale nie powodować wyłomy i to tak istotne, jak w przypadku stref ekonomicznych, które i tak w wielu wypadkach działają w zupełnie innym reżimie prawnym niż pierwotnie projektowaliśmy to, tworząc w ogóle strefy ekonomiczne. Prawda?</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MaksKraczkowski">Ta granica swobody, jeżeli chodzi o zarządy stref, jest rozciągnięta.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MaksKraczkowski">Uważam, że oczywiście, że tak, nawet, jeśli chodzi o kwestie realizacji zadań określonych planem rozwoju. Już dzisiaj są bardzo duże zakusy ku temu, żeby nie było tego reżimu prawnego zamówień publicznych. Moim zdaniem będzie to błąd, będzie to – przede wszystkim – rozwiązanie, które będzie powodowało duże wątpliwości, jeżeli chodzi o rzetelność i celowość wykonywania zadań i kwestie związane z rozliczaniem tych środków, które będą inwestowane w ramach rozwoju.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#MaksKraczkowski">Nie widzę powodu, dla którego prawo zamówień publicznych ma być w taki sposób dziurawione i ten system, który był wcześniej zupełny, dzisiaj ma być niszczony, jeśli chodzi o strefy ekonomiczne.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący…</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam bardzo, pan poseł Najder chciał zabrać głos, posłowie mają jednak pierwszeństwo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, nie widziałem pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JacekNajder">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JacekNajder">Z góry przepraszam, jeśli była o tym mowa na posiedzeniu podkomisji. Niestety, nie byłem członkiem tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#JacekNajder">W zmianie drugiej, w art. 8 pkt 5, jest odnośnik, który mówi o podejmowaniu działań zmierzających do powstawania klastrów. Mam pytanie, czy niewłaściwe byłoby wskazanie definicji, na którą powołujemy się, w ogóle, czy gdzieś ujęta jest definicja?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#JacekNajder">Jak wiemy, klaster jest to taki związek luźny.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#JacekNajder">Po pierwsze – pytanie: czy gdzieś jest zdefiniowana instytucja klastra, jeśli tak, to wydaje mi się zasadne odesłanie legislacyjne, np., formuła działań zmierzających do powstania klastrów, o których jest mowa w ustawie.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#JacekNajder">Do czego zmierzam? Otóż, można mieć poważne obawy związane z definiowaniem, co jest klastrem a co klastrem nie jest. Związek nauki i biznesu nie zawsze może być klastrem. Warto byłoby, aby te kwestie były gdzieś uregulowane, tym bardziej, że znaczna część kolejnej perspektywy unijnych funduszy będzie pewnie dedykowana do rozwoju i transferu nauki do biznesu, w związku z czym zastanawiam się, czy nie jest tutaj wskazane doprecyzowanie tego?</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#JacekNajder">Jeśli by można było, dziękuję za odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Włodzimierz Dzierżanowski, dzisiaj w charakterze doradcy Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, przede wszystkim.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Chciałem się odnieść do kwestii związanej z przepisami o zamówieniach publicznych, bo wydaje mi się, że to jest ta część życia społeczno-gospodarczego, o której trochę mam do powiedzenia.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Po pierwsze, odnosząc się do uwagi pana mecenasa, iż powstaje w tym procesie legislacyjnym obowiązek zasięgnięcia opinii Rady Zamówień Publicznych, mam wrażenie, że to jest uwaga zbudowana na zasadzie pewnej analogii, odnoszącej się do udziału w procesie legislacyjnym Krajowej Rady Sądownictwa.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Ta analogia, w mojej ocenie, jest analogią nieodpowiednią, ponieważ Krajowa Rada Sądownictwa umocowana jest jako organ o kompetencji powszechnej, natomiast Rada Zamówień Publicznych (jak to wynika z przepisów prawa zamówień publicznych) jest organem doradczym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Wyłącznie! I wyłącznie, w przypadku działań Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wykonuje swoje ustawowe kompetencje, czyli ona ma prawo uczestnictwa w procesie legislacyjnym wówczas, kiedy ten proces legislacyjny opiera się o Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jako jego uczestnika. Tutaj nie było takiego obowiązku i Rada Zamówień Publicznych nie ma samoistnych kompetencji do tego uczestnictwa.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Natomiast, odnosząc się do tej ważniejszej kwestii, czyli do tego, czy specjalne strefy ekonomiczne są w ten sposób wyłączane z przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych czy nie, to ja odnoszę wrażenie, że przepis art. 8 ust. 3 w brzmieniu uprzednim w ogóle nie mówił o obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. To był przepis, który mówił, że specjalne strefy ekonomiczne realizują swoje zadania, w szczególności poprzez przetarg.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Przetarg, jako pojęcie powszechnie występujące w systemie prawnym nie odnosi się do przetargu w rozumieniu prawa zamówień publicznych, tylko do przetargu w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Teraz, ta nowelizacja w ogóle nie dotyka prawa zamówień publicznych, tylko mówi, że zamiast przetargu, tego cywilistycznie rozumianego przetargu, wystarczy zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania, czyli również z tego powodu zasięganie opinii Rady Zamówień Publicznych nie jest celowe, z bardzo prostej przyczyny, bo nie mamy do czynienia z nowelizacją prawa zamówień publicznych.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Co więcej, pan przewodniczący Kraczkowski powiedział, że specjalne strefy ekonomiczne nie powinny być wyłączane. Przeciwnie, mi się wydaje, że one nie są wyłączane, bo też nigdy nie były włączone do prawa zamówień publicznych. Wątpliwości tylko i wyłącznie pojawiły się ze względu na brzmienie słowa: „przetarg” właśnie, czy to jest przetarg w rozumieniu prawa zamówień publicznych czy Kodeksu cywilnego? To deprecyzowanie ma miejsce.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Natomiast zakres podmiotowy prawa zamówień publicznych z art. 3 ust. 1 pkt 3, przede wszystkim odnoszący się do stref mówi, że – żeby stosować prawo zamówień publicznych – to podmiot musi mieć kilka cech jednocześnie.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Po pierwsze, musi zaspokajać potrzeby powszechne. Strefy adresują swoje działania zgodnie z przepisami tej ustawy wyłącznie do przedsiębiorców działających na terenie strefy. Nie mamy więc do czynienia z zaspokajaniem potrzeb o charakterze powszechnym. Co więcej, to powinny być potrzeby niekomercyjne a potrzeby zaspokajane przez strefy to są biznesowe potrzeby przedsiębiorców. W związku z tym, strefy nie mieszczą się w przepisach prawa zamówień publicznych. Stąd wyłącznie próba doprecyzowania, iż chodzi o stosowanie pewnych zasad traktatowych, zasad konstytucyjnych, przy działaniu organu wykonującego pewne zadanie nałożone ustawą, jest powodem tej nowelizacji, iżby przetarg rozumieć w końcu tak, jak powinien być rozumiany i dlatego jego skreślenie jest rozwiązaniem lepszym.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Dziękuję serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MaksKraczkowski">Tak jak mówiłem, strefy korzystały z określonego – powiedziałbym – prawem trybu, który nie nakładał obowiązków związanych bezpośrednio z Prawem zamówień publicznych. To nawet wywołało zdziwienie, z czego korzystały? No, właśnie z tego, że tam było określenie: „przetarg”, które rozumiano jako przetarg określający sposób prowadzenia tegoż na zasadach prawa zamówień publicznych, o czym państwo wiecie, bo w części stref zamówienia publiczne stosowane były, właśnie ze względu na sformułowanie o przetargu. Natomiast, sformułowanie wcześniej przywołane przeze mnie, mówiące o tym, że „nie stosuje się”, czyli to, które z projektu zostało wykreślone, budzi mój niepokój, ponieważ klauzule takie jak jawność i uczciwość konkurencji nie są niczym sankcjonowane. Kiedy tracimy – załóżmy – odniesienie do przetargu w trybie cywilistycznym, o którym pan mówił, z jego rygorami i możliwościami po stronie zamawiającego i podmiotów występujących w przetargu a zastępujemy zasadami jawności i uczciwej konkurencji to ja mogę zapytać, na czym te zasady polegają i w jakim trybie będą rozpoznawane spory? Prawda? Bo coś, co jest w kategoriach legislacyjnych bardzo precyzyjnie opisane, zastępujemy klauzulami, które – według mojej oceny – otworzą możliwość po prostu szerokiej dowolności po stronie zarządzających.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MaksKraczkowski">I pytanie brzmi (bo to jest pytanie do ustawodawcy i pytanie do projektodawcy): czy chodzi nam o to, żeby ta swoboda była tak nieograniczona i żeby w ramach samego procesu ciężko było w sposób jednoznaczny określić prawa stron?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MaksKraczkowski">Pani minister, zachowanie jawności i uczciwej konkurencji powinno mieć miejsce zawsze w sferze publicznej, tylko – z czym się będzie wiązało samo postępowanie?</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MaksKraczkowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Rozumiem, że część pytania była jeszcze do pana mecenasa, więc oddałabym głos a potem zakończyłabym swoim wywodem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Oczywiście, nie chciałbym wchodzić w rolę ustawodawcy (bo to nie jest moja rola na tej Sali), w związku z tym, jaka jest intencja ustawodawcy nie mnie przesądzać, natomiast – jeśli chodzi o zdefiniowanie tego, jak rozumieć zasady równego traktowania i uczciwej konkurencji – to jednak dorobek orzeczniczy w tym zakresie, oparty o art. 70 Kodeksu cywilnego, ale również o procedury negocjacyjne, wydaje się wystarczający, żeby wiadomo było, iż te zasady muszą być w pewnej procedurze zakupowej respektowane.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Te pojęcia dwa niedookreślone są relatywnie dobrze wyłożone w orzecznictwie, przy czym moim zdaniem, ta wątpliwość, o której mówi pan przewodniczący, jest wątpliwością, której nie można tak po prostu pominąć i zwekslować, bo – jak rozumiem – rolą czy wolą podkomisji (na ile mi udało się przyglądać jej pracom) było jednoznaczne przesądzenie, iżby nie znajdował poparcia ten niszowy czy marginalny głos doktryny, który poprzez użycie słowa: „przetarg” próbował nałożyć na specjalne strefy ekonomiczne stosowanie przetargu w rozumieniu prawa zamówień publicznych. Czyli – nie chodzi o to, żeby nie stosować przetargu cywilistycznego, jako takiego.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#WłodzimierzDzierżanowski">Gdybym ja miał teraz wypowiedzieć swoje prywatne zdanie (tak też chciałbym, żebyście państwo je potraktowali) i gdyby, zamiast zmiany w proponowanym brzmieniu, utrzymane zostało brzmienie zbliżone do poprzedniego, tylko – gdyby zostało powiedziane: „w szczególności w trybie przetargu w rozumieniu Kodeksu cywilnego” – to myślę, że efekt byłby osiągnięty taki jak dzisiaj poprzez nowe brzmienie, moim zdaniem, wystarczający (ale tu się pewnie nie musimy godzić), byłby satysfakcjonujący również dla wszystkich zarządzających strefami ekonomicznymi, bo tak naprawdę chodzi o osiągnięcie celu a nie o spór, jakimi słowami ten cel należałoby osiągnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MaksKraczkowski">Takie rozwiązanie byłoby logiczne z tego względu, że odwoływalibyśmy się do pewnej substancji, która już funkcjonuje w prawie, prawda?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MaksKraczkowski">Poddałbym to pod rozwagę i pani minister i państwa posłów, dlatego że odwołanie do przetargu, gdzie nie stosujemy prawa zamówień publicznych tylko rozwiązania z Kodeksu cywilnego jest dużo bardziej – powiedziałbym – fortunnym rozwiązaniem niż powołanie się na zachowanie jawności i uczciwej konkurencji, w tym wypadku.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#MaksKraczkowski">Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Pozwolę sobie tylko uzupełnić, że każdy przedsiębiorca, który nie wykonuje zadań publicznych a np. ubiega się o różnego rodzaju środki, dodatkową umową przy okazji tego typu dofinansowania jest obligowany np. do stosowania ustawy o zamówieniach publicznych.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#IlonaAntoniszynKlik">Wiadomo, że w tym wypadku strefy i tak nie będą wyłączone. Jeżeli korzystałby z jakichś środków, które będą miały obwarowania dodatkowe, to będą musiały (żeby te środki wykorzystać) te dodatkowe wymogi spełniać. Ale wtedy to musiałoby być przypisane do tego typu środków i za każdym razem dysponujący te środki dba o to, żeby te wymogi były wpisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MaksKraczkowski">Dostałem od pana przewodniczącego informację, że tego typu poprawka jest przygotowywana. Jest to, myślę, bardzo dobra wiadomość.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MaksKraczkowski">Pan marszałek Dorn.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LudwikDornniez">Ja mam tylko jedno pytanie po tym wystąpieniu, o obecny stan prawny: czy w tym stanie prawnym przetarg, to był przetarg w rozumieniu Kodeksu cywilnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, to znaczy, nie było pełnej jasności, bo część doktryny uznawała, że chodzi o to, żeby przetarg był rozstrzygany w trybie prawa zamówień publicznych. I stąd jest ta zmiana.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MaksKraczkowski">Proszę państwa, to jest zmiana b, pkt 2, czekając na poprawkę w tej mierze zapytam państwa, czy są uwagi do pkt 2 zmiana a? Pan poseł Najder oczekuje na rozstrzygnięcie w kontekście poprawki.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#MaksKraczkowski">Pani minister jeszcze?</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#MaksKraczkowski">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Mieliśmy tę dyskusję, dokładnie taka sama uwaga zgłoszona była podczas poprzedniego posiedzenia Wysokiej Komisji i było to rozstrzygane na posiedzeniu podkomisji.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#IlonaAntoniszynKlik">Rozumiem, że tę dyskusję mogłaby pani dyrektor pokrótce przytoczyć, ponieważ słowo: „klaster” jest używane w obiegu prawnym, aczkolwiek nigdzie nie jest definiowane bezpośrednio ze względu na charakter tego typu instytucji. Ograniczenie definicjami powodowałoby, szczególnie przy tych strukturach innowacyjnych, zawężanie możliwości tworzenia takich rozwiązań, które wybiegałyby w przyszłość. Po prostu ograniczalibyśmy to prawnie.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#IlonaAntoniszynKlik">Ale ja przekażę głos – jeżeli pan przewodniczący pozwoli – pani dyrektor, żeby przedstawiła cały ten tryb dyskusji na ten temat.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#IlonaAntoniszynKlik">Pozwoliłabym sobie jeszcze powiedzieć, ponieważ jesteśmy winni panu posłowi Dornowi odpowiedź na temat wynagrodzeń w strefach, bo taka była też dyskusja. Mam taką króciutką informację. Jeśliby ta informacja szłaby w tym kierunku, co trzeba, to przekazalibyśmy w formie pisemnej. Nie do końca potrafiliśmy odpowiedzieć sobie wprost na to pytanie. Jeśli informacja szłaby w dobrym kierunku to wtedy w formie pisemnej byśmy odpowiedzieli, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, oczywiście.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MaksKraczkowski">Pani dyrektor, z tego, co pamiętam, wspomniała pani o tym, że taka definicja będzie przygotowana, taka propozycja?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TeresaKorycińska">Tak, analizowałam wiele definicji i, rzeczywiście, jeśli chodzi o różne opracowania, czy na różne potrzeby, te definicje klastrów są bardzo szerokie.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TeresaKorycińska">Generalnie, ścisła definicja klastrów jest tworzona wtedy, jeżeli na działalność tego klastra są w jakikolwiek sposób pozyskiwane środki, szczególnie środki unijne. Wtedy wiadomo, że ten klaster musi być zdefiniowany.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#TeresaKorycińska">Natomiast generalnie – tak jak powiedziała pani minister – my myślimy w strefach o inicjowaniu i tworzeniu takich klastrów, które danej grupie przedsiębiorstw będą potrzebne, więc my dzisiaj nie potrafimy powiedzieć dokładnie, jaki charakter mogą mieć te klastry – mogą być klastry w zakresie badań, mogą być klastry w zakresie sprzedaży, zakupów, mogą być klastry w zakresie promocji pewnych działań, edukacji, branżowe, więc tych klastrów może być bardzo dużo. Niektórzy twierdzą, że klaster musi mieć co najmniej dziesięciu przedsiębiorców, w innych momentach, w innych przepisach są uwarunkowania, że klaster, to – co najmniej – dwudziestu, w tym pięć uczelni. Pojawia się tego bardzo dużo.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#TeresaKorycińska">Po tej dyskusji przekazałam panu mecenasowi definicję klastra, która wydawała mi się dosyć ogólna. Pan mecenas pewnie potwierdzi, że na posiedzeniu podkomisji stwierdził, że ta moja definicja jest jeszcze gorsza niż jakby jej w ogóle nie było. W związku z tym pan mecenas zgodził się, żeby w ogóle nie było definicji klastra, ponieważ pan też przeanalizował, że w innych przepisach prawa też występuje słowo: „klaster”, które nie jest zdefiniowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, właśnie na tym polegał problem.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MaksKraczkowski">Rozmawialiśmy, że czas by może wypracować taką definicję, ale rozumiem, że na tym etapie nie byłoby to łatwe ze względu na to, że byłaby to definicja rozciągnięta również na inne ustawy, więc ciężko byłoby znaleźć jakiś wspólny mianownik, mimo tego, że nawet w bardzo szerokiej formie definicję pani dyrektor brała pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#MaksKraczkowski">Dobrze, pan marszałek za chwilkę, tu jeszcze zgłosił się pan poseł Najder, ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JacekNajder">Ja pytam tylko w tym kontekście, ponieważ są pewne formalnoprawne aspekty funkcjonowania klastrów i nawet w rozporządzeniu Ministra Gospodarki też występuje jakieś sformułowanie klastra, w § 14 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 2 grudnia 2006 r. jest określone, na jakim terenie mają one występować.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JacekNajder">Oczywiście, ta definicja też jest nieprecyzyjna. W związku z tym jawi się taka konkluzja, że mamy udzielać jakiegoś wsparcia klastrom, czy one mają być już po gotowym programie? Czy aby nie jest tak, że klaster będzie tworzony ad hoc, pod konkretne działanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MaksKraczkowski">Panie pośle, jeśli mogę, ja o tyle czuję się na siłach odpowiedzieć, że my mamy w ogóle niedoczas swojego rodzaju z tą ustawą i oczywiście dyskusja nad klastrem jest ciekawa, ale myślę, że ustawa da sobie radę w przestrzeni prawnej, będzie funkcjonowała.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MaksKraczkowski">Na pewno warto do tego wrócić, ale jeśli mogę zaproponować, to dyskusję o klastrze na tym etapie zostawmy, bo wszyscy już chyba mamy mniej więcej obraz tego, jak funkcjonuje to pojęcie, mimo tego, że nie jest zdefiniowane w ustawie.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#MaksKraczkowski">Pan marszałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#LudwikDornniez">Bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#LudwikDornniez">Ja przychylam się do zdania pana przewodniczącego, ale bym je zradykalizował. Nie tylko na teraz ją zostawmy, ale zostawmy ją w ogóle. Odwołam się do znanej paraleli: „Wszelka definicja w prawie cywilnym niebezpieczną jest albowiem zawsze bardzo łatwo można ją wywrócić”.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#LudwikDornniez">Po co robić sobie kłopot?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MaksKraczkowski">Mam pytanie, czy ta poprawka, o której rozmawialiśmy, jest gotowa?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MaksKraczkowski">Pan przewodniczący kończy, za chwilę będziemy mogli zająć się całą zmianą.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Może ja w tym czasie o tych wynagrodzeniach powiedziałabym, jeśli można?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MaksKraczkowski">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, nie mamy badań bezpośrednich, jeżeli chodzi o całą strukturę wynagrodzeń w strefach. Jako Ministerstwo Gospodarki do tego typu danych nie mamy dostępu, mają je zwykle urzędy pracy. Te z kolei, jak też GUS, nie zbierają z lokalnie ograniczonych terenów, tylko na podstawie powiatów. Ale mam takie informacje, które jak gdyby wspierają tezę, że tym pracownikom tak najgorzej się nie dzieje.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#IlonaAntoniszynKlik">Według raportu firmy Sedlak i Sedlak „Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń”, wynagrodzenia pracowników w Polsce pracujących w firmach z udziałem kapitału zagranicznego (bo do tego przede wszystkim było zastrzeżenie) były o 60% wyższe niż w firmach bez udziału zagranicznego kapitału. Mediana miesięcznych zarobków wynosiła 5,6 tys. zł brutto, podczas gdy u rodzimych pracodawców była o 2,1 tys. zł brutto niższa, czyli 3,5 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#IlonaAntoniszynKlik">W tym raporcie wykazano także, że wśród 20% osób o najwyższych zarobkach w zagranicznych spółkach wynagrodzenie przeciętnie wynosiło 9,3 tys. zł, czyli o ponad 2/3 (66%) wyższe niż w krajowych firmach, chociaż domyślam się, że pan poseł na pewno nie pytał się o tych najlepiej zarabiających.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#IlonaAntoniszynKlik">W firmach z polskiej listy 500 największych firm, opublikowanej przez „Rzeczpospolitą”, w 2014 r. w spółkach większościowych, w tym ze stuprocentowym kapitałem zagranicznym, średnie roczne zarobki wynoszą 78,2 tys. zł brutto i były o 11% wyższe niż w dużych krajowych firmach z tej listy.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#IlonaAntoniszynKlik">A na zlecenie PAIiIZ, czyli nam podległej instytucji, firma Advisory Group TEST Human Resources opracowała raport „Analiza płac specjalistów”, z którego wynika, że wyższe wynagrodzenie oferują firmy (w dalszym ciągu jednak) zagraniczne, działające w Polsce niż polskie firmy. I przykład mamy chociażby taki, że przedstawiciel handlowy w polskiej firmie – 4300 zł, w firmie zagranicznej, z dużą częścią udziału zagranicznego nieduża różnica a więc 4500 zł. Jeżeli chodzi o specjalistę do spraw obsługi klienta, czyli te niższe stanowiska, jest 3250 zł – kapitał polski a w zagranicznej firmie – 3610 zł. Jeżeli chodzi o księgowych – 3700 a w firmie z kapitałem zagranicznym – 4100 zł i specjalista IP, to jest największa różnica, w polskich firmach – 4783 zł, w zagranicznych – 5371 zł.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#IlonaAntoniszynKlik">Tak, że jeszcze jednak mamy duży udział zagranicznych firm; w gruncie rzeczy raczej są uznawane za lepszych płatników, chociaż wiemy, że są duże firmy, które zatrudniają dużo pracowników i są znane z tego, że dają bardzo niskie wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#IlonaAntoniszynKlik">Nasze doświadczenie jest takie, że te firmy, które stawiały na Polskę jako na kraj pracowników o niskim wynagrodzeniu, bardzo często rezygnują z lokalizacji w Polsce i przenoszą się do krajów azjatyckich, już teraz.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Mogę głębsze dane oczywiście przygotować.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LudwikDornniez">Nie, to ja dziękuję pani minister za dołożenie staranności i próbę odpowiedzi na pytanie, ale na podstawie tych danych na moje pytanie nie sposób odpowiedzieć, bo tutaj – jeżeli chodzi o przemysł rodzimy – to wchodzi cała masa bardzo niewielkich przedsiębiorstw, na terenach słabo uprzemysłowionych, gdzie płace z natury rzeczy są niskie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#LudwikDornniez">W ogóle te dane nijak się mają do problemu, który postawiłem a, że innych nie ma to rezygnuję z pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję, bo widzę, że prezesi stref podnieśli się, żeby dalej argumentować, ale rozumiem, że tym samym zamykamy naszą argumentację.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LudwikDornniez">Zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MaksKraczkowski">Jest poprawka, o której mówił pan przewodniczący Gadowski.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MaksKraczkowski">To jest do pkt b ust. 3. Otrzymuje brzmienie: „3. Zarządzający realizuje zadania określone planem rozwoju, o którym mowa w art. 9, nie świadczy usług o charakterze powszechnym. Zarządzający może zlecać wykonywanie zadań osobom trzecim z zachowaniem jawności i uczciwej konkurencji, w szczególności w trybie przetargu w rozumieniu ustawy /…/”. I tutaj przywołanie Dziennika Ustaw.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#MaksKraczkowski">Poprawka jest podpisana przez trzech posłów.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#MaksKraczkowski">I pytanie, o stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Zgadzamy się z tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MaksKraczkowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#MaksKraczkowski">Czy w tej sprawie ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#MaksKraczkowski">Nie widzę zgłoszeń. Wobec tego pytam państwa posłów, czy są uwagi? Czy jest sprzeciw wobec zmian pkt 2, po uwzględnieniu poprawki do ppkt b?</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#MaksKraczkowski">Nie ma, bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#MaksKraczkowski">Zmiana pkt 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, zmiana trzecia, czy przeciwko przyjęciu zmiany trzeciej?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#WojciechJasiński">Tak, proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JarosławLichocki">Krótko, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#JarosławLichocki">Podtrzymujemy zastrzeżenia dotyczące tego, że niepotrzebnie stanowimy, czy określamy, że zwolnienie stanowi pomoc publiczną, gdyż definicja pomocy publicznej przytoczona jest na gruncie innych aktów.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#JarosławLichocki">To było także podnoszone w trakcie prac podkomisji, ale rząd nie podzielił zdania Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechJasiński">Rozumiem, podtrzymujecie państwo swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#JarosławLichocki">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WojciechJasiński">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#WojciechJasiński">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia zmiany trzeciej?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana trzecia przyjęta.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#WojciechJasiński">Zmiana czwarta, czy do zmiany czwartej są uwagi?</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#WojciechJasiński">Zmiana piąta, czy do zmiany piątej są uwagi?</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany szóstej są uwagi?</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-49.9" who="#WojciechJasiński">Czy do zmiany siódmej są uwagi?</u>
<u xml:id="u-49.10" who="#WojciechJasiński">Tak, proszę, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#JarosławLichocki">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#JarosławLichocki">Poprawka, którą zaproponuję, jest objętościowo duża, natomiast ma charakter wyłącznie redakcyjny.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#JarosławLichocki">Otóż, w toku prac podkomisji, zgodziliśmy się ze stroną rządową (a posłowie zaakceptowali to stanowisko), że należy przeredagować ust. 3 a nie dodawać ust. 3a, ale wydaje się, że dodany punkt, to znaczy, że przedsiębiorca „wystąpił z wnioskiem” i wtedy minister będzie mógł albo ograniczyć, albo cofnąć zezwolenie, jest niewystarczający.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#JarosławLichocki">Proponujemy doprecyzować ten przepis pkt 4, czyli tiret drugie: „ wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu”.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#JarosławLichocki">Skąd ta propozycja? No, stąd, że przepis w takim brzmieniu może powodować wniosek, nieuprawniony wniosek, że każde wystąpienie z jakimkolwiek wnioskiem (na przykład, na podstawie ust. 5) będzie traktowane jako wniosek uprawniający do cofnięcia bądź ograniczenia przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu, co jest – oczywiście – interpretacją absurdalną, ale takie doprecyzowanie likwiduje jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WojciechJasiński">Pan proponuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JarosławLichocki">Proponuję dodanie słów, czyli brzmienie pkt 4: „ wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu”.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś tę poprawkę przejmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#JarosławLichocki">Prośba o przejęcie, ja to zaraz napiszę i prośba o przejęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, panie marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#LudwikDornniez">Ja tam nie będę koszuli darł, natomiast mam pytanie do rządu, no bo są te zasady wykładni.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#LudwikDornniez">Jest to wykładnia gramatyczno-językowa, ale ona nie ma zastosowania wtedy, kiedy to prowadzi do wniosków sprzecznych lub jawnie absurdalnych. Jak sam pan mecenas przyznał, odniesienie tego do jakiegokolwiek wniosku jest jawnym absurdem. Prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JarosławLichocki">Można?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WojciechJasiński">Proszę, to może pan marszałek dokończy…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#LudwikDornniez">Pytanie jest takie.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#LudwikDornniez">Wiem, że w praktyce obrotu prawnego i urzędniczej tej zasady, że nie może być absurdu, się nie stosuje, jest dążenie, że jak stoi napisane to… ale w ten sposób idziemy coraz głębiej i głębiej.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#LudwikDornniez">Pytanie do rządu: czy przy takim brzmieniu, bez poprawki pana mecenasa, mogą być kłopoty?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IlonaAntoniszynKlik">Nie, raczej nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#LudwikDornniez">To ja jestem przeciw tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WojciechJasiński">To ja jestem za i w takim razie zarządzę głosowanie.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#WojciechJasiński">Opozycja pana marszałka Dorna ma charakter zasadniczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#LudwikDornniez">Tak, bo ja wiem jak jest. Czasami z oportunizmu się temu poddaję, ale jak strona zarządzająca nie widzi potrzeby…</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WojciechJasiński">No to zobaczy. Dopóki nie zobaczy...</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#WojciechJasiński">Pan podał propozycję, że można tak myśleć…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#LudwikDornniez">W ten sposób wchodzimy w korkociąg i zawsze na końcu jest katastrofa.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czytam poprawkę do art. 19 pkt 4: „wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu”.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#WojciechJasiński">Teraz zarządzam, szanowni państwo, głosowanie.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#WojciechJasiński">Kto jest za przyjęciem zmiany siódmej z zaproponowaną przez Biuro Legislacyjne zmianą, podpisaną przez państwa posłów? (21)</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#WojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#WojciechJasiński">Kto jest przeciw? (1)</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#WojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#WojciechJasiński">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-66.7" who="#WojciechJasiński">Zmiana siódma przyjęta.</u>
<u xml:id="u-66.8" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do zmiany ósmej.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#JarosławLichocki">Jeszcze, jeszcze, panie pośle, jeśli można.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#JarosławLichocki">Jest jeszcze poprawka, ta, o której rząd wspominał.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, to musimy reasumpcję głosowania, bo głosowaliśmy, proszę państwa, całą zmianę siódmą.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#komentarz">(Głosy z sali: Poprawkę, samą poprawkę.)</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#WojciechJasiński">Ja powiedziałem: „kto jest za zmianą siódmą razem z poprawką?”</u>
<u xml:id="u-68.3" who="#WojciechJasiński">Przepraszam. Czyli, jeszcze raz: kto jest za przyjęciem tej pierwszej poprawki? (21)</u>
<u xml:id="u-68.4" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-68.5" who="#WojciechJasiński">Kto jest przeciw? (1)</u>
<u xml:id="u-68.6" who="#WojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-68.7" who="#WojciechJasiński">Poprawka przyjęta.</u>
<u xml:id="u-68.8" who="#WojciechJasiński">I teraz proszę uprzejmie pana posła Lamczyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#StanisławLamczyk">Poprawka nr 7, ust. 5. Są tu złożone podpisy, przekazuję poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WojciechJasiński">Proszę uprzejmie przeczytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#StanisławLamczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#StanisławLamczyk">„Minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza wygaśnięcie zezwolenia na wniosek przedsiębiorcy, który nie skorzystał z pomocy publicznej udzielonej zgodnie z ustawą na podstawie tego zezwolenia lub przedsiębiorcy, który korzystał z pomocy publicznej udzielonej zgodnie z ustawą i spełnił wszystkie warunki określone zezwoleniem oraz warunki udzielonej pomocy publicznej, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4”.</u>
<u xml:id="u-71.2" who="#StanisławLamczyk">I teraz, pkt c – dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu: „Do wniosku, o którym mowa w ust. 5 przedsiębiorca dołącza oświadczenie o nieskorzystaniu z pomocy publicznej, udzielonej zgodnie z ustawą, na podstawie zezwolenia, którego wniosek dotyczy lub oświadczenia o realizacji warunków udzielenia pomocy publicznej, o których mowa w ust. 5”.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo panu posłowi. Szanowni państwo, kto jest za przyjęciem….</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#LudwikDornniez">Chwileczkę, chwileczkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#LudwikDornniez">A można wiedzieć, o co chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WojciechJasiński">Pani dyrektor, zechce pani łaskawie jeszcze raz, ponieważ pani była inicjatorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#TeresaKorycińska">Warunki otrzymania pomocy publicznej w strefach są określane jakby w dwóch miejscach, po pierwsze – w zezwoleniu, gdzie jest powiedziane, że przedsiębiorca powinien zainwestować, zatrudnić ludzi, utrzymać tych ludzi przez jakiś czas; po drugie – w rozporządzeniu wydanym właśnie w oparciu o ten właśnie art. 4 ust. 4, gdzie się mówi, że warunkiem też udzielenia pomocy publicznej jest np. utrzymanie inwestycji w regionie przez 5 lat od dnia zakończenia inwestycji. Czyli muszą być i tu, i tu, spełnione warunki.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WojciechJasiński">Jasne?</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#LudwikDornniez">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#WojciechJasiński">Kto jest za przyjęciem poprawki, którą przeczytał pan poseł Lamczyk? (22)</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#WojciechJasiński">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#WojciechJasiński">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#WojciechJasiński">Jednogłośnie, dziękuję.</u>
<u xml:id="u-80.5" who="#WojciechJasiński">Teraz pytanie, czy są sprzeciwy wobec przyjęcia zmiany siódmej z poprawkami?</u>
<u xml:id="u-80.6" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-80.7" who="#WojciechJasiński">Zmiana ósma, czy do przyjęcia zmiany ósmej są sprzeciwy?</u>
<u xml:id="u-80.8" who="#WojciechJasiński">Nie ma, zmiana przyjęta.</u>
<u xml:id="u-80.9" who="#WojciechJasiński">Czy do przyjęcia, proszę państwa, całego art. 1 są sprzeciwy?</u>
<u xml:id="u-80.10" who="#WojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.11" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
<u xml:id="u-80.12" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do art. 2, czy do przyjęcia art. 2 są sprzeciwy?</u>
<u xml:id="u-80.13" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, art. 2 uznaję za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-80.14" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 3 są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-80.15" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, stwierdzam przyjęcie art. 3.</u>
<u xml:id="u-80.16" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 4 są uwagi?</u>
<u xml:id="u-80.17" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, stwierdzam przyjęcie art. 4.</u>
<u xml:id="u-80.18" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 5 są uwagi?</u>
<u xml:id="u-80.19" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, stwierdzam przyjęcie art. 5.</u>
<u xml:id="u-80.20" who="#WojciechJasiński">Czy do art. 6 są uwagi?</u>
<u xml:id="u-80.21" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, podtrzymuję uwagę zgłoszoną na poprzednim posiedzeniu Komisji a także na posiedzeniu podkomisji, dotyczącą vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#JarosławLichocki">Przy założeniu, że ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r. nie są zachowane konstytucyjne terminy dla Senatu i prezydenta a także stosownego vacatio legis, minimum czternastodniowego, wynikającego z ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#JarosławLichocki">Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WojciechJasiński">Tak? Rząd?</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#WojciechJasiński">Proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#TeresaKorycińska">A czy możemy wpisać, bo generalnie jest taka zasada, nie wiem, czy tylko do ustaw podatkowych, że ustawy w Polsce powinny wchodzić w życie 1 stycznia albo 30 czerwca?</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#TeresaKorycińska">Ktoś to gdzieś wymyślił, przynajmniej u nas tak chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, pan mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#JarosławLichocki">Przepraszam, mówiąc kolokwialnie, rząd sam sobie wymyślił, to dotyczy projektów rządowych, pani dyrektor mówi o uchwale Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-85.1" who="#JarosławLichocki">Uchwała, jako akt normatywny o charakterze wewnętrznym nie może dotyczyć ustaw czy projektów ustaw już na kolejnych etapach, będzie dotyczyć i określać terminy vacatio legis czy wchodzenia w życie przepisów w projektach rządowych, natomiast na tym etapie…</u>
<u xml:id="u-85.2" who="#JarosławLichocki">Ja już abstrahuję od aksjologii, od tego, czy to jest racjonalne, czy nie, natomiast uchwała Rady Ministrów na pewno nie wiąże Sejmu, przy czym w tej uchwale, jeśli chodzi o ścisłość, jest także rekomendacja dla trzydziestodniowego vacatio legis. Tak że tutaj będzie kłopot z zachowaniem przepisu określonego w § 2 tej uchwały. Tak że tak czy inaczej, ona będzie niezachowana.</u>
<u xml:id="u-85.3" who="#JarosławLichocki">Wydaje się, że nie ma przeszkód, żeby określić czternastodniowe, czy – jeszcze lepiej – trzydziestodniowe vacatio legis w przypadku także tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-85.4" who="#JarosławLichocki">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#WojciechJasiński">Panie mecenasie, przygotuje pan poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#TeresaKorycińska">Czy musi być 30 dni, nie może być 14?</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WojciechJasiński">Czy może ktoś przejąć poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#LudwikDornniez">Ja przejmuję, w słusznej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo posła Dorna o przeczytanie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#LudwikDornniez">Art. 6 nadać brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#WojciechJasiński">Proszę państwa, czy jest ktoś przeciw przyjęciu tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#WojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-92.3" who="#WojciechJasiński">W takim razie jeszcze raz: czy jest ktoś przeciwny przyjęciu art. 6 w wersji zaproponowanej przez pana marszałka Dorna?</u>
<u xml:id="u-92.4" who="#WojciechJasiński">Nie widzę, stwierdzam, że art. 6 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-92.5" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy do przyjęcia całej ustawy są jakieś sprzeciwy?</u>
<u xml:id="u-92.6" who="#WojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-92.7" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie o rządowym projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-92.8" who="#WojciechJasiński">Bardzo dziękuję jeszcze raz państwu, dziękuję podkomisji.</u>
<u xml:id="u-92.9" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proszę o zgłaszanie kandydatur na posła sprawozdawcę. Według mojej wiedzy, pan poseł Gadowski nie pała chęcią kontynuowania swojej pracy, z różnych względów, uzasadnionych zresztą.</u>
<u xml:id="u-92.10" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#KrzysztofGadowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-93.1" who="#KrzysztofGadowski">Na początku chciałem państwa przeprosić, że nadużyłem państwa cierpliwości i czasu. Nie było to moim zamierzeniem, ani nie planowałem, ani nie dążyłem do tego. Niestety, człowiek jest zależny od osób trzecich i w tym przypadku tak to nastąpiło.</u>
<u xml:id="u-93.2" who="#KrzysztofGadowski">Jeszcze raz serdecznie przepraszam.</u>
<u xml:id="u-93.3" who="#KrzysztofGadowski">Pałam chęcią, panie przewodniczący, przeprowadzenia tej ustawy również przez drugie czytanie aż do uchwalenia, natomiast względy techniczne na to nie pozwalają.</u>
<u xml:id="u-93.4" who="#KrzysztofGadowski">Jeśli pan pozwoli to chciałem zgłosić panią poseł Mirosławę Nykiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#WojciechJasiński">Czy są jakieś inne kandydatury?</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#WojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-94.3" who="#WojciechJasiński">Czy pani posłanka Nykiel zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MirosławaNykiel">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WojciechJasiński">Czy wobec kandydatury pani posłanki Nykiel są sprzeciwy?</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#WojciechJasiński">Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że posłem sprawozdawcą jest pani posłanka Nykiel.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, wyznaczam termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych do jutra, do 12.00.</u>
<u xml:id="u-96.4" who="#WojciechJasiński">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-96.5" who="#WojciechJasiński">Dziękuję wszystkim posłom, dziękuję pani minister i wszystkim.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>