text_structure.xml
66.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proszę o wyciszenie rozmów. Sala jest niewielka. Jest nas sporo, dlatego proszę o dyscyplinę. Poprawek jest 41, więc byłoby dobrze, żebyśmy je omówili. Niektóre mogą wzbudzać namiętności, więc proszę o dyscyplinę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, w imieniu przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej i swoim otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Kosmicznej, druk nr 2660.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, jak powiedziałem, witam uprzejmie. Zacznę od gości. Rząd reprezentuje pani minister Henclewska, którą uprzejmie witam. Witam panie posłanki i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechJasiński">Jak powiedziałem, jest 41 poprawek. Proponuję przyjęcie następującej procedury. Poprawki krótko omówi pan poseł, pan prezes Pawlak, jako przedstawiciel wnioskodawców. Do tego ustosunkuje się rząd. Dyskusja. I sugeruję przyjęcie – ponieważ jestem przewodniczącym Komisji Gospodarki – tej zasady, która funkcjonuje w Komisji Gospodarki. Będę pytał, czy ktoś jest przeciwko pozytywnemu zaopiniowaniu. Jeśli nie będzie sprzeciwu, będę uznawał, że poprawka została zaopiniowana do przyjęcia. A jeśli nie, będę zarządzał głosowanie. Czy są sprzeciwy wobec tej propozycji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WojciechJasiński">Jeszcze spytam, czy rząd lub pan poseł Pawlak, bądź Biuro Legislacyjne chcą na wstępie coś powiedzieć na temat poprawek. Wiem też, że Biuro Legislacyjne będzie proponowało połączenie niektórych poprawek, czyli przyjęcie w jednym głosowaniu kilku z nich. Jeśli nie, to przechodzimy do poprawki nr 1. Proszę bardzo, panie premierze, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Panie przewodniczący, panowie przewodniczący, panie i panowie, poprawka nr 1 ma charakter porządkująco-legislacyjny. Chodzi tutaj o sformułowanie używane w tego typu ustawach o tworzeniu agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jest jakaś sugestia?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Nie, nie ma. Myślę, że zasługuje na przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Zasługuje na przyjęcie. Czy pani minister? Popiera. Czy jest głos przeciwko przyjęciu tej poprawki? Czy jest jakaś opozycja? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że połączone Komisje zaopiniowały poprawkę nr 1 pozytywnie, w takim sensie, że jest do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 2. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 2 Senat proponuje zrezygnować z takiej nazwy, jak tego typu agencje na ogół się w Europie nazywają, to znaczy, że mają swoją specyficzną nazwę. W tym przypadku jest to nazwa „POLSA”. Proponuję pozostawić tylko nazwę „Polska Agencja Kosmiczna”. To, co jest najistotniejsze w tej poprawce, to Senat proponuje przenieść siedzibę Agencji do Gdańska. I tutaj zależy to już od pań i panów posłów, czy przyjęcie tej poprawki państwo zaakceptują.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">A dlaczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarPawlak">Bo tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam bardzo, jeszcze raz zapytam. Czy nie ma przedstawiciela Senatu, który byłby skłonny przedstawić motywy Senatu? No dobrze. Ale to – oczywiście – nie znaczy, że w ogóle nie będzie pytań. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldemarPawlak">Ja mogę ogólnie powiedzieć, że pan senator Wittbrodt na posiedzeniu plenarnym zgłosił poprawkę dotyczącą przeniesienia siedziby Agencji do Gdańska uzasadniając, że byłoby dobrze, żeby taka agencja znalazła się gdzieś poza Warszawą. Natomiast, jeżeli chodzi o rozwiązanie przyjęte przez Sejm, to Sejm przyjął, że tego typu instytucja powinna być w Warszawie z uwagi na to, że ta Agencja ma charakter koordynacyjny, koordynujący administrację państwową, świat nauki i gospodarczy. Więc wydaje się, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam, panie premierze. Szanowni państwo, ja jednak proszę o wyciszenie. Ta sytuacja także wzbudza pewne namiętności, ja to rozumiem. Ale dobrze byłoby, gdyby to się odbywało w jakimś porządku. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WaldemarPawlak">To jest już decyzja o charakterze politycznym, czy panie i panowie posłowie zaakceptują przeniesienie tej Agencji do Gdańska i zrezygnują z wyróżniającej ją nazwy. Jeżeli chodzi o moją opinię, to podtrzymywałbym stanowisko zgłoszone przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pan poseł Kamiński, pan poseł Wontor i pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MariuszAntoniKamiński">Być może jest to decyzja polityczna, ale chciałem pana premiera zapytać, czy w Warszawie jest również przygotowana odpowiednia infrastruktura, którą można wykorzystać, bo może być przeniesiona do Gdańska. Czasami tak warto coś przenieść, ale w tym przypadku wydaje mi się to zupełnie niezasadne.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechJasiński">Może po kolei. Pan poseł Wontor. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie i panowie posłowie, pani minister, chciałem zadać pytanie i może nawet od razu na nie odpowiem. Pierwsza rzecz. Nie ma na świecie agencji, która miałaby swoją siedzibę poza stolicą państwa. I to jest związane z paroma rzeczami. Jedną rzeczą, o której pan premier Pawlak wspominał, jest koordynacja pewnych działań czy elementów związanych z kosmosem w poszczególnych resortach, jak i różnego rodzaju instytucjach. I drugi bardzo istotny i ważny element, że dzisiaj kosmos też wykorzystujemy chociażby w kwestiach związanych z bezpieczeństwem czy obronnością. Nie ma technicznej możliwości właściwej koordynacji, np. przy powodzi, spoza Warszawy. Na przykład przy ostatniej powodzi na Wiśle techniki satelitarne, techniki kosmiczne były wykorzystywane do różnego typu działań. Ten rdzeń musi być w stolicy z tego względu, że tutaj jest – można powiedzieć – bezpośrednie oddziaływanie i koordynowanie pewnych elementów. Tak jest praktycznie biorąc w innych państwach. Kiedy my, jako parlamentarzyści, tworzyliśmy tę ustawę, bazowaliśmy też na tym, jakie rozwiązania są w innych państwach. Drugi element, o którym pan premier Pawlak wspominał. Pamiętajmy, że my nie budujemy instytucji, która będzie np. dawała środki finansowe jakimś podmiotom naukowym czy czegokolwiek, co może mieć jakąkolwiek nazwę i co może być gdziekolwiek usytuowane. Tak naprawdę Polska Agencja Kosmiczna będzie funkcjonowała na arenie międzynarodowej, więc ważna jest też kwestia nazewnictwa. Więc stąd było wpisane tak, jak w innych agencjach w innych państwach, m.in. też nazewnictwo angielskie, bo inaczej my się po prostu w układzie międzynarodowym całkowicie pogubimy. To rozwiązanie, które było zaproponowane przez Sejm, jest rozwiązaniem, które obowiązuje w innych państwach, nie tylko w Europie, ale i na świecie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Aziewicz. Czy są jeszcze zgłoszenia do głosu oprócz pana posła Aziewicza? Nie widzę. Dobrze. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym poprzeć projekt senacki. W uzasadnieniu, które przedstawiał senator Wittbrodt, dzisiaj nieobecny tu autor tej poprawki, było bardzo mocne eksponowanie myślenia o administracji państwowej w kontekście jednak zrównoważonego rozwoju, w kontekście decentralizacji i rozmieszczania różnych instytucji państwa w innych miejscach niż stolica. Akurat tak się składa, że w tym momencie mówimy o Gdańsku, ale w kontekście innych nowych instytucji, które będą powstawały, możemy za chwilę rozmawiać – jak tu słyszę za plecami – o Gliwicach, Katowicach czy o Rzeszowie lub Toruniu, jako że w tej chwili odległość przestaje mieć znaczenie w zarządzaniu. Mamy dobre autostrady, mamy dobre lotnisko, tak że w kontekście kontaktów międzynarodowych nie jest to żaden kłopot (Internet szerokopasmowy), a środowisko gdańskie ma określony dorobek naukowy uzasadniający tego rodzaju aspiracje. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kaźmierczak. Przepraszam i tam ktoś jeszcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JanKaźmierczak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, zostały wywołane Gliwice, ale ja nie dlatego proszę o głos. Chciałem odnieść się do wypowiedzi pana posła Wontora. Otóż na dzień dzisiejszy ja wiem, że Polska jest wielkim krajem w naszych sercach, natomiast jeżeli chodzi o geografię, to takim sobie. Przy współczesnych środkach komunikacji, panie pośle, nie jest to problem, czego dowodzi chociażby fakt, że np. Europejskie Centrum Technologiczne zostało ulokowane we Wrocławiu, a nie w Warszawie, chociaż jest to instytucja, która nie zajmuje się dystrybucją pieniędzy dla podmiotów, tylko prowadzi badania koordynowane z Brukseli. Wydaje mi się, że decyzja o tym, że osadzamy tego typu instytucje, jak Polska Agencja Kosmiczna, poza Warszawą, znajduje swoje uzasadnienie. To znaczy, na pewno można znaleźć argumenty za i przeciw. Ale sądzę, że także dla miejsca, do którego trafia taka instytucja ma to bardzo istotne znaczenie miastotwórcze. Liczę na to, że następna tego typu instytucja rzeczywiście znajdzie się na Górnym Śląsku, w aglomeracji katowickiej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Zaraz, panie pośle. Pani poseł Kłosin. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KrystynaKłosin">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Ja chciałabym przytoczyć tutaj argumenty, które będą przemawiały za takim rozwiązaniem, żeby ulokować Agencję właśnie w Gdańsku. Niegdzie nie jest powiedziane, że siedziba tego typu instytucji musi być ulokowana w Warszawie tylko z tego powodu, że Warszawa jest stolicą Polski. Przykładem tego jest np. umieszczenie siedziby Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie, a Narodowego Centrum Nauki w Krakowie. Idąc tym śladem siedziba Polskiej Agencji Kosmicznej może być z powodzeniem ulokowana właśnie w Gdańsku. Za ulokowaniem w Gdańsku przemawia też, poza korzeniami historycznymi sięgającymi czasów słynnego astronoma Jana Heweliusza, to, że w Gdańsku działa prężne środowisko akademickie. Jest 8 uczelni wyższych, takich jak Politechnika Gdańska czy Uniwersytet Gdański. To też przemawia za tym, żeby właśnie w Gdańsku ulokować siedzibę Agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechJasiński">Przepraszam bardzo, szanowni państwo, przynajmniej w tej Komisji jest generalna zasada, żeby nie ograniczać wypowiedzi. Myślę, że ta dyskusja zaczyna pomału zbliżać się do końca. Pozwólcie państwo, że jeszcze pan poseł Kamiński i pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariuszAntoniKamiński">Mam generalny apel do posłów z Pomorza. Rozumiem wasz lobbing i to, że chcecie mieć tę Agencję u siebie, w Gdańsku, ale kiedy wydaje się to niezasadne, a tak jest dokładnie w tym przypadku, bo ja zgadzam się z argumentami, które tu były za Warszawą, to jednak siedziba Polskiej Agencji Kosmicznej powinna być w Warszawie. Kiedy przenosiliśmy Dowództwo Marynarki Wojennej z Gdyni do Warszawy, to ja was broniłem i byłem za wami, bo uważałem, że tam powinno powstać, bo są konkretne argumenty, ale – na miłość boską – nie w przypadku Polskiej Agencji Kosmicznej, która będzie miała siedzibę w Gdańsku. Zostawcie lokalne argumenty.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechJasiński">Pan poseł Wontor i będziemy kończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tu trudno się rozmawia, bo my…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, bardzo proszę o spokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BogusławWontor">Część moich przedmówców, z których tokiem rozumowania mógłbym się zgodzić, rozumuje, że Agencja to jest urząd. A Agencja jest czymś innym. To, co ja próbowałem w skrócie powiedzieć. Zgadzam też z moim przedmówcą, z szanownym kolegą, panem profesorem. Powiem więcej. Oddziały tej Agencji czy np. laboratoria, czy te jednostki, o których mówiliśmy, jak najbardziej powinny być poza Warszawą. Nie powinny być lokowane w Warszawie, w tej Agencji, ale jądro tej Agencji, z uwagi na jej charakter i na pewne kwestie, o których mówiłem, powinno być ulokowane w Warszawie z wielu różnych względów. Tu można robić na ten temat wykład. Nie chcę mówić za szeroko i tego przedłużać. Pamiętajmy, że ta poprawka nie niesie za sobą tylko i wyłącznie kwestii związanej z siedzibą, ale ma szerszy zakres, o czym wspominaliśmy. Nie dotyczy to tylko i wyłącznie siedziby.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#BogusławWontor">Jeszcze raz chcę powiedzieć, że na świecie nie ma takiego rozwiązania, żeby jądro Agencji było poza miejscem, gdzie koordynuje się pewne rzeczy i na pewne rzeczy się wpływa, co nie oznacza, że większość części danej agencji jest ulokowana w stolicy. Bo tak nie jest. Na przykład we Francji też tylko jądro jest w Paryżu, a reszta jest poza Paryżem. Tak samo uważam, że w perspektywie, jak będzie budowana Agencja, to pewne elementy muszą być poza stolicą. Trudno jest mi porównywać Agencję z NCBiR czy z czymkolwiek, bo ma ona całkowicie inny charakter. To nie jest urząd. To nie jest tego typu instytucja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Na koniec, czy pani minister zechce na ten temat zabrać głos, czy rząd jest w stosunku do tego ambiwalentny?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#GrażynaHenclewska">W tym stanowisku, które zostało przyjęte przez Radę Ministrów, do tego aspektu rząd się nie odnosił, natomiast w czasie posiedzenia Komisji nie udzielił poparcia tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Przechodzimy do głosowania. Szanowni państwo, proszę o uwagę. Ja zadam następujące pytanie. Kto jest za przyjęciem tej poprawki, czyli za pozytywnym zaopiniowaniem? Czyli kto jest za tym, żeby siedziba Agencji była w Gdańsku? Proszę o podniesieniu ręki. (12) Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? (14) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (2) Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechJasiński">Poprawka została zaopiniowana negatywnie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 3. Panie premierze, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 3 ma charakter legislacyjny i wprowadza powszechnie stosowane nazewnictwo. Zamiast „Działalność Agencji podlega Prezesowi Rady Ministrów” jest tu sformułowanie „Prezes Rady Ministrów nadzoruje działalność Agencji.”, tak że to ma charakter legislacyjny.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechJasiński">Czy pan ma w stosunku do tego własną rekomendację?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WaldemarPawlak">Myślę, że absolutnie można to przyjąć, bo to lepiej doprecyzowuje sformułowanie przyjęte przez Sejm.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Dziękuję bardzo. Biuro, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne. Wydaje się, że zgodnie z sugestią Senatu zawartą w uzasadnieniu do uchwały Senatu, poprawkę nr 3 należałoby rozpatrywać łącznie z poprawką zawartą w pkt 36 uchwały Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechJasiński">To znaczy z poprawką nr 36, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzemysławSadłoń">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechJasiński">Czy przeciwko tej propozycji ktoś oponuje? Czy ktoś chciałby zabrać głos w kwestii tych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwko pozytywnemu zaopiniowaniu tych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały przyjęcie poprawek nr 3 i 36.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do poprawki nr 4. Proszę uprzejmie, panie premierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 4 Senat również wprowadza zmiany legislacyjne i terminologiczne, lepiej odpowiadające zadaniom przypisanym Agencji, więc poprawka ma charakter legislacyjny i też terminologiczny. Zasługuje na przyjęcie. Jeżeli mogę też dodać, to dobrze będzie ją głosować z poprawkami nr 5, 11 i 29, ale myślę, że Biuro Legislacyjne mogłoby w tej sprawie się wypowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję. Właśnie z uwagi na zapewnienie spójności terminologicznej poprawkę nr 4 należałoby głosować z tymi poprawkami, o których wspomniał przed chwilą pan premier Pawlak, a więc z poprawkami nr 5, 11 i 29. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechJasiński">Z poprawką nr 5, 11 i? Z 29. Przepraszam. Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej kwestii? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwny pozytywnemu zaopiniowaniu tych poprawek? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały przyjęcie poprawek nr 4, 5, 11 i 29. Proszę pana przewodniczącego i panów przewodniczących o ewentualną pomoc, gdybym coś tutaj zaniedbał lub czegoś zapomniał. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że Komisje przyjęły.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#WojciechJasiński">Poprawkę nr 5 rozpatrzyliśmy. Teraz poprawka nr 6. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 6 dotyczy rozstrzygnięć o charakterze organizacyjnym i politycznym i ma znaczenie dla tego, jak będzie usytuowana rada Agencji oraz prezes. W wersji przegłosowanej przez Sejm przyjęto, że organami Agencji są prezes oraz rada Agencji. Natomiast Senat proponuje, żeby organem Agencji był tylko prezes. Z tymi poprawkami łączy się poprawka nr 8, a także poprawki nr 9 i 12. W każdym razie ta poprawka może chyba być głosowana oddzielnie. Tutaj prosiłbym o opinię. Jeżeli chodzi o moją sugestię, to wydaje się, że pozostawienie wersji sejmowej w sposób wyraźny i mocny zwraca uwagę, że ta Agencja ma charakter wykraczający poza typowy urząd i łączy zarówno koordynowanie administracji, ale także działań środowisk naukowych i środowisk gospodarczych, ponieważ w radzie Agencji, w projekcie przedstawionym przez Sejm, zaproponowano, aby zasiadali w niej przedstawiciele świata nauki i gospodarki. Wydaje się, że tę poprawkę Senatu warto odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy Biuro coś szczególnie na temat wspólnego…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzemysławSadłoń">My z naszej strony sugestii łączenia poprawki nr 6 z jakąkolwiek inną nie przedstawiamy. Wydaje nam się, że tę poprawkę można traktować jako odrębną od innych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechJasiński">Panie premierze, czy w związku z tym pan podtrzymuje?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WaldemarPawlak">Nie, nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WojciechJasiński">Nie. Dobrze. Czy w kwestii ewentualnego przyjęcia, bądź odrzucenia poprawki nr 6 ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos, bo jeśli nie, to poddam ją pod głosowanie? Czy w kwestii odrzucenia, wniosku o odrzucenie poprawki ktoś chciałby zabrać głos? Pani minister, opinia rządu w kwestii odrzucenia poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#GrażynaHenclewska">Rząd na posiedzeniu w Senacie popierał tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Dobrze. To w takim razie głosujemy. Pytanie jest podobne. Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (17) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (8) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (3) Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#WojciechJasiński">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 7 ma charakter legislacyjny. Sprowadza się do…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, ja wiem, że jest godzina siódma, że jesteśmy po pracy, ale im będziemy bardziej zdyscyplinowani tym szybciej skończymy i będziemy mieli czas na relaks. Dzięki.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WaldemarPawlak">Szanowni państwo, poprawka nr 7 ma charakter legislacyjny. Dotyczy skreślenie ustępu, który mówi o tym, że Agencja działa na podstawie statutu, ale to wynika z innych przepisów, więc nie ma potrzeby, żeby zapisywać to w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechJasiński">Czyli jest rekomendacja przyjęcia poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WaldemarPawlak">Przyjęcia poprawki, tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Biuro? Pani minister? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki nr 7? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka nr 7 została przez Komisje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-57.3" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 8.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 8 ma podobny charakter jak poprawka nr 6. To znaczy, w tym przepisie Sejm zaproponował, że organem wykonawczym i zarządzającym Agencji jest prezes, a Senat proponuje, żeby ten przepis skreślić. Wydaje mi się, że dla zachowania tego wyraźnego rozróżnienia roli rady Agencji i prezesa, ten przepis mógłby pozostać. To znaczy, z mojej strony byłaby sugestia, żeby poprawkę nr 8 odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WojciechJasiński">Odrzucić. Pani minister, czy w tej kwestii jest zdanie rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#GrażynaHenclewska">Rząd popierał tę poprawkę w trakcie prac senackich.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. To znaczy, że rząd popiera jej przyjęcie. Jest wniosek pana premiera. Czy jest życzenie głosowania? Tak.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#WojciechJasiński">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki nr 8? Proszę o podniesienie ręki. (17) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (9) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (1) Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-61.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-61.3" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 9, proszę państwa, jest przyjęte przez Sejm rozwiązanie, mówiące o tym, że prezes Agencji jest powoływany przez prezesa Rady Ministrów spośród osób wyłonionych w konkursie przeprowadzonym przez radę Agencji. Senat zaproponował skreślenie tych rozwiązań i w poprawce nr 12 proponuje, żeby prezesa Agencji powoływał prezes Rady Ministrów spośród kandydatów wyłonionych w drodze konkursu po zasięgnięciu opinii rady Agencji, ministra do spraw gospodarki oraz ministra obrony. Jest to kluczowa poprawka z punktu widzenia tej decyzji, czy rada Agencji będzie miała większe znaczenie, czy też cała Agencja zostanie sprowadzona do roli urzędu, który w typowy sposób funkcjonuje, to znaczy, że prezes takiego urzędu jest powoływany przez prezesa Rady Ministrów bez szerszego pytania o zdanie, szczególnie środowisk naukowych czy gospodarczych. Jak wspomniałem, Agencja ma za zadanie koordynować współpracę różnych podmiotów, nie tylko administracji rządowej, więc wydaje się, że tę poprawkę należałoby wraz z poprawką nr 12 odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzemysławSadłoń">Ze strony Biura byłaby sugestia rozszerzenia tego bloku poprawek, które z poprawką nr 9 należałoby głosować łącznie. Naszym zdaniem razem z poprawką nr 9 powinny być rozpatrywane poprawki nr 12, 17,18 i 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#WojciechJasiński">To znaczy, przepraszam, panie mecenasie. Ale jeśli zostanie odrzucone. No tak, dobrze. Dobrze. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzemysławSadłoń">Znaczy, głosowanie jest wtedy nad blokiem tych poprawek. A więc rekomendacja dla niech jest, można powiedzieć…</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#WojciechJasiński">Albo powinny zostać, albo… Tak, dobrze. Czy jeszcze raz zechce pan łaskawie powtórzyć, które to poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#PrzemysławSadłoń">Oczywiście. Poprawki nr 9, 12, 17, 18 i 38.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#WojciechJasiński">Pan przewodniczący Wontor. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie i panowie posłowie, chcę powiedzieć, że przez to, że ta poprawka jest głosowana z poprawką nr `12, to jeżeli to przyjmiemy, wydaje mi się, że będziemy mogli powiedzieć, że państwo ma być budowane w układzie Platformy Obywatelskiej, tak jak to słyszeliśmy w podsłuchach, dlatego że w poprawce nr 12 praktycznie rzecz biorąc znosimy poprzeczkę, którą my, jako posłowie, przygotowaliśmy w naszym projekcie, jakichkolwiek kryteriów dla prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej i innych pracowników tam zasiadających. Premier będzie mógł sobie zatrudnić do tej Agencji Kowalskiego z ulicy. Agencja z punktu widzenia ludzi, którzy się na tym znają, nie będzie miała najmniejszego sensu istnienia, dlatego że praktycznie rzecz biorąc w układzie międzynarodowym w ogóle nie będzie istniała. I wtedy faktycznie będą tylko wydawane pieniądze, nie wiadomo po co, nie wiadomo dlaczego. Na pewno nie będą one służyły funkcjonowaniu Agencji. My to tak tworzyliśmy, ta poprzeczka jest tak stworzona, że według mojej wiedzy np. żaden z parlamentarzystów nie byłby w stanie zostać prezesem. Nie budowaliśmy tego pod siebie. To bardzo dobrze. Ale mówię, że przy tym, co teraz zostało zaproponowane przez kancelarię premiera poprzez senatorów, może to być każdy z ulicy. Uważam, że my takiemu państwu, budowaniu w ten sposób instytucji powinniśmy się przeciwstawiać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję panu posłowi. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tej kwestii? Nie widzę. Czy pani minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#GrażynaHenclewska">Akurat w tych poprawkach, jeśli chodzi o poprawkę nr 12, to nie chodzi tu o wymagania wobec prezesa. To obejmuje poprawka nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#WojciechJasiński">Moim zdaniem poprawka nr 13 wymienia, jakimi cechami powinien się charakteryzować.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#GrażynaHenclewska">Jeśli chodzi o te poprawki, o których mówiliśmy, tj. poprawki nr 12, 17, 18 i 38, to w Senacie rząd popierał te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#WojciechJasiński">Rząd popierał te poprawki. Dobrze. Szanowni państwo, głosujemy. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawek nr 9, 12, 17, 18 i 38? Proszę o podniesienie ręki. (15) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (8) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (0) Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#WojciechJasiński">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 10. Panie premierze, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 10 ma charakter legislacyjny. Nie mam tutaj uwag, bez problemu można ją przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Skończył pan, panie premierze. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WaldemarPawlak">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy ktoś chciałby zabrać głos? Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki nr 10? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 10.</u>
<u xml:id="u-79.2" who="#WojciechJasiński">Poprawkę nr 11 rozpatrzyliśmy. Poprawkę nr 12 rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do poprawki nr 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#WaldemarPawlak">Szanowni państwo, w poprawce nr 13 jest propozycja nieco innego sformułowania wymagań dla kandydata na prezesa Agencji Kosmicznej. Po pierwsze, jest tu sformułowanie bardziej otwarte, to znaczy dotyczące tytułu naukowego co najmniej doktora nauk. Ale jest drugi element – końcowe zdanie, które mówi o sześcioletnim stażu pracy w przemyśle wysokich technologii. W przyjętym przez Sejm rozwiązaniu było wyraźnie zaznaczone, że chodzi o wdrażanie technik satelitarnych. Tu jest problem, o którym wspominał pan poseł Wontor, że tu jest obniżenie wymagań w stosunku do prezesa. Teoretycznie czy hipotetycznie, może to być osoba nie związana z problematyką. Natomiast w rozwiązaniu sejmowym była propozycja, żeby było bardzo wyraźnie doświadczenie związane z technologiami, z technikami satelitarnymi. Proponuję tę poprawkę odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Kaźmierczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#JanKaźmierczak">Panie przewodniczący, chciałbym powiedzieć, że pan premier Pawlak chyba nie zauważył zapisu, który się tutaj pojawia, a mianowicie warunek sześcioletniego stażu pracy w przemyśle wysokich technologii dotyczy sytuacji, kiedy kandydat ma tytuł zawodowy magistra lub równorzędny. To jest jedna kwestia, ponieważ tak na dobrą sprawę mamy tu do czynienia z pewnym standardem. Także w pracach związanych ze szkolnictwem wyższym wprowadzaliśmy jakby taki dualizm, a mianowicie, umożliwialiśmy pracę w różnych miejscach osobom, które nie posiadają bardzo wysokich stopni naukowych, ale posiadają doświadczenie. Natomiast, co do tego, czy ma to być przemysł wysokich technologii, czy przemysł stricte satelitarny, to byłbym zdania, że jednak sformułowanie zawarte w poprawce Senatu jest bardziej otwarte. À propos tego, o czym mówił pan poseł Wontor, czyli poszukiwania kandydatów z ulicy, to byłoby ciężko. Podejrzewam, że w tej chwili, nie tylko w składzie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, panie pośle, ale w ogóle w polskim środowisku naukowym dość trudno byłoby znaleźć dużo osób, które mają solidne przygotowanie w zakresie przemysłu stricte kosmicznego. Natomiast nie ma czegoś takiego, jak wyłącznie przemysł satelitarny. Są przemysły, które są związane z tymi działaniami w kosmosie. Wydaje mi się, że ta poprawka Senatu jest sensowna.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#WojciechJasiński">Panie przewodniczący, panie pośle, panie profesorze, trudno jest mi nie skonstatować, że jeśli jest to bardziej otwarte – bo pan użył tego słowa – to jednak otwartość oznacza pewne obniżenie oczekiwań. Ta konstatacja powinna tutaj nastąpić. Proszę bardzo, pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#BogusławWontor">Dziękuję bardzo. Moje uwagi dotyczyły poprawki nr 12, a nie tej, o której mówił mój przedmówca. I jeszcze jedna rzecz. Szanuję tytuły i dorobki naukowe, ale chcę powiedzieć, że projekt był przygotowywany przez specjalistów i fachowców. A tutaj – jak widzę – bardziej odgrywa rolę polityka, niż wiedza i stopnie naukowe, bo tamten przepis jest konkretniejszy dla tego, o czym praktycznie rzecz biorąc mówiliśmy. Przepis, który zaproponował Senat, praktycznie rzecz biorąc otwiera furtkę dla osoby, która w ogóle nie mając nic wspólnego z przemysłem kosmicznym w układzie gospodarczym będzie mogła funkcjonować i pracować na funkcji prezesa w Agencji. Przepis, który był zaproponowany przez Sejm, dotyczył akurat działki dotyczącej przemysłu kosmicznego. Praktycznie biorąc był on prawidłowo zapisany, według definicji specjalistów. Ja też tego nie wymyśliłem, bo nie jestem specjalistą, wsłuchiwałem się w głosy ekspertów. Niech to tak po prostu pozostanie, że nie będą się może wymądrzał. Nie będę znał się na dziedzinach, na których się nie znam. I tak to może zostawmy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Ale ponieważ była rekomendacja negatywna, jeszcze spytam panią minister o zdanie, o sugestię.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#GrażynaHenclewska">Chciałabym powiedzieć, że w swoim stanowisku, które było przyjęte przez Radę Ministrów, rząd odnosił się do tego aspektu i wskazywał na konieczność rozważenia przeformułowania wymaganych kwalifikacji kandydatów. Oprócz kompetencji merytorycznych i wiedzy naukowo-inżynierskiej, jest tutaj dokładnie napisane, że związanej z zakresem działalności Agencji, kandydat powinien się również wykazywać doświadczeniem i umiejętnościami w strategicznym i operacyjnym zarządzaniu instytucją lub firmą o podobnej skali. Stąd też popieraliśmy tę poprawkę Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#BogusławWontor">Sprostowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#BogusławWontor">Przepraszam bardzo, pani minister. To, co pani mówi, odnosi się do nauki. Tam jest to sformułowanie „z zakresu działań Agencji”. Ale w przypadku przemysłu już nie. I tutaj dla mojego kolegi – np. informatyk może być w wysokich technologiach, bo takowi mogą być, ale on może całkowicie nie mieć nic wspólnego z kosmosem. A może być informatyk, który jest związany z przemysłem kosmicznym. I tu jest właśnie ten niuans, o którym praktycznie rzecz biorąc mówię i o którym rozmawiamy. Całkowicie otwieramy furtkę, co mówił pan premier Pawlak. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki? Proszę o podniesienie ręki? (15) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (11) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#WojciechJasiński">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-91.2" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do poprawki nr 14. Chociaż, ta poprawka jest jasna. Ja bym jej jednak, panie premierze…</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WaldemarPawlak">Myślę, że poprosilibyśmy może Biuro Legislacyjne o odniesienie się, bo nie wiem, czy są tu sformułowania tożsame, czy sformułowanie, które zaproponował Senat jest lepsze. To dotyczy poprawek nr 14 i 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzemysławSadłoń">Poprawka nr 14 odnosi się do formułowania wymogu znajomości języka angielskiego. Wydaje się, że propozycja zawarta w uchwale Senatu jest propozycją bardziej adekwatną. To znaczy, z całą pewnością jest to sformułowanie, które już występuje na gruncie obowiązujących przepisów. Natomiast powiedziałbym, że w znaczeniowym zakresie tych propozycji, to znaczy propozycji zawartej w uchwale Senatu i przepisu, który znajduje się z ustawie, w wersji przyjętej przez Sejm, są one – jak się wydaje – zasadniczo tożsame. Poprawkę nr 14 rekomendujemy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 19.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwko pozytywnemu zaopiniowaniu tej poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-95.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawki nr 14 i 19 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-95.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 15 ma charakter legislacyjny. Proponuję, żeby przyjąć propozycję Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy ktoś jest przeciwko propozycji pana premiera? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 15 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 16.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#WaldemarPawlak">Ma podobny charakter, również legislacyjny. I też nie zgłaszam uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#WojciechJasiński">Biuro? Nie. Czy ktoś jest przeciw pozytywnemu zaopiniowaniu poprawki nr 16? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-99.1" who="#WojciechJasiński">Poprawki nr 17, 18 i 19 rozpatrzyliśmy. Poprawka nr 20. Tak, panie premierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 20 ma też charakter porządkowy. Jeżeli chodzi o sformułowania, które będą dotyczyły wewnętrznej organizacji Agencji, to one będą zawarte w statucie, więc skreślenie ust. 9 nie ma żadnych praktycznych skutków. Proponuję, żeby przyjąć tę poprawkę Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#WojciechJasiński">Proszę, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#WaldemarPawlak">I ona ma chyba związek z poprawką nr 21.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PrzemysławSadłoń">Tak. Właśnie taka jest nasza sugestia, aby poprawkę nr 20 rozpatrywać łącznie z poprawką nr 21. To znaczy, to brzmienie, które Senat proponuje skreślić w art. 9, jest przenoszone do nowego artykułu, do art. 9a. Tej kwestii dotyczy właśnie poprawka nr 21. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów jest przeciwko pozytywnemu zaopiniowaniu poprawek nr 20 i 21? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje przyjęły propozycję. Poprawki nr 21 i 22 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 22.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawki nr 20 i 21. A teraz poprawka nr 22. Tu jest sformułowanie, które nawiązuje do wcześniejszej dyskusji o roli rady Agencji. W sformułowaniu przyjętym przez Sejm rada Agencji stanowi organ nadzorczy i doradczy prezesa Agencji, natomiast w sformułowaniu przyjętym przez Senat wyłącznie opiniodawczo-doradczy. Ta poprawka łączy się też z poprawką nr 23 i wypada je rozpatrywać w całości. Jeżeli będziemy dążyli do tego, żeby rada Agencji miała większe znaczenie, to należałoby te poprawki odrzucić. I taka jest z mojej strony sugestia.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Dziękuję. Proszę Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PrzemysławSadłoń">Ze swej strony potwierdzamy, że dostrzegamy łączność pomiędzy poprawkami nr 22 i 23.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pani minister, ponieważ jest wniosek czy sugestia pana premiera, jako przedstawiciela wnioskodawców, odrzucenia, proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#GrażynaHenclewska">Biorąc pod uwagę wcześniejsze poprawki, to jest tu ich konsekwencja. W tym przypadku rząd popierał przyjęcie tej poprawki w Senacie.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek nr 22 i 23? Proszę o podniesienie ręki. (12) Dziękuję. Dziękuję. Kto jest przeciw? (11) Dziękuję. Nie, nie, nie. Pani posłanka głosowała za, jak rozumiem. Proszę państwa, proszę o niepoprawianie mnie. Nie wolno poprawiać przewodniczącego. Myślę, że intencją pani posłanki było poparcie tej poprawki. Jeśli nie, to proszę o sprostowanie. Ale jeszcze nie było pytania, kto się wstrzymał. Kto się wstrzymał? (1) Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#WojciechJasiński">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 24. Panie premierze?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 24 propozycje Senatu zmierzają do nieco innego sformułowania dotyczącego składu rady Agencji. W odróżnieniu od rozwiązania przyjętego przez Sejm, w którym wyraźnie zaznaczono, że do rady Agencji oprócz 9 przedstawicieli instytucji rządowych mają być dołączeni po czterej przedstawiciele nauki i przemysłu, w propozycji, którą przedstawia Senat takiego wyraźnego wskazania nie ma. Mówi się tylko o tym, że prezes Rady Ministrów może zwracać się o wskazanie osób, które prowadzą działalność w zakresie techniki kosmicznej i o przedstawienie ich do rady. I tak samo przedsiębiorców. Proponuję odrzucić propozycję Senatu, ponieważ wersja sejmowa bardzo wyraźnie mówi o tym, żeby rada Agencji nie składała się wyłącznie z urzędników, ale także z przedstawicieli środowisk naukowych i przedstawicieli gospodarki po to, aby ta koordynacja także w radzie była realizowana w pełnym zakresie. Proponuję odrzucić.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#WojciechJasiński">Czy pani posłanka chciała zabrać głos? Nie. Pan poseł Wontor.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#BogusławWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, w tej poprawce, jak powiedział pan premier Pawlak, praktycznie w tym przedłożeniu sejmowym, poselskim, było tak czy jest tak, że większość w tej radzie jest jakby z klucza rządowego. Czyli są to przedstawiciele poszczególnych resortów, w których działalności są zagadnienia związane z kosmosem. I do tego są dokooptowani przedstawiciele gospodarki i nauki. Przedstawiciele gospodarki byli dokooptowywani przez ministra gospodarki z listy firm. Nie pamiętam fachowej nazwy, ale powiedzmy, że są to firmy, które są audytowane, że zajmują się przemysłem kosmicznym. A Polska Akademia Nauk przedstawiała 4 przedstawicieli nauki. Czyli to było w taki sposób – można powiedzieć – demokratyczny. Rozwiązanie senackie, jak pan premier Pawlak zauważył, jest takie, że de facto cały skład rady wybiera premier. Będzie bazował w tym przypadku najprawdopodobniej na tym, żeby tam się znaleźli przedstawiciele nauki i żeby był ktoś z przemysłu. Ale nie jest sprecyzowane, kto będzie z tego przemysłu i w jaki sposób ma to być. Czyli rozwiązanie poselskie było czytelniejsze, jak powiedział pan premier, klarowniejsze i demokratyczne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Pani minister, czy na ten temat? Czy chce się pani odnieść do tego? Ponieważ jest wniosek – przypomnę – o odrzucenie poprawki nr 24, o nieprzyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#GrażynaHenclewska">Tu, w tym przypadku, jeśli chodzi o ten skład…</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#WojciechJasiński">Pewnie rząd popiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#GrażynaHenclewska">… rady Agencji i podział, to jest to określone w ust. 1 i ten ustęp pozostaje. Natomiast tutaj intencją było też pozostawienie do decyzji prezesa sprawy powołania przedstawicieli instytucji nauki, przemysłu i przedsiębiorców. Stąd rząd popierał tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#WojciechJasiński">Rząd popiera. Dobrze. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za poparciem poprawki nr 24? Proszę o podniesienie ręki. (13) Dziękuję. Kto jest przeciwny? (11) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#WojciechJasiński">Poprawka przeszła.</u>
<u xml:id="u-118.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 25.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#WaldemarPawlak">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w poprawce nr 25 Senat proponuje skreślić przepis mówiący o tym, że informacje o kandydatach, którzy stawili się do naboru, stanowią informacje publiczną. To jest wniosek generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Proponuję, żeby tę poprawkę Senatu przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#WojciechJasiński">Sugeruje pan przyjęcie, tak, panie premierze? Proszę Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PrzemysławSadłoń">Co do zasady, to rzeczywiście ta poprawka wydaje się zasadna, ponieważ z punktu widzenia ustawy o ochronie danych osobowych zamieszczanie informacji o kandydatach, czyli publiczne eksponowanie tych informacji nie jest konieczne. Natomiast wydaje się, że propozycja skreślenia wskazana przez Senat w uchwale senackiej jest zbyt szeroka. Chodzi mianowicie o ust. 4. Ust. 4 w ogóle nie odnosi się do tych kwestii. Ust. 4 określa jedynie, jaki ma być termin składanie dokumentów dla kandydatów. Krótko mówiąc, nie dotyczy on tych kwestii, na które powołuje się Senat w uzasadnieniu do tej poprawki, argumentując motywy właśnie dla skreślenia ust. 3, 5 i 6. Natomiast na obecnym etapie nie ma żadnej możliwości podzielenia tej poprawki czy modyfikowania jej w jakiś sposób. Z naszej strony…</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#WojciechJasiński">Bardzo przepraszam, że tu przerwę, panie mecenasie. Przyjęcie tej poprawki może spowodować pewną wadę proceduralną. Tak czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PrzemysławSadłoń">Tak jest. To znaczy, generalnie poprawkę zawartą w uchwale senackiej należy rekomendować jako poprawkę zasadną, ponieważ ona – co też było przed chwilą wskazane w dyskusji – wychodzi naprzeciw uwagom zgłaszanym przez generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Jednak wydaje się, że Senat – jak należy domniemywać – przez pewne przeoczenie zbyt szeroko ukształtował ten zakres przepisów, które mają być skreślone. To znaczy, o ile zasadne jest skreślenie ust. 3, 5 i 6, to nie do końca jest zrozumiałe skreślenie ust. 4. Odnosząc się do konsekwencji skreślenia ust. 4 z ustawy należy wskazać, że to nie będzie powodowało czy nie powinno powodować żadnych trudności w stosowaniu tych przepisów. Efekt będzie taki, że termin na składanie dokumentów nie będzie wynikał z ustawy, tylko będzie wynikał z ogłoszenia o naborze.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#WojciechJasiński">Prawdę mówiąc, trzymanie w tajemnicy tego, że jakiś Jan Kowalski, czy Wojciech Jasiński, to znaczy, nie ten, tylko ktokolwiek inny ubiega się o stanowisko, wydaje mi się przesadne. No, ale nic. Spytam tylko, czy ktoś jest przeciwny pozytywnemu zaopiniowaniu tej poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka nr 25 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-124.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 26. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 26 Senat proponuje bardziej ogólne i zwarte sformułowanie przepisów, które przyjął Sejm. Myślę, że ta poprawka może być przyjęta. Z nią się łączą także poprawki… A nie. Tutaj pojedynczo.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#WojciechJasiński">Do przyjęcia, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#WaldemarPawlak">Tak jest. Do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś jest przeciwny pozytywnemu zaopiniowaniu poprawki? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały przyjęcie poprawki nr 26.</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 27.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 27 jest o charakterze porządkowym, ona upraszcza ustawę. Pozostawia działania organizacyjne do rozstrzygnięć np. w statucie. Z tą poprawką łączy się poprawka nr 39, która ma charakter uzupełniający. Te sformułowania, które były tutaj zawarte, w art. 14 ust. 6, znajdą się w innym miejscu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Biuro, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PrzemysławSadłoń">Z naszej strony tylko uwaga, aby poprawkę nr 27 rozpatrywać łącznie z poprawką nr 39.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#WojciechJasiński">A pan premier mówił…</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#WaldemarPawlak">Tak. Poprawki nr 27 i 39 łącznie. Opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#WojciechJasiński">Pozytywnie. Dziękuję. Czy jest opozycja przeciwko propozycji zgłoszonej przez pana premiera? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-134.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały przyjęcie poprawek nr 27 i 39.</u>
<u xml:id="u-134.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 28.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 28 Senat proponuje zmiany o charakterze głęboko redakcyjnym, które sformułowania przyjęte przez Sejm sprowadzają do przepisów bardziej ogólnych, w bardziej zwartej formie. Proponuję, aby tę poprawkę przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw przeciwko propozycji przyjęcia? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka nr 28 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-136.2" who="#WojciechJasiński">Poprawkę nr 29 już rozpatrzyliśmy. Poprawka nr 30.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#WaldemarPawlak">Podobnie, jak poprzednia jest ona w bardziej zwartej formie. Proponuję przyjąć rozwiązanie zawarte w poprawce nr 30.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jest przeciwko temu opór? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawka nr 30 została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-138.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 31.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#WaldemarPawlak">Ma charakter legislacyjny. Tak, jak we wszystkich agencjach, mówi się o funduszu statutowym, a nie założycielskim, jak przyjęliśmy w Sejmie. Jest to do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PrzemysławSadłoń">Poprawkę nr 31 proponujemy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 32. Mają podobny charakter.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#WojciechJasiński">Z poprawką nr 32, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PrzemysławSadłoń">Tak. Poprawki nr 31 i 32.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#WojciechJasiński">Tak, nie ma chyba panie premierze uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#WaldemarPawlak">Tak jest. Dotyczą tego samego zagadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy przeciwko propozycji pozytywnego zaopiniowania poprawek nr 31 i 32 łącznie jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że poprawki nr 31 i 32 zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-146.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 33.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 33 jest konsekwencją wcześniej przyjętych propozycji, dotyczących zmniejszenia roli rady Agencji, ale w taki sposób, że sprowadza się te zapisy tylko do tego, że prezes Rady Ministrów zatwierdza zaopiniowane i przedstawione mu przez prezesa Agencji sprawozdania, o którym mowa w tym przepisie. Proponuję przyjąć to rozwiązanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Czy przeciwko propozycji przyjęcia poprawki nr 33 jest opozycja? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 33.</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 34.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 34 ma charakter legislacyjny i zasługuje na przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję? Czy przeciwko tej propozycji? Nie widzę sprzeciwów.</u>
<u xml:id="u-150.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 34.</u>
<u xml:id="u-150.2" who="#WojciechJasiński">Poprawka nr 35.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 35 ma również charakter organizacyjno-legislacyjny. Zawiera bardziej zwarte zapisy. Proponuję ją przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy do tej propozycji są uwagi? Nie widzę. Sprzeciwów też nie widzę.</u>
<u xml:id="u-152.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawkę nr 35.</u>
<u xml:id="u-152.2" who="#WojciechJasiński">Poprawkę nr 36 rozpatrzyliśmy. Przechodzimy do poprawki nr 37, panie premierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#WaldemarPawlak">Poprawka nr 37 ma charakter legislacyjny. Proponuję przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jest przeciwko tej propozycji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-154.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam przyjęcie poprawki nr 37.</u>
<u xml:id="u-154.2" who="#WojciechJasiński">Poprawki nr 38 i 39 już rozpatrzyliśmy. Poprawka nr 40.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#WaldemarPawlak">Co do poprawki nr 40 miałbym prośbę o opinię do Biura Legislacyjnego, bo one są podobne. W moim przekonaniu… Aha, tu jest jeszcze odwołanie. Przepraszam, bo w tej chwili musiałbym sięgnąć do art. 12 ust. 2. Jest pytanie, czy poprawka nr 40 nie jest związana z poprzednimi poprawkami i czy może być głosowana oddzielnie, bo dotyczy art. 12 ust. 2 i ust. 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#WojciechJasiński">Tak. Proszę Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzemysławSadłoń">Ta poprawka w naszej opinii nie wymaga wyodrębnienia. To znaczy, ona zasadniczo…</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#WojciechJasiński">Wymaga, czy nie wymaga?</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#PrzemysławSadłoń">Nie wymaga. Może być głosowana odrębnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#WaldemarPawlak">Prosiłbym o sprawdzenie, bo w tej poprawce, o której pan mówił… Zaraz zobaczymy. Jeżeli nie ma związku, to proponuję, żeby tę poprawkę przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#WojciechJasiński">Nie ma tutaj dla panów mecenasów żadnych problemów?</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#PrzemysławSadłoń">Ona z legislacyjnego punktu widzenia jest zasadna. Natomiast my nie dostrzegamy tutaj żadnej łączności z inną poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. W takim razie moje pytanie o poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 40? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-163.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę nr 40.</u>
<u xml:id="u-163.2" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, poprawka nr 41.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#WaldemarPawlak">W poprawce nr 41 ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy. Proponuję przyjąć rozwiązanie Senatu, które jest bardziej precyzyjne i dotyczy wyłączenia z terminu wejścia w życie właśnie tej decyzji, która wiąże się z powołaniem pierwszej rady Agencji. Poprawka jest do przyjęcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 41? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-165.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym stwierdzam, że…</u>
<u xml:id="u-165.2" who="#WojciechJasiński">Tak jest, proszę bardzo. Jeszcze Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#PrzemysławSadłoń">To znaczy nie odnośnie do poprawki nr 41, tylko już po rozpatrzeniu wszystkich poprawek chcielibyśmy zgłosić jeszcze jedną uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#WojciechJasiński">Aha. Proszę bardzo. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania poprawki nr 41? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-167.1" who="#WojciechJasiński">W związku z tym stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-167.2" who="#WojciechJasiński">Proszę bardzo, teraz Biuro.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#PrzemysławSadłoń">Nasza uwaga dotyczy rozszerzenia grupy czy katalogu poprawek, które w naszym przekonaniu powinny być jednak głosowane łącznie. W tym zakresie chcielibyśmy zrewidować to stanowisko, które wcześniej zostało przedstawione. Zgodnie z naszą wcześniejszą sugestią łącznego rozpatrywania wymagały poprawki nr 22 i 23. Natomiast po analizie i wsłuchaniu się jeszcze w dyskusję, która była prowadzona w trakcie posiedzenia Komisji, chcielibyśmy proponować poszerzenie tej grupy o poprawki nr 6 i 8, w związku z czym poprawki nr 6, 8, 22 i 23 byłyby głosowane łącznie. I taka sugestia znalazłaby się w sprawozdaniu Komisji. W odniesieniu do tych wszystkich 4 poprawek rekomendacja Komisji jest taka sama, więc taka uwaga jak najbardziej może się znaleźć w sprawozdaniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#WojciechJasiński">Czy pan premier ma na ten temat jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#WaldemarPawlak">Te poprawki dotyczą tego samego zagadnienia, to znaczy relacji miedzy radą Agencji i prezesem. Można je połączyć, bo przyjęcie lub odrzucenie będzie spójne w całości projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Czy Komisja, czy któryś z członków Komisji chciałby się w tej sprawie wypowiedzieć? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-171.1" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że Komisje przyjęły propozycję Biura.</u>
<u xml:id="u-171.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek. Oczywiście, jeszcze poseł sprawozdawca. Pan poseł Kaźmierczak wyraża chęć? Tak. Czy jest sprzeciw wobec propozycji, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Kaźmierczak? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-171.3" who="#WojciechJasiński">W takim razie stwierdzam, że Komisje wybrały pana posła Kaźmierczaka na posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-171.4" who="#WojciechJasiński">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie. Dziękuję za uczestnictwo. Dziękuję panu premierowi Pawlakowi za włożoną pracę, za kompetentne przedstawienie poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>