text_structure.xml 30.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Witam wszystkich bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3150). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Chciałbym powitać na naszym posiedzeniu naszych gości. Rząd reprezentuje pani minister Izabela Leszczyna – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam bardzo serdecznie. Witam przedstawicieli Związku Banków Polskich – pana prezesa Krzysztofa Pietraszkiewicza. Witamy bardzo serdecznie. Na sali obecni są również przedstawiciele banków spółdzielczych. Jest z nami prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych pani Krystyna Majerczyk-Żabówka. Witam bardzo serdecznie. Jest z nami również pan Paweł Pyzik – prezes Związku Rewizyjnego Banków Spółdzielczych. Witam przedstawicieli innych banków, którzy przyjęli nasze zaproszenie i uczestniczą w dzisiejszym posiedzeniu. Witam przedstawicieli wszystkich innych instytucji, którzy również są z nami na sali.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Proszę państwa, Sejm w dniu 18 marca 2015 r. przeprowadził pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz niektórych innych ustaw i skierował ten projekt do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia. Chciałbym też poinformować, że Rada Ministrów przedłożyła ten projekt ustawy jako dokument wykonujący prawo Unii Europejskiej i z tego powodu Marszałek Sejmu wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania o projekcie na dzień 21 kwietnia bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełArndt">Proszę państwa, wczoraj odbyła się dyskusja podczas pierwszego czytania na sali plenarnej. W tym momencie chciałbym zapowiedzieć, że w imieniu prezydium będę proponował powołanie podkomisji nadzwyczajnej, która zajmie się rozpatrzeniem tego projektu. Teraz natomiast chciałbym, żebyśmy oddali głos przede wszystkim naszym gościom, którzy nie mieli możliwości zabrania głosu podczas debaty sejmowej. Oczywiście jeżeli państwo posłowie będą chcieli wziąć udział w debacie, taka możliwość też istnieje. W pierwszej jednak kolejności chciałbym oddać głos naszym gościom – przedstawicielom banków spółdzielczych, których ta ustawa dotyczy. W posiedzeniu uczestniczy liczne grono przedstawicieli banków spółdzielczych, więc miałbym prośbę, żeby może niekoniecznie wszyscy brali udział w tej debacie, lecz tylko niektórzy, i żeby te głosy były w miarę zwięzłe, jeśli to jest możliwe. Potem oddam głos innym gościom. W debacie będą mogli również zabrać głos posłowie. Czy jest zgoda na taki tryb procedowania na dzisiejszym posiedzeniu Komisji? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełArndt">W takim razie oddaję głos naszym gościom – przedstawicielom banków spółdzielczych. Bardzo proszę o przedstawianie się i zwięzłe przedstawianie problemu czy sprawy, którą chcielibyście państwo przekazać naszej Komisji. Pani prezes jako pierwsza. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, dziękujemy za zaproszenie i umożliwienie udziału w pracach Komisji nad tą niezwykle ważną ustawą dla środowiska banków spółdzielczych. Wewnątrz sektora spółdzielczego często nazywamy ją konstytucją. Nie będę naświetlała celów ustawy, bo pani minister wczoraj bardzo dokładnie to przedstawiła. Wynika to również z uzasadnienia. Chcę tylko powiedzieć o kilku elementach istotnych z punktu widzenia sektora bankowości spółdzielczej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Projekt ustawy wbrew pozorom jest skomplikowany. Jest to skomplikowana materia, co wynika, po pierwsze, z prawa wspólnotowego i konieczności dostosowania naszych przepisów do wymogów prawa europejskiego lub przepisów – i tu pamiętamy o nich – które niebawem wejdą. Jest ich kilka, bo to nie jest tylko ustawa o bankach spółdzielczych. Projekt ustawy był przedmiotem licznych konsultacji – to prawda – w ramach rządowego procesu legislacyjnego, ale oprócz tego my wewnątrz środowiska odbyliśmy bardzo dużo konsultacji, nie tylko w ramach izby gospodarczej, którą reprezentuję – nie przedstawiłam się, a reprezentuję Krajowy Związek Banków Spółdzielczych – a także były one dyskutowane w ramach zrzeszeń. Można powiedzieć, że te dyskusje wskazywały, że różne są poglądy na temat tej ustawy i proponowanych rozwiązań – i to jest prawda – ale to wynika z tego, że są różne punkty widzenia na to, co przy pomocy tej ustawy mamy zrealizować. I to jest właściwie pierwsza kwestia, która powoduje, że jest wiele rozbieżnych lub różnych informacji, jakie docierają do państwa posłów. Postaramy się przybliżać je w toku dalszych prac nad tą ustawą, bo mam nadzieję, że taki tok postępowania chyba będzie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Powiem może, dlaczego rozwiązania projektowanej ustawy napawają niepokojem. Przede wszystkim dlatego, że jej praktyczne wdrożenie będzie wymagać od banków, wszystkich banków, a więc i spółdzielczych i zrzeszających, poniesienia znaczących kosztów z tym związanych. Dlatego my jako sektor bankowy – i co do tego na pewno jesteśmy wszyscy zgodni – oczekujemy, mając nadzieję, że ustawodawca weźmie to pod uwagę, że zostaną znalezione narzędzia lub źródła zamortyzowania kosztów budowy systemu ochrony instytucjonalnej. Gdzie my postrzegamy te źródła? Wiemy doskonale, że trudno jest dzisiaj mówić o sięganiu do budżetu, i nie o takich źródłach mówimy. Chcę tylko państwu powiedzieć, że sektor banków spółdzielczych, a więc jedno i drugie zrzeszenie, które są pełnoprawnym uczestnikiem rynku bankowego, bezpiecznego rynku, jaki objęty jest gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, ponoszą znaczące koszty na utrzymanie. Dla porównania, jeśli weźmiemy rok 2010 i planowany rok 2015, to wzrost kosztów z różnego tytułu, ale tych kosztów, które są niezależne od banków, jest ponad czterystuprocentowy. Co to oznacza? Oznacza to, że dzisiaj banki, jeśli weźmiemy planowane koszty systemu banków spółdzielczych, w tym na budowę systemu ochrony instytucjonalnej, to praktycznie planowany wynik na 2015 r. będzie skonsumowany przez realizację tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Co zatem proponujemy ewentualnie pod rozwagę państwa i o co prosimy. Prosimy, żeby zamortyzować też koszty tworzenia poprzez przekierowanie części kosztów, które banki ponoszą i będą ponosić w kolejnych latach, na obowiązkowy system gwarantowania depozytów, bo on nadal pozostanie, a więc w ramach opłaty rocznej, żeby część środków, tych, które idą do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, przekierować na budowę funduszy pomocowych w ramach systemu ochrony instytucjonalnej. Nie mówimy o wszystkich kosztach, lecz o części. Chodzi nam o to, żeby to była taka część, która na początku będzie w stanie zamortyzować.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Podnosiliśmy również wielokrotnie w toku prac sprawę ewentualnego przeznaczenia środków Funduszu Restrukturyzacji Banków Spółdzielczych poprzez przekierowanie ich do IPS, czyli do systemu ochrony instytucjonalnej, na fundusz pomocowy. Jest to fundusz – mamy tego świadomość – własny Bankowego Funduszu Gwarancyjnego – ustawowo tak został określony. Równocześnie wszyscy mamy świadomość, że ten Fundusz w całości powstał ze środków przeznaczonych w latach 90. dla banków spółdzielczych. Część pochodziła z Funduszu Rozwoju, który był w Banku Gospodarki Żywnościowej, a część pochodziła z obligacji restrukturyzacyjnych, z ich wykupu, dedykowanych dla sektora banków spółdzielczych. Taka była geneza, takie było źródło. Ten Fundusz jest niezmienny. Jest to kwota może nieistotna z punktu widzenia całego systemu, ale z punktu widzenia banków spółdzielczych jest to znacząca kwota.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Proszę państwa, chciałabym jeszcze zwrócić uwagę na jeden element, który jest ważny z punktu widzenia banków. Może warto byłoby – nie udało nam się tego jednak w toku prac nad ustawą uzyskać – rozważyć możliwość innego potraktowania kosztów, które są w ramach systemu ochrony instytucjonalnej. Chodzi nam o to, żeby były one zwolnione z podatku VAT. Jest to temat, który, jak myślę, będzie przybliżany w toku dalszych prac nad ustawą. Sygnalizuję tylko tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Kolejną sprawą, która napawa niepokojem, jest wprowadzenie w projekcie rozwiązania, które nie do końca jest spójne z przepisami Prawa spółdzielczego, a więc rozwiązania wprowadzającego kadencyjność w bankach spółdzielczych, które nie będą zrzeszone w ramach systemu IPS. Proponujemy, żeby odejść jednak od tego rozwiązania dlatego, żeby była tutaj absolutna spójność z Prawem spółdzielczym.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Podnosimy jeszcze wiele innych kwestii, ale nie chciałabym od razu ich wszystkich przedstawiać państwu, choć one są bardzo ważne, jak na przykład termin obowiązywania ustawy, termin dostosowania statutów w bankach spółdzielczych, dotyczące chociażby możliwości zawierania konsorcjów nie tylko z bankami zrzeszającymi, ale również między bankami spółdzielczymi. Jest więc kilka tych kwestii. Zwrócimy na nie uwagę.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KrystynaMajerczykŻabówka">Chciałabym jednak powiedzieć również, że wśród nas reprezentujących sektor banków spółdzielczych są osoby, które praktycznie będą wdrażać ustawę. Te osoby już odbyły wiele rozmów i poczyniły wiele prac przygotowujących nas do tego wdrożenia, ponieważ zdajemy sobie sprawę z harmonogramu, który będzie się z tym wiązał. Jeśli pan przewodniczący byłby uprzejmy i pozwolił, żeby w tej sprawie głos zabrali również prezesi banków zrzeszających, w których zrzeszone są wszystkie banki spółdzielcze. Jest tutaj ze mną obecny pan prezes Kupczyk z Banku Polskiej Spółdzielczości. Jest również pan prezes Lorek. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to bardzo bym o to prosiła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję pani prezes. Oczywiście tak. Pan prezes Pietraszkiewicz też otrzyma głos. Poprosiłbym może tak, jak ustaliliśmy, żeby najpierw głos zabrali przedstawiciele banków spółdzielczych, a potem inni goście. Pan prezes Kupczyk, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławKupczyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w toku tych dyskusji, o których wspominała pani prezes Majerczyk-Żabówka, wykrystalizował się większościowy pogląd na model, na formę, w jakiej może funkcjonować instytucjonalny system ochrony. Jest to z założenia instytucja o charakterze organizacyjno-prawno-finansowym i niewątpliwie do zrealizowania tego modelu potrzebne są środki. Sądzę, że te projekcje, które przedłożyliśmy w kolejnych literacjach projektu ustawy, zawierają te elementy, o które chodzi sektorowi i środowisku banków spółdzielczych. Generalnie chodzi o to, żeby ten system był pewnym dobrodziejstwem i żeby perspektywicznie stwarzał podstawy budowania poprawnych relacji wewnątrz zrzeszeń między uczestnikami, to jest bankami spółdzielczymi, instytucjami, jakie one powołują do życia, które funkcjonują w tym obszarze. W pewnym sensie jest to więc powrót do tych fundamentalnych zasad spółdzielczości jako takiej. Jestem przekonany, że państwo doskonale rozumiecie potrzebę zmian, które są w pewien sposób generowane przez środowisko zewnętrzne. Niestety musimy również sprostać tym wymaganiom i oczekiwaniom, które to środowisko zewnętrzne, również jeżeli chodzi o regulacje prawne, nam prezentuje. Stąd też te wysiłki, które do tej pory zostały poniesione i które są akcentowane przez środowisko banków spółdzielczych, są – jestem o tym przekonany – godne uwagi i godne wsparcia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZdzisławKupczyk">Propozycje rozwiązań, które pojawiają się, które czasem mają pewne sprzeczne elementy, czy może są jeszcze konsultowane, mają w sumie służyć temu, aby projektowana ustawa była doskonałym narzędziem prawnym w regulacji relacji wewnątrz zrzeszeniowych. Znów odwołam się do stanowiska czy do prezentacji pani prezes Majerczyk-Żabówki. To ma być akt prawny konstytucyjny, w oparciu o który zbudujemy trwałą instytucję, jaka będzie służyć bankom spółdzielczym. Oczywiście, jak powiedziałem na wstępie, wymaga to ogromnego zaangażowania finansowego. Jesteśmy przygotowani, a przynajmniej projektowo, do tego, żeby ten system wdrażać i budować. To jest również konstrukcja organizacyjno-prawna na wiele lat. Tego nie zrobimy w bardzo krótkim okresie czasu, bo tak, jak modyfikowane będą relacje gospodarcze, finansowe miedzy poszczególnymi podmiotami i podmiotami zewnętrznymi, tak w tym okresie będziemy konstruować i rozwijać akurat ten system ochrony instytucjonalnej. Jestem przekonany, że wyrażam tutaj pogląd większości sektora bankowego zrzeszonego w Banku Polskiej Spółdzielczości i z takim przekonaniem chcę zaprezentować to oczekiwanie na takie konstruktywne podejście do tworzenia tego systemu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Pan prezes Lorek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#RyszardLorek">Dziękuję bardzo. Ja może też odniosę się do wystąpienia pani prezes Żabówki. Dodam tylko parę ważnych rzeczy, które są związane z naszymi postulatami czy wnioskami, bo te 10 postulatów czy wniosków, o których mówiła tutaj pani prezes Żabówka, to były wnioski, które zostały ustalone przez dwa zrzeszenia, dwie izby, i wypracowane przez cały sektor. One oczywiście dzielą się na wnioski organizacyjne, merytoryczne i wszystkie formalne, ale tak naprawdę jest jeden wniosek, który jest wnioskiem wiodącym. To jest wniosek i propozycja zmiany w ustawie o bankach spółdzielczych. Jest to wniosek finansowy, czyli tak naprawdę dotyczący rozdzielenia pewnych funkcji i zadań, które następuje teraz pomiędzy BFG a IPS, KNF i IPS, i rozdzielenia również finansów. To jest bardzo ważny wniosek, który artykułuję tutaj jako element niezbędny w dyskusjach i w wypracowaniu tutaj rozwiązania polegającego na obciążeniu bankowości spółdzielczej, która buduje IPS, bo jak powiedział tutaj kolega i BPS i SGB Grupa podjęły uchwały na zgromadzeniach prezesów, że to jest ten element, który w przyszłości będzie elementem tworzenia zrzeszenia opartego na IPS. To rozdzielenie funkcji finansowych pomiędzy obciążenia obowiązkowe występujące ze strony BFG a obciążenia, które są związane z tworzeniem IPS, będą jasno wykrystalizowane. To jest jedna sprawa, którą chciałbym zaznaczyć.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#RyszardLorek">Druga kwestia, która być może mniej była przekazywana przez moich poprzedników. Chciałbym, żebyśmy dążyli do pewnego jasnego rozwiązania w ustawie, jeżeli chodzi o to, od kiedy IPS występuje w ramach zrzeszeń i tak naprawdę w stosunku do banków spółdzielczych. Chodzi o to, żeby okres przejściowy, który…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Panie prezesie, na chwileczkę przepraszam. Bardzo proszę państwa posłów o wyciszenie rozmów. Myślę, że nasze posiedzenie nie potrwa zbyt długo. Merytorycznie będziemy pracowali nad projektem w podkomisji, ale tak czy inaczej dobrze by było, żebyśmy wszyscy wysłuchali tego, co nasi goście mają do powiedzenia. Panie prezesie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RyszardLorek">Chodzi o to, żeby okres przejściowy, o którym chciałem tutaj powiedzieć, występujący pomiędzy wejściem banków do IPS a byciem poza nim, był adekwatny do funkcji, które to zrzeszenie oparte na IPS będzie realizowało, bo kwestia kilku lat jest problematyczna ze względu na to, że funkcjonowanie takich banków w ramach zrzeszeń może doprowadzić do podwójnych kosztów po stronie IPS jak również banku zrzeszającego. To były takie dwa przeze mnie wyróżnione postulaty, które chciałbym, żeby w pracach nad ustawą były w szczególności rozpatrywane. Chodzi o obciążenia banków spółdzielczych opłatami obowiązkowymi – kosztami tworzenia IPS, a tak naprawdę rynku, który mamy w dniu dzisiejszym, czyli tak naprawdę rynku niskich stóp procentowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Zanim udzielę głosu kolejnym mówcom, chciałbym poprosić naszych gości o wpisywanie się na listę obecności. W szczególności proszę o to osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową lub osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu wykonującego zawodową działalność lobbingową.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PawełArndt">Bardzo proszę, czy jeszcze ktoś z naszych gości chce zabrać głos? Pan prezes Pietraszkiewicz, Związek Banków Polskich, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowna pani minister, chciałbym przede wszystkim podziękować za ciekawą debatę, jaka się odbyła w trakcie pierwszego czytania. Muszę powiedzieć, że chyba po raz pierwszy można znaleźć spokojnie powody pozwalające powiedzieć, że ta ustawa ma szanse być ustawą bardzo dobrą i rzeczywiście strategiczną. Jednak ta ustawa będzie dla nas wszystkich: dla państwa posłów, ale także dla nas ze środowiska bankowego i gospodarki, faktycznym testem na to, czy wyciągnęliśmy wnioski z kryzysu, jaki dotknął instytucje finansowe na świecie, i czy dostrzegliśmy także wady rozwiązań, z jakimi mieliśmy i mamy do czynienia na naszym rynku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chcę zwrócić uwagę na to, że bankowość spółdzielcza w Polsce to ogromy wysiłek. Podam państwu taką wielkość. Cały polski sektor bankowy 20 lat temu dysponował funduszami w wysokości 3.394.000 tys. zł. Dzisiaj sama polska bankowość spółdzielcza, która najczęściej, a praktycznie w ogóle, nie wypłacała dywidend i zysków, a przeznaczała je na własną budowę, wynosi prawie dwa razy więcej od tamtej sumy. Dzisiaj bankowość spółdzielcza to jest bankowość, która obsługuje, chociaż ma 7–8% udziałów w rynku, i finansuje ponad 14% małych i średnich przedsiębiorstw. To jest, powiem śmiało, rezerwa strategiczna naszego kraju szczególnie w społecznościach lokalnych. Dlatego mówię, że to jest dla nas specyficzny test. Test, który będzie polegał na tym, jak zbudować dobry model, który z jednej strony umożliwi spokojny rozwój i da stabilność, ale z drugiej strony zapewni lokalnym bankom spółdzielczym na tyle dużą autonomię, żeby mogły się bardzo mocno rozwijać i jak najlepiej służyć klientom. Myślę, że ten kompromis, który został przedłożony po bardzo długich pracach i konsultacjach przez rząd, jest bliski optimum, zwłaszcza jeśli uwzględniłoby się propozycje, o których przed chwilą koledzy mówili. Kluczem do sukcesu polskiej bankowości lokalnej będzie nie tylko to, czy uda nam się zbudować IPS i cały ten system stabilności, ale czy uda się nam stworzyć dobre podstawy, dobre ramy dla dobrego modelu biznesowego polskiej bankowości lokalnej. Wierzę i widzę po tym, co zrobiły oba banki zrzeszające, które uzyskały poparcie swoich 80–85% członków, że taka szansa istnieje.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Chcę zwrócić uwagę, panie przewodniczący i panie i panowie posłowie, że bankowość spółdzielcza ma w Polsce jeszcze jedną cechę, której nie da się znaleźć w innych krajach. Polska realizuje bowiem – nie chcę oceniać, czy to dobrze, czy źle – swoistą politykę zagospodarowania przestrzennego. Ona jest często krytykowana, ale wśród instytucji finansowych w Polsce najlepiej do tej polityki przestrzennej, która się kształtuje, i do warunków lokalnych dostosowane są banki spółdzielcze. One po prostu w wielu tysiącach miejscowości nie mają żadnej innej alternatywy. Dlatego śmiało mogę powiedzieć i udokumentować, że są one rezerwą strategiczną naszego państwa. W niektórych obszarach, w niektórych sytuacjach jest to rezerwa strategiczna naszego państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Kończąc powiem, czym jest bankowość. To są lokalne centra rozliczeniowe, które pozwalają jednak rozliczać się na całym świecie. To są centra depozytowe. To są wreszcie centra kredytowe, ale także, co jest bardzo istotne, centra informacji i edukacji finansowej. Tej kwestii nie bagatelizowałbym i nie obniżałbym jej rangi.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Na koniec mam taką propozycję. Może państwo, wieńcząc sukces tych prac, bo jestem przekonany, że to będą prace, które zakończą się sukcesem, zastanowili się jeszcze nad czymś takim i zaprosili w którejś fazie na posiedzenie Komisji, być może tej podkomisji, właściwe resorty i przedstawicieli kilku marszałków, żeby w tym procesie, który państwo prowadzicie, udzielić też odpowiedzi na pytanie, jak proces tworzenia nowego modelu bankowości spółdzielczej będzie wsparty innymi instrumentami. Na co chcę zwrócić uwagę? Proszę zobaczyć, że banki spółdzielcze w Polsce są tak naprawdę w większości małymi przedsiębiorstwami. W związku z tym, co z stoi na przeszkodzie, jeżeli naprawdę chcemy je wesprzeć, żeby mogły skorzystać z niektórych instrumentów, które są stosowane wobec małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce? Banki spółdzielcze to są przedsiębiorstwa innowacyjne. W wielu powiatach, w wielu gminach są to najbardziej zaawansowane technologicznie firmy. Co stoi na przeszkodzie, żeby w ramach kolejnego programu absorpcji środków unijnych mogły się one w jednolity i dobry sposób zmodernizować i żeby przeznaczyć na to część wsparcia technologicznego? To jest możliwe. Co stoi nam na przeszkodzie, żeby ich współpraca z agendami rządowymi i z marszałkami w terenie przebiegała jak najlepiej?</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofPietraszkiewicz">Gdyby nam się udało, panie przewodniczący, doprowadzić do tego, że jest dobra ustawa i jednocześnie mamy zorientowane instrumenty na współpracę z tą stabilną, odpowiedzialną częścią instytucji finansowych, to sukces byłby pełen. Wierzę w to, panie przewodniczący – tak jak wszyscy dzisiaj w zdecydowanej większości w imieniu całego sektora mówimy, że mamy pomysł, mamy prośbę, żeby to zrealizować – że gdyby ten komponent udałoby się w końcowej fazie, takiej finalnej, kiedy ta ustawa być może zostanie już uchwalona, żeby zorganizować spotkanie z właściwymi resortami i marszałkami i powiedzieć: „to są nasi strategiczni partnerzy w społecznościach lokalnych”, to byłby wielki sukces nas wszystkich. I tego, panie przewodniczący, panu i całej Komisji życzę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu prezesowi. Dziękuję też za tę propozycję. Myślę, że rzeczywiście podkomisja może rozważyć tę propozycję i te osoby, o których pan prezes mówił, zaprosić na posiedzenie i wysłuchać ich uwag na ten temat. Czy jeszcze ktoś z państwa gości chciałby zabrać głos? Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pani minister Leszczyna? Też nie ma takiej potrzeby. Pani poseł Masłowska jednak? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GabrielaMasłowska">System ochrony, który ma zostać utworzony w oparciu o tę ustawę, ma dotyczyć banków spółdzielczych. Czy Komisja Nadzoru Finansowego lub Ministerstwo Finansów przewiduje prace w takim kierunku, aby taki system ochrony stworzyć także dla banków komercyjnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nikt się nie zgłasza. Ministerstwo Finansów, pani minister Izabela Leszczyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#IzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Tak naprawdę te systemy ochrony instytucjonalnej, czyli tak zwane IPS, na mocy rozporządzenia CRR wprowadzane są wprost, to znaczy, nie wymagają implementacji. Dlatego banki komercyjne będą mogły takie systemy tworzyć. Ponieważ ta struktura bankowości spółdzielczej w polskim systemie bankowym jest trochę inna, dość specyficzna – mamy tu bank zrzeszający i banki zrzeszone, tak naprawdę ta inicjatywa rządowa i ten projekt ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska. Ta ustawa ma pomóc bankom spółdzielczym stworzyć IPS. Natomiast banki komercyjne, myślę, poradzą sobie z tym same. Jeśli będą chciały, to takie systemy ochrony stworzą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Nie widzę dalszych zgłoszeń. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PawełArndt">Proponuję powołanie podkomisji nadzwyczajnej liczącej 11 osób do rozpatrzenia projektu ustawy zawartego w druku 3150 i skierowanie go do tej właśnie podkomisji. Parytet w tej podkomisji byłby następujący: Platforma Obywatelska – 5 osób, Polskie Stronnictwo Ludowe – 1 osoba, Prawo i Sprawiedliwość – 3 osoby, Sojusz Lewicy Demokratycznej – 1 osoba, i… Zjednoczona Prawica – przepraszam, człowiek nie może się nauczyć wszystkich nowych nazw, które powstają w Sejmie – 1 osoba. Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatów. Pan przewodniczący Wiesław Janczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, chciałbym zgłosić 3 osoby z Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, to jest, panią Barbarę Bubulę, panią Gabrielę Masłowską i moją skromną osobę – Wiesława Janczyka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję. Kolejne kluby? Pani przewodniczącą Szydłowska w imieniu Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BożenaSzydłowska">Bardzo proszę: pani Zofia Czernow, pan Konstanty Oświęcimski, pan Sławomir Kopyciński, przepraszam, pan Sławomir Kowalski i pani Krystyna Szumilas. Przepraszam, bez okularów nie widzę. Dziękuję i przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PawełArndt">Jeszcze pani poseł Bożena Szydłowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BożenaSzydłowska">Dziękuję. PSL? Można, tak? Pani Genowefa Tokarska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PawełArndt">Z SLD mamy zgłoszonego pana posła Krzysztofa Kłosowskiego. Nie ma go na sali, ale rozumiem, że to jest potwierdzona kandydatura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BożenaSzydłowska">Tak, jest potwierdzona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PawełArndt">Został nam Klub Zjednoczona Prawica. Pan poseł Andrzej Romanek. Proszę państwa, odczytam jeszcze raz wszystkie nazwiska, żeby nie było wątpliwości. Platforma Obywatelska – pani poseł Bożena Szydłowska, pani poseł Zofia Czernow, pan poseł Konstanty Oświęcimski, pan poseł Sławomir Kowalski i pani poseł Krystyna Szumilas; Polskie Stronnictwo Ludowe – pani poseł Genowefa Tokarska; Prawo i Sprawiedliwość – pani poseł Barbara Bubula, pani poseł Gabriela Masłowska i pan poseł Wiesław Janczyk; Sojusz Lewicy Demokratycznej – pan poseł Krzysztof Kłosowski; Zjednoczona Prawica – pan poseł Andrzej Romanek. To wszyscy, którzy zostali zgłoszeni. Czy jest zgoda na powołanie podkomisji w składzie wymienionym przed chwileczką przeze mnie? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PawełArndt">Proponuję ustalenie terminu zakończenia prac podkomisji na 10 kwietnia bieżącego roku tak, aby Komisji Finansów Publicznych mogła przedstawić sprawozdanie w terminie wyznaczonym przez Marszałka Sejmu, to jest do 21 kwietnia. Czy są uwagi do tej propozycji? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja powołała podkomisję i ustaliła termin przedłożenia sprawozdania podkomisji. Proszę państwa, na tym kończymy posiedzenie. Poproszę jeszcze członków podkomisji, żeby pozostali na sali po zakończeniu posiedzenia w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PawełArndt">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję jednocześnie, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję. Proszę członków podkomisji o zbliżenie się do stołu prezydialnego – musimy się ukonstytuować.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>