text_structure.xml
13.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Na początku chciałbym przeprosić państwa za opóźnienie. Na sali sejmowej przedstawiana była informacja w sprawach dotyczących kontraktów terytorialnych – niezwykle ważnego instrumentu. Bardzo państwa przepraszam, zadawałam właśnie pytania. Proszę przyjąć moje przeprosiny.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie (druk sejmowy nr 3155). Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu obu prezydiów oraz pań i panów posłów chciałabym przywitać uczestniczących w posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Serdecznie witam pana Janusza Cichonia – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, oraz pana Artura Nowaka-Fara – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam również osoby państwu towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 17 lutego 2015 r. skierował rządowy projekt ustawy z druku nr 3155 do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych do pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy. Pan minister Janusz Cichoń – sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, będzie prezentował ten projekt.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, zanim udzielę panu głosu, chcę przypomnieć, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu, następnie zadawanie pytań przez państwa posłów oraz odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców. Zanim rozpoczniemy debatę, bardzo serdecznie proszę pana ministra o uzasadnienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanuszCichoń">Szanowna pani przewodnicząca, Wysokie Komisje, rządowy projekt ustawy dotyczący ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FACTA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, jest konsekwencją podpisanej 7 października 2014 r. w Warszawie umowy. Chcę zwrócić uwagę na to, że wymiana informacji w sprawach podatkowych jest standardem w procesie międzynarodowej współpracy administracyjnej. Jest ona od wielu lat realizowana na wniosek, spontanicznie i automatycznie. Jeśli chodzi o stosunki ze Stanami Zjednoczonymi, to prowadzimy tę wymianę informacji na podstawie obowiązującej umowy dwustronnej o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz na podstawie Konwencji z 1998 r. o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, którą – nawisem mówiąc – nie tak dawno temu, bo w 2010 r., zmienialiśmy odrębnym protokołem.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanuszCichoń">Celem niniejszej umowy jest stworzenie ram prawnych dla dalszego rozwoju dwustronnej współpracy w sprawach podatkowych w formie automatycznej wymiany informacji o rachunkach rezydentów podatkowych drugiego państwa. Ma ona na celu zapobieganie wykorzystywania przez podatników instytucji finansowych drugiego państwa do ukrywania dochodów i tworzenia struktur agresywnego planowania podatkowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanuszCichoń">Umowa ta określa sposób identyfikacji i przetwarzania a także przekazywania informacji o rachunkach prowadzonych dla rezydentów drugiego państwa. Umożliwi ona przekazywanie przez polskie instytucje finansowe danych o rachunkach amerykańskich rezydentów podatkowych za pośrednictwem Ministerstwa Finansów w sposób – podkreślam – zapewniający przestrzeganie przepisów o ochronie danych osobowych oraz tajemnic branżowych: bankowej i ubezpieczeniowej. Na zasadzie wzajemności Polska będzie otrzymywała automatycznie informacje o amerykańskich rachunkach polskich rezydentów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanuszCichoń">Głównym postulatem umowy jest wzajemne zobowiązanie się Polski i Stanów Zjednoczonych do automatycznego przekazywania danych o rachunkach rezydentów podatkowych drugiego państwa, prowadzonych przez instytucje finansowe: banki, ubezpieczycieli, fundusze inwestycyjne. Umowa określa również procedury identyfikacji przez polskie instytucje finansowe rachunków, które powinny podlegać raportowaniu, jak również zawiera opis polskich podmiotów oraz produktów finansowych, które nie będą objęte raportowaniem.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanuszCichoń">Zakładamy, że umowa pozytywnie wpłynie na pewność działania polskich instytucji finansowych oraz na zabezpieczenie ich interesu ekonomicznego. To jest dość istotne. Zawarcie tej umowy pozwoli bowiem instytucjom finansowym uniknąć trzydziestoprocentowego podatku od dochodów ze źródeł USA oraz umożliwi dalsze korzystanie z usług polskich instytucji przez amerykańskich rezydentów podatkowych.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JanuszCichoń">Przystąpienie do umowy wpisuje się w, popierany przez Polskę kierunek rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie wymiany informacji podatkowej. Umowę z USA podpisały dotychczas 54 państwa, w tym 23 państwa członkowskie Unii Europejskiej. 58 państw zmierza do jej podpisania w najbliższym czasie. W tej grupie są także pozostałe kraje Unii Europejskiej. W związku z tym, w niedługim czasie wszystkie instytucje finansowe działające na terytorium Unii Europejskiej będą objęte obowiązkiem raportowania na takich samych zasadach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JanuszCichoń">Chciałbym przy okazji podkreślić, że przyjęty w tej umowie standard wymiany informacji został wykorzystany do opracowania przez OECD nowego globalnego standardu automatycznej wymiany informacji podatkowej. Standard dotychczas obowiązujący został wyraźnie zmieniony i mogę powiedzieć, że, praktycznie rzecz biorąc, ustalenia zostały przepisane z amerykańskiej umowy. Chcę również powiedzieć, że do stosowania nowego standardu już zobowiązało się ponad 50 państw będących stronami konwencji o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JanuszCichoń">Przedmiotowa umowa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wyrażanym przez organizacje branżowe skupiające polskie instytucje finansowe, czyli Związek Banków Polskich, Polską Izbę Ubezpieczeń a także Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami. Należy podkreślić – wracam do tego, o czym mówiłem wcześniej – że wobec braku podstaw prawnych do zawierania przez instytucje finansowe porozumień z amerykańską administracją podatkową, obligujących do przekazywania informacji o rachunkach finansowych, brak związania się taką umową oznaczałby dla tych instytucji podleganie w USA trzydziestoprocentowemu podatkowi od dochodów uzyskiwanych w tym kraju. Pobór tego podatku w zasadzie negowałby ekonomiczny sens dokonywania inwestycji za pośrednictwem polskich instytucji finansowych. Straty polskich instytucji mogłyby być wobec tego istotne. Nie powinniśmy do tego dopuścić.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JanuszCichoń">To tyle, jeśli chodzi o podstawowe tezy tej umowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Jeżeli państwo posłowie nie chcą zabierać głosu, to pozwolę sobie udzielić głosu. Pan minister powiedział bardzo precyzyjnie, że ta ustawa nakłada na instytucje finansowe i ubezpieczeniowe określony, bardzo poważny obowiązek. To po pierwsze. Jeśli o to chodzi, to w ustawie jest przepis, który mówi, że wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia. Wskazuję na ten krótki termin wejścia w życie ustawy. Nie wiem, czy pan minister ma taką wiedzę, ale chciałabym wiedzieć, jak przebiega proces przygotowania tych instytucji do rozpoczęcia funkcjonowania w warunkach, w których trzeba będzie pokazywać, że rezydencji danego państwa posiadają w nich rachunki. Potrzebna jest specjalna procedura sprawozdawcza. Chciałabym zapytać pana ministra, jak – przedkładając ten projekt – konsultowano, na jakim etapie – czy państwo mają taką wiedzę – wszystkie instytucje, bo dotyczy to wszystkich instytucji finansowych, które taki obowiązek mają, wszystkie z rynku kapitałowego. Te wszystkie instytucje mają taki obowiązek. Bardzo proszę. To jest moje główne pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszCichoń">Szanowna pani przewodnicząca, chcę powiedzieć, że na każdym etapie prac nad tą umową, tak naprawdę od samego początku, od momentu pojawienia się tej propozycji ze strony rządu amerykańskiego, konsultujemy jej wprowadzenie w życie z zainteresowanymi: ze Związkiem Banków Polskich, z przedstawicielami ubezpieczycieli – Polską Izbą Ubezpieczeń, z przedstawicielami funduszy inwestycyjnych – Izbą Zarządzających Funduszami i Aktywami. Rzeczywiście, wymaga to specjalnych procedur, które stwarzają pewne problemy, jeśli chodzi o to raportowanie, zwłaszcza tym instytucjom. Pracujemy na bieżąco z tymi instytucjami tak, aby te problemy rozwiązać, żeby raportowanie nie było uciążliwe, żeby było generalnie wykonalne, bo o to też chodzi. Jesteśmy na etapie konsultacji międzyresortowych, jeśli chodzi o ustawę, która po ratyfikacji tej umowy pojawi się w Sejmie, a która te procedury sprecyzuje i do końca wyjaśni. Sama umowa to nie wszystko – potrzebne są nam także w tej kwestii przepisy wykonawcze rangi ustawowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Innych pytań w sprawie przedłożonego projektu ustawy nie było.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Chciałabym, abyśmy przystąpili do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KrystynaSkowrońska">Czy do tytułu ustawy są uwagi państwa posłów? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tytułu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#KrystynaSkowrońska">Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 1. Czy są pytania państwa posłów? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 1? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 1 został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 2. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia art. 2? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#KrystynaSkowrońska">Art. 2 został przyjęty jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#KrystynaSkowrońska">Cały projekt ustawy. Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia całego projektu ustawy o ratyfikacji umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA, oraz towarzyszących Uzgodnień Końcowych, podpisanych dnia 7 października 2014 r. w Warszawie? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#KrystynaSkowrońska">Decyzję w tej sprawie przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#KrystynaSkowrońska">Aby przedstawić sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu, trzeba jeszcze wybrać posła sprawozdawcę. W imieniu obu prezydiów chciałabym zaproponować, aby sprawozdawcą została pani poseł Renata Zaremba. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RenataZaremba">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Czy są inne propozycje państwa posłów? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw wobec propozycji, by pani Renata Zaremba była sprawozdawcą tego projektu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaSkowrońska">Gratuluję pani poseł wyboru.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia obu komisji. Informuję, że protokół z posiedzenia, z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu, będzie wyłożony do wglądu w sekretariatach komisji w Kancelarii Sejmu. W imieniu prezydiów obu komisji chciałabym podziękować za to posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam wspólne posiedzenie obu komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>