text_structure.xml 30.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dobry wieczór państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2983). Kolejny punkt obejmuje rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (druk sejmowy nr 2984). W porządku jest także zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2014 rok. Poproszę resort rolnictwa o konsultację. Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałabym przywitać uczestniczących w naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam panią Dorotę Podedworną-Tarnowską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Kazimierza Plocke, sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz panią Iwonę Hickiewicz, głównego inspektora pracy. Witam również osoby państwu towarzyszące. W posiedzeniu biorą także udział przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych, których serdecznie witam, oraz legislatorzy, których również serdecznie witam. Jeżeli u państwa posłów pojawią się wątpliwości, wszystkie będzie można rozwiać w trakcie dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Na początku dwie rzeczy porządkowe. Chciałabym jeszcze raz powiedzieć, że przesunięcie godziny naszego posiedzenia było związane z pracą w Senacie nad projektem ustawy okołobudżetowej oraz projektem ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Po otrzymaniu uchwał będziemy nad tym procedować.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Pan minister Plocke poprosił, żeby punkt obejmujący zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2014 rok został zrealizowany jako pierwszy. Chciałabym przychylić się do tego. Jeżeli nie będzie sprzeciwu, punkt ten rozpatrzymy jako pierwszy. Poproszę więc pana ministra o przedstawienie wniosku w tej części. Jeżeli będą pytania państwa posłów, będzie debata w sprawie wniosku, a potem przyjęcie opinii.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">W pozostałych punktach proponuję następujący porządek procedowania. Jeżeli będzie przedstawiciel Senatu, poprosimy go o uzasadnienie uchwały, czyli zaprezentowanie poszczególnych propozycji. Jeżeli nie będzie, w pierwszej kolejności będzie opinia rządu. Głos za i głos przeciw oraz rozstrzygnięcie w głosowaniu w sprawie rekomendacji poprawek, które proponuje Senat. Czy jest sprzeciw w sprawie procedowania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem proszę pana ministra Kazimierza Plocke o prezentację wniosku. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzPlocke">Zmiany w planie Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2014 rok stanowią realizację wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli po kontroli z wykonania budżetu państwa za 2014 rok. Chodzi o przesunięcie środków pomiędzy pozycjami planu: emerytury rolnicze a renty rolnicze. Proponowane zmiany dotyczą dodania pozycji „refundacja kosztów wypłaty świadczeń zbiegowych i inne transfery” oraz pozycji „świadczenia zbiegowe i inne transfery” w kwocie 1.923.778 tys. zł, co wynika z wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli. Po drugie, dotyczą też przesunięcia środków pomiędzy pozycjami planu: emerytury rolnicze a renty rolnicze w kwocie 39.794 tys. zł. Informuję Wysoką Komisję, że proponowane zmiany zostały uzgodnione z Ministerstwem Finansów i uzyskały akceptację. Zatem proszę Wysoką Komisję o przyjęcie proponowanych zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2014 rok. Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są pytania państwa posłów? Pan poseł Henryk Kowalczyk. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie ministrze!</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#HenrykKowalczyk">Na czym polegał wniosek Najwyższej Izby Kontroli, skoro pojawia się kwota zwiększenia przychodów o prawie 2.000.000 tys. zł? Czy jest to przesunięcie w klasyfikacji? Czy jest to kwota, która zasili Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRafalska">W uzasadnieniu do jednej zmiany – chodzi o przesunięcie pomiędzy emeryturami i rentami rolniczymi o kwotę ponad 8000 tys. zł – pojawia się stwierdzenie, że jest to sytuacja związana z wydłużeniem wieku emerytalnego. Proszę powiedzieć, czy państwo nie doszacowaliście, że w związku z tym, iż wydłuża się wiek emerytalny, wydłuży się również okres wypłacania świadczeń rentowych. Czy jest to związane właśnie z tym? Jeżeli nie, proszę o uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są jeszcze inne pytania państwa posłów? Nie widzę. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Chciałbym, żeby w tej sprawie wypowiedziała się pani dyrektor Szelągowska, która precyzyjnie udzieli odpowiedzi na postawione pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim pani dyrektor udzieli odpowiedzi, chciałabym przywitać również uczestniczącą w posiedzeniu panią wiceprezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, panią Krystynę Gdulę. Pani prezes nie była podpisana na przygotowanej liście. Przepraszam za uchybienie. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AleksandraSzelągowska">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o pierwszą część dotyczącą zmiany w planie Funduszu, polega ona na tym, że środki na rzecz tzw. zbiegowych świadczeń wiążą się z przekazywaniem ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego środków na wypłatę tychże świadczeń zbiegowych. Do tej pory było to robione w ten sposób, że Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego miała środki w transferach na rzecz ludności, w tzw. przelewach redystrybucyjnych. Najwyższa Izba Kontroli zakwestionowała takie kwalifikowanie wydatków i zaleciła, żeby wydatki te w planie finansowym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego były wyodrębnione i w przychodach, i w kosztach. W związku z tym po obu stronach jest równoważne potraktowanie środków.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AleksandraSzelągowska">Druga sprawa dotyczy rent rolniczych. Wynika to z faktu, że jest przedłużony wiek emerytalny. Renty rolnicze są wypłacane w dłuższym okresie, dlatego że rolnicy odpowiednio później przechodzą na emerytury. Jest to efekt przedłużenia wieku emerytalnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Zanim udzielę głosu panu posłowi Henrykowi Kowalczykowi, chciałabym zapytać, czy wcześniej w planie kont mieliście państwo taką pozycję, czy w ten sposób kwalifikowaliście innego rodzaju wpływy. Czy konto to wtedy było zerowe, a dopiero po kontroli Najwyższej Izby Kontroli dokonaliście państwo takich korekt? Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Z przedstawionego wyjaśnienia rozumiem, że emerytury zbiegowe, czyli składające się z części z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i z części z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, były klasyfikowane w ten sposób, że część z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była w ZUS-ie, natomiast druga część była w Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Teraz jest przekazanie środków z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i wypłata sumaryczna. Czy poszła za tym korekta planu finansowego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraSzelągowska">Polegało to na tym, że środki były w planie finansowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i przechodziły do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, z tym że Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego nie traktowała ich jako przychodów, tylko były to przelewy redystrybucyjne. A więc środki były. Były pełne, były wypłacane, natomiast nie pokazywały się w planie finansowym. Efekt, który jest w tej chwili po kontroli Najwyższej Izby Kontroli, porządkuje tylko sytuację. A więc zarówno w planie finansowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i w planie finansowym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego są te same środki. Tak zadecydowali kontrolerzy z Najwyższej Izby Kontroli. W związku z tym te same środki pojawiają się dwa razy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AleksandraSzelągowska">Jeżeli natomiast chodzi o konto, było to konto redystrybucyjne. Nie było to puste konto. Pokrywane było ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Do trzech razy sztuka. Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Przepraszam za moją dociekliwość, ale ponieważ w budżecie wszystko powinno się zgadzać, mam pytanie, czy w tej chwili nie ma podwójnego liczenia kwoty 2.000.000 tys. zł, skoro jest ona i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, i w przychodach Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraSzelągowska">W zasadzie jest to technika księgowania. Były transfery redystrybucyjne, a teraz będzie pozycja w planie finansowym. Tak po prostu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest przeniesienie w inny sposób. Jest to inaczej ujawnione, inaczej pokazane w planie finansowym. W tym zakresie zrealizowany jest, panie ministrze, wniosek Najwyższej Izby Kontroli dotyczący sposobu księgowania przed wypłatą.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KrystynaSkowrońska">Dobrze. Zostały udzielone odpowiedzi na wszystkie pytania zadane w sprawie wniosku. Chciałabym więc zaproponować opinię Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego uchwaloną na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2014 roku: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 4 grudnia 2014 roku rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 grudnia 2014 roku dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego na 2014 rok.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Emerytalno-Rentowego przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia takiej opinii? Nie widzę. A zatem stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji kolejnego punktu porządku dzisiejszego posiedzenia. Jest to rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. W dniu 4 grudnia bieżącego roku Senat przyjął uchwałę w wprawie ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2983). Senat zaproponował w swojej uchwale sześć poprawek. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji w celu zaopiniowania poprawek. Proponuję, żeby rozpatrywanie odbywało się w trybie, o którym wcześniej mówiłam. Taki tryb przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem przystępujemy do rozpatrzenia poprawek, które zgłosił Senat. Bardzo proszę. Będziemy po kolei rozpatrywać poprawki. Nie ma przedstawiciela Senatu, w posiedzeniu nie uczestniczy przedstawiciel Senatu. Wobec tego tryb będzie taki, o jakim mówiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#KrystynaSkowrońska">Proszę o stanowisko rządu do poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu do poprawki nr 1 jest pozytywne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaSkowrońska">Nie wiem, czy wszyscy z państwa słyszeli, ale stanowisko rządu wobec poprawki nr 1 jest pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 1? Nie widzę. Poprawkę nr 1 przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 2 dotyczy zmiany wagi ryzyka. Bardzo proszę, pani minister. Jest to poprawka merytoryczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu wobec poprawki jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są pytania państwa posłów? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 2? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WiesławJanczyk">Tak, jest sprzeciw. Prosimy o głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest sprzeciw. A zatem głosujemy poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Jeszcze trwa głosowanie. Poproszę o wynik.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#KrystynaSkowrońska">Kiedy będziemy głosować, proponuję, żeby tak podawano informację, żeby się to nagrało. Było głośno, więc tylko powtórzę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#KrystynaSkowrońska">22 głosy za, 0 przeciwnych, 14 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#KrystynaSkowrońska">Rekomendacja pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 3. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 3? Nie widzę. Przyjęliśmy poprawkę nr 3. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#HannaMagdalińska">Senat proponuje, żeby w przepisie tym wykreślić wyrazy „z zastrzeżeniem ust. 2b i 2c”. Chciałabym jedynie zwrócić państwu uwagę na to, że taka konstrukcja jest przyjęta w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi. W kilkunastu przepisach ustawy konstrukcja ta ma zastosowanie. Również w art. 73 ust. 5 konstrukcja ta ma zastosowanie. Zdaniem Biura Legislacyjnego dziwne jest, dlaczego Senat zgłosił poprawkę, która wykreśla ową konstrukcję tylko z jednego przepisu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mamy uwagę, że sens byłby identyczny. Mówimy o systematyce tworzenia prawa. Czy pani minister chciałaby zabrać głos w tej sprawie w związku z opinią Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Oczywiście poprawka ma charakter legislacyjny. Wobec tego zdajemy się na opinię pani legislator. Decyzja należy do Wysokiej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Biuro Legislacyjne wskazuje, że dotychczasowy zapis bez poprawki Senat jest w identycznej systematyce. Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciw? Może jeszcze inaczej. Kto się wstrzymał od głosu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem stwierdzam, że Komisja jednomyślnie była przeciw przyjęciu poprawki. Komisja była jednomyślna.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 4. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Poprawka ma charakter doprecyzowujący. Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 4? Nie widzę. Poprawkę nr 4 przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 5. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Poprawka ta także ma charakter doprecyzowujący. Stanowisko rządu również jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 5? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#WiesławJanczyk">Przepraszam, jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jest sprzeciw. Głosujemy poprawkę nr 5. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 5? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MonikaŻołnierowiczKasprzyk">21 głosów za, nikt nie był przeciw, 15 głosów wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 6. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Poprawka ma charakter legislacyjny, doprecyzowujący. Stanowisko rządu jest pozytywne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są pytania państwa posłów? Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki nr 6? Nie widzę. Poprawkę nr 6 przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja musi jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, żeby sprawozdawcą został pan poseł Killion Munyama, który był sprawozdawcą ustawy na poprzednim etapie procesu legislacyjnego. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy jest sprzeciw, żeby pan poseł Killion Munyama był sprawozdawcą ustawy? Nie widzę. Gratuluję panu posłowi. Stwierdzam, że Komisja wybrała pana posła Killiona Munyamę na sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym państwa poinformować, że wystąpiłam o przygotowanie opinii o zgodności ustawy z prawem unijnym. Będzie ona dołączona do sprawozdania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#KrystynaSkowrońska">W kolejnym punkcie mamy do rozpatrzenia uchwałę Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. W dniu 4 grudnia Senat przyjął uchwałę w wprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Senat zaproponował w swojej uchwale trzy poprawki. Marszałek Sejmu skierował uchwałę do Komisji w celu zaopiniowania poprawek. Tryb rozpatrywania uchwały ustaliliśmy.</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#KrystynaSkowrońska">A zatem chciałabym prosić panią minister o opinię do kolejnych poprawek, zanim rozstrzygniemy w zakresie ich rekomendacji.</u>
          <u xml:id="u-41.6" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 1. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu do poprawki nr 1 jest negatywne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KrystynaSkowrońska">Minuta przerwy. Ogłaszam pięć minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy, przepraszam bardzo, rozpoczynamy posiedzenie Komisji po przerwie.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z państwa jest za przyjęcie poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ElżbietaRafalska">Czy możemy wrócić na sekundę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#ElżbietaRafalska">Ponieważ była jakaś narada, a nie znamy jej wyników, chciałabym zapytać panią minister – też jestem o to pytana – o zapisy, które są w poprawce nr 1, czyli o odprawy dla pracowników, które są związane ze zmianą kadencji, o wypłatę tzw. kadencyjnego dla Straży Marszałkowskiej albo o odprawy dla podsekretarzy lub sekretarzy. Z czym jest związana owa poprawka? Jeżeli są to odprawy, to jest konieczność dokonania zmiany. Dlaczego w takim razie pani minister miała stanowisko przeciwne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Poproszę panią dyrektor Cieloch z Departamentu Finansowania Sfery Budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AnetaCieloch">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Poprawka ta naszym zdaniem jest nieprawidłowa, dlatego że w dowolny sposób pozwala kształtować wynagrodzenia w dwóch ważnych instytucjach państwowych, jakimi są Sejm i Senat. Tak naprawdę jest to wyłom od pewnych zasad kształtowania funduszu wynagrodzeń, ponieważ właściwie nie ma określonego katalogu, zakresu, w jakim należy wypłacić wynagrodzenia pracownikom Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania, pamiętając, że w Sejmie z wynagrodzeń zdjęliśmy 8000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#KrystynaSkowrońska">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu? Poproszę o wynik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MonikaŻołnierowiczKasprzyk">35 głosów za. Jednogłośnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka została przyjęta jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 2. Mówiłam państwu, że skierowałam wniosek dotyczący Krajowego Biura Wyborczego. W czasie procedowania nad ustawą okołobudżetową i ustawą budżetową nie były jeszcze zgłoszone potrzeby. Dlatego na tym etapie Sejm nie mógł dokonać takiego uzupełnienia. Chciałabym przypomnieć całą dyskusję dotyczącą Krajowego Biura Wyborczego oraz informatyzacji. Jest to wniosek, który został przekazany. Procedowany jest w tej chwili tylko z tego powodu, że Senat jako pierwszy miał informację o dodatkowych potrzebach, które zgłaszało Krajowe Biuro Wyborcze. Proszę zatem o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie widzę. Poprawkę przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#KrystynaSkowrońska">Poprawka nr 3. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani przewodnicząca, mam pytanie. Czy w związku z tym, że w ramach poprawek, które robiliśmy w budżecie w ramach pierwszego czytania, dokonaliśmy zdjęcia z Państwowej Inspekcji Pracy nadwyżki ponad mrożenia i pozostawiliśmy kwotę 2000 tys. zł, a to jest dodatkowe zwiększenie o ponad 500 tys. zł, nie będzie to wymagało w ramach drugiego czytania korekty budżetu, który został przez nas zaopiniowany – nie przez nas, ponieważ byliśmy przeciwni całości budżetu – dokonania poprawki akurat dotyczącej Państwowej Inspekcji Pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#KrystynaSkowrońska">Myślę, że pani minister to wyjaśni. Z tego, co pamiętam, jak było to procedowane w Senacie, były to zmiany związane między innymi z mrożeniem, z wyliczeniem kwoty zamrożonych płac. Bardzo proszę o udzielenie odpowiedzi na pytanie pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Pani przewodnicząca, jeżeli będzie zgoda, prośbę o odpowiedź przekażę pani dyrektor Cieloch.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#AnetaCieloch">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o wczorajsze zmniejszenia budżetu Państwowej Inspekcji Pracy, wynagrodzenia zostały zmniejszone o taką kwotę, że teraz w budżecie Państwowej Inspekcji Pracy nie zostały środki w takiej wysokości. Według naszych wyliczeń w tej chwili brakuje 37 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KrystynaSkowrońska">Jeszcze inaczej. Dokonaliśmy bardzo dużej ingerencji poza samym zamrożeniem w budżecie ustawą okołobudżetową. Problem można było rozwiązać w dwojaki sposób. Państwo uznali, że lepiej będzie w ustawie okołobudżetowej. Dobrze. Stanowisko rządu. Będzie się jeszcze szukać 37 tys. zł, żeby można było mówić o... Pan poseł Arndt deklaruje złożenie się na to.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki? Nie widzę. Poprawkę przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-62.2" who="#KrystynaSkowrońska">Również w tym przypadku Komisja musi wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi ustawę na posiedzeniu plenarnym. Dotychczas sprawozdawcą był pan przewodniczący Paweł Arndt. Proponuję, żeby w dalszym ciągu pełnił tę funkcję. Czy pan przewodniczący wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PawełArndt">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Stwierdzam, że pan przewodniczący Paweł Arndt został wybrany sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#KrystynaSkowrońska">Także w tej sprawie z uwagi na termin wystąpiłam do Ministra Spraw Zagranicznych o opinię o zgodności ustawy z prawem unijnym. Opinia będzie dołączona do sprawozdania Komisji z prac nad uchwałą Senatu.</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym paniom i panom, tym razem najpierw niż gościom, podziękować za wyrozumiałość. W dniu dzisiejszym na posiedzeniach mieliśmy różne sytuacje, ale szczęśliwie dobrnęliśmy do końca. A zatem paniom i panom posłom serdecznie dziękuję za dzisiejszą dobrą współpracę. Naszym gościom chciałabym podziękować za udział w posiedzeniu Komisji. Dziękuję Biuru Legislacyjnemu, Biuru Analiz Sejmowych, pani minister wraz z panią dyrektor, Sekretariatowi.</u>
          <u xml:id="u-64.3" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>