text_structure.xml
18.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na rok 2015 (druk sejmowy 2779) w zakresie części budżetowych należących do właściwości Komisji Finansów Publicznych, czyli części 70 i 58, oraz w zakresie planu finansowego rzecznika ubezpieczonych. Czy są państwa uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym przywitać w imieniu pań i panów posłów uczestniczących w posiedzeniu Komisji przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych. Witam panią Dorotę Podedworną-Tarnowską – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, panią Halinę Dmochowską – wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego, pana Andrzeja Jakubiaka – przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, oraz panią Aleksandrę Wiktorow – rzecznika ubezpieczonych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja rozpoczyna rozpatrywanie części należących do wyłącznej właściwości Komisji Finansów Publicznych. Posłowie, członkowie Komisji Finansów Publicznych, otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały są dostępne w folderze secure sources na państwa iPadach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Rozpatrywanie projektu budżetu będzie odbywało się w następującym porządku: wystąpienie posła wyznaczonego przez prezydium Komisji do zreferowania odpowiedniej części budżetowej, następnie pytania państwa posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Uprzejmie proszę panią poseł Renatę Zarembę o zreferowanie projektu budżetu w tej części. Bardzo proszę, pani poseł Renata Zaremba.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RenataZaremba">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, na wstępie zaznaczę, że budżet Komisji Nadzoru Finansowego jest budżetem samofinansującym się. Oznacza to, że wydatki pokrywane są z dochodów wnoszonych przez nadzorowane podmioty. Przechodząc do omawiania planowanych dochodów Komisji Nadzoru Finansowego na 2015 r., które mają wynieść 226.855 tys. zł. W porównaniu do planu na 2014 r. będą wyższe o 2716 tys. zł. Z planowanych dochodów na 2015 r. największe wpłaty, bo 56,6% całości dochodów, będą pochodziły z zaliczek z tytułu kosztów nadzoru bankowego, wnoszonych między innymi przez instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, SKOK. Mają one wynieść 125.128 tys. zł, czyli o 357 tys. zł mniej w stosunku do planu na 2014 r. Kolejne opłaty są wnoszone z tytułu kosztów nadzoru przez podmioty rynku kapitałowego, a więc opłaty za egzaminy na maklerów, brokerów, doradców inwestycyjnych. Zaplanowano je w kwocie 46.244 tys. zł, co stanowi 20,9% ogółu dochodów, w tym 523 tys. zł z tytułu egzaminów. Kolejne 16% stanowią zaliczki z tytułu kosztów nadzoru wnoszonych przez zakłady ubezpieczeń w kwocie 35.355 tys. zł oraz wpłaty zaliczek z tytułu kosztów nadzoru wnoszone przez powszechne towarzystwa emerytalne, co stanowi 6,6% wpłat, to jest 14.736 tys. zł. Prognoza pozostałych dochodów stanowiących dochody budżetu państwa, to kwota 5392 tys. zł. Będą one nominalnie niższe w porównaniu do planu na 2014 r. o 6,9%. Są to między innymi grzywny, mandaty, kary pieniężne, odsetki od nieterminowych wpłat z tytułu podatków i opłat. W tym miejscu warto podkreślić, że na dzień 30 czerwca 2014 r. zaległości z tytułu kar z odsetkami wynosiły 12.644 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RenataZaremba">Jeśli chodzi o wydatki Komisji Nadzoru Finansowego ujęte w części 70, to zaplanowano je na poziomie 221.478 tys. zł. Są one wyższe w porównaniu do 2014 r. o 1,4%. Zaplanowano między innymi zwiększenie wydatków bieżących o 1,7% w stosunku do 2014 r., a więc na kwotę 186.088 tys. zł. Wydatki w budżecie na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń zaplanowano dla 980 etatów, czyli na poziomie 2014 r. W tym miejscu jest uwaga ujęta przez Komisję Nadzoru Finansowego w sprawozdaniu: uzgodniono dodatkowo 20 etatów na 2015 r. Jest to uzgodnione z Ministerstwem Finansów. Średnie planowane wynagrodzenie jest na poziomie 2014 r. i wynosi 8230 zł. Łącznie na wynagrodzenia w 2015 r. planowana jest kwota 98.366 tys. zł. Ta kwota jest taka sama jak w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RenataZaremba">Wydatki majątkowe zaplanowano na 2015 r. w kwocie 35.300 tys. zł, a więc również na poziomie wydatków 2014 r. Wzrost wydatków zaplanowano w paragrafie – Różne opłaty i składki. Tu w planie na 2015 r. odnotowujemy kwotę 500 tys. zł, a więc jest to wzrost w porównaniu do planu na 2014 r. o 300 tys. zł. Kwota ta związana jest ze wzrostem kosztów ubezpieczeń nowego majątku. Znaczący wzrost widoczny jest również w zaplanowanych wydatkach związanych ze składkami do organizacji międzynarodowych. Uczestnictwo związane jest z naszym członkostwem w Unii Europejskiej. W 2014 r. była to kwota 12.000 tys. zł. Plan na 2015 r. to kwota 15.093 tys. zł. Kolejny wzrost wydatków jest ujęty w paragrafie – Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego. Jest to wzrost o 100%, a więc wydatki zaplanowano w wysokości 200 tys. zł. Pozostałe wydatki nie budzą wątpliwości. W większości są one zaplanowane na poziomie roku 2014.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RenataZaremba">W podsumowaniu zaznaczam, że budżet Komisji Nadzoru Finansowego nie wpływa na wysokość deficytu budżetowego. Proponuję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej na 2015 r. w tej części. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo pani poseł. Otwieram dyskusję w tej części. Jeżeli nie ma pytań państwa posłów, to chciałabym odnieść się do jednej uwagi, którą przestawiło Biuro Analiz Sejmowych, mówiącej o zwróceniu się przez Komisję Nadzoru Finansowego – rozumiem, że do ministra finansów – o wyasygnowanie kwoty prawie 2400 tys. zł na realizację dyrektywy ZAFI dotyczącej zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi. W tym przypadku chciałabym zapytać panią minister, jak wygląda przygotowanie do przekazania środków i implementacji dyrektywy dotyczącej zarządzania alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, bardzo dziękuję. Rzeczywiście, Komisja Nadzoru Finansowego zwróciła się o taką kwotę i wyasygnowanie 20 etatów z przeznaczeniem na realizację tych zadań. Ponieważ jednak założenia dotyczące implementacji tej dyrektywy zostały przez rząd przyjęte w marcu tego roku i projekt przepisów ustawy jest w tej chwili przygotowywany w Rządowym Centrum Legislacyjnym, uznaliśmy, że przepisy tej ustawy będą wdrażane dopiero później. Tak naprawdę nie wiemy jeszcze kiedy, ale zrobimy wszystko, żeby były wdrożone jak najszybciej. W związku z tym, nie mając pewności, czy będzie rzeczywiście potrzebna taka liczba nowych etatów założyliśmy, że te środki znajdą się w rezerwie na zmiany systemowe i zmiany organizacyjne, w tym nowe zadania. Ta kwota jest przewidziana w rezerwie celowej, a nie bezpośrednio przypisana do limitu urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wiem, że po wprowadzeniu tych rozwiązań podmioty będą same płaciły i wtedy budżet nie będzie pokrywał tych kosztów. Rozumiem, że to jest na czas przygotowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DorotaPodedwornaTarnowska">Jak państwo doskonale wiecie, w przypadku kosztów nadzoru podmioty zawsze składają się na ten cel. Jest to tylko i wyłącznie rozliczane przez budżet państwa, natomiast, jak też państwo doskonale wiecie, nadwyżki są rozliczane i zwracane podmiotom. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są inne uwagi państwa posłów do tej części budżetowej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KrystynaSkowrońska">Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła tę część budżetową.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przystępujemy do realizacji pkt 2 – Plan finansowy osoby prawnej z załącznika 14 – Rzecznika Ubezpieczonych. Referuje również pani poseł Renata Zaremba.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RenataZaremba">Dziękuję, pani przewodnicząca. Środki na działalność rzecznika ubezpieczonych i Biura Rzecznika Ubezpieczonych finansowane są z wpłat zakładów ubezpieczeń, otwartych funduszy emerytalnych, jak też zagranicznych zakładów ubezpieczeń, na które od lutego 2014 r. ustawa nałożyła obowiązek wpłat. Dodatkowym źródłem są między innymi przychody operacyjne i wpłaty za czynności sądowe. Jeśli chodzi o plan finansowy rzecznika ubezpieczonych, to przychody planowane na 2015 r. wynoszą 7551 tys. zł. Tym samym zwiększyły się w stosunku do planowanych w 2014 r. W roku bieżącym wynosiły one 7094 tys. zł, czyli jest wzrost o kwotę 457 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RenataZaremba">Jeśli natomiast chodzi o prognozę kosztów działalności na 2015 r., to jest to kwota 7551 tys. zł. Jest ona wyższa o 177 tys. zł w stosunku do planu roku 2014. Największe koszty stanowią oczywiście wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Zaplanowano je na kwotę 4431 tys. zł i są wyższe od tych planowanych na 2014 r. o kwotę 126 tys. zł. Do kosztów zaliczam również ubezpieczenia społeczne – zostały one zaplanowano w kwocie 606 tys. zł – oraz usługi obce. Kwota ta wynosi 1741 tys. zł i jest wyższa w porównaniu do 2014 r. o 69 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RenataZaremba">Nadmienię, że instytucja rzecznika ubezpieczonych korzysta, jak w poprzednim roku, z kredytu w ramach rachunku bieżącego Banku Gospodarstwa Krajowego w celu zachowania płynności finansowej. Wszystkie uwagi, które były wcześniej przedstawiane przez Najwyższą Izbę Kontroli, zostały usunięte przez rzecznika ubezpieczonych. To trzeba podkreślić.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RenataZaremba">Rekomenduję Wysokiej Komisji przyjęcie planowanego budżetu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Czy są pytania państwa posłów do tej części budżetowej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaSkowrońska">Wobec niezgłoszenia pytań do tej części budżetowej stwierdzam, że rozpatrzyliśmy ją.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji pkt 3, części 58 – Główny Urząd Statystyczny. Referat w imieniu Komisji Finansów Publicznych przedstawi pan poseł Krzysztof Kłosowski. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrzysztofKłosowski">Dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w roku 2015 w ramach części 58 budżetu państwa działalność statutową prowadzić będzie 20 jednostek budżetowych statystyki publicznej. Jest to 16 urzędów statystycznych wraz z ich oddziałami, centrala GUS, zakład wydawnictw statystycznych, Centrum Informatyki Statystycznej, Centralna Biblioteka Statystyczna oraz instytucja gospodarki budżetowej – Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS. W przedstawionym Wysokiej Komisji projekcie budżetu na rok 2015 przewiduje się dochody budżetowe na poziomie 3335 tys. zł. Kwota ta stanowi 89,1% przewidywanego wykonania ustawy budżetowej na rok bieżący. Spadek dochodów jest związany z nieplanowaniem w roku 2015 dochodów z tytułu wzrostu kosztów poniesionych w latach poprzednich na realizację badań finansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Niższe dochody wynikają również z mniejszego zainteresowania publikacjami danych statystycznych w formie papierowej. Coraz większa liczba danych statystycznych jest dostępna nieodpłatnie w formie elektronicznej na stronach internetowych GUS. Plan dochodów budżetowych nie budzi zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KrzysztofKłosowski">Analizując wydatki budżetowe, należy wskazać, że ich limit został ustalony w wysokości 398.124 tys. zł, w tym 23.271 tys. zł na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej. Jest to kwota wydatków wyższa o 2963 tys. zł od przewidywanego wykonania w roku bieżącym. Zdecydowaną większość wydatków stanowią te o charakterze obligatoryjnym, czyli wynagrodzenia członków korpusu służby cywilnej, wynagrodzenia pracowników, składki na ubezpieczenia, odpisy na Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz honoraria z tytułu zakupu usług obejmujących tłumaczenia, wykonanie ekspertyz, analiz i opinii. W obrębie struktury rodzajowej wydatków obligatoryjnych, kwota wynikająca z planu na rok 2015 jest wyższa o 1669 tys. zł względem przewidywanego wykonania w roku 2014. Wydatki rzeczowe służące zapewnieniu ciągłości realizacji zadań statutowych statystyki publicznej mają w 2015 r. kształtować się na poziomie 27.577 tys. zł. W porównaniu do roku 2014 największy procentowy wzrost odnotowujemy w strukturze odnoszącej się do poziomu wydatków na programy operacyjne. Projekt wydatków na określone zadania jest więc uzasadniony i nie budzi wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KrzysztofKłosowski">Projekt planu wynagrodzeń na rok 2015 dla jednostek budżetowych został ustalony w wysokości 274.817 tys. zł. W porównaniu do przewidywanego wykonania w roku 2014 odnotowujemy wzrost wynagrodzeń o 2200 tys. zł. Na wskazaną sumę składa się wzrost wynagrodzeń o 332 tys. zł i wzrost dodatkowego wynagrodzenia rocznego o 1878 tys. zł. Na 2015 r. dokonana została zmiana planowanych etatów podyktowana koniecznością zmiany struktury zatrudnienia w poszczególnych grupach pracowniczych oraz dostosowania do faktycznych potrzeb. Brak informacji dotyczących zatrudnia uniemożliwia analizę danych dotyczących wielkości i zmian przeciętnego wynagrodzenia. Bardzo proszę panią prezes o odniesienie się do tej części mojego wystąpienia.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KrzysztofKłosowski">W odniesieniu do działalności Centrum Badań i Edukacji Statystycznej w Jachrance projekt planu finansowego na 2015 r. przewiduje przychody w kwocie 16.875 tys. zł, natomiast koszty funkcjonowania mają zamknąć się w kwocie 16.850 tys. zł. Wynik brutto ma wynieść 25 tys. zł, natomiast netto – 12 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KrzysztofKłosowski">Plan budżetu na rok 2015 w części 58 – Główny Urząd Statystyczny, po raz kolejny zakłada dochody na poziomie niższym, a wydatki na poziomie wyższym, aniżeli wartość przewidywana ustawami budżetowymi na rok bieżący oraz na lata poprzednie. Jednakże, zarówno plan dochodów jak i plan wydatków nie budzą zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#KrzysztofKłosowski">W związku z tym, że projekt budżetu pozwala na realizację zaplanowanych zadań, rekomenduję Wysokiej Komisji pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo panu posłowi, który w swoim wystąpieniu zawarł pytanie do prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. To będzie pierwsze pytanie. Czy są jeszcze pytania państwa posłów? Nie słyszę. Poproszę panią prezes Halinę Dmochowską o udzielenie odpowiedzi na zadane przez pana posła Kłosowskiego pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#HalinaDmochowska">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to w całej statystyce publicznej, czyli w centrali i w urzędach statystycznych, łącznie we wszystkich służbach, oscyluje w granicach 6 tys. osób i nie rośnie. Przeciętne wynagrodzenie w 2013 r. bez trzynastki wyniosło 3462 zł, z trzynastką – 3717,96 zł. Za pierwsze półrocze tego roku przeciętne wynagrodzenie bez trzynastki wyniosło 3439,50 zł, z trzynastką – 3964 zł. To tyle. Nie wiem, czy pan poseł jest usatysfakcjonowany tą informacją. Przepraszam, ona powinna znaleźć się w materiale. Jeśli jej nie ma, to następnym razem musimy się poprawić pod tym względem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Innych pytań do tej części budżetowej nie było. Stwierdzam, że zakończyliśmy omawianie projektu w częściach budżetowych, które zostały dzisiaj zaplanowane na posiedzenie Komisji. Rozstrzyganie w sprawie wniosków czy poprawek dotyczących tych części budżetowych oraz innych, będzie odbywało się po zakończeniu cyklu posiedzeń budżetowych Komisji zgodnie z harmonogramem. Planujemy, że będzie to najpóźniej 4 grudnia 2014 r.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaSkowrońska">Informuję, że wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Protokół z posiedzenia, z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu, zostanie wyłożony w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>