text_structure.xml 53.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii Komisji Spraw Wewnętrznych o sprawozdaniu z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. z druku sejmowego nr 2445 w zakresie właściwych części budżetowych. Ponadto mamy zaopiniowanie wniosku ministra spraw wewnętrznych w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na 2014 r., a także zaopiniowanie wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KrystynaSkowrońska">Czy są uwagi państwa posłów do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu pań i panów posłów chciałam przywitać przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej oraz innych urzędów i instytucji państwowych, uczestniczących w naszym posiedzeniu. Witam serdecznie pana Jacka Kapicę – podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Piotra Stachańczyka – sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, pana Marka Kowalskiego – zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, pana Marka Borkowskiego – zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej, a także osoby państwu towarzyszące oraz przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli, którzy będą przedstawiać opinie o poszczególnych częściach budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego porządku dziennego. Kontynuując rozpatrywanie opinii komisji sejmowych, posłowie członkowie Komisji Finansów Publicznych otrzymali opinię Komisji, a także opracowanie Biura Analiz Sejmowych. Jednocześnie informuję, że te materiały są dostępne w formie elektronicznej.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KrystynaSkowrońska">Przyjmujemy identyczny tryb procedowania, jak przy poprzednich częściach budżetowych. Jest to tryb następujący: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, wystąpienie przedstawiciela NIK, pytania państwa posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowej oraz dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KrystynaSkowrońska">Realizując porządek dzisiejszego posiedzenia, poprosiłabym o przedstawienie opinii przedłożonej przez Komisję Spraw Wewnętrznych. Posłem referentem jest pan poseł Edward Siarka, a koreferentem jest pan poseł Konstanty Oświęcimski.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#KrystynaSkowrońska">Pan poseł Edward Siarka. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, pani przewodnicząca. W imieniu Komisji Spraw Wewnętrznych chciałem przedstawić dochody i wydatki części budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne za 2013 r. oraz opinię Komisji, dotyczącą dochodów, wydatków, jak i też poszczególnych rezerw budżetowych oraz części 85 – Wydatki wojewodów w zakresie ochrony przeciwpożarowej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o dochody w 2013 r., to zostały one zrealizowane w ponad 110% i zamknęły się kwotą 119.408 tys. zł. Dochody te są realizowane w dziale Administracja publiczna. Tutaj zostały zrealizowane w wysokości 13.428 tys. zł. Chcę zwrócić uwagę, że w tej kwocie 9330 tys. zł to są dochody z tytułu kar umownych. M.in. 8221 tys. zł to kara za niezrealizowanie w terminie umowy na uruchomienie ogólnopolskiej sieci telefonu alarmowego 112. Komisja omawiała tę sprawę szczegółowo.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#EdwardSiarka">Dochód realizowany jest też w części 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. Są to dochody budżetu państwa z tytułu nienależnie pobranych świadczeń przez funkcjonariuszy – to jest kwota 9151 tys. zł. Oznacza to, że ci funkcjonariusze, którzy pobrali jakieś świadczenia emerytalno-rentowe, a okazało się w ciągu roku, że takie prawo im nie przysługiwało, zwracają pieniądze do budżetu. To jest kwota 9151 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#EdwardSiarka">Następnie w dziale 754 dochody zrealizowano w wysokości 66.812 tys. zł. Na tę kwotę składają się głównie dochody z najmu, dzierżawy, różnego rodzaju grzywien i kar oraz różnych opłat, sprzedaży mienia, a także wpływy z usług.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#EdwardSiarka">W dziale 756 – Dochody od osób prawnych i fizycznych, zrealizowano je w wysokości 30.000 tys. zł. Jest to wpłata Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych z tytułu dywidendy. We wcześniejszych latach nie było takiej pozycji. Teraz po stronie dochodów mamy taką pozycję w tej części budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#EdwardSiarka">Dział 803 – Szkolnictwo wyższe. Plan dochodów – 3 tys. zł – nie został zrealizowany. Są to niewielkie środki, stanowiące odsetki od środków z kont bankowych, którymi dysponuje Szkoła Główna Służby Pożarniczej. Takich środków w 2013 r. nie było.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#EdwardSiarka">Ochrona zdrowia – dochody w wysokości 17 tys. zł z tytułu opłat za czynności Państwowej Inspekcji Sanitarnej zrealizowano w całości.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o część dochodową, to Komisja pozytywnie i bez uwag zaopiniowała tę część oraz wnosi o jej przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#EdwardSiarka">Część 42. Wydatki w tej części w 2013 r. były zaplanowane w kwocie 18.560.841 tys. zł. W ciągu roku wydatki były zwiększone o 390.000 tys. zł do kwoty 18.951.151 tys. zł. Na koniec roku wydatki zrealizowano w kwocie 18.911.785 tys. zł. Na ogólną kwotę wydatków w części 42 składają się: 175.588 tys. zł – to są dotacje, 8.039.876 tys. zł – świadczenia na rzecz osób fizycznych, 10.152.802 tys. zł – wydatki bieżące, 446.737 tys. zł – wydatki majątkowe, 96.782 tys. zł – współfinansowanie projektów unijnych i 147.098 tys. zł – budżet środków europejskich.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#EdwardSiarka">Budżet według działów w części 42 przedstawił się następująco. W dziale 710 – Działalność usługowa – planowano wydatki w wysokości 20 tys. zł, zrealizowano w wysokości 6 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#EdwardSiarka">W dziale 750 – Administracja publiczna – planowana kwota wydatków to 45.507 tys. zł i została w ciągu roku zwiększona o 37.724 tys. zł. Myślę, że to jest ważna informacja – nastąpiło to w związku z przeniesieniem realizacji projektów pl.ID – Polska Karta z części 27 budżetu – Informatyzacja do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Mówię o tym dlatego, że jeżeli ktoś szczegółowo analizuje wydatki, to widać, iż jest to pokaźna kwota. Trzeba zatem odnotować, że wynika ona z przeniesienia zadań związanych z powstawaniem i projektowaniem karty do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Dysponentem środków w tym dziale jest MSW, które dysponowało kwotą 182.308 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#EdwardSiarka">Centrum Personalizacji Dokumentów dysponowało kwotą 248.654 tys. zł i Urząd do spraw Cudzoziemców dysponował kwotą 35.923 tys. zł. Takie kwoty zostały wydatkowane w 2013 r. W tym miejscu chciałem również poinformować członków Komisji – abyśmy mieli jakieś wyobrażenie o zadaniach, a zwłaszcza o zadaniach, jakie realizuje Centrum Personalizacji Dokumentów – że w 2013 r. łącznie wydano 5723 tys. dokumentów, takich jak: dowody, paszporty, różnego rodzaju karty i legitymacje, które są wytwarzane przez CPD.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#EdwardSiarka">W dziale 752 – Obrona cywilna, wydano kwotę 30 tys. zł na szkolenia obronne policjantów.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#EdwardSiarka">Dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. Wydatki są realizowane przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSW. W ciągu roku plan wydatków w tym dziale zwiększono o 312 tys. zł i wydatkowano kwotę 7.717.005 tys. zł. Wypłacono: 145.887 emerytur, 38.956 rent rodzinnych i 17.200 rent inwalidzkich. Łącznie w 2013 r. wypłacano 202.043 świadczenia. W stosunku do 2012 r. liczba osób, którym udzielono świadczeń wzrosła o 4758. Jeżeli chcielibyśmy to porównać z wcześniejszymi latami, to ta liczba mniej więcej utrzymuje się od lat na tym samym poziomie i jest to około 5 tys. osób. Tyle osób, uprawnionych do wypłat z zakładu emerytalnego, co roku przybywa w systemie.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#EdwardSiarka">W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, w ciągu roku wydatki zwiększono o 337.205 tys. zł do kwoty 10.549.885 tys. zł. Ostatecznie wydatkowano 10.529.005 tys. zł. Dysponentem środków w tym dziale jest samo ministerstwo, Policja, Państwowa Straż Pożarna, Straż Graniczna, Biuro Ochrony Rządu, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa i Zarząd Zasobów Mieszkaniowych. W dziale tym na dotacje na działalność bieżącą wydatkowano łącznie 79.273 tys. zł, w tym są środki na Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy, na dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych, Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego czy Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#EdwardSiarka">W tym miejscu chciałem zwrócić uwagę, że Komisja dysponowała na wczorajszym posiedzeniu również raportem Najwyższej Izby Kontroli, która zwrócił uwagę, że wysokość środków, przeznaczonych z budżetu państwa na utrzymanie TOPR i GOPR, jest niewystarczająca w stosunku do zadań, które są nałożone na te podmioty i stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#EdwardSiarka">Na świadczenia dla osób fizycznych wydano 376.096 tys. zł, w tym mieszczą się dopłaty do wypoczynku policjantów, wypłaty równoważnika za brak lokalu mieszkalnego, czy na pomoc mieszkaniową, oraz na inne tego typu wydatki socjalne – jak można ogólnie powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#EdwardSiarka">Wydatki bieżące zamknęły się w tym dziale kwotą 9.623.161 tys. zł i są przeznaczone na wypłatę uposażenia wraz z pochodnymi, wraz z wydatkami pozapłacowymi. Jest to utrzymanie sprzętu, obiektów, zakup energii, sprzętu, naprawy, koszty żywności, łączności itd. – czyli generalnie wydatki te są ponoszone na to, żeby utrzymać w ruchu np. Policję. W dziale tym – również na wydatki majątkowe – wydano w 2013 r. kwotę w wysokości 378.355 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#EdwardSiarka">Średnioroczny poziom zatrudnienia w tym dziale wyniósł 150.314 osób, z tego 121.373 osoby to są funkcjonariusze, 14.225 osób to są członkowie Korpusu Służby Cywilnej i 14.716 osób to są osoby nieobjęte mnożnikowym systemem wynagradzania. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy wyliczono na kwotę 4433 zł, a pracowników na 2944 zł. Chcę dodać, że w 2013 r. w jednostkach organizacyjnych Policji było zatrudnionych 96.404 funkcjonariuszy na planowany w budżecie poziom zatrudnienia w liczbie 102.309 funkcjonariuszy. Mamy zatem cały czas do czynienia z tym samym zjawiskiem, co w poprzednich latach – poziom zatrudnienia funkcjonariuszy Policji jest niższy od poziomu zaplanowanego w budżecie.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#EdwardSiarka">Dział 803 – Szkolnictwo wyższe. Plan wydatków w ciągu roku zwiększono w tym dziale o 4781 tys. zł i wyniósł on 95.382 tys. zł. Są to głównie środki na utrzymanie Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. W tym są również stypendia dla studentów i doktorantów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#EdwardSiarka">W dziale 851 – Ochrona zdrowia, plan wydatków zrealizowano w kwocie 51.297 tys. zł. Są to głównie środki na dotację dla ZOZ-ów realizujących inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#EdwardSiarka">Dział 852 – Pomoc społeczna. Wydatki wyniosły w tym dziale 53.055 tys. zł. Są to głównie wydatki na pomoc dla cudzoziemców.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o budżet środków europejskich – to jest następna kwestia, którą opiniowała i badała Komisja – to zostały one zrealizowane w 89% w kwocie 147.098 tys. zł. Jeżeli chodzi o środki unijne, to Komisja powinna wiedzieć, że w ramach tej części budżetowej realizowane są duże projekty informatyczne, co do których również pojawiły się zastrzeżenia, związane z prawidłowością wykorzystania środków. NIK oczywiście badała tę sprawę i Komisja również zajmowała się tą kwestią. Chodzi tutaj głównie o funkcjonowanie Centralnego Ośrodka Informatyki.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#EdwardSiarka">Część 85 – Budżety wojewodów w zakresie ochrony przeciwpożarowej i obrony cywilnej. Dochody realizowano w dziale 754 i zrealizowano je w wysokości 4836 tys. zł. Są to dochody komend Państwowej Straży Pożarnej – głównie z najmu i dzierżawy.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#EdwardSiarka">Natomiast jeżeli chodzi o wydatki w części 85, to wyniosły one 2.270.739 tys. zł, z czego 2.224.418 tys. zł to są wydatki na funkcjonowanie PSP w poszczególnych województwach i 26.321 tys. zł to jest obrona cywilna. Jeżeli chodzi o PSP to wiadomo, że są to głównie wydatki związane z wynagrodzeniami prawie 30 tys. funkcjonariuszy PSP, bo tylu ich mamy w kraju. Chciałem Komisji zwrócić uwagę, że w stosunku do 2012 r. zatrudnienie w PSP zostało zmniejszone o 132 osoby. Przeciętne uposażenie funkcjonariuszy wyniosło 4254 zł, natomiast pracowników cywilnych – 3024 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o rezerwy, związane z tą częścią budżetową, to mamy tu pomoc dla repatriantów. Środki zostały wykorzystane w wysokości 8.000.566 zł. Są to głównie środki na mieszkania, naukę języka, koszty transportu repatriantów zza wschodniej granicy.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#EdwardSiarka">Pozycja 15 – Pomoc dla cudzoziemców. Tutaj wydatkowano kwotę 3002 tys. zł, głównie na zasiłki i ubezpieczenie.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#EdwardSiarka">Pozycja 22 – Budowa i modernizacja oraz utrzymanie przejść granicznych w ramach wewnętrznej granicy Schengen. Wydatkowano tutaj kwotę 45.360 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#EdwardSiarka">Pozycja 36 – Program „Razem Bezpieczniej”. Wydatkowano kwotę 2997 tys. zł. Są to dotacje dla jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#EdwardSiarka">Pozycja 43 – Skutki podwyżek dla funkcjonariuszy PSP, BOR i SG. Środki rozdysponowano w wysokości 318.221 tys. zł na wzrost uposażenia funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#EdwardSiarka">Pozycja 56 – Zakup blankietów dowodów osobistych. Wydatkowano na ten cel kwotę 13.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#EdwardSiarka">Pozycja 69 – Środki na modernizację Policji, SG, PSP i BOR oraz CBA. Wydatkowano kwotę 150.000 tys. zł, w tym na wydatki bieżące – 53.713 tys. zł, a na wydatki majątkowe – 61.188 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#EdwardSiarka">Jeszcze mamy fundusze celowe. W ramach tej części budżetowej funkcjonowało pięć funduszy celowych.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#EdwardSiarka">Fundusz – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Fundusz ten uzyskał przychody w wysokości 103.827 tys. zł. Natomiast wydatkowano na realizację celów Funduszu kwotę 74.088 tys. zł. Stan środków na koniec roku wynosił 171.744 tys. zł. Wiadomo, że środki te są przeznaczane na inwestycje, realizowane na podstawie umów zawartych z Centralnym Ośrodkiem Informatyki.</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#EdwardSiarka">Drugi jest Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego. Fundusz uzyskał przychody w wysokości 5705 tys. zł. Wydatkowano w 2013 r. 2943 tys. zł. Stan środków tego Funduszu na koniec roku wynosił 14.408 tys. zł. Są to wydatki związane z realizacją inwestycji i zakupów sprzętu dla Policji, SG i BOR.</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#EdwardSiarka">Trzeci fundusz – Fundusz Wsparcia Policji – uzyskał przychody w wysokości 60.484 tys. zł. Wydatkowano 60.345 tys. zł. Na koniec roku stan środków tego Funduszu wynosił 1781 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#EdwardSiarka">Następnie mamy czwarty fundusz – Fundusz Wsparcia Straży Granicznej. Przychody Funduszu wyniosły 2068 tys. zł, a wydatki 2110 tys. zł. Stan środków tego Funduszu na koniec roku wynosił 6 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#EdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Tutaj uzyskano przychody w wysokości 29.504 tys. zł, a wydatkowano 27.899 tys. zł. Stan środków Funduszu na koniec roku wynosił 5145 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#EdwardSiarka">Mamy jeszcze dwie instytucje. Centralny Ośrodek Informatyki uzyskał przychody w wysokości 132.335 tys. zł, a wydatkowano 100.315 tys. zł. Zysk netto Centralnego Ośrodka Informatyki wynosi 25.851 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#EdwardSiarka">Centrum Usług Logistycznych. Uzyskano przychody w wysokości 42.859 tys. zł, a wydatkowano 44.640 tys. zł. Stan środków na koniec roku wyniósł w Centrum Usług Logistycznych 1785 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#EdwardSiarka">Podsumowując: jeśli chodzi o część 42 – dochody i wydatki, poszczególne fundusze, wydatki środków UE oraz część 85 w zakresie bezpieczeństwa pożarowego i poszczególne pozycje rezerwy – Komisja wniosła o przyjęcie sprawozdania. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękujemy. Koreferat w imieniu Komisji Finansów Publicznych wygłosi pan poseł Konstanty Oświęcimski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KonstantyOświęcimski">Pani przewodnicząca, panowie ministrowie, panowie komendanci, szanowni państwo. Poseł z Komisji Spraw Wewnętrznych bardzo szczegółowo omówił całość działu 42, a więc sprawy wewnętrzne i budżety wojewodów. Przedstawił również opinię Komisji, która jest opinią pozytywną dla tej części. W związku z powyższym nie będę powtarzał tych liczb i danych na temat poszczególnych części finansowych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KonstantyOświęcimski">Chciałbym się skupić nad czymś, co po raz pierwszy pojawiło się w budżecie w zeszłym roku, to jest na programie standaryzacji komend i komisariatów Policji. Jest to program trzyletni, opracowany na lata 2013–2015 w celu poprawy wizerunku – zwłaszcza zewnętrznego – tych jednostek policyjnych, w których przecież pracuje ponad 75% funkcjonariuszy i pracowników cywilnych. Jest to związane bezpośrednio z kontaktem Policji ze społeczeństwem, a także jest to kwestia warunków pracy. Można powiedzieć, że jest to pierwszy program od kilkudziesięciu lat, który tak kompleksowo traktuje tę służbę.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#KonstantyOświęcimski">Ogólnie na ten cel w 2013 r. przeznaczono ze środków budżetu państwa ponad 309.000 tys. zł, z czego około 200.000 tys. zł z budżetu Policji oraz 111.000 tys. zł z rezerwy celowej na modernizację Policji. Wydatkowano blisko 100% zaplanowanych środków. Zrealizowano 247 zadań, w tym 131 inwestycji budowlanych oraz 116 remontów kompleksowych lub częściowych. A zatem, do końca 2015 r. na pewno substancja kubaturowa Policji znacznie się poprawi i te obrazki, które nieraz pojawiały się w prasie, odejdą już do lamusa jako historia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#KonstantyOświęcimski">W związku z powyższym nasuwa mi się taka myśl, jest to również pewna prośba do pani przewodniczącej. Ponieważ ten program kończy się w 2015 r., to jest prośba, aby może już zacząć pod egidą pani przewodniczącej pracować nad podobnym programem dla dwóch pozostałych służb mundurowych – dla Państwowej Straży Pożarnej i dla Straży Granicznej. Byłoby to niezwykle ważne. Przecież SG wykonuje swoje zadania w ramach ochrony bezpieczeństwa naszego kraju. Jest zawsze do dyspozycji. Jest też 30-tysięczna rzesza funkcjonariuszy PSP oraz licząca 600 tys. rzesza ochotników. Oni codziennie uczestniczą w 1200 różnych zdarzeniach. To wpływa na bezpieczeństwo naszego państwa, naszych obywateli. Dobrze byłoby, gdybyśmy mogli z wyprzedzeniem zrealizować kolejny taki program na kolejne lata.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#KonstantyOświęcimski">Na pewno będą o to wnosić poszczególni komendanci czy też służby. To może być pewnego rodzaju motorem napędowym inwestycji w jednostkach ratowniczo-gaśniczych oraz w placówkach SG, aby w ciągu kilku lat poprawić również w tym zakresie sytuację tych jednostek. Wiemy, że w kolejce do remontu czeka wiele strażnic i wiele komend powiatowych. Niektórych nie można poddać remontom, bo trzeba je wybudować od nowa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#KonstantyOświęcimski">Jak powiedziałem, straż podejmuje ponad 440 tys. interwencji średniorocznie w ostatnich latach. Tak, panie komendancie? Zgodnie z danymi straż pożarna ratuje około 50 tys. ludzi w różnych sytuacjach – tyle osób było rannych w ekstremalnych sytuacjach, w których występowało zagrożenie życia. Przecież straż pożarna działa, zarówno w przypadku katastrof budowlanych, jak i katastrof komunikacyjnych. Ta sytuacja, kiedy straż pożarna kojarzyła się nam tylko z laniem wody, już odeszła do historii. Ostatnie dni pokazały rolę straży przy katastrofach lotniczych. Również podczas powodzi widzimy, jak ważna jest to służba.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#KonstantyOświęcimski">W związku z powyższym sądzę, że byłoby naprawdę bardzo pozytywne, gdybyśmy przynajmniej w założeniach opracowali taki program jako Komisja Finansów Publicznych – oczywiście we współpracy z ministrem finansów.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#KonstantyOświęcimski">Druga sprawa. Mam pytanie do pana ministra. Wiadomo, że został zmieniony system emerytalny służb mundurowych. Jak to się ma do naboru, bo przecież jednym z argumentów przeciwko zmianie systemu emerytalnego było to, że praktycznie ta służba stanie się mało atrakcyjna dla tysięcy osób, które co roku zgłaszały się do poszczególnych służb – do Policji, do SG, do straży pożarnej. Jak to jest z ostatnimi naborami? Czy nadal jest tak wysoki procent chętnych, znacznie przewyższający liczbę etatów? Czy też jest jakaś zapaść?</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#KonstantyOświęcimski">Moja ogólna ocena finansów w poszczególnych działach jest pozytywna. Przychylam się również do opinii Komisji Spraw Wewnętrznych – a więc do opinii komisji branżowej – i do wniosku o udzielenie skwitowania za rok 2013. Podobna jest ocena NIK – pozytywna, a więc najwyższa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Uprzejmie proszę przedstawicieli NIK o zaprezentowanie opinii.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chcę powiedzieć panu posłowi Oświęcimskiemu, że trochę pan wybiegł w przyszłość od analizy roku 2013. Trochę czasu pan poseł poświęcił tej ważnej sprawie. Myślę, że będziemy o tym rozmawiać. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekBieńkowski">Bardzo dziękuję. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Marek Bieńkowski, dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego Najwyższej Izby Kontroli. Towarzyszy mi pan Mariusz Rycerski, koordynator kontroli w części 42.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarekBieńkowski">NIK oceniła pozytywnie wykonanie w 2013 r. budżetu państwa w części 42 – Sprawy wewnętrzne. Spośród sześciu jednostek objętych kontrolą w ramach części 42, cztery jednostki otrzymały ocenę pozytywną. Były to: MSW, Komenda Główna PSP, Komenda Główna SG oraz BOR. Dwie jednostki otrzymały ocenę pozytywną, mimo stwierdzonych nieprawidłowości. Była to Komenda Główna Policji i Nadwiślański Oddział SG.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarekBieńkowski">NIK pozytywnie oceniła również wykonanie w 2013 r. planów finansowych funduszy celowych, czyli Funduszu Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego, Funduszu – Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, Funduszu Wsparcia Policji oraz Funduszu Wsparcia Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#MarekBieńkowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Chcę poinformować, że w ocenie NIK sprawozdania MSW z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. przekazują prawdziwy obraz wykonania budżetu państwa w zakresie dochodów, wydatków, należności i zobowiązań. Najwyższa Izba Kontroli wydała również opinię bez zastrzeżeń o prawidłowości sprawozdań budżetowych, sporządzonych przez poszczególnych dysponentów podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych. NIK pozytywnie ocenił również wiarygodność ksiąg rachunkowych w odniesieniu do sprawozdawczości bieżącej i rocznej wszystkich jednostek objętych kontrolą.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#MarekBieńkowski">Miło mi poinformować Wysoką Komisję, że w wyniku kontroli okołobudżetowych udało się w dużej części uregulować wieloletnie zaniedbania, dotyczące rozliczenia zadań ujętych na koncie 080. W ten sposób zlikwidowano wieloletnie zaległości w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#MarekBieńkowski">Jesteśmy do dyspozycji Wysokiej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Rozpoczynamy zadawanie pytań. Pan poseł Wiesław Janczyk, przewodniczący podkomisji do spraw instytucji finansowych. Panie przewodniczący, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, panie i panowie posłowie, szanowni goście. Chciałem zabrać głos i rozwinąć trochę informacje, które tutaj padły, przy czym chodzi o dwa obszary spraw. Po pierwsze, z informacji o wynikach kontroli NIK dowiadujemy się, że w KG Policji została wydatkowana kwota 2760 tys. zł bez zachowania zasad, związanych z ustawą – Prawo zamówień publicznych. Chciałbym prosić o wyjaśnienie – dlaczego tak się stało?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#WiesławJanczyk">Druga sprawa dotyczy informacji, zawartych w dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpowodziowa. Mamy tam do czynienia z taką sytuacją, że zgodnie z planem zatrudnienie miało wynieść 150 tys. etatów, a w rzeczywistości wykonanie wyniosło 139.555 etatów. Oznacza to, że zrealizowano tylko 92,8% planu. W przeliczeniu na poszczególne służby oznacza to mniej więcej tyle, że w Policji zabrakło zatrudnienia dla 5800 osób, a w PSP zabrakło zatrudnienia dla 287 osób przy wydatkowaniu kwoty 7.813.985 tys. zł. Przypomnę, że plan wynosił prawie dokładnie tyle samo – 7.814.665 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#WiesławJanczyk">Zadaję to pytanie z tego powodu, że wydaje mi się, iż jest utrzymywany pewien stan fikcji. Uważam, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych warto powiedzieć o fakcie, który znakomicie ilustruje przykład przywołanych przeze mnie danych statystycznych. Warto powiedzieć o tym, że zamrożenie waloryzacji wynagrodzeń w administracji powoduje właśnie tego typu konsekwencje – żeby nie nazwać ich patologiami, bo widać gołym okiem, że mamy tutaj próbę ratowania się przez dysponentów tych części budżetowych, jeśli chodzi o wynagrodzenie. Być może chodzi o zatrzymanie wartościowych kadr. Jednakże patrząc z drugiej strony, gdyby w innej sferze – dla przykładu w NFZ – ktoś chciał zakontraktować usługi i nie dysponowałby właściwym usytuowaniem etatów w szpitalach czy w ZOZ-ach, to nie dostałby kontraktu na wykonywanie i świadczenie usług.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#WiesławJanczyk">Tutaj mamy trochę inną sytuację. Bynajmniej nie nawołuję do tego, żeby zwiększyć zatrudnienie w administracji – to nie jest moją rolą. Natomiast wydaje mi się niewłaściwe ciągnięcie tego niedostosowania stanu personalnego, stanu zatrudnienia, stanu etatowego, do powierzonych zadań. Stan zatrudnienia ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – bo wyobraźmy sobie brak 300 strażaków. Już nie mówię o policjantach, których brakuje prawie 6 tys. Tyle brakuje osób decydujących o bezpieczeństwie na ulicach, na drogach, w tramwajach, w środkach komunikacji publicznej. Brak 300 osób w zawodowej straży pożarnej oznacza brak na poziomie sześciu powiatowych jednostek PSP. To musi mieć konsekwencje w momencie, kiedy przychodzi służbom walczyć na przykład z żywiołem.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#WiesławJanczyk">Myślę, że w ten sposób jest spychana część zadań i obowiązków na służby ochotnicze, które nigdy nie odmawiają wsparcia straży zawodowej, ale doskonale wiemy o tym, że ich potencjał bardzo szybko się wyczerpuje. Gdybyśmy te 300 etatów zamienili na zatrudnienie osób, które mogłyby wykonywać swoje obowiązki, to myślę, że efekt dodany byłby efektem, którego oczekuje społeczeństwo – byłby to efekt pożądany.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#WiesławJanczyk">Jednocześnie utrzymuje się stan poważnego dyskomfortu, o czym mówił pan poseł, który wygłaszał koreferat. Jest tajemnicą Poliszynela, dlaczego jest takie wielkie zainteresowanie i tak duże są kolejki do zawodu policjanta. Dlatego, że prawdopodobnie sztucznie jest zaniżany nabór do tego zawodu – nieadekwatnie do potrzeb – ale w związku z próbą ominięcia zamrożenia płac w sektorze budżetowym.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#WiesławJanczyk">Dlatego uważam, że na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych trzeba powiedzieć, że król jest nagi. Utrzymywanie takiej patologicznej sytuacji będzie skutkowało jeszcze większym efektem niezadowolenia społecznego w momencie, kiedy trzeba będzie zrównoważyć tę pozycję oczekiwanych albo koniecznych wynagrodzeń z pozycją zatrudnienia etatowego. Chciałbym, aby państwo odnieśli się do tej sprawy jako dysponenci tych działów. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję panu posłowi. Nie widzę, by ktoś sygnalizował chęć zadania pytania, a zatem poprosiłabym o odpowiedź. Rozumiem, że odpowie pan minister Stachańczyk. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrStachańczyk">Może odpowiem na drugie pytanie, natomiast o odpowiedź na pierwsze pytanie, dotyczące zamówień publicznych w Komendzie Głównej Policji, poproszę dyrektora Wyżgowskiego z KGP.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PiotrStachańczyk">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące wakatów, to oczywiście jest tak, że w każdej formacji istnieją wakaty. To się wiąże z różnymi przesłankami. Po pierwsze, jest to też pewien element elastyczności systemu. Komendanci mają środki na zapełnienie tych wakatów co roku. Jeśli po przeprowadzonych analizach uważają, że wystarczy im niższa liczba etatów do wykonywania zadań, to taką liczbę etatów wykorzystują, a nabory przeprowadzają do tej wysokości.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PiotrStachańczyk">Przypomnę, że liczba etatów w Policji – w wymiarze około 103 tys., w tej chwili dokładnie 102.309, to jest liczba etatów ustanowionych ustawą budżetową z końca lat 90-tych. Od tamtej pory wiele spraw w Policji też się zmieniło – dokonano naboru wielu pracowników cywilnych, którzy zwolnili funkcjonariuszy do wykonywania zadań stricte policyjnych. Policja musi jednak w każdej chwili posiadać rezerwę na wypadek, gdyby się okazało, że poziom zagrożeń rośnie. Wtedy te wakaty zostaną niezwłocznie zapełnione.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PiotrStachańczyk">Podobna jest sytuacja w Straży Granicznej, którą nadzoruję. W zeszłym roku dokonaliśmy reorganizacji struktur SG w głębi kraju, co spowodowało odejście części funkcjonariuszy. Nabory nastąpiły w końcu roku albo nastąpią dopiero w roku bieżącym, w związku z tym te wakaty zawsze tam były, są i będą, ponieważ cały czas jest to system falujący. Dane podawane w sprawozdaniach, to są średnie dane z roku, które nie pokazują całego przebiegu zjawiska, tylko pewien punktowy obraz.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PiotrStachańczyk">To nie ma wpływu na kwestię naboru. Nabór odbywa się i w Policji, i w SG, w takim wymiarze, w jakim komendanci chcą, aby miał on miejsce. Odpowiadając na pytanie pana posła koreferenta mogę stwierdzić, że cały czas liczba osób chętnych do podjęcia służby w Policji, SG, w straży pożarnej czy w BOR zdecydowanie przewyższa liczbę etatów, które mamy do dyspozycji. To jest dobre zjawisko, bo pozwala wybierać do służby najlepszych kandydatów. Możemy wybierać, nie musimy obniżać poziomu egzaminów, oby tak było dalej. Ani zmiany w systemie emerytalnym, ani tegoroczne zmiany w systemie odpłatności za zwolnienia lekarskie, czyli jak to było medialnie mówione – likwidacja części przywilejów, w żaden sposób nie wpłynęły na zmiany w tym zakresie. Tyle tytułem informacji o wakatach.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PiotrStachańczyk">Teraz proszę pana dyrektora o informację, dotyczącą kwestii naruszenia wewnętrznych reguł w KGP odnośnie do zamówień publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JarosławWyżgowski">Jarosław Wyżgowski, zastępca dyrektora Biura Finansów KGP. Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Odpowiadając na pytanie pana posła chciałbym wyjaśnić, że w KGP w 2013 r. przeprowadzono ponad 300 postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. Zdecydowana większość, niemal wszystkie te postępowania, odbyły się w formie przetargu nieograniczonego, a więc w trybie zapewniającym maksymalną konkurencyjność wykonawców. Wyłącznie w jednym omawianym przypadku nastąpiło wyłączenie stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Podkreślam raz jeszcze, że na około 300 wszystkich postępowań o udzielenie zamówienia publicznego było to jedno wyłączenie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JarosławWyżgowski">Owo wyłączenie odbyło się na podstawie przesłanki, wynikającej z art. 4 pkt 5 ustawy – Prawo zamówień publicznych. Przesłanka ta zakładała, że zamawiający ma prawo wyłączyć stosowanie tej ustawy w sytuacji, kiedy wymaga tego istotny interes państwa, w szczególności związany z ochroną bezpieczeństwa publicznego. Może to także uczynić opcjonalnie, jeżeli zamówienie wiąże się z dostępem do informacji niejawnych, oznaczonych klauzulą tajne lub ściśle tajne.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JarosławWyżgowski">W przedmiotowym przypadku zamawiający – Komenda Główna Policji – skorzystał z przesłanki wyłączenia stosowania prawa zamówień publicznych z uwagi na ochronę interesu publicznego. Podstawą faktyczną do zastosowania tej przesłanki była konieczność zakupu konkretnych marek i modeli pojazdów, a to z kolei miało konkretny związek z zadaniami – a więc ze szczególnymi parametrami, które te samochody musiały posiadać z uwagi na charakter zadań, do których miały służyć. Dodam, że miały to być zadania o charakterze operacyjnym. Stąd też, zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, nastąpiło wyłączenie stosowania przepisów ustawy. Nie oznaczało to dowolności zakupu tego typu pojazdów. Zastosowano obowiązującą w takich przypadkach regulację wewnętrzną, to znaczy regulamin udzielania zamówień publicznych, zwerbalizowany w decyzji 250 Komendanta Głównego Policji w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBieńkowski">Czy można, pani przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaSkowrońska">Bardzo proszę. Pan dyrektor Bieńkowski, NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBieńkowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Komendant Główny Policji otrzymał obniżoną ocenę właśnie ze względu na stwierdzoną nieprawidłowość, wynikającą z niezastosowania reguł konkurencyjności. Chcę z całą mocą podkreślić, że pan komendant główny Policji nie złożył zastrzeżeń do tych ustaleń i w pełni się z nimi zgodził. W związku z tym nie mogę podzielić poglądu mojego przedmówcy, który stwierdził, że dokonują panowie zakupu pojazdów do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych w trybie jawnym, mając do tego przeznaczony fundusz, który rzeczywiście wyłącza konkurencyjność, fundusz operacyjny, z którego części można dokonywać tego rodzaju zakupów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#MarekBieńkowski">W związku z tym – nie chcąc wchodzić w jakąś głębszą polemikę – stwierdzam, że pan komendant główny Policji jako centralny organ przyjął ustalenia NIK i rozumiem, że tę nieprawidłowość w przyszłych zamówieniach, które będzie realizował, po prostu wyeliminuje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Pan minister Stachańczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrStachańczyk">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Zaszło oczywiście nieporozumienie. Pan dyrektor wyjaśniał, jak doszło do sytuacji i podniósł trochę inny element – nie ten, który wzbudził krytykę NIK. Rzeczywiście, wewnętrzne przepisy KGP są ustawione w taki sposób, że to zamówienie powinno być udzielone w inny sposób. Komendant główny Policji przyjął to do wiadomości i zamówienia w tym zakresie w przyszłości będą udzielane w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PiotrStachańczyk">Podkreślam jednak to, o czym mówił pan dyrektor – chodziło o jedno zamówienie na ponad 350 zamówień, które KGP przeprowadziła w roku objętym kontrolą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy punkt pierwszy porządku dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym przejść do punktu drugiego. Mamy do rozpatrzenia wniosek ministra spraw wewnętrznych w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na 2014 r. Umawiamy się, że wniosek zaprezentuje przedstawiciel ministra spraw wewnętrznych. Pan minister kieruje dyskusją i decyduje, kto przedstawia sprawę. Pan minister Stachańczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PiotrStachańczyk">Prosiłbym o przedstawienie tego wniosku dyrektora Departamentu Budżetu ministerstwa, pana dyrektora Budzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WładysławBudzeń">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo. Wniosek ministra spraw wewnętrznych dotyczy przeniesienia w planie finansowym Państwowego Funduszu Celowego CEPiK w 2014 r. 250 tys. zł z § 430 – Zakup usług pozostałych, do § 426 – Zakup energii.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#WładysławBudzeń">Jest to formalna propozycja, dlatego że dotychczas Centrum Zapasowe CEPiK – ponieważ to dotyczy tego podmiotu – finansowało zakup energii w formie zbiorowej należności wynikającej z zakupu pozostałych usług. Ponieważ wyodrębniono zakup energii jako pozycję dodatkową kosztów, a w planie finansowym CEPiK pozycja 426 – Zakup energii nie funkcjonowała, to minister spraw wewnętrznych zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych zwrócił się z prośbą do Ministra Finansów o wyrażenie zgody na dokonanie przeniesienia kwoty 250 tys. zł. Zgodę taką otrzymał od pani minister Majszczyk 20 czerwca 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#WładysławBudzeń">Kolejnym etapem, zgodnie z ustawą o finansach publicznych, jest zwrócenie się o pozytywną opinię do Komisji Finansów Publicznych, co niniejszym pan minister spraw wewnętrznych wykonał, występując 2 lipca z wnioskiem do pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#WładysławBudzeń">Chciałem zaznaczyć, że jest to zmiana formalna, która nie wpływa, ani na zwiększenie poziomu dochodów, ani na zwiększenie poziomu wydatków, ani też nie powoduje zmiany wymiaru działania funduszu celowego w układzie budżetu zadaniowego.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#WładysławBudzeń">W związku z tym zwracamy się do Komisji Finansów Publicznych z prośbą o pozytywne zaopiniowanie wprowadzenia tej formalnej zmiany w planie finansowym CEPiK. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KrystynaSkowrońska">Materiały w tej sprawie państwo posłowie otrzymali. Otwieram dyskusję. Czy są państwo posłowie chętni do zabrania głosu? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zaproponować przyjęcie opinii Komisji Finansów Publicznych do ministra spraw wewnętrznych w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, uchwalonej na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#KrystynaSkowrońska">„Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2014 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 lipca 2014 r., dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na rok 2014.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję zmian w planie finansowym Funduszu – Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na rok 2014, które zostały przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej opinii? Nie słyszę. Stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#KrystynaSkowrońska">Przechodzimy do zaopiniowania wniosku komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. W tym przypadku mamy wystąpienie komendanta głównego PSP i opinię ministra finansów. Przedstawia pan minister Piotr Stachańczyk.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#KrystynaSkowrońska">Panie ministrze, bardzo proszę – proszę decydować, kto dokona prezentacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrStachańczyk">Oczywiście. Prosiłbym o zabranie głosu zastępcę komendanta głównego PSP, pana nadbrygadiera Kowalskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekKowalski">Pani przewodnicząca, szanowni państwo. Komendant główny Państwowej Straży Pożarnej wnosi o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Państwowego Funduszu Celowego, jakim jest Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, poprzez przeniesienie środków pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu na rok 2014. Wnioskowane zmiany polegają na przeniesieniu pomiędzy paragrafami oraz na zwiększeniu i zmniejszeniu planu finansowego Funduszu. Są to zmiany, które nie miały wpływu na łączną kwotę przychodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#MarekKowalski">Zmiany w planie finansowym Funduszu obejmują, po pierwsze, przeniesienie na kwotę 3575 tys. zł pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu w ramach przychodów. Punkt drugi – przeniesienie na kwotę 6278 tys. zł pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu w ramach kosztów. Stan Funduszu na koniec roku nie uległ zmianie i pozostał na poziomie 2149 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#MarekKowalski">Uzasadnienie. Wnioskowane przez dysponentów Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej zmiany, polegające na zwiększeniu i zmniejszeniu przychodów i kosztów w planie finansowym, przeznaczone zostaną na wydatki inwestycyjne i modernizacyjne. W tym w szczególności wydatki zostaną przeznaczone na zakupy w poszczególnych jednostkach organizacyjnych PSP, to jest:</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#MarekKowalski">– zakup działka pianowego w Komendzie Powiatowej PSP w Rykach,</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#MarekKowalski">– dofinansowanie zakupu samochodu w KP w Krasnymstawie w woj. lubelskim,</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#MarekKowalski">– dofinansowanie zakupu średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla KP w Oleśnie w woj. opolskim,</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#MarekKowalski">– dofinansowanie zakupu samochodu ratowniczo-gaśniczego dla KP PSP w Dębicy i Jaśle w woj. podkarpackim,</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#MarekKowalski">– zakup 7 kompletów wyposażenia stacji ochrony dróg oddechowych w woj. podkarpackim,</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#MarekKowalski">– dofinansowanie zakupu sprzętu audiowizualnego i sprzętu do sali szkoleniowej, niezbędnego do prowadzenia szkoleń dla potrzeb funkcjonowania sztabu, powołanego w przypadku sytuacji kryzysowej dla woj. śląskiego,</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#MarekKowalski">– budowa bazy kontenerowej dla Komendy Wojewódzkiej PSP w Olsztynie,</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#MarekKowalski">– dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego dla KP PSP w Olecku w woj. warmińsko-mazurskim,</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#MarekKowalski">– wymiana i uzupełnienie sprzętu dydaktycznego oraz wsparcie budowy sali gimnastycznej w Szkole Podoficerskiej PSP w Bydgoszczy.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#MarekKowalski">Środki zostaną też przeznaczone na wydatki bieżące jednostek PSP, w tym na zakup umundurowania i ekwipunku osobistego dla strażaków Komendy Miejskiej PSP w Lublinie i na zakup umundurowania dla strażaków KP PSP w Sanoku w woj. podkarpackim.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#MarekKowalski">Nastąpi zmniejszenie wydatków inwestycyjnych o kwotę 1472 tys. zł przez Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Szczecinie w związku z mniejszymi niż planowano wpływami z tytułu podpisanych umów i porozumień w paragrafach 611 i 612.</u>
          <u xml:id="u-22.14" who="#MarekKowalski">Ponadto proszę o wyrażenie zgody na zmianę w planie finansowym Funduszu, polegającą na przeniesieniach pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu dysponentów Funduszu kujawsko-pomorskiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.15" who="#MarekKowalski">Przedstawiając powyższe, bardzo proszę Wysoką Komisję o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2014, umożliwiającego dysponentom realizację planowanych przychodów i wydatków funduszu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dziękuję panu generałowi Markowi Kowalskiemu, zastępcy komendanta PSP. Czy są pytania państwa posłów? Nie słyszę. Pani poseł Maria Zuba. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariaZuba">Bardzo proszę o przytoczenie, jakie zmniejszenia będą dokonane w poszczególnych komendach? Czy wszystkie potrzeby, jakie zostały zgłoszone, zostały objęte tymi zmianami i będą zrealizowane? Jeżeli nie, to jakie wnioski nie zostały rozpatrzone pozytywnie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaSkowrońska">Chciałabym zaznaczyć, że dostarczyliśmy państwu posłom wniosek, który dotyczy wydania opinii, odnoszącej się do zmiany w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Pan komendant przedstawiając wniosek wskazał, jakich komend on dotyczy. Mamy szczegółowo podane wszystkie paragrafy i wartości, które dotyczą przedsięwzięcia. Poproszę, żeby pan komendant je przedstawił, a potem pani poseł udzielę głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MariaZuba">Jeżeli to ma zająć tak dużo czasu, to ja dziękuję za podawanie, których komend i w jakich kwotach to dotyczy, ale proszę o odpowiedź na drugą część mojego pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł. Nie udzieliłam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MariaZuba">Jakie potrzeby nie zostały...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł. Nie udzieliłam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MariaZuba">…objęte tym wnioskiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł, proszę panią. Jeżeli się umawiamy na pewien rodzaj dyskusji – po raz trzeci mamy dzisiaj taką formułę – i udzieliłam głosu innej osobie… Bardzo serdecznie proszę... Wskazałam, jakie mamy dokumenty. Cały dokument, dotyczący tego wniosku, każdy z państwa posłów otrzymał. Panie komendancie, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekKowalski">Powiem bardzo krótko, jeżeli można. Te dokumenty przedstawiliśmy i jest w nich zapisane, na czym polegają zmiany w poszczególnych województwach. Dopowiem tylko, że te zmiany, których dokonujemy, objęły wszystkie zgłaszane wnioski komend wojewódzkich. Wnioski były zgłaszane po to, żeby ten plan zmienić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaSkowrońska">Pani poseł Elżbieta Rafalska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ElżbietaRafalska">Krótko. Rozumiem, że Komenda Główna nie koryguje, że państwo nie korygujecie w ogóle w żaden sposób, nie wpływacie na wysokość wniosków i one są w takich wysokościach przedstawiane Komisji do zmian?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KrystynaSkowrońska">To jest fundusz niezależny i wielokrotnie na ten temat mówiliśmy. Ile będzie wsparcia ze strony samorządów i innych podmiotów, to takie środki będą przeznaczane. Jeżeli nie ma realizacji w stosunku do planu, to żeby mogło się to złożyć, przeprowadzamy taką operację.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mówiliśmy, że warto byłoby się przyjrzeć tej procedurze. Gdyby obowiązywała taka procedura, jak w Funduszu Wsparcia Policji, byłoby to zdecydowanie łatwiejsze. Nie trzeba byłoby przy tym robić zmian w budżetach samorządów, dotyczących finansowania komend powiatowych PSP. Na pewno z taką procedurą mieliśmy do czynienia kilka lat temu, zanim dopracowaliśmy się pełnej realizacji formuły wsparcia policji. Takiej pełnej formuły wsparcia PSP jeszcze nie mamy.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#KrystynaSkowrońska">Głos pani poseł i głos pani poseł Zuby będę traktować przy kolejnym budżecie – jeżeli będziemy rozmawiali – jako postulat, żeby rozmawiać z ministrem finansów o wprowadzeniu takich rozwiązań ustawowych.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#KrystynaSkowrońska">Nie ma już pytań? Nie m, a zatem proponuję przyjęcie opinii.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#KrystynaSkowrońska">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do Komendanta Głównego PSP w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej, uchwalona na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2014 r. rozpatrzyła wniosek Komendanta Głównego PSP z dnia 10 lipca 2014 r., dotyczący zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2014 r.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#KrystynaSkowrońska">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 29 ust. 12 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2014 r., przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#KrystynaSkowrońska">Czy jest sprzeciw państwa posłów? Nie słyszę. Stwierdzam, że opinię przyjęliśmy jednomyślnie.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#KrystynaSkowrońska">W ten sposób zrealizowaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia. Chciałabym państwu posłom podziękować. Dziękuję naszym gościom i osobom im towarzyszącym, koleżankom i kolegom posłom, sekretariatowi, Biuru Legislacyjnemu.</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#KrystynaSkowrońska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>