text_structure.xml
27.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Spraw Zagranicznych. W imieniu obu prezydiów Komisji witam wszystkich przybyłych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowych projektów ustaw: o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Belize o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie dnia 16 maja 2013 r. (druk nr 1886); o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r. (druk nr 1887); o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r. (druk nr 1888).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Czy są uwagi do porządku dziennego? Bardzo proszę, pan przewodniczący Waszczykowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldWaszczykowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Proszę o dodanie punktu – sprawy różne.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaSkowrońska">Mamy dużą trudność, gdyż jest to wspólne posiedzenie dwóch Komisji. Nie było zwyczaju dodawania punktu sprawy różne podczas wspólnych posiedzeń. Ponadto pan poseł Waszczykowski nie poinformował nas, czy sprawa jest związana z tematem wspólnego posiedzenia, czy dotyczy jedynie Komisji Spraw Zagranicznych. Wydaje się, że porządek wspólnego posiedzenia został ustalony poprawnie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrystynaSkowrońska">W sytuacji braku uzasadnienia wniosku o rozszerzenie porządku obrad i braku wyjaśnienia, czego dotyczy sprawa, z punktu widzenia regulaminowego trudno jest ustosunkować się do takiego wniosku. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Pan poseł Szczerski. Czu w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrzysztofSzczerski">Tak. Ponieważ chciałem zgłosić taki sam wniosek, pozwolą państwo, że przedstawię jego uzasadnienie. Forum obu Komisji jest właściwe do tego, aby w sprawach różnych wysłuchać ze strony MSZ informacji na temat nadzwyczaj bulwersującej sprawy, dotyczącej obu Komisji. Otóż dzisiaj minister Sikorski powiedział publicznie, że kieruje resortem przeżartym korupcją. To są słowa ministra spraw zagranicznych. Obie Komisje – Komisja Spraw Zagranicznych z racji swojej merytorycznej odpowiedzialności i nadzoru nad MSZ, a Komisja Finansów Publicznych ze względu na to, że dba o stan finansów publicznych w Polsce – powinny wysłuchać pilnie informacji, co oznaczają słowa, że resort spraw zagranicznych jest przeżarty rakiem korupcji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KrzysztofSzczerski">Jeśli minister Nowak odchodzi z rządu z powodu dwóch zegarków, w tym jednej podróbki, to co można powiedzieć na temat ministra, który publicznie oświadcza, że kieruje resortem przeżartym korupcją. Myślę, że Komisja Finansów Publicznych, która dba o jakość finansów publicznych w Polsce, i Komisja Spraw Zagranicznych, która w imieniu Sejmu nadzoruje MSZ, powinny wysłuchać pilnie informacji na temat sytuacji w MSZ. Jest to w nadzwyczajnym stopniu niepokojące, skoro sam minister przyznaje, że kieruje resortem przeżartym rakiem korupcji. To nie są słowa opozycji, tylko samego ministra. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że w przypadku wniosku pana przewodniczącego Waszczykowskiego uzasadnienie jest takie samo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#DariuszRosati">Proszę państwa, proponuję, żeby jednak ten wniosek o uzupełnienie porządku dziennego o sprawy różne odrzucić – z dwóch powodów. Po pierwsze, na pewno wypowiedź ta zasługuje na poważne potraktowanie, a nie w sprawach różnych. Po drugie, nie ma wśród nas przedstawiciela kierownictwa MSZ, ponieważ do zaplanowanego porządku dnia przedstawicielem rządu upoważnionym do reprezentowania stanowiska rządu jest pan minister Grabowski, który jest obecny. Nawet gdybyśmy chcieli uzupełnić porządek dzienny i wysłuchać informacji, byłby kłopot, bo nie ma przedstawiciela kierownictwa MSZ.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#DariuszRosati">Proponuję, żeby zrezygnować z tego punktu. Jeśli jest oczekiwanie na wyjaśnienie tych słów, to rozumiem, że prezydium Komisji Spraw Zagranicznych jest władne zwołać posiedzenie Komisji z takim porządkiem dnia, jaki zostanie uznany za stosowny, i poprosić przedstawicieli MSZ, aby naświetlili sytuację w resorcie. Czy pan przewodniczący Tyszkiewicz chciałby uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RobertTyszkiewicz">Rozumiem, że jesteśmy zgodni z przewodniczącym Waszczykowskim, iż jutro odbędzie się posiedzenie prezydium Komisji Spraw Zagranicznych w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proponuję, panie przewodniczący, aby wycofać wniosek o uzupełnienie porządku obrad o sprawy różne, dotyczące wypowiedzi ministra Sikorskiego. Czy pan przewodniczący zechce wycofać ten wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WitoldWaszczykowski">Tak, panie przewodniczący. Wycofuję pod warunkiem, że jutro dojdzie do spotkania prezydium Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Mamy deklarację pana przewodniczącego, zatem z całą pewnością dojdzie. Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek dzienny w zaproponowanym pierwotnie kształcie. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DariuszRosati">Chciałbym przypomnieć Wysokim Komisjom, że pani marszałek skierowała w dniu 6 listopada br. rządowy projekt ustawy z druku nr 1886 do Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy zatem do pierwszego czytania projektu ustawy ratyfikacyjnej. Upoważnionym przedstawicielem rządu jest pan minister Maciej Grabowski, któremu przy okazji gratulujemy spodziewanego awansu na stanowisko ministra środowiska. Nie wiem, czy to jest łatwiejszy kawałek chleba niż dotychczasowe zagadnienia podatkowe. Proszę, pnie ministrze, o uzasadnienie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MaciejGrabowski">Dziękuję bardzo. Umowa z Belize o wymianie informacji w sprawach podatkowych jest wzorowana na Modelowej konwencji OECD. Jest kolejną tego typu umową, którą zawarliśmy. Przypomnę, że Belize jest krajem stosującym tzw. szkodliwą politykę podatkową i znajduje się na liście zawartej w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2013 r.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MaciejGrabowski">Umowy tego typu są bardzo zbliżone. Najczęściej różnią się zakresem stosowania w odniesieniu do różnych rodzajów podatków. W tym przypadku, jeśli chodzi o Polskę, umowa dotyczy podatku od osób fizycznych, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług. W przypadku Belize jest to podatek dochodowy, łącznie z tzw. podatkiem wyrównawczym, podatek od działalności gospodarczej oraz ogólny podatek od sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MaciejGrabowski">Umowa umożliwi uzyskanie informacji na żądanie o środkach obywateli polskich znajdujących się na rachunkach bankowych i o transakcjach transgranicznych. Umowa przewiduje mechanizm porozumiewania się w sprawach spornych. Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy ratyfikacyjnej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Przypominam, że w trakcie pierwszego czytania dyskutujemy zasady ogólne projektu ustawy. Otwieram dyskusję w sprawie zasad ogólnych i założeń projektu ustawy. Pan poseł Wipler.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzemysławWiplerniez">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysokie Komisje, panie ministrze. Po co Polsce umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską a Belize? Jak przedstawiają się obroty gospodarcze inne niż prowadzone dla celów optymalizacji podatkowej? Jakie racje przemawiają, zdaniem pana ministra, za zawarciem umowy? Czy ministerstwo posiada dane dotyczące przewidywanych skutków ekonomicznych tego typu umowy? Jaka jest wartość inwestycji w Polsce ze strony firm zarejestrowanych w Belize? Ilu Polaków podlegało przepisom polskim i obowiązującym na terenie Belize? Czemu służy umowa? Jakie istotne racje przemawiają za jej przyjęciem? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan poseł Żyżyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JerzyŻyżyński">Przepraszam bardzo. W wypowiedzi pana posła Wiplera były pozytywne elementy, ale chciałbym zaprotestować przeciwko pojęciu optymalizacji podatkowej. To nie jest żadna optymalizacja podatkowa tylko haniebne unikanie płacenia podatków na rzecz państwa polskiego. Na tym zakończę. Nie będę używał zbyt mocnych wyrazów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan poseł Święcicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinŚwięcicki">Panie przewodniczący, pan poseł Wipler chyba nie przeczytał uzasadnienia, które zawiera wiele informacji o gospodarce Belize, o naszych obrotach, eksporcie, imporcie, sytuacji gospodarczej. Może warto trochę czasu poświęcić na przeczytanie uzasadnienia.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarcinŚwięcicki">Zgadzam się z profesorem Żyżyńskim, że każdy kraj będący rajem podatkowym może być korzystny dla ucieczki od podatków krajowych. Takie porozumienia służą eliminowaniu tego typu przypadków. Powinniśmy uszczelniać system i rozszerzać umowy na wszystkie kraje, które służą jako raje podatkowe. Uważam, że jest to słuszna polityka.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DariuszRosati">Myślę, że pan poseł Wipler sam odpowiedział sobie na pytanie. Ponieważ wymiana handlowa jest marginalna i Belize może służyć wyłącznie jako raj podatkowy, podpisujemy umowę, która ma temu zapobiec. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzemysławWiplerniez">Brak umowy oznacza, że przy rozliczeniach podmiotów, które prowadzą działalność gospodarczą na terenie RP i mają rezydencję podatkową na terenie RP, nie uwzględnia się w żaden sposób ich działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Belize. Brak możliwości umowy oznacza brak możliwości kombinowania. O to mi chodziło. Taka jest istota umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszRosati">Panie ministrze, zechce pan wyjaśnić te wątpliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MaciejGrabowski">Panie pośle, rzecz w tym, że nie zawieramy z krajami określanymi jako raje podatkowe umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. To jest umowa o wymianie informacji. Ma ona de facto charakter prewencyjny. Polska może zwrócić się do Belize o informacje w sprawie naszych podatników.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MaciejGrabowski">Ma pan rację. Nie chcemy zawierać umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z krajami, które uważamy za raje podatkowe, chyba że obroty handlowe byłyby na dużą skalę. W tym przypadku chodzi nam wyłącznie o wymianę informacji podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma innych uwag, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt ustawy jest krótki. Obejmuje tytuł, art. 1 i 2.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DariuszRosati">Chciałbym zapytać członków Komisji, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam, że przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#DariuszRosati">Przystąpimy do przyjęcia całości projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt ustawy z druku nr 1886.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#DariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby sprawozdawcą został pan poseł Killion Munyama. Czy jest zgoda, panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KillionMunyama">Jest zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję. Stwierdzam, że pan poseł Killion Munyama został sprawozdawcą Komisji w tej materii.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt 2. Chciałbym poinformować, że Marszałek Sejmu skierowała w dniu 6 listopada rządowy projekt ustawy z druku nr 1887 do Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy zatem do pierwszego czytania tego projektu. Chodzi o ratyfikację Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013. Proszę pana ministra Grabowskiego o przedstawienie uzasadnienia do projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MaciejGrabowski">Uzasadnienie jest bardzo podobne do poprzedniego. Umowa ma dokładnie taki sam cel – wymianę informacji podatkowych na żądanie. Nie ma możliwości automatycznej wymiany informacji. W przypadku Polski dotyczy przypadków dochodowych, a w przypadku wspólnoty Bahamów wszystkich podatków, bez względu na rodzaj i nazwę. Reguluje takie kwestie jak ponoszenie kosztów udzielania informacji czy zasady zachowania poufności. Zwracam się do Wysokich Komisji o przyjęcie projektu ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Bardzo proszę, kto z członków Komisji chciałby zabrać głos? Nie widzę chętnych. Czy mogę zatem stwierdzić, że zakończyliśmy pierwsze czytanie wobec niewniesienia uwag i niezgłoszenia pytań? Dziękuję bardzo. Zakończyliśmy pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#DariuszRosati">Proponuję przystąpić do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy. Projekt składa się z tytułu oraz dwóch artykułów. Proponuję kolejno je rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam przyjęcie tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszIwiński">Czy mogę zadać pytanie panu ministrowi?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#DariuszRosati">Dobrze. Bardzo proszę, pan przewodniczący Iwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszIwiński">To są dwa mocarstwa – każde ma po 300 tys. mieszkańców, więc trzeba potraktować je poważnie. Chciałbym zapytać pana ministra, jakie znaczenie może mieć wymiana informacji i jak technicznie będzie się odbywała pomiędzy prawie 40-milionową Polską a krajem będącym rajem podatkowym? Jak umowa będzie realizowana w praktyce?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MaciejGrabowski">Jeśli chodzi o Polskę, mamy wyspecjalizowany ośrodek w Koninie, który zajmuje się pośrednictwem pomiędzy administracjami. W tym przypadku będzie pośredniczył w kontaktach z administracją podatkową Belize i Wspólnoty Bahamów. Wymiana informacji będzie odbywała się na żądanie. Jeśli w jakimś postępowaniu podatkowym urząd podatkowy będzie chciał zasięgnąć informacji o podatniku polskim, który miał dochody z Belize czy z Bahamów, to wówczas za pośrednictwem naszego wyspecjalizowanego biura w Koninie zwracalibyśmy się do administracji podatkowej w innym kraju o potwierdzenie takiej informacji. Możemy zadawać również inne pytania.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#MaciejGrabowski">Rzecz w tym, że nie spodziewamy się pytań pod naszym adresem. To są kraje, gdzie ewentualnie lokuje się pieniądze lub próbuje się prać pieniądze. Pod naszym adresem będzie mało pytań albo wcale.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszIwiński">Wymiana informacji nie będzie odbywała się rutynowo, np. raz do roku, tylko w konkretnych przypadkach?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaciejGrabowski">Tak. Dlatego nazywa się „na żądanie”. Za każdym razem, gdy prowadzone jest postępowanie i chcemy uzyskać informacje, występujemy o ich udostępnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszIwiński">Dlaczego ośrodek znajduje się w Koninie?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MaciejGrabowski">Generalnie taka jest polityka Ministra Finansów, że wyspecjalizowane placówki lokujemy poza Warszawą. Centrum danych znajduje się w Radomiu, ta wyspecjalizowana komórka jest w Koninie, biura informacji podatkowych są w Lesznie, Bielsku Białej, Toruniu i Płocku. Chodzi nam o redukcję kosztów. Tam można zatrudnić dobrych specjalistów za mniejsze pieniądze. Poza tym dla tych miast tego typu ośrodki mają istotne znaczenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jeśli nie ma innych pytań, kontynuujemy rozpatrywanie poszczególnych zapisów projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję bardzo, przyjęliśmy art. 1.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#DariuszRosati">Przystąpimy do przegłosowania całości projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy z druku nr 1887? Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęliśmy projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#DariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Przyszło mi do głowy, że może jakiś poseł z Konina zechciałby być sprawozdawcą? Rozumiem, że w składzie Komisji nie ma posła z Konina. Może pan poseł Wipler podjąłby się tej funkcji, bo widzę, że interesuje się tym tematem?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzemysławWiplerniez">Nie, dziękuję za ten zaszczyt.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DariuszRosati">Pozostaje mi zatem poprosić któregoś z posłów koalicji rządzącej. Pani poseł Monika Wielichowska. Jest zgoda pani poseł. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu wobec tej kandydatury. Nie ma również innych kandydatur. Pani poseł Monika Wielichowska jest sprawozdawcą Komisji w odniesieniu do druku nr 1887.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt 3 porządku dziennego, to znaczy pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o zmianie Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 roku, podpisanego w Bratysławie dnia 1 sierpnia 2013 r. (druk nr 1888). Ponownie poproszę przedstawiciela rządu, pana ministra Grabowskiego o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MaciejGrabowski">Dziękuję bardzo. Protokół ma inny charakter niż poprzednie umowy. Chcieliśmy zawrzeć w nim postanowienia spójne z obecnymi standardami Modelowej konwencji OECD. Drugim istotnym celem było wyeliminowanie – naszym zdaniem – szkodliwych klauzul, który mogły być wykorzystywane przez polskich podatników. Mam na myśli w szczególności dwa mechanizmy. Po pierwsze, wprowadziliśmy do protokołu tzw. klauzulę nieruchomościową, która dotyczy opodatkowania zysków majątkowych przedsiębiorstw, gdy głównym dochodem są zyski z nieruchomości, z przeniesienia akcji lub udziałów przedsiębiorstw, których majątek składa się z nieruchomości. Wówczas zysk będzie opodatkowany tam, gdzie są położone te nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MaciejGrabowski">Po drugie, wyeliminowaliśmy tzw. klauzulę polegającą na tym, że przy metodzie zaliczenia proporcjonalnego podatek niezapłacony w drugim umawiającym się państwie może być odliczony od podatku płaconego w pierwszym państwie. Tak dzieje się na Słowacji, gdzie niektóre dochody pasywne są wyłączone z opodatkowania. Ten niezapłacony podatek mógł być odliczany od podstawy opodatkowania w Polsce.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MaciejGrabowski">Ponadto zmieniliśmy stawki opodatkowania dochodów w odsetek i dywidend. Jeśli chodzi o dywidendy, to w przypadku gdy spółki mają więcej udziałów niż 10%, są zwolnione z podatków, a w pozostałych przypadkach stawka wynosi 5%. Dochody z odsetek również są opodatkowane stawką 5%. Protokół wprowadza również postanowienia dotyczące wymiany informacji podatkowych oraz zasady dotyczące dochodów osiągniętych z tzw. sztucznych struktur. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Bardzo proszę, kto z członków Komisji chciałby się wypowiedzieć? Pan przewodniczący Iwiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszIwiński">Dziękuję. Protokół ma istotnie inny charakter niż dwie poprzednie umowy. Słowacja ma wprawdzie 5 mln mieszkańców, ale to jest nasz 9. partner, z którym mamy obroty na poziomie 7 mld USD. Dlaczego protokół został zawarty dopiero po upływie prawie dwóch dekad od zawarcia umowy? Ogólne sformułowanie w uzasadnieniu, że „w okresie od dnia zawarcia przedmiotowej umowy znacznej zmianie uległy warunki ekonomiczne oraz polska polityka w zakresie umów o unikaniu opodatkowania” wydaje się niewystarczającym wyjaśnieniem. Warunki zmieniały się wiele razy. Czy to jest pierwszy protokół stanowiący nowelizację? Rozumiem, że pierwszy. Dlaczego tak późno został zawarty?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DariuszRosati">Czy są jeszcze pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MaciejGrabowski">Odpowiedź nie jest prosta. W ostatnich latach moim priorytetem było, aby podpisywać jak najwięcej umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Część z wcześniejszych umów zawierała szkodliwe przepisy. Mam na myśli umowy z Maltą, Cyprem, Słowacją, Czechami, Singapurem, Malezją. W latach 90. te postanowienia były uważane za przyczyniające się do rozwoju stosunków gospodarczych, a de facto były one wykorzystywane do unikania opodatkowania, w szczególności dochodów pasywnych, przez polskich podatników. Nie mogliśmy się na to zgodzić.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MaciejGrabowski">Nawet obecnie negocjujemy ponad 20 umów. Mamy ograniczoną możliwość negocjacyjną. Ponadto musi być wola drugiej strony. Pamiętam, że sam dzwoniłem kilkakrotnie do naszych partnerów słowackich. Słowacy ociągali się z podpisaniem protokołu. Nam zależało na jego zawarciu, bo był on po prostu potrzebny. Mamy świadomość, że protokół został zawarty trochę późno, ale z drugiej strony, proces, który uruchomiliśmy kilka lat temu, również ma określoną wydajność. Musimy także brać pod uwagę wolę partnera. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#DariuszRosati">Proszę państwa, jeśli nie ma innych uwag, stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Proponuję przystąpić do szczegółowego rozpatrzenia projektu z druku nr 1888. Projekt składa się z tytułu oraz dwóch artykułów.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tytułu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę, zatem stwierdzam przyjęcie tytułu.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam przyjęcie art. 1.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#DariuszRosati">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie ma sprzeciwu, zatem stwierdzam przyjęcie art. 2.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#DariuszRosati">Chciałbym, abyśmy przegłosowali całość projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy całość projektu ustawy z druku nr 1888.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#DariuszRosati">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł Genowefa Tokarska, jeżeli się zgodzi. Zgadza się. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisje powierzyły pani poseł funkcję sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>