text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Proszę o zajmowanie miejsc. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty: po pierwsze, rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2013 r. (druk nr 1729) i po drugie, rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 1730). Czy są uwagi do porządku dnia? Uwag nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę państwa posłów o zakończenie rozmów. Rozpoczynamy realizację porządku dziennego. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Przypomnę Wysokiej Komisji, że w dniu 20 września Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013. Senat zaproponował w swojej uchwale dwie poprawki. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę Senatu wraz z poprawkami do naszej Komisji do rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Proponuję rozpatrzyć kolejno poprawki Senatu. Jeżeli jest na sali przedstawiciel Senatu, to poproszę go o zabranie głosu. Jeśli nie, to przejdziemy od razu do punktu drugiego, czyli do opinii rządu w sprawie poprawki Senatu, następnie ewentualnie jeden głos za, jeden głos przeciw poprawce Senatu i potem będziemy podejmowali decyzję w sprawie przyjęcia czy, ściślej mówiąc, zaopiniowania poprawki Senatu. Rozumiem, że możemy tak procedować. W związku z tym od razu przystępujemy do rozpatrzenia poprawek senackich.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">W tej części naszego posiedzenia biorą udział przedstawiciele rządu, przedstawiciele Ministerstwa Finansów, których witam. Witam panią minister Majszczyk i pana ministra Kapicę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">Chciałem zapytać, czy jest na sali przedstawiciel Senatu? Nie ma wśród nas przedstawiciela Senatu. W takim razie zakładam, że wszyscy członkowie Komisji mieli okazję zapoznać się z poprawkami Senatu. Te dwie poprawki w istocie rzeczy można rozpatrywać łącznie. One dokonują pewnego uściślenia poprawki zgłoszonej w trakcie pierwszego czytania w Sejmie. Poprawka konkretnie dotyczy zwiększenia limitu możliwych pożyczek dla samorządów. To jest poprawka, którą przyjęliśmy. Senat inaczej to zapisał. Chciałem w związku z tym zapytać panią minister Majszczyk o opinię rządu w sprawie tej poprawki Senatu, przepraszam, w sprawie obu tych poprawek Senatu do ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pozytywnie opiniujemy obie te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Mamy pozytywną opinię rządu w tej sprawie. Chciałem zapytać, czy ktoś z członków Komisji chciałby w tej sprawie się wypowiedzieć? Proponuję jeden głos za i jeden głos przeciw tak, jak przyjęliśmy. Czyli kto z państwa chciałby… Rozumiem, że to będzie pytanie czy głos za? Może jeden głos za, a drugi głos przeciw? Nie da się tak? To bardzo proszę. Pani poseł Rafalska. Pan poseł Henryk Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, dobrze, że Senat wprowadza tę poprawkę, bo tak naprawdę poprawka przyjęta przez Sejm zwiększająca możliwości udzielenia pożyczki dla województwa mazowieckiego pewnie nie byłaby do skonsumowania, biorąc pod uwagę nieścisłości, jeśli chodzi o przychody i rozchody budżetu państwa. Dlatego mam nadzieję, że teraz będzie to możliwe. Mam przy okazji pytanie do rządu, czy Ministerstwo Finansów udzieli takiej pożyczki województwu mazowieckiemu, bo ustawa tylko dopuszcza możliwość i określa limit, ale to nie znaczy, że w sposób automatyczny taką pożyczkę udzieli? To po pierwsze. Czy Ministerstwo Finansów na pewno już wie, jaki program naprawczy w tej sytuacji województwo mazowieckie przedłoży Ministerstwu Finansów, aby było to trwałe uzdrowienie finansów województwa mazowieckiego, a nie tylko doraźne łatanie dziury i możliwość zaciągnięcia kredytu ponad 60% zadłużenia? To są więc pytania do Ministerstwa Finansów, bo to jest niezwykle istotne. Umożliwienie bowiem dalszego zadłużania się województwa mazowieckiego bez realnego programu naprawczego nie miałoby sensu, bo spirala zadłużenia będzie się tylko pogłębiać.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#HenrykKowalczyk">Nie wiem, czy te dwie poprawki trzeba głosować łącznie, bo one chyba są tożsame, to znaczy razem ze sobą powiązane, bo trudno, żeby je rozdzielać. Jedna bez drugiej nie ma logicznego sensu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani poseł Rafalska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRafalska">Pani minister, podczas debaty dotyczącej nowelizacji budżetu zapytałam o wykorzystanie dotychczasowego limitu i chyba to dotychczasowe wykorzystanie wynosiło, nie wiem, 30.000 tys. zł, więc jakby nie było takie znaczące, a przypomnę też, że podczas prac nad projektem budżetu składaliśmy taką poprawkę, żeby ten limit, który nie musiał, o czym mówił pan poseł Henryk Kowalczyk, zostać wykorzystany, więc jakby ta elastyczność jest tu przydatna. Czy w międzyczasie coś uległo zmianie i czy wpłynęły jakieś kolejne nowe wnioski ze strony samorządów?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Udzielam głosu pani minister Majszczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Odpowiem na pierwsze pytanie. Nie mogę dzisiaj powiedzieć, że udzielimy pożyczki i dawać takich zapewnień, ponieważ Mazowsze obowiązują takie same warunki, jak każdą inną jednostkę samorządu terytorialnego, czyli musi przedstawić wniosek spełniający określone kryteria. Według mojej wiedzy takiego wniosku dzisiaj nie ma. Nie wiem, czy jeszcze jest kompletowany, czy jest w trakcie opracowywania, ale jeszcze go nie ma. Zobaczymy, jaki będzie program naprawczy i czy będzie. Dopiero wtedy po spełnieniu wszystkich warunków możemy udzielić takiej pożyczki, ale musimy najpierw zobaczyć dokumenty, które do nas wpłyną.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o drugie pytanie, sytuacja od czasu, kiedy dyskutowaliśmy na ten temat po raz ostatni, nie uległa zmianie. Oczywiście jest kilka pism różnych jednostek, ale one nie spełniają warunków koniecznych do ich rozpatrzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, zgodnie z sugestią będziemy rozpatrywali obie poprawki łącznie, bo one właściwie są jednobrzmiące. Jedna dotyczy części tekstowej, druga – odpowiedniej zmiany w załączniku. Chciałem więc zapytać po tej krótkiej wymianie zdań, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tych poprawek senackich? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła poprawki senackie. Taką opinię przedstawimy na posiedzeniu Sejmu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DariuszRosati">Musimy jeszcze ustalić, kto będzie sprawozdawcą. Proszę bardzo, pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaSkowrońska">Wiem, że niezręcznie było panu przewodniczącemu powiedzieć, że był sprawozdawcą, ale z tego obowiązku wywiązywał się wyśmienicie i chciałabym poprosić, żeby pan przewodniczący w dalszym ciągu kontynuował rolę sprawozdawcy nowelizacji ustawy budżetowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę. Czy są inne kandydatury? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że Komisja wybrała posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#DariuszRosati">Proponuję też, żeby ustalić termin na przedstawienie opinii o zgodności tych poprawek z prawem unijnym na jutro, a właściwie na dziś do godziny 16.00. Czy jest zgoda? Sprzeciwu nie słyszę. Tak zatem ustaliliśmy. Bardzo dziękuję. Zakończyliśmy pracę w pkt 1.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt 2 porządku dziennego. Tak, jak informowałem ten punkt dotyczy uchwały senackiej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. W dniu 20 września Senat przyjął tę uchwałę i zaproponował w swej uchwale dwie poprawki do projektu ustawy. Pani marszałek skierowała uchwałę senacką do naszej Komisji do ponownego rozpatrzenia, do zaopiniowania.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#DariuszRosati">Będziemy rozpatrywali te poprawki dokładnie w takim samym trybie, jak w poprzednim punkcie. W związku z tym zacznę od pytania, czy jest na sali przedstawiciel Senatu? Przedstawiciela Senatu nie widzę. W związku z tym przystąpimy niezwłocznie do wysłuchania opinii rządu. Panie ministrze, proszę pana ministra Kapicę o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekKapica">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, opinia rządu w sprawie tej poprawki jest pozytywna mimo wcześniejszego braku określenia wartości opałowej dla gazów Lm i Ln również dlatego, że pierwotny projekt ustawy odnosił się do gazów, które były wymienione w polskiej normie. Podczas konsultacji zarówno społecznych jak i również w trakcie prac sejmowych zainteresowane podmioty, które sprzedają gazy nieznormalizowane poza siecią dystrybucyjną, nie przedstawiły swoich uwarunkowań biznesowych i skali sprzedaży również podmiotom indywidualnym. Stąd brak określenia ich wartości opałowej wskazywałby, że musiałyby być one obciążone akcyzą tam, gdzie byłaby płacona, jak dla gazów o wyższej kaloryczności. Dlatego oczywiście Senat nad tym się pochylił. Poprawka jest zasadna z punktu widzenia społecznego. Nie burzy układu ustawy i jej konstrukcji merytorycznej jak również nie jest niezgodna z dyrektywą, stąd uznaliśmy, że może uzyskać akceptację rządu w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję. Jak rozumiem, stawka akcyzy jest dostosowana do wartości opałowej tych gazów o niższej kaloryczności. Czy są ze strony członków Komisji wypowiedzi bądź pytania na ten temat? Nie widzę głoszeń. W takim razie chciałem zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tych dwóch poprawek Senatu w świetle tej opinii rządu i w świetle braku głosów krytycznych? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła obie poprawki Senatu. Innymi słowy zaopiniujemy je pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DariuszRosati">Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaSkowrońska">Dotychczas sprawozdawcą był pan poseł Gierada. Nie ma go w tej chwili. Chciałabym zaproponować panią poseł Kołacz-Leszczyńską.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dobrze. Bardzo proszę, mamy propozycję posła sprawozdawcy. Rozumiem, że pani poseł Kołacz-Leszczyńska zgadza się na tę propozycję. Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę sprzeciwu. Zgłoszenia innych kandydatur także nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja wybrała panią poseł na sprawozdawcę w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DariuszRosati">Proponuję wyznaczenie terminu na przedstawienie opinii w sprawie zgodności z prawem unijnym na dziś na godzinę 16.00. Nie słyszę innych propozycji. Stwierdzam, że przyjęliśmy taki termin. Dziękuję, panie ministrze. Żegnamy i oczekujemy na kolejnych posiedzeniach.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim za udział. Następne posiedzenie odbędzie się o godzinie 11.00.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>