text_structure.xml
16.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KomisjidoSprawKontroliPaństwowejorazSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">a) dochody i wydatki z załączników nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#KomisjidoSprawKontroliPaństwowejorazSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z załącznika nr 10.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#KomisjidoSprawKontroliPaństwowejorazSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli: Izabela Leszczyna sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Krzysztof Kwiatkowski prezes Najwyższej Izby Kontroli wraz ze współpracownikami, Iwona Hickiewicz główny inspektor pracy wraz ze współpracownikami, Wojciech Tarnowski prezes Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych, Beata Rudzka dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#KomisjidoSprawKontroliPaństwowejorazSamorząduTerytorialnegoiPolitykiRegionalnejoczęścibudżetowejRegionalneIzbyObrachunkowe">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Michał Nowak, Mariusz Pawełczyk – z sekretariatu Komisji w Biurze Komisji Sejmowych; Wojciech Białończyk, Adam Niewęgłowski – legislatorzy z Biura Legislacyjnego oraz Zofia Szpringer – kierownik Zespołu Analiz Finansowych i Budżetu Państwa Biura Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenie przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych na temat projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2013 (druk nr 1625). Będziemy rozpatrywać dwie opinie, po pierwsze, opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, po drugie, opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dnia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym przypomnieć wszystkim obecnym, że kontynuujemy rozpatrywanie opinii komisji sejmowych, tzw. komisji branżowych, w zakresie nowelizacji ustawy budżetowej na bieżący rok. Materiały, czyli opinie są dostępne w formie elektronicznej. Posłowie mieli możność zapoznać się z nimi. Dwie opinie przedłożone na dzisiejsze posiedzenie będziemy rozpatrywać według ustalonego porządku. Po pierwsze, poproszę posła referenta, przedstawiciela komisji branżowej o zaprezentowanie opinii. Następnie poproszę posła koreferenta z ramienia naszej Komisji o przedstawienie koreferatu. W dalszej kolejności będzie czas na dyskusję, wypowiedzi i pytania. A pytania będą kierowane do przedstawicieli instytucji państwowych, dysponentów omawianych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DariuszRosati">Chciałbym powitać obecnych na naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam pana Krzysztofa Kwiatkowskiego, prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Witam szczególnie ciepło, ponieważ jest to pierwsze spotkanie pana prezesa z naszą Komisją. Mam nadzieję, że nie ostatnie. Witam ponownie panią minister Izabelę Leszczynę, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam panią Małgorzatę Kwiatkowską, zastępcę głównego inspektora pracy oraz pana Wojciecha Tarnowskiego, przedstawiciela Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych. Przepraszam, mamy również wśród nas panią Iwonę Hickiewicz, głównego inspektora pracy. Witam także osoby państwu towarzyszące.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszej ze zgłoszonych opinii. Jest to opinia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej o części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli oraz części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Referentem z ramienia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej jest pan poseł Jarosław Pięta. Panie pośle, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławPięta">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Najwyższa Izba Kontroli proponuje zmniejszenie wydatków o kwotę 521 tys. zł. Na kwotę tę de facto składają się trzy inwestycje. Zrezygnowano z remontu mieszkania, ekspertyzy informatycznej oraz monitoringu w ośrodku szkoleniowym. Chciałbym zaznaczyć, iż w roku poprzednim Najwyższa Izba Kontroli nie w pełni zrealizowała budżet, przenosząc środki na inne cele. Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na piątkowym posiedzeniu pozytywnie zaopiniowała tę zmianę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Jest sugestia, aby od razu, łaskawie, zechciał pan omówić również budżet Państwowej Inspekcji Pracy, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JarosławPięta">Oczywiście, jak najbardziej. Państwowa Inspekcja Pracy wnosi oszczędności w łącznej wysokości 3133 tys. zł. W tym zakresie warto zaznaczyć, że de facto 80% owej kwoty stanowią dwa paragrafy: § 4110 i § 4120, a więc składki na ubezpieczenia społeczne i na Fundusz Pracy. Taka praktyka miała miejsce również w latach poprzednich. W związku z powyższym Komisja do Spraw Kontroli Państwowej zaopiniowała to pozytywnie na piątkowym posiedzeniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Posłem koreferentem z ramienia naszej Komisji, w zakresie obu tych części budżetowych, jest pan przewodniczący Jan Łopata. Bardzo proszę, panie przewodniczący, o przedstawienie koreferatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanŁopata">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo. Omawiane na tym posiedzeniu Komisji części budżetowe, czyli część 07 – Najwyższa Izba Kontroli oraz część budżetowa 12 – Państwowa Inspekcja Pracy, to instytucje, które charakteryzują się – chciałbym o tym powiedzieć – dwoma wyróżniającymi cechami. Po pierwsze, są to instytucje, które samodzielnie proponują swoje budżety. Rząd tylko wpisuje owe budżety do budżetu państwa. Ma to też znaczenie przy zmianach budżetowych, które się dokonują, ponieważ warto zauważyć, że zaproponowane zmiany są propozycjami samych instytucji. Chciałbym zacytować pan prezesa Misiąga, który uczestniczył w posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, który powiedział, przytaczam dosłownie: „Zmiany dokonujemy z pozycji niewymuszonej. Nie mogliśmy nie zanalizować budżetu, ponieważ kryteria są ostrzejsze”. Podobne stanowisko wyraziła pani minister Hickiewicz. To pierwsza uwaga.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JanŁopata">Druga charakterystyczna cecha. Jako że są to instytucje kontrolne, gros, zdecydowaną większość wydatków stanowią koszty płacowe i pochodne. W związku z tym nie ma się co dziwić, że oszczędności, o których tutaj mówimy, są znikome. Na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej była dyskusja, że są to kwoty marginalne, nieistotne. Niektórzy wyrażali takie opinie. Jeżeli chodzi o Najwyższą Izbę Kontroli, rzeczywiście jest to kwota 521 tys. zł zabrana z celów, o których mówił pan poseł. W Państwowej Inspekcji Pracy de facto jest to kwota 700 tys. zł, ponieważ kwotę ponad 2400 tys. zł stanowią kwestie płacowe.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JanŁopata">Reasumując, podzielam stanowisko, opinię zaprezentowaną przez pana posła, który przedstawiał opinię Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, w sprawie zaakceptowania wniesionych poprawek, wyrażając jedynie uwagę i nadzieję, że to może ostatni rok, w którym dokonujemy realnych cięć budżetu, ponieważ i tak realnie od pięciu lat, jak stwierdził pan prezes Misiąg, traci on na wartości. Jest to prawda nie tylko w odniesieniu do tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Otwieram dyskusję. Kto z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w sprawie omawianych części budżetowych? Pani poseł Rafalska. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie do końca zgadzam się z panem posłem, że są to budżety trochę samowolne. Tak to zabrzmiało. Nawet, jeżeli rząd nie ingeruje w nie, to Państwowa Inspekcja Pracy podlega parlamentowi. Wydaje mi się, że nasza Komisja uważnie analizuje koszty. Są one jednak krojone na zadania, które owe instytucje wykonują. W związku z tym mam pytanie do Państwowej Inspekcji Pracy o oszczędności z tytułu pochodnych od wynagrodzeń. Rozumiem, że są to też oszczędności w okręgowych inspektoratach. Kwota wydaje się spora. Jeżeli weźmie się pod uwagę oddziały, proszę powiedzieć, z czego to wynika. Czy szacowaliście, że wyższe będą koszty składek do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i Funduszu Pracy?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ElżbietaRafalska">Drugie pytanie jest do Najwyższej Izby Kontroli. Proszę mi powiedzieć, ponieważ nie zrozumiałam do końca, czy zadania inwestycyjne związane z monitoringiem będą kontynuowane w następnym roku, czy zostały rozpoczęte i są nieskończone, czy w ogóle nie podjęto zadań inwestycyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Kto następny chciałby zabrać głos? Rozglądam się po sali, ale nie widzę chętnych. W takim razie może poproszę o udzielenie odpowiedzi panią prezes Państwowej Inspekcji Pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IwonaHickiewicz">Dziękuję bardzo. Przeanalizowaliśmy wydatki, które w tym roku są dokonywane w Państwowej Inspekcji Pracy. Tak jak powiedział pan poseł Pięta, zadeklarowaliśmy oszczędności w wysokości 700 tys. zł przede wszystkim związane z przejęciem w trwały zarząd siedziby oddziału w Krośnie od połowy roku, jak też związane ze sprawami szkoleniowymi i kwestiami remontów. Tam, gdzie możemy dokonać oszczędności, zadeklarowaliśmy kwotę 700 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#IwonaHickiewicz">Jeżeli natomiast chodzi o kwestię składek na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, odpowiadając pani poseł Rafalskiej, chciałabym powiedzieć, że kwota 2433 tys. zł dotyczy wszystkich pracowników Państwowej Inspekcji Pracy. Wynagrodzenia za grudzień 2013 roku, zgodnie z naszymi wewnętrznymi przepisami zostaną wypłacone w grudniu 2013 roku, natomiast składki na ubezpieczenia i Fundusz Pracy mogą zostać odprowadzone do dnia 5 stycznia 2014 roku. W związku z potrzebą chwili zadeklarowaliśmy, że możemy powtórzyć ową operację, podobnie jak zrobiliśmy to w styczniu 2013 roku w stosunku do wynagrodzeń za grudzień 2012 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, pani prezes. Czy pan prezes Kwiatkowski chciałby włączyć się do dyskusji?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofKwiatkowski">Zgadzam się z opinią Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, oczywiście także co do wysokości oszczędności. Trudno mi mówić w kontekście przyszłego roku, ale obiecuję, że cały czas będę prowadzić współpracę z Komisją, żeby środki były wydatkowane jak najbardziej racjonalnie, szczególnie, że w przyszłym roku – takie też było oczekiwanie ze strony przedstawicieli rządu, rozmawiam w tym zakresie między innymi z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego – przewidujemy intensyfikację czynności Najwyższej Izby Kontroli w tych obszarach, które są szczególnie istotne z punktu widzenia finansów państwa, np. w zakresie kontroli wydatkowania funduszy Unii Europejskiej. Dlatego dzisiaj suma oszczędności jest taka, przy której z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że nie rzutuje ona na zadania Najwyższej Izby Kontroli, i te obecne, i te planowane. Co do zadań, z których zrezygnowaliśmy, a które są ujęte w tej sumie, oczywiście będziemy się zastanawiać, czy w przyszłym roku będzie można je zrealizować. Będzie to przyszła decyzja.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Czy są inne uwagi? Jeżeli nie ma innych uwag, chciałbym stwierdzić zakończenie omawiania opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w zakresie części budżetowej 07 oraz części budżetowej 12. Dziękuję posłom referentom.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#DariuszRosati">Od razu przystępujemy do rozpatrzenia drugiej opinii, opinii Komisji do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe. Posłem referentem z ramienia obu komisji branżowych jest pani poseł Bożena Szydłowska. Pani przewodnicząca, udzielam pani głosu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BożenaSzydłowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Na posiedzeniu w dniu 30 sierpnia Komisja do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie rozpatrzyły i przyjęły rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2013 rok w części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe w zakresie dochodów i wydatków, jak i wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych, oraz w części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 78. Chciałabym dodać, że rezerwa w kwocie 5000 tys. zł, która głosami komisji została przyznana przy konstruowaniu budżetu na 2013 rok, pozostała ku zadowoleniu dysponentów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, pani poseł. Posłem koreferentem z ramienia naszej Komisji jest pani poseł Piotrowska. Bardzo proszę panią poseł o koreferat.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TeresaPiotrowska">Właściwie, panie przewodniczący, nie mam nic do dodania. Jest to instytucja, w której nie nastąpiły żadne zmiany. Komisje zaopiniowały to pozytywnie. Taką sama decyzję rekomendujemy Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo za tę opinię. Chciałbym zapytać, czy są jakieś wypowiedzi w sprawie części budżetowej 80 – Regionalne Izby Obrachunkowe? Nie słyszę. Czy przedstawiciel regionalnych izb może chciałby się wypowiedzieć? Też nie widzę specjalnej chęci. W takiej sytuacji stwierdzam zakończenie omawiania tej części budżetowej, dziękując posłom referentom.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym poinformować członków Komisji, że w tym momencie mija czas przeznaczony na składanie poprawek do sprawozdania Komisji o projekcie ustawy o zmianie ustawy budżetowej. Zgodnie z naszym ustaleniem czas ten był wyznaczony do końca ostatniego posiedzenia branżowego. To posiedzenie kończy się właśnie w tej chwili. Od tej pory żadne poprawki nie będą mogły być zgłaszane.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#DariuszRosati">Przypominam, że spotykamy się o godz. 20:30 w celu rozpatrzenia poprawek zgłoszonych do ustawy.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#DariuszRosati">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#DariuszRosati">Słucham? Zmiany w części tekstowej, tak? Teraz? Ale to nie teraz. Proszę państwa, Sekretariat podpowiada, że mamy zmiany w części tekstowej. Dobrze, w takim razie odwołuję alarm. Posiedzenie jest zakończone. Spotykamy się o godz. 20.30.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>