text_structure.xml 22.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę o zajmowanie miejsc. Bardzo proszę o zakończenie rozmów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Witam wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2013 rok (druk nr 1625) w zakresie części budżetowych wchodzących w zakres właściwości naszej Komisji. Czy są uwagi do porządku dnia? Nie widzę uwag. W związku z niewniesieniem uwag stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Kontynuujemy rozpatrywanie poszczególnych części budżetowych należących do zakresu właściwości naszej Komisji. Proponuję, żebyśmy rozpatrzyli części budżetowe 58 oraz 70. Część 58 to Główny Urząd Statystyczny a część 70 to Komisja Nadzoru Finansowego. Proponuję, żebyśmy procedowali w następujący sposób. Najpierw wystąpienie posła referenta z ramienia naszej Komisji na temat zmian w danej części budżetowej, następnie seria pytań, odpowiedzi, wypowiedzi ze strony członków Komisji. Na pytania będą odpowiadać przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">Chciałbym w związku z tym powitać obecnych na naszych posiedzeniu: pana ministra Jacka Kapicę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana przewodniczącego Andrzeja Jakubiaka, szefa Komisji Nadzoru Finansowego, panią prezes Halinę Dmochowską, wiceprezes Głównego Urzędu Statystycznego. Witam, pani prezes. Witam także osoby państwu towarzyszące.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DariuszRosati">Jeżeli jest zgoda co do takiej procedury, pracy, rozpatrywania poszczególnych części, tak będziemy procedować. Nie widzę sprzeciwu. A zatem od razu przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 58 – Główny Urząd Statyczny. Posłem referentem z ramienia naszej Komisji jest pan poseł Łukasz Krupa. Panie pośle, bardzo proszę. Ma pan głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ŁukaszKrupa">Dziękuję, panie przewodniczący. Główny Urząd Statystyczny został zobligowany przez Ministra Finansów do zmniejszenia planu wydatków na kwotę 5700 tys. zł. W ustawie budżetowej na 2013 rok dla Głównego Urzędu Statystycznego zostały zaplanowane wydatki w kwocie 386.870 tys. zł, z tego wydatki bieżące w kwocie 368.209 tys. zł, a wydatki majątkowe w kwocie 7362 tys. zł oraz wydatki na współfinansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej w wysokości 11.299 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ŁukaszKrupa">W celu postawienia do dyspozycji ministra kwoty 5700 tys. zł dokonana została wnikliwa analiza planu wydatków, jego zaangażowania oraz zobowiązań krótko- i długoterminowych takich jak media bądź usługi telefoniczne, a także przegląd zadań przewidzianych do realizacji do końca bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ŁukaszKrupa">Dochody budżetowe planowane na rok 2013 oraz plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej – Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS w Jachrance nie uległy zmianie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ŁukaszKrupa">W strukturze budżetu resortu statystyki wydatki związane z zatrudnieniem pracowników, czyli wynagrodzenia osobowe, dodatkowe wynagrodzenia roczne, honoraria, składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy, wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz odpisy stanowią aż 85,2%. Pozostałe wydatki to: wydatki inwestycyjne – 1,9%, świadczenia na rzecz osób fizycznych – 0,2%, tzw. wydatki rzeczowe i inne związane z utrzymaniem siedzib i zapewnieniem materiałów do realizacji zadań – 9,8% oraz wydatki na finansowanie i współfinansowanie programów i projektów z udziałem środków Unii Europejskiej – 2,9%.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ŁukaszKrupa">Jak wynika z powyższej struktury, wydatki związane z zatrudnieniem pracowników stanowią przeważające wydatki w części budżetowej 58 i w obecnej chwili nie jest możliwe ich obniżenie z uwagi na stopień zaangażowania wynikający z umów o pracę. Natomiast bieżące wydatki pozapłacowe ograniczane są do minimum i już w tej chwili środki te z trudnością wystarczają na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem siedzib dwudziestu jednostek służb statystyki publicznej, w tym Centrali Głównego Urzędu Statystycznego, Centrum Informatyki Statystycznej, Zakładu Wydawnictw Statystycznych, Centralnej Biblioteki Statystycznej oraz szesnastu urzędów statystycznych wraz z oddziałami, dlatego nie jest możliwe ich znaczne ograniczenie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ŁukaszKrupa">W związku z powyższym grupami wydatków, w których mogła zostać dokonana korekta w zakresie niezaangażowanych środków, były głównie wydatki majątkowe oraz w rozdziale 75056 wydatki przeznaczone na badania statystyczne. Pomimo tego, że corocznie brak jest wystarczających środków na pokrycie podstawowych potrzeb jednostek statystyki publicznej w zakresie zadań inwestycyjnych, dokonana została korekta w zakresie tych zadań w wysokości 2803 tys. zł. Korekta ta objęła zadania, w których nie zostały jeszcze podpisane umowy. Zadania te przede wszystkim miały na celu dostosowanie obiektów do wymogów przepisów ochrony przeciwpożarowej lub na potrzeby osób niepełnosprawnych. Rezygnacja z nich w części lub w całości będzie wiązała się z opóźnieniem wywiązania się niektórych jednostek z dostosowania siedzib do wymogów wynikających z przepisów prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ŁukaszKrupa">W rozdziale 75056 corocznie planowane są środki przeznaczone na ankietowe badania statystyczne realizowane przy współudziale osób z zewnątrz, to jest rzeczoznawców oraz przez ankieterów stałych i zmiennych. W związku z koniecznością postawienia środków do dyspozycji Ministra Finansów została podjęta decyzja o ograniczeniu wydatków na promocję tych badań oraz realizację nowych zadań pilotażowych, jak też została dokonana korekta o kwotę 2355 tys. zł oraz o kwotę 157 tys. zł, co łącznie daje 2512 tys. zł w zakresie wydatków dotyczących współfinansowania projektów z Komisji Europejskiej i Eurostatu oraz Badania Struktury Gospodarstw Rolnych. O pozostałą kwotę w wysokości 385 tys. zł musiały zostać zmniejszone inne wydatki bieżące takiej jak zakup materiałów i usług.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ŁukaszKrupa">Jak wynika z powyższych danych w kwocie 5700 tys. zł znalazły się niezaangażowane środki dotyczące:</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ŁukaszKrupa">– wydatków majątkowych na kwotę 2803 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ŁukaszKrupa">– ankietowych badań statystycznych w rozdziale 75056 w wysokości 2355 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ŁukaszKrupa">– współfinansowania projektów z Komisji Europejskiej i Eurostatu w kwocie 157 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#ŁukaszKrupa">– innych wydatków bieżących takich jak zakup materiałów i usług na kwotę 385 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#ŁukaszKrupa">W kwocie postawionej do dyspozycji nie znalazły się środki z rezerw celowych oraz przeznaczone na wynagrodzenia, jedynie kwota 20 tys. zł dotycząca oszczędności dodatkowego wynagrodzenia rocznego.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#ŁukaszKrupa">Główny Urząd Statystyczny wywiązał się z obowiązku postawienia do dyspozycji Ministra Finansów kwoty 5700 tys. zł, jednak zmniejszenie planu wydatków w tej wysokości według przedstawicieli Urzędu może przyczynić się do powstania zobowiązań w jednostkach służb statystyki.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#ŁukaszKrupa">Po dokonaniu nowelizacji ustawy budżetowej wydatki Głównego Urzędu Statystycznego zmniejszą się do kwoty 381.170 tys. zł, z tego wydatki bieżące do kwoty 365.469 tys. zł, wydatki majątkowe do wysokości 4559 tys. zł, a wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej do kwoty 11.142 tys. zł. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Bardzo proszę, otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos? Jeżeli nikt nie chce zabrać głosu, to ja zabiorę głos.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DariuszRosati">W materiale, który pan przedstawił, panie pośle, jest takie stwierdzenie, że Główny Urząd Statystyczny wywiązał się z obowiązku postawienia do dyspozycji Ministra Finansów kwoty 5700 tys. zł, jednak zmniejszenie planu wydatków w tej wysokości może przyczynić się do powstania zobowiązań. Mam tutaj wątpliwości. To znaczy, nie wyobrażam sobie, żeby po redukcji, po nowelizacji budżetu Główny Urząd Statystyczny mógł zaciągać zobowiązania przekraczające budżet roczny. Panie ministrze finansów, chciałbym pana zapytać, czy taka formuła jest możliwa. Jeżeli nie, to chciałbym powiedzieć, pani prezes, że po nowelizacji budżetu Główny Urząd Statystyczny nie może zaciągać zobowiązań przekraczających znowelizowany budżet. Dobrze byłoby, żeby o tym pamiętać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HalinaDmochowska">Mogę, panie przewodniczący?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HalinaDmochowska">Być może napisaliśmy nieco niezręcznie. Chodzi o to, że pewne płatności możliwe są, ustawowo dopuszczalne są po Nowym Roku, o ile mogę najkrócej, kolokwialnie tak to ująć. O to chodziło. W każdym razie, jak sądzę, z punktu widzenia dyscypliny finansów publicznych nie ma tutaj żadnych problemów. Jest to tego typu przesunięcie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekKapica">Dziękuję, panie przewodniczący. Minister Finansów otrzymał informację. Zresztą wskazywał wcześniej, że ewentualne ograniczenie nie może powodować powstawania zobowiązań. Jest to oczywiste. Jednocześnie ograniczenie na poziomie 1,5% budżetu jest adekwatne do tego co, co roku zostawało jako środki niewykorzystane w budżecie Głównego Urzędu Statystycznego. To też braliśmy pod uwagę. Oczywiście, zobowiązaniami trzeba zarządzać na bieżąco. Wierzę, że Główny Urząd Statystyczny będzie dysponował odpowiedzialnie bez przekraczania w tym zakresie regulacji określających dyscyplinę finansów publicznych. W ogóle nie ma co do tego wątpliwości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję za wyjaśnienie. Czy są inne głosy w sprawie części budżetowej 58? Nie widzę innych głosów. Stwierdzam zatem zakończenie omawiania części budżetowej 58.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego. Posłem referentem jest pani poseł Renata Zaremba. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RenataZaremba">Dziękuję, panie przewodniczący. Przedłożony projekt nowelizacji budżetu w części 70 – Komisja Nadzoru Finansowego na 2013 rok nie budzi zastrzeżeń. Musimy jednak pamiętać, że budżet Komisji Nadzoru Finansowego jest budżetem samofinansującym się. Wydatki Komisji są w całości pokrywane z dochodów uzyskiwanych ze składek i opłat wnoszonych przez nadzorowane podmioty.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#RenataZaremba">Jeżeli chodzi o dochody, to dochody zaplanowane na 2013 rok w nowelizowanym budżecie nie zmieniły się. Pozostaje kwota 209.960 tys. zł. To samo dotyczy również wynagrodzeń. Tutaj kwota nie zmieniła się. Zmiany dotyczą natomiast wydatków. Przypomnę, że wydatki planowane na rok 2013 były w wysokości 202.749 tys. zł, z tego wydatki bieżące 174.749 tys. zł i wydatki majątkowe 28.000 tys. zł. W projekcie nowelizacji ustawy budżetowej przewidziano zmniejszenie wydatków na kwotę 7000 tys. zł. Oszczędności wykazane w tej części dotyczyły zakupów inwestycyjnych, których realizacja jest przesunięta na przyszły rok. Po dokonaniu nowelizacji ustawy budżetowej wydatki w części dotyczącej Komisji Nadzoru Finansowego zmniejszają się do kwoty 195.749 tys. zł, w tym wydatki majątkowe do 21.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#RenataZaremba">Może dopowiem tylko, że w przyszłym roku, jak stwierdza Komisja Nadzoru Finansowego, będzie już konieczność zwiększenia nakładów na rozwój i modernizację systemów IT poprzez zainstalowanie dodatkowych mocy obliczeniowych, łączy teletransmisyjnych, systemów zabezpieczeń i ochrony danych. Wynika to nie tylko ze zwiększonej liczby podmiotów, które Komisja obsługuje, ale również z projektowanych przez Komisję Europejską i Europejski Bank Centralny rozwiązań systemowych, które przewidują wprowadzenie nowych dodatkowych obowiązków sprawozdawczych dotyczących działalności podmiotów nadzorowanych. Kwoty te zostały wpisane do wieloletniego planu finansowego na lata 2014–2016. Częściowa realizacja jest przewidziana już na rok 2014. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, pani poseł. Otwieram dyskusję. Kto z członków Komisji chciałby zabrać głos? Pani poseł Masłowska jako pierwsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#GabrielaMasłowska">Mam pytanie do przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Rezygnujecie państwo z części wydatków inwestycyjnych na kwotę 7000 tys. zł, podkreślając, że zadania te będą realizowane w następnym roku. Czy ma pan pewność, że w budżecie na 2014 rok będą zagwarantowane środki na realizację tych zadań inwestycyjnych, które nie mogą być zrealizowane teraz z powodu cięć? Czy ma pan taką gwarancję? Jeżeli nie ma pan takiej pewności, to uważam, że jest to zbyt ryzykowne posunięcie, dlatego że Komisja Nadzoru Finansowego obciążana jest kolejnymi zadaniami. W tej chwili poza zadaniami unijnymi przygotowywane są przecież rozwiązania prawne, które poddają kontroli cały sektor parabankowy. Będzie się to więc wiązało z większymi wydatkami związanymi z funkcjonowaniem Komisji Nadzoru Finansowego. Czy wobec tego może nas pan zapewnić, że tego typu cięcie w wydatkach Komisji nie wpłynie na zmniejszenie skuteczności czy, jak kto woli, efektywności pracy nadzorczej Komisji Nadzoru Finansowego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję. Pan poseł Romanek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejRomanek">Mam pytanie w podobnym duchu dlatego, że – rzeczywiście – zobowiązania nie tylko wobec rozszerzonego zakresu kontroli czy też badań segmentów rynku wynikających z nowych obowiązków między innymi wobec SKOK-ów, które objęła Komisja Nadzoru Finansowego, są to dosyć poważne zobowiązania, poważne obowiązki, które Komisja wykonuje. Mając na uwadze też inne zobowiązania, szczególnie wobec instytucji europejskich, jak też fakt, że budżet w stosunku do roku 2012 już był mniejszy o kwotę 5500 tys. zł, a teraz jeszcze o kwotę 7000 tys. zł, czy nie ma obawy, że zobowiązania bądź obowiązki, które zostały na was nałożone, nie zostaną wykonane w takim stopniu – czyli starannie, należycie – jaki wynika z regulacji ustawowych? Czy nie będzie tutaj pewnego problemu, który potem wyniknie? Kwota oszczędności nie jest gigantyczna w relacji do planowanej, ale może być kwotą istotną. Dlatego o to pytam. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaSkowrońska">W kontekście pytania postawionego przez pana posła Romanka w sprawie nałożenia na Komisję Nadzoru Finansowego dodatkowych zadań w zakresie audytowania spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych nie mam wątpliwości, że nadzór zrobi to starannie. Nie mam wątpliwości, że środki na przedsięwzięcia związane z inwestycjami będą pokryte, jako że opłaty wnoszą same podmioty, które są podmiotami nadzorowanymi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaSkowrońska">Mam jedynie pytanie, na jakim etapie dzisiaj znajduje się audyt spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, które miały przesłać stosowne raporty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Czy są inne głosy? Jeżeli nie ma innych pytań, poproszę pana przewodniczącego Jakubiaka, żeby zechciał ustosunkować się do spraw podniesionych przez posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejJakubiak">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejJakubiak">Tak jak powiedziała pani poseł Skowrońska, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego jest finansowany ze składek podmiotów nadzorowanych, co oznacza, że środki są dostarczane, powiedziałbym, poza budżetem. Z tego punktu widzenia jeżeli chodzi o samofinansowanie, uzyskanie finansowania, nie mam tutaj większych obaw. Jak państwo również wiecie, podmioty, które są przez nas nadzorowane, zarówno jeżeli chodzi o sektor bankowy, jak też sektor rynku kapitałowego, sektor emerytalny, sektor ubezpieczeniowy, są to instytucje, które znajdują się w dosyć dobrej kondycji finansowej, mają dobre wyniki. Oczywiście, nie na wszystkich rynkach jest tak doskonale, że można mówić, iż są bite kolejne rekordy, ale w najważniejszych obszarach nie ma takiego problemu, że podmioty nie byłyby w stanie udźwignąć potencjalnie wyższej składki. Jest to jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AndrzejJakubiak">Druga rzecz. Rezygnujemy z zakupów o charakterze informatycznym, dlatego że jesteśmy na takim etapie naszych prac przygotowawczych, że wydaje się nam, iż rozsądniej jest – bez szkody dla realizacji zadań – zrealizować owe zadania w roku 2014. Od razu pragnę państwa poinformować, że do Ministra Finansów złożyliśmy budżet, który jest budżetem znacznie wyższym niż budżet tegoroczny. Opiewa on na kwotę 218.000 tys. zł. Chodzi nam o realizację tych wszystkich zadań, tych wszystkich zakupów, których nie zrealizujemy w tym roku. Trzeba pamiętać, że Komisja Nadzoru Finansowego uczestniczy w pracach wszystkich trzech organów, europejskich organów nadzoru a obciążenia związane z funkcjonowaniem owych organów wzrastają. W związku z tym nasze potrzeby w tym zakresie też wzrastają. To tyle mógłbym w tym zakresie odpowiedzieć na pytania zarówno pani posłanki Masłowskiej, jak i pana posła.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AndrzejJakubiak">Jeżeli chodzi o spółdzielcze kasy oszczędnościowe-kredytowe, oczywiście zmniejszenia, o których mówimy w tym roku, nie mają większego wpływu na wykonywanie przez nas zadań. Natomiast na przyszły rok zakładamy zwiększenie, jeżeli chodzi o wynagrodzenia, kwotę wynagrodzeń, ponieważ wydaje się nam, że skala zadań nadzorczych, z którymi mamy do czynienia do tej pory i z którymi będziemy mieli do czynienia w przyszłości, jest znaczna. Sektor wymaga naszej szczególnej uwagi.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#AndrzejJakubiak">Jak państwo wiecie, audyt, o którym była mowa w ustawie z 2009 roku o SKOK-ach, został zakończony, ale była to tylko wstępna część rozpoczęcia procesu nadzorczego. Od dnia 29 października zeszłego roku wykonujemy nadzór a od stycznia – w pełnym zakresie. Otrzymujemy sprawozdawczość, walidujemy sprawozdawczość, co oznacza, że w wielu przypadkach dochodzi do dosyć istotnych korekt wyników spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. Dokonujemy również procesów inspekcyjnych. Kilkanaście kas zostało bądź w najbliższym czasie zostanie przez nas poddana inspekcjom. W tym również Kasa Krajowa. Zaczęliśmy od kas, które są w najtrudniejszej sytuacji oraz od kas największych. Jak państwo wiecie, w trzech kasach zostały wprowadzone zarządy komisaryczne. Z pięćdziesięciu pięciu kas na czterdzieści cztery został nałożony obowiązek przygotowania programu naprawczego. W stosunku do osiemnastu kas toczy się postępowanie o ustanowienie zarządu komisarycznego. Nie oznacza to, że w każdym przypadku zarząd komisaryczny zostanie ustanowiony. Nie ukrywamy, że w przyszłym roku kwestia związana z rozwiązywaniem problemów, jakie są w systemie SKOK, będzie jednym z ważniejszych tematów, któremu zarówno Komisja, jak i Urząd Komisji Nadzoru Finansowego będą poświęcali uwagę, czas i środki.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#AndrzejJakubiak">Jeżeli odpowiedzi te można uznać za wystarczające, to tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy są inne pytania? Jeżeli nie ma innych pytań, w takim razie stwierdzam zakończenie omawiania części budżetowej 70 – Komisja Nadzoru Finansowego.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DariuszRosati">Chciałbym przypomnieć, że rozstrzyganie w sprawie wniosków bądź poprawek, które będą zgłoszone, odbędzie się po zakończeniu pełnego cyklu spotkań Komisji na temat nowelizacji budżetu. Przewidujemy, że spotkanie końcowe odbędzie się w dniu 6 września.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DariuszRosati">Zamykam posiedzenie. Dziękuję wszystkim za udział. Dziękuję referentom. Dziękuję naszym gościom.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>