text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. W imieniu prezydiów obu Komisji witam wszystkich przybyłych. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji protokołu pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 roku, podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 roku (druk nr 1569). Czy są uwagi do porządku dnia? Nie słyszę uwag. Wobec tego stwierdzam przyjęcie porządku dnia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym poinformować Wysokie Komisje, że pani Marszałek Sejmu w dniu 16 lipca bieżącego roku skierowała rządowy projekt ustawy z druku nr 1569 do Komisji Spraw Zagranicznych oraz Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia do pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Przystępujemy zatem do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1569. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, oczywiście także możliwość zadawania pytań przez członków Komisji. Na pytania te będą odpowiadali przedstawiciele rządu obecni na dzisiejszym posiedzeniu. Jest wśród nas pani minister Izabela Leszczyna, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam, pani minister. Witam towarzyszące pani osoby. A zatem w tej chwili proszę panią minister Leszczynę jako przedstawiciela rządu o przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#IzabelaLeszczyna">Szanowni państwo przewodniczący, Wysokie Komisje. Mam przyjemność przedstawić państwu projekt ustawy o ratyfikacji protokołu pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 roku, podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 roku. W międzyczasie zmienił się nam ustrój, natomiast w umowie jest nazwa historyczna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#IzabelaLeszczyna">Protokół zmienia obowiązującą umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartą z Indiami właśnie w 1989 roku. Przyczyną wprowadzenia zmian jest potrzeba dostosowania umowy do obecnych standardów Modelowej Konwencji OECD, standardów dotyczących między innymi zysków przedsiębiorstw powiązanych oraz wymiany informacji podatkowych. Szczególnie istotne znaczenie ma wprowadzenie postanowień, które umożliwiają wymianę informacji podatkowych bez względu na fakt, czy państwa mają własny interes w pozyskiwaniu takich informacji, jak też bez względu na fakt, czy w posiadaniu takich informacji są banki lub inne instytucje finansowe. Ponadto w odniesieniu do niektórych kategorii dochodów regulowanych umową protokół przewiduje liczne zmiany dostosowujące lub doprecyzowujące brzmienie przepisów. W przypadku dochodów z dywidend oraz odsetek protokół obniża stosowane stawki podatku u źródła z 15% do 10%, a w przypadku należności licencyjnych z 22,5% do 15%.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#IzabelaLeszczyna">Istotną zmianą jest także wprowadzenie w postanowieniach dotyczących opodatkowania zysków majątkowych tzw. klauzuli nieruchomościowej. Pozwoli ona na opodatkowanie zysków z przeniesienia własności akcji w spółkach, których majątek składa się głównie z nieruchomości w państwie położenia owych nieruchomości. W zakresie unikania podwójnego opodatkowania protokół przewiduje, że Polska będzie stosowała metodę odliczenia proporcjonalnego zamiast metody zwolnienia. Jednocześnie wyeliminowano niekorzystną tzw. klauzulę tax sparing, która w przypadku dochodów z dywidend, odsetek i należności licencyjnych pozwalała na potrącenie podatku, który faktycznie nie został zapłacony w państwie źródła na skutek np. zastosowania ulg podatkowych. Chodzi tutaj o uniemożliwienie odliczania podatku fikcyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#IzabelaLeszczyna">Chciałabym też powiedzieć, że zmiana obecnie obowiązującej umowy dokonuje się w formule protokołu na wniosek strony indyjskiej. Strona indyjska uzasadniała swój wniosek tym, że sposób ten pozwoli szybciej wprowadzić nowe przepisy w życie, ponieważ w związku z długotrwałym procesem legislacyjnym po stronie indyjskiej taka formuła będzie po prostu korzystniejsza. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Bardzo dziękuję, pani minister. A zatem przystępujemy do debaty w sprawie ogólnych zasad projektu ustawy. Bardzo proszę. Kto z członków obu Komisji chciałby zabrać głos? Pani minister Fotyga, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaFotyga">Mam do pani minister pytania raczej niedotyczące treści samej umowy, tylko sytuacji na rynku polskim. Indie jest to kraj outsourcingu. Obecnie mamy już sporo inwestycji indyjskich w Polsce. Proszę mi powiedzieć, czy zaobserwowali państwo takie sytuacje jak istotny wzrost usług świadczonych dla tego typu przedsiębiorstw, to znaczy, przedsiębiorstw, które są produkcyjnymi i są własnością bądź współwłasnością indyjską.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania bądź wypowiedzi? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie, pani minister, czy zechce pani łaskawie odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#IzabelaLeszczyna">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, bardzo proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CezaryKrysiak">Serdecznie dziękuję. Cezary Krysiak. Dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej. W tej chwili trudno powiedzieć o jakimś konkretnym wzroście tego typu działań lub tego typu... Rozumiem, że pani poseł chodziło o to, że polskie spółki zlecają pewne usługi lub pewne działania spółkom indyjskim. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AnnaFotyga">Czy mogę wyjaśnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszRosati">Bardzo proszę. Może pani poseł doprecyzuje. Panie dyrektorze, posłuchajmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AnnaFotyga">Panie dyrektorze, załóżmy, że Mittal Steel zleciłby znaczną część usług – oczywiście nie chodzi o produkcję stali, samą produkcję, ale związane z tym usługi – do firm indyjskich, co teoretycznie mogłoby podwyższyć koszty funkcjonowania Mittal Steel, zmniejszyć podatki płacone w Polsce. Natomiast, jak rozumiem, firmy, które świadczyłyby usługi outsourcingowe, w naturalny sposób byłyby opodatkowane w Indiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CezaryKrysiak">Umowa sama w sobie zawiera pewne postanowienia, które mogą również zapobiegać tego rodzaju przerzucaniu dochodów za granicę. Między innymi takimi postanowieniami będą przepisy dotyczące wyceny transferów, czyli tzw. przepisy transfer pressing`owe, które pozwolą oszacować realność tego typu transakcji zlecanych za granicę, zwłaszcza podmiotom powiązanym – gdyż najczęściej tego typu transakcje są prowadzone pomiędzy podmiotami powiązanymi – jak też ustalić za transakcję taką cenę, która powinna być zgodna z realiami rynkowymi. Wysokość takiej transakcji powinna być zgodna z kwotą, którą ustaliłyby pomiędzy sobą przedsiębiorstwa niezależne. W chwili obecnej protokołem został wprowadzony między innymi artykuł w pełni dostosowany do standardów OECD, dlatego że obecnie obowiązująca umowa nie zawiera pełnego artykułu dotyczącego wyceny transakcji, nie zawiera obowiązku korekty transakcji przez drugą stronę. Jeżeli Polska skoryguje transakcję, jeżeli pobierzemy podatek w kraju, to teraz strona indyjska będzie miała obowiązek skorygować taką transakcję tak, żeby była ona zgodna z zasadami rynkowymi. Jest to między innymi tego typu przepis, który chroni państwo polskie, nasz budżet przed wyprowadzaniem pieniędzy za granicę.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CezaryKrysiak">W umowie, w protokole proponujemy również pewne przepisy, które mają zapobiegać unikaniu opodatkowania. W związku z tym jest przepis, który stanowi, że jeżeli będą tworzone sztuczne struktury, które mają na celu wyłącznie korzyść podatkową, wyłącznie skorzystanie z przepisów, z korzyści, które umowa przewiduje dla podatnika, to wtedy umowa, korzyści umowne nie będą miały zastosowania. Oczywiście jest tu głównie prewencyjna rola takiej klauzuli. Przez to umowa nie będzie wykorzystywana do tworzenia sztucznych struktur i do przerzucania dochodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Nie słyszę innych pytań. W takim razie stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#DariuszRosati">Proponuję przejście do szczegółowego rozpatrzenia poszczególnych przepisów, artykułów projektu ustawy. Wobec braku sprzeciwu przejdziemy do rozpatrzenia kolejnych artykułów projektu ustawy z druku nr 1569. Projekt ustawy składa się z dwóch artykułów i tytułu. Będziemy rozpatrywać wszystkie trzy elementy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym w związku z tym zapytać, czy jest zgoda na przyjęcie tytułu projektu ustawy. Przypomnę, że tytuł projektu ustawy brzmi: „o ratyfikacji Protokołu pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Indii o zmianie Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Indii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Warszawie dnia 21 czerwca 1989 roku, podpisanego w Warszawie dnia 29 stycznia 2013 roku”. Jeżeli nie ma sprzeciwu, stwierdzam, że obie Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Nie słyszę sprzeciwu. W związku z tym stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 1.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2 projektu ustawy. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#DariuszRosati">Teraz przyjmiemy całość projektu ustawy. Czy jest sprzeciw ze strony członków Komisji wobec przyjęcia całości projektu ustawy? Nie słyszę sprzeciwu. A zatem stwierdzam, że przyjęliśmy projekt ustawy według przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#DariuszRosati">Musimy teraz wybrać posła sprawozdawcę. W imieniu prezydiów obu Komisji chciałbym zaproponować, żeby posłem sprawozdawcą był pan poseł Killion Munyama, jeżeli pan poseł się zgadza.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KillionMunyama">Panie przewodniczący, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Tak, zgadza się. Czy jest sprzeciw wobec owej kandydatury? Nie słyszę. Czy są jakieś inne kandydatury? Także nie zgłoszeń. Wobec tego stwierdzam, że Komisje wybrały pana posła Munyamę na sprawozdawcę Komisji w sprawie druku nr 1569.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DariuszRosati">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział. Dziękuję, pani minister.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>