text_structure.xml 71.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DariuszRosati">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DariuszRosati">Witam wszystkich przybyłych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszRosati">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszRosati">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje dwa punkty. Po pierwsze, rozpatrzenie sprawozdania Podkomisji stałej do spraw monitorowania instytucji finansowych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym (druk nr 729). Punkt drugi to rozpatrzenie poprawek zgłoszone w czasie drugiego czytania do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (druki nr 809 i 841). Chciałbym zaproponować zmianę kolejności rozpatrywania punktów. Proponuję, żebyśmy zaczęli od drugiego punktu, czyli rozpatrzenia poprawek do projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Czy są uwagi do propozycji oraz do porządku? Nie widzę. Dziękuję bardzo. Stwierdzam zatem przyjęcie porządku. Będziemy procedować w tej kolejności.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszRosati">Chciałbym powitać obecnych na naszym posiedzeniu przedstawicieli naczelnych organów administracji państwowej. Witam panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra Mirosława Sekułę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam pana ministra Cezarego Rzemka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Chciałbym przypomnieć Wysokiej Komisji, że w dniu 9 października nasza Komisja skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych... Przepraszam. Chciałbym przypomnieć, że w dniu 7 listopada na posiedzeniu plenarnym Sejmu odbyło się drugie czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. W drugim czytaniu zgłoszono dwadzieścia trzy poprawki. Sejm skierował ustawę wraz z poprawkami do naszej Komisji w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DariuszRosati">Rozpatrywanie poprawek będzie się odbywało według następującego porządku. Po pierwsze, w każdym przypadku poproszę o uzasadnienie zgłoszonej poprawki przez posła albo przedstawiciela klubu wnioskodawców. Następnie poproszę o stanowisko rządu. Potem ewentualnie, jeżeli takie będą, wysłuchamy uwag Biura Legislacyjnego. Ewentualnie jeden głos za poprawką, jeden głos przeciw. Następnie będzie głosowanie. Jest to standardowa procedura, którą stosujemy od dłuższego czasu. Czy jest zgoda na taki tryb? Dziękuję bardzo. Stwierdzam więc, że tak będziemy pracować.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DariuszRosati">W związku z tym przystępujemy do rozpatrywania kolejnych poprawek. Zaczynamy od poprawki nr 1 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Solidarnej Polski. Czy ktoś w imieniu klubu mógłby powiedzieć jedno słowo na temat poprawki? Pan poseł Bogucki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JacekBogucki">Jednym zdaniem, ponieważ jednym słowem byłoby ciężko. Jednym z powodów, żeby przyjąć taki wniosek, jest to, że przedstawiciel jednego z klubów rządzących, koalicji rządzącej stwierdził, że ustawa ta jest wyborem pomiędzy mniejszym a większym złem. Zarówno my, jak i myślę, że też większość Polaków oczekuje od rządzących dobra, mniejszego albo większego, ale jednak dobra. W związku z tym projekt, który jest zły, należy odrzucić. To tyle. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DariuszRosati">Tak, dziękuję bardzo. Czy w sprawie poprawki... Nie będę pytał o stanowisku rządu, bo chyba jest oczywiste wobec takiej poprawki. Czy są ewentualnie jakieś inne głosy? Zgłasza się pan mecenas. Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, tylko drobna uwaga. Konsekwencją pozytywnej opinii dla wniosku o odrzucenie będzie negatywna opinia dla wszystkich pozostałych poprawek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jeżeli nie ma innych istotnych głosów, proponuję przystąpić do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1 w sprawie odrzucenia projektu ustawy, proszę podnieść rękę i proszę nacisnąć przycisk. Czy wszyscy są gotowi do elektronicznego głosowania? To trudno, teraz, zaraz głosujemy. Jak nie zdążycie, to... Panowie, panowie posłowie z opozycji, świat idzie do przodu a wy zostajecie. Czy jesteśmy gotowi do głosowania? A więc otwieram głosowanie. Kto jest za przyjęciem poprawki w sprawie odrzucenia projektu ustawy? Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Poproszę o wynik.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DariuszRosati">Za poprawką było 16 głosów, przeciw 23, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka nr 1 została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Jednobrzmiącą poprawkę złożyły Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości oraz Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy mogę prosić o krótkie uzasadnienie? Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, może bardzo krótko będę uzasadniał wszystkie poprawki, ponieważ obszerna dyskusja była na posiedzeniu Komisji i jeszcze wczoraj na posiedzeniu plenarnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka dotyczy jak gdyby odwołania zamrożenia funduszu socjalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HannaMajszczyk">Stanowisko jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proponuję, żebyśmy głosowali nad poprawką.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2, proszę podnieść rękę i nacisnąć odpowiedni przycisk. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 39 posłów. Za 16 głosów, przeciw 23 głosy, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk w imieniu wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, poprawka nr 3 skreślająca art. 2 dotyczy przeniesienia środków finansowych z Funduszu Pracy na staże medyczne. Jesteśmy przeciwko takiej formie zubożania Funduszu Pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HenrykKowalczyk">Z tym, że mam tutaj wniosek, żeby poprawkę tę głosować razem z poprawkami nr 5, 8, 17, 18 i 19, dlatego że pozostałe artykuły proponowane w owych poprawkach do skreślenia wiążą się bezpośrednio z główną poprawką, ponieważ są tam techniczne zapisy dotyczące Funduszu Pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DariuszRosati">Czy mógłby pan powtórzyć? Poprawki nr 5, 8.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawki nr 5, 8, 17, 18 i 19, jeżeli się nie pomyliłem. Biuro Legislacyjne, tak? Poprawki nr 5, 8, 17, 18, 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DariuszRosati">Pani minister, poproszę o stanowisko rządu wobec owej propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#HannaMajszczyk">Stanowisko jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Proponuję, żebyśmy przeszli do głosowania nad propozycją. Poprawka nr 3 będzie głosowana jednocześnie z poprawkami nr 5, 8, 17, 18 i 19.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę podnieść rękę i nacisnąć odpowiedni przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 41 posłów. Za 14 głosów, przeciw 27 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawki nr 3, 5, 8, 17, 18 i 19 zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4 zgłoszonej przez kluby Prawa i Sprawiedliwości oraz Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy w imieniu wnioskodawców ktoś chciałby zabrać głos? Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka dotyczy sprawy nierównego finansowania miejsc pracy dla niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy i w zakładach pracy chronionej. Uważamy, że powinno to być równe. Oszczędność na niepełnosprawnych jest zupełnie nieuzasadniona. Stąd ta poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie pośle. Poproszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#HannaMajszczyk">Stanowisko jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 18 głosów, przeciw 24 głosy, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DariuszRosati">Poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#DariuszRosati">Poprawka nr 5 była już głosowana.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6 zgłoszonej przez kluby Prawa i Sprawiedliwości oraz Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pan poseł Kowalczyk. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka nr 10 dotyczy przedłużenia...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DariuszRosati">Poprawka nr 6 do art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#HenrykKowalczyk">Przepraszam. Poprawka nr 6 dotyczy skreślenia art. 10. Dotyczy przedłużenia a właściwie sprzeciwu przeciwko przedłużeniu niekorzystnych rozwiązań podatkowych VAT w stosunku do samochodów z tzw. kratką oraz paliw.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#HenrykKowalczyk">Proponuję, żeby poprawkę nr 6 głosować razem z poprawką nr 7, dlatego że te dwa artykuły są łączne. Art. 11 są to przepisy techniczne dotyczące rozwiązania zawartego w art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DariuszRosati">A więc poprawki nr 6 i 7 głosowalibyśmy łącznie. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#HenrykKowalczyk">Tak, poprawki nr 6 i 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DariuszRosati">Pani minister, jaka jest opinia rządu w sprawie owej propozycji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. A zatem przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 6 oraz poprawką nr 7.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawek nr 6 i 7, proszę podnieść rękę i nacisnąć odpowiedni przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 17 osób, przeciw 25 osób, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawki nr 6 i 7 zostały odrzucone.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#DariuszRosati">Poprawka nr 8 była już głosowana.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 9 zgłoszonej przez kluby Prawa i Sprawiedliwości oraz Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka nr 9 dotyczy skreślenia art 15, w którym przewiduje się zamrożenie funduszu socjalnego nauczycieli. Konsekwentnie, tak jak poprzednio, jesteśmy przeciwko zamrażaniu funduszu socjalnego, który służy najbiedniejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, dziękuję. Pani minister, poproszę o opinię rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DariuszRosati">Opinia rządu jest negatywna. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 9, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 41 posłów. Za 16 osób, przeciw 24 osoby, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 9.</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. W imieniu wnioskodawców pan poseł Święcicki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarcinŚwięcicki">Proszę państwa, powstające w Sulejówku Muzeum Józefa Piłsudskiego dopiero zwiększa swój stan zatrudnienia. Ma przyznane pieniądze w projekcie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na przyszły rok. W poprawce chodzi o wyjęcie spod limitu wynagrodzeń kwoty 2300 tys. zł, co razem z tegoroczną kwotą 700 tys. zł stworzy możliwość wykorzystania przyznanej na razie w projekcie budżetu kwoty 3000 tys. zł na wynagrodzenia dla nowo powstającej załogi muzeum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię rządu w tej sprawie. Pani minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest pozytywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. W takim razie zapytam członków Komisji, czy jest sprzeciw wobec poprawki. Jest. Widzę, że jest sprzeciw. W takim razie będziemy głosować.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 10, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 43 posłów. Za 38 głosów, przeciw 4 głosy, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka dotyczy skreślenia upoważnienia dla Ministra Finansów na obejście ustawy czyli odmrożenie wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#DariuszRosati">Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, panie pośle!</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#WojciechBiałończyk">Drobna uwaga. Proponuje pan skreślić ust. 5. Natomiast w związku z tym, że przy przygotowywaniu sprawozdania uległa zmianie numeracja ustępów, obecnie jest to ust. 4. Proponujemy dokonanie korekty, że chodzi o to, żeby w art. 16 skreślić ust. 4 a nie ust. 5, ponieważ ust. 5 po prostu już nie ma. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DariuszRosati">Dobrze. Dziękuję za uściślenie. Poproszę o opinię pani minister. Czy godzi się pani na to, żeby Ministrowi Finansów odebrać takie uprawnienie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 11.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 15 osób, przeciw 26 osób, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 12 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka o podobnym charakterze czyli skreślenie upoważnienia dla Ministra Finansów do zwiększenia wielkości wynagrodzeń niezależnie od ograniczeń, o których mowa..., itd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię Ministra Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DariuszRosati">Opinia negatywna. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 12, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Kto jest przeciw, proszę podnieść rękę i nacisnąć inny przycisk. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 15 głosów, przeciw 26 głosów, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 12.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. W imieniu wnioskodawców pani przewodnicząca Skowrońska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KrystynaSkowrońska">Proponujemy drobną poprawkę porządkującą, dlatego że w przedstawionym projekcie jest projekt ustawy budżetowej. Z chwilą uchwalenia będzie to już ustawa. Proponujemy skreślenie wyrazu „projektu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Nie ma uwag Biura Legislacyjnego. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#HenrykKowalczyk">Mam pytanie. Ustawa okołobudżetowa pewnie wejdzie w życie wcześniej niż ustawa budżetowa. Wobec tego co w tym momencie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrystynaSkowrońska">Po to, żeby była obowiązująca, musi być ustawa, nie może być projekt ustawy. Jest to rzeczą normalną, dlatego że porządkuje wszystkie rozwiązania dotyczące budżetu a nie projektu budżetu. Stąd potrzeba takiego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DariuszRosati">Myślę, że w ustawie nie możemy odwoływać się do projektu jakiejś innej ustawy, tylko do ustawy. Dobrze, w takim razie możemy przystąpić do głosowania. Rozumiem, że Biuro Legislacyjne akceptuje tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WojciechBiałończyk">Tak. Nawet jest to zgodne z naszą sugestią zgłaszaną na wcześniejszym etapie prac. Stąd popieramy poprawkę. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DariuszRosati">Dobrze. Poproszę jeszcze o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#HannaMajszczyk">Popieramy poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. A zatem przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#DariuszRosati">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem poprawki nr 13, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 27 osób, przeciw 7 osób, wstrzymało się 8 osób.</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka nr 13 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka polega na skreśleniu ust. 6. Jest to ustęp w ogóle niejasny. Przynajmniej poprzednio były to upoważnienia Ministra Finansów, natomiast ten przepis brzmi tak: „W roku 2013 w uzasadnionych przypadkach wielkość wynagrodzeń bezosobowych może być powiększona o niewykorzystane wynagrodzenia”. Właściwie przenoszenie pomiędzy wynagrodzeniami osobowymi i bezosobowymi jest już zupełnie dowolne, a więc po cóż robić te wszystkie ograniczenia wyżej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię panią minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia do poprawki jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Bardzo proszę, pani minister, w takim razie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#HannaMajszczyk">Oczywiście, już tłumaczę. Zgodnie z założeniami w ustawie okołobudżetowej co do zasady jest mrożenie wynagrodzeń osobowych i bezosobowych. Regulacja, która jest objęta przedmiotem poprawki, zmierza do tego... Trzeba pamiętać o jeszcze jednej rzeczy. Ustawa o finansach publicznych generalnie nie dopuszcza podwyższania wynagrodzeń osobowych. Gdyby nie było mrożenia, które proponujemy, w każdym przypadku od lat zawsze można było pomniejszyć wynagrodzenia osobowe na inne wydatki w danym dziale, rozdziale, w związku z tym również na bezosobowe. Tutaj w celu zapewnienia elastyczności... Będzie się to bilansowało, ponieważ wynagrodzenia bezosobowe będą mogły być powiększone tylko o taką kwotę o jaką zmniejszy się wynagrodzenia osobowe. Być może w danej jednostce będzie tak, że pracownicy nie są w stanie wykonać jakiegoś zadania i trzeba coś zlecić na zewnątrz, jakąś ekspertyzę. Będzie to można zrealizować kosztem funduszu osobowego.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#HannaMajszczyk">Nie wiem, czy wyjaśniłam wystarczająco panu posłowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PawełSzałamacha">Jeżeli miałaby wystąpić taka sytuacja...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#DariuszRosati">Panie pośle, kiedy chce pan zabrać głos, niech pan podniesie rękę i potem włączy mikrofon a nie odwrotnie. Proszę bardzo, pan poseł Szałamacha.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PawełSzałamacha">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DariuszRosati">Chodzi o to, że cały czas mamy zapis z posiedzenia i dobrze jest identyfikować mówców. Pan poseł Szałamacha ma głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PawełSzałamacha">Jeżeli miałoby nastąpić to, o czym mówi pani minister, to możemy spotkać się z częstym zjawiskiem w administracji czyli wypychaniem obowiązków, które urzędnicy powinni wykonywać w trakcie swojej pracy, na drugie pozycje, na zlecenia, zewnętrzne wynagrodzenia, itd., itd., taką żonglerką uprawianą przez administrację. Oczywiście, nie jesteśmy w stanie zrobić czegoś od godz. 9.00 do godz. 17.00, ale wypychamy to poza reguły. Dlatego uważamy, że powinny być jednolite zasady dla wszystkich typów wynagrodzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DariuszRosati">Pan poseł Żyżyński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JerzyŻyżyński">Chciałbym powiedzieć, że jest to bardzo trafna uwaga, ponieważ np. w szkolnictwie wyższym mieliśmy taki przykład, że reformy i analizy szkolnictwa wyższego zamiast opracowywać urzędnicy w ministerstwie opracowywała zewnętrzna firma konsultingowa, na którą poszły bardzo grube pieniądze. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani minister Majszczyk. Przepraszam, pani minister, ponieważ jest jeszcze pani poseł Zuba. Może wysłuchajmy wszystkich osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#MariaZuba">Pani minister, czy to nie jest takie działanie: „Tak, godzimy się na zamrożenie naszych płac, ale oczekujemy również zmniejszenia naszych zadań.”? Uważam, że w tym momencie zlecanie ich na zewnątrz to też nie jest pozytywne działanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DariuszRosati">Już udzielę głosu pani minister, ale bardzo proszę, żebyśmy nie wchodzili w dyskusję merytoryczną na temat poszczególnych zapisów, ponieważ właściwie jesteśmy w fazie decydowania o tym, czy przyjąć poprawki czy nie. Oczywiście po to, żeby wyjaśnić wątpliwości, pani minister, udzielam pani głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, podałam przykład, ale chyba bez jakichkolwiek wątpliwości pozostaje to, że w ogóle nie chodzi o zlecenia dla urzędników poza wynagrodzeniami. To po pierwsze. Po drugie, łatwo sobie wyobrazić sytuację, że mamy jakiś urząd czy jakąś jednostkę budżetową, w której chcemy zbudować jakiś system informatyczny. Jakimi siłami ma być zbudowany system informatyczny np. w jakimś urzędzie pracy, gdzie są zatrudnieni urzędnicy z wykształceniem ekonomicznym? Sami mają sobie zbudować system informatyczny tylko dlatego, że są urzędnikami? Również w takim przypadku środki te będą wykorzystane na takie cele, żeby zlecić informatykowi podniesienie funkcjonalności systemu informatycznego wymiany pomiędzy urzędami. Może mój przykład nie był na tyle klarowny, żeby przedstawić sytuacje, o które chodzi, ale nie chodzi o to, żeby wypychać zadania urzędników na zewnątrz, tylko żeby sprawnie realizować zadania administracji bądź urzędów publicznych jako takich. Nie w każdym urzędzie musi być zatrudniony wysokiej klasy informatyk tylko dlatego, że jest to urząd. Funkcjonalność systemu informatycznego podnosi się raz na trzy lata, a nie w ramach comiesięcznego zatrudnienia osób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo. Pan poseł Kuźmiuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Nie chciałbym kontynuować naszej dyskusji, ponieważ pani minister podała jakiś przykład, ale możemy podawać zupełnie inne przykłady. Na przykład w tamtym roku podczas analizy wykonania budżetu za rok 2011 wykryliśmy takie przypadki, że sędziowie zlecali poza sądy pisanie uzasadnień do wyroków. A więc nie mówimy o sytuacjach, w których urzędnicy nie potrafią sobie poradzić z jakimś zagadnieniem, tylko mówimy o wypychaniu poza instytucje publiczne zadań, które leżą w kompetencji urzędników. O takich sytuacjach mówimy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DariuszRosati">Ale oczywiste jest, że nie o takie sytuacje chodzi. Przepis ten nie jest planowany po to, żeby finansował usługi, o których pan w tej chwili mówił. Jest to patologia, to, co pan powiedział. Oczywiście, panie pośle. Z całą pewnością w przepisie tym nie ma takiej intencji.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#DariuszRosati">Myślę, że możemy przystąpić do głosowania nad poprawką. Przypominam, że jest to poprawka nr 14.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#DariuszRosati">Głosowało 43 posłów. Za 18 głosów, przeciw 25 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-73.4" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-73.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 15 zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Poprawka polega na nadaniu nowego brzmienia art. 22. Panie pośle Kowalczyk, jedno słowo uzasadnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, poprawka ma konsekwentnie zamrozić wynagrodzenia również w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dotychczasowe brzmienie jest takie, że jednak odnosi się do planu na rok 2013. Oczywiście, zgodnie z ustawą projektowaną przez rząd, nie będzie można zwiększać planu, ale nie jest to zamrożenie. Zamrożenie byłoby wtedy, gdybyśmy odnosili się do roku 2012. Właśnie na tym polega nasza poprawka, żeby zachować się konsekwentnie również do urzędników Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię panią minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#DariuszRosati">Opinia jest negatywna. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 15, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 18 głosów, przeciw 24 głosy, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 15.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 16 także zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#HenrykKowalczyk">Poprawka ma na celu odebranie uprawnień Ministra Finansów do podwyższenia limitu wynagrodzeń bezosobowych, niezależnie od ograniczeń, które są wymienione. A więc jest podobna sytuacja, jaka była poprzednio.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Poproszę o opinię panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DariuszRosati">Opinia jest negatywna. A zatem będziemy głosować poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów... Przepraszam, zgłasza się pan poseł Szałamacha. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PawełSzałamacha">Mam pytanie do pani minister, ponieważ podobny zapis znajduje się w kolejnej ustawie budżetowej. Jak wyglądało wykorzystywanie owej kompetencji w upływającym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo. Pani minister Majszczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#HannaMajszczyk">Zostało wydane rozporządzenie, które w ramach przesunięć wewnątrz poszczególnych dysponentów zwiększyło pułap wynagrodzeń bezosobowych o kwotę 23.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PawełSzałamacha">W którym dziale?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#HannaMajszczyk">Panie pośle, jest to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 lipca, opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 19 lipca. Są to: Rzecznik Praw Dziecka – 200 tys. zł, nauka – 1490 tys. zł, sprawiedliwość – 2100 tys. zł, szkolnictwo wyższe – 926 tys. zł, sprawy zagraniczne – 2.956.800 zł, zdrowie – 881 tys. zł, Rządowe Centrum Legislacji – 50 tys. zł, Urząd Komunikacji Elektronicznej – 183 tys. zł, województwo opolskie – 30 tys. zł. Jest jeszcze kilka przesunięć wewnątrz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – 6300 tys. zł i jeszcze kilka. Nie wiem, czy odczytywać panu posłowi całe rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#DariuszRosati">Proponuję, żeby nie czytać. Pan poseł pytał o działy i źródło.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PawełSzałamacha">Jakimi kryteriami kierował się Minister Finansów wybierając te a nie inne pozycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#HannaMajszczyk">Przede wszystkim szczegółowego rozpisania nowych zadań, które pojawiły się, które nie mogą być zrealizowane w ramach obecnych środków. Są to dodatkowe zadania, które wiążą się z realizacją zadań nałożonych przez urząd. To po pierwsze. Po drugie, kierowaliśmy się również tym, czy pozycje, z których są przesuwane środki na wynagrodzenia bezosobowe – czasami było to właśnie z wynagrodzeń – czy pozycje, z których są zabierane środki po to, żeby zwiększyć fundusz wynagrodzeń bezosobowych, zapewniają prawidłową realizację zadań w pozycjach, z których zabierane są środki i czy nie spowodują dodatkowych zobowiązań wymagalnych. W każdym przypadku, zgodnie ze szczegółowym rozpisaniem w rozporządzeniu Ministra Finansów, środki muszą być wykorzystane dokładnie na te cele maksymalnie w tych wysokościach, które zostały przedstawione w rozporządzeniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania poprawki nr 16.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 43 posłów. Za 16 głosów, przeciw 27 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 16.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#DariuszRosati">Poprawki nr 17, 18 i 19 były już głosowane.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawki nr 20 zgłoszonej przez Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy w imieniu wnioskodawców ktoś chciałby zabrać głos? Pan poseł Zbrzyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#RyszardZbrzyzny">Jesteśmy tutaj konsekwentni, bowiem przypomnę, że w poprzednich poprawkach byliśmy przeciwko zamrażaniu wszelkich odpisów na fundusze świadczeń socjalnych tak w sferze budżetowej, jak i produkcyjnej, później w układzie Związku Nauczycielstwa Polskiego. W tym momencie mamy kolejną grupę, czyli emerytowanych żołnierzy zawodowych oraz ich rodziny. Jest to tego samego typu poprawka. Jesteśmy przeciwko tzw. mrożeniu środków na świadczenia społeczne, socjalne. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jaka jest opinia Ministra Finansów? Poproszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#DariuszRosati">Opinia jest negatywna. Przystępujemy do głosowania nr 20.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-95.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 43 posłów. Za 16 głosów, przeciw 26 głosów, 1 osoba wstrzymała się.</u>
          <u xml:id="u-95.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła poprawkę nr 20.</u>
          <u xml:id="u-95.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 21 także zgłoszonej przez Klub Poselski Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Czy ktoś z wnioskodawców chciałby uzasadnić ową poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#RyszardZbrzyzny">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#DariuszRosati">Pan poseł Zbrzyzny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#RyszardZbrzyzny">Tutaj mamy podobną sytuację. Akurat w tym przypadku mamy do czynienia z funkcjonariuszami Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu, itd. Podobnie chodzi tutaj o tzw. świadczenia socjalne z funduszu świadczeń socjalnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Jaka jest opinia rządu w sprawie poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-101.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 21, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-101.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 42 posłów. Za 16 głosów, przeciw 26 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-101.3" who="#DariuszRosati">Poprawka nr 21 została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-101.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 22 zgłoszonej przez kluby Prawa i Sprawiedliwości oraz Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Pan poseł Kowalczyk w imieniu klubów wnioskodawców. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, przynajmniej w imieniu klubu PiS. Poprawka polega na skreśleniu możliwości finansowania z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej przygotowań kadry olimpijskiej. Uważamy, że przygotowania te powinny być finansowane normalnie z budżetu, jak to było dotychczas a nie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pani minister, jaka jest opinia rządu na temat poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#DariuszRosati">Opinia jest negatywna. Przystępujemy więc do głosowania. Przepraszam, pani poseł Rafalska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#ElżbietaRafalska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#ElżbietaRafalska">Myślę, że głosujemy nad niebezpiecznym precedensem, który wydawało się, że nie powinien być postawiony a więc nad dylematem, wyborem, czy finansujemy sport wyczynowy czy uszczuplamy środki na rozwój infrastruktury i sport masowy dzieci i młodzieży. Stąd mając przykre doświadczenia z incydentalnymi rozwiązaniami, jesteśmy absolutnie stanowczy i zachęcamy do poparcia naszego wniosku. Nie może być tak, że w Polsce kosztem dzieci i młodzieży będą finansowane przygotowania nawet do szczytnej, największej imprezy sportowej, jaką jest Soczi. Pokazuje to, że koszty finansowania owych przygotowań będą bardzo wysokie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Pan poseł Bogucki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#JacekBogucki">Panie przewodniczący, trudno popierać moim zdaniem tak niechlujną i niespójną z obowiązującym w Polsce systemem prawnym ustawę. Dlatego wnosiłem o jej odrzucenie w całości. Tutaj mamy przepis, który jest sprzeczny z przepisami ustawy o grach hazardowych i nie zmienia owej ustawy. A więc w obiegu prawnym będziemy mieli sytuację, w której z jednej strony jest ustawa, która określa, na co mogą być przeznaczone środki z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej a z drugiej strony będziemy mieli drugą ustawę, która pozwala przeznaczyć na coś, czego tamta ustawa nie przewiduje. To samo za chwilę będzie dotyczyło funduszu ochrony środowiska, żebym się nie powtarzał. Wcześniej pojawiły się przepisy, które ograniczały możliwość podwyższania środków finansowych na wynagrodzenia, ale żadne przepisy ustawy o finansach publicznych ani ustawy o dyscyplinie finansów publicznych nie przewidują karania za to i ta ustawa też nie przewiduje. Powstaje po prostu galimatias prawny. Powstaje sytuacja, w której przepisy te właściwie są przepisami niespójnymi z obowiązującymi przepisami, z innymi ustawami. Jest to tworzenie... Miała to być ustawa, która zmienia inne ustawy. Powstają przepisy, które mają żyć przez jeden rok a jednocześnie są niespójne z obowiązującym systemem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#JacekBogucki">Czy biuro prawne Sejmu nie widzi tutaj tego typu niespójności? Tak jak mówię, nie ma za to żadnej sankcji, chociażby wynikającej z podwyższania bądź niepodwyższania wynagrodzeń. Są to jakieś przepisy, które regulują coś, co powinno być uregulowane albo w przepisach ustawy budżetowej, albo w przepisach ustawy o finansach publicznych, albo w przepisach innych ustaw a nie w samodzielnej ustawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Sprawa ta była już przedmiotem dyskusji na posiedzeniu Komisji. Wyjaśniliśmy to już, panie pośle. Pan chyba był wtedy nieobecny, ale w takim razie dla uspokojenia poproszę jeszcze Biuro Legislacyjne o opinię, o komentarz w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#WojciechBiałończyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#WojciechBiałończyk">Ostatnio w czasie posiedzenia Komisji zauważyłem podobne pytanie. Wszystkie przepisy ustawy tzw. okołobudżetowej mają charakter incydentalny i są projektowane na rok. Z wyjątkiem kilku nowelizacji, które są zawarte w ustawie okołobudżetowej, pozostałe przepisy mają charakter incydentalny i obowiązują przez rok.</u>
          <u xml:id="u-110.2" who="#WojciechBiałończyk">Proszę również zwrócić uwagę na to, że nie uchwalamy ustawy okołobudżetowej po raz pierwszy w historii. Ustawy okołobudżetowe są uchwalane już od kilku lat. Wcześniej był okres kilkuletniej przerwy. Poprzednio ustawa okołobudżetowa była uchwalana w 2002 roku. W związku z tym tak należy owe przepisy traktować, jako przepisy szczególne wobec przepisów obowiązujących ustaw. W tym zakresie, w zakresie przez siebie regulowanym wyłączają one stosowanie przepisów ogólnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. W związku z tym proponuję zakończyć dyskusję wokół owego punktu i przejść do głosowania. Przypominam, że będziemy głosować poprawkę nr 22.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 22, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-111.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 46 posłów. Za 18 głosów, przeciw 28 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-111.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka nr 22 została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-111.4" who="#DariuszRosati">Wreszcie poprawka nr 23 zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Pan poseł Kowalczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#HenrykKowalczyk">Panie przewodniczący, poprawka polega na wykreśleniu możliwości finansowania składki do Europejskiej Agencji Kosmicznej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Uważamy, że fundusz ten nie powinien finansować tego typu składek. Jest on powołany do zupełnie innych celów. Jeżeli przystępujemy do takiej organizacji to składka powinna być zabezpieczona w budżecie państwa, a nie pobierana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jest to zupełnie inne źródło finansowania i nie jest przeznaczone do tego celu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, panie pośle. Czy mogę prosić o opinię pani minister, opinię wobec poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#HannaMajszczyk">Opinia jest negatywna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#DariuszRosati">Opinia jest negatywna. Przystępujemy zatem do głosowania poprawki nr 23.</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki, proszę podnieść rękę i nacisnąć przycisk. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-115.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 45 posłów. Za 15 głosów, przeciw 30 głosów, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-115.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-115.4" who="#DariuszRosati">Szanowni państwo, teraz przystąpimy do głosowania całości. Nie? Po poprawkach nie ma już całości.</u>
          <u xml:id="u-115.5" who="#DariuszRosati">To w takim razie po rozpatrzeniu wszystkich poprawek wybieramy jeszcze tylko posła sprawozdawcę. Zgodnie z wcześniejszą propozycją, proponujemy, żeby był to pan poseł Jaros, Michał Jaros. Jeżeli nie ma innych kandydatur ani sprzeciwu wobec takiej propozycji, uznam, że Komisja przyjęła kandydaturę pana posła Jarosa.</u>
          <u xml:id="u-115.6" who="#DariuszRosati">Termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych wyznaczamy na jutro, przepraszam, na dzisiaj, na dzień 8 listopada, do godz. 16.00. Nie ma sprzeciwu a więc taki termin został wyznaczony.</u>
          <u xml:id="u-115.7" who="#DariuszRosati">Jeszcze pan poseł Kowalczyk chciałby zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#HenrykKowalczyk">Oczywiście nie będę się sprzeciwiał co do wyboru sprawozdawcy, natomiast wczorajsze sprawozdanie nie było sprawozdaniem z posiedzenia Komisji, tylko było bardzo szerokim omówieniem ustawy. Oczywiście, było to zastępowanie pani minister bądź rządu w uzasadnieniu do ustawy. Było czytane uzasadnienie ustawy, brakowało natomiast sprawozdania z posiedzenia Komisji. Komisja obradowała trzy godziny a tak naprawdę nie było żadnej relacji z posiedzenia Komisji. Proszę więc, żeby jednak teraz było sprawozdanie z posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję, panie pośle. Jeżeli rzeczywiście tak było... Nie słuchałem sprawozdania. Prezydium sprawdzi tę okoliczność. Jeżeli rzeczywiście tak było, oczywiście postaramy się, żeby następnym razem sprawozdawca przedstawiał sprawozdanie z posiedzenia Komisji a nie ani swój pogląd ani pogląd rządowy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-117.1" who="#DariuszRosati">Wyczerpaliśmy porządek, nie, wyczerpaliśmy punkt pierwszy porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-117.2" who="#DariuszRosati">Chciałbym teraz przejść do punktu drugiego. Bardzo dziękuję naszym gościom. Dziękuję pani minister.</u>
          <u xml:id="u-117.3" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do realizacji drugiego punku porządku dziennego. Chciałbym przypomnieć, że Komisja Finansów Publicznych w dniu 9 października bieżącego roku skierowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym z druku nr 729 do podkomisji stałej do spraw monitorowania systemu podatkowego, do spraw instytucji finansowych. Przypominam, że Rada Ministrów przedłożyła projekt ustawy jako projekt wykonujący prawo Unii Europejskiej. W związku z tym taki projekt musi być rozpatrzony w odpowiednim terminie. Marszałek Sejmu pierwotnie ustaliła termin przedstawienia sprawozdania Komisji na dzień 19 października, ale w związku z przedłużającymi się pracami podkomisji poprosiliśmy o przełożenie terminu. Na nasz wniosek pani marszałek przedłużyła termin do dnia 9 listopada czyli do jutra.</u>
          <u xml:id="u-117.4" who="#DariuszRosati">Informuję, że podkomisja stała zakończyła prace w dniu 6 listopada. Sprawozdanie podkomisji zostało zamieszczone w drukach sejmowych, jest dostępne w programie Secure Source. Jak rozumiem, posłowie mogli zapoznać się z owym sprawozdaniem.</u>
          <u xml:id="u-117.5" who="#DariuszRosati">Przystępujemy teraz do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji o projekcie ustawy z druku nr 729. Chciałbym poprosić o przedstawienie w skrócie sprawozdania pana przewodniczącego podkomisji stałej, pana posła Janczyka. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#WiesławJanczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo!</u>
          <u xml:id="u-118.1" who="#WiesławJanczyk">W imieniu podkomisji stałej do spraw instytucji finansowych mam przyjemność przedłożyć państwu sprawozdanie z jej pracy. Nadmienię, że w dniach 11 i 16 października oraz 6 listopada dokonaliśmy analizy dokumentu. W toku pracy nad nim zostało zgłoszonych wiele propozycji zmian. Pochodziły one, po pierwsze, od Biura Legislacyjnego. Było to dokładnie szesnaście propozycji. Inne propozycje pochodziły ze strony rządowej oraz Komisji Nadzoru Finansowego. Były też poprawki poselskie dotyczące art. 1. Finalnie wszystkie propozycje zmian zostały przejęte przez grupę posłów oraz przegłosowane w toku pracy. Uzyskały akceptację, znajdują odzwierciedlenie poprzez różnicę dokumentów, jednego, który został skierowany z druku nr 729 według propozycji rządowej oraz dokumentu, który jest owocem prac podkomisji czyli druku sprawozdania z jej pracy.</u>
          <u xml:id="u-118.2" who="#WiesławJanczyk">Szanowni państwo, procedowaliśmy nad bardzo istotnym dokumentem. Przypomnę tylko, że jeżeli chodzi o fundusze inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych w naszym kraju, dysponują one kwotą około 140.000.000 tys. zł powierzoną im przez uczestników takiego inwestowania. Całość zmian dotyczy ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych. Zawiera dosyć istotne elementy podyktowane implementacją prawa Unii Europejskiej do polskiego systemu prawa. Szczególnie dotyczy to implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 2009 roku nr 65/WE z dnia 13 lipca 2009 roku oraz dyrektyw Komisji Europejskiej z 2010 roku nr 44 i 43.</u>
          <u xml:id="u-118.3" who="#WiesławJanczyk">Może krótko przypomnę, że istota zmian polega na możliwości transgranicznego działania w obszarze zarządzania jednostkami funduszy inwestycyjnych. Dotyczy możliwości tworzenia subfunduszy. Dotyczy możliwości tworzenia oddziałów jak również łączenia transgranicznego funduszy inwestycyjnych. Zmiany te przynoszą dodatkowo możliwości generowania nowych dokumentów informacyjnych, zasadniczo bardziej skondensowanych niż dotychczasowe, występujące w postaci prospektów emisyjnych funduszy. Dotyczą procedur wprowadzania jednostek uczestnictwa do obrotu w innych państwach członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-118.4" who="#WiesławJanczyk">Jest tak, że implementacja dyrektywy w państwach Unii spowoduje, że zarówno nasz rynek funduszy inwestycyjnych stanie się bardziej otwarty dla zarządzających z innych państw, ale też nie tracimy nadziei na to, że towarzystwa funduszy inwestycyjnych, które działają na terenie naszego kraju, zechcą również podejmować inwestycje w innych krajach Unii Europejskiej – tym niemniej należy się liczyć z tym, że ta druga sytuacja będzie mniej uczęszczana. Było to przedmiotem obaw członków podkomisji stałej. Mianowicie w momencie, kiedy przeprowadziliśmy obszerną dyskusję, pojawiły się dwa najważniejsze dylematy, które pozwolę sobie tutaj przytoczyć jako istotę rozważania, które zostało przeprowadzone na posiedzeniu podkomisji. W pierwszej kolejności dotyczą one możliwości wyprowadzenia znacznej części środków w różnym trybie poprzez nowe formy zarządzania do innych krajów w taki sposób, że kwota, którą wymieniłem na początku mojej wypowiedzi, będzie mogła zostać rozdysponowana na inwestycje poza naszym rynkiem kapitałowym, poza naszym krajem. Głosy te były podnoszone. Druga dość istotna sprawa zgłoszona przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami jest to obawa o to, że również siedziby zarządzających funduszami mogą zostać rozproszone i w znacznej mierze przeniesione do innych krajów.</u>
          <u xml:id="u-118.5" who="#WiesławJanczyk">Można przyznać, że próbowaliśmy rozwiązać część z owych obaw. Na wniosek członków podkomisji Biuru Analiz Sejmowych została zlecona analiza, która miała odpowiedzieć na owe dylematy. Zachęcam gorąco państwa posłów, członków Komisji Finansów Publicznych do zapoznania się z owym dokumentem.</u>
          <u xml:id="u-118.6" who="#WiesławJanczyk">Tym niemniej jednak gdybym miał go krótko podsumować, trzeba przyznać, że jeżeli chodzi o obawę dotyczącą wyprowadzenia środków, opinia nie przynosi żadnej optymistycznej odpowiedzi. Jeżeli mogę zacytować: „Trudno sobie wyobrazić skuteczność ograniczeń w sferze tych środków metodami ściśle administracyjnymi. Pozostaje zabieganie o jak najwyższy stopień retencji oszczędności i inwestycji w Polsce w postaci tworzenia warunków dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej, takich, które byłyby oceniane pozytywnie przez zarządzających funduszami i powodowałyby alokację inwestycji zasadniczo pochodzących z oszczędności naszych obywateli w naszym kraju”. Można polemizować z opinią, czy rzeczywiście jesteśmy w stanie jakkolwiek w sposób administracyjny ograniczać możliwość prowadzenia inwestycji ze środków krajowych poza granicami naszego kraju. Przypomnę tylko, że jeżeli chodzi o otwarte fundusze emerytalne, które dysponują dwakroć większą kwotą, takie ograniczenie administracyjne jednakowoż występuje. Muszę też nadmienić, że według mojej prywatnej oceny, gdyby go nie było np. w roku 2008, to sądzę, że znaczna część owych środków, a raczej ich miliardowe kwoty, uległyby bezpowrotnej stracie i pomniejszyłyby dzisiaj zasoby zgromadzone na przyszłe emerytury kilkunastu milionów naszych obywateli.</u>
          <u xml:id="u-118.7" who="#WiesławJanczyk">Stąd uczulam na tę materię. Zwracam uwagę Wysokiej Komisji, że rozmawiamy o bardzo poważnym dokumencie, który może mieć skutki dla przyszłości rozwoju polskiej Giełdy Papierów Wartościowych, dla możliwości pozyskiwania kapitału przez rodzime firmy.</u>
          <u xml:id="u-118.8" who="#WiesławJanczyk">Pragnę jednak również dodać, że w mojej ocenie oraz w ocenie podkomisji dokument został przygotowany dość rzetelnie, jeżeli chodzi o implementację dyrektyw wymienionych przeze mnie wcześniej. Dołożyliśmy najwyższej staranności, żeby było ona spójna, pełna, rzetelna. Przy założeniu konieczności implementacji przepisów unijnych nie sposób dekomponować dokumentu tak czy inaczej. Powiem tak, że właściwie wszystkie uwagi członków podkomisji, zaproszonych gości, instytucji zostały uwzględnione, podobnie jak stało się to na etapie przygotowywania dokumentu w momencie konsultacji społecznych, kiedy zostały zgłoszone uwagi Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami, Związku Maklerów i Doradców, Związku Banków Polskich oraz Rady Banków Depozytariuszy.</u>
          <u xml:id="u-118.9" who="#WiesławJanczyk">Muszę przyznać, że najbardziej aktywna w toku naszej pracy była Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami. Powstał tam pomysł zgłoszenia jeszcze kilku uwag. Właściwie nie było co do nich kontrowersji, ale ponieważ wpłynęły one już zbyt późno, uznaliśmy za stosowne, żeby ewentualnie zostały zgłoszone w toku prac albo dzisiaj, albo w drugim czytaniu, jeżeli znajdą się posłowie chętni do przejęcia owych poprawek. Zarazem liczyliśmy na to, że Biuro Legislacyjne oraz strona rządowa uzyskują trochę więcej czasu na to, żeby szczegółowo przeanalizować konsekwencje i skutki tamtych zmian, chociaż wstępna opinia w odniesieniu do nich była pozytywna. Stąd nadal zachęcam przedstawicieli Izby, żeby zabiegali o wprowadzenie zmian, przekonując kluby parlamentarne i posłów do ich uwzględniania w ostatecznej wersji dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-118.10" who="#WiesławJanczyk">To tyle z mojej strony. Chciałem bardzo serdecznie podziękować wszystkim, którzy wzięli udział w intensywnych pracach nad tym obszernym dokumentem. Na tym kończę przedłożenie sprawozdania podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym może poprosić pana ministra o krótką opinię na temat sprawozdania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie pośle sprawozdawco!</u>
          <u xml:id="u-120.1" who="#MirosławSekuła">Przede wszystkim chciałbym serdecznie podziękować i panu przewodniczącemu podkomisji i wszystkim członkom podkomisji za bardzo trudną, merytoryczną i specjalistyczną pracę. Jak powiedział już pan przewodniczący podkomisji, ustawa implementuje aż trzy dyrektywy i dotyczy bardzo istotnych problemów funkcjonowania naszego rynku finansowego. Dzięki intensywnej pracy podkomisji i dzięki wprowadzeniu poprawek, które jeszcze uszczegółowiły przedłożenie rządowe, ostateczny kształt sprawozdania zdaniem Ministra Finansów i zdaniem rządu jest taki, że realizuje wszystkie cele stawiane przed ustawą. W związku z tym w imieniu rządu oraz Ministra Finansów nie mam uwag do sprawozdania podkomisji i wnoszę o jego przyjęcie w takim kształcie, w jakim przedkłada go podkomisja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Chciałbym zapytać Biuro Legislacyjne, czy w tej sytuacji, jeżeli mamy stanowisko Komisji... Oczywiście zadam jeszcze pytanie posłom. Problem jest techniczny. Art. 1 liczy ponad sto zmian i mieści się na ponad stu stronach. Zastanawiam się więc, czy moglibyśmy uprościć proces decydowania czyli proces głosowania. Krótko mówiąc, czy możemy głosować całymi artykułami? Pewnie formalnie jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#ElżbietaWitczakBielecka">Panie przewodniczący, zwyczajem jest, że w przypadku ustawy, która zmienia, głosujemy zmianami. Jeżeli państwo posłowie wyrażą taką chęć i nie będzie sprzeciwu, oczywiście można zmienić tę zasadę. Wtedy może artykułami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#DariuszRosati">Rozumiem, że nie ma formalnych przeszkód, żeby tak robić, oczywiście o ile Komisja, zgodzi się na to?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#ElżbietaWitczakBielecka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#DariuszRosati">Chciałbym teraz zapytać członków Komisji, czy byliby gotowi zaakceptować taki tryb pracy, głosowania, żebyśmy po prostu... Zwracam uwagę, że problem jest z art. 1, gdzie występuje ponad sto zmian do istniejących przepisów. Jeżeli nie są to zmiany kontrowersyjne a ze sprawozdania pana przewodniczącego Janczyka wynika, że zostały one zaakceptowane przez podkomisję i mamy również pozytywne stanowisko Ministerstwa Finansów, to czy moglibyśmy głosować w całości art. 1? Czy jest sprzeciw wobec takiego procedowania? Nie widzę sprzeciwu. A zatem rozumiem, że jest taka możliwość i posłowie akceptują tę propozycję.</u>
          <u xml:id="u-125.1" who="#DariuszRosati">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia kolejnych artykułów projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-125.2" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Pan przewodniczący Janczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#WiesławJanczyk">Proponuję przyjęcie całego art. 1 w głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#DariuszRosati">Dobrze, w głosowaniu. W takim razie przystępujemy do głosowania. Mamy włączone urządzenia i możemy głosować elektronicznie.</u>
          <u xml:id="u-127.1" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 1, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Czy wszyscy głosowali? Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-127.2" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. Za 26 głosów, nikt nie był przeciw, 9 osób się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-127.3" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-127.4" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do głosowania art. 2. Będziemy głosować elektronicznie.</u>
          <u xml:id="u-127.5" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem owego artykułu? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-127.6" who="#DariuszRosati">Głosowało 34 posłów. Za 34 głosy, nikt się nie wstrzymał, nikt nie był przeciw.</u>
          <u xml:id="u-127.7" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-127.8" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-127.9" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem art. 3, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-127.10" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. Wszyscy za.</u>
          <u xml:id="u-127.11" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4.</u>
          <u xml:id="u-127.12" who="#DariuszRosati">Proszę bardzo. Kto z pań i panów posłów jest za jego przyjęciem, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Jeszcze chwila. Już działa. Proszę nacisnąć przycisk i podnieść rękę. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-127.13" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. 35 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-127.14" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6, przepraszam, art. 5.</u>
          <u xml:id="u-127.15" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tego artykułu, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Art. 5. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-127.16" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. 35 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-127.17" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6.</u>
          <u xml:id="u-127.18" who="#DariuszRosati">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem art. 6? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-127.19" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. 35 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-127.20" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 7.</u>
          <u xml:id="u-127.21" who="#DariuszRosati">Kto z członków Komisji jest za przyjęciem art. 7? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-127.22" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. 35 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-127.23" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do głosowania, rozpatrzenia art. 8.</u>
          <u xml:id="u-127.24" who="#DariuszRosati">Kto jest za przyjęciem art. 8? Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-127.25" who="#DariuszRosati">Głosowało 36 posłów. 27 głosów za, nikt nie był przeciw, 9 głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-127.26" who="#DariuszRosati">Przyjęliśmy art. 8.</u>
          <u xml:id="u-127.27" who="#DariuszRosati">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 9.</u>
          <u xml:id="u-127.28" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Również dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-127.29" who="#DariuszRosati">Głosowało 35 posłów. 35 głosów za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
          <u xml:id="u-127.30" who="#DariuszRosati">Rozumiem, że w tej chwili głosujemy całość ustawy.</u>
          <u xml:id="u-127.31" who="#DariuszRosati">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem całości projektu ustawy, proszę o podniesienie ręki i naciśnięcie przycisku. Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-127.32" who="#DariuszRosati">Głosowało 36 posłów. 27 głosów za, nikt nie był przeciw, 9 posłów wstrzymało się.</u>
          <u xml:id="u-127.33" who="#DariuszRosati">Stwierdzam, że projekt ustawy został przyjęty przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-127.34" who="#DariuszRosati">Komisja musi jeszcze wybrać sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym. Panie przewodniczący podkomisji, proponuje pan sprawozdawcę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#WiesławJanczyk">Proszę, panie przewodniczący, o inicjatywę w tym względzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#DariuszRosati">Dobrze. Proponuję. Pani przewodnicząca Skowrońska będzie posłem sprawozdawcą, jeżeli Wysoka Komisja zaaprobuje ów wybór. Nie widzę sprzeciwu. W związku z tym stwierdzam, że Komisja wybrała panią przewodniczącą na posła sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#DariuszRosati">Projekt musi uzyskać opinię o zgodności z prawem europejskim. Proponuję wyznaczyć termin na przedstawienie stanowiska o zgodności do dnia 12 listopada. Jeżeli nie zobaczę sprzeciwu, uznam, że Komisja tak ustaliła. Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-129.2" who="#DariuszRosati">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>