text_structure.xml 16.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrPawełBauć">Serdecznie wszystkich witam na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Otwieram posiedzenie Komisji. Jeszcze raz proszę wszystkich przybyłych, żeby nie zapominali o wpisywaniu się na listę obecności oraz żeby przedstawiali się w trakcie zabierania głosu tak, abyśmy mogli sprawnie przygotowywać protokół.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrPawełBauć">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 2957 i 3043). Czy są uwagi do porządku obrad posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Mam jeszcze pytanie, czy wszystkie zgłoszone poprawki mamy na piśmie. Podejrzewam, że Biuro Legislacyjne także je ma. Możemy procedować. Będziemy procedować według ustalonego schematu: przedstawiciel wnioskodawców, wnioski, uwagi lub sprzeciw. Bardzo proszę. Ponieważ część poprawek jest nam bardzo dobrze znana, proszę o sprawne przedstawienie ich istoty.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Bardzo proszę, przedstawiciel Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość. Proszę, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister. Krótkie przypomnienie sensu poprawki polegającej na skreśleniu zmiany nr 4. Sprawa dotyczy obowiązku jednostek samorządu terytorialnego, organów wykonawczych, dotyczącego dołączania do informacji o stanie wykonania zadań oświatowych wyników sprawowania nadzoru pedagogicznego. W tym momencie jest to czynność o tyle bez sensu, że jeżeli ma to być tylko i wyłącznie dołączenie do informacji wyników, które przekazał kurator oświaty organowi wykonawczemu samorządu, to taka informacja, oprócz tego, że będzie to np. kilkaset stron na poziomie samorządu miejskiego, nie ma żadnej wartości. Gdyby obowiązkiem kuratora oświaty było podsumowanie wyników w obrębie danej jednostki samorządu terytorialnego, wyciągnięcie z tego wniosków, rekomendacji do dalszych działań, to miałoby to sens, a tak wytniemy tylko kilkanaście hektarów lasów na zupełnie niepotrzebny materiał, z którego nikt nie będzie korzystał. Typowe półkowniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PawełWitecki">15 głosów za, 14 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2. Biuro Legislacyjne proponuje, żeby poprawkę tę połączyć z poprawkami nr 5 i 15. Bardzo proszę pana posła o krótkie zreferowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#LechSprawka">Tak to było sformułowane w tekście poprawki, że chodziło o materię zawartą w zmianach nr 26, 37–39 i 60. Ogólnie sprawa dotyczy nowego art. 21a, w którym między innymi jest delegacja do wydania rozporządzenia, o którym mówiłem wczoraj w swoim wystąpieniu w czasie drugiego czytania. Według Biura Analiz Sejmowych delegacja ta nie spełnia wymogów konstytucyjnych określonych w art. 92 ust. 1. Jest więc paradoksem, że wykonując wyrok Trybunału Konstytucyjnego wprowadzamy przepisy, które będą przedmiotem następnego wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Pozostałe zmiany są integralnie związane z tym procesem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Zgłasza się Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#UrszulaSęk">Proszę państwa, poza sugestią łącznego rozpatrywania chcielibyśmy państwu powiedzieć, że w sprawozdaniu zawrzemy informację, iż konsekwencją przyjęcia poprawek będzie dokonanie stosownych zmian w art. 40, dotyczącym terminu wejścia ustawy w życie. Zmiany zawarte w punktach, które pan poseł proponuje skreślić, mają zróżnicowane terminy wejścia w życie. Jeżeli państwo dokonają ich skreślenia, to oczywiście trzeba będzie usunąć odpowiednie punkty z art. 40.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrPawełBauć">Rozumiem, że jest to po prostu konsekwencja logiczna. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2 łącznie z poprawkami nr 5 i 15? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełWitecki">16 głosów za, 15 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki nr 2, 5 i 15.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#LechSprawka">Sprawa dotyczy ograniczenia zakresu zadań kuratora. Wnioskodawca skreśla między innymi jego obowiązek badania potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli, chociaż jest on odpowiedzialny za realizację zadań w zakresie doskonalenia na terenie województwa. Jest to kompletnie nieuzasadniona zmiana w nowelizacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyniku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PawełWitecki">16 głosów za, 15 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Jest sugestia Biura Legislacyjnego, żeby połączyć ją z poprawką nr 16. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LechSprawka">Tak, oczywiście, tak to było proponowane. Sprawa dotyczy wprowadzania niepotrzebnych zapisów związanych z nadzorem pedagogicznym. Chodzi między innymi o problem słynnego obserwowania lekcji bez powiadomienia dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem łącznie poprawek nr 4 i 16? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PawełWitecki">16 głosów za, 15 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki nr 4 i 16.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PiotrPawełBauć">Poprawkę nr 5 już przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#LechSprawka">W ramach poprawki nr 6 chodzi o wprowadzenie, jako kompetencji stanowiącej rady pedagogicznej, ustalania sposobu wykorzystania. Kompletnie zła konstrukcja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 6? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PawełWitecki">16 głosów za, 15 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 6.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 7. Łączy się ona z poprawkami nr 8, 9, 10, 11, 12 i 17. Czy z poprawką nr 13 też? Nie. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#UrszulaSęk">Jeżeli mogę skomentować, chciałabym powiedzieć, iż poprosiliśmy o połączenie owych poprawek dlatego, że mają one charakter redakcyjny. Poprawiają po prostu czytelność tekstu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia wymienionych poprawek? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawki nr 7, 8, 9, 10, 11, 12 i 17.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców. Pan poseł Ostrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana ta ma na celu przywrócenie zasady, która funkcjonowała od wielu, wielu lat, iż szkoła może zostać zlikwidowana dopiero po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Jest to niezwykle istotna poprawka, zmiana przywracająca kuratorowi oświaty kompetencje, czyli „prawo veta” przy likwidacji szkoły. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Głosujemy w sprawie przyjęcia. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 13? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o wyniki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PawełWitecki">16 głosów za, 15 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja przyjęła poprawkę nr 13.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14. Bardzo proszę, pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LechSprawka">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 14, to z niezrozumiałych powodów Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz rząd uważają, że zajęcia religii, etyki oraz przygotowanie do życia w rodzinie nie są podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej. Jeżeli nie są podstawowymi, to jakimi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#UrszulaSęk">Taka sama uwaga jak wcześniej. W przypadku przyjęcia poprawki będą konsekwencje w art. 40 dotyczącym terminu wejścia w życia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 14? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PawełWitecki">13 głosów za, 18 przeciwnych, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja nie przyjęła poprawki nr 14.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PiotrPawełBauć">Poprawki nr 15, 16 i 17 już przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PiotrPawełBauć">W takim razie pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Myślę, że będziemy kontynuować i poprosimy panią poseł Hall, żeby była posłem sprawozdawcą. Czy jest sprzeciw? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PiotrPawełBauć">Jeszcze Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#UrszulaSęk">Przepraszam, nie odezwałam się, gdyż odnotowywaliśmy wyniki głosowania, ale w naszym przekonaniu rząd przy poprawce nr 13 wypowiedział się enigmatycznie. Dla państwa informacji powiem, iż wykracza ona poza zakres, dlatego że proponuje się w niej zmianę o bardzo dużym ciężarze gatunkowym. Mówię to tylko informacyjnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję. Wiemy to, ponieważ była ona już przedstawiana kilka razy.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PiotrPawełBauć">Termin dla ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej w Unii Europejskiej na przedstawienie opinii wyznaczam do dnia 15 stycznia bieżącego roku do godz. 15:00.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PiotrPawełBauć">Informuję, że protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PiotrPawełBauć">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>