text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, proszę o zajmowanie miejsc. Jednocześnie poprosiłbym przedstawiciela Twojego Ruchu do stołu prezydialnego. Proszę także o listę obecności, byśmy mogli powitać wszystkich obecnych zaproszonych gości, ekspertów. Prosimy przedstawiciela TR o podejście do stołu prezydialnego. Poprosilibyśmy jeszcze przedstawiciela z klubu Sprawiedliwej Polski. Szanowni państwo, proszę o zajmowanie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Zdrowia. Witam panie i panów posłów. Poproszę o listę obecności, abym mógł przywitać zaproszonych gości. Witamy wszystkich zaproszonych gości. Dostarczony państwu posłom porządek dzienny posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (druki nr 1127 i 1127-A – autopoprawka do projektu ustawy). Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego porządku dziennego? Nie słyszę, stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawców. Proszę o przedstawienie i uzasadnienie projektu przez pana posła Jana Burego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanBury">Szanowni państwo, pozwólcie, że w imieniu posłów wnioskodawców przedstawię projekt ustawy z druku nr 1127-A. Chciałem bardzo podziękować za to, że w końcu po prawie 2 latach oczekiwania ustawa o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia wreszcie może być procedowana przez Wysokie Komisje.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanBury">Projekt ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, zwany roboczo projektem o zakazie sprzedaży żywności śmieciowej w szkołach, nie jest projektem rewolucyjnym. Po wielu konsultacjach społecznych, przy współpracy z ekspertami do spraw żywienia, dietetyki, zdrowia publicznego określiliśmy katalog produktów, które zostały uznane za niepożądane czy wręcz szkodliwe dla zdrowia przy nadmiernym i częstym ich spożywaniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanBury">Chcemy wprowadzenia zakazu sprzedaży i serwowania w ramach stołówek szkolnych oraz automatów z jedzeniem na obszarach przedszkoli, szkół podstawowych, szkół gimnazjalnych, innych zakładów i placówek oświatowo-wychowawczych oraz opiekuńczo-wychowawczych przez które rozumiemy takie placówki, jak: domy dziecka, różnego rodzaju placówki interwencyjne, placówki rodzinne, w których znajdują się czasowo dzieci i młodzież poniżej 18. roku życia, następujących kategorii produktów. Chcemy, żeby to dotyczyło takich produktów, jak: słodycze oraz wyroby cukiernicze i ciastkarskie o zawartości cukru przekraczającej 10 g cukrów dodanych na 100 g produktu, środki spożywcze szybkiego przygotowania typu fast food i instant serwowane na poczekaniu o zawartości sodu przekraczającej 30 mg sodu na 100 g produktu. Następnie: przekąski z dodatkami soli o zawartości sodu przekraczającej 300 mg w 100 g produktu. Kolejne produkty: produkty mleczne o zawartości cukrów dodanych powyżej 15 g w 100 g na 1 ml produktu. Kolejne produkty to dżemy i marmolady, syropy wysokosłodzone o zawartości cukrów dodanych powyżej 50 g na 100 g produktu. Następne to napoje gazowane i niegazowane z dodatkiem cukrów i syntetycznych barwników. Ostatnie produkty: napoje energetyzujące i izotoniczne.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanBury">Generalizując zakazujemy jedynie bardzo słodkich produktów o bardzo wysokiej zawartości cukru, produktów zawierających bardzo wysokie stężenie soli, napojów gazowanych i niegazowanych zawierających bardzo wysokie zawartości cukru oraz napojów energetyzujących i izotonicznych typu red bull i tiger.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanBury">Postulujemy również zakaz reklamy tych produktów na obszarach placówek szkolnych. Sankcją, jaką przewidzieliśmy, jest możliwość rozwiązania przez dyrektora placówki ze skutkiem natychmiastowym umowy z ajentem sklepiku szkolnego, w którym doszło do naruszenia tych zakazów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy możemy prosić o chwilę uwagi, aby pan przewodniczący Bury mógł przedstawić założenia do projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanBury">Drodzy państwo, ten projekt nie wprowadza zbyt restrykcyjnych przepisów penalizujących złamanie zakazu. Proponuje się ograniczenie sankcji do kar pieniężnych, które już w obecnym stanie prawnym są przewidziane w ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia za naruszenie jej przepisów i są nakładane przez wojewódzkich inspektorów sanitarnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanBury">Organem odpowiedzialnym za kontrolę przestrzegania zakazu będzie Państwowa Inspekcja Sanitarna, która już obecnie sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami zdrowotnymi żywności i żywienia.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanBury">W przypadku tej ustawy nie wprowadzamy nie wiadomo czego, ale podejmujemy próbę uregulowania tych najczęściej spożywanych przez dzieci produktów zawierających największe stężenie substancji, których spożycie w nadmiarze zostało uznane przez wielu naukowców, ekspertów za niezdrowe i niewskazane. Być może, drodzy państwo, ustawa w swoich zapisach nie jest idealna. Być może wymaga jakichś zmian, ale trzeba pamiętać, że przede wszystkim te rozwiązania są potrzebne i to potrzebne nie za rok, nie za 2 lata, nie za 5 lat, ale już teraz. Nie możemy bagatelizować statystyk, które pokazują nam, że aż 1/5 populacji dzieci w wieku szkolnym ma nadwagę i otyłość. Nadwaga i otyłość to nie tylko zaczątek problemów dzieci z samooceną, problemów z akceptacją wśród rówieśników, ale przede wszystkim to początek problemów ze zdrowiem. To cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia gospodarki węglowodanowej, choroba stłuszczenia wątroby, kamica żółciowa. Przecież zdrowe dziecko równa się w przyszłości zdrowy dorosły człowiek. Są również wyliczenia mówiące o tym, o ile więcej kosztuje leczenie chorego z chorobami wynikającymi z otyłości. Takie statystyki m.in. pokazują, że koszty związane z leczeniem otyłości i chorób z niej wynikających wynoszą od 1 do 5% budżetu przeznaczonego na opiekę zdrowotną. Szacuje się, drodzy państwo, że ponad 1/5 wszystkich środków na ochronę zdrowia w Polsce pochłania leczenie powikłań nadwagi i otyłości. Dzisiaj są przedstawiciele Instytutu Żywności i Żywienia z panią profesor na czele. Instytut szacuje, że bezpośrednio leczenie otyłości i jej konsekwencji pochłania około 3 mld zł rocznie, czyli około 5% budżetu służby zdrowia. Według szacunków ekspertów aż o około 44% wyższe są koszty opieki zdrowotnej osób z nadwagą i otyłością niż tych z prawidłową masą ciała. Tylko na leczenie cukrzycy wydaje się rocznie z budżetu państwa około 2,5 mld zł. Tymczasem odsetek osób cierpiących na tę chorobę stale rośnie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanBury">Eksperci określają, że państw nie stać na leczenie skutków otyłości, dlatego tak ważne jest jej zapobieganie. Działania prewencyjne w służbie zdrowia są 80–100 razy tańsze niż leczenie chorób. Redukcja występowania otyłości na świecie o 25% pozwoliłaby ograniczyć przypadki cukrzycy aż o 2/3. Tak twierdzi Międzynarodowa Federacja Diabetologiczna.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JanBury">Drodzy państwo, uchwalenie tej ustawy jeszcze w tej kadencji będzie przejawem długofalowej inwestycji w zdrowie publiczne, w zdrowie naszego społeczeństwa, a również inwestycji w obniżenie przyszłych kosztów funkcjonowania systemu ochrony zdrowia. Drodzy państwo, wiele krajów w Europie i na świecie już dawno przyjęło takie ustawodawstwa, takie projekty – w Europie: Łotwa, Francja, Wielka Brytania, Irlandia, Szwecja, Norwegia, a poza Europą Kanada, Stany Zjednoczone. Coraz więcej robi się w tej sprawie, bo każdy ma świadomość, jak bardzo ważne jest zdrowie publiczne, a przede wszystkim zdrowie dzieci.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JanBury">Drodzy państwo, w imieniu wnioskodawców chciałem państwu zaprezentować tę nowelizację ustawy. Ona jest niedługa, bo tak naprawdę dotyczy tylko kilku artykułów. Jeśli będzie wola Wysokiej Izby, to jesteśmy w stanie jeszcze w tej kadencji Sejmu uchwalić tę ustawę dla dobra naszych dzieci, dla dobra młodzieży. Przy tej ustawie jako wnioskodawcy pracowaliśmy nie tylko z grupą posłów, nie tylko z osobami, które w ostatnich latach bardzo zainteresowały się problematyką żywności i żywienia, ale także z grupą ekspertów. Chciałem bardzo podziękować Instytutowi Żywności i Żywienia, jego szefowi – panu profesorowi, paniom profesor. Dziękuję także panu profesorowi Piotrowi Książkowi z Lublina, profesorowi zajmującemu się zdrowiem publicznym. Dziękuję wszystkim, którzy na etapie tworzenia tych zapisów i projektu, razem z nami opracowywali takie wskaźniki, wielkości, które byłyby adekwatne do tej ustawy, ale które także byłyby akceptowalne. W ostatnich miesiącach miał miejsce proces notyfikacji tego projektu w UE. Ustawa jest już po notyfikacji unijnej. Mamy także pozytywną opinię rządu do tej ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo panu przewodniczącemu Janowi Buremu. Zanim otworzę dyskusję, chciałem jeszcze raz bardzo serdecznie powitać państwa posłów, a także przybyłych na dzisiejsze posiedzenie ekspertów, gości, przedstawicieli rządu i jednocześnie uprzedzić, że prezydia Komisji będą proponowały Wysokim Komisjom, aby do pracy nad tym projektem powołać podkomisję. W związku z tym proponowalibyśmy także, aby merytoryczną dyskusję przenieść na poziom podkomisji i dzisiaj tak naprawdę jej nie rozpoczynać. Jeżeli państwo zechcielibyście przyjąć to do wiadomości i uwzględnić, to bylibyśmy w prezydium bardzo zobowiązani. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że ta propozycja została przez nas przyjęta. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, zamykam pierwsze czytanie. Informuję, że nie został złożony pisemny wniosek o podjęcie uchwały w sprawie przeprowadzenia wysłuchania publicznego. Prezydia Komisji proponują, aby powołać podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu ustawy z druków nr: 1127 i 1127-A w następującym składzie: posłowie PO – pani poseł Ligia Krajewska, pan poseł Czesław Czechyra, pani poseł Katarzyna Hall, pani poseł Beata Małecka-Libera, pan poseł Rajmund Miller; posłowie PiS – pani poseł Joanna Szczypińska, pani poseł Marzena Machałek; PSL – pan poseł Artur Bramora; SLD – pan poseł Artur Ostrowski; TR – pan poseł Armand Ryfiński. Czy może są przedstawiciele KPSP, którzy zechcieliby zgłosić swoich przedstawicieli do pracy w podkomisji? Nie widzę. Szanowni państwo, jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to stwierdzę, że Komisje przyjęły nasz wniosek. Sprzeciwu nie widzę, stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek w sprawie skierowania projektu do podkomisji i powołały jej skład.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam nasze posiedzenie jednocześnie zapraszając członków podkomisji do prezydium w celu jej ukonstytuowania się. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>