text_structure.xml 19.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o cudzoziemcach (druku nr 2132 i 2214).</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">Czy są uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">Poprawka nr 1, prosimy przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Solidarna Polska o przedstawienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarzenaWróbel">Proponuję, aby wykreślić całą pierwszą zmianę w art. 1. Ta zmiana dotyczy wprowadzenia pojęcia osoby wspierającej nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarzenaWróbel">Nie będę powtarzała wszystkich argumentów, które zaprezentowałam w czasie wystąpienia sejmowego. Pokrótce uważam, że jest to uderzenie w Kartę Nauczyciela, jest to niszczenie Karty Nauczyciela. Asystent, czy osoba wspierająca nauczyciela to de facto nauczyciel. Będzie to osoba będąca pariasem w stosunku do nauczyciela, która będzie mieć te same uprawnienia i kwalifikacje a będzie miała znacznie mniej pracy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo o pozwolenie na wypowiedź pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarzenaWróbel">…w związku z tym, uważam, że jeśli strona rządowa ma jakieś pieniądze na zadania, które są subwencjonowane, to powinna przekazać je w sposób uczciwy, zwiększając subwencje i wprowadzając standardy finansowe i organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarzenaWróbel">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZgorzelski">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JoannaBerdzik">Negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZgorzelski">W takim razie teraz Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne pragnie zauważyć, że przyjęcie poprawki nr 1 spowoduje bezprzedmiotowość poprawek nr 2 i 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 1? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PiotrZgorzelski">Z tyłu osób nie liczymy, ponieważ posiedzenie Komisji rozpoczęło się o godz. 18. W grę wchodzą osoby, które były na początku liczenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekŁatas">Część była liczona przez pana sekretarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZgorzelski">W takim razie robimy tak, panie sekretarzu, że poczekamy, aż wszyscy, którzy przyszli wpiszą się na listę i jeszcze raz przeprowadzimy głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarzenaWróbel">Panie przewodniczący, może te osoby zorientowałyby się o co chodzi i nad czym głosują. Zdaje się, że wchodząc do sali nie mają takiej świadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZgorzelski">Zatem, szanowni państwo, głosujemy za pierwszą poprawką, która była już przedstawiana także podczas poprzedniego czytania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki pierwszej? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy pana sekretarza o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DariuszMyrcha">14 za, 22 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do przedstawienia poprawki nr 2. Bardzo proszę, Klub Poselski SLD.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, Klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej proponuje, aby zapisać to w następujący sposób: „Asystentowi nauczyciela nie powiela się zadań, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy Karta Nauczyciela”.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#ArturOstrowski">Przypominam tym, którzy – być może – nie pamiętają: artykuł 42 mówi o realizacji obowiązków nauczyciela i wymienia się je konkretnie w tym art. 42. Mówi o tym, co jest obowiązkiem nauczyciela. My proponujemy, aby asystent nauczyciela nie miał prawa do realizacji tych zadań, które tylko i wyłącznie przysługują nauczycielowi prowadzącemu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrBauć">Przepraszam bardzo, ale wszystkie osoby wchodzące i wychodzące bardzo proszę o zachowanie ciszy i spokoju, bo nie słyszymy, co pan poseł referuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ArturOstrowski">Po drugie, przypominam wnioskodawcom, projektodawcom, posłom Platformy Obywatelskiej, że art. 42, o którym mówię, był napisany w uzasadnieniu do tego projektu. Jest to kontynuacja myśli projektodawców, tylko wprost zapisana w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#ArturOstrowski">Proponuję przyjąć ten zapis. Jeśli nie, to jest to sprawdzian dla wnioskodawców, co mają – rzeczywiście – na myśli, mówiąc nam o asystencie nauczyciela. Jeśli nie napiszemy tego w ten sposób, a nieokreślone są obowiązki w tej ustawie, to określmy, czego nie może wykonywać.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#ArturOstrowski">Jeśli Klub Platformy Obywatelskiej nie przyjmie tej poprawki SLD to, tym samym, przyznaje, że asystent nauczyciela będzie mógł zastępować nauczyciela w jego obowiązkach, które wynikają z art. 42.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#ArturOstrowski">To jest sprawdzenie intencji wnioskodawców i najistotniejsze zagadnienie, które dotyczy tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#ArturOstrowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PiotrZgorzelski">Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne pragnie zwrócić uwagę, że mogą być problemy ze stosowaniem tego przepisu, jeżeli on przeszedłby w formie tej poprawki, ponieważ np. odwołuje się do pkt 3, który mówi o tym, że nauczyciel ma prawo do dokształcania się. Po przyjęciu takiej poprawki asystent nauczyciela nie miałby prawa do dokształcania się.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofKarkowski">To jest uwaga bardziej merytoryczna, ale też prawnicza.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofKarkowski">Natomiast prosilibyśmy o dokonanie poprawki o charakterze legislacyjnym i na końcu napisanie, że nie z przepisów wykonawczych do ustawy o systemie oświaty (bo w tej ustawie jesteśmy) – do przepisów wykonawczych do niniejszej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArturOstrowski">Przyjmuję propozycję biura.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKarkowski">Jeszcze jedna uwaga – przyjęcie tej poprawki powoduje bezprzedmiotowość poprawki nr 3.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, przystępujemy w takim razie do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 2? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy pana sekretarza o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DariuszMyrcha">6 głosów za, 37 przeciw i 3 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PiotrZgorzelski">Jesteśmy teraz przy poprawce nr 3…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PiotrZgorzelski">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaŁybacka">W związku z decyzją Komisji o odrzuceniu poprawki nr 2 mam uprzejme pytanie do pani minister: czy istnieje możliwość, aby w Senacie (bo teraz nie mamy takiej możliwości i warunków) – w ust. 1 zmianie drugiej, w ustępie, który mówi, że w szkole podstawowej, w tym specjalnej, integracyjnej może być zatrudniony asystent nauczyciela – dodać po słowach, że „asystent nauczyciela wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem” słów: „w obecności nauczyciela prowadzącego zajęcia”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KrystynaŁybacka">Do tej pory było „wyłącznie pod kierunkiem” a ja proponuję, żeby było „wyłącznie pod kierunkiem i w obecności nauczyciela prowadzącego”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JoannaBerdzik">Musimy przeanalizować tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość o przedstawienie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarzenaMachałek">Szanowni państwo, w imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość konsekwentnie zgłaszam poprawki, których istotą jest to, aby nie tworzyć w szkole dwóch kategorii nauczycieli: kategorii nauczyciela, który pracuje na Karcie Nauczyciela i nauczyciela, który pracuje poza Kartą, czyli asystenta nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MarzenaMachałek">Naszym zdaniem nie ma znaczenia, jak doprecyzujemy w tym momencie, czy będzie on w obecności nauczyciela, czy bez. Dalej jest ten sam problem zróżnicowania nauczycieli i próby wyprowadzenia Karty Nauczyciela ze szkół. Dlatego konsekwentnie wprowadzamy poprawki, które – owszem – mają dookreślić obowiązki nauczyciela wspomagającego, ale ma być to nauczyciel zatrudniony według Karty Nauczyciela. Nie ma być to gorsza kategoria pracownika oświatowego w szkole.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PiotrZgorzelski">Jeszcze do poprawki głos zabierze pan poseł Sprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, pani minister, poruszałem ten problem podczas drugiego czytania.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#LechSprawka">Jest to głos wspierający tę poprawkę, ponieważ ta poprawka nadaje sens w ogóle tej zmianie. W przeciwnym wypadku ten zapis jest martwy w sensie prawnym. Wprowadza kategorię pracownika, który nie jest dookreślony ustawą. Pragnę przypomnieć i zwracam się tutaj również do Biura Legislacyjnego, że art. 5d ustawy o systemie oświaty mówi, że status prawny pracowników, którzy nie są nauczycielami zatrudnionymi w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, określają przepisy o pracownikach samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#LechSprawka">Z wyjaśnień wynika, że nie jest to ani nauczyciel a z brzmienia ustawy nie wynika, że jest to pracownik samorządowy. W związku z tym, jest to trzecia kategoria.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#LechSprawka">Jeżeli intencją projektodawców jest wprowadzenie trzeciej kategorii to należałoby zmienić art. 5d oraz wprowadzić do słowniczka ustawy, kto zacz ten asystent nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#LechSprawka">W związku z powyższym, apel i prośba do państwa o przyjęcie tej poprawki. W przeciwnym wypadku, w sensie prawnym, jest to martwy zapis, bardzo łatwy do podważenia w Trybunale Konstytucyjnym.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#LechSprawka">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JoannaBerdzik">Rekomendujemy odrzucenie tej poprawki. Nie podzielamy obaw wyrażonych przez pana posła Sprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PiotrZgorzelski">Uwagi Biura Legislacyjnego?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PiotrZgorzelski">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 3? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy pana sekretarza o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#DariuszMyrcha">19 głosów za, 27 przeciw i brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4, także prosimy przedstawiciela Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PiotrZgorzelski">Pani poseł Machałek, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarzenaMachałek">Następna poprawka dotyczy odraczania obowiązku szkolnego.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarzenaMachałek">Wnosimy tą poprawką, żeby odraczanie obowiązku szkolnego następowało wyłącznie na wniosek rodziców, żeby nie była potrzebna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej. Słyszymy i widzimy jakie są kolejki przed poradniami. Rodzice muszą płacić za to w poradniach prywatnych, aby uzyskać odroczenie. Jest to zjawisko negatywne. Chcemy zapobiec poczuciu porażki dzieci w pierwszych klasach, które mają być cofane do przedszkoli.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#MarzenaMachałek">Dlatego prosimy o to, może niektórzy ugięliby się i przyjęli prawo rodziców do decydowania o edukacji własnych dzieci.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MarzenaMachałek">Apeluję o przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PiotrZgorzelski">Proszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#JoannaBerdzik">Jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PiotrZgorzelski">Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#KrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne prosi o dokonanie bardzo drobnej korekty legislacyjnej w ust. 4b. Tak, mniej więcej, w środku jest odesłanie do dzieci i młodzieży, o których jest mowa w art. 16 ust. 7. W związku z tym, że jesteśmy w art. 16 ust. 7 nie jest konieczne przywoływanie art. 16, wystarczy sam ust. 7. Należałoby skreślić wyrazy „art. 16”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarzenaMachałek">Przyjmuję tę uwagę i wnoszę jako autopoprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PiotrZgorzelski">W takim razie przystępujemy do głosowania poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PiotrZgorzelski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki nr 4? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#PiotrZgorzelski">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#PiotrZgorzelski">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#PiotrZgorzelski">Prosimy o podanie wyników głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DariuszMyrcha">13 głosów za, 28 przeciw, 4 wstrzymujące się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PiotrZgorzelski">Stwierdzam, że poprawka została odrzucona. Tym samym, szanowni państwo, porządek dzienny został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PiotrZgorzelski">Na posła sprawozdawcę proponuję panią poseł Krystynę Szumilas.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PiotrZgorzelski">Wyznaczam termin dla ministra właściwego ds. członkostwa w Unii Europejskiej na przedstawienie opinii do dnia 20 marca do godziny 12.00.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PiotrZgorzelski">Zamykam nasze posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>