text_structure.xml
78.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PiotrZgorzelski">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PiotrZgorzelski">Witam przedstawicieli Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PiotrZgorzelski">W imieniu prezydium, bo taką mam podpowiedź, składam życzenia wszystkim solenizantkom i solenizantom.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PiotrZgorzelski">Porządek dzienny naszego posiedzenia obejmuje: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 2132).</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PiotrZgorzelski">Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PiotrZgorzelski">Nie słyszę. Stwierdzam, że komisje przyjęły porządek dzienny bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PiotrZgorzelski">Przystępujemy zatem do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PiotrZgorzelski">Proszę panią poseł Krystynę Szumilas o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KrystynaSzumilas">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Podczas zebrania podkomisji omówiliśmy projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KrystynaSzumilas">Pierwsza część prac podkomisji była poświęcona szerokiej dyskusji na temat tego projektu – wypowiadali się posłowie, związki zawodowe, samorządy terytorialne i przedstawiciele rodziców. Dalsza dyskusja toczyła się również podczas następnej fazy prac podkomisji a posłowie złożyli poprawki.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KrystynaSzumilas">Pierwszy problem, który był bardzo szeroko omawiany to sprawa zatrudnienia dodatkowych osób o kwalifikacjach pedagogicznych. W tej sprawie były dwie poprawki a przyjęta została poprawka pani poseł Domiceli Kopaczewskiej, doprecyzowująca nazwę stanowiska, które zajmowałaby ta osoba a jednocześnie mówi, że nie jest to nauczyciel, tylko asystent nauczyciela. Nie ma więc w tym momencie tego niepokoju, związanego z tym, że asystent nauczyciela będzie zastępował nauczyciela, w świetle przepisów jest to niemożliwe.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KrystynaSzumilas">Zostały również złożone poprawki do punktu 2, dotyczące zamiany sposobu postępowania w przypadku, kiedy rodzice starają się o odroczenie rozpoczęcia przez dziecko obowiązku szkolnego w wieku sześciu lat. Te poprawki nie uzyskały akceptacji podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KrystynaSzumilas">Poprawka, dotycząca zmiany terminu wejścia w życie ustawy, również nie została poparta przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KrystynaSzumilas">W ramach prac podkomisji wprowadzono również poprawki, które sugerowało Biuro Legislacyjne, mające na celu m.in. dostosowanie art. 94 ust. 6 pkt 1 ustawy w brzmieniu nadanym przez ustawę o cudzoziemcach do ustawy o systemie oświaty, wprowadzoną ustawą z dnia 6 grudnia 2013 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzono ten przepis, by naprawić pewne przeoczenie, które zostało wprowadzone ustawą o cudzoziemcach.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KrystynaSzumilas">Podkomisja wnosi o przyjęcie ustawy przez komisje.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KrystynaSzumilas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PiotrZgorzelski">Szanowni państwo, otwieram listę osób, chcących uczestniczyć w dyskusji.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PiotrZgorzelski">Jako pierwsza zapisała się pani poseł Domicela Kopaczewska, następnie – pani poseł Marzena Machałek, pan poseł Artur Ostrowski, pan poseł Dariusz Piontkowski, pan poseł Dolata, także pan prezes Baszczyński, pani z NSZZ „Solidarność”. Także – pani przewodnicząca Krystyna Łybacka.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PiotrZgorzelski">Proszę, pani poseł Domicela Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DomicelaKopaczewska">Panie przewodniczący, przede wszystkim chciałam podziękować za bardzo merytoryczną dyskusję, która nam towarzyszyła podczas prac podkomisji. Dzisiaj zabieram głos w efekcie wniosków, postulatów i ustaleń z podkomisji, m.in. pana prezesa Baszczyńskiego, który zgłaszał wniosek związany z doprecyzowaniem zadań dla asystenta nauczyciela, ponieważ w różnych mediach i opiniach osób, nieznających dokładnie projektu tej ustawy, pojawiał się zarzut, iż stanowisko asystenta nauczyciela może być równoznaczne ze stanowiskiem nauczyciela, czyli – zamiast nauczyciela – dyrektor może zatrudnić asystenta nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DomicelaKopaczewska">Wprawdzie w uzasadnieniu do projektu ustawy był – rzeczywiście – zapis, iż ta osoba (w poprawce zgłoszonej przeze mnie – asystent nauczyciela) nie wykonuje zadań określonych w ustawie Karta Nauczyciela, art. 42, w związku z tym – panie przewodniczący – przygotowałam poprawkę, która konsumuje te obawy.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DomicelaKopaczewska">Proponuję, aby do pierwszego zdania, które wprowadza nowe stanowisko – asystenta nauczyciela, dodać drugie zdanie: iż „asystent nauczyciela wykonuje zadania pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia lub osoby, o której mowa w ust. 1a”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DomicelaKopaczewska">I mam nadzieję, że ten zapis konsumuje obawy zgłaszane na posiedzeniu podkomisji, iż asystent nauczyciela – jak sama nazwa wskazuje – jest osobą wspierającą, wspomagającą nauczyciela w procesie dydaktycznym, wychowawczym i opiekuńczym.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DomicelaKopaczewska">Bardzo proszę o rozdanie projektu poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrZgorzelski">Teraz głos zabierze pani poseł Marzena Machałek, następnie – pan poseł Ostrowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, szanowne Komisje, drodzy goście. Może przewodniczący Baszczyński stwierdzi, że ta poprawka – jak to pani przewodnicząca Kopaczewska powiedziała – konsumuje obawy związków zawodowych, ale nie sądzę, by tak było. Przede wszystkim nie odpowiada na te zarzuty i na te obawy, które zgłaszał Klub Prawo i Sprawiedliwość.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarzenaMachałek">Zacznę od przypomnienia, że odbyła się długa dyskusja na ten temat, choć przedstawiciele koalicji rządzącej byli głusi na wszelkie argumenty. Ta nowelizacja – po czterech latach od próby wprowadzenia dzieci sześcioletnich do szkół – tak naprawdę wskazuje na porażkę tej pseudoreformy. Przede wszystkim, należy się z tej pseudoreformy wycofać. Ta nowelizacja w zasadzie tego nie zmienia. Ale, patrząc na sprawozdanie podkomisji i na to, że w zasadzie zamieniliśmy (choć tak naprawdę za tym nie głosowaliśmy) nauczyciela wspomagającego na asystenta, nie zmienia pierwszego zarzutu i pierwszej, bardzo ważnej sprawy, która może doprowadzić do konfliktu w szkole, do nierównego traktowania nauczycieli, do napięć, które nie są wskazane w takiej placówce jaką jest szkoła, która ma zadania edukacyjne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarzenaMachałek">Nie zgadzamy się na to, żeby dzielić nauczycieli na lepszych i gorszych, ani na wprowadzanie kategorii nauczyciela wspomagającego czy asystenta jako nauczyciela gorszego a więc posiadającego gorszy status zatrudnienia. Nauczyciel wspomagający czy asystent może mieć inne zadania. I, choć zgadzam się z powiedzeniem, że tak samo należy traktować sprzątaczki jak nauczycieli (bo wszystkich należy traktować jak ludzi) to uważam, że nauczyciel asystent, czy nauczyciel wspomagający jest dalej nauczycielem. Jeśli wymagamy od niego takiego samego przygotowania i wykształcenia, powinien mieć taki sam status zawodowy w szkole.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MarzenaMachałek">To jest pierwsza rzecz, która budzi poważne wątpliwości i jest nie do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MarzenaMachałek">Druga zmiana, którą postulowaliśmy, idzie w kierunku gwarantującym rodzicom aktywny udział w procesie edukacyjnym i to już na etapie podejmowania decyzji, czy dziecko sześcioletnie może pójść do szkoły. Słyszymy przecież o naciskach na poradnie pedagogiczne, aby – do maja – nie wydawały opinii o odroczeniu dziecka z obowiązku szkolnego, o co stara się 1/5 rodziców. Jeśli słyszymy o istniejących kolejkach w tej sprawie, to uważamy, że dziecko można odroczyć z obowiązku szkolnego, ale na podstawie wniosku rodziców i bez opinii poradni pedagogicznej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#MarzenaMachałek">Nasze poprawki nie zostały przyjęte, w związku z tym zgłaszam wniosek o odrzucenie sprawozdania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrZgorzelski">Został zgłoszony wniosek. Teraz zabierze głos pan poseł Ostrowski a przygotuje się pan poseł Piontkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister. Pierwsze moje pytanie będzie dotyczyć poprawki, zgłoszonej przez panią poseł Kopaczewską.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ArturOstrowski">Propozycja jest tak sformułowana, że asystent nauczyciela będzie wykonywał zadania pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia. Rozumiem, że nic się tu nie zmienia, bo nie sprecyzowano, jaki jest zakres zadań asystenta. Wnioskuję, że zakres zdań asystenta będzie określany przez nauczyciela prowadzącego. Jeśli ta osoba (a tak to jest zapisane w projekcie) ma mieć kwalifikacje nauczycielskie, wykształcenie odpowiednie dla nauczyciela, to może być tak, że nauczyciel prowadzący zleci prowadzenie zajęć temu asystentowi. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby to on realizował zajęcia dydaktyczne, czyli zastępował nauczyciela prowadzącego, który może przyjść na zajęcia, powiedzieć, co asystent ma zrealizować, a zajęcia – będą prowadzone przez asystenta.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ArturOstrowski">Jeśli jest inaczej to prosiłbym panią poseł Domicelę Kopaczewską o sprecyzowania tej poprawki, bo – moim zdaniem – asystent nauczyciela będzie mógł realizować to wszystko, co obecnie realizuje nauczyciel prowadzący, zatrudniony na podstawie Karty Nauczyciela. Różnica będzie taka, że asystent będzie zatrudniony na podstawie Kodeksu pracy, czy umowę-zlecenie, ale – będzie wykonywał tę samą pracę co nauczyciel prowadzący.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ArturOstrowski">Dlatego ta poprawka kompletnie nie rozwiązuje problemu. Bo gdybyśmy sprecyzowali to w sposób, o jakim mówił pan prezes Baszczyński (że asystent nie może realizować zadań, wynikających z art. 42 Karty Nauczyciela, czyli nie może zastępować nauczyciela) to rozumiem, że problem byłby rozwiązany. Ale teraz mamy taką oto sytuację: dyplomowany nauczyciel, zwolniony z sąsiedniej szkoły zostanie przyjęty przez dyrektora szkoły na etat asystenta i będzie wykonywał pracę powierzoną mu przez nauczyciela prowadzącego (który może być nawet nauczycielem kontraktowym, posiadającym mniejsze doświadczenie). Dojdzie więc do sytuacji, że doświadczony nauczyciel dyplomowany z dwudziestoletnim stażem będzie wykonywał zadania za swojego kolegę, zatrudnionego na Kartę. Dojdzie więc do kuriozalnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ArturOstrowski">Drugie pytanie dotyczy odroczenia obowiązku szkolnego. Chciałbym, by ten problem był doprecyzowany. Czy prawo i możliwość, z której mogą korzystać rodzice, będzie przysługiwały im także w następnych latach, nie tylko w roku 2014 (między 1 września a 31 grudnia), ale – czy będą mogli z tego prawa korzystać także w latach następnych, kiedy będą chcieli, by sześciolatek trafił nie do szkoły, tylko do przedszkola.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#ArturOstrowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PiotrZgorzelski">Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł Piontkowski, za chwilę pan poseł Dolata.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DariuszPiontkowski">Dwa problemy, o których już mówili moi poprzednicy. Pierwszy dotyczący asystentów nauczycieli. Związki zawodowe zwracają uwagę (także w opinii, którą dzisiaj otrzymaliśmy), że tak naprawdę nie wiadomo, jakie będą zadania tego asystenta. Ani ustawa, ani uzasadnienie do niej tak naprawdę tego nie wyjaśniają.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DariuszPiontkowski">Można domyślać się, że posłom Platformy Obywatelskiej chodzi o wykorzystanie środków unijnych, bo twierdzą, że tylko przy takiej konstrukcji prawnej, wykorzystując środki unijne, będzie można zatrudnić dodatkowych nauczycieli. Tylko, czy podniesie to – po pierwsze – poziom nauczania w szkołach, bo nie wiadomo, do czego ci nauczyciele będą tam tak naprawdę potrzebni. Po drugie – nie wiadomo jak długa będzie trwałość takiego projektu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DariuszPiontkowski">Projekty UE mają to do siebie, że są krótkotrwałe.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#DariuszPiontkowski">Może więc, zwalczając bezrobocie, wrócić do ustawy emerytalnej, obniżyć obowiązkowy przymus pracy nauczycieli (z 67 lat), obniżyć ten wiek i w ten sposób uwolnić dużą liczbę etatów w szkołach i pozwolić na stopniową wymianę pokoleń w szkolnictwie, która została po raz kolejny zahamowana?</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#DariuszPiontkowski">Sprawa druga: ten projekt ustawy, zgodnie z propagandą rządową, miał być ukłonem w stronę rodziców, którzy mają dzieci – mimo wszystko nieprzygotowane do edukacji szkolnej w wieku sześciu lat, mają im pozwolić na to, by wycofać dzieci ze szkoły w ciągu pierwszych trzech miesięcy.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#DariuszPiontkowski">Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że takie dziecko, które zostanie wycofane ze szkoły, poniesie pierwszą porażkę szkolną. W związku z tym – wracając do przedszkola lub usytuowanej w szkole grupy przedszkolnej (być może innej niż ta, w której się do tej pory wychowywało) będzie musiało znowu adaptować się do zupełnie innej grupy i będzie odczuwało lęk przed edukacją szkolną. To (być może w bardzo wielu przypadkach) doprowadzi do problemów szkolnych w kolejnych latach a przecież system powinien unikać tego typu problemów.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#DariuszPiontkowski">Ta pomoc rodzicom nadchodzi nie do końca w tym momencie, w którym powinna nadejść. Wbrew temu, co twierdzi ministerstwo edukacji, iż dziecko w wieku sześciu lat z zasady jest zdolne do rozpoczęcia edukacji szkolnej, nie do końca potwierdzają to pedagodzy i psycholodzy. Twierdzą, że przynajmniej kilkadziesiąt procent dzieci takiej gotowości jeszcze nie ma. Należałoby więc uniknąć momentu, kiedy dziecko już zostanie wysłane do szkoły i potem cofać je do przedszkola, za to dać szansę przebadania wcześniej, by wiadomo było, że może podjąć edukację szkolną.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#DariuszPiontkowski">Wydawałoby się, że nic prostszego.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#DariuszPiontkowski">Rodzice próbują z tej możliwości korzystać, zgłaszają się do poradni psychologiczno-pedagogicznych, ale – ku ich zdziwieniu – odchodzą stamtąd z kwitkiem. Okazuje się bowiem, że ministerstwo nakazało tym poradniom niewydawanie opinii przed majem tego roku. Został wysłany list wiceministra edukacji, który wprost zakazuje wydawania tych opinii przed majem.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#DariuszPiontkowski">Jednocześnie przypomnę, że samorządy prowadzą rekrutację do przedszkoli, która kończy się z końcem maja. W związku z tym rodzice dzieci sześcioletnich nie mają możliwości skorzystania z odroczenia rozpoczęcia nauki szkolnej przez swoje dzieci.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#DariuszPiontkowski">Czyżby tak bardzo ministerstwo obawiało się, że rodzice masowo będą próbowali uniknąć narzuconego siłą przez bezwzględne państwo obowiązku szkolnego przez swoje dzieci, że zamykają ostatnią furtkę, która dawała szansę uniknąć takim dzieciom problemów szkolnych, które później będą się jeszcze nawarstwiały?</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#DariuszPiontkowski">Państwo działają tu jak ślepiec, który jest przekonany o swojej nieomylności, zaś każdy, kto twierdzi inaczej, musi ponieść karę. I wszelkie możliwości prawne należy mu zamknąć. Zastanówcie się w końcu, w czyim imieniu i dla kogo tak naprawdę działacie. Rozumiem, że macie przekonanie o swojej nieomylności, ale ono czasami, niestety, nie sprawdza się w praktyce. I pomyślcie także o dobru tych dzieci i dajcie szansę rodzicom, by mogli zadbać o dobro swoich dzieci, nawet wbrew państwu, które podchodzi do tego zupełnie inaczej.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#DariuszPiontkowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZgorzelski">Pan poseł Dolata.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZbigniewDolata">Panie przewodniczący, chciałbym wesprzeć głosy moich przedmówców, bo pani poseł Kopaczewska w swoim wystąpieniu stwierdziła, że była merytoryczna dyskusja. Muszę stwierdzić, że podczas obrad podkomisji, merytorycznej dyskusji nie było. I to nie z winy opozycji, bo my przedstawiliśmy poprawki, natomiast te merytoryczne poprawki nie były poddane żadnej krytyce, tylko większość koalicyjna zdecydowała, że są one odrzucone a ministerstwo w ogóle nie odpowiadało na nasze wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#ZbigniewDolata">Przykład: teraz sprawa tzw. asystenta nauczyciela. Wskazywaliśmy, że jest to pierwszy krok w kierunku dalszego rugowania Karty Nauczyciela, działanie zmierzające do tego, by w polskiej oświacie zapanował jeszcze większy chaos. Jeśli pozwala się, aby asystent nauczyciela zarabiał nie więcej niż nauczyciel dyplomowany to możemy mieć do czynienia z taką sytuacją, że nauczyciel właściwy, zatrudniony na Karcie, mający stopień awansu nauczyciela kontraktowego, czy nawet stażysty, będzie zarabiał dwa tysiące z groszami a asystent nauczyciela (który – co wiemy z praktyki – może być znajomym wójta, burmistrza, który upchnie swoją rodzinę czy swoich protegowanych) będzie zarabiał pięć tysięcy złotych.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZbigniewDolata">Wyobraźcie sobie państwo, że nawet jeśli to nie będzie duży odsetek gmin (ale gdzieś będzie to miało miejsce), jakie będą konflikty w pokojach nauczycielskich. Do czego wy doprowadzicie?!</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZbigniewDolata">I potem – rozumiem, że to jest być może z premedytacją przygotowywane przez MEN – potem więc powiecie: wobec tego, że jednak są konflikty, że nauczyciele są wewnętrznie skłóceni, to nie możemy tolerować takiej sytuacji, że są dwie kategorie nauczycieli: jedni zatrudnieni na Kartę Nauczyciela, inni w ramach Kodeksu pracy, to wprowadzimy Kodeks pracy, bo to wyrówna warunki w całym środowisku nauczycielskim.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZbigniewDolata">Ale nauczyciele takich rozwiązań nie zaakceptują.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#ZbigniewDolata">Ściągacie na swoją głowę potężną burzę. Jestem wręcz przekonany, że na tę burzę zasługujecie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#ZbigniewDolata">I kolejna kwestia. Tam też nie było merytorycznej dyskusji. Dotyczy ona sześciolatków. Rozwiązanie, które proponujecie w tej nowelizacji, oznacza, że przyznajecie, iż bardzo wiele przypadków dzieci sześcioletnich, które zostały (w tym niewielkim odsetku) wysłane przez rodziców do szkół, ma problemy szkolne. My cytowaliśmy wyniki badań, publikowane chociażby przez Instytut Badań Edukacyjnych (kwartalnik „Edukacja”, artykuł pana profesora Konarzewskiego) gdzie stwierdza się, że im niższy wiek rozpoczynania obowiązku szkolnego, tym osiągnięcia uczniów w późniejszych latach są gorsze. Są większe różnice między chłopcami a dziewczynkami, większy odsetek uczniów jest kierowany do klas terapeutycznych, ma problemy szkolne.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#ZbigniewDolata">Nikt z nami nie chciał dyskutować na tym poziomie. Wy uznajecie, że dajecie furtkę: rodzice będą mogli, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, cofnąć dziecko do przedszkola. Mam nadzieję, że wynika to tylko z niezrozumienia, że tu już nie ma premedytacji – wyobrażacie sobie ilość cierpień rodziców a zwłaszcza dzieci, które będą funkcjonowały w środowisku rówieśniczym, i będą narażone na różnego rodzaju docinki, że dziecko sobie nie poradziło?</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#ZbigniewDolata">Dlaczego nie chcecie się zgodzić na rozwiązanie bardzo proste, że to rodzic decyduje, czy dziecko jest, czy nie jest gotowe?</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#ZbigniewDolata">Odsłuchałem rozmowę pana premiera Tuska z przedstawicielkami akcji „Ratuj Maluchy”. I pan premier Tusk powiedział, że część rodziców nie jest w stanie ocenić, czy ich dziecko jest gotowe…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrZgorzelski">…proszę pana posła o zmierzanie do konkluzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewDolata">…już zmierzam do konkluzji.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewDolata">Krótko mówiąc, na posiedzeniu podkomisji nie było merytorycznej dyskusji. Uważam, że jest szansa (jeśli przyjmiecie poprawki, które my składaliśmy), żeby ta nowelizacja została przez nas poparta i wtedy byłaby krokiem w dobrą stronę.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZbigniewDolata">Jeśli tych poprawek nie przyjmiecie, to będzie to przejaw dalszego psucia systemu oświaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PiotrZgorzelski">Pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaŁybacka">Proszę państwa, dwie kwestie wybija się jako wiodące. Sprawa pierwsza – to jest rzeczywiście dyskusyjny problem, dotyczący zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. Postaram się (bardzo krótko) pokazać państwu dwie możliwe drogi rozwiązania. Opieram się na przedłożeniu rządowym, bez poprawki, która wprowadziła pani poseł Kopaczewska…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PiotrZgorzelski">Czy można prosić o umożliwienie wypowiedzi pani poseł Łybackiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KrystynaŁybacka">Otóż, popatrzcie państwo: gdyby w przedłożeniu rządowym, tak jak państwo mieliście, zdanie drugie zamienić: „osobę tę zatrudnia się na stanowisku nauczyciela stażysty”, bo cały problem polega na dwóch różnych formach zatrudnienia – Karta i forma kodeksowa. Tylko – forma kodeksowa, w próbie tak wyraźnego zróżnicowania, jaką podjęła pani przewodnicząca Kopaczewska, ma swoją słabą stronę. Jeśli bowiem przyjmiemy tak, jak jest w sprawozdaniu podkomisji, czyli w wersji pani przewodniczącej, to w drugim ustępie i w drugim zdaniu, mamy to nieszczęsne określenie, że asystenta zatrudnia się na zasadach określonych w kodeksie, z tym, że wynagrodzenie ustala się nie wyższe niż nauczyciela dyplomowanego.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#KrystynaŁybacka">Nie chcę oceniać państwa intencji, ale przewiduję, jak to może być wykonywane w poszczególnych organach prowadzących. Może naprawdę dochodzić do bardzo paradoksalnych sytuacji. I apeluję do państwa, żeby to zweryfikować i, rzeczywiście, odejść od tego uporu przy kodeksowym zatrudnianiu a wprost powiedzieć: to jest stażysta.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#KrystynaŁybacka">To jest zresztą zgodne z opinią BAS, które to samo sugerowało, że to jest doskonała selekcja; jesteś asystentem, uczysz się, także weryfikujesz przyszłą możliwość pozostania nauczycielem.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#KrystynaŁybacka">Druga sprawa wiąże się tylko z jednym pytaniem: możliwością powrotu dziecka do przedszkola. Ustawa nie gwarantuje dziecku miejsca w przedszkolu. Skoro dziecko będzie musiało wrócić do przedszkola to zadaję pytanie: do jakiego? Gdzie jest dla niego miejsce?</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#KrystynaŁybacka">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PiotrPawełBauć">I bardzo proszę pana przewodniczącego Baszczyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofBaszczyński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KrzysztofBaszczyński">Państwo przewodniczący, panie i panowie posłowie, pani minister. Kiedy pani poseł Kopaczewska, na posiedzeniu podkomisji wycofała się z pierwotnego brzmienia tej noweli, odetchnęliśmy, bo to oznaczało, że nie będzie realizowany scenariusz wprowadzenia do szkoły drugiej kategorii pracownika – nauczyciela, w tym przypadku pedagoga, psychologa, logopedy, nauczyciela świetlicy, czy biblioteki, zatrudnionego na podstawie Kodeksu pracy. Kiedy pani poseł zaproponowała poprawkę dotyczącą asystenta, to (nie ukrywam) ZNP przyjął ją z pewną nadzieją. Ale dzisiaj, po przeczytaniu poprawki do poprawki, jesteśmy rozczarowani, bo, niestety – mówię to państwu posłom – wychodzi chyba prawdziwa intencja tej ustawy. Nie rozumiem, pani poseł, dlaczego państwo, czy pani, nie wpisują wprost brzmienia zaproponowanego przez panią uzasadnienia. Przecież to państwo wymyślili, że jest art. 42, wobec tego, te osoby nie mogą wykonywać zadań i czynności, wynikających z tego artykułu.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#KrzysztofBaszczyński">Przypominam panią poseł Pietraszewską, która powiedziała, że wszystko jest w uzasadnieniu a ja zadałem pytanie legislatorowi: co jest źródłem prawa? Podobno można iść do sądu i upomnieć się o swoje. Ale po co iść do sądu, skoro można wprost przepisać z uzasadnienia to, co należy do zadań tej osoby. Mówię to z pełnym przekonaniem. W tym momencie wprowadzają państwo asystenta – drugą kategorię pracownika, który będzie np. asystentem nauczyciela świetlicy, czyli będzie wykonywał zadania nauczyciela świetlicy, tylko będzie zatrudniony na zasadzie Kodeksu pracy. I to jest niezwykle groźne. I trzeba to powiedzieć środowisku, że macie taki pomysł. A nie pisać, że jest uzasadnienie i w nim nauczyciele wszystko przeczytają.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#KrzysztofBaszczyński">Tak robicie ten wyłom. Wobec tego, ja teraz jestem przekonany, że słowa pana burmistrza, kiedy pojawiła się poprawka pierwsza, są słowami prawdziwymi, bo burmistrz Wojciech Ziętkowski ze Środy Wielkopolskiej uważa, że samorządy będą wypowiadać umowy nauczycielom, zatrudnionym w świetlicach i proponować im przejście na Kodeks pracy, dzięki czemu zachowają swoje etaty. Jednocześnie szef stowarzyszenia dyrektorów mówi, że to jest dobry pomysł, by podzielić nauczycieli na tablicowych i nie-tablicowych. Ci tablicowi mają specjalne przywileje, tzw. „karciane” a pozostali są traktowani na równi z innymi pracownikami.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#KrzysztofBaszczyński">Pani poseł, rozumiem, że miało być inaczej. Nawet cieszę się, że ZNP, w czasie prac w podkomisji zainteresowało się asystentem. Tylko okazało się, że tak naprawdę król jest nagi. Państwo chcą wprowadzić drugą kategorię pracownika, tzn. że będzie asystent ds. psychologii, pedagog, logopeda, nauczyciel świetlicy.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#KrzysztofBaszczyński">Pani poseł, przepraszam, ale zadaję pytanie: dlaczego państwo nie przepisaliście brzmienia z uzasadnienia. Przecież to jest pani projekt, wystarczyło to przepisać.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#KrzysztofBaszczyński">Jeżeli nie jest to przepisane to znaczy, że nieczysto gramy.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#KrzysztofBaszczyński">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę przedstawiciela Związku Zawodowego „Solidarność”.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PiotrPawełBauć">Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TeresaMisiuk">Państwo przewodniczący, Wysokie Komisje, pani minister. Teresa Misiuk, zastępca przewodniczącego Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TeresaMisiuk">Myślę, że dla nikogo nie jest tajemnicą, że ten projekt ustawy ma bardzo istotny cel do spełnienia, czyli ma złagodzić opór rodziców wobec posyłania sześciolatków do szkół. W trakcie procedowania nad tym projektem, NSZZ „S” zadawał konkretne pytania, bo naszym celem było sprowadzenie tej dyskusji do realiów, w jakich funkcjonują szkoły. Z przykrością stwierdzam, że w dalszym ciągu na te podstawowe pytania nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Zasadnicze pytanie dotyczy zakresu zadań, czynności, które będzie realizował – jak teraz słyszymy, po poprawce – asystent nauczyciela. Dzisiejsza poprawka pani poseł tego w żaden sposób nie doprecyzowuje i nie wyjaśnia.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#TeresaMisiuk">Kolejne bardzo istotne pytanie, choć myślę, że odpowiedzi już potrafimy sobie udzielić: dlaczego proponują państwo i tak mocno upierają się przy tym, aby ta osoba była zatrudniana z Kodeksu pracy? Pragnę mocno podkreślić, że jesteśmy temu absolutnie przeciwni. A projekt odbieramy w sposób jednoznaczny: jako element powolnego i systematycznego działania, mającego na celu rugowanie Karty Nauczyciela ze szkoły.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#TeresaMisiuk">Pragnę państwu przypomnieć, że rządząca obecnie koalicja już wykluczyła z Karty Nauczyciela pracowników pedagogicznych z placówek opiekuńczo-wychowawczych. Pragnę także państwu przypomnieć, że podczas nadzwyczajnej komisji, pod koniec 2013 roku, wszyscy państwo stwierdzili, że było to błędem, czego dowodem był dezyderat do pana premiera.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#TeresaMisiuk">Teraz prowadzicie państwo do tego, by popełnić podobny błąd. Chcecie wprowadzić drugą kategorię nauczycieli do szkół. Stawiacie im takie same wymagania kwalifikacyjne jak nauczycielom zatrudnionym z Karty, proponujecie wynagrodzenie nie wyższe niż nauczyciel dyplomowany.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#TeresaMisiuk">Szanowni państwo, ja nie mam wątpliwości, że to nie będzie ta wysokość wynagrodzenia – jeśli zostanie to wprowadzone, to będziemy mówić raczej o płacy minimalnej. Jeśli nawet będą się państwo przy tym nadal upierali, to proszę zwrócić uwagę, że piszecie, iż dyrektor może taką osobę zatrudnić. A wola dyrektora będzie zależała od nikogo innego, jak tylko od organów prowadzących, czyli – w zdecydowanej większości – od jednostek samorządu terytorialnego, które – borykając się ze znanymi powszechnie trudnościami finansowymi – na pewno nie będą zwolennikami takiego rozwiązania. Tym bardziej, że (jak czytamy w opiniach samorządów kierowanych do tego projektu) źródła finansowania, pokazywane przez państwo, są przez nich oceniane jako niewystarczające. A my mamy ogrom przykładów, kiedy samorządy stosują bardzo swobodną interpretację prawa, gdzie dobro ucznia, niestety, schodzi na dalszy plan, natomiast liczą się finanse.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#TeresaMisiuk">Mój kolega już mówił to części państwa, podając przykład z okolic Zamościa, gdzie nauczycielom wspomagającym, w klasach integracyjnych pozmieniano umowy, zatrudniono ich na 30 godzin (bo taką uchwałą przyjął organ prowadzący), nie zmieniając przydziału i zakresu obowiązków.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#TeresaMisiuk">Proszę państwa, padały tu argumenty, że te zapisy będą miały wpływ na likwidację bezrobocia wśród nauczycieli, ale chyba sami państwo wnioskodawcy w to nie wierzą, bo w uzasadnieniu piszą, że projektowana ustawa nie ma żadnego wpływu na rynek pracy. I jeszcze, odnosząc się do innych proponowanych przez państwa zapisów – otóż, podzielam niepokój, który już tutaj wybrzmiał kilkakrotnie, dotyczący odraczania obowiązku szkolnego w rozpoczęciu nauki, bardzo mocny argument, dotyczący pierwszej poważnej porażki szkolnej małego dziecka. A drugi to problem, do którego przedszkola ono wróci w dobie, w której mamy do czynienia z ogromnym deficytem miejsc w przedszkolach.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#TeresaMisiuk">Na pewno z zadowoleniem należy przyjąć zapisy, które doprecyzowują działalność świetlic szkolnych. Ale odnosząc się do realiów szkolnych, wiemy, że dyrektorom będzie bardzo trudno je wprowadzić w życie, dlatego że w wielu szkołach funkcjonuje dwuzmianowy system prowadzenia zajęć i po prostu wystąpią bardzo duże trudności lokalowe, uniemożliwiając wdrożenie tych zapisów.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#TeresaMisiuk">Proszę państwa, stawiamy bardzo szczegółowe pytania, oczekując odpowiedzi. Licząc na państwa odpowiedzialność za kształcenie i wychowanie dzieci, mamy nadzieję, że wezmą to państwo pod uwagę. Bo przecież chodzi o to, by stworzyć takie zapisy prawne, które rzeczywiście spowodują stworzenie najlepszych i najbardziej optymalnych warunków do kształcenia, wychowania i opieki, bo taki powinien być główny cel procedowanej ustawy.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#TeresaMisiuk">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.,</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PiotrPawełBauć">Widząc, jak burzliwa narada trawa wśród przedstawicieli ministerstwa mam pytanie, czy pani przewodnicząca Domicela Kopaczewska chciałaby coś dodać, gdyż skierowano do niej kilka sformułowań?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DomicelaKopaczewska">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DomicelaKopaczewska">Jeszcze raz, z pełną świadomością i determinacją powtórzę, to co jest zapisane w ustawie a co – część z państwa (mówię tutaj o panu pośle Ostrowskim i panu prezesie Baszczyńskim) z determinacją próbuje negować: asystent nauczyciela to nie jest osoba, która ma zastąpić nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DomicelaKopaczewska">W uzasadnieniu wpisaliśmy, że on nie wykonuje samodzielnie zadań określonych dla nauczyciela. Taki jest zapis. W związku z tym, sama nazwa „asystent nauczyciela” określa, że jest to osoba, która może wykonywać swoje zadania tylko i wyłącznie z nauczycielem. I to on określa zakres zadań, jaki asystent wykonuje pod kierunkiem nauczyciela.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym obawy państwa, że to ma być osoba, która zastąpi pedagoga, psychologa, logopedę lub wręcz nauczyciela w klasie szkolnej, są bezzasadne. Już pomijam, panie pośle Ostrowski, że w kontekście pana wypowiedzi mówimy o nauczycielach jako osobach, które będą cwaniakami, oszustami, że będą wykorzystywać…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#DomicelaKopaczewska">Bo pan mówi, że nauczyciel może zlecić te zadania, gdzieś pójdzie a asystent będzie je prowadził – ja tak zrozumiałam pana wypowiedź. Czyli z góry określa pan…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ArturOstrowski">Nic takiego nie mówiłem…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#DomicelaKopaczewska">…ale ja tak to zrozumiałam, więc proszę mnie wyprowadzić z błędu.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#DomicelaKopaczewska">Z góry określa pan, że nauczyciel jako zawód społecznego zaufania nie wykonuje swoich zadań należycie. Tak to z pana wypowiedzi zabrzmiało.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#DomicelaKopaczewska">Oczywiście to, co podkreśliła pani przewodnicząca, ten zapis jest zapisem fakultatywnym, czyli dającym możliwość samorządom, czy dyrektorom szkół na zatrudnianie asystentów, oczywiście – z dodatkowych źródeł, pozyskanych ze środków europejskich, czy z urzędów pracy, również dla tych osób, które kończą studia i mogą rozpocząć pracę jako asystenci.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym, to nie jest jakaś generalna zasada, która zmieni cały system i nagle wszyscy będą pracować poza Kartą, bo to jest nieprawda. Ten zapis o tym nie mówi. To, o czym państwo wielokrotnie wspominali, czyli o poprawie jakości kształcenia, czyli stworzeniu lepszych warunków opieki dla dzieci najmłodszych, to jest właśnie rola asystenta, który będzie służył wsparciem i pomocą nauczycielowi. Taka jest idea tego zapisu.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#DomicelaKopaczewska">I bardzo mi przykro, że państwo zakładają z góry, że ten zapis będzie wykorzystywany niezgodnie z prawem.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#DomicelaKopaczewska">To pierwsza rzecz, do której chciałam się odnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrystynaŁybacka">Czy mogę tylko jedno zdanie ad vocem?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrystynaŁybacka">Pani przewodnicząca, proszę zobaczyć – pani przewodnicząca powołuje się na uzasadnienie…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DomicelaKopaczewska">Tak, to prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaŁybacka">…tylko w momencie, kiedy ustawa ukaże się w Dzienniku Ustaw, to nie będzie tam uzasadnienia, będzie tylko sucha litera ustawy a w ustawie tego nie mamy.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#KrystynaŁybacka">Tym bardziej, że ust. 1f sugeruje, że ograniczenia, jakie są dla zadań wobec tych nauczycieli, dotyczą tylko zadań, które mówią o pracy przy kształceniu integracyjnym z uczniami niepełnosprawnymi, itd.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#KrystynaŁybacka">Być może więc należałoby przygotować zdanie, które by – to, co mówiła pani przewodnicząca – wyraźnie zawarte zostało w ustawie a nie w uzasadnieniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym moja poprawka, mówiąca o tym, że asystent pracuje pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia pokazuje, że mamy inne zdanie na ten temat.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#DomicelaKopaczewska">Teraz, kwestia odroczenia obowiązku szkolnego. Wszyscy znamy dotychczasowe zasady: odroczenie obowiązku szkolnego w trakcie trwania roku szkolnego jest autentyczną porażką. Rzeczywiście, nie wolno dopuszczać, by w ogóle pojawiło się to jako reguła w polskiej szkole.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#DomicelaKopaczewska">Przypominam, że szkoła jest zobowiązana do indywidualnej opieki psychologiczno-pedagogicznej nad każdym dzieckiem.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#DomicelaKopaczewska">W związku z tym, tego typu sytuacja jest porażką: dla dziecka, rodzica i dla szkoły. Z tym się zgadzamy. Natomiast ten zapis pojawił się, ponieważ – co państwo wiecie – zdarzały się takie jednostkowe sytuacje. Ale znów – nie róbmy z tego zapisu reguły, bo – jeśli mówimy o dobrej jakości kształcenia – to rzeczywiście mówmy o indywidualnej opiece psychologiczno-pedagogicznej nad każdym dzieckiem w szkole, o tym, że jest tam pedagog, psycholog, logopeda i współpraca z rodzicami. Ten zapis nie ma być normą, on ma służyć w sytuacjach naprawdę ekstremalnych. I tak go należy traktować.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PiotrPawełBauć">Rozumiem, że ministerstwo jest już przygotowane do dalszej części procedowania?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PiotrPawełBauć">Jeszcze tylko ad vocem, gdyż był wywołany pan poseł Ostrowski.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, trzydzieści sekund na wyprowadzenie z błędu pani przewodniczącej.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ArturOstrowski">Panie przewodniczący, trzydzieści sekund? Pani przewodnicząca mówiła dużo dłużej.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ArturOstrowski">Z wielkim żalem stwierdzam, iż wystąpienie pani poseł Domiceli Kopaczewskiej było poniżej poziomu wszelkich jej wystąpień, które słyszałem, bo pani poseł mnie słuchała, ale pani poseł kompletnie nie zrozumiała o czym mówiłem.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#ArturOstrowski">Pani poseł, nie mówiłem o oszustach i o cwaniakach. Nie wiem, skąd pani to usłyszała, być może słyszy pani jakieś głosy. Proponuję więc zastanowić się nad tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#DomicelaKopaczewska">Bezczelność!</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PiotrPawełBauć">Panie pośle, pozwoliłem na tę wypowiedź, ale zaczyna być szum i zła atmosfera.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PiotrPawełBauć">Rozumiemy, że nie miał pan tego na myśli, co powiedziała pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#ArturOstrowski">Chciałbym się dowiedzieć, skąd pani przewodnicząca Domicela Kopaczewska usłyszała sformułowanie: oszuści i cwaniacy w kontekście nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#ArturOstrowski">Czy może pani w przyszłości sięgnąć do stenogramu i przytoczyć tę moją wypowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PiotrPawełBauć">Pani przewodnicząca sięgnie do stenogramu. Ale, dosłownie – trzy, cztery zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#DomicelaKopaczewska">Panie przewodniczący, ja się nigdy nie rozwodzę.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#DomicelaKopaczewska">Chcę tylko powiedzieć, że odrzucenie sprawozdania a potem także tej ustawy zmieniającej ustawę nie wynika z tego, że coś z uzasadnienia, co doprecyzowuje zadania nauczyciela będzie w głównym tekście ustawy. To naprawdę nie zmienia istoty rzeczy, czyli wprowadzenia sytuacji wychodzenia z Karty Nauczyciela. Jeśli nawet w ustawie zapiszemy, że nie wykonuje zadań nauczyciela, to i tak asystent nauczyciela ma mieć przygotowanie, wykształcenie itp.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#DomicelaKopaczewska">Moim zdaniem, to istoty rzeczy nie zmienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pięć sekund przerwy na uporządkowanie myśli. I bardzo proszę, by kończyć już dyskusje, szczególnie te toczone zbyt głośno.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia ustawy zawartej w sprawozdaniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarzenaMachałek">A głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie sprawozdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PiotrPawełBauć">Został zgłoszony wniosek o odrzucenie w całości sprawozdania, w związku z tym głosujemy.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PiotrPawełBauć">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za wnioskiem o odrzucenie sprawozdania?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw wnioskowi?</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję, proszę opuścić ręce.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PawełWitecki">17 głosów za, 22 głosy przeciw, 0 głosów wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że wniosek nie uzyskał poparcia.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę o zaprzestanie dyskusji. Szanowne panie posłanki, panowie posłowie, przystępujemy do dalszego procedowania.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, czy są uwagi do tytułu – ustawa z dnia… 2014 roku o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o cudzoziemcach?</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę. Uważam więc, że Komisje tytuł przyjęły.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do art. 1, rozpatrzenie zmiany 1.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pkt 1e, pani przewodnicząca Kopaczewska.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#DomicelaKopaczewska">Proponuję, aby rozszerzyć brzmienie punktu 1e do wersji, która jest w sprawozdaniu, dodać zdanie: „asystent nauczyciela wykonuje zadania pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia lub osoby, o której mowa w ust.1a”.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PiotrPawełBauć">Jeśli temat się wiąże to bardzo proszę, pani poseł Łybacka.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam prośbę do pani przewodniczącej Kopaczewskiej, aby zechciała rozważyć modyfikację tego zdania: „asystent nauczyciela wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela…”.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#KrystynaŁybacka">Chodzi o dodanie słowa „wyłącznie”.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DomicelaKopaczewska">Wyrażam zgodę, aby – rzeczywiście – to wyrażenie się pojawiło. Myślę, że już nie będziemy mieć wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani posłanka Machałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MarzenaMachałek">Ja konsekwentnie proponuję wprowadzenie poprawki w zmianie pierwszej, art. 7, po ustępie 1d. dodaje się ust.1e – 1g, w brzmieniu, które państwo otrzymali.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#MarzenaMachałek">Powiem tylko, że istotą tej poprawki jest to, aby nauczyciele wspomagający nauczyciela prowadzącego zajęcia nie byli zatrudniani w ramach Kodeksu pracy a także – by minister właściwy określił w drodze rozporządzenia zakres działań nauczyciela, zatrudnionego w celu zastępowania nauczyciela, o którym mowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo, pan poseł Ostrowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ArturOstrowski">Mam konkretne pytanie, które wynika z zaproponowanej poprawki.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#ArturOstrowski">Czy osoba, posiadająca odpowiednie kwalifikacje, może pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego prowadzić zajęcia dydaktyczne i realizować program np. pierwszej klasy, czyli prowadzić lekcje z uczniami, oczywiście pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego? Może czy też nie może?</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#ArturOstrowski">Prosiłbym o konkretną odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#JoannaBerdzik">W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej nie może prowadzić zajęć za nauczyciela, ponieważ – zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela – nauczyciel ma określone zadania, tj. prowadzenie zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych z uczniami a więc – całego procesu dydaktycznego.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#JoannaBerdzik">To nauczyciel jest odpowiedzialny za prowadzenie tych zajęć i on za nie odpowiada. Asystent nauczyciela ma tylko i wyłącznie za zadanie pomagać nauczycielowi, wspierać go w wykonywaniu jego zadań, ale w żadnym wypadku nie może wykonywać żadnych zadań za nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#PiotrPawełBauć">Pani posłanka Wróbel.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MarzenaWróbel">Mam właściwie pytanie do prawników sejmowych. Straciłam bowiem już nadzieję, że dostaniemy sensowną odpowiedź ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#MarzenaWróbel">Chcę, by państwo doprecyzowali, co oznacza prowadzenie zajęć pod „kierunkiem nauczyciela”. Czy możliwe jest np. takie rozwiązanie, że jest jeden nauczyciel do wszystkich klas pierwszych i pod jego kierunkiem – kaskadowo – asystenci prowadzą zajęcia, bo z zapisów, które PO zaproponowała – ci asystenci mogą mieć wyższe wykształcenie aniżeli nauczyciel, który ma prowadzić zajęcia. Teoretycznie jest to możliwe.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#MarzenaWróbel">Proszę o definicję: co oznacza sformułowanie „pod kierunkiem”. Czy ono wyklucza tego typu kaskadowe prowadzenie zajęć?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję pani posłanko.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PiotrPawełBauć">Gdybyśmy zrobili to kaskadowo, to wrócilibyśmy do XIX wieku i do tamtego systemu nauczyciela.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#MarzenaWróbel">Panie przewodniczący, zdaje się, że Platforma wraca do starych, czy prastarych wzorców w nauczaniu. Nie jest więc w stanie odpowiedzieć sensownie na pytania.</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#MarzenaWróbel">Chcę, żeby na to pytanie odpowiedzieli prawnicy sejmowi a nie – ministerialni.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PiotrPawełBauć">Biuro Legislacyjne jest w stanie odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MagdalenaKochan">W kwestii formalnej, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, w kwestii formalnej, pani Magdalena Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#MagdalenaKochan">W związku z porządkiem obrad i w związku z tym, że podkomisja, której sprawozdanie mamy dzisiaj przyjmować, pracowała w takim trybie, że każdy z zainteresowanych parlamentarzystów mógł brać w niej udział, bez względu na to, czy był wybranym członkiem tejże podkomisji czy nie, wnoszę o takie procedowanie dalszych obrad, w którym udziela się głosu za poprawką i przeciw poprawce, następuje wyjaśnienie ministerstwa i głosowanie.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#MagdalenaKochan">Bardzo proszę poddać ten wniosek pod głosowanie, po to byśmy mogli w sposób sprawny przeprowadzić proces legislacyjny.</u>
<u xml:id="u-60.2" who="#MagdalenaKochan">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PiotrPawełBauć">Rozumiem, że pani posłanka Wróbel w kwestii formalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#MarzenaWróbel">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#MarzenaWróbel">Jest to głos przeciw temu wnioskowi.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#MarzenaWróbel">Jest to, jak zwykle, skandaliczna próba zamknięcia dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-63.1" who="#PiotrPawełBauć">Mamy więc dwa wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#MarzenaWróbel">Jeśli pan pozwoli, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#MarzenaWróbel">Na posiedzeniu podkomisji też nam, posłom opozycji zamykano usta a poprawka, która dzisiaj została zgłoszona ma jednak nową formę w stosunku do tej, o której mowa była na podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#PiotrPawełBauć">Dlatego właśnie zezwoliłem na chwilę tej dyskusji, ponieważ faktycznie dopiero dziś te sformułowania pojawiły się.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#PiotrPawełBauć">Wniosek formalny o sposób debatowania.</u>
<u xml:id="u-65.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-65.4" who="#PiotrPawełBauć">Kto przeciw?</u>
<u xml:id="u-65.5" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-65.6" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-65.7" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PawełWitecki">20 głosów za, 12 głosów przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#PiotrPawełBauć">Przyjęliśmy sposób procedowania.</u>
<u xml:id="u-67.2" who="#PiotrPawełBauć">Zwracam się do wszystkich, abyśmy trzymali się tego sposobu.</u>
<u xml:id="u-67.3" who="#PiotrPawełBauć">Padły dwa wnioski, sformułowane przez panią poseł Domicelę Kopaczewską i panią poseł Marzenę Machałek.</u>
<u xml:id="u-67.4" who="#PiotrPawełBauć">Proszę jeszcze raz panią posłankę Kopaczewską, ponieważ …</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MarzenaWróbel">Panie przewodniczący, chcę przed głosowaniem uzyskać odpowiedź na moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#KrzysztofKarkowski">W opinii Biura Legislacyjnego dotychczasowa treść przepisów zawartych w projekcie ustawy wystarczająco zabezpieczała pod względem prawnym tę kwestię.</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#KrzysztofKarkowski">W opinii Biura Legislacyjnego, dodanie tego jednego zdania nie jest konieczne dla zrealizowania celu ustawy, ale rozumiemy obawy, które są artykułowane na tej sali.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#KrzysztofKarkowski">Natomiast dla samego pojęcia „pod kierunkiem” należy tu odwołać się do nauki prawa administracyjnego, które posługuje się pojęciem kierownictwa. Jest to najszersze pojęcie, które oznacza możliwości dokonywania wszelkich działań, aby osiągnąć swoje cele nad drugim podmiotem. W ramach tego mieszczą się wszelkiego rodzaju bezpośrednie polecenia co do wykonywanych czynności.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani posłanko o ponowne przedstawienie treści poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#DomicelaKopaczewska">Była prośba o odczytanie całego puntu 1e, że w szkole podstawowej, w tym specjalnej integracyjnej może być zatrudniony asystent nauczyciela, do którego zadań należy wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub świetlicowe, lub osoby, o której mowa w ust.1a – „asystent nauczyciela wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego zajęcia lub osoby, o której mowa w ust. 1a”.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuje bardzo.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do głosowania…</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#KrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne proponuje, żeby najpierw głosować poprawkę dalej idącą, czyli poprawkę pani poseł Machałek a dopiero potem – poprawkę pani poseł Kopaczewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PiotrPawełBauć">Ponieważ pani poseł Machalek złożyła poprawkę bardziej rozbudowaną i dotyczącą też dalszych punktów, to…</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#PiotrPawełBauć">Pytanie formalne?</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#KrystynaŁybacka">Pytanie formalne do pani poseł Machałek, jako wnioskodawczyni.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#KrystynaŁybacka">Czy pani poseł nie zechciałaby, w drodze autopoprawki, ewentualnie rozszerzyć jej brzmienie, ponieważ ta delegacja do wydania rozporządzenia może budzić wątpliwości co do zgodności ze sposobami tworzenia prawa, bo tu nie ma zawartych intencji. Czyli wydaje się – w drodze rozporządzenia – zakres zadań, w celu wspierania nauczyciela lub osoby, o której mowa, uwzględniając przy tym itd. …</u>
<u xml:id="u-76.2" who="#KrystynaŁybacka">To powinno być zgodnie z zasadami tworzenia prawa, aby nie można nam tego formalnie zakwestionować.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#MarzenaMachałek">Oczywiście, przyjmuję tę uwagę.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#MarzenaMachałek">I w drodze autopoprawki zmieniam zapis brzmienia tego ustępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PiotrPawełBauć">Jeszcze tylko raz zwracam się do pani posłanki Machałek. Zrozumiałem, że pani łącznie wszystkie te litery…</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#MarzenaMachałek">Pan przewodniczący nie zrozumiał.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#MarzenaMachałek">Nie mogę dać do zmiany pierwszej poprawki ze zmiany drugiej, to jest po prostu niemożliwe…</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PiotrPawełBauć">… to są litery od 1e do 1g, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#MarzenaMachałek">To tak, łącznie przedstawiłam i przekazałam wszystkim na piśmie, żeby tego nie trzeba było po kolei czytać.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PiotrPawełBauć">Ale jesteśmy przy literze e?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#MarzenaMachałek">Nie, to jest cała zmiana.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PiotrPawełBauć">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PiotrPawełBauć">Nim przystąpimy do głosowania, jeszcze raz proszę, by Biuro Legislacyjne rozwiązało nasz problem.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#KrzysztofKarkowski">Popieramy głos pani minister w sprawie zakresu poprawki dotyczącej ust. 1f, ale należy ją dookreślić, podając na piśmie wyrazy, jakie tam dopiszemy, żeby było wiadomo, nad czym Komisja głosuje. Tutaj nie padło uzupełnienie tej poprawki, a jeżeli ono nie padnie, to ta poprawka będzie niepełna. I nie będziemy mogli jej przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PiotrPawełBauć">W związku z tym musimy poprosić o odczytanie tej poprawki z uwzględnionymi zmianami.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani poseł Machałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#MarzenaMachałek">W takim razie proszę o przyjęcie tej poprawki w całości. A zmianę, jeśli nie przejdzie, dostosuję w drugim czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PiotrPawełBauć">Dobrze, przystępujemy zatem do głosowania.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PiotrPawełBauć">Najpierw głosujemy poprawki, zgłoszone przez panią poseł Machałek.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PiotrPawełBauć">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez panią poseł Machałek?</u>
<u xml:id="u-88.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-88.4" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-88.5" who="#PiotrPawełBauć">Proszę podać wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PawełWitecki">13 głosów za, 22 głosy przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje nie przyjęły poprawek zgłoszonych przez panią poseł Machałek.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#PiotrPawełBauć">W związku z tym przystępujemy do głosowania poprawek, bo musimy przyjąć treść, zgłoszonych i zapisanych przez panią przewodniczącą Kopicelę Domaszewską…</u>
<u xml:id="u-90.2" who="#komentarz">(śmiech posłów)</u>
<u xml:id="u-90.3" who="#PiotrPawełBauć">….panią poseł Domicelę Kopaczewską.</u>
<u xml:id="u-90.4" who="#PiotrPawełBauć">Tak państwo dzisiaj hałasują, że trudno się skupić.</u>
<u xml:id="u-90.5" who="#PiotrPawełBauć">Proszę bardzo, kto z pań posłanek i panów posłów jest za?</u>
<u xml:id="u-90.6" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-90.7" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PawełWitecki">22 głosy za, 13 przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę – w Art. 1, ust. 1e. Ale – jeszcze 1 f i g.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#PiotrPawełBauć">Czy są zmiany?</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#PiotrPawełBauć">Możemy głosować już całość, bo wobec pozostałych nie było już zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MarzenaMachałek">Panie przewodniczący, skończyliśmy omawianie pierwszej zmiany, teraz przechodzimy do drugiej i tam mam poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PiotrPawełBauć">Musimy głosować w całości pierwszą zmianę, ponieważ tu była tylko zmiana treści w ustępie1e. A jeszcze mamy 1f i1g, gdzie nie było zmian. W związku z tym musimy przegłosować całą pierwszą zmianę, wraz z wprowadzoną poprawką.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#PiotrPawełBauć">W związku z tym, bardzo proszę: kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem zmiany pierwszej, z poprawką?</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-94.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-94.4" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę podać wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PawełWitecki">22 głosy za, 13 głosów przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę pierwszą, z wskazaną poprawką.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#PiotrPawełBauć">Przechodzimy do zmiany drugiej.</u>
<u xml:id="u-96.3" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani posłanka Machałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-97.1" who="#MarzenaMachałek">W zmianie drugiej też proponuję poprawkę.</u>
<u xml:id="u-97.2" who="#MarzenaMachałek">Oczywiście, proszę o głosowanie łączne nad wszystkimi zapisami w tej poprawce.</u>
<u xml:id="u-97.3" who="#MarzenaMachałek">Wszyscy, oczywiście mają tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-97.4" who="#MarzenaMachałek">Jej istota polega na tym, że sześcioletnie dziecko jest odraczane na wniosek rodziców i nie jest do tego potrzebna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej.</u>
<u xml:id="u-97.5" who="#MarzenaMachałek">Istotą tej zmiany jest pozostawienie wyboru rodzicom, którzy mają podjąć decyzję o ewentualnym odroczeniu sześcioletniego dziecka przed rozpoczęciem, bądź w trakcie spełniania obowiązku szkolnego.</u>
<u xml:id="u-97.6" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#PiotrPawełBauć">Czy ktoś z pań posłanek lub panów posłów ma inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#PiotrPawełBauć">Nie widzę. W związku z tym, bardzo proszę, przystępujemy do głosowania poprawki zaproponowanej przez panią posłankę Machałek.</u>
<u xml:id="u-98.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest za przyjęciem?</u>
<u xml:id="u-98.4" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-98.5" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-98.6" who="#PiotrPawełBauć">Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PawełWitecki">13 głosów za, 20 głosów przeciw, 0 – wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje poprawki nie przyjęły.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#PiotrPawełBauć">W związku z tym przystępujemy do przegłosowania treści zmiany nr 2, przedstawionej w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-100.3" who="#PiotrPawełBauć">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za?</u>
<u xml:id="u-100.4" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-100.5" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-100.6" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PawełWitecki">21 głosów za, 11 głosów przeciw, 2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, przystępujemy do zmiany trzeciej.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#PiotrPawełBauć">Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.3" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania zmiany trzeciej.</u>
<u xml:id="u-102.4" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-102.5" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.6" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę trzecią w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-102.7" who="#PiotrPawełBauć">Przechodzimy do artykułu 2.</u>
<u xml:id="u-102.8" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, są jakieś uwagi, jest sprzeciw wobec brzmienia artykułu?</u>
<u xml:id="u-102.9" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.10" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 2. z zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-102.11" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do art., 3., czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.12" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.13" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-102.14" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.15" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam że Komisje przyjęły art. 3 w zaproponowanym brzmieniu.</u>
<u xml:id="u-102.16" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4.</u>
<u xml:id="u-102.17" who="#PiotrPawełBauć">Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.18" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.19" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-102.20" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.21" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 4.</u>
<u xml:id="u-102.22" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5.</u>
<u xml:id="u-102.23" who="#PiotrPawełBauć">Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.24" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.25" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-102.26" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-102.27" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 5.</u>
<u xml:id="u-102.28" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 6.</u>
<u xml:id="u-102.29" who="#PiotrPawełBauć">Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-102.30" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani posłanka Wróbel.</u>
<u xml:id="u-102.31" who="#PiotrPawełBauć">Usłyszałem sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#MarzenaWróbel">Tak, sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#MarzenaWróbel">Dla mnie jest niezrozumiałe vacatio legis, które zostało zapisane w art. 6, że ustawa wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia…</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#DomicelaKopaczewska">… to już jest artykuł 7, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarzenaWróbel">… a, to już jest siódmy?</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#MarzenaWróbel">Aha, to się pomyliłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PiotrPawełBauć">Jeszcze raz, jesteśmy przy art. 6.</u>
<u xml:id="u-106.1" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-106.2" who="#PiotrPawełBauć">Nie widzę, nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-106.3" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 6. w brzmieniu zaproponowanym.</u>
<u xml:id="u-106.4" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do art. 7. Rozumiem, że jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-106.5" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, pani posłanka Wróbel.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MarzenaWróbel">Tu chodzi o vacatio legis.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#MarzenaWróbel">Zupełnie nie rozumiem, dlaczego ma ono ulec skróceniu.</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#MarzenaWróbel">Uważam, że ustawa powinna wchodzić w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#KrzysztofKarkowski">Biuro Legislacyjne chciało podnieść tę samą uwagę, którą podnosiło też podczas obrad podkomisji. Wydaje się, że mimo, iż większość przepisów tej ustawy jest korzystna dla obywateli, to należałoby zastosować tradycyjne, czternastodniowe vacatio legis, aby nie było żadnych wątpliwości konstytucyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PiotrPawełBauć">Skoro ministerstwo mówi, że się zgadza, w związku z tym jest zgłoszona poprawka.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#PiotrPawełBauć">Postaram się powiedzieć to z pamięci: „ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-110.2" who="#PiotrPawełBauć">Bez wyjątków, tak? Na tym kończymy?</u>
<u xml:id="u-110.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie.)</u>
<u xml:id="u-110.4" who="#PiotrPawełBauć">Z wyjątkiem artykułu 1, czyli zamiast 7 dni, jest 14 dni.</u>
<u xml:id="u-110.5" who="#komentarz">(Głos z sali: To pan przewodniczący przyjmuje poprawkę?)</u>
<u xml:id="u-110.6" who="#PiotrPawełBauć">Przyjmuję poprawkę i zgłaszam zmianę, która będzie polegała na zastąpieniu sformułowania „po upływie 7 dni” na „14 dni”.</u>
<u xml:id="u-110.7" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, czy jest sprzeciw do tak zaproponowanego brzmienia art. 7?</u>
<u xml:id="u-110.8" who="#PiotrPawełBauć">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-110.9" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły art. 7 w brzmieniu i z zaproponowaną poprawką.</u>
<u xml:id="u-110.10" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do głosowania nad całością sprawozdania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-110.11" who="#PiotrPawełBauć">Bardzo proszę, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia wniosku w całości?</u>
<u xml:id="u-110.12" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak, jest.)</u>
<u xml:id="u-110.13" who="#PiotrPawełBauć">Jest sprzeciw.</u>
<u xml:id="u-110.14" who="#PiotrPawełBauć">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-110.15" who="#PiotrPawełBauć">Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem projektu zaproponowanego włącznie z poprawkami, w całości.</u>
<u xml:id="u-110.16" who="#PiotrPawełBauć">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-110.17" who="#PiotrPawełBauć">Proszę opuścić ręce.</u>
<u xml:id="u-110.18" who="#PiotrPawełBauć">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-110.19" who="#PiotrPawełBauć">Proszę o wyniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PawełWitecki">20 głosów za, 16 głosów przeciw, 0 – wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisje przyjęły projekt.</u>
<u xml:id="u-112.1" who="#PiotrPawełBauć">Wybieramy posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-112.2" who="#PiotrPawełBauć">Proszę o kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#DomicelaKopaczewska">Pani poseł Krystyna Szumilas.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PiotrPawełBauć">Czy pani posłanka się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#KrystynaSzumilas">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury?</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#PiotrPawełBauć">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-116.3" who="#PiotrPawełBauć">Stwierdzam, że na posła sprawozdawcę została wybrana pani posłanka Krystyna Szumilas.</u>
<u xml:id="u-116.4" who="#PiotrPawełBauć">Proponuję wyznaczyć termin dla ministra właściwego do spraw członkostwa RP w UE na przedstawienie opinii do 17 marca.</u>
<u xml:id="u-116.5" who="#PiotrPawełBauć">Na tym porządek dzienny został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-116.6" who="#PiotrPawełBauć">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-116.7" who="#PiotrPawełBauć">Protokół z posiedzenia, z załączonym zapisem, jest dostępny do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>