text_structure.xml
27.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WaldyDzikowski">Dzień dobry. Witam panie i panów posłów. Proszę o zajmowanie miejsc. Witam pana ministra Tadeusza Sławeckiego i pana ministra Macieja Jakubowskiego reprezentujących Ministerstwo Edukacji Narodowej. Witam wszystkich zaproszonych gości. Otwieram posiedzenie wspólnie obradujących Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, porządek obrad dzisiejszego posiedzenia Komisji, który państwo dostaliście, zawiera dwa punkty: rozpatrzenie poprawek i wniosków zgłoszonych w czasie drugiego czytania do pilnego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw (druki nr 551 i 597) i rozpatrzenie poprawek i wniosków zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (druki nr 589 i 598). Czy są uwagi do tego porządku obrad? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, będziemy procedowali tak, jak zawsze, a mianowicie – poprawka, krótkie jej objaśnienie, jeżeli będzie taka potrzeba. Wszyscy mamy te poprawki. Następnie pytanie o opinię do Biura Legislacyjnego oraz do przedstawicieli rządu i dalej głosowanie. Tak? Jeżeli nie będzie sprzeciwu, to rozumiemy, że poprawka została zaopiniowana pozytywnie. Czy macie państwo jakieś pytania, uwagi, co do procedowania? Nie ma? Nie słyszę. W takim razie przystępujemy do procedowania.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, pierwsza poprawka do ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej. Czy Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość chciałby przedstawić i uzasadnić tę poprawkę? Czy nie ma takiej potrzeby?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MariaNowak">Powiem krótko, że jest kilka poprawek, ale one łączą się w ścisłą całość i są traktowane łącznie. Te poprawki idą w tym kierunku, że zmieniamy całą filozofię tego, co jest obecnie w ustawie o systemie informacji oświatowej, przyjętej w ubiegłym roku. Wracamy jakby do tej zasady, która obowiązywała w ustawie z 2004 roku, z jednym tylko wyjątkiem – że uczeń będzie w bazie głównej identyfikowany poprzez PESEL. Pozwoli to nam na lepsze gospodarowanie środkami, bo nie będzie można tego samego ucznia równocześnie umieścić w dwóch szkołach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MariaNowak">Zupełnie zmieniamy filozofię. Wszędzie do bazy głównej są wprowadzane tylko dane liczbowe, a nie dane jednostkowe. I taka jest zasada. Te poprawki muszą być traktowane łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, pani poseł. Wyręczyła mnie pani w kierowaniu pytania do posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość, czy poprawki można rozpatrywać łącznie. Dziękuję bardzo. W takim razie moje następne pytanie jest do Biura Legislacyjnego. Czy jest zgoda, aby poprawki traktować łącznie? Czy pani to potwierdza?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo dziękuję. Biuro Legislacyjne, to potwierdza. Wszystkie poprawki zgłoszone przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość procedujemy łącznie. Czy mógłbym prosić o opinię rządu? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaciejJakubowski">Mamy dwa zbiory uwag. Jedne mają charakter formalny, a drugie – merytoryczny. Zacznę może od uwag formalnych. Ta poprawka nie uwzględnia konsekwencji wprowadzonej zmiany w ustawie z dnia 15 kwietnia 20011 roku o systemie informacji oświatowej dla pozostałych regulacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MaciejJakubowski">Konieczność zmian merytorycznych w rozdziałach III i IV, dotyczących przekazywania, pozyskiwania danych, nie uwzględnia konsekwencji wprowadzonych zmian dla pozostałych regulacji projektu rządowego. Jest pewna niespójność w projekcie. Nie jest jasne, czy poprawka zmierza do gromadzenia danych liczbowych o nauczycielach. Mamy także pewne wątpliwości co do poprawności językowej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MaciejJakubowski">Jednak najważniejsze są nasze uwagi merytoryczne. Ta poprawka zachowuje standard gromadzenia danych określonych w ustawie z dnia 19 lutego 2004 roku o systemie informacji oświatowej. Uniemożliwia to podniesienie rzetelności danych gromadzonych w dotychczasowym systemie informacji oświatowej, a podniesienie ich rzetelności było głównym celem wprowadzenia nowego systemu informacji oświatowej. Tutaj mógłbym przytoczyć długą listę argumentów, ale myślę, że te argumenty przerobiliśmy przy wprowadzaniu nowego systemu informacji oświatowej.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#MaciejJakubowski">Poprawka ta w sposób zasadniczy narusza koncepcję gromadzenia danych wynikającą z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o nowym systemie informacji oświatowej. Generalnie, jest to odejście od gromadzenia danych jednostkowych o wszystkich podmiotach. Tak, jak pani poseł zresztą zauważyła. Chciałbym tylko podkreślić, że to odejście spowoduje w szczególności utratę danych niezbędnych do prawidłowego i rzetelnego podziału części oświatowej subwencji ogólnej. A więc, jest dla nas nie do zaakceptowania.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#MaciejJakubowski">Teraz już szybko przejdę do tych uwag. Ta poprawka: uniemożliwia weryfikację danych o uczniach poprzez korzystanie ze zbiorów preferencyjnych PESEL, nie przewiduje gromadzenia danych o uczniach objętych kształceniem specjalnym, uniemożliwia gromadzenie danych o realizowaniu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki. Ponadto, nie uwzględnia faktu, że na podstawie danych jednostkowych identyfikowanych przy pomocy numeru PESEL oraz we współpracy z rejestrem PESEL w zakresie pozyskiwania danych na potrzeby przygotowania raportu, będzie możliwe pozyskanie danych o nauczycielach w podstawowych przekrojach w podziale na wiek i płeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WaldyDzikowski">Proszę państwa, proszę o chwilę spokoju. Za chwilę będziemy głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MaciejJakubowski">Chciałbym także podkreślić, co powinno państwa posłów zainteresować, że ta poprawka nie uwzględnia opinii rodziców i organizacji społecznych, które uważają, że ograniczenie zakresu danych gromadzonych jednostkowo wraz z danymi identyfikacyjnymi uczniów skutkują ograniczeniem możliwości wykorzystania gromadzonych danych do sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz badania jakości pracy szkoły.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MaciejJakubowski">Tutaj jeszcze raz odwołam się do uwag rzecznika uczniów niepełnosprawnych ze Stowarzyszenia „Nie-Grzeczne Dzieci” oraz Fundacji Instytutu Rozwoju Regionalnego, które wskazują, że odejście od danych jednostkowych, nawet przy obecnej nowelizacji, powoduje pewną utratę informacji, która jest niezbędna i na którą, tak naprawdę, liczyli rodzice osób niepełnosprawnych i ci uczniowie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MaciejJakubowski">Ta poprawka uniemożliwia także przygotowanie różnorodnych zestawień statystycznych, które umożliwiają monitorowanie efektywności polityki edukacyjnej oraz monitorowanie jakości systemu edukacyjnego w Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, panie ministrze. Konkludując, rząd negatywnie opiniuje poprawki zaproponowane przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Jedno zdanie, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MariaNowak">Nie będę szeroko omawiała. Natomiast pan minister przekazał tutaj pewne rzeczy nieprawdziwe. Ja tylko powiem pewną rzecz. Art. 11, który pozostawiamy, mówi bardzo wyraźnie, że dane identyfikacyjne ucznia w bazie danych obejmują: imię, nazwisko, numer PESEL. To pozostawiamy, żeby PESEL pozwolił na racjonalne wykorzystanie środków. Numer PESEL został przypisany każdemu człowiekowi, obywatelowi w tym kraju, również dzieciom. Więc proszę nie mówić, że nie pozwoli na właściwe wykorzystanie środków. Nie widzimy żadnego powodu, aby tak daleko ingerować w wolność osobistą człowieka.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MariaNowak">Pan minister przytoczył trzy stowarzyszenia, które są za tym projektem, za tą nowelizacją, a nawet przeciwko nowelizacji, ale jest też masa innych stowarzyszeń, które są przeciwne. Więc, jeżeli już mówimy, to musimy powiedzieć całą prawdę. Tylko tyle. Oczywiście, rozstrzygnie się w głosowaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WaldyDzikowski">Bardzo dziękuję. Każdy pozostaje przy swojej prawdzie. Za chwilę dowiemy się, która jest lepsza. Proszę państwa, trochę jest rozluźniona atmosfera, jest gorąco, ale przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawek 1,2,3,4 i 5, zechce podnieść rękę w górę? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DariuszMyrcha">„Za” – 19 głosów, „przeciw” – 23 głosy, 0 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WaldyDzikowski">Informuję panie i panów posłów, że wspólnie obradujące Komisje negatywnie zaopiniowały poprawki. Zakończyliśmy procedowanie nad poprawkami. Poseł sprawozdawca? Poseł Suchowiejko? Jest pan poseł?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WiesławSuchowiejko">Tak, jestem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WaldyDzikowski">Przepraszam, prowadzącym był pan poseł Adam Żyliński. Panie pośle, przyznaje się pan do tego? Tak? W takim razie pan poseł Adam Żyliński będzie posłem sprawozdawcą. Nie ma innej kandydatury. MSZ – do godziny 16:00. Zamykamy rozpatrywanie pierwszego punktu. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WaldyDzikowski">Przystępujemy do rozpatrywania drugiego punktu porządku obrad, a mianowicie poprawki do druków nr 589 i 598. Nie będę powtarzał, jak będziemy procedować. Państwo wiecie, że dokładnie w taki sam sposób.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WaldyDzikowski">Mamy pięć poprawek. I, po kolei. Przystępujemy do procedowania nad poprawką pierwszą, Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska. Proszę o krótkie uzasadnienie. Kto z państwa? Poseł Wiesław Suchowiejko, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WiesławSuchowiejko">Bardzo proszę. Poprawka pierwsza dotyczy brzmienia tytułu projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty. Ona nadaje następujące brzmienie: ustawa z dnia – później dopiszemy – o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. W tym projekcie zmieniane są dwie ustawy i ten tytuł precyzyjnie oddaje sens tego co robimy. To jest uzasadnienie do pierwszej poprawki. Czy następne od razu... ?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WaldyDzikowski">Zaraz, chwileczkę, po kolei. Patrząc na przedstawicieli rządu i Biura Legislacyjnego, sądzę, że jesteście państwo na „tak”. Czy jest zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszSławecki">Zgoda.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Kto jest przeciwny? Nie ma. Nie słyszę. W takim razie uznaję, że pierwszą poprawkę zaopiniowaliśmy pozytywnie. Poprawka druga, zgłoszona przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Proszę o uzasadnienie. Poseł Dariusz Piontkowski, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DariuszPiontkowski">Panie przewodniczący, poprawka druga i czwarta powinna być rozpatrywana łącznie. Dotyczą one sytuacji szkół, które powstają w miejsce likwidowanych szkół samorządowych. Dotąd nie miały możliwości otrzymania subwencji oświatowych od 1 września do końca grudnia roku, w którym ta szkoła powstała. Stąd uzupełnienie ppkt 2a art. 90 ustawy o systemie oświaty. Ponieważ jesteśmy już w trakcie wakacji, należy wprowadzić przepisy przejściowe, które pozwolą w tym roku wyjątkowo zgłosić zaplanowaną liczbę uczniów do końca wakacji, do 30 sierpnia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś uwagi? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Rozumiem, że rozpatrujemy poprawki łącznie. Rząd, proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszSławecki">Rząd, niestety, tę poprawkę musi zaopiniować negatywnie. Wczoraj bardzo długo dyskutowaliśmy na posiedzeniu Komisji i na posiedzeniu plenarnym. Przeczytam tylko dwa zdania, dlaczego poprawkę opiniujemy negatywnie. Poprawka ograniczy się do wprowadzenia możliwości szybszego otrzymania dotacji tylko w odniesieniu do szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki. Poza jej zakresem pozostaje zatem przedszkole niepubliczne, placówki niepubliczne nawet te, które są tworzone w takich samych okolicznościach, jak opisane w poprawce, więc powstałe w miejsce zlikwidowanego przedszkola publicznego lub placówki. Zdaniem ministerstwa, nie ma uzasadnienia do wprowadzenia takiego zróżnicowania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki? Dziękuję. Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki drugiej i czwartej, zechce podnieść rękę do góry? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DariuszMyrcha">„Za” – 20 głosów, „przeciw” – 18 głosów, 0 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WaldyDzikowski">Coś mi się nie zgadza. Nie, nie. Za chwilę powtórzymy głosowanie i okaże się, jaka jest prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PiotrPawełBauć">Panie przewodniczący, proszę o podanie nam przyczyny powtórzenia głosowania. Nie to, że panu się nie zgadza, a tylko jaka jest podstawa prawna?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WaldyDzikowski">Według mojej wiedzy, wizualizacji i danych, które były spisywane, choćby z tego stołu, to przynajmniej jeden głos był niepoliczony.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, przepraszam bardzo serdecznie. Proszę zapisać do protokołu – zdecydowanie i kategorycznie protestuję. Jest to łamanie zasad demokratycznego procedowania na posiedzeniu Komisji. Panie przewodniczący, pan się dopuszcza łamania procedur. Proszę zaprotokołować, że protestuję, jest to łamanie demokracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze, w takim razie przegłosujemy mój wniosek o reasumpcję głosowania i się okaże. Tak, jak to czynimy w Sejmie. Proszę bardzo. Kto z pań i panów posłów jest za reasumpcją głosowania, zechce podnieść rękę w górę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DariuszMyrcha">„Za” – 22 głosy, „przeciw” – 18 głosów, 1 głos wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Zatem uznaję, że poprzednie głosowanie było... Nie, przepraszam, poddajemy pod głosowanie, bo 22 głosy – „za”, czyli za reasumpcją głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, w geście protestu nie będziemy brali udziału w tym głosowaniu. To jest łamanie zasad demokracji. To jest skandal, którego pan przewodniczący pierwszy raz od trzech kadencji się dopuszcza. Skandal w wykonaniu Platformy Obywatelskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze, niech tak będzie. Głosowanie sam pan widział, jakie było. Była pomyłka przy liczeniu głosów. Przystępujemy do głosowania nad poprawką drugą i czwartą. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej i czwartej, zechce podnieść rękę w górę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o podanie wyniku.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#DariuszMyrcha">„Za” – 4 głosy, „przeciw” – 22 głosy, 2 – wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Wspólnie obradujące Komisje negatywnie zaopiniowały te poprawki. Teraz poprawka trzecia. Proszę, pan poseł Wiesław Suchowiejko.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WiesławSuchowiejko">Tak, oczywiście. Sens poprawki trzeciej sprowadza się do skreślenia ust. 3j w art. 1 w zmianie 2 lit.c). Oznacza to, że zapis jest wykreślany w związku z tym, że zachodzi obawa, iż wprowadzenie obowiązku składania oświadczeń przez organ prowadzący daną szkołę może spowodować wzrost zatrudnienia osób, które będą wykonywać comiesięczną weryfikację danych. Oświadczenie to miałoby zawierać dokładnie jedną liczbę stwierdzającą ilość uczniów, którzy uczestniczyli w wymiarze co najmniej w 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Takie jest uzasadnienie tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#WiesławSuchowiejko">Przewodniczący poseł Waldy Dzikowski (PO)):</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#WiesławSuchowiejko">Czy Biuro Legislacyjne mógłbym prosić o opinię?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Chcieliśmy zwrócić uwagę, że równocześnie został wycofany wniosek mniejszości pana posła Lecha Sprawki, który dotyczy tej samej kwestii – też skreślenia ust. 3j.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję. Pani poseł Krystyna Łybacka, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrystynaŁybacka">Pamiętam, jak długo pan poseł Lech Sprawka argumentował swój wniosek mniejszości. I rząd był temu przeciwny. Co więcej, podzielałam opinię rządu, że bez ust. 3j przepis może stać się nie w pełni wykonalny. Do zapisów zatem wprowadzono ust. 3j. Chciałam zatem poznać motywację rządu, dla której zmienił swoje zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Pan poseł Sprawka, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, panowie ministrowie. Nie ukrywam, mam potężny dyskomfort psychiczny. Jak przed chwilą powiedziała pani minister Krystyna Łybacka – ja zgłosiłem, argumentowałem, państwo odrzuciliście. Zgłosiłem to jako wniosek mniejszości. I nic nie stało na przeszkodzie, żeby tak zostało, a państwo żebyście wcześniej po prostu poparli ten wniosek. Ja wczoraj dowiedziałem się, że państwo zgłaszacie identyczną poprawkę. Rozumiem, że nie można zagłosować za poprawką, jeżeli jest tam symbol „Prawo i Sprawiedliwość”. Tak to odbieram. Mało tego, muszę powiedzieć, że krytykowałem sytuację związaną z tym problemem. Jeden z ministrów powiedział mi tak: „No to czemu pan nie zgłosił wcześniej projektu ustawy”. A no właśnie ta sytuacja jest odpowiedzią. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, panie pośle. Rząd proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#TadeuszSławecki">Zwracam się do pani minister Krystyny Łybackiej. Rzeczywiście, pamiętam dyskusję, która tutaj była, i dokładnie to, co proponował pan poseł Sprawka. Wniosek mniejszości jest jakby lustrzanym odbiciem tego, co jest w tej poprawce. Natomiast po konsultacjach, uzgodnieniach międzyrządowych z Ministerstwem Finansów i z samorządami, powstała pewna obawa, powiem wprost, że w jednostkach samorządu terytorialnego będą potrzebne dodatkowe etaty dla osób, które będą wprowadzały te dane, liczyły itd. To oczywiście w małych samorządach nie ma znaczenia. Natomiast jak rozpoznaliśmy sprawę, chociażby w Warszawie, to to już się staje pewnym problemem. To było powodem, że zmieniliśmy stanowisko i popieramy poprawkę zgłoszoną przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#WaldyDzikowski">Szkoda, że wyszedł pan poseł Lech Sprawka. Chciałem powiedzieć, w imieniu prezydium, że jeżeli tak jest, to chylimy czoła, obojętnie jaka to jest poprawka, przed panem posłem Sprawką, że miał rację. I, jest ważne, że jest pierwszym autorem. I nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pokazać klasę i powiedzieć, że pan poseł Lech Sprawka miał rację.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#TadeuszSławecki">Nie kierowaliśmy się tutaj żadnymi uprzedzeniami.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WaldyDzikowski">Dokładnie, to chciałem powiedzieć panu posłowi, że jest świetnym posłem. Ale wyszedł. Pani poseł Łybacka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Po pierwsze, chciałem podzielić tę uwagę, którą wygłosił pan poseł Lech Sprawka. Istotnie, to jest bardzo nie fair, ponieważ to jest identyczne. Należałoby przyznać rację, jeżeli rząd doszedł do takiego wniosku. A sprawa druga, to jeszcze raz podkreślam – bez ust. 3j wprowadzamy zapis, który naprawdę może być wykonywany w części, bo ta ustawa się... Dziwię się, że rząd przygotowując to… Nie ukrywajmy, projekt jest poselski i był szybko procedowany… Rząd przygotowując tę nowelę miał jakiś określony cel. Ustępuje, tak naprawdę, pod naciskiem ministra finansów, który obawia się, że to będzie rodzić może jakieś skutki finansowe dla samorządów, które poproszą o zwrócenie tych kosztów. Tak nie możemy się zachowywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#WaldyDzikowski">Dobrze, wszystko powiedzieliśmy sobie. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#UrszulaAugustyn">Prosimy o trzy minuty przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WaldyDzikowski">Wniosek formalny, tak? Dobrze, trzy minuty przerwy, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do dalszego procedowania i przystępujemy do głosowania nad poprawką trzecią. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki, zechce podnieść rękę w górę. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#KrystynaŁybacka">Proszę odnotować, że z przyczyn zasadniczych i merytorycznych broniłam pierwotnego stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#DariuszMyrcha">„Za” – 26 głosów, „przeciw” – 1 głos, 0 wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WaldyDzikowski">Informuję państwa, że wspólnie obradujące Komisje pozytywnie zaopiniowany poprawkę.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#WaldyDzikowski">Teraz poprawka piąta, bo czwartą już głosowaliśmy z poprawką drugą. Poseł Suchowiejko, proszę o krótkie uzasadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#WiesławSuchowiejko">Poprawka piąta w brzmieniu: „Ustawa wchodzi w życie z dniem 31 sierpnia 2012 roku, z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit.b i pkt 2 lit.b-e, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.”. Tutaj istotne jest, że, zgodnie z pierwotnym brzmieniem ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, zmiana dotycząca kształcenia na odległość wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r. Należy zapewnić, aby niniejsza nowelizacja wyprzedziła pierwotną. Stąd zmiana daty wejścia w życie. Zmiany dotyczące kształcenia na odległość wchodzą w życie najpóźniej do 31 sierpnia 2012 r. Do tej pory było napisane – „7 dni od dnia ogłoszenia”, co niekoniecznie mogłoby oznaczać dzień 31 sierpnia. A jak wcześniej powiedziałem, jest on istotny z punktu widzenia kolizji tych dat, o których mówiłem wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję bardzo. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#WaldyDzikowski">Rząd?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#TadeuszSławecki">Popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WaldyDzikowski">Przystępujemy do głosowania nad poprawką piątą. Czy jest ktoś przeciwny tej poprawce? Nie ma. W takim razie wspólnie obradujące Komisje pozytywnie zaopiniowały poprawkę piątą. Na posła sprawozdawcę proponuję pana Wiesława Suchowiejkę. Czy jest inna kandydatura? Nie ma innego kandydata. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WiesławSuchowiejko">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WaldyDzikowski">MSZ – dzisiaj do godziny 16:00. Nim zakończę posiedzenie, proszę o pozostanie na sali członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej z Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska na pięć minut. Dobrze? Zamykam posiedzenie wspólnie obradujących Komisji. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>