text_structure.xml 16.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArturBramora">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArturBramora">Marszałek Sejmu w dniu 13 kwietnia br. skierowała do Komisji do rozpatrzenia wniosek Klubu Poselskiego Sojusz Lewicy Demokratycznej o przedstawienie informacji rządu Rzeczypospolitej Polskiej na temat realizacji zadań związanych z dystrybucją pomocy społecznej przez szkoły i socjalnej funkcji szkoły. Prezydium Komisji postanowiło o rozpatrzeniu tej problematyki w oparciu o informację ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki społecznej. W wyniku dzisiejszego posiedzenia Komisja przedstawi swoje stanowisko co do zasadności przeprowadzenia na forum Sejmu debaty na temat proponowany przez klub parlamentarny SLD.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArturBramora">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie informacji ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki społecznej na temat realizacji zadań związanych z dystrybucją pomocy społecznej przez szkoły i socjalnej funkcji szkoły. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Tak, panie pośle?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LechSprawka">Składam wniosek formalny. Panie przewodniczący, panie ministrze, oczywiście, bardzo identyfikuję się z tematem, który zaproponował klub SLD, i uważam, że rzeczywiście jest potrzeba debaty na ten temat. Ta problematyka m.in. wczoraj zafunkcjonowała. Natomiast nie ukrywam, że z wielkim zdumieniem przeczytałem odpowiedź pana ministra pracy i polityki społecznej, Władysława Kosiniaka-Kamysza, który napisał: „W nawiązaniu do pisma pana przewodniczącego z 27 kwietnia w sprawie przekazania materiałów dotyczących realizacji zadań związanych z dystrybucją pomocy społecznej przez szkoły i socjalnej funkcji szkoły pragnę uprzejmie zauważyć, iż powyższe kwestie należą do właściwości ministra edukacji narodowej, a nie resortu pracy i polityki społecznej.”.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LechSprawka">Uważam tę odpowiedź za skandaliczną chociażby z tego powodu, że funkcjonuje przecież rządowy program „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”. Co prawda, minister edukacji narodowej w swojej informacji przedstawił część danych na temat funkcjonowania tego programu, ale pragnę zwrócić uwagę, że tam nie ma ani słowa o finansach na temat realizacji tego programu. W związku z tym wniosek formalny mój jest następujący – przerwać posiedzenie do czasu przesłania przez ministra pracy i polityki społecznej odpowiedzi w swoim zakresie. Za ten program odpowiedzialny jest minister pracy i polityki społecznej. Minister edukacji narodowej ma tylko i wyłącznie zadania związane z propagowaniem tego programu. On fatalnie, źle funkcjonuje, w niektórych szczególnie rejonach, ale to jest dowód na to, dlaczego on źle funkcjonuje, jak Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej traktuje ten program. Tego typu problemy występują właśnie tam, na dole, dlatego że wymaga to współpracy tego pionu socjalnego ze szkołami. Niestety, ta współpraca układa się fatalnie, ale nie dziwię się, że tak się dzieje na dole, jeżeli tak minister tę sprawę traktuje. Wnoszę o przerwanie obrad do czasu uzupełnienia przez ministra pracy ustosunkowania się do tego problemu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArturBramora">Dobrze, panie pośle. Za moment poddamy ten wniosek pod głosowanie. Pozwolę sobie poinformować państwa, że mamy przedstawicieli MPiPS na dzisiejszym naszym posiedzeniu. O głos prosiła jeszcze pani przewodnicząca Łybacka. Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Z panem ministrem Włodkowskim całkowicie się solidaryzuję w tej wypowiedzi. Uważam, że rzeczywiście... Bardzo przepraszam, panie ministrze, ale tytuł został. W pełni się solidaryzuję z panem ministrem Sprawką. Natomiast chciałabym prosić pana ministra o to, aby pozwolił przed przegłosowaniem tego wniosku na to, żeby zabrali głos w trybie wyjaśniającym przedstawiciele ministra pracy i polityki społecznej, bo być może okaże się, że nie będziemy musieli tego wniosku realizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LechSprawka">Oczywiście, pani minister. Przychylam się do pani prośby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo dziękuję. Jeszcze raz przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArturBramora">Dziękuję bardzo panu posłowi – panu ministrowi. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Nie, nie. Najpierw wyjaśnienia ze strony...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArturBramora">Tak, oczywiście. Poprosimy o wyjaśnienie przedstawicieli MPiPS. Będzie występowała celem wygłoszenia stanowiska pani Krystyna Wyrwicka, dyrektor Departamentu Pomocy i Integracji Społecznej. Oddaję głos pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaWyrwicka">Dziękuję bardzo. Chciałam przeprosić za nieobecność moich szefów, ale ponieważ w różnych miejscach trwają posiedzenia komisji poświęcone ustawie, w związku z tym ministrowie są na posiedzeniach sejmowych, jak i na posiedzeniu senackim. Stąd nie mogli być tutaj z nami. Przepraszam państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaWyrwicka">Tylko tytułem wyjaśnienia: nasza obecność też o tym świadczy, że nie ignorujemy problemu. Monitorujemy program od chwili jego powstania. Pierwszy był roczny w 2004, potem – w 2005. Od 2006 r. przyjął on formę programu wieloletniego. Oczywiście, wszelkich informacji na dzisiejszym posiedzeniu jesteśmy państwu w stanie udzielić.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaWyrwicka">Natomiast być może ta forma odpowiedzi wynikała z tego, że państwo w informacji, jaką nam przedstawili, mówili o tym, że są to funkcje dystrybucji pomocy społecznej przez szkoły. Uznaliśmy, że jest to zawężone do tych zadań, które realizują szkoły, a nie tych zadań, które są realizowane na styku instytucji pomocy społecznej i szkoły. Jesteśmy gotowi przedstawić pełną informację o tym, jak jest realizowany program dożywiania w szkołach, ale chcę powiedzieć, że dystrybucją jakby tej formy pomocy zajmują się jednostki organizacyjne pomocy społecznej w kooperacji ze szkołami. Stąd, odpowiadając jakby wprost, powiedzieliśmy, że minister pracy nie odpowiada za funkcje socjalne szkoły i tak należy tylko tę informację odebrać.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaWyrwicka">Oczywiście, widzimy styki. Jeden to jest program rządowy, który dotyczy dożywiania. To zresztą cała pomoc społeczna, która jest adresowana do rodzin. To jest ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, gdzie też jakby ta kooperacja się zacieśnia, ponieważ pedagodzy zostali włączeni w procedury Niebieskiej Karty. To są więc te obszary, o których, oczywiście, jestem w stanie powiedzieć. Jeśli państwo sobie życzą, to doślemy, oczywiście, uzupełniającą informację o realizacji programu. Przy czym chcę też powiedzieć, że zmieniło się ustawodawstwo. W związku z tym to posłowie przyjęli taką formułę, że sprawozdania z realizacji programu dożywiania są w okresie po realizacji tego programu do końca 2013 r., natomiast ustawa mówi o tym, że co roku składamy sprawozdanie na posiedzeniu Rady Ministrów do 30 czerwca i taką informację, oczywiście, przekażemy. Również informacyjnie możemy ją przesłać do Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArturBramora">Pani przewodnicząca, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Myślę, idąc za tokiem wypowiedzi i pana posła Sprawki, i pani poseł Łybackiej, że tutaj nie ma żadnej złej woli. Nawet na posiedzeniu prezydium dyskutowaliśmy, jak ten temat realizować, i były wątpliwości. Myślę, że jest tutaj absolutnie dobra wola i taka potrzeba, abyśmy mieli, dyskutując na ten temat, wszystkie aspekty problemu. Przychyliłabym się zatem do wniosku pana posła Sprawki, żebyśmy rzeczywiście podjęli dyskusję na ten temat już po przedstawieniu przez MPiPS całości zagadnień, bo rzeczywiście to pismo skierowane do państwa tak brzmiało – żebyśmy już nie mieli żadnych wątpliwości, bo przecież chodzi nam o rozstrzygnięcie problemu, a nie tylko o przeprowadzenie posiedzenia Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArturBramora">Pan poseł Sprawka jeszcze prosił o głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, ta odpowiedź – nie ukrywam – nie do końca mnie zadowala. Dlatego, że użycie sformułowania, że państwo nie do końca zrozumieli, że dotyczyło to tych zadań, które realizują szkoły... No, przepraszam bardzo. A program dożywiania to kto realizuje? Kto jest ostatnim ogniwem? Przecież decyzje, nawet dotyczące kryterium, o przyznanie tej pomocy poza kryterium dochodowym, podejmuje dyrektor szkoły, więc absolutnie tej części wyjaśnienia nie przyjmuję. Natomiast z dobrą wiarą przyjmuję to, że państwo są gotowi przedstawić te najistotniejsze informacje na temat... Mnie interesuje głównie strona finansowa i kwestia wykorzystania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#LechSprawka">W tym momencie rozczaruję panią poseł przewodniczącą Kopaczewską, ponieważ wycofuję swój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArturBramora">Dziękujemy, panie pośle. W związku z tym przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaŁybacka">Bardzo przepraszam, jeśli można. Rozumiem, że pozostaje wniosek formalny pana ministra Sprawki, ale jest również propozycja pani przewodniczącej Kopaczewskiej, żeby nie głosować tego wniosku, tylko żebyśmy zgodnie przerwali posiedzenie do czasu otrzymania pełnych materiałów z ministerstwa... Jakiego? MPiPS. Bardzo państwa przepraszam, ale – jak widać – te materiały są potrzebne. Czy jest ktoś przeciwny? Jeżeli pan przewodniczący by o to zapytał i nie usłyszałby sprzeciwu, to nie musimy niczego głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArturBramora">Czy jest sprzeciw? Nie ma. Pan minister? Już oddaję głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszSławecki">Oczywiście, w związku z podjętą przez państwa decyzją nie będę referował tego materiału. Natomiast chciałem zwrócić na coś uwagę. Oczywiście, nie odpowiadam za odpowiedź pana ministra pracy, ale chciałbym, jeśli już będzie następne posiedzenie, abyśmy usłyszeli, tzn. dołączyli informację dotyczącą sprawy związanej z podniesieniem kwot dochodowych. Uprzejmie informuję, że od czasu, gdy wpłynęło tutaj do nas to pismo od pana przewodniczącego Leszka Millera, staraliśmy się czytać to pismo i w tym materiale tak odpowiadać, jak wnioskodawca oczekiwał, ale rząd podjął dwie uchwały, mianowicie – o weryfikacji kwot kryteriów dochodowych i wysokości świadczeń, zawartych w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, i weryfikacji kwot kryteriów dochodowych, zawartych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. To, oczywiście, skutkuje w ilości środków przeznaczonych w przyszłym roku. Wiem, że może nieliteralnie odpowiadamy, ale warto też, żeby Komisja wiedziała, że teraz rząd podjął decyzję o podniesieniu kwot dochodowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie ministrze, zawsze może rząd liczyć na opozycję, żeby stworzyła warunki do pochwalenia się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszSławecki">Dziękuję. Na wszelki wypadek mam informacje z posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, ale nie jestem upoważniony, żeby w imieniu ministra pracy referować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArturBramora">Pan poseł Sprawka. Oddaję głos, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LechSprawka">Jeszcze jedna uwaga. Oczywiście, nie wnoszę sprzeciwu do tego, o czym mówiła pani minister Łybacka. Natomiast, żeby troszeczkę zbyt komfortowo pan minister Sławecki się nie poczuł, to prosiłbym o coś pana ministra, ponieważ jedną uwagę do materiału MEN też mam. Piszą państwo o liczbach w różnych formach pomocy, natomiast brak mi tam jest w poszczególnych punktach informacji o stopniu wykorzystania środków. Bardzo bym o to prosił, ponieważ to będzie m.in. ważny element do podjęcia jakiejś, być może, uchwały. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArturBramora">Prośba do pana posła Sprawki o zgłoszenie tego wniosku. Dopiero wtedy będziemy mogli przerwać posiedzenie. Tutaj sprawy proceduralne wchodzą w grę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#LechSprawka">Nie zrozumiałem. Co mam zgłosić? Wycofałem swój wniosek, a zrozumiałem, że pani minister Łybacka bądź pani przewodnicząca Kopaczewska, bo już się pogubiłem...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KrystynaŁybacka">Nie, panie ministrze, pan się nie pomylił. Okazuje się, że nas pilnuje pani dyrektor Wojciechowska i mówi, że powinniśmy przegłosować formalnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LechSprawka">Nie ma możliwości wycofania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ArturBramora">Oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ElżbietaWojciechowska">Przepraszam, panie przewodniczący. Jeśli mogę zabrać głos – pan poseł, oczywiście, może wycofać swój wniosek, jeśli pan się rozmyślił. Natomiast, żeby przerwać posiedzenie ze względów formalnych, pani poseł, jak słyszałam, podjęła wniosek, poparła pana wniosek i podtrzymuje wniosek, bo jego treść czy powód, z jakiego miałoby dojść do przerwania posiedzenia, jest nadal aktualny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#LechSprawka">Nie wiem, czy państwo zwrócili uwagę. W mojej nagranej wypowiedzi swój wniosek po wypowiedzi pani przewodniczącej Kopaczewskiej wycofałem. W związku z tym proszę jak gdyby o uaktualnienie stanu bieżącego panią przewodniczącą Kopaczewską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ArturBramora">Tak. Oddaję głos pani przewodniczącej Kopaczewskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#DomicelaKopaczewska">Dziękuję bardzo panu posłowi. Rozumiem doskonale. Państwo twierdzą, że jesteśmy zawsze negatywnie nastawieni do wniosków opozycji. Proponuję, żebyśmy podjęli wniosek. Do czasu otrzymania materiałów przerywamy posiedzenie Komisji. Usłyszałam, że skoro nie ma sprzeciwu, to nie musimy tego wniosku głosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ArturBramora">Sprzeciwu nie ma. W związku z tym przerywamy posiedzenie Komisji do uzupełnienia materiału. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>