text_structure.xml
28.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ArturBramora">Witam serdecznie panie i panów posłów. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ArturBramora">Porządek dzienny posiedzenia dzisiejszej Komisji obejmuje dwa punkty:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ArturBramora">1. Dyskusja nad propozycją Prezydium Komisji w sprawie powołania podkomisji stałych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ArturBramora">2. Sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#ArturBramora">Czy są uwagi ze strony posłów odnośnie do tego porządku? Nie słyszę uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny bez zmian.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#ArturBramora">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Punkt 1. to jest dyskusja nad propozycją Prezydium Komisji w sprawie powołania podkomisji stałych. Przypomnę, że zgodnie z art. 165 ust. 1 regulaminu Sejmu komisje mogą powoływać podkomisje, określając ich skład oraz zakres ich działania. Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody Prezydium Sejmu. W zależności od decyzji, które Komisja podejmie na dzisiejszym posiedzeniu, prezydium Komisji wystąpi do Prezydium Sejmu z odpowiednim wnioskiem w sprawie powołania podkomisji stałych. Po uzyskaniu ewentualnej zgody Prezydium Sejmu, na odrębnym posiedzeniu Komisja powoła składy osobowe podkomisji wraz z zakresem ich działania oraz dokona ewentualnego wyboru przewodniczących podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#ArturBramora">Prezydium naszej Komisji, po dyskusjach, podjęło decyzję, że cztery podkomisje będą miały zakres działania, jak również nazewnictwo zbieżne z podkomisjami, które występowały w poprzedniej kadencji Sejmu. Państwo otrzymaliście w związku z tym stosowne informacje na druku, który był rozdawany przed rozpoczęciem posiedzenia. Proponujemy powołanie podkomisji:</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#ArturBramora">– do spraw nauki i szkolnictwa wyższego,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#ArturBramora">– do spraw jakości kształcenia i wychowania,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#ArturBramora">– do spraw młodzieży,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ArturBramora">– do spraw ekonomiki edukacji i nauki.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ArturBramora">Zakres działania proponowanych podkomisji byłby analogiczny do zakresu działania w VI kadencji, ale odpowiednio zaktualizowany.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ArturBramora">Czy odczytywać zakres ich działania, czy nie? Nie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#ArturBramora">Ja dość szybko będę starał się przeprowadzić dzisiejsze nasze posiedzenie z racji faktu, że większość posłów już ma inne zajęcia i chciałaby, żebyśmy nasze posiedzenie zakończyli jak najszybciej. W związku z tym taka dość skrócona forma mojej wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#ArturBramora">Otwieram dyskusję. Proszę o wypowiedzi dotyczące proponowanych podkomisji i ich zakresu działania, ewentualnie liczebności.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#ArturBramora">Pan przewodniczący Kłosowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirKłosowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. W imieniu Klubu Parlamentarnego tej części Prawa i Sprawiedliwości, ażeby zaoszczędzić nam wszystkim czas, po dyskusji, aprobujemy zakres działania i ilość tych komisji, tak jak tutaj zostały przedstawione, podobnie jak w poprzedniej kadencji, z jednym zastrzeżeniem. Ja to zastrzeżenie zgłaszałem na posiedzeniu Prezydium. Będziemy proponowali – i zgłaszam to, jako wniosek formalny – rozszerzenie ilości podkomisji o jeszcze jedną, dotyczącą kształcenia zawodowego i dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. I będę prosił o to, ażeby tę możliwość, powołanie tej podkomisji, poddać pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SławomirKłosowski">W uzasadnieniu powiem, że rozumiem pewne ograniczenia ze strony Prezydium Sejmu, natomiast, jeżeli zwrócimy się o te cztery podkomisje, tak jak to było w poprzedniej kadencji, to możemy liczyć na to, że zostanie to zaaprobowane przez Prezydium Sejmu, przez panią marszałek. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, moim zdaniem, ażeby wystąpić o pięć podkomisji. Wówczas ewentualnie spotkamy się z odmową, czego bym oczywiście nie chciał, natomiast może okazać się, że również Prezydium Sejmu, również pani marszałek uzna, że istnienie takiej podkomisji, jak podkomisja do spraw kształcenia zawodowego i dostosowania do potrzeb rynku pracy jest niezbędne i potrzebne, zwłaszcza w obliczu tego, co nas wszystkich czeka. W związku z tym, proszę traktować to jako wniosek formalny. Aprobata tych czterech – jeszcze raz powtórzę – podkomisji plus wniosek formalny o rozszerzenie tego zakresu o jedną podkomisję. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ArturBramora">Dobrze. Za momencik będziemy głosować. Ja jeszcze oddam głos pani przewodniczącej Augustyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Ja myślę, że to będzie bardzo sprawne i myślę, że wyczerpie głosy Klubu Platformy Obywatelskiej. Proszę państwa, w ubiegłej kadencji pracowaliśmy w czterech stałych podkomisjach. Te cztery stałe podkomisje były naprawdę potrzebne, widoczne i one działały bardzo sprawnie w ciągu całej kadencji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#UrszulaAugustyn">Jesteśmy jedną z większych Komisji i jedyną Komisją, która ma tak dużą liczbę stałych podkomisji. Naprawdę, dosyć szeroka jest ta nasza działalność. Jeśli chodzi o podkomisję piątą, którą dzisiaj zgłasza przewodniczący z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, to, w moim odczuciu, tematyka – przypomnę, że zajmowaliśmy się sprawami młodzieży – należała do jednej podkomisji. Druga podkomisja dotyczyła szkolnictwa wyższego, trzecia ekonomiki, a czwarta jakości kształcenia. Sądzę, że problematyka, o której mówi pan przewodniczący Kłosowski, absolutnie zawiera się w problematyce związanej z jakością kształcenia i tam można mówić o kształceniu zawodowym i o projektach, które już przyjęliśmy i które są w najbliższym czasie do zrealizowania, bądź też w podkomisji dotyczącej spraw młodzieży. W naszym pojęciu, podkomisja, która zajmowała się sprawami jakości kształcenia, może spokojnie mówić o kształceniu zawodowym, i to się zawiera jedno w drugim. Więc mnożenie bytów chyba nie jest dobrym rozwiązaniem. Lepiej by było, żeby podkomisje miały mocne podstawy, dużo tematów do przeanalizowania i wspomagały ministerstwo w jego pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ArturBramora">Czy w tej sprawie ktoś z posłów chce zabrać głos? Oddajemy głos pani poseł Katarzynie Matusik-Lipiec.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaMatusikLipiec">Szanowni państwo, chciałam zabrać głos, jako głos wspierający wypowiedź mojej koleżanki, z propozycją, aby do podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania, w tym punkcie, który wymienia zakres spraw, którymi się zajmuje ta podkomisja, wpisać kwestie dotyczące szkolnictwa zawodowego i ustawicznego. Tylko tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ArturBramora">Czy jeszcze ktoś z posłów chce zabrać głos? Oddaję głos panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekŁatas">Ja krótko. Szanowni państwo, podkomisja do spraw szkolnictwa zawodowego, moim zdaniem, jest niezbędna. Na ostatnim posiedzeniu Sejmu w sierpniu, kiedy mówiliśmy o roku szkolnym, mówiliśmy, że szkolnictwo zawodowe zostało praktycznie położone na łopatki. Dlatego ta Komisja powinna się tylko zająć szkolnictwem zawodowym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArturBramora">Czy jeszcze ktoś z posłów chce zabrać głos? Oddaję głos panu posłowi Żyżyńskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JerzyŻyżyński">Miałem akurat okazję rozmowy z praktykami życia gospodarczego, przedsiębiorcami. I oni zwracają uwagę na to, że właśnie jest problem z kształceniem zawodowym, zwłaszcza na poziomie średnim, ponieważ te szkoły zawodowe zostały przez błędy w reformie szkolnictwa wyższego znacznie zniszczone. Wobec tego ja bym poparł ten wniosek. Wydaje mi się, że jest to bardzo celne, żeby działać na rzecz odbudowy szkolnictwa zawodowego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ArturBramora">Czy jeszcze ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Pan poseł Bauć.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrBauć">Ponieważ zajmuję się poradnictwem zawodowym, to będę wspierał głos kolegów, aby była ta podkomisja, przy czym – zobaczymy – jeżeli się nie uda, to trzeba będzie precyzyjnie wpisać do dwóch komisji dodatkowe zadania. I to jest właśnie, niestety, nieszczęście, ponieważ szkolnictwo wyższe to jest jedna kwestia. Absolwenci szkolnictwa wyższego, jako wchodzący na rynek pracy z innymi kwalifikacjami niż te, które są niezbędne, o które przemysł, gospodarka monituje silnie, do innych zadań są przygotowywani. I absolwenci szkół średnich. Więc myślę, że taka podkomisja od razu by te dwa zagadnienia mogła łączyć. Oczywiście, to jest kwestia dyskusji, ale myślę, że to jest dobry pomysł, ta podkomisja, szczególnie, że to jest bardzo pilna sprawa, uporządkowanie spraw kształcenia zawodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#ArturBramora">Zgłaszał się pan przewodniczący Włodkowski i za moment – pani posłanka Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewWłodkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. To prawda, że w latach 90., a pewnie jeszcze na początku, po 2000 r., szkolnictwo zawodowe nie było priorytetem i rzeczywiście jest tak, jak kolega poseł powiedział, że zostało ono położone może nie na łopatki, ale na pewno był to słaby obszar polskiej edukacji. Przypomnę posłom, że wspólnie, właściwie jednogłośnie przyjęliśmy zmianę w ustawie o systemie oświaty dotyczącą kształcenia zawodowego i ta komisja, moim zdaniem, miała sens, ale w poprzedniej kadencji. Natomiast teraz, rozwiązania ustawowe, które przyjęliśmy, należy wdrażać. I jak najbardziej poparłbym głos kolegi, że to są zadania dla dwóch podkomisji, które planujemy powołać i nic nie stoi na przeszkodzie, żebyśmy niektóre z posiedzeń tych podkomisji poświęcili tylko kształceniu zawodowemu lub zadaniom z tego obszaru.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IzabelaLeszczyna">Szanowni państwo, nikt nie ma wątpliwości co do tego, że szkolnictwo zawodowe i kształcenie zawodowe jest być może najważniejszą kwestią, jaką powinniśmy się zajmować w Komisji edukacji w ogóle i w naszym ministerstwie edukacji także. Natomiast praktycznie zapewniam państwa, jako członek podkomisji do spraw jakości w zeszłej kadencji, że, po pierwsze, mieliśmy co najmniej dwa posiedzenia poświęcone tylko tej kwestii. I muszę powiedzieć z przykrością, że często zdarzało się tak – pani przewodnicząca Kopaczewska pewnie to potwierdzi – że przyjeżdżali goście z całej Polski, natomiast posłów na Komisji było dwóch: pani przewodnicząca i jedna koleżanka czy kolega. Nie dlatego, że jesteśmy leniwi, ale dlatego, że praca w trakcie posiedzenia Sejmu – w sytuacji, kiedy jesteśmy członkami dwóch co najmniej komisji i różnych zespołów parlamentarnych, kiedy prowadzimy ustawy i musimy być na sali posiedzeń – naprawdę wymaga od nas ogromnej mobilności. Lepiej jest, zapewniam państwa i mówię to naprawdę z doświadczenia, żeby zadania tej Komisji – powiedziała to już Kasia Matusik-Lipiec – wpisać w zakres prac dotychczasowej Komisji, moim zdaniem, pewnie tej do spraw jakości. Może jej nazwę rozszerzmy: w tym kształcenia zawodowego. Żebyśmy wszyscy mieli poczucie pewności, że naprawdę tym się będziemy zajmować. Ale nie mnóżmy tego bytu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ArturBramora">Jeszcze pan poseł Sprawka i będę zamykał dyskusję w tej kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#LechSprawka">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, lekko polemicznie w stosunku do głosu pana ministra Włodkowskiego. Otóż, wdrożenie tej nowelizacji, o której pan minister wspomniał, od 1 września 2012 wymaga bardzo pilnego monitorowania zjawisk temu towarzyszących, bo pragnę przypomnieć, że niesie ona ze sobą bardzo istotne zmiany, m.in. w sieci szkół, ale również w stronie programowej. Dlatego też pragnę zwrócić uwagę, że podkomisja do spraw jakości kształcenia i wychowania ma bardzo rozległą tematykę, a tutaj jest wiele problemów, dla których ta podkomisja będzie musiała poświęcić bardzo dużo czasu, stąd też, żeby nie umknęła nam ta problematyka. Tym bardziej, że, jak wspominaliśmy, monitorowanie jest o tyle istotne, że to nie jest koniec zmian w szkolnictwie zawodowym, niezbędnych do podjęcia kolejnych inicjatyw ustawodawczych. Stąd też uważam, że jak najbardziej wskazana jest tego typu podkomisja, mógłbym powiedzieć, że podkomisja do spraw młodzieży. Gdybyśmy mieli operować tylko liczbą, łatwiej dałaby się rozproszyć jej problematyka w pozostałych podkomisjach, jak ta przez przewodniczącego Kłosowskiego proponowana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ArturBramora">Ostatni pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SławomirKłosowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, odpowiadając tak pokrótce, ponieważ jestem wnioskodawcą utworzenia tej podkomisji, panu ministrowi Włodkowskiemu, myślę, że obaj wiemy, właściwie wiedzą wszyscy tutaj na tej sali, bo to było zapowiadane przez wnioskodawców tamtych zmian w szkolnictwie zawodowym. Sami państwo mówiliście, że to był zaledwie fragment z zakresu kształcenia zawodowego, tych zmian, które nas wszystkich czekają. W związku z tym zróbmy coś więcej, pociągnijmy ten temat, zróbmy zmiany takie i tak istotne w szkolnictwie zawodowym, które naprawdę uczynią to szkolnictwo drożnym, konkurencyjnym wobec szkolnictwa zawodowego, jak choćby u naszego zachodniego sąsiada. To jest niezmiernie istotne.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SławomirKłosowski">Wydaje mi się, że – odpowiadając również pani poseł Leszczynie i wielu innym głosom na temat umocowania tej podkomisji – samo funkcjonowanie, uruchomienie, otwarcie takiej podkomisji już będzie bardzo symbolicznym sygnałem dla środowiska edukacyjnego, dla środowiska szkolnego, że Sejm Rzeczypospolitej Polskiej pochyla się nad tym problemem. To jest warte tego, żebyśmy taki sygnał, jako Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, wysłali w kierunku środowiska edukacyjnego i środowiska szkolnego.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#SławomirKłosowski">Ostatnia kwestia, proszę państwa. Szczerze mówiąc, to nie za bardzo rozumiem skąd te nasze obawy i samoograniczenia? Jeżeli bowiem Prezydium Sejmu, jeżeli pani marszałek uzna, że to jest za dużo, że to jest niepotrzebne, że to jest zbędne, wówczas będziemy…, proponuję, będziemy się zastanawiać nad tym, czy tematykę zagadnień z zakresu kształcenia zawodowego i dostosowania do rynku pracy rozpisać pomiędzy te podkomisje, które już funkcjonują. Ale proponuję, żebyśmy na pierwszym posiedzeniu, na którym to my pewne rozwiązania proponujemy, nie podnosili rąk i nie twierdzili, że tego się nie da, bo tego na dziś nie wiemy. A nuż okaże się, że Prezydium Sejmu podziela nasze zdanie w tej sprawie. Dlatego podtrzymuję wniosek i proszę o jego przegłosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArturBramora">Zamykam dyskusję. Wniosek oczywiście przegłosujemy. W każdym bądź razie chciałbym, żebyście państwo mieli świadomość jednej rzeczy, że my w tych komisjach będziemy musieli intensywnie pracować. My możemy tworzyć ich więcej, aczkolwiek jest bardzo mało prawdopodobne, że będziemy mieli zgodę aż na pięć podkomisji. Ja byłbym bardzo szczęśliwy z powodu takiego, gdyby nam się udało tę podkomisję utworzyć, bo ja też akurat tkwiłem przez pewien okres mojego życia w kształceniu zawodowym. I to kształcenie na dzień dzisiejszy jest dość mocno zaniedbane, dlatego mam tego pełną świadomość. Aczkolwiek dołożenie kompetencji do którejś z istniejących już Komisji, uważam, że w tym przypadku, z racji faktu, że może nie być zgody aż na pięć, byłoby bardziej rozsądne. Ale poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Kłosowskiego w sprawie powołania piątej podkomisji, czyli podkomisji do spraw kształcenia zawodowego.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ArturBramora">Kto jest za przyjęciem wniosku pana przewodniczącego Kłosowskiego? (17) Kto jest przeciw? (18) Kto wstrzymał się od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ArturBramora">Stwierdzam, że wniosek pana przewodniczącego Kłosowskiego nie został przegłosowany, w związku z tym nie będziemy mieli tej piątej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ArturBramora">Oddaję głos pani przewodniczącej Kopaczewskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DomicelaKopaczewska">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Skoro przegłosowaliśmy wniosek, iż nie będzie pięciu podkomisji, ja stawiam wniosek, aby poszerzyć zakres działania podkomisji do spraw jakości kształcenia i wychowania o zakres związany z kształceniem zawodowym tak, żebyśmy nie mieli wątpliwości, że te zagadnienia są istotne i ważne, ponieważ wszyscy co do tego jesteśmy zgodni. Przychylam się do opinii pani poseł Leszczyny, że mamy dobre intencje i dobre chęci, a rzeczywistość jest rzeczywistością i potem okazuje się, że, niestety, natłok prac poselskich powoduje, że nie możemy uczestniczyć w takiej ilości posiedzeń podkomisji. W związku z tym zgłaszam wniosek o poszerzenie zakresu działania podkomisji do spraw jakości kształcenia i wychowania o kształcenie zawodowe. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ArturBramora">Oddaję głos – pan poseł Rząsa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekRząsa">Panie przewodniczący, idąc tokiem myślenia pani poseł Kopaczewskiej, też złożymy wniosek o poszerzenie o ten sam zakres zadań podkomisji stałej do nauki i szkolnictwa wyższego, ponieważ szkolnictwo wyższe też realizuje poprzez kształcenie ten problem szkolnictwa zawodowego. Więc prosiłbym o rozszerzenie tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArturBramora">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Pani poseł Hall.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KatarzynaHall">Moja prośba jest taka, żeby uzupełnić tę podkomisję do spraw jakości kształcenia i wychowania nie tylko o kształcenie zawodowe, ale też o kształcenie ustawiczne. Cały ten pakiet zmian, które przyjęliśmy, dotyczy również kształcenia ustawicznego. Istotna zmiana dotyczy właśnie możliwości podnoszenia kwalifikacji dorosłych. Dobrze byłoby o jednym i drugim tu pamiętać, o kształceniu zawodowym i ustawicznym w podkomisji jakości kształcenia i wychowania, żeby nie było wątpliwości, że tym się trzeba też zajmować.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArturBramora">Czy ktoś chce zabrać głos jeszcze w tej sprawie? Pani poseł Machałek.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarzenaMachałek">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałam tylko dodać, że to sformułowanie, jeśli chodzi o zakres pracy podkomisji stałej do spraw jakości kształcenia i wychowania jest tak szeroki, że tam rzeczywiście możemy wszystko dopisać i wszystkim się zająć, natomiast to nie o to chodzi. Podkomisja do spraw szkolnictwa zawodowego miała zupełnie czemuś innemu służyć. Wiadomo, że podkomisja do spraw jakości kształcenia zajmuje się wszystkimi zmianami, które są projektowane. Ale żebyśmy nie dopisywali następnych i następnych, bo to niewiele zmieni już.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ArturBramora">Tak, oddaję jeszcze głos panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekRząsa">Panie przewodniczący, jeżeli jest zgoda wszystkich, bo ja rozumiem, że wszyscy jesteśmy zgodni, co do tego, że szkolnictwo zawodowe należy traktować priorytetowo, to potraktujmy go poważnie na tym pierwszym posiedzeniu. I powiedzieliśmy sobie, że ono będzie wpisane w zakres pracy jednej i drugiej podkomisji, i to od przewodniczącego tej podkomisji będzie zależało czy nada temu priorytet, czy nie. A jeżeli wszyscy jesteśmy zgodni, że trzeba nadać, to myślę, że tak to będzie i naprawdę nie dyskutujmy już.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ArturBramora">Wracając do nazewnictwa, pozwoliłem sobie dokonać pewnego dopisku do tej naszej drugiej podkomisji: zatytułowałem ją – podkomisja stała do spraw jakości kształcenia zawodowego i ustawicznego oraz wychowania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie, nie o to chodziło.)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ArturBramora">Rozdzielamy to, tak?</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Ograniczył pan zakres w ten sposób.)</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#ArturBramora">Oddaję głos panu posłowi Sprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#LechSprawka">Szanowni państwo, wpisywanie tego zakresu, jak przed chwilą pan przewodniczący proponował, również do tytułu podkomisji, nie ma sensu, dlatego że w ślad za tym rozpocznie się otwieranie katalogu kolejnych sfer edukacji, które należałoby uwzględnić. To, co wynikło z tej dyskusji, a nie zmaterializowało się w postaci odrębnej podkomisji, powinno zafunkcjonować w planie pracy tej podkomisji, znaleźć tam odzwierciedlenie, a nie w jej zakresie, ponieważ za chwilę będziemy mieli kolejnych obrażonych, dlaczego szkolnictwo zawodowe i ustawiczne, a nie ma, na przykład, wychowania przedszkolnego albo czegoś tam jeszcze. Tak, że pozostawmy zakres taki, jaki jest w tej chwili, natomiast te priorytety określmy w planach pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ArturBramora">Dobrze. Zamykam dyskusję. W związku z tym poddaję pod głosowanie ilość podkomisji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#ArturBramora">Czy jest sprzeciw wobec wniosku prezydium Komisji w sprawie powołania podkomisji stałych w liczbie czterech? Sprzeciwu nie widzę. Stwierdzam, że wniosek, czyli propozycja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#ArturBramora">Pozwolę sobie dodać jeszcze, że szczegółowy zakres działania zostanie sprecyzowany przez prezydium Komisji. Nie będziemy tutaj ingerować w nazewnictwo, aby uniknąć sytuacji, które mieliśmy przed momentem, skoro to nazewnictwo było wypracowane już w poprzednich kadencjach. Myślę, że ono jest w stanie funkcjonować, o ile właściwie prezydium Komisji, a na to liczę, zakreśli zakres działania. Przypominam tutaj, że i tak podkomisje będą tylko opiniowały pewne sprawy i tak cała Komisja w pełnym gronie będzie podejmowała stosowne ustalenia i decyzje. W związku z czym konkretne dziedziny nauki na pewno nie ucierpią z racji tego, że tych komisji jest na dzień dzisiejszy cztery, a nie pięć lub więcej.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#ArturBramora">Zamykamy punkt 1.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#ArturBramora">Przechodzimy do punktu 2. dzisiejszych obrad, czyli spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#ArturBramora">Informuję, że w związku z przygotowaniem do prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2012 prezydium Komisji zaproponowało powołanie zespołu posłów koreferentów do części budżetowych opiniowanych przez Komisję. Ja za moment wymienię nazwiska pań posłanek i panów posłów. W każdym razie nie ma już czasu na to, żeby tworzyć kolejną podkomisję do spraw budżetowych, choćby z racji faktu, że budżet jest zawarty w czwartej podkomisji, czyli podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Aczkolwiek z racji faktu, że do budżetu będziemy się musieli przymierzyć już najprawdopodobniej na następnym naszym posiedzeniu, prezydium Komisji zaproponowało powołanie takiego zespołu. Wstępnie, po konsultacjach w prezydium, ustaliliśmy nazwiska posłanek i posłów, których będziemy prosić o to, żeby podjęli się tej pracy. To są osoby już sprawdzone, osoby z doświadczeniem w tej kwestii. Ja byłbym wdzięczny, jeślibyście państwo wyrazili swoją zgodę. Pozwolę sobie odczytać nazwiska: pan poseł Witold Czarnecki, pani poseł Marzena Machałek, pani poseł Maria Nowak, pan poseł Artur Ostrowski, pani poseł Danuta Pietraszewska, pan poseł Lech Sprawka i pani poseł Ewa Wolak. Czy państwo wyrażacie zgodę? Tak. Sprzeciwu nie widzę, zatem uznaję, że tak.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#ArturBramora">Prezydium proponuje ponadto, aby koordynację prac zespołu powierzyć pani poseł Marii Nowak. Pani posłanka wyraża zgodę? W takim razie ten zespół uchwaliliśmy.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#ArturBramora">Drugą informacją bieżącą, którą się z państwem dziś podzielimy, jest informacja, że ustaliliśmy w prezydium Komisji, iż na posiedzeniu Komisji wysłuchamy ministra edukacji narodowej oraz ministra nauki i szkolnictwa wyższego na temat kierunku planowanego działania w zakresie odpowiednio oświaty i wychowania na początku przyszłego roku. To jest związane z faktem, że teraz będziemy intensywnie pracować nad budżetem. W związku z czym technicznych możliwości nie mielibyśmy, żeby w grudniu wysłuchać stanowiska pani minister. Dlatego myślę, że w pierwszych dniach stycznia będziemy mogli takie spotkanie z ministrami zorganizować. Liczę na to, że będzie to dość owocne spotkanie, że będzie dużo pytań. Prosiłbym państwa o to, żeby do tej debaty, bo zamierzam się do niej dość dobrze przygotować, wszelkie wątpliwości związane z kierunkami jednego i drugiego ministerstwa mieć dość dobrze wyartykułowane, odpowiednio przez panią minister jedną i drugą, przynajmniej w części nas satysfakcjonującej. Żeby nam się dobrze w przyszłym roku pracowało. Oczywiście, państwo będziecie poinformowani, w którym konkretnie dniu takie spotkania zorganizujemy.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#ArturBramora">Czy są jeszcze jakieś inne sprawy bieżące na dziś? Jeśli nie ma, to na tym kończę i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#ArturBramora">Informuję ponadto, że protokół z pełnym przebiegiem posiedzenia będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>