text_structure.xml
19.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam panią minister Młochowską z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Witam pana ministra Rogalę, który ma upoważnienie do reprezentowania rządu w sprawach ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Witam wszystkich współpracowników państwa ministrów i przedstawicieli służb. Witam również pana generała reprezentującego Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekWójcik">Dzisiaj w porządku obrad mamy rozpatrzenie dwóch uchwał Senatu. Pierwsza dotyczy Prawa o zgromadzeniach, druga właśnie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MarekWójcik">Jeżeli nie ma uwag do porządku obrad, to przejdziemy do rozpatrywania ich po kolei.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MarekWójcik">W takim razie przechodzimy do rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy – Prawo o zgromadzeniach.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MarekWójcik">Czy na sali jest przedstawiciel Senatu? Nie widzę. W takim razie będziemy po kolei procedować poprawki. Będę prosił panią minister o krótkie stanowisko do poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MarekWójcik">Konsultowałem sprawę z Biurem Legislacyjnym. Rozumiem, że jeżeli chodzi o poprawki pierwszą i drugą, to poprawki powinny być rozpatrywane łącznie. Dobrze, bardzo proszę. W takim razie, jeżeli nie ma uwag, to będziemy je rozpatrywali łącznie. Przewiduję również łączną dyskusję nad poprawką pierwszą i poprawką drugą.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MarekWójcik">Pani minister, bardzo proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaMłochowska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą, to jesteśmy jej przeciwni, ponieważ rozszerza ona zbędnie definicję zgromadzenia o zgromadzenia inne niż publiczne, co de facto może powodować problemy w przypadku zgromadzeń prywatnych, ponieważ będą musiały one również funkcjonować pod rygorem tej ustawy, czyli niezbędne będą zgłoszenia i wszystkie inne procedury, które ta ustawa przewiduje. Dlatego wnioskujemy o nieprzyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. W takim razie, jeżeli nie ma innych głosów, to proponuję przejść do rozstrzygnięcia odnośnie do poprawki pierwszej i poprawki drugiej.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że w takim razie głosujemy negatywne zaopiniowanie poprawki. Kto jest...</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrPodczaski">Za przyjęciem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Ostatnio ktoś z państwa legislatorów miał jakieś uwagi co do sposobu głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekWójcik">W takim razie kto jest za przyjęciem poprawek? Ręka do góry. Nie widzę. (0) Kto jest przeciw? (15) Kto się wstrzymał? (5)</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarekWójcik">W związku z tym poprawki pierwsza i druga zostały negatywnie zaopiniowane przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki trzeciej. Z tego, co wiem, to jest poprawka o charakterze redakcyjnym. Bardzo proszę panią minister o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaMłochowska">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawkę trzecią, również jesteśmy przeciwni, ponieważ de facto jest ona zbędna. Powtarza przepisy już istniejące w ustawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki? Rozumiem. To jeszcze raz w takim razie. Prosimy o wykasowanie notatek.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki? (0) Kto jest przeciw? (20) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Bardzo proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MarekWójcik">Poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do zaopiniowania poprawki czwartej. To jest poprawka merytoryczna. Natomiast wiem też, że wątpliwości co do sposobu uregulowania kwestii miało Biuro Legislacyjne. Gdybym mógł prosić o przedstawienie tych wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SławomirOsuch">Tak. W naszej ocenie ta poprawka przede wszystkim akurat robi pewien wyłom w dotychczasowym sposobie czy filozofii składania zawiadomienia o zorganizowaniu zgromadzenia w postępowaniu uproszczonym. Do tej pory kwestie związane z tym zagadnieniem są uregulowane w pkt 3: „ewentualne zagrożenia, które w jego ocenie mogą pojawić się w trakcie zgromadzenia”. To miałby być element integralny zawiadomienia. Tu mamy określone, do kogo jest składane to zawiadomienie, czyli do centrum reagowania, w jakim terminie, czyli 2–30 dni oraz w jakiej formie. Natomiast przeniesienie, kolokwialnie mówiąc, tego elementu zawiadomienia jako odrębnej regulacji czyni ten przepis nieprecyzyjnym. Tak naprawdę bowiem, jeżeli dodajemy to jako ust. 1a, czyli po przenumerowaniu ust. 2, to mogą wyniknąć wątpliwości, w jakiej formie to składać, do kogo i w jakim terminie. To są nasze wątpliwości związane z procedurą, która może wyniknąć przy tym niby technicznym zabiegu, jakiego tą poprawką dokonał Senat. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekWójcik">Prosimy o głos, bo – w przeciwieństwie do poprzednich poprawek merytorycznych – to jest zagadnienie, które nie było tak naprawdę dyskutowane podczas prac Komisji i podkomisji, żeby państwo mieli jasność, jakie są konsekwencje ewentualnego przyjęcia poprawki. Pani minister, proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MagdalenaMłochowska">Tutaj podzielamy wątpliwości Biura Legislacyjnego i również prosilibyśmy o nieprzyjęcie tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekWójcik">W takim razie kto jest za przyjęciem poprawki? Nie widzę. (0) Kto jest przeciw? (20) Kto wstrzymał się od głosu? Nie widzę. (0)</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo. Poprawka została zaopiniowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MarekWójcik">W takim razie poprawki zostały zaopiniowane.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MarekWójcik">Pozostaje nam kwestia wyboru posła sprawozdawcy. Z tego, co pamiętam, byłem sprawozdawcą projektu ustawy. Natomiast chciałbym zaproponować, jeżeli chodzi o sprawozdawcę na tym etapie, pana posła Janusza Dzięcioła.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#MarekWójcik">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#MarekWójcik">Czy są inne uwagi? Nie słyszę innych zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#MarekWójcik">Pan poseł Dzięcioł będzie reprezentował Komisję w dalszych pracach nad projektem.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo pani minister i przedstawicielom MAiC.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego. To są poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium RP.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#MarekWójcik">Zapytuję też, czy jest na sali przedstawiciel Senatu. Nie widzę. W związku z tym będziemy po kolei rozpatrywać poprawki, tak jak miało to miejsce przed chwilą. Tym razem będę prosił pana ministra Rogalę o zaprezentowanie stanowiska rządu do poszczególnych poprawek. Natomiast proszę Biuro Legislacyjne o wskazywanie ewentualnych łączności. Tak jest, panie mecenasie? Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki pierwszej. Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Tak, panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrPodczaski">Proponujemy łączne głosowanie, bo ta poprawka ma charakter legislacyjno-redakcyjny. Proponujemy łączne głosowanie tych poprawek w jednym ciągu z poprawkami nr 7, 9 i 12, bo one też mają charakter redakcyjno-legislacyjny. Oczywiście, jeżeli nie będzie sprzeciwu co do przyjęcia którejś z tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Nr 7, 9 i 12. Rozumiem, że pan minister ma jednolite stanowisko w stosunku do wszystkich poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MarekWójcik">W takim razie kto jest za przyjęciem poprawek pierwszej, siódmej, dziewiątej i dwunastej? (22) Kto jest przeciw? (0) Nie widzę. Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MarekWójcik">Dziękuję. 22 głosy za. Poprawki zostały zaopiniowane pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki drugiej. Bardzo proszę pana ministra o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekWójcik">Czy są jakieś uwagi? Tak? Nie. Biuro Legislacyjne ich nie ma.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MarekWójcik">W takim razie kto jest za przyjęciem... Może tak: Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki drugiej? Nie słyszę. Poprawka druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MarekWójcik">Poprawka trzecia. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RafałRogala">Również jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PiotrPodczaski">Mamy pewne uwagi, panie przewodniczący, dlatego że poprawka ta ma uzupełniać wytyczne do wydania aktu wykonawczego, wytyczne do wydania wzorów pewnych, które już... Samo istnienie wytycznych przy wydawaniu wzorów może być wątpliwe. No, ale konstytucja tego od nas wymaga. Przypominam, że nasza wytyczna, którą uchwaliliśmy w ustawie, jest następująca: „uwzględniając dane, które powinny być w nich zawarte, określone w art. 56 ust. 1”. Krótko mówiąc, wzory mają uwzględniać wszelkie dane, które są zawarte w innych przepisach.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PiotrPodczaski">Senat skrytykował tę wytyczną, stwierdzając, że „wytyczną do wydania rozporządzenia uznać należy za pozorną”. Jednocześnie jednak nie zaproponował wykreślenia tej pozornej wytycznej, tylko dorzucił swoje, które miałyby to upoważnienie precyzować. Oprócz tego, co my zaproponowaliśmy – miałaby też być „konieczność zapewnienia czytelności i kompletności tych wzorów”. No, to też są pozorne wytyczne. Tak jakby bez tej wytycznej te wzory miałyby być nieczytelne albo niekompletne. Naszym zdaniem to nie poprawia nic w tej sytuacji. My jesteśmy generalnie przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję. Czy ministerstwo zmieniło zdanie po tych informacjach? Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#RafałRogala">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, otóż podkreślę to, co powiedział pan mecenas. W niektórych przypadkach określanie wytycznych do wydania aktu wykonawczego jest niezwykle trudne. W takim kształcie – przepraszam, przewrotnie – nie przeszkodzą one w wykonaniu tego upoważnienia. Natomiast decyzję pozostawiam Wysokiej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem. Podzielam zdanie pana mecenasa. Chyba osobiście będę głosował przeciw poprawce.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (0) Nie widzę. Kto jest przeciw? (17) Kto się wstrzymał od głosu? (5)</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Dobrze. Proszę o podanie wyników. Dziękuję bardzo. Poprawka otrzymała negatywną opinię Komisji.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki czwartej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Czy są uwagi? Czy jest potrzeba głosowania poprawki? Czy są jakieś wnioski? Nie słyszę, w związku z czym poprawka została... Proponuję przyjęcie poprawki. Jeżeli nie ma innych wniosków, to poprawka czwarta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Poprawka piąta, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy również za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekWójcik">Proponuję przyjęcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MarekWójcik">W takim razie poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do poprawki szóstej. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RafałRogala">Również jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Czy są uwagi? Tak, panie mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TomaszCzech">Mam tylko takie pytanie: Czy ta poprawka jest kompletna? Czy np. również osoba zatrudniona, która jest radcą prawnym organizacji pozarządowej, nie powinna być w innych przepisach naszej ustawy, w szczególności w art. 69f?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Tak, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RafałRogala">Naszym zdaniem ta poprawka jest kompletna. Ten przepis jest kompletny w takim kształcie, w jakim funkcjonuje. Nie ma takiej potrzeby, żeby to doregulowywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MarekWójcik">W takim razie, jeżeli nie ma innych wniosków, proponuję przyjęcie poprawki szóstej.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MarekWójcik">Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawka szósta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MarekWójcik">Poprawkę siódmą rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MarekWójcik">Poprawka ósma. Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MarekWójcik">Proponuję przyjęcie poprawki ósmej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. W takim razie poprawka ósma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MarekWójcik">Poprawkę dziewiątą rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MarekWójcik">Poprawka dziesiąta. Panie ministrze, proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekWójcik">Proponuję przyjęcie poprawki dziesiątej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. W związku z tym poprawka dziesiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarekWójcik">Poprawka jedenasta. Panie ministrze, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję przyjęcie poprawki jedenastej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawka jedenasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekWójcik">Poprawkę dwunastą rozpatrzyliśmy.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarekWójcik">Poprawka trzynasta. Panie ministrze, bardzo proszę o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#RafałRogala">Jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekWójcik">Proponuję przyjęcie poprawki trzynastej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawka trzynasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekWójcik">Poprawka czternasta. Panie ministrze, proszę bardzo o stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RafałRogala">Konsekwentnie jesteśmy za przyjęciem poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekWójcik">Rozumiem. Dziękuję. Proponuję przyjęcie poprawki czternastej. Czy są inne wnioski? Nie słyszę. Poprawka czternasta została przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekWójcik">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MarekWójcik">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję panią poseł Dorotę Rutkowską. Czy pani poseł wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#MarekWójcik">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#MarekWójcik">Pani poseł Rutkowska została sprawozdawcą Komisji.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#MarekWójcik">Bardzo dziękuję państwu za pracę i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>