text_structure.xml 51.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra Rakoczego wraz ze wszystkimi współpracownikami, szefami podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych służb. Dziś w porządku obrad mamy rozpatrzenie projektu budżetu na rok 2015 w zakresie należącym do właściwości Komisji Spraw Wewnętrznych. Porządek obrad i szczegółowe części budżetowe zostały państwu dostarczone. Prosiłem pana posła Edwarda Siarkę o to, aby był koreferentem budżetu ze strony Komisji. Za chwilę oddam głos panu ministrowi, który przedstawi informację na temat tego, jak będzie wyglądała interesująca nas część budżetu w 2015 r., natomiast chciałbym też poinformować, że na godzinę 17.00 zaplanowane są głosowania w Sejmie, w związku z czym prosiłem sekretariat o monitorowanie tej sprawy i w zależności od rozwoju sytuacji, jeżeli będzie jakieś opóźnienie, to otrzymamy taką informację, po czym ja państwa uspokoję i będziemy pracowali dalej. A jeżeli nie będzie przerwy, to wtedy my przerwiemy posiedzenie Komisji i już po głosowaniach spotkamy się ponownie na tej sali, żeby kontynuować procedowanie. To tyle, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławRakoczy">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, zgodnie z coroczną tradycją szczegółowe dane o planowanych w części 42 – Sprawy wewnętrzne na rok 2015 wielkościach dochodów, wydatków budżetowych, zatrudnieniu funkcjonariuszy i pracowników, planach finansowych funduszy celowych, instytucji gospodarki budżetowej przedstawiliśmy Wysokiej Komisji w przesłanej szczegółowej informacji, którą państwo otrzymali, dlatego też w swoim wystąpieniu jedynie zasygnalizuję najważniejsze zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławRakoczy">Szanowni państwo, planowane na rok 2015 dochody budżetowe w części 42 wynoszą 104.696 tys. zł i będą wyższe od tegorocznej ustawy budżetowej o kwotę 29.283 tys. zł, tj. o 38,8%, a wynikają głównie ze zwiększenia planowanej dywidendy Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławRakoczy">Wydatki to kwota 19.824.743 tys. zł, z tego 19.630.921 tys. zł to wydatki budżetu państwa, o 193.822 tys. zł to wydatki budżetu środków europejskich. Łączna kwota wydatków jest wyższa od tegorocznej ustawy budżetowej o 450.139 tys. zł, co oznacza nominalny wzrost o 2,3%. Wzrost wydatków wynika głównie ze zwiększenia kwoty środków na świadczenia emerytalno-rentowe do 251.400 tys. zł, z dodatkowego zwiększenia wydatków dysponentów o 77.823 tys. zł, jest skutkiem wzrostu o 2% składki na ubezpieczenie rentowe – 20.927 tys. zł, współfinansowania projektów z udziałem Unii Europejskiej – 19.098 tys. zł i zwiększenia budżetu środków europejskich o około 80.891 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławRakoczy">Największą pozycję wydatków budżetu państwa stanowią świadczenia na rzecz osób fizycznych – 44,7%, w tym emerytury i renty 42,5% oraz wynagrodzenia i pochodne 40,6%. Zaplanowano kwotę 261.558 tys. zł na finansowanie z wydatków budżetu środków europejskich projektów z udziałem środków UE – 193.822 tys. zł oraz na współfinansowanie – 67.736 tys. zł. Z tej kwoty Policja wykorzysta 176.939 tys. zł, ministerstwo 34.414 tys. zł, Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW 22.847 tys. zł, Państwowa Straż Pożarna 21.434 tys. zł, Straż Graniczna 4002 tys. zł i Urząd do Spraw Cudzoziemców 1922 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławRakoczy">Na przyszły rok przewiduje się 120.771 etatów funkcjonariuszy zawodowych, tj. o 760 etatów mniej w stosunku do roku 2014, oraz 31.580 pracowników cywilnych, tj. o 131 pracowników więcej niż w roku 2014.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławRakoczy">Wydatki działu 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa to kwota 10.611.142 tys. zł, co stanowi 53,5% wydatków części 42, i w porównaniu do tegorocznej ustawy budżetowej są one wyższe o 211.431 tys. zł, co stanowi nominalny wzrost o 2%.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławRakoczy">Drugim co do wielkości wydatków jest dział 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne. Wydatki wyniosą 8.520.798 tys. zł, tj. 43%, w tym emerytury i renty oraz inne świadczenia 8.430.052 tys. zł, tj. 42,5%. Od 1 marca 2015 r. przewiduje się podwyżkę tych świadczeń o 1,08%.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławRakoczy">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, chciałbym jeszcze krótko odnieść do wydatków podstawowych formacji resortu. Jeśli chodzi o Policję, to w roku 2015 przewiduje się wydatki w kwocie 8.763.720 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą one wyższe o kwotę 164.094 tys. zł, tj. nominalnie o 1,9%. Planuje się 102.309 etatów funkcjonariuszy, tj. na poziomie roku bieżącego, z tego w Komendzie Głównej Policji 3298 etatów, w komendach wojewódzkich 21.237, w komendach powiatowych i miejskich 76.747 oraz w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie 240 etatów i Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym Policji 118 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie policjantów wyniesie 4372 zł. Zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie łącznie 24.726 osób, tj. na poziomie roku 2014, a ich przeciętne miesięczne wynagrodzenie to 2775 zł. Szanowni państwo, w tym miejscu chciałbym dodać i podkreślić, że w projekcie budżetu na rok 2015 uwzględniony został dezyderat Komisji Spraw Wewnętrznych z posiedzenia w dniu 7 maja br. dotyczący włączenia od 1 stycznia 2015 r. do wynagrodzeń pracowników Policji, SG, PSP, BOR kwoty 145 zł. W roku 2015 planuje się kontynuację przyjętego w dniu 29 stycznia 2013 r. Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji. Program przewiduje poniesienie w ciągu trzech lat wydatków z budżetu państwa w wysokości około 1.000.000 tys. zł. Na realizację zadań w ramach programu w przyszłym roku ujęte zostały środki w łącznej wysokości 353.749 tys. zł wraz ze środkami rezerwy celowej. Kwota ta przeznaczona będzie na kontynuację 86 zadań, z tego 274.268 tys. zł na budowę, rozbudowę, przebudowę w ramach 45 inwestycji oraz 79.481 tys. zł na realizację 41 remontów. Najważniejsze kwotowo przedsięwzięcia planowane w przyszłym roku w ramach programu zostały wymienione w pkt 3 informacji.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StanisławRakoczy">Państwowa Straż Pożarna. Łącznie wydatki PSP w częściach 42 i 85 wyniosą w 2015 r. 2.433.863 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą wyższe o 72.669 tys. zł, tj. nominalnie o 3,1%. Liczba etatów funkcjonariuszy wynosi 30.505 i w porównaniu z rokiem bieżącym nastąpi wzrost o 15 etatów na realizację nowych zadań nałożonych na formację, z czego na część 42 przypada 848 etatów, a na część 85 – 29.657 etatów. Przeciętne uposażenie funkcjonariusza to 4280 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie 1930 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym nastąpi zwiększenie zatrudnienia o 14 etatów, a przeciętne wynagrodzenie wyniesie 3050 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#StanisławRakoczy">Wydatki Straży Granicznej wyniosą 1.310.354 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą niższe o 16.357 tys. zł, tj. nominalnie o 1,2%. Zmniejszenie wydatków nastąpiło z uwagi na dokonaną reorganizację tej formacji. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wynosi 15.420 i w porównaniu z rokiem 2014 jest niższa o 770 etatów, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie funkcjonariuszy wyniesie 4402 zł. Zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie 3635 osób i w porównaniu z rokiem bieżącym ulegnie zmniejszeniu o 20 pracowników w związku z przeniesieniem do Służby Więziennej, natomiast przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie 2751 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#StanisławRakoczy">Wydatki Biura Ochrony Rządu wyniosą 199.132 tys. zł i w porównaniu z rokiem bieżącym będą wyższe o 5249 tys. zł, tj. nominalnie o 2,7%. Planowana liczba etatów funkcjonariuszy wynosi 2240 i w porównaniu z rokiem bieżącym ulega zmniejszeniu o 5 etatów – jest to zamiana na etaty pracowników – a przeciętne miesięczne uposażenie wyniesie 4539 zł. Zakłada się, że zatrudnienie pracowników cywilnych wyniesie 365 i w porównaniu z rokiem bieżącym wzrośnie o 5 osób, a przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie 2705 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#StanisławRakoczy">Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, przedstawiając powyższe, wnoszę o przyjęcie przez Wysoką Komisję wydatków części 42 – Sprawy wewnętrzne oraz 85 – Budżety wojewodów w zakresie nakładów na PSP i Obronę cywilną w wielkościach przedstawionych w projekcie ustawy budżetowej na rok 2015. Jednocześnie zarówno ja – choć może w najmniejszym zakresie – jak i cały zespół pracowników i funkcjonariuszy, który wraz ze mną jest obecny na sali, w razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości postaramy się w miarę naszej najlepszej woli i wiedzy udzielić państwu odpowiedzi. Dziękuję pięknie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, panie ministrze, a szczególnie dziękuję za to, iż wspomniał pan o uwzględnieniu dezyderatu Komisji. Myślę, że to jest pierwszy z kroków w tym kierunku i mam nadzieję, że w następnych latach takich dobrych informacji dla pracowników cywilnych służb mundurowych będzie więcej. Bardzo dziękuję za to, że ta sprawa została wreszcie załatwiona.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekWójcik">Bardzo proszę pana posła Edwarda Siarkę o przedstawienie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, panie przewodniczący, jeżeli chodzi o kwestię dochodów w części 42 na 2015 r., to – jak pan minister powiedział – ta kwota jest wyższa w porównaniu z rokiem 2014 o prawie 40%. Dochody w wysokości 104.696 tys. zł realizowane będą w pięciu działach. Pierwszy dział to jest dział 750 – Administracja publiczna, gdzie planuje się osiągnąć dochody w wysokości 3723 tys. zł i przypomnę, że są to głównie dochody z tytułu wpływów z opłat paszportowych, rozliczeń z lat ubiegłych i innych opłat oraz różnego rodzaju grzywien. W dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenie społeczne planowany jest w 2015 r. dochód w wysokości 8500 tys. zł, na który składają się głównie zwroty środków przez funkcjonariuszy, którzy w sposób nieuprawniony pobrali świadczenia emerytalno-rentowe. Taka jest kwota tych zwrotów i jest ona porównywalna rok do roku. W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zaplanowano dochód w wysokości 47.453 tys. zł i są to głównie wpływy z tytułu wypłat od towarzystw ubezpieczeniowych, z najmu, dzierżawy. Wszędzie tam, gdzie na komendach widzimy anteny, gdzie są wynajmowane pomieszczenia, to właśnie te środki trafiają do tego działu. Pochodzą one również ze sprzedaży składników majątkowych, różnych grzywien, kar i koncesji. W dziale 756 – Dochody od osób prawnych jest kwota 45.000 tys. zł – o tym mówił pan minister. To jest nowa kwota, która się pojawia z tytułu dywidendy od Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ponieważ jest taka sytuacja, że minister Skarbu Państwa przekazał prawa do akcji PWPW ministrowi spraw wewnętrznych, więc po prostu ta dywidenda wchodzi w tej części budżetowej po stronie dochodów do budżetu państwa. W dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowano dochody w wysokości 11 tys. zł – są to wpływy z różnych opłat. Jeżeli chcielibyśmy porównać te dochody całościowo, to – jak powiedziałem – są one wyższe o 40% od planowanych w 2014 r. właśnie z tytułu dywidendy, o której mówił też pan minister. Pozostałe kwoty dochodów nie odbiegają od tych z lat poprzednich, w związku z tym proponuję Komisji przyjąć tę część budżetową po stronie dochodów bez uwag.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EdwardSiarka">Jeżeli chodzi o wydatki na 2015 r., to zaplanowano je w wysokości 19.630.921 tys. zł i są one wyższe od planowanych w 2014 r. o około 2%. Do kwoty tej należy doliczyć środki wydatkowane w ramach środków europejskich w kwocie 193.822 tys. zł. Jeżeli dodamy do siebie te dwie pozycje, to otrzymamy kwotę 19.824.743 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EdwardSiarka">Wydatki w tej części budżetowej realizowane są w ośmiu działach. Pierwszy dział to dział 710 – Działalność usługowa i tu jest niewielka kwota 15 tys. zł, a są to dotacje celowe przeznaczone dla Agencji Mienia Wojskowego na sfinansowanie kosztów utrzymania mienia. W kolejnym dziale, 750 – Administracja publiczna, zaplanowano w 2015 r. wydatki w wysokości 483.439 tys. zł. Środki te są przeznaczone głównie na utrzymanie i funkcjonowanie: urzędów centralnych organów administracji rządowej – chodzi o MSW – 187.725 tys. zł, Centrum Personalizacji Dokumentów – 235.428 tys. zł i Urząd do Spraw Cudzoziemców – 31.917 tys. zł. Wydatki te w stosunku do roku 2014 są niższe o ponad 30.000 tys. zł i minimalnie zmienia się ich struktura, ponieważ wydatki płacowe wraz z pochodnymi rosną ze 109.636 tys. zł w 2014 r. do 114.012 tys. zł, natomiast wydatki bieżące spadają z 295.938 tys. zł do 284.724 tys. zł. Jeśli porównamy te kwoty rok do roku, to można powiedzieć, że są one podobne, właściwie niewiele się różnią. Planowane średnioroczne zatrudnienie wzrasta w tym dziale o 18 osób – z 1718 do 1736 osób. W dziale 752 – Obrona narodowa zaplanowano wydatki w wysokości 130 tys. zł na szkolenia obronne w Komendzie Głównej Policji i w MSW. W dziale 753 – Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne przewidywana jest duża kwota wydatków, tj. 8.520.798 tys. zł, i są to środki na świadczenia emerytalno-rentowe funkcjonariuszy. W ramach tej kwoty 8.430.052 tys. zł zaplanowano na świadczenia emerytalno-rentowe i tutaj bym prosił pana dyrektora albo pana ministra o uzupełnienie, ponieważ w informacji nie doczytałem, czy w roku 2015 przekroczymy już liczbę 200 tys. świadczeń, ale zdaje się, że tak. Proszę sprecyzować dokładnie tę liczbę, ponieważ nie znalazłem jej w informacji. Kwota 20.400 tys. zł przewidziana została na zasiłki pogrzebowe; ministerstwo zaplanowało, że takich zasiłków będzie 5100 – przykra sprawa, ale rachunki są rachunkami – i na pozostałe świadczenia 69 tys. zł. Zatrudnienie w tym dziale pozostaje bez zmian – mówimy oczywiście o zatrudnieniu w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSW – na poziomie 434 osób. Jeżeli porównywalibyśmy kwoty wypłacanych świadczeń, to w stosunku do roku 2014 wysokość tych świadczeń wzrasta o ponad 260.000 tys. zł. To jest duża kwota, ale tyle tych świadczeń przybywa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EdwardSiarka">W dziale 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa zaplanowano wydatki w wysokości 10.611.142 tys. zł i tak jak pan minister powiedział, to jest największy dział w tej części budżetowej, bo pochłania 53,5% wszystkich środków. W ramach tej kwoty wydatki budżetu państwa wyniosą 10.445.689 tys. zł i wydatki budżetu środków europejskich 165.453 tys. zł. Wydatki w tym dziale obejmują dotacje dla jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego – podaję tę kwotę, ponieważ wielu kolegów posłów się tym interesuje, jest to temat wrażliwy – 28.770 tys. zł i ta kwota wygląda dobrze, nic złego tu się nie dzieje. Na ochronę przeciwpożarową realizowaną przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych RP mamy zarezerwowane środki w wysokości 17.500 tys. zł i jest to kwota wyższa niż w 2014 r. Natomiast jeśli chodzi o kolejny wrażliwy temat, czyli ratownictwo górskie i wodne, to w projekcie budżetu mamy kwotę 13.450 tys. zł, która może być myląca, ponieważ w stosunku do roku 2014 jest ona niższa o prawie 40%, ale wynika to z tego, że w 2014 r. był realizowany program śmigłowcowy, natomiast na rok 2015 zostały zaplanowane środki na bieżące funkcjonowanie, nie uwzględniono tu już tej dużej kwoty na remont śmigłowca. Na Centralne Laboratorium Kryminalistyczne zaplanowano kwotę 19.006 tys. zł, na realizację programu przeciwdziałania handlowi ludźmi 1100 tys. zł i na organizacje prowadzące działalność pożytku publicznego w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym 260 tys. zł. Proszę, aby pan dyrektor albo ktoś z ministerstwa powiedział, jakie organizacje korzystają z tej dotacji – to byłoby drugie moje pytanie. Jeżeli chodzi o drugą kategorię wydatków w dziale 754, to są to świadczenia na rzecz osób fizycznych, na które zaplanowano 403.691 tys. zł. Na wydatki w tej grupie składają się takie wydatki jak równoważniki pieniężne wypłacane funkcjonariuszom za brak mieszkania, o czym warto pamiętać, dopłaty do wypoczynku, pomoc mieszkaniowa, przejazd raz w roku (przeważnie jest to pewnie jakiś wyjazd wakacyjny rodzin funkcjonariuszy) zasiłki na zagospodarowanie, ryczałty za pranie odzieży i różnego rodzaju ekwiwalenty, czyli to co jest związane z funkcjonowaniem służb mundurowych, a więc temat również wrażliwy. Największą kategorię wydatków w tym dziale stanowią wydatki bieżące w wysokości 9.500.181 tys. zł, z tego wydatki płacowe 7.912.259 tys. zł i pozostałe wydatki bieżące 1.587.922 tys. zł, które są przeznaczone na zakup towarów, usług, równoważniki pieniężne, podróże służbowe, wynagrodzenia bezosobowe i różnego rodzaju składki. Wydatki majątkowe w tym dziale zaplanowano w wysokości 401.962 tys. zł, z czego na inwestycje budowlane 198.566 tys. zł. One dość szczegółowo są omówione w sprawozdaniu, trudno byłoby mówić, których jednostek dotyczą, bo rzeczywiście jest mowa o około 80 różnego rodzaju budów, remontów, o których mówił pan minister. Na zakupy sprzętu przewidziano kwotę 203.396 tys. zł. Inwestycje i zakupy sprzętu dotyczą głównie Policji, również wydatkowanie środków europejskich w tym dziale związane jest głównie z Policją i zaplanowane zostało na kwotę 225.222 tys. zł. Przewidywany poziom zatrudnienia wynosi 149.117 osób. W stosunku do roku 2014 zatrudnienie spada całościowo o 643 osoby, głównie w SG, gdzie następuje zmniejszenie o 770 funkcjonariuszy. Oczywiście te liczby się nie zgadzają, dlatego że zwiększa się z kolei o 160 osób zatrudnienie w zakładzie emerytalnym MSW, co wynika z przyjęcia przez Sejm ustawy o nowych komisjach lekarskich przy MSW, przewidującej utworzenie nowej komórki zatrudniającej tyle osób, żeby zadania wynikające z ustawy były realizowane. Prosiłbym, żeby pan minister coś więcej na ten temat powiedział, bo myślę, że ta kwestia może rodzić pytania ze strony państwa posłów, a ważne, żebyśmy wiedzieli, jak będzie wyglądało tworzenie tej komórki, bo o to właśnie mi chodzi. W omawianym dziale pojawia się też nowa rezerwa i chciałbym, żeby pan minister również na ten temat coś powiedział – to jest kwota 27.233 tys. zł na ochronę pokrzywdzonego i świadka. We wcześniejszych sprawozdaniach tego nie widziałem, a teraz to się pojawia, więc nie wiem, czy ta kwota była wcześniej gdzie indziej, czy jest to moje przeoczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#EdwardSiarka">Dział 803 – Szkolnictwo wyższe – wydatki w tym dziale zaplanowano w wysokości 100.300 tys. zł i nie ma tu wielkiej sensacji, dlatego że są to głównie środki na utrzymanie dwóch szkół – Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie. Średnioroczny poziom zatrudnienia w tych szkołach pozostaje bez zmian, na poziomie 984 osób.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#EdwardSiarka">W dziale 851 – Ochrona zdrowia zaplanowano wydatki w wysokości 59.097 tys. zł, które są przeznaczone głównie na prowadzenie szpitali podległych MSW. W ramach tej kwoty na dotacje przewidziano 1900 tys. zł, na wydatki bieżące 10.262 tys. zł i na wydatki majątkowe 46.790 tys. zł – na remonty i zakup sprzętu w tych szpitalach.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#EdwardSiarka">W dziale 852 – Pomoc społeczna zaplanowano na 2015 r. wydatki w wysokości 49.822 tys. zł i są to środki na utrzymanie ośrodków dla uchodźców zarówno tych wynajmowanych, jak i tych, które są na utrzymaniu ministerstwa. Koszty utrzymania cudzoziemców w tych ośrodkach obejmują wyżywienie, opiekę medyczną, naukę języka, do tego dochodzi utrzymanie obiektów i pracowników, czyli wszystko to, co jest związane z funkcjonowaniem tych ośrodków.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#EdwardSiarka">Całościowo wydatki w tej części budżetowej realnie wzrastają, jak obliczyło Biuro Analiz Sejmowych, o 0,7%, natomiast nominalnie o 1,9%. Muszę powiedzieć, że struktura wydatków w tej części budżetowej od lat, odkąd się tym zajmuję, jest niezmienna. Przeznaczone są one głównie na świadczenia dla osób fizycznych, wynagrodzenia i pochodne. Jeżeli chodzi o stan zatrudnienia w poszczególnych formacjach przewidywany na 2015 r., to w przypadku Policji nic się nie zmienia, mamy 102.309 osób, w PSP 30.299 osób – i tu następuje wzrost zatrudnienia o 14. W SG 15.420 – spadek o 770 osób, ale w roku 2014 również mieliśmy spadek o 401 osób. W BOR przewidywane jest zatrudnienie na poziomie 2240 funkcjonariuszy, co oznacza spadek o 5 osób, z tym że w 2014 r. nastąpił wzrost o 59 osób. W związku z tym, gdybyśmy nie uwzględnili SG, to zatrudnienie pozostałoby bez zmian, natomiast duże spadki zatrudnienia w SG są związane ze zmianami, które ministerstwo wprowadzało.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#EdwardSiarka">Nie będę mówił o wydatkach poszczególnych formacji, bo powtórzyłbym to, co pan minister już tu powiedział.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#EdwardSiarka">Budżety wojewodów w zakresie działu 754 w części 85. W 2015 r. wielkość dochodów wyniesie 3133 tys. zł – to są dochody komend wojewódzkich, powiatowych głównie z najmu, dzierżawy pomieszczeń, placów, różnego rodzaju grzywien, sprzedaży majątku. Natomiast jeżeli chodzi o wydatki, to zaplanowane zostały w wysokości 2.266.117 tys. zł, głównie na PSP i Obronę cywilną. Wydatki na komendy wojewódzkie PSP zaplanowane zostały w wysokości 170.614 tys. zł, wydatki na komendy powiatowe PSP – 2.008.306 tys. zł i wydatki środków europejskich – 60.053 tys. zł. Łącznie wydatki na PSP, na strażaków, w części 85 i w części 42 zaplanowano w wysokości 2.433.863 tys. zł i są one wyższe o 3,1% w stosunku do roku 2014, o ile oczywiście uda się zrealizować budżet środków europejskich. Kwestia środków europejskich może być o tyle istotna, że na dzisiaj mamy taką sytuację, iż Komisja Europejska nie zatwierdziła jeszcze żadnego z programów, więc w ciągu roku mogą być tutaj jakieś wahania, na które musimy być przygotowani.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#EdwardSiarka">Fundusze celowe i instytucje gospodarki budżetowej. W części 42 budżetu podległej ministrowi prowadzone są dwie instytucje gospodarki budżetowej. Pierwsza to Centralny Ośrodek Informatyki, który – przypomnę – wykonuje odpłatnie usługi na rzecz MSW, prowadzi centralną ewidencję pojazdów i centralną ewidencję kierowców, elektroniczny system ewidencji ludności i wykonuje zadania z zakresu informatyki oraz telekomunikacji. Przychody funduszu zaplanowano w wysokości 99.053 tys. zł, natomiast koszty oszacowano na 98.694 tys. zł. Zatrudnienie w COI ma wzrosnąć o 104 osoby w związku z realizacją projektu CEPiK 2.0.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#EdwardSiarka">Druga instytucja gospodarki budżetowej to jest Centrum Usług Logistycznych, jednostka wspierająca logistycznie i technicznie Policję oraz inne jednostki MSW poprzez zakwaterowanie, obsługę szkoleniową, dystrybucję paliw, świadczenie usług hotelowych, zabezpieczenie lotniska w Babicach. Przychody CUL zaplanowano w wysokości 44.229 tys. zł, natomiast koszty w wysokości 42.415 tys. zł. Przewidywany zysk na koniec roku 2015 to 1816 tys. zł – tak zapisano w planie.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#EdwardSiarka">Fundusz CEPiK otrzymuje środki za udostępnianie danych z centralnej ewidencji, z opłat ewidencyjnych, które stanowią przychód tego funduszu. W 2015 r. planowany przychód CEPiK to 120.114 tys. zł plus środki, którymi w tej chwili fundusz dysponuje i którymi będzie dysponował na koniec 2014 r. w wysokości 185.796 tys. zł. Oczywiście na temat tego funduszu dużo można byłoby mówić, co jakiś czas o jakichś problemach słyszymy, więc myślę, że dobrze by było, żebyśmy jako Komisja ewentualnie całościowo ten fundusz spróbowali omówić, zwłaszcza realizację programu CEPiK 2.0, bo temat jest rzeczywiście bardzo ważny. W 2015 r. środki w wysokości 144.156 tys. zł zostaną przeznaczone na pokrycie koszów związanych z rozwojem i funkcjonowaniem CEPiK, na pokrycie kosztów własnych – 108.726 tys. zł, czyli na bieżące funkcjonowanie, i 35.430 tys. zł to są wydatki inwestycyjne. Na koniec 2015 r. stan środków tego funduszu wyniesie 161.754 tys. zł, czyli to będzie kolejny taki rok, że fundusz będzie dysponował poważną kwotą i uważam, że powinniśmy to jakoś przeanalizować, dlatego że zgodnie z ustawą o kierujących pojazdami CEPiK 2.0 będzie gotowy do roku 2016 i ma być on rozbudowany o dane kierowców naruszających przepisy czy też będzie można dzięki niemu uzyskać dane o historii pojazdu. W trakcie pracy nad ustawą mówiliśmy o przekazywaniu informacji drogą elektroniczną, i to jest też ważny temat, ale ten system ma być również rozbudowany w taki sposób, że ma przekazywać właścicielowi pojazdu za pośrednictwem SMS np. dane o kończącym się ubezpieczeniu OC czy badaniu technicznym. W związku z tym mam pytanie: ile ten system będzie w efekcie kosztował, jak go już tak rozbudujemy, jak to ma w ogóle wszystko wyglądać? Wydaje mi się, że byłoby zasadne, abyśmy kiedyś na posiedzeniu Komisji tę kwestię omówili.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#EdwardSiarka">Fundusz Modernizacji Bezpieczeństwa Publicznego – przychód tego funduszu stanowią wpłaty dokonywane przez Agencję Mienia Wojskowego ze sprzedaży nieruchomości lub sprzętu ruchomego. Środki uzyskane przez fundusz są przeznaczone na zakupy, inwestycje w Policji, SG i w BOR. Stan środków na początku roku wyniesie 9970 tys. zł, natomiast koszty zostały zaplanowane w wysokości 10.601 tys. zł i są to głównie środki, które będą przeznaczone na budowę placówki SG w Olsztynie i remonty placówek w Hrubieszowie i Kołobrzegu.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#EdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Policji – przychód funduszu to głównie wpłaty jednostek samorządu terytorialnego dla Policji na budowy, remonty czy pokrycie kosztów ponadnormatywnej służby. Planowany przychód funduszu wynosi 67.413 tys. zł, natomiast wydatki, koszty – 61.413 tys. zł; fundusz się bilansuje.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#EdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Straży Granicznej – przychody funduszu to wpłaty jednostek samorządu terytorialnego, banków, firm ubezpieczeniowych na wydatki inwestycyjne, utrzymanie bieżące SG, zakupy towarów i usług. Na rok 2015 planowane są przychody w wysokości 1432 tys. zł, kwota wydatków jest podobna; fundusz się bilansuje.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#EdwardSiarka">Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – przychody tego funduszu stanowią umowy z jednostkami samorządu terytorialnego, jak również umowy z organizatorami imprez masowych, różnego rodzaju osobami prawnymi i fizycznymi. Planuje się uzyskać przychody w wysokości 63.102 tys. zł, natomiast koszty zaplanowano w wysokości 65.128 tys. zł. Fundusz się bilansuje, ponieważ stan środków tego funduszu na koniec roku jest dodatni.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#EdwardSiarka">Jeszcze rezerwy i już będę kończył. Rezerwa 13 – Pomoc dla repatriantów – zaplanowano tu kwotę 14.000 tys. zł i są to środki przekazane przez wojewodów dla gmin, które ewentualnie zgodzą się takich repatriantów do siebie sprowadzić i przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#EdwardSiarka">Pozycja 22 – Budowa i utrzymanie przejść granicznych, w tym przejść na wewnętrznych granicach Schengen – 59.200 tys. zł. Dyspozytorami tych środków są wojewodowie.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#EdwardSiarka">Pozycja 36 – Środki na realizację programu „Razem bezpieczniej” – 3000 tys. zł. Ta kwota jest przeznaczona na małe projekty związane ze zwiększeniem bezpieczeństwa, które ministerstwo realizuje za pośrednictwem samorządów.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#EdwardSiarka">Pozycja 56 – Zakup blankietów dowodów osobistych – przewidziano tu rezerwę w wysokości 20.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#EdwardSiarka">Pozycja 61 – Program Polskiej Energetyki Jądrowej – środki w wysokości 1336 tys. zł zostaną przeznaczone m.in. dla PSP na kształcenie kadr dla instytucji związanych z energetyką jądrową.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#EdwardSiarka">Pozycja 69 – Środki na modernizację Policji, SG, PSP i BOR – zostały zaplanowane w wysokości 150.000 tys. zł na kontynuację Programu standaryzacji komend i komisariatów Policji, jak pan minister powiedział.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#EdwardSiarka">Pozycja 74 – Środki na realizację przedsięwzięć związanych ze zwalczaniem korupcji i zagrożeniami w wysokości 2000 tys. zł i pozycja 76, o której mówiłem – Środki dla Policji na program ochrony świadka i pokrzywdzonego w wysokości 27.233 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#EdwardSiarka">Podsumowując jednym zdaniem, budżet na 2015 r. nie odbiega kwotowo od tego, co mieliśmy w latach poprzednich. Ewentualnie prosiłbym jeszcze pana ministra o kilka uwag w tych kwestiach, o których mówiłem, zwłaszcza w sprawie funkcjonariuszy pobierających świadczenia emerytalno-rentowe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, bardzo dziękuję panu posłowi za przedstawienie koreferatu dotyczącego budżetu. Jak państwo widzicie, pan poseł od lat zajmuje się tą tematyką, w związku z czym bez trudu znajduje też nowe pozycje, bardzo szczegółowo omawia budżet i właśnie dlatego pana posła systematycznie, co rok o to prosimy, żeby mieć odniesienie również do lat ubiegłych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MarekWójcik">O godz. 17.00 rozpoczynamy głosowania, w związku z czym w tym momencie zaproponuję przerwę, po to żeby posłowie mogli wrócić spokojnie na salę obrad. Zaplanowane są na dzisiaj, zdaje się, dwa głosowania, więc proponuję, żebyśmy rozpoczęli posiedzenie Komisji pięć minut po zakończeniu głosowań – podejrzewam, że to będzie około godz. 17.15. Bardzo państwa przepraszam za tę w sumie półgodzinną zwłokę, natomiast myślę, że to też będzie czas na przygotowanie odpowiedzi po koreferacie. Niestety posiedzenie Komisji zaplanowaliśmy wcześniej i wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy o tym, że równolegle na sali posiedzeń będą odbywały się głosowania. To tyle, ogłaszam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji po przerwie. Bardzo proszę posłów, którzy chcieliby zadać pytania, o zgłaszanie się. Jako pierwszy zgłosił się pan przewodniczący Zieliński. Czy w tym momencie są inne zgłoszenia? Nie widzę, myślę, że część z państwa wraca jeszcze z sali posiedzeń. Panie przewodniczący, bardzo proszę o zadanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JarosławZieliński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jak to młodzież mówi, szału nie ma – tak ten budżet można ocenić. Nie jest to budżet rozwojowy pod żadnym względem właściwie, ani pod względem inwestycyjnym, ani pod względem wzrostu wynagrodzeń czy wzmocnienia systemu motywacyjnego, czy też pod kątem modernizacji poszczególnych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. O tym mówią wszystkie wskaźniki, wystarczy je prześledzić, zresztą były przywoływane i nie chcę robić tego po raz kolejny – tak to po prostu wygląda. Jest to oczywiście smutne, nieoptymistyczne, a zagrożenia – i to poważne – w różnych wymiarach istnieją i o jednym z takich zagrożeń chcę przypomnieć, bo jest taka jedna służba, która traci w 2015 r. dużo. Oczywiście mówię o SG, która traci – i jeżeli chodzi o budżet, i jeżeli chodzi o limit etatów. W kontekście tego, co słyszeliśmy z ust przedstawicieli rządu – jutro będziemy mieli jeszcze okazję rozmawiać z nową panią minister, ale mówiła o tej sprawie też pani premier – rząd, pani premier ma świadomość zagrożeń, zresztą mówiła o potrzebie wzmocnienia ochrony granic. Jednak trudno myśleć o wzmocnieniu ochrony granic, jeżeli redukuje się o kolejnych 770 etatów zatrudnienie w SG. Przy czym redukcja o ponad 400 etatów miała już miejsce w roku poprzednim – w sumie sporo, jak na formację niewiele ponadpiętnastotysięczną, to jest znaczący procent. Mamy też oczywiście mniej środków finansowych – o 1,2%; niby to niedużo, ale jest to jednak spadek przy niewielkim wprawdzie, ale jednak wzroście w pozostałych służbach i przy średnim wzroście nakładów – nazwijmy to w ten sposób – wydatków na bezpieczeństwo o 2,3%. Przypomnę, że w przypadku Policji mamy niewielki wzrost o 1,9%, w przypadku PSP o 3,1%, a SG notuje spadek o 1,2%.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JarosławZieliński">W zasadzie niespecjalnie mam pytania, bo o co tu pytać? Koń jaki jest, każdy widzi, mówiąc za „Encyklopedią staropolską”. Raczej bym oczekiwał tego, że rząd przedstawi projekt zmian w ustawie o SG zmierzający w kierunku poszerzenia jej funkcji o takie, które wynikają z aktualnych zagrożeń – myślę o funkcjach wojskowych, bo jest to formacja, która w szczególnych okolicznościach także do tego powinna być przygotowana. Zresztą od lat o tym się mówi, to nie jest nowa myśl, tylko oczywiście kiedy nie było tak wyraźnego zagrożenia ze wschodu, to sprawa była trochę bardziej teoretyczna, a dzisiaj nabrała bardzo realnego znaczenia. Oczekiwałbym raczej, że rząd przedstawi projekt wzmacniający etatowo, finansowo i zakładający istotne przesunięcia sił i środków w stronę granicy wschodniej, tam gdzie jest zagrożenie, a nie likwidacji struktur SG i ogłaszania sukcesów w postaci tego, że jest to jakoś dostosowywane do aktualnych potrzeb. Aktualne potrzeby są inne i wydaje mi się, że aktualne zagrożenia, zwłaszcza wobec tej formacji, stawiają istotne wymagania. Ta formacja powinna być przygotowana w pierwszej kolejności do tego, żeby natychmiast odtworzyć pełną ochronę granic – to jest rzecz oczywista – a dzisiaj jest daleko idąca wątpliwość, czy byłaby w stanie to zrobić w sytuacji innego zagrożenia niż, powiedzmy, przyjazd kibiców na mecz piłki nożnej, bo w takiej sytuacji może jest w stanie – zresztą była już taka konieczność i wtedy została zrealizowana – ale w przypadku tych zagrożeń, o których myślimy dzisiaj, zdobywając coraz to nowe informacje, sądzę, że ta formacja nie jest do tego przygotowana i nie będzie, jeśli będzie za każdym razem, rok do roku osłabiana, a nie wzmacniana.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JarosławZieliński">Tyle chciałem powiedzieć ze smutkiem i troską o tej sprawie, a przy okazji chciałbym zapytać – i to już jest pytanie, bo może będzie łatwiej, jak pan minister odpowie, niż gdybyśmy prowadzili poszukiwania odpowiedzi w statystykach – mianowicie jaki jest realny stan zatrudnienia we wszystkich formacjach, bo była mowa o limitach etatów, a chciałbym też poznać liczbę wakatów. W materiałach zapewne to jest, ale pan minister czy pan dyrektor mogą to podać od ręki, więc pewnie będzie łatwiej, niż gdybyśmy mieli tego szukać. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym tylko zauważyć, że kilka miesięcy temu widzieliśmy, jak wygląda sprawność SG, która w ciągu kilkudziesięciu godzin przygotowała się do przyjęcia pełnej odpowiedzialności za zabezpieczenie granicy polsko-ukraińskiej. W związku z tym myślę, że mówienie w tym momencie o kryzysie tej formacji zupełnie nie ma oparcia w faktach, szczególnie po sprawdzianie, który ta formacja przeszła kilka miesięcy temu. Czy są jeszcze inne pytania ze strony państwa posłów? Jeszcze pan poseł Zieliński. Rozumiem, że innych pytań nie ma, w związku z czym oddaję głos panu posłowi, a zaraz potem panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JarosławZieliński">Panie przewodniczący, ja mówiłem o tym, zastrzegałem, że moja troska i smutek wynika ze świadomości większych zagrożeń, jakie trzeba sobie uświadomić i które dzisiaj już wszyscy sobie uświadamiamy – nie tych, z którymi mieliśmy do czynienia, choć one też miały swój wymiar, ale jednak mówimy tu o sytuacjach, które nam zagrażają. Oby się nie wydarzyły, ale po to jest państwo i po to są formacje takie jak SG czy z innej strony wojsko, choć oczywiście nie o tym mówimy, żeby na trudniejsze sytuacje i większe zagrożenia być przygotowanym. I tyle. Natomiast oczywiście przy tej skali zagrożenia, z jaką mieliśmy do czynienia, związanej choćby z migracją z Ukrainy, to oczywiście tyle tego potencjału wystarczyło, ja tego przecież nie kwestionuję. Panie przewodniczący, nie mówiłem o kryzysie formacji, bo akurat jeżeli już o tym mówimy, to ta formacja, SG jest jeszcze w naprawdę dobrej kondycji, ma naprawdę dobre wyposażenie, nowoczesny sprzęt – to jest jedna z lepiej przygotowanych do wykonywania swoich zadań struktur. Mówiłem o tym, żeby jej nie osłabiać, żeby jej nie zabierać pieniędzy, etatów i żeby jej potencjał wzmacniać, a nie powodować, że on będzie słabszy. To tyle tytułem wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, ja pozostaję przy opinii, którą przed chwilą wygłosiłem. Panie ministrze, bardzo proszę o ustosunkowanie się do pytań zadanych przez pana posła koreferenta i przez pana przewodniczącego Zielińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panu posłowi Siarce chciałbym szczególnie podziękować za dogłębną i wnikliwą analizę przedłożonego projektu budżetu i za troskę, która pobrzmiewała w jego wypowiedzi o poszczególnych pozycjach budżetowych. Ja, jeżeli chodzi o wystąpienie pana posła Siarki, powiem tylko, żeby się Edward nie martwił o dotacje dla Związku Ochotniczych Straży Pożarnych, bo ty podałeś wysokość wydatków majątkowych, a całość dotacji planowana jest na 32.500 tys. zł, czyli nie spada, tylko jest taka sama jak w roku bieżącym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EdwardSiarka">Nie powiedziałem, że spada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławRakoczy">Dobrze, to może jakieś przekłamanie, w każdym razie jest na tym samym poziomie. O odpowiedź na resztę pytań szczegółowych poproszę pana dyrektora Budzenia, panią dyrektor Trembecką, pana dyrektora Nowaka. A jeśli chodzi o drugie pytanie pana posła Zielińskiego, to są obecni zastępcy komendantów wszystkich służb i potrafią to bardzo precyzyjnie przedstawić. Natomiast ja tylko jedną rzecz chciałbym dodać do tego, co powiedział pan przewodniczący, odnosząc się do wypowiedzi pana posła Zielińskiego. Otóż jedna rzecz jest bezsprzeczna i bezsporna, panie pośle: w tej chwili po reformie na granicy wschodniej znajduje się więcej funkcjonariuszy SG niż przed reformą, a nie sądzę, żeby zagrożenie na granicy z Niemcami czy z Czechami było aż tak wielkie, żeby potrzeba było tylu funkcjonariuszy SG co poprzednio. Właśnie po to zostało to zrobione, żeby granica wschodnia była w sposób szczególny chroniona. Bardzo proszę pana dyrektora Budzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WładysławBudzeń">Panie przewodniczący, szanowni państwo, pan poseł Siarka ma rację, wydaje się, że w kolejnych informacjach będziemy zobowiązani do trochę dokładniejszego przedstawienia danych do emeryturach i rentach, ale zawsze jest dylemat, jak szczegółowe dane prezentować, żeby nie zarzucić nimi czytelnika. Chciałem powiedzieć, że jeżeli chodzi o liczbę świadczeniobiorców, to pan poseł ma rację, bo przewidujemy 207.000 świadczeniobiorców, zresztą już w 2013 r. przekroczyliśmy 200.000. Przewidujemy, że w 2015 r. będzie 210.500 świadczeniobiorców i to będzie wzrost o 4700 w stosunku do roku bieżącego, 2014. Ale chciałem zastrzec, że to są nasze szacunki, które są oparte na przewidywanej liczbie odejść funkcjonariuszy na emerytury, natomiast praktyka jest nieco odmienna, bo np. w przypadku tego roku planowaliśmy wzrost na poziomie około 5000, natomiast wszystko wskazuje na to, że to będzie około 4000. Oczywiście nadwyżkę środków na emerytury i renty zgodnie z ustawą o finansach publicznych blokujemy i zgłaszamy ministrowi finansów, bo taki jest formalny wymóg. Czyli liczba świadczeniobiorców na 2015 r. to jest 210.500 osób.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WładysławBudzeń">Przy okazji może dwa zdania na temat przeciętnych emerytur. Otóż szacujemy, że w tym roku przeciętna emerytura na koniec roku, już po waloryzacji, będzie wynosiła 3287 zł, natomiast w roku przyszłym po waloryzacji marcowej wskaźnikiem 108 – oczywiście uwzględnić należy zapowiadaną przez panią premier minimalną podwyżkę 36 zł – ta emerytura będzie wynosiła 3337 zł, czyli będzie przeciętnie o 35 zł wyższa średniorocznie, a 42 zł od 1 marca od emerytury tegorocznej.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WładysławBudzeń">Jeżeli chodzi o dotacje na przyszły rok w wysokości 260 tys. zł, to ich poziom jest taki jak w roku bieżącym i mogę powiedzieć, że w bieżącym roku te środki są wykorzystywane na realizację dwóch programów: „Dzieci niczyje” i na poszukiwanie osób zaginionych. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przeprowadzone zostały konkursy, które wygrała ITAKA i ona te programy w roku bieżącym realizuje. Kwota 260 tys. zł zaplanowana na rok przyszły też ma być przeznaczona na te dwa programy, ale trudno mi powiedzieć, czy wygra stowarzyszenie ITAKA czy też inna fundacja, ponieważ to zależy od przedstawionych ofert. Także na każdy z tych programów przypadło po 130 tys. zł. To tyle z mojej strony, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławRakoczy">Pani dyrektor Trembecka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MałgorzataTrembecka">Odpowiadając na pytanie dotyczące komisji lekarskich, chcę powiedzieć, że ustawa powstała w celu organizacji struktur orzecznictwa lekarskiego. Komisje lekarskie mają za zadanie badanie zdolności do służby kandydatów na funkcjonariuszy oraz funkcjonariuszy, a także kontrolę prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich – i to jest nowe zadanie. W projekcie budżetu zostały ujęte w Zakładzie Emerytalno-Rentowym MSW środki w wysokości 33.268 tys. zł, z tego około 15.000 tys. zł na wynagrodzenia. Wynagrodzenia będą przeznaczone na utworzenie 110 etatów lekarzy orzeczników oraz 50 etatów personelu pomocniczego, natomiast 15.000 tys. zł zostanie przeznaczone na zakup usług zdrowotnych związanych z kosztami badań oraz konsultacji medycznych. Powstanie 16 komisji rejonowych i 1 komisja centralna, które przejmą wszystkie zadania do tej pory usytuowane w orzecznictwie służb oraz w zakładach lecznictwa MSW. Wszystkie środki zostały przeniesione z dotychczas istniejących komisji lekarskich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławRakoczy">Zostało jeszcze drugie pytanie pana posła Zielińskiego, więc bardzo bym prosił panów komendantów – nie wiem, kto zacznie. Pan komendant Olbryś, bardzo proszę, bo to największa służba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechOlbryś">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, zgodnie z ustawą budżetową w Policji jest 102.309 etatów, przy czym obecnie mamy zatrudnionych 97.096 funkcjonariuszy, czyli mamy 5,1% wakatów. Na listopad i grudzień są planowane duże przyjęcia – w sumie 1998 funkcjonariuszy, co spowoduje, że wakat na dzień 31 grudnia, czyli na koniec roku będzie się wahał w granicach 3,85%. Bieżący rok charakteryzuje się zmniejszoną liczbą odejść funkcjonariuszy; na chwilę obecną odeszło 2627 funkcjonariuszy, natomiast w poprzednim roku o tej porze ta liczba była o około 1000 większa, jest to dobra tendencja, którą odnotowujemy.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#WojciechOlbryś">Jeżeli już jestem przy głosie, to pozwolę sobie odpowiedzieć na pytanie, z którym zwracał się pan poseł Siarka, dotyczące rezerwy celowej dla Policji w wysokości 27.233 tys. zł na realizacji zadań związanych z udzielaniem ochrony i pomocy dla pokrzywdzonych i świadków. Dlaczego nie było tego w budżecie? Bo wcześniej nie było jeszcze ustawy, było wiadomo, że jest ona procedowana i po jej przyjęciu były przygotowywane założenia.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#WojciechOlbryś">Może przedstawię sposób, w jaki zostały wyliczone koszty, bo to jest dosyć istotne. Przyjęliśmy, że w roku 2013 było 10.413 postępowań przygotowawczych w sprawach należących do właściwości sądu w pierwszej instancji i sądów okręgowych. Występowało tam 3363 pokrzywdzonych, a w każdym z postępowań przygotowawczych występowało nie mniej niż 20 świadków. Po przeprowadzeniu analizy wyliczyliśmy, że 211.623 osoby mogą być zagrożone, przy czym przyjęliśmy, że po wejściu ustawy z ochrony skorzysta 1 osoba na 350, czyli mniej więcej 604 osoby. Przyjęliśmy, że będą to mniej więcej 604 osoby, ale zmniejszyliśmy tę liczbę, uwzględniając mniej więcej liczbę osób chronionych i bez wliczania osób najbliższych. To jest 540 osób. W tej chwili dla porównania chronimy 60 osób, więc byłby to znaczny wzrost. Wyliczyliśmy, że z ochrony mogłoby skorzystać w 2015 r. 540 osób, przy czym wiąże się to z kosztami, które omówię. W stosunku do tych 540 osób trzeba wziąć pod uwagę koszty związane z udzieleniem pomocy finansowej na zaspokojenie podstawowych potrzeb – przyjęliśmy, że średnio jest to około 3500 zł. Koszty związane z leczeniem to jest 350 zł i z wynajęciem mieszkania – miesięcznie mniej więcej około 2800 zł. Takowe założenie przyjęliśmy w odniesieniu do 540 osób, przy czym, jak wskazuje praktyka, około 40% osób chronionych dokonuje jeszcze zmiany miejsca zamieszkania, w związku z powyższym ponosimy dodatkowe koszty. Wynika z tego, że dla tych 540 osób – przy czym 216 osób skorzystało ze zmiany miejsca zamieszkania – kwota potrzebna na zabezpieczenie to jest 16.405 tys. zł plus koszty związane z ochroną osób najbliższych, plus koszty związane z wyżywieniem tych osób i z zabezpieczeniem elektronicznym. Wszystko to składa się na kwotę, która jest zapisana jako rezerwa celowa na realizację tej ustawy. Dziękuję ślicznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Który z panów komendantów teraz? Pan komendant Borkowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekBorkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, jeśli chodzi o zatrudnienie w SG, to na dzień 30 września br. wynosi ono 14.465 funkcjonariuszy przy aktualnym limicie określonym w ustawie budżetowej na poziomie 16.192. Ten nowy limit, który jest wpisany w projekcie ustawy budżetowej, wynosi 15.420. W bieżącym miesiącu, w październiku, zamierzamy przyjąć 230 funkcjonariuszy i na przełomie roku kolejnych 200, tak że liczba funkcjonariuszy powinna przekroczyć 15.000; zdecydowaną większość na granicę wschodnią, zgodnie z obowiązującą od dwóch lat tendencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Pan komendant Depko, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MirosławDepko">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, w chwili obecnej w BOR służy 1855 funkcjonariuszy. W tym roku akces odejścia ze służby złożyło 48 funkcjonariuszy, a w listopadzie tego roku planowane jest przyjęcie 45 funkcjonariuszy, czyli na koniec roku powinniśmy osiągnąć poziom zatrudnienia 1900 funkcjonariuszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. I pan komendant Kowalski proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekKowalski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w PSP zatrudnionych jest 30.490 funkcjonariuszy. Na koniec września tego roku było 400 wakatów, tj. ponad 1%, i to się waha w ciągu roku od 1% do 2% wakatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Nie wiem, czy nie pominęliśmy czegoś, ale chyba na wszystkie pytania odpowiedzieliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo za udzielone odpowiedzi panu ministrowi, panu dyrektorowi i panom komendantom. Przechodzimy do procedowania opinii.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Proponuję opinię następującej treści: Komisja na posiedzeniu w dniu 21 października 2014 r. rozpatrzyła projekt budżetu państwa na rok 2015 i przyjęła bez uwag w częściach – i tu są wypisane części, które należą do właściwości naszej Komisji. Komisja upoważniła pana posła Edwarda Siarkę do przedstawienia szczegółowego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Czy są uwagi do takiej opinii? Nie widzę zgłoszeń, w związku z czym opinia została przez Komisję przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekWójcik">Bardzo dziękuję przede wszystkim panu posłowi Siarce za przeprowadzenie analizy projektu budżetu, już po raz któryś. Dziękuję również za to, że pan poseł podjął się przedstawienia stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, panie ministrze, szanowni państwo, panowie komendanci. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>