text_structure.xml 51.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra Jabłońskiego wraz z szefami służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo w naszym kraju. Dzisiaj porządek obrad przewiduje jeden punkt, tj. rozpatrzenie raportu Ministra Spraw Wewnętrznych o stanie bezpieczeństwa w Polsce w 2012 roku. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie raportu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinJabłoński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić państwu informacje dotyczące raportu o stanie bezpieczeństwa za rok 2012. Chciałbym przypomnieć, że raport skierowany został do Wysokiej Komisji z końcem lipca tego roku. Ten późny czas, w jakim przedstawiane są tego typu raporty – jak rozumiem, taka jest praktyka, pragmatyka prac Komisji i jej współpracy z Ministrem Spraw Wewnętrznych – wynika z faktu, że raport powstaje tak naprawdę przy współudziale kilkudziesięciu instytucji, stąd też dopiero dzisiaj mówimy o roku 2012. Raport przygotowano na podstawie informacji przekazanych przez podległe MSW formacje, poszerzonych o dane pochodzące, jak powiedziałem, z wielu innych instytucji (blisko 40), których zadaniem jest zwalczanie przestępstw i zapewnienie bezpieczeństwa. W części pochodzą także z wymiaru sprawiedliwości. Raport, który Wysoka Komisja oczywiście otrzymała, jest próbą całościowego podsumowania stanu bezpieczeństwa naszego kraju, pomimo że składowe tego dokumentu, jego części, które stanowią poszczególne jego fragmenty, są wynikiem gromadzenia danych na podstawie różnych metodologii. Niemniej jednak udaje się stworzyć z tego raport całościowy, który wydaje się być obiektywnym, wnikliwym przedstawieniem informacji dotyczących bezpieczeństwa publicznego w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinJabłoński">Chciałbym zacząć od tego, że wyniki badania opinii społecznej zrealizowane w 2012 r., a także powtórzone, uaktualnione w styczniu 2013 r. wskazują na wysokie oceny społeczne pracy Policji, a także na wysoki poziom poczucia bezpieczeństwa Polaków. Myślę, że warto od takiego wstępu zacząć. Chciałbym przywołać wyniki badania Centrum Badania Opinii Społecznej dotyczącego poczucia bezpieczeństwa na co dzień z kwietnia 2012 r., które wskazują, że mieszkańcy Polski deklarują wysokie poczucie bezpieczeństwa – większość Polaków, bo 66%, uznała swój kraj za bezpieczny. Zdanie przeciwne miało 31% badanych. W tym samym badaniu zadano pytanie o poczucie bezpieczeństwa Polaków w najbliższej okolicy, czyli o fundamentalne poczucie bezpieczeństwa – najbliższą okolicę rozumiemy jako swoje osiedle, dzielnicę czy też wieś – i to poczucie bezpieczeństwa jest zdecydowanie wyższe niż powszechnie deklarowane w skali całego kraju. Warto podkreślić, że zdecydowana większość, bo aż 89% badanych, określiła swoje otoczenie mianem bezpiecznego i spokojnego, a tylko 9% pytanych było odmiennego zdania. Większość respondentów CBOS, bo aż 59%, nie obawia się, że może paść ofiarą przestępstwa. 39% badanych było odmiennego zdania. Kolejne ważne dane, to wyniki polskiego badania przestępczości, które są prowadzone na zlecenie Komendy Głównej Policji. Mamy za sobą już sześć edycji takich badań w latach 2007–2013 i w tym ostatnim badaniu zapytano Polaków o ich poczucie bezpieczeństwa podczas spacerów w swojej okolicy po zmroku. W styczniu 2013 r. zdecydowana większość Polaków, bo aż 75,5%, zadeklarowała, że czuje się bezpieczna w takiej sytuacji. Zdanie przeciwne wypowiedziało 21% badanych. Oceniając skuteczność Policji w walce z przestępczością w miejscu zamieszkania respondentów, w styczniu 2013 r. 66,2% badanych odpowiedziało, że Policja jest skuteczna. Odmiennego zdania było 23,9% respondentów. Warto zwrócić uwagę, że Polacy dobrze ocenili także pracę policjantów, którzy pełnią służbę w okolicy i w miejscu zamieszkania. I tak w styczniu 2013 r. pracę policjantów dobrze oceniło aż 68% Polaków, a przeciwne zdanie miało 20,9% badanych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o dane dotyczące przestępczości ogółem, to w roku 2012 stwierdzono w Polsce 1.119.803 przestępstwa. Oznacza to ogólnie rzecz biorąc spadek liczby przestępstw stwierdzonych o 3,4% w stosunku do roku 2011. Żeby jakoś zobrazować ten proces i tendencję w całym dziesięcioleciu, warto powiedzieć, że po roku 2003 i 2004, kiedy mieliśmy do czynienia z wciąż jeszcze wysoką liczbą przestępstw, bo 1.500.000 rocznie, rozpoczął się proces spadkowy, poza krótkim okresem wzrostu w latach 2009–2011, a od 2012 r. ponownie mamy do czynienia z tendencją spadkową. Warto podkreślić, że porównując rok 2012 do roku 2003, liczba przestępstw spadła o 23,6%, czyli taki jest rezultat trwałości tego procesu na przestrzeni całej dekady.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinJabłoński">W roku 2012 wskaźnik wykrywalności ogólnej przestępstw wyniósł 67,8% i był nieznacznie niższy od zanotowanego w roku poprzednim, ale warto zauważyć, że w roku 2011 ten wskaźnik był najwyższy w całym okresie, kiedy ten parametr jest rejestrowany, i wynosił 68,7%. W 2012 r. Policja ustaliła 500.539 podejrzanych o popełnienie przestępstw. Oznacza to spadek liczby ustalonych podejrzanych o 4,1% w porównaniu z rokiem 2011. Jeśli zaś chodzi o przestępczość kryminalną w roku 2012, według Policji stwierdzono 781.340 przestępstw kryminalnych i jest to o 1,6% mniej niż w roku 2011. Warto podkreślić również, że od roku 2003 do 2008 następował sukcesywny spadek liczby stwierdzonych przestępstw kryminalnych. Jak wspominałem wcześniej, w latach 2009–2011 doszło do niewielkiego wzrostu ogólnej liczby tych przestępstw, ale od 2012 r. ponownie odnotowujemy tendencję spadkową. Warto podkreślić, że wykrywalność przestępstw kryminalnych w 2012 r. wyniosła 56,5% i jest to najwyższa wartość w okresie 10 lat. Porównując do roku 2011, ten wskaźnik wynosił wówczas 56,2%. W roku 2012 zarzuty popełnienia przestępstw kryminalnych przedstawiono 280.122 podejrzanym, co oznacza spadek o 1,5%.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarcinJabłoński">Odnosząc się do najistotniejszych rodzajów, grup przestępstw, chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że w stosunku do roku 2011 odnotowano spadek zagrożenia. I tak, jeśli chodzi o zabójstwa – o 12,1%, jeśli chodzi o zgwałcenia – o 4,4%, bójki i pobicia – 4,9%, związane ze spowodowaniem uszczerbku na zdrowiu – 5,9%, jeśli chodzi o przestępstwa rozbójnicze – o 6,4%, kradzieże z włamaniem – o 5,8% i przestępstwa uszkodzenia mienia o 6,7%. Oczywiście gdyby Wysoka Komisja sobie życzyła, to mam tu precyzyjne liczby, ale nie chciałbym nadużywać tej masy danych statystycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinJabłoński">Chciałbym powiedzieć, że w roku 2012 wzrosło zagrożenie przestępstwami przywłaszczenia mienia. Odnotowany został wzrost o 23,3%. W 2011 r. stwierdzono ogółem 21.354 przestępstwa, a w 2012 r. – 26.327. Utrzymuje się poziom zagrożenia przestępstwami kradzieży – mamy do czynienia ze wzrostem o 0,2%. Natomiast jeśli chodzi o czyny karalne nieletnich, to w roku 2012 ustalono o 6,6% mniej przestępstw kryminalnych niż w roku 2011.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarcinJabłoński">Przechodząc do przestępczości narkotykowej, w 2012 r. Policja stwierdziła 76.358 przestępstw związanych z narkomanią. Oznacza to wzrost ich liczby o 2,5% w porównaniu z rokiem 2011 i trzeba przyznać, że liczba stwierdzonych w roku 2012 przestępstw narkotykowych była jak dotąd najwyższa. Pomimo wcześniejszej tendencji spadkowej w latach 2007–2008 od roku 2009 obserwuje się wzrost tej liczby, choć myślę, że warto podkreślić, że przestępstwa narkotykowe stanowią ciemną liczbę do momentu ustalenia sprawców, dlatego też mamy powody, by sądzić, iż wzrost liczby stwierdzonych przestępstw narkotykowych wynika z podniesienia skuteczności działania Policji i z większej skuteczności w ustalaniu sprawców tego typu przestępstw. Policja doskonali swoje sposoby działania, jest to jedno z poważniejszych zagrożeń naszych czasów, stąd też dużą wagę przykłada się do przeciwdziałania przestępczości narkotykowej. Dodam tylko, że w 2012 r. zarzuty popełnienia przestępstw narkotykowych przedstawiono 29.340 podejrzanym i oznacza to wzrost tej liczby w stosunku do roku 2011 o 0,7%.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarcinJabłoński">Przestępczość korupcyjna to kolejna ważna kwestia warta podkreślenia. Chciałem powiedzieć, że w roku 2012 Policja stwierdziła 10.805 przestępstw korupcyjnych. Oznacza to spadek w stosunku do roku 2011 o 11,4%. Ustalono w minionym roku 2950 podejrzanych o przestępstwa korupcyjne. W roku poprzednim, 2011, liczba podejrzanych wyniosła 3482, czyli zmniejszyła się o około 15,3%. By nie wysnuwać prawidłowości, nie szukać analogii, chcę powiedzieć, iż nie można przedwcześnie wysnuć wniosku, iż akurat w tym zakresie Policja działa mniej skutecznie niż np. w przypadku przestępczości narkotykowej, bo są dodatkowe dane i parametry potwierdzające, iż Polska pnie się w górę w tzw. Indeksie Percepcji Korupcji, co pokazuje, że sukcesywnie, choć pewnie wciąż w niewystarczającym stopniu i skali, eliminowane czy ograniczane jest zjawisko korupcji jako takiej. Trzeba zauważyć, że z kolei w okresie całej dekady, od 2003 do 2010 r., widoczna była tendencja wzrostowa stwierdzonych przestępstw korupcyjnych, ale od dwóch lat odnotowuje się może nie jakiś radykalny, niesatysfakcjonujący, ale jednak spadek liczby tego rodzaju przestępstw. Chcę też podkreślić, że w roku 2012 Centralne Biuro Antykorupcyjne prowadziło 103, a w 2011 r. 188 postępowań przygotowawczych w sprawach korupcyjnych. Jeśli chodzi o przestępczość gospodarczą, ekonomiczną, w 2012 r. Policja stwierdziła 141.483 przestępstwa gospodarcze i to także oznacza spadek liczby tych przestępstw w stosunku do roku 2011 o 6,7%. W 2012 r. ustalono 44.425 podejrzanych o przestępstwa gospodarcze, czyli o 5,9% mniej niż w roku poprzednim.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarcinJabłoński">Odnosząc się do przestępczości zorganizowanej, chcę państwa poinformować, że w roku 2012 Centralne Biuro Śledcze Komendy Głównej Policji prowadziło działania w sprawach dotyczących 772 grup przestępczych. W roku 2011 prowadzonych było 595 takich postępowań. 218 grup zostało rozpoznanych przez Straż Graniczną, podczas gdy w roku 2011 – 194. Jeśli chodzi o postępowania w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, to w 2012 r. dotyczyły one 215 grup przestępczych, a w roku 2011 – 209. Natomiast 15 tego typu postępowań prowadziła Żandarmeria Wojskowa, podczas gdy w roku 2011 tylko 7.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarcinJabłoński">W zakresie nielegalnej migracji w 2012 r. zatrzymano łącznie 3052 obywateli państw trzecich i trzeba przyznać, iż oznacza to wzrost o 35% w porównaniu z rokiem 2011, kiedy do takich zatrzymań doszło w 2268 przypadkach. Chodzi o osoby, które wbrew przepisom przekraczały granice państwa lub usiłowały je przekroczyć i zostały zatrzymane bezpośrednio po dokonaniu tego czynu bądź w trakcie jego dokonywania. W 2012 r. nie zezwolono na wjazd do Polski 32.230 cudzoziemcom, to jest o 46% więcej niż w roku 2011, kiedy takich przypadków było 22.047. W ramach kontroli legalności pobytu zatrzymano 1613 osób przy 1900 w 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o zagrożenia w ruchu drogowym, to warto podkreślić, że spadła liczba wypadków drogowych i ich ofiar. W roku 2012 doszło do 37.046 wypadków drogowych, w których zginęło 3571 osób, a aż 45.792 osoby zostały ranne. Choć warto podkreślić, że pomimo rosnącej liczby pojazdów występuje trend spadkowy liczby wypadków drogowych i ich ofiar. W dzisiejszej prasie czytałem, że liczba samochodów przypadających na 1000 mieszkańców jest już w Polsce większa niż średnia w UE, co oznacza, że wciąż w Polsce jest to status posiadania, pewnego rodzaju symbol i stąd dane dotyczące spadku liczby wypadków drogowych warte są według mnie odnotowania. I tak jeżeli chodzi o liczbę wypadków drogowych, nastąpił spadek o 7,5% w stosunku do 2011 r., natomiast liczba ofiar śmiertelnych spadła o 14,8%, a liczba rannych – o 7,5%. Należy podkreślić, że do zdecydowanej większości wypadków (81,5%) doszło z winy kierujących pojazdami. Wciąż niestety w 2012 r. nietrzeźwi uczestnicy ruchu drogowego byli sprawcami 3407 wypadków drogowych (to aż 9,2% ogółu) i w tych wypadkach zginęło 475 osób, które stanowią aż 13,3% wszystkich ofiar śmiertelnych, a rannych zostało 4071 osób, co stanowi 8,9% rannych w wypadkach drogowych. W 2012 r. ujawniono aż 171.020 osób, które kierowały pojazdem, będąc pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka. Pomimo wciąż tak ogromnej liczby, oznacza to jednak spadek w stosunku do roku 2011 o 6,8%.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MarcinJabłoński">W zakresie przemocy w rodzinie stwierdzono w 2012 r. 17.785 przestępstw znęcania się nad osobą najbliższą. Mimo wszystko ta liczba jest o 5,6% mniejsza niż w roku 2011 i warto podkreślić, że od 2007 r. liczba tego typu przestępstw regularnie spada. Zarzuty popełnienia przestępstwa znęcania się nad osobą najbliższą przedstawiono w 2012 r. 15.610 podejrzanym i to także oznacza spadek o 6,1% w porównaniu z rokiem 2011.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MarcinJabłoński">Próbując podsumować i sformułować kilka ogólnych konkluzji, warto powiedzieć, że na podstawie informacji, które są regularnie gromadzone, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom społecznym, stale prowadzone są różnego rodzaju działania, które mają na celu przeciwdziałanie i neutralizację negatywnych zjawisk. Warto podkreślić, że podejmowane są starania mające na celu stałe zaangażowanie wielu służb i organizacji, nie tylko Policji, ale też instytucji działających w obszarze opieki społecznej, służby zdrowia, oświaty, komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, zwłaszcza w celu skutecznego przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Krajowy Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, który wyznacza zadania dla wszystkich podmiotów zajmujących się tą tematyką, po kilku latach obowiązywania wymaga wprowadzenia szeregu zmian, po to, aby zwiększyć skuteczność realizowanych zadań. Ale chcę też powiedzieć, przechodząc do bieżącej chwili, że poszukiwane są nowe, a nawet nowatorskie rozwiązania, które wyposażają funkcjonariuszy w narzędzia ułatwiające rozpoznawanie sytuacji związanych z przemocą w rodzinie, tak w odniesieniu do dorosłych, jak i dzieci. Chciałbym się tu odwołać do algorytmu, instrukcji postępowania dla policjantów, który w ostatnim czasie został przetestowany, a od przyszłego roku będzie stosowany przez policjantów w skali całego kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MarcinJabłoński">Chciałbym zaznaczyć, że zintegrowane podejście do przeciwdziałania i zwalczania najgroźniejszych form przestępczości wiąże się z koniecznością, potrzebą wypracowania odpowiednich instrumentów koordynacji i współpracy. Ze względu na to wśród priorytetów MSW w ostatnim czasie znalazło się opracowanie trzech bardzo istotnych programów rządowych o strategicznym charakterze, które skierowane są na najistotniejsze z perspektywy bezpieczeństwa wewnętrznego państwa obszary zagrożeń. Programy te dotyczą przeciwdziałania terroryzmowi, przestępczości gospodarczej oraz korupcji. Stan zaawansowania prac jest dzisiaj taki, iż jestem przekonany, że do końca tego roku programy te będą gotowe i zostaną przedstawione rządowi do zatwierdzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MarcinJabłoński">Chciałbym też jeszcze wspomnieć o kwestii rosnącej z każdym rokiem liczby osób zaginionych. Jesteśmy przekonani, że Policja będzie w stanie podejmować skuteczne, efektywne działania, przywiązując coraz większą wagę do funkcjonowania Centrum Poszukiwania Osób Zaginionych, które zlokalizowane jest w KGP. Wiele sobie obiecujemy także po uruchomieniu w najbliższych tygodniach systemu Child Alert, który będzie miał na celu natychmiastowe poinformowanie społeczeństwa o prowadzonych poszukiwaniach uprowadzonego bądź zaginionego dziecka.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MarcinJabłoński">Chciałem podkreślić, że końcowa część dokumentu, ostatnie jego strony są sporządzone w taki sposób, iż zawiera szereg rekomendacji działań. Z dzisiejszej perspektywy chcę powiedzieć, że wiele działań zostało podjętych bądź jest w trakcie realizacji i z całą pewnością jest to okres, w którym wiele różnego rodzaju niedomagań, niedoskonałości bądź problemów jest w trakcie rozwiązywania bądź zostało rozwiązanych. By podsumować to jednym zdaniem, chcę powiedzieć, iż parametry szeroko pojętego bezpieczeństwa naszego kraju w 2012 r. w stosunku do poprzednich okresów uległy obiektywnie mierzalnej poprawie.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MarcinJabłoński">Jesteśmy do państwa dyspozycji, Wysoka Komisjo, i jeśli będą pytania, to są ze mną przedstawiciele najistotniejszych formacji i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne naszego kraju. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Proszę o podnoszenie ręki i sygnalizowanie. Pan poseł Kaczmarek, a później pan poseł Jaworski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszKaczmarek">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo, pod koniec swojego wystąpienia powiedział pan o tym, że wiele rozwiązań mających ulepszyć funkcjonowanie instytucji państwowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo państwa jest wdrażanych. Państwo, przedstawiciele ministerstwa, zmieniacie się bardzo często, a zapowiedzi reformy KGP i CBŚ padały z państwa ust już wielokrotnie, dlatego chciałbym zapytać, kiedy zaprezentujecie rządowy projekt reformy CBŚ i KGP? Może pan komendant główny zabrałby głos w tej sprawie i przedstawił członkom Komisji tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TomaszKaczmarek">Mam również pytanie do przedstawicieli Policji. Zespoły, które były powołane w CBŚ do walki z przestępczością zorganizowaną wśród pseudokibiców, na pewnym etapie miały zostać zlikwidowane, ale z wypowiedzi pana ministra Sienkiewicza wiemy, że działalność tych zespołów została przywrócona. Czy one sporządzają dziś meldunki informacyjne i czy wymiana informacji pomiędzy tymi zespołami, grupami, również tymi w komendach wojewódzkich Policji, przebiega dziś na odpowiednim poziomie?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#TomaszKaczmarek">Odnośnie do przestępczości narkotykowej – to rzeczywiście bardzo duży temat, temat rzeka. Chciałbym się zapytać, ile laboratoriów, wytwórni amfetaminy policjanci zlikwidowali w 2012 r. i jak to wygląda w roku 2013, do bieżącego miesiąca? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Pan poseł Jaworski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Chciałem się dowiedzieć więcej na temat poczucia bezpieczeństwa z podziałem na poszczególne województwa. Jestem posłem z województwa pomorskiego, które według przedstawionych przez państwa danych jest w czołówce województw o największym zagrożeniu przestępstwami w Polsce. Natomiast jeżeli chodzi o poczucie bezpieczeństwa, to nie ma takich danych w odniesieniu do poszczególnych regionów, a byłoby to ciekawe ze względu na to, jak kształtują się tego typu opinie w poszczególnych województwach czy dużych miastach. I o to bym prosił, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie ja też pozwolę sobie, panie ministrze, dopytać. Prawdę mówiąc, troską Komisji jeszcze w poprzedniej kadencji było usprawnienie procedur związanych z poszukiwaniem osób zaginionych i takie posiedzenia Komisji wspólnie z ministerstwem i Fundacją Itaka się odbywały. Pan minister wspomniał, że już za chwilę ruszy projekt Child Alert, o którym rozmawialiśmy już jakiś czas temu, w związku z tym chciałbym zapytać, na jakim etapie jest wdrożenie i realizacja tego projektu? Po drugie, raport zawiera informacje o tym, że właśnie w obszarze poszukiwania osób zaginionych państwo przygotowaliście konieczne zmiany legislacyjne wspólnie z KGP i dlatego chciałbym zapytać, na jakim etapie jest ten projekt, dlatego że jakby wprost wspominacie o projekcie ustawy, natomiast ja jako przewodniczący Komisji jeszcze takiego projektu nie otrzymałem. Chciałbym zatem wiedzieć, kiedy tak naprawdę opracowane przez państwa rozwiązania trafią do Sejmu i kiedy Komisja będzie mogła nad nimi pracować?</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">I troszkę inna sprawa. Obecnie coraz więcej urządzeń elektronicznych ma możliwość logowania się do internetu. To są nie tylko takie urządzenia jak laptopy, tablety, telefony komórkowe, ale często także telewizory albo inny sprzęt elektroniczny, który nieraz pada łupem złodziei w wyniku jakichś włamań, kradzieży w samochodach, na ulicach. Prawdę mówiąc, coraz więcej osób jest świadomych tego, że ten sprzęt się później loguje do internetu i że teoretycznie istnieje możliwość znalezienia go, zlokalizowania, gdzie takie skradzione komórki, laptopy czy telewizory się znajdują. W związku z tym wpływa do mnie wiele skarg od osób, które uważają, że przedstawiły Policji wszystkie niezbędne dane, adresy, dzięki którym taki sprzęt mógłby zostać zlokalizowany, natomiast niestety w praktyce odnalezienie takiego sprzętu należy do rzadkości. Stąd chciałbym dopytać, jak wygląda ta sprawa i czy Policja w tym zakresie również odnosi sukcesy? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekWójcik">Jeszcze pan przewodniczący Polaczek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyPolaczek">Panie ministrze, panowie komendanci, może odwołam się do pierwszej rekomendacji, która znajduje się na końcu raportu, dotyczącej funkcjonowania różnych niezależnych od siebie służb itd., itd. Możemy tam przeczytać: „Kluczowe pozostaje zatem wypracowanie wzajemnie uzupełniającego się modelu funkcjonowania, przy jednoczesnym niepowielaniu realizowanych zadań przez poszczególnych jego uczestników”. Ja bym tu zwrócił uwagę na jeden element, który nasila się w ostatnich latach. Rok 2012 z punktu widzenia przestępstw ekonomicznych to największa od dobrych paru lat afera w postaci wyprowadzenia prawie 700 mln zł przy okazji funkcjonowania firm Amber Gold i OLT Express w obszarze działalności regulowanej przez państwo. Na kanwie tego przykładu chciałbym zapytać pana ministra, jakie są oczekiwania MSW w stosunku do Ministerstwa Finansów w zakresie wypracowania modelu przepływu informacji pomiędzy KGP, MSW a np. głównym inspektorem kontroli finansowej. Gdyby ewentualnie pan komendant główny w kilku słowach przypomniał możliwości personalne, jakimi dziś dysponuje KGP, w strukturze której również jest komórka zajmująca się zwalczaniem przestępczości zorganizowanej. Przypominam, iż w sprawę, do której się odwołuję, są zaangażowane instytucje państwowe wydające koncesje, badające z punktu widzenia obowiązku prawnego kondycję finansową podmiotów, mające prawo kontrolować, dokonywać zatrzymania podejrzanych transakcji, a mimo to dochodzi do sytuacji, w której po zaledwie kilku miesiącach funkcjonowania firm, które wymieniłem, skutki z punktu widzenia rynku finansowego są takie, że ktoś, kto wcześniej wielokrotnie był karany, wyprowadza 700 mln zł z polskiego rynku finansowego. Odwołałem się do konkretnego przykładu, ale moje pytanie dotyczy tej rekomendacji, która jest zapisana na końcu raportu. Jakie są oczekiwania MSW, jeśli chodzi o wypracowanie modelu niepowielania zadań czy wzmocnienia współpracy, np. w stosunku do Ministerstwa Finansów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze posłowie chętni do zabrania głosu? Pan poseł Rzońca. Ktoś jeszcze? Dziękuję, zamykam listę. Panie pośle, proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanRzońca">Krótko chciałem zapytać pana komendanta Policji, jak tłumaczy sobie, ale pewnie i innym, także w resorcie, informację, która znajduje się w raporcie. Zacytuję ją – to jest ocena Ośrodka Badania Opinii Społecznej dotycząca działalności Policji. Napisano, że w porównaniu z poprzednim rokiem odsetek dobrych ocen działalności Policji zmniejszył się o 11 punktów procentowych, natomiast odsetek złych wzrósł o 7 punktów procentowych. Sam się zastanawiam, co takiego mogło się wydarzyć, skąd taki spadek? Nie mam na to pytanie odpowiedzi ani podejrzeń, tylko prosiłbym o autoanalizę tej sytuacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, proszę o ustosunkowanie się do pytań. Oczywiście proszę swobodnie dzielić się głosem ze współpracownikami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinJabłoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wspólnymi siłami spróbujemy odpowiedzieć na maksymalnie dużą liczbę pytań. Jeśli odpowiedzi nie byłyby wyczerpujące, to oczywiście jesteśmy gotowi je uzupełnić także na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarcinJabłoński">Pierwsze pytanie zadawał pan poseł Kaczmarek. W pierwszej kolejności pan poseł pytał o kontynuację czy dokończenie prac związanych ze zmianami w Policji, w KGP, w CBŚ. Jeżeli chodzi o przepisy dotyczące CBŚ, to chcę powiedzieć, że jesteśmy w trakcie prac nad założeniami do tej ustawy. Nie zostaliśmy zwolnieni ze sporządzenia szczegółowych założeń do tej ustawy, stąd też prace trwały dłużej niż być może oczekiwano. Odpowiem na to pytanie, że prace są w toku, mamy świadomość ich wielkiego znaczenia, stąd też nie określając wprost terminów, na które nie do końca ma wpływ MSW, bo jest to skomplikowany proces, chcę powiedzieć, że bez zbędnej zwłoki będziemy starali się skutecznie przeprowadzić ten proces legislacyjny. Nie jest to bardzo precyzyjna odpowiedź, ale jak powiedziałem, nie na wszystko MSW ma wpływ, choć w kontekście raportu za 2012 r. na tym etapie wydaje mi się to wystarczającą informacją.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o dane dotyczące przestępczości narkotykowej, liczby laboratoriów, to o ich przedstawienie poproszę panów komendantów. To samo dotyczy zespołów zajmujących się przestępczością wokół imprez sportowych. Pan poseł Jaworski pytał o zróżnicowanie regionalne w kontekście danych wynikających z raportu, konkretnie o województwo pomorskie. Rzeczywiście w samym raporcie takiego szczegółowego podziału nie ma, natomiast – jak rozumiem – pan komendant będzie w stanie podjąć próbę odpowiedzi na postawione przez pana posła pytania.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MarcinJabłoński">Pan przewodniczący pytał o Child Alert. Jesteśmy przekonani, że uda nam się uruchomić ten system zgodnie z założeniami i planem w listopadzie tego roku. Wszystko jest przygotowane, cała infrastruktura, oprzyrządowanie – widziałem, dotykałem, więc mam nadzieję, że niedługo pan komendant będzie w stanie podać datę zakończenia tego procesu. Także informacje w tej sprawie są jak najbardziej uspokajające, pozytywne.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MarcinJabłoński">Jeżeli chodzi o urządzenia elektroniczne i skuteczność postępowań w tym zakresie, to także poproszę o odpowiedź panów komendantów.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MarcinJabłoński">Pan poseł Polaczek pytał o sprawy dotyczące współdziałania różnego rodzaju instytucji ze względu na może nie tyle rozmycie kompetencyjne, a raczej bariery, jakie napotykamy. Chcę powiedzieć, że w trakcie prac nad programem przeciwdziałania przestępczości gospodarczej odbyliśmy bardzo wiele spotkań warsztatowych z MF, z przedstawicielami prokuratury i innych instytucji, w tym także oczywiście Policji, CBŚ, i próbowaliśmy opisać bariery, jakie napotykamy, po to, by poprzez ten program poszukać możliwości wspólnego działania i dostępu do różnych informacji, do których nie każda z tych instytucji czy też służb sama może sięgnąć. Bardzo często zajęcie się jakimś problemem, a tym bardziej znalezienie rozwiązania wymaga współdziałania wielu instytucji: Ministerstwa Finansów, Komisji Nadzoru Finansowego, Policji, prokuratury, stąd też ten program będzie diagnozował tego typu problemy, opisywał sposoby ich rozwiązywania i w jakiś sposób odnosił się też do metod, jakie będziemy stosować, aby skutecznie przeciwdziałać tego typu przestępczości. Myślę, że mamy precyzyjną wiedzę o skali tego zjawiska, wyłudzeniach VAT i tym podobnych, stąd właśnie trwają prace nad tym programem. Jeśli chodzi o harmonogram, to ten program powinien być zakończony w tym roku i przedstawiony najpierw Komitetowi Stałemu Rady Ministrów, później Radzie Ministrów, przyjęty i skierowany do stosowania, więc z całą pewnością będzie można przedstawić Wysokiej Komisji także sam dokument, omówić jego założenia, wpisane cele do osiągnięcia i sposoby ich realizacji.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MarcinJabłoński">Ułatwienia? Nie wiem, czy zrozumiałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Panie ministrze, podczas różnych posiedzeń Komisji Spraw Wewnętrznych zajmowaliśmy się tematyką związaną z osobami zaginionymi i w trakcie dyskusji pojawiała się m.in. potrzeba wprowadzenia kilku zmian w ustawie o Policji. Chodzi m.in. o możliwość wykorzystywania profili DNA w takich sprawach i ja odnalazłem w raporcie na stronie 354 informację o tym, że państwo już macie wypracowany razem z KGP projekt ustawy w tej sprawie. A zadałem to pytanie, bo jeśli są jakieś kłopoty natury formalnej, które np. skutkowałyby tym, że ten projekt trafi do nas dopiero za kilka miesięcy czy też w późniejszym okresie, to my chętnie jako Komisja pana ministra i pana komendanta wspomożemy. Jesteśmy w stanie przejąć wypracowane przez państwa rozwiązania, służymy naszą pomocą i podejmiemy w tym zakresie inicjatywę komisyjną, inicjatywę legislacyjną. Stąd moje pytanie – po prostu znalazłem w raporcie informację o tym, że państwo macie już przygotowaną propozycję rozwiązań prawnych w tym obszarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarcinJabłoński">Absolutnie nie kwestionuję. Niestety nie miałem zaszczytu wziąć udziału w posiedzeniu Komisji na początku roku, stąd też nie mam takiej wiedzy historycznej, natomiast wspominałem o problemie jako takim. Oczywiście mamy świadomość, że warto było zaakcentować także kwestię poszukiwania osób zaginionych, choć może nie do końca precyzyjnie o tym wspomniałem, przedstawiając informację, ale dopowiem, że 15 kwietnia 2013 r. decyzją Komendanta Głównego Policji zostało powołane Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych KGP. To centrum działa w ramach Wydziału Poszukiwań i Identyfikacji Osób Biura Służby Kryminalnej i oczywiście skupia funkcjonariuszy o odpowiednich kwalifikacjach, doświadczeniu, kompetencjach. Jeśli zaś chodzi o zmiany przepisów, a zwłaszcza o przychylność i wolę współpracy, współdziałania i poparcia ze strony Komisji, to wyrażam podziękowanie. Jeśli będzie taka potrzeba, to niezwłocznie zwrócimy się do Wysokiej Komisji o współpracę w tym zakresie. Możemy się zobowiązać, iż…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekDziałoszyński">Chciałbym powiedzieć, że te przepisy, szczególnie dotyczące zmian…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MarcinJabłoński">Za chwilę oddam panu głos, panie komendancie, tylko jeszcze odniosę się do wypowiedzi pana posła Rzońcy, który podawał dane niekorespondujące z tymi prezentowanymi przeze mnie, więc albo coś źle zrozumiałem, albo nie usłyszałem, jakie jest ich źródło. Wydaje mi się, że ja nazywałem instytuty, które prowadziły te badania, podawałem daty i to, skąd te przywoływane przeze mnie parametry się biorą, więc trudno mi się do tego odnieść, bo widzę tu zasadniczą sprzeczność. Jeśli pan komendant ma taką wiedzę i będzie mógł to skomentować, to bardzo proszę. Przystąpmy zatem do informacji uzupełniających Komendanta Głównego Policji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TomaszKaczmarek">Panie przewodniczący, jeśli można, to chciałbym jeszcze…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarekWójcik">Panie pośle, myślę, że mogą być jeszcze pytania po wypowiedzi pana komendanta, w związku z czym zostawmy sobie na koniec taką możliwość. Panie generale, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekDziałoszyński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, w uzupełnieniu wypowiedzi pana ministra, odpowiadając na pytanie pana posła Kaczmarka o reorganizację KGP, chcę powiedzieć, że ta reorganizacja się odbyła i jest procesem wdrożonym, oprócz części dotyczącej samego CBŚ. Przypomnę, że jest procedowany zapis zmian w ustawie o Policji i w innych ustawach, dotyczący wyłączenia CBŚ. Myślę, że zbliżamy się już do finału tego procesu, jeśli chodzi o KGP i ministerstwo, mamy uzgodnione przepisy w tym zakresie. Przypomnę, że sama reorganizacja KGP polegała na ograniczeniu liczby biur z 18 do 12 i to się odbyło. W wyniku tych działań zredukowaliśmy samą komendę główną o 140 etatów, które przesunęliśmy do innych struktur, w tym do CBŚ. Do samego CBŚ trafiło ponad 90 funkcjonariuszy i kilkudziesięciu pracowników cywilnych. W międzyczasie w samej strukturze CBŚ nastąpiły drobne zmiany organizacyjne, w miejsce kilku wydziałów utworzono zarządy i wystandaryzowano strukturę wszystkich zarządów. Dzisiaj CBŚ ma bardzo wystandaryzowaną strukturę w każdym województwie, jest tam zarząd składający się z odpowiedniej liczby wydziałów. Oczywiście pozostała jeszcze ostatnia kwestia – wyłączenie CBŚ – ale MSW proceduje już sam zapis zmiany ustawy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekDziałoszyński">Jeżeli chodzi o zespoły ds. zwalczania przestępczości zorganizowanej pseudokibiców, to one powstały przed 2011 r., a decyzje w tej sprawie zapadały jeszcze w 2010 r. Nie było pomysłów likwidacji tych zespołów, one w dalszym ciągu funkcjonują. To jest struktura, która stanowi uzupełnienie pracy wszystkich struktur policyjnych dotyczących zwalczania przestępczości pseudokibiców, a jej szczególny charakter ujawnia się wtedy, kiedy ta przestępczość przybiera charakter przestępczości zorganizowanej. Oczywiście dysponujemy też pełnymi wynikami prac tych grup operacyjno-dochodzeniowych, powołanych na szczeblu komend wojewódzkich, z uzupełnieniem CBŚ.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekDziałoszyński">Padło pytanie o laboratoria amfetaminy, które zlikwidowało CBŚ. W 2012 r. takich laboratoriów CBŚ zlikwidowało 15, natomiast w tym roku, do sierpnia już 13.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekDziałoszyński">Jeśli chodzi o pytanie pana posła dotyczące kwestii poczucia bezpieczeństwa w rozbiciu na województwa, to rzeczywiście CBOS takiego rozgraniczenia nie czyni w swoich badaniach, ale dysponujemy także Polskim Badaniem Przestępczości, gdzie takie rozgraniczenie jest. Zresztą traktujemy to jako jeden z bardzo zasadniczych elementów oceny pracy poszczególnych garnizonów – właśnie ten element miękki badań społecznych – i jeżeli chodzi o pana garnizon, to oczywiście takie dane możemy przekazać. One zamieszczane są także na stronie komendy głównej. Poczucie bezpieczeństwa w garnizonie pomorskim osiąga poziom 83,2%, czyli powyżej średniej krajowej, bo ta wynosi 75,5%.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarekDziałoszyński">Pan przewodniczący pytał o sprzęt, który loguje się w internecie, jakie są możliwości odnajdywania takiego sprzętu i ścigania ewentualnych sprawców. Wachlarz możliwości jest oczywiście dość szeroki. Policja dysponuje sprzętem, który pozwala skutecznie poszukiwać i identyfikować, aczkolwiek napotykamy pewne utrudnienia, dlatego że mogą być zmieniane numery IP sprzętu, numery identyfikacyjne, różne karty, różne sieci, czasami ten sprzęt wyjeżdża za granicę, w związku z tym to nie jest układ zerojedynkowy, że jak mamy dane, to na pewno odzyskamy sprzęt. Natomiast podejmujemy takie działania, mamy możliwości techniczne. Przy tej okazji przypomnę tylko dyskusję na temat uprawnień Policji, możliwości dostępu do różnego rodzaju danych, także telekomunikacyjnych, ale też innych i w związku z tym bardzo bym prosił państwa posłów, aby pamiętali o tym pytaniu i mojej odpowiedzi, bo jak mamy uprawnienia, które pozwalają nam skutecznie uzyskiwać od operatorów tego typu informacje, to oczywiście nasze możliwości ustaleń są o wiele lepsze. Im bardziej będziemy mieli to utrudnione, tym trudniej będzie zadowolić tych, którzy są pokrzywdzeni przestępstwami.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MarekDziałoszyński">Pan poseł Rzońca pytał, jak tłumaczę spadek o 11 punktów procentowych w badaniu dotyczącym oceny działalności Policji. Przypomnę, że te badania robione są dwa razy w roku, w marcu i wrześniu. Mogę poinformować państwa, że już we wrześniowym badaniu nastąpił wzrost pozytywnych ocen o 9 punktów procentowych, czyli do tych 11 punktów nadrobiliśmy 9. Marzec 2013 r. to okres, w którym chyba poziom dobrego samopoczucia respondentów był ogólnie niski, bo straciły właściwie wszystkie instytucje, które podlegały badaniu. Dla przykładu mogę powiedzieć, że w tamtym czasie np. TVN odnotował spadek o 5 punktów, telewizja publiczna o 4 punkty, wojsko o 14 punktów, w związku z tym byliśmy w tej grupie, na którą przełożyło się złe samopoczucie obywateli i w związku z tym gorsze oceny instytucji publicznych. Odzyskujemy teraz ten poziom zaufania i jak powiedziałem, ostatnie, aktualne badania – z 12 września – pokazują, że poziom zaufania do Policji wzrósł do 66%, czyli zbliżył się znowu do średniej z ostatnich kilku lat.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MarekDziałoszyński">Panie przewodniczący, to tyle moich uzupełnień, jeśli będą jeszcze jakieś pytania, to oczywiście jesteśmy do dyspozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekWójcik">Pan poseł Kaczmarek sygnalizował chęć zabrania głosu, więc proszę bardzo. Zatem jako pierwszy pan poseł Kaczmarek, potem pan poseł Lassota, pan poseł Kotliński i pan poseł Jaworski. Rozumiem, że to już wszyscy chętni do zabrania głosu, zamykam listę. Panie pośle, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TomaszKaczmarek">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, mimo wszystko swoje pytanie, jak mantrę, ponownie skieruję do pana i pana wiedzę historyczną w zakresie prac Komisji Spraw Wewnętrznych wzbogacę. Ponad rok temu Komisja zebrała się na posiedzeniu w KGP i już wtedy pan komendant był przygotowany do zaprezentowania nam pomysłów, w jaki sposób wyodrębnić CBŚ ze struktur KGP. Upłynęło naprawdę masę czasu od tego posiedzenia, więc oczekiwałbym jednak od pana ministra wyznaczenia jakiejś konkretnej daty, kiedy moglibyśmy się tym ważnym tematem zająć. A przypomnę, że klub PiS w związku z reformą CBŚ złożył do pani marszałek projekt nowelizujący ustawę o Policji, a rozwiązania w nim zaproponowane są bardzo zbieżne z prezentowanymi przez komendanta głównego, poza trzema elementami, czyli wyodrębnienie CBŚ z niezależnym finansowaniem, niezależną logistyką i niezależnymi kadrami. Dwa lata temu pana poprzednik, minister Jacek Cichocki zapowiadał bardzo głośno tę wielką reformę KGP, CBŚ. Mijają 2 lata, a tak naprawdę pan nas dalej karmi tylko i wyłącznie papką medialną, z której kompletnie nic nie wynika. Oczekiwałbym więc od pana wyznaczenia jakiegoś konkretnego terminu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Pan poseł Lassota.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JózefLassota">Dziękuję bardzo. Odniosę się do trzech spraw. Pierwsza – pan komendant powiedział o tym, że potrzebuje narzędzi do ścigania różnego rodzaju przestępstw, szczególnie związanych z internetem. Zabieram głos w tej sprawie, dlatego że kiedyś była przesłana prośba o opinię dotyczącą zmiany w ustawie o Policji w zakresie dopuszczania metod operacyjnych w przypadku pornografii dziecięcej i pedofilii. Opinia była taka, że komenda tego nie potrzebuje, bo świetnie sobie radzi bez tych metod. Ale o tym tylko na marginesie, nawiązując do tego, co powiedział pan komendant. Mam jeszcze dwa pytania. Jedno dotyczy sprawy nielegalnych fabryk papierosów, nielegalnej produkcji papierosów. Co chwila otrzymujemy informacje medialne, że gdzieś tam znowu coś takiego wykryto itd., ale wydaje się, że straty budżetu państwa z tytułu tej nielegalnej produkcji są tak duże, że być może należałoby wystąpić ze zmianą legislacyjną, która zwiększałaby represyjność wobec tego rodzaju procederu, bo dzisiaj wszyscy nielegalni producenci, którzy zbijają kokosy na takiej produkcji, śmieją się, kiedy mają zapłacić kilka czy kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. I trzecia sprawa wynika z rozmów z funkcjonariuszami, również z CBŚ, którzy zwracają uwagę na to, że kiedy przychodzi do przydzielenia nagród, to nie są nagradzani ci, którzy naprawdę coś robią, działają operacyjnie, wychwytują różne sprawy, tylko przeważnie ci, którzy siedzą za biurkiem. Rozumiem, że może to być tylko ich odczucie, ale chyba coś w tym jest, skoro to się powtarza. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Pan poseł Kotliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RomanKotliński">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam dwa pytania. Jak się układa współpraca organów ścigania z kościelnymi osobami prawnymi? Myślę o przypadkach śledztw prowadzonych wobec osób duchownych. Czy śledczy napotykają jakieś trudności w przesłuchiwaniu tych osób, czy kurie, zakony współpracują z organami ścigania w tych kwestiach? I drugie pytanie: ilu kapelanów pracuje w Policji? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Pan poseł Jaworski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejJaworski">Chciałbym prosić, aby informacje dotyczące Pomorza przesłać w formie pisemnej, jakby panowie mogli, bo bardzo mnie to interesuje, bądź w postaci dokumentu wydrukowanego. To jest moja gorąca prośba. Ale mam jeszcze jedno pytanie. Nie znalazłem tego w raporcie, choć być może jest tam o tym mowa – chodzi o kwestię dotyczącą szkalowania w internecie, bo to zjawisko narasta, coraz więcej osób mówi o tym, że ma problemy ze znalezieniem, z dotarciem do osoby pomawiającej. Dotyczy to zarówno osób fizycznych, jak i firm. Mniej więcej trzy miesiące temu słyszeliśmy o dużych ułatwieniach, jeżeli chodzi o możliwość pozyskiwania dzięki Policji numeru IP osób, które tego typu przestępstwa popełniają. Próbowałem znaleźć na stronie internetowej KGP, czy w poszczególnych jednostkach są komórki, które by pomagały w tego typu przestępstwach, ale nie mogłem tego znaleźć. Czy w związku z tym macie państwo jakieś plany dotyczące lepszej możliwości komunikacji z konkretną jednostką Policji, która mogłaby w tym pomóc, żeby nie było tak, że pisze się do jednej komendy, a później te pisma gdzieś krążą? Wydaje mi się, że odnalezienie takiego adresu IP jest dla jednostki wyspecjalizowanej łatwe i szybko można to zrobić, więc jeśli taka pomoc byłaby udzielana przez Policję, to myślę, że wiele osób by na tym skorzystało. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarcinJabłoński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o pytania pana posła Kaczmarka, to proponuję, by może bardziej bezpośrednio odnieść je do zasadniczego tematu dzisiejszego posiedzenia Komisji, czyli sprawozdania za rok 2012, i poprzestać na tym, że przekażę informację z harmonogramem prognozowanych prac nad koniecznymi zmianami legislacyjnymi. Natomiast chcę zwrócić uwagę na to, że pan komendant także podkreślił tę kwestię, iż wszystkie funkcjonalne zmiany dotyczące KGP już się dokonały. Pozostała sprawa otoczenia prawnego i w związku z tym deklaruję przekazanie Wysokiej Komisji informacji pisemnej. W ten sposób zamknąłbym kwestię poruszoną przez pana posła Kaczmarka.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarcinJabłoński">Jeśli pan komendant będzie chciał skomentować sprawę przeciwdziałania przestępstwom dotyczącym przemocy seksualnej, pedofilii itd., to bardzo proszę, natomiast à propos nielegalnych fabryk papierosów i tego typu problemów, które pan poseł poruszył, chcę powiedzieć, że w programie przeciwdziałania przestępczości gospodarczej właśnie o takich kwestiach jest mowa. Sprawa papierosów, niszczenia maszyn do produkcji papierosów, przepisów prawa pozwalających na podejmowanie szeregu czynności jest właśnie przedmiotem analizy i właśnie w tym dokumencie pojawią się propozycje zmiany przepisów. Będą one dotyczyły także penalizacji pewnych przestępstw, w przypadku których zagrożenie dla potencjalnego przestępcy jest na tyle niewielkie, iż świadomie dokonywane są wybory polegające na popełnianiu takich przestępstw, gdyż prawdopodobne zyski z tego wynikające są nieproporcjonalnie większe niż kary. Ta kwestia jest zatem przedmiotem zainteresowania w trakcie prac nad programem, stąd powtórzę, że konieczne jest współdziałanie MF, KNF, CBŚ, Policji, MSW, prokuratury i innych instytucji mających wiedzę i doświadczenie w zwalczaniu tego typu przestępstw.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarcinJabłoński">Jeśli chodzi o nagrody, to bardzo proszę pana komendanta o ewentualne skomentowanie tej sprawy. To samo dotyczy oceny współpracy z osobami duchownymi, choć myślę, że w naturalny sposób należy założyć, iż wobec prawa wszyscy są równi. Myślę, że także jeżeli chodzi o liczbę kapelanów, to pan komendant spróbuje odpowiedzieć na to pytanie. Bardzo proszę panów komendantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekDziałoszyński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, odpowiadając na pytanie o fabryki papierosów, chcę powiedzieć, że w 2013 r. zostały ujawnione i zlikwidowane 2 takie kompletne fabryki – oczywiście zatrzymano osoby, które tam pracowały i czerpały z tego korzyści – plus 9 wytwórni krajanki tytoniowej. Co do sankcji, które grożą tym osobom, to jest to trochę poza Policją, bo zależy to od woli ustawodawcy.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekDziałoszyński">Czy pojawiają się problemy we współpracy z przedstawicielami Kościoła, jeśli chodzi o prowadzone postępowania? Nie mam sygnałów o występowaniu tego rodzaju problemów, normalnie realizujemy czynności, nie ma mowy o lepszym czy gorszym traktowaniu takich przypadków przez Policję i nic mi o tym nie wiadomo. Jeśli chodzi o śledztwa, to takie prowadzi prokuratura, w związku z tym to tam należałoby ewentualnie kierować pytanie, czy pojawiają się jakieś problemy. W Policji jest 15 kapelanów na etatach cywilnych i 60 na zasadzie wolontariatu. Są także przedstawiciele prawosławia i ewangelik. Są to etaty cywilne i te osoby nie mają żadnych profitów związanych z noszeniem munduru i byciem funkcjonariuszem.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#MarekDziałoszyński">Jeśli chodzi o ustalenia IP, to Policja takie rzeczy oczywiście robi i może robić. Nie ma specjalnie wydzielonych do tego struktur, chociaż już wewnątrz samej Policji są funkcjonariusze specjalizujący się w takich zadaniach, ale to jest robione w ramach prowadzonych postępowań, w związku z tym musi być złożone zawiadomienie o przestępstwie i konieczny jest udział prokuratury i sądu, bo na pewne działania związane z ingerencją w sieci czy też w sprzęt, który należy do ludzi, musimy mieć zgodę prokuratury.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#MarekDziałoszyński">Ostatnia rzecz to wynagradzanie funkcjonariuszy. Panie pośle, jestem przekonany, że w Policji funkcjonuje dobry system motywacyjny. Ten system motywacyjny sprowadza się do kilku elementów – bo mówimy o wymiarze materialnym, a także niematerialnym – ale jeśli chodzi o nagrody finansowe, to pieniądze dedykowane są do przełożonych właściwych w sprawach osobowych, czyli bezpośrednich przełożonych osobowych funkcjonariuszy. Oni mają środki, które w większości przypadków trafiają do funkcjonariuszy w ramach regulaminów funkcjonujących w jednostkach, uzgodnionych ze związkami zawodowymi, i ja nie widzę tutaj żadnego pola do nadużyć. Nawet dzisiaj miałem przyjemność wyróżnić ponad 30 policjantów CBŚ, którzy przyjechali z Polski i są pracownikami wykonawczymi. System motywowania kadry kierowniczej jest ustawiony trochę inaczej, mamy to zorganizowane w systemie kwartalnym, kiedy oceniamy kwartalnie przełożonego i jednostkę, natomiast na bieżąco reagujemy tam, gdzie policjanci wykonują jakieś ważne, efektywne czynności i na wniosek bezpośrednich przełożonych ich wynagradzamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie, panie ministrze, panie generale, bardzo dziękuję za przedstawienie informacji i odpowiedzi na pytania posłów.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>