text_structure.xml 19.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, witam na posiedzeniu Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam serdecznie pana ministra Jabłońskiego oraz pana senatora, który uzasadni jeden z projektów, jakimi w dniu dzisiejszym będziemy się zajmowali. Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje trzy punkty. Pierwszy z nich to pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 387). Według porządku dziennego przedstawić uzasadnienie miał inny senator, ale rozumiem, że pan uzasadni projekt ustawy. Oddaję panu senatorowi głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanRulewski">Dziękuję za udzielenie mi głosu w pierwszej kolejności. Przejdę od razu do rzeczy. Reprezentuję w zastępstwie pana przewodniczącego Seweryńskiego. Mam jego upoważnienie, aby w krótkiej formie przedstawić cel pierwszego punktu obrad Komisji. Jest nim implementacja do przepisów prawa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w zakresie ustawy o Policji i innych ustaw. Podstawą do implementacji jest orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który badał zgodność z konstytucją uprawnień urlopowych, do czasu wolnego oraz w przypadku ich niewykorzystania do stosownego ekwiwalentu. Trybunał dość precyzyjnie powołuje się na zasady sprawiedliwości społecznej, zaufania obywatela do państwa oraz art. 66 Konstytucji. Uznał on, że prawo do urlopu nie może być ograniczone, tak jak było do tej pory, liczbą lat oraz zakresem jego stosowania – nie dłuższym niż trzy lata. Innymi słowy, przykładowo, jeśli funkcjonariusz Policji nie wykorzystał urlopu w czasie czterech lat, to tracił częściowo uprawnienie do ekwiwalentu. Trybunał uznał, że to prawo nie podlega ograniczeniu i musi być przestrzegane bezwzględnie. Zniósł cezurę 3 lat.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanRulewski">Trybunał uznał, że ekwiwalent z tytułu niewykorzystania urlopu odnosi się zarówno do obecnych funkcjonariuszy, jak i tych, którzy z różnych powodów rozstali się ze służbą, a nawet tych, którzy zostali zwolnieni. To prawo musi być interpretowane jednakowo. Sankcje z tytułu zwolnienia czy też czas miniony, nie zwalniają pracodawcy od obowiązku łożenia na pracowników – przyznania świadczenia lub ekwiwalentu. Jeśli ma to miejsce obecnie, w trakcie służby funkcjonariusza, dotyczy przyznania mu czasu wolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanRulewski">Mówiąc poglądowo, Trybunał Konstytucyjny przybliżył zasady służby Policji do zwykłej pracy. Senat również musiał wziąć pod uwagę dyrektywę europejską w zakresie praw socjalnych, która w sposób identyczny interpretuje te sprawy. Senat rozciągnął oświadczenie Trybunału Konstytucyjnego, które dotyczyło Policji, na pozostałe służby mundurowe, a więc Straż Pożarną, UOP. Z tego powodu ta ustawa jest tak obszerna. Co do zasady, dotyczy ona jednak tylko trzech instytucji. Przypominam, że ustawa odnosi się do urlopu, ekwiwalentu oraz czasu wolnego za ponadnormatywny czas służby powyżej 40 godzin.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanRulewski">Jeśli chodzi o opinie, to są zgodne. W trakcie procesu opiniowania również związek zawodowy policjantów zgadzał się z nimi. Zgłaszano zastrzeżenia odnośnie do retroaktywności działania orzeczenia. Senat stanął na stanowisku, że to uprawnienie powinno obejmować wcześniejszy czas służby. Jeśli chodzi o nakłady, które będą dotyczyły sfery budżetowej, to nie można ich dokładnie określić. Nie wiadomo, ile osób będzie chciało korzystać z ekwiwalentu, a ile z czasu wolnego. Szacuje się, że koszty nie przekroczą 50 mln zł. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, czy mógłbym prosić o przedstawienie stanowiska odnośnie do projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinJabłoński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Minister Spraw Wewnętrznych został upoważniony do przedstawienia stanowiska rządu. Pragnę poinformować Wysoką Komisję, iż wcześniej przedstawione stanowisko rządu, które jest wyrazem pełnego zrozumienia inicjatywy Senatu i jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego, nadal obowiązuje. Chcę je tylko podtrzymać i potwierdzić oraz poinformować Wysoką Komisję, iż rząd z pełnym zrozumieniem odnosi się do konieczności wprowadzenia zmian wynikających z wyroku Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarcinJabłoński">Z pełnym zrozumieniem przyjmuję fakt, iż projektowana przez Senat ustawa zmierza do zapewnienia jednolitości rozwiązań dotyczących służb mundurowych w prawie krajowym, z gwarancjami wynikającym z przepisów prawa europejskiego. Co do istoty zgodna jest ona z szeroko pojmowaną zasadą sprawiedliwości społecznej. Rada Ministrów z aprobatą przyjmuje rozwiązania zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proponuję powołanie podkomisji do spraw tego projektu. Rozumiem, że jest zgoda odnośnie do takiego trybu procedowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaŁybacka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Zamykam pierwsze czytanie. Nie ma wysłuchania publicznego w sprawie tego projektu, nie było takich wniosków. Przystępujemy do pracy po pierwszym czytaniu. Chciałbym zaproponować powołanie podkomisji do spraw tego projektu. Myślę, że nie jest zbyt skomplikowany, ale wymaga swobodnej dyskusji podczas posiedzenia podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami chciałbym zaproponować parytet, jeśli chodzi o podkomisję. Skład podkomisji będzie jedenastoosobowy. Chcielibyśmy zagwarantować w nim miejsca wszystkim klubom oraz uwzględnić podział pomiędzy klubami koalicyjnymi i opozycyjnymi. Proponuję następujący parytet: Platforma Obywatelska 5 miejsc, PiS 2 miejsca, SLD 1 miejsce, Ruch Palikota 1 miejsce, PSL 1 miejsce, Solidarna Polska 1 miejsce. Dzięki takiemu parytetowi wszystkie kluby mają możliwość wysłania swoich reprezentantów do pracy nad projektami ustaw. Czy pan minister Sasin chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekSasin">Panie przewodniczący, proponowałbym, aby przy ustalaniu składu podkomisji nie używać sformułowania, że odzwierciedla pewne parytety klubów parlamentarnych. Pięć miejsc dla Platformy Obywatelskiej i dwa dla Prawa i Sprawiedliwości to nie są parytety.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, rozumiem. Chciałbym przypomnieć tę zasadę, o której wszyscy rozmawialiśmy. Wszystkim nam bardzo zależy, aby każdy klub miał swoich przedstawicieli w podkomisji. Chcielibyśmy, aby większość, która występuje w Sejmie również była odzwierciedlona w składzie. Z tego powodu od dłuższego czasu proponujemy taki rozmiar podkomisji i taki udział członków z poszczególnych klubów. Oznacza to tak naprawdę większe obciążenie pracą Klubu Platformy Obywatelskiej, który w przypadku tego typu podkomisji jest trochę nadreprezentowany.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekWójcik">Rozumiem, że propozycja została zaakceptowana. W imieniu Klubu Platformy Obywatelskiej zgłaszam następujące osoby: panią przewodniczącą Bublewicz, pana posła Wardzałę, panią poseł Zakrzewską, panią poseł Nemś, pana posła Papke. W uzgodnieniu z koalicjantem w imieniu Polskiego Stronnictwa Ludowego chciałem zaproponować panią poseł Ozgę. Wiem, że wyraziła na to zgodę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MarekWójcik">Czy mogę prosić o zgłaszanie kandydatów z innych klubów? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JacekSasin">W imieniu Klubu Prawa i Sprawiedliwości chciałem głosić pana przewodniczącego Zielińskiego, który wyraził zgodę podczas rozmowy telefonicznej oraz siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszWoźniak">Solidarna Polska – Tadeusz Woźniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Tak jest, Tadeusz Woźniak. Głos ma pani profesor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KrystynaŁybacka">Niestety moja koleżanka i kolega są nieobecni. Nie mogę ich wytypować ze względu na ich nieobecność i w tej sytuacji zgłaszam swoją osobę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Spróbujemy się skontaktować z panem posłem Penkalskim z Ruchu Palikota. Chciałbym zgłosić go do składu podkomisji, został o tym poinformowany, więc myślę, że nie będzie to duży problem.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Podkomisja została powołana. Po posiedzeniu Komisji proszę o ukonstytuowanie się jej tu, na miejscu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekWójcik">Przystępujemy do rozpatrzenia kolejnego punktu porządku dziennego Komisji. Jest to dyskusja nad propozycją inicjatywy ustawodawczej w sprawie nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców. To drobna zmiana, ale jej konieczność dostrzegło Biuro Legislacyjne. W związku z powyższym bardzo proszę pana mecenasa o uzasadnienie potrzeby podjęcia tej inicjatywy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SławomirOsuch">Zmiana, jeśli chodzi o ustawę o transporcie drogowym oraz ustawę o czasie pracy kierowców sprowadzałaby się do zmiany jednego z przepisów w art. 1. Nadmieniam, że ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawa o czasie pracy kierowców zawiera vacatio legis i wejdzie w życie w dniu 15 sierpnia br. Z tego powodu zasadne byłoby w ramach czyszczenia systemu prawa uchylenie zmiany. Przepis, który znalazł się w art. 1 pkt 40 ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców został jednocześnie zmieniony w ustawie o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, która weszła w życie w dniu 5 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SławomirOsuch">Z uwagi na terminy wejścia w życie tych ustaw, zmiana, jaka ma wejść w życie w dniu 15 sierpnia br. na mocy ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców, mówiąc kolokwialnie „nakryje” wprowadzoną zmianę, która jest rozwiązaniem docelowym w ustawie o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Z tego powodu wskazane jest uchylenie art. 1 pkt 40, aby zachować zmianę, która weszła w życie w dniu 5 czerwca w związku z przepisami ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo, panie mecenasie. Proszę o zaprzestanie rozmów. Za chwilę zakończymy posiedzenie i wtedy będą mogli państwo omówić swobodnie wszystkie interesujące państwa sprawy. Panie ministrze, chciałbym pana prosić o stanowisko w sprawie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarcinJabłoński">Chcę powiedzieć, że ta propozycja jest dla nas zrozumiała, jest trafnym spostrzeżeniem kolidujących ze sobą przepisów, które mogłyby przynieść niekorzystne skutki. Z zadowoleniem odnosimy się do tej propozycji zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. W takim razie przystępujemy do podjęcia inicjatywy ustawodawczej w tym zakresie. Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekWójcik">Na wnioskodawcę projektu w imieniu Komisji chciałbym zgłosić pana posła Edwarda Siarkę. Uzgodniłem to z panem posłem i wyraził zgodę, aby reprezentować Komisję w pracach nad tym projektem, jako przedstawiciel wnioskodawców. Nie słyszę więcej zgłoszeń. Informuję, iż będziemy pracowali nad tym projektem prawdopodobnie bardzo szybko. Planujemy pierwsze czytanie tego projektu o godz. 8.30 w dniu 10 lipca br. Związane jest to z czasem, w jakim projekt powinien wejść w życie, aby uchwycić przepisy, których dotyczy proponowana zmiana, w okresie vacatio legis. Dziękuję. Rozpatrzyliśmy drugi punkt posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MarekWójcik">Przystępujemy do rozpatrzenia trzeciego punktu porządku dziennego. Szanowni państwo, przystępujemy do rozpatrzenia projektu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2013 r. Ten projekt został państwu dostarczony przez sekretariat. Starałem się zaproponować w tym projekcie pewne propozycje wynikające z kontynuacji tematów, jakimi się zajmowaliśmy oraz uwzględnić tematy, które wyniknęły na przełomie ostatnich miesięcy. Są to między innymi kwestie związane z powołaniem pełnomocnika do spraw równego statusu w służbach mundurowych, z pracą nad ustawą przeciwko „wielkiemu bratu” oraz różne inne sprawy.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#MarekWójcik">Chciałbym, aby posłowie mieli możliwość zgłaszania uwag i propozycji do planu pracy Komisji. Zgłosił je pan poseł Dzięcioł i zostały one uwzględnione w dniu wczorajszym przez prezydium Komisji. Przedkładam państwu projekt planu pracy. Do projektu dołączyliśmy również propozycje wizytacji, które powinna przeprowadzić Komisja. W najbliższym czasie planujemy przeprowadzić wizytację, która będzie miała na celu zapoznanie się z przepisami odnoszącymi się do kontroli bezpieczeństwa na Lotnisku Chopina w Warszawie. Jak państwo wiedzą, pojawiły się pewne kontrowersje związane z przejęciem odpowiedzialności za kwestie bezpieczeństwa na lotnisku przez jedną z prywatnych firm. Myślę, że Komisja powinna zająć się tą kwestią. Rozpoczęliśmy już rozmowy ze Strażą Graniczną i dyrekcją portu, aby zorganizować tę wizytację.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MarekWójcik">Jeśli mają państwo uwagi odnośnie do planu pracy, to proszę o ich zgłaszanie. Nie słyszę uwag, w związku z tym plan pracy został przyjęty. Dziękuję państwu bardzo. Panie pośle… prosiłem. Zrobię dla pana wyjątek, proszę zabrać głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławPięta">Bardzo dziękuję. Słuchałem tego, o czym mówi pan przewodniczący. Czy mógłby pan nakreślić sens powołania pełnomocnika do spraw równego statusu… Co to jest za pomysł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekWójcik">Nie ja powołałem pełnomocnika, zrobił to Minister Spraw Wewnętrznych. Uważam, że powinniśmy mieć możliwość spotkania się z tym pełnomocnikiem, aby z nim porozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławPięta">Panie przewodniczący, szkoda na to czasu, to przecież są głupstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekWójcik">Panie pośle, czy składa pan formalny wniosek o wykreślenie tego punktu z planu pracy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławPięta">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Przeprowadzimy głosowanie. Kto jest za wykreśleniem tego punktu? (1) Panie Jacku, proszę o policzenie głosów. Kto jest przeciw? (9) Kto się wstrzymał? (3)</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Propozycja pana posła nie została przyjęta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#StanisławPięta">Bardzo dziękuję, ale i tak go zwolnimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekWójcik">To jest pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławPięta">Nie szkodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Sprawy przewidziane porządkiem obrad zamknęliśmy. Rozumiem, że ma pan propozycję, proszę o przedstawienie się do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JózefPartyka">Józef Partyka, wiceprzewodniczący Zarządu Głównego Związku Zawodowego Policjantów. Nie chciałem burzyć porządku i dlatego nie zgłaszałem się wcześniej, ale chcielibyśmy państwa zainteresować jednym z tematów związanych z procedowaniem ustawy o Policji. Istnieje zagadnienie dotyczące naliczania ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Nalicza się go w przeliczeniu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Przepraszam bardzo, ale dlatego powołaliśmy podkomisję, aby móc się zająć tymi sprawami. Mam prośbę o kontakt z sekretariatem Komisji, który z pewnością poinformuje pana o posiedzeniu podkomisji. Tam będą mogli państwo przedstawić swoje argumenty. To będzie podkomisja, która zajmie się tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JózefPartyka">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to na ręce Komisji złożę w dniu dzisiejszym odpowiednie pismo. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Przekażę to przewodniczącemu podkomisji. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam uwagę formalną, skoro już o tym mówimy. Podobne pismo już do nas wpłynęło ze strony Państwowej Straży Pożarnej, gdzie również dochodzi do nierówności podmiotów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#JózefPartyka">W imieniu wszystkich służb…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MarekWójcik">Tak, wpłynęło niespełna 20 minut temu. Poprosimy również o pana pismo. Liczę na to, że podkomisja zapozna się również ze stanowiskiem związków zawodowych, choć chciałbym podkreślić, iż stanowisko związków załączone do wniosku jest bardzo pozytywne. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji i zapraszam członków podkomisji do ukonstytuowania się.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>