text_structure.xml
26.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Tematem dzisiejszego spotkania jest informacja Ministra Administracji i Cyfryzacji oraz Ministra Spraw Wewnętrznych o stanie prac nad projektem „Zintegrowana, wielousługowa Platforma komunikacyjna Policji z funkcją eUsługi dla obywateli i przedsiębiorców”.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekWójcik">Cieszę się, że na dzisiejszym posiedzeniu są przedstawiciele obu resortów – pan minister Karpiński i pan minister Dmowski. Są również przedstawiciele Policji oraz pan dyrektor reprezentujący Najwyższą Izbę Kontroli. Z informacji, które uzyskałem od panów ministrów, wynika, że jako pierwszy zabierze głos przedstawiciel MAiC – tak panowie uzgodnili. W związku z tym, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo. Informacja Ministra Administracji i Cyfryzacji na temat stanu realizacji projektu „Zintegrowana, wielousługowa Platforma komunikacyjna Policji z funkcją eUsługi dla obywateli i przedsiębiorców” została Wysokiej Komisji przesłana. Opisane są w niej cele projektu eUsługi, to, jakie produkty zostały dostarczone, jakie pracują, a także współpraca z beneficjentem oraz obecny status projektu. Chciałbym tylko na wstępie nadmienić, że projekty w tym zakresie, jak państwo pamiętacie, z 7. osi Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka zostały zamrożone po pierwszym kwartale zeszłego roku przez Komisję Europejską, a w czwartym kwartale zostały odmrożone. Wobec powyższego wiele projektów w tym czasie nie mogło być realizowanych i m.in. ten projekt został dotknięty defektem związanym z postępowaniami prokuratorskimi w zakresie realizacji projektów informatycznych, cyfryzacyjnych. Szkoda, że tak się stało w tym przypadku, gdyż niewiele nas dzieliło od osiągnięcia pełnej funkcjonalności, niemniej część produktów działa, o czym później będzie mowa. Teraz poprosiłbym panią dyrektor Centrum Projektów Informatycznych o krótką informację, ale jak mówiłem, macie państwo ją obszernie przedstawioną w dostarczonym materiale. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę panią dyrektor o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaBoboli">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w uzupełnieniu podam parę faktów z harmonogramu. W maju 2008 r. projekt został zgłoszony przez Policję do realizacji. 18 sierpnia 2008 r. została opublikowana lista projektów indywidualnych 7. osi, gdzie projekt eUsługi znalazł się na liście rezerwowej. Beneficjentem projektu oraz instytucją odpowiedzialną za realizację był Komendant Główny Policji. 23 grudnia 2008 r. została zawarta umowa na przygotowanie projektu między Komendantem Głównym Policji a Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji, a 17 lutego 2009 r. decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji realizacja projektu została powierzona CPI.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AgnieszkaBoboli">Teraz powiem w skrócie o najważniejszych elementach, które zostały w tym czasie zrealizowane. 28 czerwca 2010 r. zostały zakończone dostawy dla Policji infrastruktury sprzętowej na potrzeby realizacji tego projektu. 30 czerwca 2010 r. zakończyły się dostawy 700 sztuk urządzeń wielofunkcyjnych, z których Policja od tamtej chwili korzysta i w pełni ich używa. 31 marca 2011 r. została dostarczona kolejna transza urządzeń wielofunkcyjnych – 140 sztuk. 2 marca 2012 r. dostarczono dla Policji platformę eUsług i później stało się tak, że 5 kwietnia 2012 r. Minister Finansów wstrzymał finansowanie tego projektu, w wyniku czego zabrakło środków i nie można było dokończyć niektórych prac związanych z wdrożeniem, czyli zostały przekazane Policji wszystkie urządzenia i produkty, natomiast rzeczywiście zabrakło pieniędzy na finansowanie. 28 czerwca 2012 r. Minister Rozwoju Regionalnego rozwiązał bez wypowiedzenia porozumienie o dofinansowaniu tego projektu. Pozostałe elementy mają państwo w przekazanej przez nas informacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Dlatego że z informacji, którą uzyskaliśmy, wynika, że Policja nie przejęła tego systemu, prosiłbym pana ministra Dmowskiego albo pana komendanta reprezentującego Policję o wyjaśnienie, dlaczego zaistniała taka sytuacja i jak ten problem zostanie rozwiązany w przyszłości. Koszty zostały poniesione, projekt był realizowany i sytuacja, w której beneficjent tego projektu nie przejmuje, jest po prostu bulwersująca. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RomanDmowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, pan przewodniczący poruszył kilka tematów. Proponuję, żeby na początku pan dyrektor Sipa, dyrektor Biura Łączności Komendy Głównej Policji, przedstawił aktualną sytuację i to, jak na ten projekt patrzy Policja. Jeżeli chodzi o przyszłość projektu, to myślę, że w dalszej części przejdziemy do tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">W takim razie proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzySipa">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, tak jak powiedziała pani dyrektor CPI, Policja przejęła część produktów w skali całego projektu. W tej chwili Policja użytkuje i są wdrożone do produkcji urządzenia wielofunkcyjne. Urządzenia te były zakupione z dwóch oddzielnych umów i w pełni to jest wykorzystywane, podobnie jak część sprzętu, który był objęty umową 2010/CPI dotyczącą rozbudowy systemu obiegu dokumentacji elektronicznej. Czyli częściowo wykorzystujemy sprzęt, którego dotyczy ta umowa, natomiast w całym zakresie ten sprzęt, którego dotyczą dwie umowy związane z zakupem urządzeń wielofunkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzySipa">Dlaczego Policja nie wykorzystuje tego w pełnym zakresie? Generalnie nie są wdrożone do produkcji te moduły, które były przeznaczone do, nazwijmy to, komunikacji elektronicznej, głównie z przedsiębiorcami. A stało się tak dlatego, że w momencie pierwszych odbiorów, które wykonywało CPI…</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JerzySipa">Pragnę tutaj jeszcze wyjaśnić, że Policja w projekcie tym występowała jako doradca, jako siła fachowa, natomiast nie miała możliwości podpisywania dokumentów odbioru, do tego upoważnieni byli pracownicy CPI. I w tym momencie, kiedy po pierwszej fazie testów przedstawiciele poszczególnych biur merytorycznych Policji dokonywali oceny tych produktów i wnosili uwagi, które zostały przyjęte przez dostawcę, niefortunnie doszło do sytuacji, że wstrzymano finansowanie projektu i w zasadzie powrotu do kontynuacji odbiorów nie było. Nie mam pełnej wiedzy, ale na dzień dzisiejszy Policja jest w takiej sytuacji: moduły zostały odebrane, ale częściowo, gdyż występowały tam jeszcze błędy kategorii 3 i 4, które firma powinna poprawić. Powinno to być jeszcze raz zgłoszone do odbioru, ale ten fakt nie miał już miejsca. W związku z tym, żeby dokonać tych formalnych poprawek, należałoby teraz jeszcze wyasygnować kwotę 2500 tys. – 2700 tys. zł, żeby wprowadzić poprawki w tej aplikacji, dokonać ostatecznych odbiorów i dopiero na tej podstawie można byłoby mówić o produkcyjnym wdrożeniu systemu w Policji. Mając tego świadomość, oczywiście występowaliśmy o dofinansowanie, szukaliśmy tych środków, także w Policji. Również CPI występowało do swojego ministra, ale niestety… Jednak nie sposób się dziwić, że w świetle faktów, które dotyczyły projektu, trudno było uzyskać te środki. W związku z tym na początku tego roku spotkaliśmy się z panią dyrektor CPI i rozpoczęliśmy prace nad porozumieniem, które uporządkowałoby ten stan rzeczy, a mianowicie to, co już jest wdrożone, co pracuje, chcemy jak najszybciej protokołem przejąć i to użytkować. Natomiast jeśli chodzi o elementy, które nie zostały do końca odebrane, mamy taki pomysł, aby pilotażowo uruchomić w którejś jednostce te moduły i zobaczyć, czy błędy, które były sygnalizowane przez użytkownika końcowego, są poprawione. Jeśli nie, to są dwa wyjścia. Pierwsze jest takie, że znajdziemy środki i zlecimy firmie, aby te poprawki zostały wykonane. Natomiast drugie rozwiązanie, o wiele trudniejsze, jest takie, że siłami własnymi, czyli zespołem programistów KGP, mając kody źródłowe do tej aplikacji, chcielibyśmy tych przeróbek dokonać i dopiero po pilotażowym wdrożeniu, po uzyskaniu pozytywnej opinii ze wszystkich merytorycznych biur przystąpić do jakiegoś wdrożenia. Tyle mogę powiedzieć dzisiaj, jeżeli chodzi o ten projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Tak, panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RomanDmowski">Chciałbym poszerzyć wypowiedź pana dyrektora i pani dyrektor. Kluczowym momentem, który tak naprawdę przesądził o stanie obecnym tego projektu, jest właśnie kwiecień 2012 r., kiedy zostało wstrzymane finansowanie projektu ze środków europejskich. W praktyce oznaczało to, że z dnia na dzień projekt został pozbawiony jakichkolwiek środków i nie było szansy, aby kontynuować zaplanowane prace. To zamrożenie 7. osi trwało do września 2012 r., ale ponieważ skala, można powiedzieć, prawdopodobnej korupcji, która dotknęła ten projekt, była tak duża, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podjęło ostateczną decyzję o wstrzymaniu jego finansowania. Oznaczało to, że projekt ten całkowicie został pozbawiony źródeł finansowania. I to było główną przyczyną tego, że prace nad dokończeniem wdrożenia systemu zostały zamrożone. Taka sytuacja tak naprawdę trwa do dzisiaj ze względu na to, że nadal toczą się postępowania. Centralne Biuro Antykorupcyjne nadal prowadzi postępowania w tej sprawie. Mam ze sobą informację, którą otrzymałem z CBA. Postępowanie rozpoczęto 12 lipca 2011 r. Generalnie jest to śledztwo w sprawie przyjmowania w okresie od stycznia 2007 r. do 21 lutego 2011 r. korzyści majątkowych wielkiej wartości. W trakcie śledztwa postawiono zarzuty kilkunastu osobom. Z informacji, które otrzymałem kilka dni temu, wynika, że postępowanie przygotowawcze obejmuje kilkadziesiąt postępowań o zamówienia publiczne i ze względu na wielopodmiotowość, wielowątkowość i obszerność materiału planowane jest przedłużenie czasu trwania śledztwa o kolejne trzy miesiące. Obecny termin, który był założony, upływa 7 kwietnia 2013 r., ale zgodnie z posiadaną przeze mnie informacją, ten termin jest niewystarczający i zostanie wydłużony.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#RomanDmowski">Dlaczego to jest ważne? Jeżeli w trakcie postępowania zostaną wykryte bardzo poważne nieprawidłowości, może dojść do sytuacji, kiedy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wystąpi do sądu o unieważnienie umów, które zostały zawarte z naruszeniem przepisów ustawy. O tym wariancie mówi art. 168 ustawy – Prawo zamówień publicznych i to jest główny powód, który powstrzymuje nas przed podjęciem poważnych decyzji związanych z zapewnieniem środków budżetowych na dokończenie tego projektu.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#RomanDmowski">Pan dyrektor wspomniał, że potrzebne jest około 2500 tys. zł na dokończenie prac programistycznych, ale niestety to jeszcze nie wszystko, bo sam roczny koszt utrzymania systemu szacowany jest na około 8500 tys. zł. Poza tym w zestawieniu kosztów przewidziana jest kwota co najmniej 1000 tys. zł na uruchomienie środka zapasowego. Czyli tak naprawdę mówimy o tym, że istnieje konieczność podjęcia decyzji o wydaniu około 12.000 tys. zł. To już nie są małe pieniądze, dlatego MSW wstrzymuje się z podjęciem decyzji o wydatkowaniu takich środków w ramach tego projektu, dopóki nie zostanie wyjaśnione, jak bardzo poważne są zarzuty, i czy nie okaże się, że część umów będzie trzeba na przykład unieważnić. Jednocześnie wydaje się, że można pochwalić działanie Policji, która w ramach swoich własnych środków próbuje jednak ten system w jakimś sensie przystosować i podjąć prace przygotowawcze do uruchomienia go w wersji ostatecznej. Natomiast dopóki nie zostaną zabezpieczone środki na całkowite uruchomienie i utrzymanie tego systemu, to będą podejmowane jedynie działania bardzo pilotażowe, które mogą być przeprowadzone w ramach sił własnych KGP. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Czy na tym etapie ktoś jeszcze ze strony rządowej chciałby zabrać głos? W takim razie proszę chętnych posłów o zgłaszanie się do głosu. Pani przewodnicząca. Czy ktoś jeszcze? Na razie nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MarekWójcik">Pozwolę sobie teraz zadać jedno pytanie. Wspominają panowie o pewnym pilotażu, który chcecie przeprowadzić. Jaki może być okres przeprowadzenia tego pilotażu i po jakim czasie będziemy wiedzieli, jaki jest tak naprawdę stan aplikacji, o których pan mówił, tzn. kiedy możemy się spodziewać wyniku tego pilotażu? Ale to jest jedno z pytań. Pozwoliłem sobie zadać je jako pierwszy, natomiast już teraz oddaję głos pani przewodniczącej Prządce. Jeżeli inni posłowie są chętni, aby zabrać głos, to oczywiście proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#StanisławaPrządka">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, Wysoka Komisjo, myślę, że wszyscy jesteśmy mocno zaniepokojeni, po pierwsze, całą sytuacją, a po drugie faktem, że na ten moment ciągle nie wiemy, kiedy ten projekt zostanie tak naprawdę zakończony i kiedy Policja w pełni będzie mogła korzystać z tego zaproponowanego, zaprojektowanego programu. Mój niepokój wzbudza to, że panuje jakaś powszechna niemoc w tej sprawie i nie wiem, dlaczego tak jest i skąd ona się bierze. W ubiegłym roku zadawałam pytanie panu ministrowi Boniemu właśnie po jego powrocie z Brukseli, gdzie negocjował dla nas nowe warunki. Wtedy rząd przedstawił propozycję wyjścia z zaistniałej sytuacji, która wytworzyła się po ujawnieniu działań korupcyjnych w ministerstwie i kiedy Bruksela postanowiła nam zamrozić 3,4 mld – dokładnie taką kwotę pamiętam – euro?, nie, 3,4 mld zł. Przy tej okazji cały szereg innych projektów także został zamrożony. Działania szeroko pojętej eAdministracji – już nie będę wymieniała poszczególnych programów – także były zawarte w całym pakiecie projektów, których finansowanie zostało wstrzymane, co wywołało ogromną obawę o to, że tych pieniędzy nie dostaniemy. Pan minister nas uspokoił, powiedział, że nasze warunki zostały przyjęte i że środki zostaną odblokowane. Od tego czasu minął ponad rok i nadal słyszymy, że środki na projekt dla Policji naprawdę są zablokowane, a wydaje mi się, że on jest na tyle ważny i istotny, że rząd powinien podjąć intensywne, zdecydowane działania, żeby doprowadzić do finału przynajmniej ten projekt, o którym dzisiaj rozmawiamy. Jeśli czytam w materiale, że potrzebna jest kwota 12.000 tys. zł, że MRR zamroziło możliwość finansowania jakichkolwiek dalszych prac związanych z tym projektem, że komendy wojewódzkie Policji nie mają wiedzy, nie mają u siebie nawet podstawowego sprzętu, podstawowych elementów tego programu, to ja pytam pana, panie ministrze, kiedy ten projekt doczeka się w końcu finałowego rozstrzygnięcia? Kiedy Policja będzie mogła z tego korzystać? Bo myślę, że proces w sprawie korupcji będzie się toczył jeszcze z całą pewnością przez długie lata, i chyba nie powinniśmy czekać z uruchomieniem programu na rozstrzygnięcie tamtych kwestii przez wymiar sprawiedliwości. Dlatego moje pytanie sprowadza się do tego, kiedy ten projekt ruszy i jakie są propozycje i koncepcje sfinansowania tych kwot, o których mówił pan minister i o których czytam w materiałach? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejJaworski">Mam pytanie pośrednio związane z tematem. Jeżeli już ten projekt ruszy, to musi w jakiś sposób funkcjonować, a przedwczoraj jedna z ogólnopolskich gazet podała informację, że jedna z komend Policji nie jest w stanie realizować zgłaszanych spraw, ponieważ nie ma dostępu do internetu. Dlatego chciałem się przy okazji dowiedzieć, jak wygląda ta sytuacja, czy rzeczywiście jest tak, że komendy nie mają połączeń internetowych, nie mogą w ten sposób przyjmować zgłoszeń, czy też jest to przekłamanie dużej ogólnopolskiej gazety? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Nie mam więcej zgłoszeń, w związku z tym proszę stronę rządową o ustosunkowanie się do pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RomanDmowski">Czy może pan dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">Tak, oczywiście, proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzySipa">Szanowna Komisjo, jeśli chodzi o pierwsze pytanie, kiedy ewentualnie Policja może przystąpić do próby uruchomienia produkcyjnego chociażby wersji ograniczonej tego projektu, to powiem tak: nie jest tajemnicą, że Policja ma dzisiaj wiele bardzo ważnych projektów, o wiele ważniejszych, które musi wykonać w najbliższym okresie, do czego jest terminowo zobligowana. Głównie dotyczy to całego systemu projektów związanych z Schengen – mówię o SIS II, SIS, VIS. Do końca marca mamy czas na wykonanie tego i przeprowadzenie testów. W związku z tym mam zablokowany swój okrojony, bo okrojony zespół programistów, bo wszyscy są zaangażowani tylko i wyłącznie do tych najważniejszych projektów. Z racji presji czasu ci ludzie pracują nawet w weekendy. Kolejny temat to cały pakiet projektów związanych z SIPR, z obsługą telefonu 112, z systemami dziedzinowymi SWD itd. W związku z tym, realnie oceniając, mogę powiedzieć, że do prac, do których mógłbym zaangażować swoich programistów, i do tych testów mógłbym przystąpić pod koniec drugiego kwartału – nie wcześniej – oczywiście pod warunkiem wcześniejszego uregulowania i przekazania samego projektu, dlatego że dzisiaj Policja nie dysponuje kodami źródłowymi, do czego pani dyrektor pewnie się odniesie. Między firmą a CPI jest problem uregulowania tej kwestii. Poza tym jest jeszcze to, o czym wspominał pan minister: nadal nie wiadomo, jak to zostanie rozstrzygnięte. W związku z tym, żeby mój zespół podjął samodzielne prace, muszę dysponować kodami źródłowymi do aplikacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. I jeszcze pozostałe pytania – pani poseł Prządki i pana posła Jaworskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RomanDmowski">Jeżeli chodzi o pytanie zadane przez panią przewodniczącą, to znowu wracamy do kwestii tego, kiedy nastąpią rozstrzygnięcia postępowań prowadzonych przez CBA. Przy czym nie mówimy tu o rozstrzygnięciach, które zapadną na sali sądowej, bo to rzeczywiście może trwać latami, tylko czekamy na zakończenie prac prowadzonych przez CBA. Po zakończeniu tych prac będzie już wiadomo, czy Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zostanie powiadomiony o możliwości popełnienia przestępstwa, bo to on musi rozstrzygnąć, czy istnieją przesłanki, aby unieważnić te umowy. Tak jak wspominałem, przedstawiając informację, planowany termin zakończenia prac prowadzonych przez CBA to kwiecień tego roku, czyli za miesiąc, ale mamy już informację, że prawdopodobnie ten termin zostanie wydłużony o trzy miesiące. Liczymy, że będzie to już ostatnie przesunięcie tego terminu i że będziemy mogli jakby na 100% włączyć się w sprawę zabezpieczenia środków. A to już jest osobny duży problem, który polega na tym, jak w budżecie ministerstwa czy Policji znaleźć w środku roku 12.000 tys. zł. Jak mówię, nie ma co liczyć, że pojawi się finansowanie ze środków unijnych dla tego projektu. Bylibyśmy wręcz niepoważni, gdybyśmy zwrócili się do Komisji Europejskiej o finansowanie, jeżeli już wiadomo, że zostały popełnione jakieś przestępstwa natury korupcyjnej, tak że nie ma najmniejszych szans na przekonanie KE. Jedyna szansa to zdobycie tych środków z budżetu. Mamy ustawę o finansach publicznych, czyli racjonalność wydania tych środków. Dopóki istnieje poważne ryzyko, że te umowy mogą być rozwiązane, to jest to okoliczność bardzo wstrzymująca decyzję o przeznaczeniu na ten cel kolejnych środków budżetowych. Wydaje się, że jedyne, co nam zostało, to poczekać trzy miesiące – miejmy nadzieję – na zakończenie prac, zakończenie postępowań, które prowadzi CBA, i wtedy będziemy mogli podjąć decyzję. Równocześnie prace, które chce podjąć Policja, na pewno znacząco ułatwią podjęcie tej decyzji, bo policjanci dokładnie rozpoznają, jaki jest stan tego oprogramowania. Być może uda się doprecyzować, jakie środki są ostatecznie potrzebne, aby wdrożyć ten system i jakie jeszcze prace trzeba wykonać. To tyle, jeśli chodzi o pytanie pani przewodniczącej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#RomanDmowski">Jeśli chodzi o pytanie trzecie, dotyczące dostępu komisariatów do internetu, to proszę o odpowiedź panów z Policji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzySipa">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jestem zaniepokojony taką informacją, że w komendach wojewódzkich nie ma dostępu do internetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejJaworski">W komendach miejskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JerzySipa">Powiem tak: nie potwierdzam tego faktu. Jeśli gdzieś wystąpiły takie przypadki – możliwe, że coś takiego miało miejsce, ale na pewno nie w 15 – to tylko i wyłącznie dlatego, że gdzieś, powiedzmy, skończyła się dotychczasowa umowa i trwa postępowanie dotyczące kolejnego okresu. Internet jest okiem w głowie wszystkich policjantów, a jak nie ma internetu, to każdy przełożony od razu o tym wie. W związku z tym jestem po prostu zaskoczony tą opinią. Incydentalnie, w skali 300 czy 500 jednostek może się zdarzyć, że danego dnia nawet 10 czy 15 jednostek może nie mieć dostępu do internetu, ale tylko w wyniku awarii czy ewentualnie kolizji terminów w kwestii podpisania stosownych umów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Prosiłbym jeszcze panią dyrektor o zabranie głosu i przedstawienie informacji na temat rozmów w sprawie kodów źródłowych, czyli jakie są możliwe terminy zakończenia tej procedury i przekazania Policji kodów źródłowych do oprogramowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AgnieszkaBoboli">Te kody możemy przekazać w każdej chwili, rozmowy z MSW są zakończone i Policja natychmiast może być właścicielem tych kodów.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekWójcik">W takim razie bardzo się cieszę. Mam nadzieję, że dzięki tej informacji będzie panu dyrektorowi łatwiej te kody faktycznie przejąć i przystąpić wkrótce do sprawdzenia, jak to oprogramowanie wygląda.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekWójcik">Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę zgłoszeń. Szanowni państwo, na czerwiec jest zaplanowane posiedzenie Komisji w sprawie informatyzacji rejestrów publicznych prowadzonych w MSW. Opóźnienia w tym zakresie też wynikały m.in. z infoafery, w związku z czym do tej pory zajmowaliśmy się rejestrami publicznymi. Natomiast chciałbym uprzedzić pana ministra, że na pewno poszerzymy porządek tego posiedzenia o informację na temat tego, w jaki sposób wygląda akurat w tym zakresie kwestia informatyzacji Policji. Będziemy chcieli na pewno monitorować, jak wygląda wprowadzanie tego, nazwijmy to, planu ratunkowego dla tego projektu. W związku z tym, panie ministrze, już dziś uprzedzam, że na pewno będziemy chcieli rozszerzyć porządek posiedzenia czerwcowego również o te kwestie, choć na razie nie ma tego w porządku obrad. Myślę też, że w czerwcu pewnie ta sprawa nie zostanie zamknięta, więc proszę, panie ministrze, przygotować się na to, że będziemy się starali ją systematycznie monitorować. Na pocieszenie w tej trudnej sytuacji mogę tylko powiedzieć, że dostrzegam to, iż rząd niczego nie ukrywa, podobnie jak Policja, jesteście państwo dostępni, działacie transparentnie i mówicie o tym, jaka jest sytuacja i jak to wygląda.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MarekWójcik">Jeszcze pan dyrektor, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekBieńkowski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałem zapowiedzieć, że NIK zakończyła w Komendzie Głównej Policji i w kilku jednostkach terenowych kontrolę dotyczącą teleinformatyki w Policji. Dokładanie przebadaliśmy wprowadzanie dwóch systemów teleinformatycznych, w tym m.in. e-Posterunku, i chciałem zapowiedzieć, że na przełomie kwietnia i maja będziemy mieć gotową informację, którą chcielibyśmy zaprezentować Wysokiej Komisji, o co poproszę pana przewodniczącego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekWójcik">Bardzo dziękuję. Panie dyrektorze, na pewno będziemy chcieli zapoznać się z tą informacją na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekWójcik">Szanowni państwo, dziękuję, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>