text_structure.xml 16.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MarekWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych. Witam pana ministra. Zajmiemy się dzisiaj rozpatrzeniem poprawek Senatu do ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw. Jest z nami pan przewodniczący Matusiewicz z komisji senackiej, w związku z tym prosiłbym pana przewodniczącego o zabranie głosu i o przedstawienie w krótkich słowach sensu poprawek. A później przystąpimy do rozpatrzenia ośmiu poprawek zgłoszonych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejMatusiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, Senat wprowadził osiem poprawek do nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Przypomnę, że jest to przedłożenie rządowe, projekt procedowany w trybie pilnym. Te osiem poprawek ma po części charakter legislacyjny, redakcyjny, gdyż nowelizacja przedłuża vacatio legis dwóch ustaw uchwalonych w roku 2010, tj. ustawy o dowodach osobistych i ustawy o ewidencji ludności – do 1 stycznia 2015 r. Jednocześnie z dniem 1 stycznia 2016 r. nowelizacja znosi obowiązek meldunkowy. W związku z tym, że dotychczasowa ustawa z 1974 r., jeszcze obowiązująca, używa pewnych określeń, które nie znajdują już odzwierciedlenia w dwóch nowych ustawach, jedna z poprawek dotyczy pojęcia „podmiotu publicznego”, które Senat wykreślił. Poza tym, Wysoka Komisjo, Senat sprecyzował dyspozycje normy karnej, która przewiduje karalność za wykroczenie w przypadku zatrzymania cudzego dowodu osobistego bez podstawy prawnej. Jedna z poprawek precyzuje również kwestię art. 79, który mówi o karalności za wykroczenie, dlatego że w międzyczasie został znowelizowany art. 20 Kodeksu wykroczeń i obecnie, zgodnie z treścią tego artykułu, kara ograniczenia wolności może być orzekana w wymiarze do 1 miesiąca. Wobec tego Senat uznał, że w art. 79 nie jest potrzebny przepis określający wymiar kary do 1 miesiąca ograniczenia wolności. Jedna z poprawek wprowadza też słownik wyrażeń ustawowych – chodzi o poprawkę szóstą. Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący. Poprawka nr 2 poprawia błędy stylistyczne, a poprawka nr 1 precyzuje termin zgłoszenia wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej oraz powrotu z wyjazdu – zgłoszenie dotyczy jedynie wyjazdu, którego czas trwania przekracza 6 miesięcy. Wtedy obywatel ma obowiązek zgłosić się do organu gminy i o tym zawiadomić.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejMatusiewicz">Proszę o poparcie tych ośmiu poprawek Senatu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję, panie senatorze. Przechodzimy do rozpatrzenia poprawek Senatu. Proponuję następującą formułę: w związku z tym, że jest to projekt rządowy, będę prosił pana ministra o opinię na temat poprawek. Jeżeli Biuro Legislacyjne będzie chciało zgłosić uwagi, bardzo proszę, panie mecenasie, o sygnalizowanie. Panie ministrze, poprawka pierwsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#RomanDmowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na początku chciałem tylko zaznaczyć, że generalnie wszystkie poprawki mają charakter doprecyzowujący. Wydaje się, że w przypadku kilku poprawek wersja, która została uchwalona przez Sejm, jest absolutnie do przyjęcia i poprawki Senatu nie wnoszą niczego nowego. Natomiast rozumiem, że będziemy po kolei do każdej z poprawek się odnosić.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#RomanDmowski">Jeżeli chodzi o poprawkę pierwszą, to uważamy, że powinna pozostać wersja zaproponowana przez Sejm. Nie widzimy, żeby ta poprawka wnosiła jakąś jakość. Zaproponowane przez Senat w poprawce pierwszej, odnoszące się do art. 9 ust. 3 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, doprecyzowanie okresu wyjazdów zagranicznych podlegających zgłoszeniu w organie wydaje się zbędne, ponieważ art. 9 ust. 3 określa ogólne zasady wykonywania obowiązku meldunkowego, a norma wyrażona w art. 15 w ust. 3, nakładająca obowiązek zgłaszania wyjazdów zagranicznych, jasno określa, iż zgłoszeniu podlegają tylko wyjazdy na okres dłuższy niż 6 miesięcy. Czyli generalnie nie popieramy tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekWójcik">Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SławomirOsuch">Chcemy zaznaczyć, że poloniści z naszego Wydziału Sprawozdań Stenograficznych Kancelarii Sejmu w zakresie poprawki pierwszej i brzmienia proponowanego przez Senat nie zgłosili zastrzeżeń odnośnie do redakcji ustawy przyjętej przez Sejm. Krótko mówiąc, nie zgłosili zastrzeżeń do brzmienia ustawy uchwalonej przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Nie widzę chętnych do zadawania pytań, w związku z tym proponuję głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki. (0) Nie widzę. Kto jest za odrzuceniem poprawki? (10) Dziękuję. Kto się wstrzymał? (5)</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MarekWójcik">Tak, panie Jacku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JacekKarolak">0, 10, 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MarekWójcik">Poprawka uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MarekWójcik">Poprawka druga, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#RomanDmowski">W przypadku tej poprawki mamy do czynienia tylko ze zmianami stylistycznymi. Być może jest to słuszna poprawka, dlatego przychylamy się do niej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekWójcik">Czy BL zgłasza uwagi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekWójcik">W związku z tym kto jest za przyjęciem poprawki drugiej? (10) Kto jest za odrzuceniem poprawki drugiej? (0) Nie widzę. Kto się wstrzymał? (5)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JacekKarolak">10, 0, 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarekWójcik">Poprawka trzecia, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RomanDmowski">Poprawka nr 3 ma na celu doprecyzowanie treści normy, choć trzeba zauważyć, że już z treści art. 23 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych wynika, że podstawą do wykonania przez cudzoziemca obowiązku meldunkowego jest przebywanie na terytorium RP. Uważamy, że ta poprawka jest zbędna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. BL nie zgłasza uwag. Czyli poprawka jest zbędna, tak, panie ministrze?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki? (0) Kto jest przeciw? (11) Kto się wstrzymał od głosu? (4)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarekWójcik">Poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MarekWójcik">Poprawka czwarta, panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RomanDmowski">W poprawce czwartej mamy do czynienia z ujednoliceniem przepisu. Chodzi o to, żeby podobny przepis, który występuje w nowej ustawie o dowodach osobistych, znalazł się również w znowelizowanej ustawie, dlatego przychylamy się do tej poprawki jako porządkującej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekWójcik">BL nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki? (15) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (1)</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarekWójcik">Tak, panie Jacku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JacekKarolak">15, 0, 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MarekWójcik">Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MarekWójcik">Poprawka piąta, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#RomanDmowski">Uważamy, że poprawka nr 5 nie wnosi żadnej zmiany jakościowej. Jesteśmy negatywnie nastawieni do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MarekWójcik">Dobrze. Proszę, BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SławomirOsuch">W istocie ta poprawka ma charakter neutralny, jeżeli chodzi o tekst ustawy przyjętej przez Sejm, gdyż kiedy wczytamy się w brzmienie art. 55 i 56, oczywiste okazuje się to – i tylko taka może być interpretacja – że orzekanie w sprawach o czyny, o których była mowa w art. 55, może dotyczyć tylko ustępu 1 i 2, bo tylko tam jest mowa o czynach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekWójcik">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki? (0) Nie widzę. Kto jest za odrzuceniem poprawki? (12) Kto się wstrzymał od głosu? (4)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MarekWójcik">Tak, panie Jacku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JacekKarolak">0, 12, 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekWójcik">Poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekWójcik">Poprawka szósta – panie ministrze, poproszę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RomanDmowski">W przypadku poprawki szóstej zaproponowane przez Senat zmiany w ustawie o powszechnym obowiązku obrony są zmianami wykraczającymi poza zakres uchwalonej przez Sejm ustawy. Uważamy, że takie zmiany powinny być wprowadzone ustawą nowelizującą ustawę o powszechnym obowiązku obrony i należałoby je poprzedzić dogłębną analizą przepisów tej ustawy, tak aby wprowadzić kompleksowe zmiany dotyczące zakresu pozyskiwanych i przetwarzanych przez wojsko danych, a nie tylko fragmentaryczne. Stanowczo jesteśmy przeciwni tej poprawce. Uważamy, że może ona wprowadzić bardzo duże zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę, BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SławomirOsuch">Panie przewodniczący, rzeczywiście ta poprawka, aczkolwiek jest wkomponowana w jednostkę redakcyjną, która jest zmieniana w ustawie skierowanej w trybie pilnym, to poprzez zmianę odesłań powoduje ona zmianę merytoryczną, gdyż w rzeczywistości ewidencja wojskowa nie będzie mogła ze zbioru PESEL zasięgać informacji o trybie wymeldowania osoby podlegającej obowiązkowi służby. Nie wnikamy w merytoryczną zasadność tej poprawki, bo bardzo prawdopodobne jest to, że ta poprawka rzeczywiście ma sens, ale może zwróćmy uwagę na etap prac – to są poprawki Senatu i nie jest to prosta konsekwencja zmian, które są wprowadzane w ustawie o ewidencji kierowanej w trybie pilnym. Stąd też jest to sprawa, która może być wątpliwa pod kątem konstytucyjności – może rodzić wątpliwości w tym zakresie. Jest jeszcze kwestia skutków regulacji. Jeżeli ta ustawa byłaby opublikowana w okresie międzyświątecznym, z terminem wejścia od 1 stycznia nowego roku, to mało prawdopodobne, żeby systemy ewidencji wojskowej w całym kraju mogły się przestawić na to, żeby nagle inne informacje im wypadły z tego, co oni muszą czerpać. Stąd też oczywiście, jak powiedział pan minister, należałoby się przyjrzeć – i to jest już kwestia głębszej analizy – całemu systemowi ewidencji wojskowej, a więc w ogóle odrębnej nowelizacji ustawy o powszechnym obowiązku w tym zakresie, bo w rzeczy samej po analizie poprawki Senatu, jaką przeprowadziliśmy, wydaje się, że jeśli chodzi o meritum, to jest ona jak najbardziej słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Myślę, że ryzyko, na które wskazał i pan minister, i pan mecenas, są istotne i Komisja powinna wziąć je pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki szóstej? (0) Kto jest przeciw? (10) Kto się wstrzymał od głosu? (6)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MarekWójcik">0, 10, 6 – dziękuję bardzo, poprawka została negatywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#MarekWójcik">Poprawka siódma, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RomanDmowski">Zgadzamy się z poprawką siódmą. Polega ona na wykreśleniu definicji „podmiotu publicznego”. Termin ten został wprowadzony do ustawy o dowodach osobistych w związku z regulacjami dotyczącymi warstwy elektronicznej dokumentu, które uchyla ustawa o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Dodatkowo ta poprawka porządkuje brzmienie ust. 1, gdzie było wymienionych kilkanaście uchylonych ustępów definicji. W związku z tym jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję. Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirOsuch">W naszej ocenie poprawka jest zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MarekWójcik">Kto jest za przyjęciem poprawki siódmej? (16) Dziękuję. Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MarekWójcik">Jednogłośnie. Widziałem, że chyba nie wszyscy członkowie Komisji głosowali, dlatego przeprowadziłem głosowanie do końca.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#MarekWójcik">Dziękuję, poprawka siódma została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#MarekWójcik">Poprawka ósma – panie ministrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RomanDmowski">Poprawka ósma ma charakter porządkujący, jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Proszę, BL.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SławomirOsuch">Poprawka jest zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo. Kto jest za przyjęciem poprawki? (10) Kto jest przeciw? (0) Nie widzę. Kto się wstrzymał od głosu? (7)</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MarekWójcik">Tak, panie Jacku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JacekKarolak">10, 0, 7.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekWójcik">Poprawka została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MarekWójcik">Dziękuję bardzo za procedowanie nad poprawkami Senatu. Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Proszę, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JarosławZieliński">To gorzkie piwo trzeba wypić do końca, więc zgłaszam pana posła Marka Wójcika na posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekWójcik">Nie wiem, czy jest takie gorzkie, panie przewodniczący, bo od 1 stycznia 2013 r. wejdzie jednak sporo korzystnych zmian, w związku z tym chętnie podejmę się obowiązku bycia sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekWójcik">Informuję, że otrzymaliśmy opinię Ministra Spraw Zagranicznych o poprawkach. Poprawki nie są objęte zakresem prawa Unii Europejskiej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>