text_structure.xml
79.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów, przedstawicieli ministerstwa oraz przybyłych gości. Porządek dzienny państwo otrzymali.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Przypominam, że można zgłaszać ewentualne uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia, który znajduje się w sekretariacie Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BolesławPiecha">Porządek dzienny przewiduje informację o zaawansowaniu prac przygotowujących do przewodnictwa w Unii Europejskiej – głównie chodzi o priorytety Ministerstwa Zdrowia na czas sprawowania prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w 2011 r. Czy ktoś z pań lub panów posłów ma uwagi do dzisiejszego porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BolesławPiecha">Proszę, pan poseł Balicki.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym złożyć wniosek, abyśmy na jednym z najbliższych posiedzeń sejmowej Komisji Zdrowia, jeszcze w tym miesiącu, zapoznali się z informacją Ministerstwa Zdrowia na temat przygotowań do wdrożenia ustawy o działalności leczniczej. Ustawa wchodzi 1 lipca br. W tej chwili w kraju odbywa się wiele szkoleń i przez różne środowiska – prawników i menedżerów – zgłaszane są różnego rodzaju uwagi i niepokój związany z lukami w tej ustawie. Dobrze by było, żeby jeszcze przed wejściem w życie tej ustawy Komisja zapoznała się z tym problemem i poznała również stanowisko Ministerstwa Zdrowia w tej sprawie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że jest to wniosek formalny. Sądzę, że dobrze by było, aby Komisja pochyliła się nad tym problemem, ale nie dzisiaj i nie w czasie tego posiedzenia Sejmu, ponieważ wymaga to przygotowania informacji przez Ministerstwo Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">Czy są przeciwne wnioski? Jeśli nie, dziś lub jutro wystąpiłbym pisemnie do Ministra Zdrowia z prośbą o przygotowanie takiej informacji, zwłaszcza odnośnie do szczegółów prawnych – konsekwencji czy utrudnień i barier prawnych – związanych z wdrażaniem tej ustawy. Jest to bardzo ważna ustawa. Spotkanie na ten temat byłoby możliwe w ostatnim tygodniu czerwca. Muszę zaznaczyć, że będzie to w czasie bardzo trudnego posiedzenia Sejmu, ponieważ będzie związane ze sprawą absolutorium.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BolesławPiecha">Proszę, pan poseł Katulski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JarosławKatulski">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący, nie bardzo rozumiem, jaki byłby cel takiego spotkania, bo jeśli chodzi o te wątpliwości i o to, że ta ustawa jest bardzo ważna, to doskonale wiemy, bo wiele miesięcy nad tym pracowaliśmy. Nie wiem, jakich dodatkowych analiz mielibyśmy oczekiwać od rządu, których nie usłyszeliśmy w trakcie prac Komisji. Wydaje mi się, że to jest zbędne posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, jeszcze raz pan poseł Balicki z próbą doprecyzowania swego krótkiego uzasadnienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBalicki">Dziękuję bardzo. Panie pośle Katulski, pan ma doświadczenie parlamentarne, ale może nie tak duże, bo inaczej wiedziałby pan, że jeśli są przyjmowane ważne systemowe ustawy, to przed ich wejściem w życie rząd albo minister odpowiedzialny za realizację tej ustawy przedstawia informację, co zrobił. Do tej ustawy powinno być wydane mnóstwo rozporządzeń. To jest prawo uchwalone i zadaniem Sejmu jest nadzorowanie prac rządu. To jest jedno z podstawowych zadań Sejmu obok uchwalania prawa, a jednocześnie, oprócz tego elementu, pojawiają się poważne zastrzeżenia – myślę, że w najbliższym czasie będą ekspertyzy w tej sprawie. Warto by to było wyjaśnić we wspólnym interesie, tak, by ta ustawa mogła jak najlepiej zadziałać. Standardem jest przedstawiania informacji o tym, jakie działania rząd podjął, żeby prawo mogło być dobrze realizowane, zgodnie z tym, co pan poseł zapewne chciałby uzyskać, bo głosował za tą ustawą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze głosy w tej materii? Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JarosławKatulski">Dziękuję bardzo. Krótko odpowiem. Jeśli chodzi o informację rządu w takim rozumieniu, jakie pan teraz przedstawił, panie pośle, to ja wyrażam zgodę, chociaż mój stan wiedzy na pewno nie jest tak duży jak pana, bo rzeczywiście staż parlamentarny mam zdecydowanie krótszy. Jeśli jednak mielibyśmy rozstrzygać wątpliwości różnych środowisk – bo tak w pierwszej pana wypowiedzi było to sformułowane – to uważam to za bezprzedmiotowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Uznaję, że w pewnym sensie jest zrozumienie w tej sprawie. Proszę jednak, panie pośle, nie tak agresywnie i wojowniczo. Jest to ustawa ustrojowa. Czy chcemy, czy nie, w przypadku tego typu ustaw pojawiają się określone pytania i akty prawne. Przecież nikt nie zamierza nowelizować tej ustawy. Pan poseł Balicki występuje tutaj w podwójnej roli, ponieważ jest także dyrektorem szpitala, którego ta ustawa dotyka. Są również uwagi ze strony samorządów. Sądzę więc, że warto by było uzyskać wyjaśnienia dotyczące problemów prawnych, które na pewno są. I to wszystko, bo nie chodzi o poddanie tej ustawy krytyce, ponieważ ona została przyjęta, a ci, którzy mają krytyczne zdanie, i tak będą je mieć. To jest jasne.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#BolesławPiecha">Będziemy kończyć tę dyskusję. Przygotuję jednak takie wystąpienie. Sadzę, że jeśli chodzi o procedury, wiedzy nigdy za wiele. Lepiej, żeby problemy były rozwikłane na posiedzeniu Komisji Zdrowia aniżeli podawane w różnych anonsach prasowych, niekoniecznie ze zrozumieniem, bo odnośnie do mediów mam duże wątpliwości, czy dziennikarze zawsze rozumieją te problemy – czasami mogą przedstawić je karykaturalnie. A problemy pojawią się na pewno – bo pojawiają się przy większości poważnych ustaw – i każda ze stron, zarówno dzisiejsza opozycja, jak i dzisiejsza koalicja, z takimi problemami będzie mieć do czynienia. Sądzę więc, że wystąpię z takim pismem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#BolesławPiecha">Czy są jeszcze jakieś głosy w tej sprawie? Proszę, jeszcze pan poseł Hoc i przystąpimy do realizacji porządku dziennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję bardzo. W pełni popieram głos pana posła Balickiego. Uważam, że to rzeczywiście jest bardzo ważna ustawa – zresztą swój negatywny stosunek w tym zakresie już niejednokrotnie tu przedstawiałem. Mam tylko jedno pytanie. Jeśli już ma do tego dojść – chodzi mi o osobowość prawną samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, bo do dzisiaj jest to bardzo wątpliwe, czy w ustawie o działalności leczniczej SPZOZ-y mają osobowość prawną.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, bardzo dziękuję za te słowa, ale tego teraz nie rozwikłamy. Dzisiejszy temat jest inny. Ponieważ widzę, że państwa wniosek spotkał się ze zrozumieniem, pozwolą państwo, że wystosuję pismo w tym zakresie i ustalimy możliwie najszybszy termin posiedzenia. Spieszy się nam, więc nie chcemy tego odkładać na później. Dodam, że tego typu pytanie, jakie zadał pan poseł Hoc, nie jest bezpodstawne. Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej przestaje istnieć. Musimy o tym pamiętać. A stanie się to dokładnie 1 lipca tego roku.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji naszego dzisiejszego porządku posiedzenia. Informację o pracach przygotowujących Polskę do prezydencji w Unii Europejskiej zaprezentuje przedstawiciel ministra zdrowia, pan minister Haber. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się przybliżyć kwestie związane z rolą, jaką w czasie polskiej prezydencji będzie pełnić Ministerstwo Zdrowia, problemami, jaki będzie się zajmować i priorytetami polskiej prezydencji w zakresie ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekHaber">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, krótko wprowadzę państwa w to zagadnienie, a później, jeśli chodzi o poszczególne priorytety, poproszę, żeby kilka zdań na ten temat powiedzieli eksperci, którzy bardziej wiarygodnie ode mnie te zagadnienia rozwiną. Natomiast na temat najważniejszych wydarzeń, jakie w czasie prezydencji będą udziałem Ministerstwa Zdrowia, kilka zdań powie pan Rynkowski – dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarekHaber">Odnosząc się do priorytetów polskiej prezydencji, powiem, że prace nad tymi priorytetami trwały około dwóch lat. Wiedząc o tym, że prezydencja się zbliża, podjęte były prace zmierzające do tego, aby zdefiniować obszary, których te priorytety mogłyby dotyczyć.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#MarekHaber">Te priorytety musiały wpisywać się w politykę Unii Europejskiej, jaką Unia prowadzi w zakresie zdrowia. Musiały również wpisywać się w priorytety poprzednich prezydencji, tak, aby nie powielać niektórych zagadnień, a także w politykę państw, które razem z Polską tworzą tak zwaną trójkę państw, które po sobie przejmują prowadzenie prezydencji. W tym wypadku mowa o Cyprze i Danii. Priorytety, które nie zostają zakończone podczas przewodnictwa jednego kraju, powinny mieć gwarancję dokończenia poprzez pewnego rodzaju spójność, zgodność odnośnie do ich znaczenia i realizacji z pozostałymi państwami Unii Europejskiej przejmującymi prezydencję.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#MarekHaber">Priorytety polskiej prezydencji – jak wspomniałem – zostały przygotowane przez zespół, a zaprezentowane przez panią minister Ewę Kopacz i zespół Ministerstwa Zdrowia na spotkaniu w dniu 18 kwietnia br. z komisarzem do spraw zdrowia i polityki konsumenckiej, panem Johnem Dalli, a następnie, podczas konferencji prasowej w dniu 11 maja, z uczestnictwem pani minister Ewy Kopacz i pana ministra Adama Fronczaka, zostały przedstawione opinii publicznej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#MarekHaber">W dniu wczorajszym – 6 czerwca br. – doszło do ważnego wydarzenia. Odbyło się posiedzenie Rady Unii Europejskiej do Spraw Zdrowia, Zatrudnienia, Polityki Socjalnej i Ochrony Konsumentów w Luksemburgu, w którym brali udział również pani minister Ewa Kopacz i pan minister Adam Fronczak, a także pan dyrektor Marcin Rynkowski, który przybliży państwu to spotkanie i atmosferę, w jakiej priorytety polskiej prezydencji zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#MarekHaber">Jeśli chodzi o same priorytety, to skupiają się one głównie w obszarach zdrowia publicznego. Dotyczą czterech podstawowych zagadnień. Grupa trzech priorytetów skupiona jest na zmniejszaniu różnic w zdrowiu społeczeństw Europy. Dotyczy to zagadnienia zmniejszania różnic w zdrowiu poprzez działania zmierzające do właściwego odżywiania i aktywności fizycznej, skierowane głównie do młodego pokolenia.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#MarekHaber">Mamy świadomość tego, że wiele chorób zaczyna się już na etapie wczesnego dzieciństwa lub wieku młodzieńczego. Wiemy o znaczeniu, jakie mają nawyki, które w tym czasie zostają przyjęte – chodzi o nawyki żywieniowe czy związane ze stylem życia. Wzrastająca w wyniku złych nawyków lub złego stylu życia nadwaga i otyłość wśród dzieci i młodzieży powoduje wiele różnego rodzaju schorzeń, które ujawniają się w późniejszym wieku. Mowa, między innymi, o cukrzycy, chorobach układu krążenia czy układu szkieletowo-mięśniowego. To jeden z priorytetów – działania zmierzające do tego, aby w tym zakresie prowadzić działania w obszarze promocji, profilaktyki i edukacji, a także doprowadzać do wymiany informacji i wiedzy na ten temat pomiędzy poszczególnymi krajami Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#MarekHaber">Drugie zagadnienie, to zapobieganie i kontrola chorób układu oddechowego u dzieci. W tym wypadku chcemy wywołać dyskusję poświęconą zapobieganiu tym chorobom, głównie astmie i innymi chorobom układu oddechowego.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#MarekHaber">Trzecie zagadnienie, to zapobieganie i leczenie zaburzeń komunikacyjnych u dzieci. Dotyczy o wszystkich zaburzeń komunikacyjnych, a więc związanych z widzeniem, słyszeniem czy mową. Te zaburzenia wychwycone na wczesnym etapie dzieciństwa – bardzo wczesnym etapie rozwoju dziecka – mogą powodować prawidłowy rozwój dziecka i zapobiegać nieprawidłowościom, które w wyniku tych dysfunkcji mogą się rozwijać. Jest to kwestia badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy, a także rozwiązań telemedycznych – wykorzystania telemedycyny do konsultacji i wymiany danych na temat epidemiologii w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#MarekHaber">Czwarte zagadnienie – priorytet, związany z chorobami mózgu – w pewnym sensie również wiąże się z wyrównywaniem różnic w zdrowiu w poszczególnych krajach Unii Europejskiej. Priorytet ten związany jest w istotny sposób ze zmieniającą się strukturą demograficzną Unii Europejskiej, również Polski – coraz większa liczba osób w starszym wieku stanowi coraz większy procent całego społeczeństwa. Epidemiologia wskazuje na nierozerwalny związek z tą grupą społeczeństwa – pacjentów z powodu chorób mózgu, czy chorób neurodegeneracyjnych, występujących szczególnie w wieku podeszłym. Ten priorytet ma być skierowany na kwestie związane z prawidłową diagnostyką i zwiększeniem nakładów na badania nad funkcjonowaniem mózgu – innowacyjną diagnostyką i leczeniem osób starszych, u których te choroby występują.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#MarekHaber">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to każdy z tych priorytetów spróbują rozwinąć eksperci, których dzisiaj gościmy na posiedzeniu Komisji. W pierwszej kolejności poproszę przedstawiciela Głównego Inspektorat Sanitarnego o przybliżenie priorytetu związanego z prawidłowym stylem życia i odżywianiem się oraz problemami, jakie są z tym związane, zwłaszcza u dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BarbaraJaworskaŁuczak">Dzień dobry. Barbara Jaworska-Łuczak, zastępca dyrektora Departamentu Promocji Zdrowia, Biostatystyki i Analiz. Rzeczywiście, taka jak pan minister wspomniał, w tym głównym priorytecie – zmniejszanie różnic w zdrowiu społeczeństw Europy – przygotowujemy podpriorytet o roboczym tytule: „Solidarność w zdrowiu: zmniejszanie różnic w stanie zdrowia pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej” – wspólne działania na rzecz zapewnienia zdrowego stylu życia poprzez odpowiednią dietę, aktywność fizyczną oraz ograniczenie palenia tytoniu i spożywania alkoholu. Te dwa ostatnie determinanty są włączone w to ponieważ mają niebagatelny wpływ na zdrowie i należą do głównych czynników odpowiedzialnych za większość chorób niezakaźnych, które występują na terenie Unii Europejskiej. Ten priorytet w dużej mierze opiera się na badaniach, które pokazują, że pomimo tego, iż nastąpił wzrost gospodarczy i że rosną wydatki na ochronę zdrowia, wciąż mamy do czynienia z różnicami w poziomie zdrowia pomiędzy społeczeństwami poszczególnych państw europejskich. W tym zakresie widać wyraźną różnicę pomiędzy państwami tak zwanej starej Europy a państwami tak zwanej nowej Europy. Chcielibyśmy więc oprzeć się na doświadczeniach poprzedników – szczególnie prezydencji hiszpańskiej, która tym zagadnieniem się zajmowała – i kontynuować tę myśl, po pierwsze, dlatego, że bardzo ważne jest zwracanie uwagi właśnie na takie determinanty jak prawidłowe odżywianie czy aktywność fizyczna, bo nie tylko dieta, ale połączenie tych dwóch kwestii jest bardzo istotne. Oprócz tego, ograniczenie spożywania alkoholu i palenia tytoniu, daje całościowe podejście do tego problemu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BarbaraJaworskaŁuczak">Po drugie, chcielibyśmy pokazać nasze doświadczenia historyczne. Chcemy podjąć temat „Solidarność w zdrowiu: zmniejszanie różnic w stanie zdrowia pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej” w nawiązaniu do naszych historycznych dokonań. W ramach tego priorytetu w dużej mierze będziemy nawoływać państwa do podjęcia współpracy i wspólnego wysiłku na rzecz tworzenia dobrych praktyk, wytycznych, które mogłyby przyczynić się do zwrócenia uwagi na te determinanty zdrowia i pokazanie, że pieniądze, które zostaną wydane w tym celu, nie będą zmarnowane, bo posłużą zdrowiu społeczeństw w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BarbaraJaworskaŁuczak">Tak jak powiedziałam, ten priorytet w dużej mierze jest temu poświęcony i wpisuje się w to, co już zostało zauważone na terenie Unii Europejskiej i co – mamy taką nadzieję – będzie kontynuowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. W dalszej kolejności, na temat priorytetu związanego z zapobieganiem i kontrolą chorób układu oddechowego u dzieci, poproszę o zabranie głosu pana profesora Samolińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BolesławSamoliński">Dziękuję, panie ministrze. Panie przewodniczący, szanowni państwo, kontynuując zasadniczą myśl, którą zaprezentował pan minister powiem kilka zdań wprowadzenia, żebyśmy zrozumieli, dlaczego zostały dokonane pewne wybory w ciągu prawie dwóch lat pracy podzespołu do spraw priorytetów. Dzisiaj możemy państwu przedstawić dość dojrzały produkt.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BolesławSamoliński">Cała filozofia – to chyba było najważniejsze przy przygotowaniu priorytetów – była związana z tym, żebyśmy wyszli z propozycją bardzo nowoczesnego spojrzenia na zdrowie publiczne w Unii Europejskiej. Myślą przewodnią było zdrowie publiczne. Kiedy czytamy dokument, który państwo otrzymali, odnosi się wrażenie, że skoncentrowaliśmy się na czas prezydencji na poszczególnych drobnych zagadnieniach. One oczywiście nie są drobne, bo kiedy prowadzi się szeroką analizę na temat trendów politycznych na świecie i patrzy na to, co robi Światowa Organizacja Zdrowia, a także, w którą stronę idzie Unia Europejska, to ewidentnie widać, że zarządzanie zdrowiem publicznym wymaga pewnej intensyfikacji i zmiany sposobu myślenia w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w krajach nowej dziesiątki. Polska niewątpliwie chciałaby w tym regionie być liderem w tym zakresie. Dlatego, analizując dorobek Unii Europejskiej w zakresie poszczególnych priorytetów zdrowia publicznego, doszliśmy do wniosku, że dzisiaj najważniejsze są choroby niezakaźne. Większość zgonów w Unii Europejskiej – 86%, spowodowana jest przez niezakaźne choroby przewlekłe. To jest też priorytet Światowej Organizacji Zdrowia. W czasie naszej prezydencji – 19 i 20 września – będziemy mieć bardzo poważne spotkanie w tej sprawie Organizacji Narodów Zjednoczonych. Polska będzie reprezentować państwa unijne. W związku z tym chcieliśmy, żeby te priorytety, które państwu prezentujemy, a które będą przedmiotem dyskusji i bardzo trudnych negocjacji w czasie naszej prezydencji, wiązały się z tymi zagadnieniami. I z tego wypływa propozycja dotycząca chorób układu oddechowego. To, co państwu pokazujemy, to nie jest zagadnienie kliniczne, to jest problem zdrowia publicznego w rozumieniu warunków, czynników ryzyka rozwoju tych chorób oraz pewnej filozofii, która mówi – wspominał o tym pan minister Haber – że zdrowa starość zaczyna się w dzieciństwie. To jest hasło, które warto powtarzać, bo ono odzwierciedla istotę tego, co chcemy pokazać i zrobić w Unii Europejskiej. Dlatego uciekliśmy od części priorytetów, które oczywiście na swój sposób będą kontynuowane w czasie prezydencji, w kierunku chorób układu oddechowego, zaburzeń komunikacyjnych, a więc tych schorzeń, które odgrywają krytyczną rolę w bezpieczeństwie zdrowotnym dzieci. Zarówno zaburzenia komunikacyjne, jak i choroby układu oddechowego są dwoma najczęstszymi czynnikami upośledzenia, wykluczenia i zaburzonego rozwoju dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BolesławSamoliński">Choroby układu oddechowego w tym aspekcie widzimy jako pewien model, systemową działalność na rzecz zidentyfikowania czynników warunkujących występowanie tych chorób, a następnie, w ramach profilaktyki pierwszo i drugorzędowej, budować perspektywy zdrowego społeczeństwa. I to jest chyba zasadniczy cel. Zrozumienie tego jest trudne, dlatego, że nawet kiedy negocjujemy z Komisją Europejską projekty konkluzji, jesteśmy odbierani jako kraj, który chce zająć się alergią, astmą czy tego rodzaju chorobami w Unii Europejskiej. To jest myślenie typowe dla postrzegania, iż głównym priorytetem są nauki kliniczne, a nie zdrowie publiczne. W naszym rozumieniu, zdrowie publiczne przekłada się w chorobach układu oddechowego jako system działań edukacyjnych, wielosektorowych, w poziomie i pionie, które by prowadziły do tego, żeby uczyć środowisko edukacyjne – nauczycieli i rodziców – innego spojrzenia na czynniki środowiskowe, które warunkują choroby układu oddechowego, zarówno wewnątrz, jak i zewnątrzdomowe. My mamy zdefiniowaną znakomitą część tych czynników. Trzeba je pokazać i o nich rozmawiać. To w naszych konkluzjach musi się znaleźć.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#BolesławSamoliński">Oczywiście, nie ma dobrej perspektywy bez monitoringu. Zatem, istotnym celem podjęcia tego tematu jest zaproponowanie Unii Europejskiej, żeby w obszarze zdrowia publicznego wieku rozwojowego zwrócić uwagę na rzeczy najważniejsze – zbudować system, network, któryby pozwalał na kooperację w tym zakresie, na poziomie administracji centralnych, a przede wszystkim środowisk naukowych, żeby rozpocząć edukację, która wychodzi poza system opieki zdrowotnej i wiąże się ze współpracą z systemem edukacji, a więc podejście socjospołeczne uwzględniające również koszty, które z tego wynikają. Tak więc budowanie zdrowego społeczeństwa to jest redukcja kosztów, które pojawią się późniejszym okresie. Są dane, które wskazują, że jeżeli dzisiaj ograniczymy wzrost zachorowań na choroby układu oddechowego albo będziemy je dobrze monitorować i zmniejszać ich skutki, to nasze koszty zmniejsza się w następnych latach, a pokolenia, które zostaną tym programem objęte, znacznie później będą mieć potrzebę korzystania z nauk klinicznych, a więc będziemy budować perspektywy zdrowej starości. Dziękuję, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo panu profesorowi. Kolejny priorytet – zapobieganie i leczenie zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, z uwzględnieniem rozwiązań innowacyjnych, między innymi, telemedycyny – omówi pan prof. Henryk Skarżyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#HenrykSkarżyński">Szanowne prezydium, panie ministrze, panie i panowie posłowie, panie i panowie, kontynuując myśl pana prof. Smolińskiego, chcę powiedzieć, że trzecia część pierwszego priorytetu dotyczy zaburzeń komunikacyjnych u dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania narzędzi e-zdrowia i różnych rozwiązań innowacyjnych. Jest to integralna część całego priorytetu, która zamyka klamrą różne problemy w okresie rozwoju dziecka.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#HenrykSkarżyński">W ramach pracy nad przygotowaną konkluzją Polska prezydencja zamierza zainicjować działania, których celem jest wykrywanie i zapobieganie występowania zaburzeń komunikacyjnych u dzieci w wieku szkolnym. Będzie to dotyczyć podjęcia prac nad upowszechnieniem pewnych polskich wzorców, które sprawdziły się w naszych warunkach, a dotyczą badań przesiewowych różnych grup dzieci w różnym wieku, zaczynając od noworodków, w przypadku których skala problemu jest niewielka – dotyczy 1–2‰, a kończąc na dzieciach rozpoczynających edukację szkolną, w przypadku których skala problemu jest znacznie większa – dotyczy co piątego dziecka, które ma zaburzenia słuchu, co czwartego, które ma zaburzenia artykulacji i co trzeciego, które ma różnie rozumiane zaburzenia wzroku.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#HenrykSkarżyński">Wokół tego przedsięwzięcia udało się nam skupić środowiska naukowe Europy – co jest niezwykle ważną i rzadką sytuacją we współczesnej nauce i medycynie – wiele organizacji i towarzystw naukowych z obszaru otolaryngologii, audiologii, foniatrii psychologii, logopedii, pedagogiki specjalnej oraz okulistyki i inżynierii klinicznej. Przedstawiciele tych wszystkich środowisk przygotowują, w wyniku naszej inicjatywy, konsensus naukowy, który będzie powierzony polskiej prezydencji do zaprezentowania go podczas dalszych prac i przygotowanej konkluzji dla Rady Europy. To wielka szansa podzielenia się naszym doświadczeniem, możliwościami i wynikami. Przypomnę, że tylko w ostatnich dwóch latach różnymi badaniami przesiewowymi zostały objęte wszystkie dzieci w wieku siedmiu lat z miejscowości wiejskich i małych miasteczek, a od trzech lat objęta jest nimi cała populacja dwunastolatków w mieście stołecznym Warszawa. Mówię „cała populacja”, aczkolwiek być może jakiś rodzic nie zgodził się, by jego dziecko było badane – takie sytuacje sporadycznie, ale jednak się zdarzają.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#HenrykSkarżyński">W przededniu prezydencji jesteśmy gospodarzami Europejskiego Kongresu Europejskich Towarzystw Audiologicznych, Foniatrycznych, dotyczących komunikacji językowej, podczas którego będzie podpisany konsensus naukowy. Ten konsensus wyposaża nas w mandat – niezależnie od prezydencji – którym możemy posługiwać się na poziomie naukowym i który możemy wykorzystywać w dalszych pracach, jako polskie środowisko naukowe specjalności, które wymieniłem, dążąc do osiągnięcia pewnych celów, z myślą o upowszechnieniu i autentycznym wkładzie polskiego środowiska naukowego i medycznego w Europę, z jednej strony, a z drugiej strony, zainicjowaniu podobnych przedsięwzięć w innych regionach świata, co już się dzieje za naszym udziałem.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#HenrykSkarżyński">Reprezentuję Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, który zaczął te przedsięwzięcia – przed pięcioma laty zorganizowaliśmy serię wykładów i wystawę w Parlamencie Europejskim w Brukseli, przedstawiając ówczesnym europosłom, członkom Komisji Europejskiej, pewne problemy dotyczące tego pokolenia. Spotkało się to z dużym zainteresowaniem. To zainteresowanie jest nam przypominane, co nas cieszy i daje nam szansę dobrego przyjęcia polskiej inicjatywy, która nie koliduje z innymi przedsięwzięciami i w pewnej części jest oryginalnym polskim wkładem, a jednocześnie kontynuacją, o czym w Europie już mówiono w szerszym kontekście. Jednocześnie wpisuje się to w zdrowie publiczne – mówił już o tym pan prof. Samoliński – o którym powinniśmy mówić więcej, uciekając od zawężonych problemów medycyny klinicznej, które podejmujemy w różnych gremiach specjalistycznych i które należy tam zostawić. Dla przedstawicieli towarzystw naukowych, organizacji pozarządowych oraz samorządów lokalnych i regionalnych szansą jest wprowadzanie powszechnych działań, podczas realizacji których w Polsce wykazaliśmy, że mogą być tanie, powszechne i niezwykle użyteczne. Widzę tu wielką szansę dla wkładu polskiej nauki i medycyny w Europę. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo, panie profesorze. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. W ten sposób omówiliśmy trzy podpriorytety, które są związane z populacją dzieci.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekHaber">Drugi priorytet dotyczy osób w wieku starszym. Jest to zapobieganie chorobom mózgu oraz chorobom neurodegeneracyjnym, zwłaszcza u osób w wieku podeszłym. O przybliżenie tego zagadnienia poproszę panią prof. Barcikowską-Kotowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Bardzo proszę, pani profesor.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MariaBarcikowskaKotowicz">Panie ministrze, państwo przewodniczący, szanowni państwo, wiadomo, że Europa się starzeje. Jest to na pewno problem społeczny i trzeba go widzieć w różnych projekcjach. Z pewnością wpisuje się on w zdrowie publiczne, właśnie dlatego, że musimy walczyć z wykluczeniem ludzi starych i przejawami ageizmu – tym zajmuje się w tej chwili Europa w szeroko pojętym planie – a my, jako neurolodzy, neurochirurdzy i psychiatrzy, planujemy, żeby w tym okresie zająć się chorobami neurologicznymi i chorobami mózgu. Chcemy zaproponować, żeby następny rok był europejskim rokiem mózgu, a zajmujemy się przede wszystkim populacją ludzi starych, którzy chorują na choroby wynikające ze zmian zwyrodnieniowych mózgu, jak i powikłania poudarowe.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MariaBarcikowskaKotowicz">Obecnie przygotowujemy konkluzje pokonferencyjne, żeby zwrócić uwagę na ten problem zarówno w naszym kraju, jak i w skali europejskiej. Polska na pewno jest państwem, które dopiero zaczyna organizować się w tym problemie – my chyba wciąż jeszcze nie do końca wyobrażamy sobie, jak dużym zagrożeniem dla gospodarki, medycyny i organizacji życia codziennego jest szybko rosnąca populacja pacjentów w podeszłym wieku. To wyzwanie jest naprawdę duże i kosztowne.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MariaBarcikowskaKotowicz">W czasie naszej prezydencji odbędzie się Europejska Konferencja Organizacji Alzheimerowskich – po raz drugi odbędzie się w Polsce. Zwracam na to uwagę, ponieważ jako młody kraj poruszający się w tej dziedzinie, już dwukrotnie zostaliśmy uhonorowani przez Europejską Organizację Alzheimerowską, która docenia nasze dokonania w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MariaBarcikowskaKotowicz">Choroba Alzheimera – bo ona będzie jedną z najistotniejszych chorób, którymi w ramach tego priorytetu będziemy się zajmować – powinna łączyć w ścisły sposób trzy dziedziny życia. Pierwszą są badania naukowe – chcemy nadać im bieg, aby służyły pomocą naszym pacjentom i ich opiekunom, którzy są zaangażowani w równym stopniu w te problemy. Drugą jest opieka medyczna, która w Polsce nie wygląda źle – myślę, że mamy wiele doświadczeń w tym zakresie, którymi możemy się podzielić. Trzecią, bardzo ważną, jest opieka społeczna, w której jeszcze wiele trzeba zrobić. Myślę, że jako młody kraj, który mimo wszystko od dwudziestu lat bierze żywy udział w alzheimerowskich organizacjach europejskich, będziemy mogli przekazać w ramach konkluzji pokonferencyjnych wiele naszych doświadczeń i punktów, które powinny być uświadomione jako zagrożenie.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#MariaBarcikowskaKotowicz">Priorytet nasz jest kontynuacją. Zaczęło się od prezydencji francuskiej, od 2008 r., biorąc pod uwagę wagę tego problemu, każda kolejna prezydencja stara się kontynuować tamte założenia. My się w to wpisujemy, poza tym, że wprowadzamy problem udarów i powikłań poudarowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo, pani profesor. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. Na zakończenie prosiłbym pana Marcina Rynkowskiego, dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej, o krótkie refleksje na temat ostatniego posiedzenia Rady, które odbyło się wczoraj w Luksemburgu i kilka zdań na temat najważniejszych wydarzeń, które będą związane z polską prezydencją w zakresie ochrony zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarcinRynkowski">Dziękuję bardzo. Szanowny panie ministrze, szanowne prezydium, szanowne panie i panowie posłowie. Zacznę od krótkiej informacji na temat przedstawienia przez panią minister Ewę Kopacz w dniu wczorajszym, w Luksemburgu, na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej do Spraw Zdrowia, tych właśnie priorytetów, zamierzeń programu prac pracy polskiej prezydencji, jak i krótkiego nakreślenia osiemnastomiesięcznego programu TRIO – Polski, Danii i Cypru. Rozpoczynamy kolejną prezydencję rotacyjną. Jak już pan minister wspominał, ten program był uzgadniany z naszymi partnerami z TRIO. Priorytety zostały odebrane przez państwa członkowskie z dużym zainteresowaniem, pozytywnie. Pani minister na tym posiedzeniu Rady zaprosiła ministrów zdrowia do udziału w dużym wydarzeniu, które otwiera polską prezydencję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarcinRynkowski">Może przejdę do krótkiego omówienia kalendarza, czyli do udziału w nieformalnym spotkaniu ministrów zdrowia, które odbędzie się w Sopocie na początku polskiej prezydencji, 5 i 6 lipca. Jest to ogromne wydarzenie i pierwsze w całej polskiej prezydencji, zarówno sektorowe – zdrowotne, jak i otwierające prezydencję polską w Radzie Unii Europejskiej. Na tym dwudniowym spotkaniu chcemy skoncentrować się na debacie z ministrami zdrowia państw członkowskich, dotyczącej zaburzeń komunikacyjnych u dzieci i tworzenia centrów referencyjnych. Przedstawimy krótką informację na temat głównych zagadnień dotyczących wyzwań stojących przed transplantologią i poruszymy kwestie e-zdrowia widziane poprzez pryzmat telemedycyny – wykorzystanie narzędzi elektronicznych w medycynie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MarcinRynkowski">Pierwszy dzień zostanie zakończony punktem, który będzie dodany w wyniku wczorajszego wystąpienia pani minister Ewy Kopacz na posiedzeniu Rady do Spraw Zdrowia, gdzie był omawiany gorący temat bakterii e-coli. Pani minister zaapelowała o refleksję i powołanie systemu wczesnego ostrzegania, który przekazywałby informację o zagrożeniu związanym z bakterią e-coli. Wezwała do konkretnych działań pomocowych skierowanych do państw członkowskich najbardziej dotkniętych tym zagrożeniem. W odpowiedzi na to wystąpienie hiszpańska minister zdrowia poprosiła prezydencję Polską o zajęcie się tym tematem w trakcie nieformalnego spotkania w lipcu. Dlatego ten punkt również stanie w agendzie.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MarcinRynkowski">Drugiego dnia ministrowie będą omawiać społeczne determinanty zdrowia, głównie – jak już wspomniano – dietę i aktywność fizyczną. Przedstawiona zostanie również informacja na temat niebezpieczeństw zdrowotnych związanych z nowymi narkotykami. Tak w skrócie będzie wyglądać pierwsze duże wydarzenie.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#MarcinRynkowski">Ponadto, do końca roku mamy zaplanowanych jeszcze ponad 30 innych wydarzeń. Są to albo konferencje, które są o tyle istotne, że część z nich realizuje nasze priorytety, albo wydarzenia cykliczne – spotkania grup roboczych w zakresie zdrowia publicznego, farmaceutyków, środków spożywczych. A jeżeli chodzi o ważniejsze wydarzenia, to mógłbym wymienić wrześniową konferencję ekspercką na temat jednego z priorytetów pt. „Prewencja i kontrola astmy i alergii u dzieci z punktu widzenia zdrowia publicznego: pilna potrzeba zniesienia różnic”. Ta konferencja jest planowana na 21 września. Później, 6 października, odbędzie się cykliczne spotkanie organizowane przez każdą prezydencję. Są to spotkania Chief Nursing Officers oraz Chief Medical Officers – kadry medycznej w zakresie pielęgniarstwa i kierowniczej kadry medycznej. Później – również w październiku – przewidziana jest konferencja ekspercka, dotycząca zdrowia, następnie – kolejne cykliczne wydarzenie: spotkanie naczelnych urzędów dentystycznych i, także w październiku, konferencja „Polityka alkoholowa w Polsce i w Europie: medyczne i ekonomiczne aspekty używania alkoholu”.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#MarcinRynkowski">W listopadzie odbędzie się duża konferencja ministerialna w Poznaniu – na poziomie nie eksperckim, tylko ministerialnym – zatytułowana „Solidarność w zdrowiu – zmniejszanie różnic w zdrowiu pomiędzy krajami Unii Europejskiej”. Następnie, 18 listopada, odbędzie się konferencja dotycząca Pierwszego Europejskiego Dnia Mózgu – a więc wpisuje się ona w nasz ostatni priorytet – „Starzenie się, udar mózgu i choroba Alzheimera – w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań”.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#MarcinRynkowski">Ostatnim dużym wydarzeniem zamykającym nasze zaangażowanie w drugim półroczu jest formalnie posiedzenie Rady do Spraw Zdrowia, zaplanowane na 2 grudnia 2011 r., którego gospodarzem będzie minister zdrowia. Tam przedstawimy podsumowanie naszych dokonań, zaproponujemy przyjęcie konkluzji, a nadchodząca prezydencja duńska przedstawi program swoich prac – to jest ten cykliczny punkt, który pani minister Ewa Kopacz miała przyjemność przedstawiać w dniu wczorajszym na takim właśnie posiedzeniu Rady. Tyle z mojej strony. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję. Rozumiem, że to koniec prezentacji. Czy pan minister chciałby jeszcze coś uzupełnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. Myślę, że polskie priorytety i kalendarz naszej prezydencji zostały przestawione.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Przypominam, że państwo mają w dyspozycji harmonogram oraz uwagi, które zostały tu rozszerzone przez panią i panów profesorów oraz pana dyrektora i panią dyrektor z GIS-u.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#BolesławPiecha">Proponuję, żebyśmy otworzyli dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos w dyskusji? Proszę, pani poseł Małecka-Libera.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, przyznam, że bardzo się cieszę, że w prezydencji polskiej priorytetem jest zdrowie publiczne. Akurat tak się składa, że tym obszarem zajmuję się od wielu lat, poświęcam mu wiele czasu, obserwuję, jak się zmienia i w ostatnim czasie wreszcie widzę większe zainteresowanie tym tematem, ponieważ – jak wszystkim nam tu wiadomo – profilaktyka i promocja zdrowia to nie jest sukces obliczony na dzień następny, tylko na wiele lat ciężkiej pracy, a więc nie jest zbyt spektakularny i trudno urządzać pokazy i igrzyska z tego powodu. Być może dlatego był taki okres, że głównie koncentrowaliśmy się na medycynie naprawczej, klinicznej, a mniej uwagi poświęcaliśmy zdrowiu publicznemu. Teraz widzę, że zaczyna się okres równowagi, z czego bardzo się cieszę. Aczkolwiek, jako że pracuję w podkomisji zdrowia publicznego, muszę powiedzieć, że brakuje nam w tej prezydencji przysłowiowej kropki nad „i”, czyli ustawy o zdrowiu publicznym.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jeżeli chodzi o dwa obszary – tak je podzieliłam: pierwszy, dotyczący dzieci, i drugi, dotyczący osób starszych – pierwszy priorytet, czyli dieta i zdrowy styl życia, odnośnie do dzieci, jest oczywisty – jest to w ogóle priorytet zdrowia publicznego, więc jest jakby poza dyskusją. Natomiast drugi temat, związany z astmą i zaburzeniami komunikacji, jest mi tym bardziej bliski, że jestem laryngologiem, leczyłam przed panami profesorami – znam dorobek jednego i drugiego – i myślę, że naprawdę Polska ma się czym pochwalić, ponieważ profilaktyka, screeningi i badania przesiewowe w tym zakresie były robione od wielu lat, w związku z czym te tematy powinny być interesujące dla innych krajów.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BeataMałeckaLibera">Jeśli chodzi o obszar zdrowia publicznego w zakresie ludzi starszych, to jest to odrębny, bardzo trudny temat. Wiemy, że społeczeństwo się starzeje. Wiele na ten temat mówimy, spotykamy się na konferencjach, ale problemów dotyczących starzejącego się społeczeństwa jest ogrom. Rozumiem, że został wybrany jeden priorytet – głównie choroba Alzheimera, chociaż pani profesor wspominała także o udarach. W związku z tym mam konkretne pytanie. Prosiłabym pana ministra o odpowiedź. Rozumiem, że na konferencjach i spotkaniach będą podnoszone właśnie te tematy i prowadzona będzie dyskusja w kontekście zapobiegania, profilaktyki, a więc debaty eksperckie. Wiem, że w zakresie tematyki ludzi starszych i problemów chorób mózgu, głównie będą się wypowiadać neurolodzy, ale czy jest przewidziany udział w tych konferencjach kardiologów, bo niewątpliwie musimy wspomnieć również o chorobach układu krążenia, nadciśnieniu i wielu innych przyczynach udarów mózgu. Ze statystyk wynika, że udary są chyba trzecią przyczyną zgonów i, niestety, liczba tych zgonów wzrasta. Pytam więc, jak państwo przewidują pracę na tych konferencjach? Czy to będą konferencje zamknięte w sensie wykładów eksperckich, czy dyskusje panelowe, gdzie będzie można pogłębiać te tematy? A najważniejsze jest to, jakie wnioski będą wyciągnięte po tych konferencjach i komu w przyszłości mają one służyć? Proszę pana ministra o odpowiedź na te pytania.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#BeataMałeckaLibera">Na zakończenie jeszcze raz podkreślę, że bardzo się cieszę, iż właśnie zdrowie publiczne i profilaktyka stały się tematem wiodącym. Jeśli praca posłów będzie mogła państwu pomóc, a wiem, że są tym również zainteresowani – rozmawiałam z wieloma posłami – chętnie będą wspierać państwa swoją wiedzą. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan poseł Sopliński, a później pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo profesorowie, Wysoka Komisjo, ja również bardzo się cieszę, że tematem naszej prezydencji będzie zdrowie publiczne. Jako przewodniczącego sejmowej stałej podkomisji do spraw zdrowia publicznego szczególnie mnie to cieszy. Odczuwam jednak i pewną obawę, ponieważ nie mamy ustawy o zdrowiu publicznym – jest to już druga moja kadencja w Sejmie, kiedy mówimy o tej ustawie, a jej wciąż nie ma. Prawdopodobnie jej projekt jest w uzgodnieniach. Dlatego w naszej prezydencji musimy powiedzieć, w czym odstajemy od krajów Unii Europejskiej, jeśli chodzi o zdrowie publiczne, a w czym przodujemy. Myślę, że – jak powiedział pan prof. Skarżyński – jest to wzór jak powinna wyglądać profilaktyka w zakresie słuchu, mowy czy zaburzeń widzenia do pokazania całej Unii Europejskiej. To jest do pokazania. Powinniśmy to szeroko pokazywać w całej Unii Europejskiej i wprowadzić te elementy do polityki zdrowotnej pozostałych krajów unijnych.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AleksanderSopliński">W kontekście zdrowia publicznego, mówiła pani o odżywianiu. Moja podkomisja miała spotkanie w ministrem edukacji narodowej – bo podstawą jest edukacja – żeby wprowadzić w szkołach przedmiot „nauka o zdrowiu”. Pan minister Kwiatkowski 2–3 dni temu powiedział, że w szkołach będzie przedmiot „nauka o prawie”, natomiast dotychczas nie dopracowaliśmy się w szkołach jako przedmiotu „nauki o zdrowiu” – a edukacja jest podstawowym elementem zdrowia publicznego. Zatem na edukację powinniśmy zwrócić szczególną uwagę w naszej prezydencji, żeby społeczeństwo było edukowane w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AleksanderSopliński">W odniesieniu do zapobiegania, poruszę kwestię szczepień. Chciałbym zunifikować szczepienia w Unii Europejskiej, żeby kalendarz szczepień był taki sam. To też jest bardzo ważny element w profilaktyce. Podkomisja zajmowała się szczepieniami – nawet wystosowany był dezyderat, żeby wprowadzić szczepienia przeciwko pneumokokom. Większość krajów starej Unii prowadzi te szczepienia, natomiast nas, Polaków – jak wynika z odpowiedzi Ministerstwa Zdrowia na dezyderat – nie stać na szczepienia przeciwko pneumokokom wszystkich dzieci, stać nas tylko na szczepienie wybranych grup dzieci. To jest ważna sprawa, więc i na to chciałbym zwrócić uwagę.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#AleksanderSopliński">Kolejna sprawa. Jeżeli chodzi o ludzi w podeszłym wieku, to to, co pani profesor powiedziała, jest bardzo ważne. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji do spraw zdrowia publicznego zajmowaliśmy się, między innymi, zagadnieniem ludzi starych. Z tym wiąże się ogromny problem, nie tylko medyczny, ale i społeczny. Chciałbym więc, aby akcenty w tym zakresie były położone nie tylko na stronę medyczną, ale i na społeczną, bo jest to ogromne obciążenie – Europa coraz bardziej się starzeje.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#AleksanderSopliński">Jak powiedziała pani przewodnicząca Małecka-Libera, jako parlamentarzyści liczymy na współpracę w ramach tej prezydencji, szczególnie podkomisja stała do spraw zdrowia publicznego, aby elementy zdrowia publicznego, a zwłaszcza edukacyjne, były bardziej wyraziste i czytelne. W przedłożonym materiale przeczytałem, że będzie przygotowana specjalna strona internetowa, gdzie będzie można sięgać po tę wiedzę i być na bieżąco informowanym o konkluzjach powstałych w wyniku konsultacji eksperckich. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Pan poseł Hoc, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni eksperci, Wysoka Komisjo, dla zachowania zdrowych proporcji w dyskusji, jeśli jest beczka miodu, musi być i łyżka dziegciu. Od samych igrzysk chleba nie przybędzie. W związku z tym, na wstępie, pozwolę sobie na taką konstatację – trzeba było dwóch lat pracy ekspertów i trzeba było obejmować przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, żeby skonstatować to, co wszyscy już wiedzą od kilkudziesięciu lat. Wiedział to kanadyjski minister zdrowia tworząc mandalę życia kilkadziesiąt lat temu, czy Duńczycy, Finowie lub Szwedzi. Twierdzeniu, że zdrowa starość zaczyna się w młodości, Finowie hołdują od lat 80., dzięki czemu w tych krajach kobiety żyją dłużej od Polaków o 8 lat, a mężczyźni – o 6 lat. Robią to Duńczycy, Szwedzi, Francuzi, a teraz my, w naszej prezydencji, ruszymy z nowością, wspaniałym innowacyjnym rozwiązaniem, że zdrowie publiczne i jego determinanty są bardzo ważne. Jeśli to będzie w naszej prezydencji, to chyba przyznamy się do wielu lat zacofania. Trochę szacunku dla rozsądku i działań w Europie, zdrowego podejścia do problemu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#CzesławHoc">Czy pan minister nie zauważył tego, że najniższy w Europie – pięcioletni – współczynnik przeżywalności chorujących na choroby nowotworowe jest właśnie w Polsce – wynosi 30%? W krajach Unii Europejskiej jest to 50%, a w Stanach Zjednoczonych – 70%. W Polsce przeżywalność jest najniższa. Wyprzedzają nas nawet Rumunia i Bułgaria. Czy nie lepiej było sięgnąć po innowacje, nowe technologie, inżynierię genetyczną, biologię molekularną, żeby właśnie wyrównać szanse, zdobyć coś w Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#CzesławHoc">Oczywiście, mógłbym mówić jeszcze o wielu innych rzeczach, ale powiem, że cieszę się, że organizujecie konferencje, że będą konkluzje pokonferencyjne, jednak ciekaw jestem, co wniesiecie innowacyjnego w zakresie odżywiania i aktywności fizycznej, czego jeszcze w świecie nie wymyślono. Jestem ciekaw, co wymyśli polska prezydencja. A może to, że tylnymi drzwiami wprowadzacie GMO – ustawę o nasiennictwie. Być może, dostosowujecie się do trendów europejskich, akurat niepotrzebnych.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#CzesławHoc">Proszę państwa, chciałbym, aby tego rodzaju dyskusje były poważne, tym bardziej, że, jak sami zaznaczacie, będzie współpraca TRIO – po nas będzie Królestwo Danii i Republika Cypryjska. My jesteśmy pierwszym państwem w TRIO, a więc praktycznie mamy trzy prezydencje. Jeślibyśmy dobrze sformułowali priorytety, a państwo zapytaliby posłów albo ludzi z zewnątrz, lekarzy, co, tak naprawdę, jest ważne.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#CzesławHoc">Jeśli chodzi o choroby układu oddechowego u dzieci, to mamy bardzo dobrze opracowane standardy. Leczymy astmę, tak jak się to robi na świecie. Praktycznie nie ma żadnych wykluczonych, a w narciarstwie astma to nawet przywilej.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#CzesławHoc">Zaburzenia komunikacyjne. W tym przypadku mamy piękne, bardzo dobrze działające ośrodki – w Koszalinie jest ośrodek dla głuchoniemych – tylko tam nie ma na to pieniędzy. Działają organizacje pozarządowe. W tym zakresie wystarczy tylko wyłożyć pieniądze i nie przeszkadzać. Mamy standardy i wiedzę, lekarze w Polsce są lepiej wyszkoleni niż na Zachodzie, mamy diagnostykę, a nawet sprzęt, tylko nie mamy środków na leczenie. To jest bardzo ważne. A jeśli chodzi o konferencje, jeżdżenie do Larnaki, gdzie już byliście, i do Kopenhagi, to powtórzę, że od igrzysk chleba nie przybędzie. Proszę o tym pamiętać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos w dyskusji? Jeśli nie, to udzielę sobie głosu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BolesławPiecha">Rzeczywiście, przedłożony materiał jest przygotowany profesjonalnie. Mam pewne wątpliwości dotyczące roli prezydencji i tego, co się stało po szczycie Unii Europejskiej w Lizbonie – ona jest w tej chwili trudna do zdefiniowania. Zdaję sobie sprawę z tego, że Europa musi przyjąć pewne priorytety, i myślę, że postawienie na te priorytety, jeśli chodzi o promocję zdrowia, są jak najbardziej słuszne, zwłaszcza w sytuacji Polski, gdzie pewnie nie mamy wiele spektakularnych osiągnięć. Poza tym sądzę, że prezydencja nie jest do tego, aby pokazywać spektakularne osiągnięcia. Dobrze, jeśli jest przykład, ale generalnie ma wytyczyć normy postępowania we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#BolesławPiecha">Pozwolę sobie na uwagę – kieruję ją do pana ministra. Czy ten program nie jest za bogaty? Podobno od przybytku głowa nie boli, ale ja mam lekki ból głowy czytając ten harmonogram, ponieważ wielość różnego rodzaju priorytetów powoduje, że nie ma jednego czy dwóch priorytetów, na których chcielibyśmy się oprzeć.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#BolesławPiecha">Bardzo sobie cenię priorytet dotyczący komunikacji, zwłaszcza jeśli chodzi o dzieci. Jest to nowość, na to nie zwracało się uwagi w poprzednich prezydencjach Unii Europejskiej, bo kwestia odżywiania i stylu życia jest ponadczasowa, i chyba nie było prezydencji, która by się nie zajmowała uzależnieniami i takimi sprawami, jak wysiłek fizyczny czy otyłość. Sprawa komunikacji bardzo mnie interesuje. Myślę, że nowością jest sprawa schorzeń układu oddechowego i promocji oraz profilaktyki w tym zakresie – pan profesor ma duże doświadczenie. Zapytałbym, czy to by nie wystarczyło. Rozumiem, że jest jeszcze sprawa potężnego wyzwania nie tylko dla Europy, ale i dla świata – mówimy o chorobach neurodegeneracyjnych i związanych stricte z naszą demografią, co skrótowo naświetliła pani profesor – ale zwracam się z pytanie do pana ministra, czy to nie za wiele. Czy nie wytyczymy Europie i kolejnym prezydencjom zbyt wielu tematów? Z tego, co dzisiaj widzę, Europa głównie zajmuje się sprawami równego dostępu do zdrowia – to jest bardzo poważny temat – w imię dyrektyw europejskich, które tworzą się również na podstawie prezydencji. Obawiamy się jednak tego, bo to będzie nas kosztować – nie słyszałem, żebyśmy sygnalizowali jakieś modyfikacje w tym zakresie. Europa zajmuje się wspólnie z WHO sprawą dymu tytoniowego. Prezydencja brytyjska stale, niezależnie od tego, kto obejmuje następną prezydencję, działa w zakresie stref bezdymnych i profilaktyki schorzeń – głównie chodzi o obturacyjną chorobę płuc. Tak więc, panie ministrze, pytam, czy tego nie jest za dużo – żeby były jedna-dwie konkretne konkluzje, a nie dziesięć, które potem się rozmyją. Jak wiemy, dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#BolesławPiecha">Jednak, jako przedstawiciel opozycji, wyrażę słowa uznania, że zespoły robocze pracowały i coś wypracowały. A co z tego wyniknie, zostaje sprawą otwartą. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#BolesławPiecha">Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekHaber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, pozwolę sobie na kilka zdań komentarza i próbę odpowiedzi na zadane pytania.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarekHaber">Zaczynając od obfitości zagadnień, które są przedmiotem priorytetów polskiej prezydencji, powiem, że podeszliśmy do tematu szczegółowo, ale, tak naprawdę, są dwa duże priorytety – dzieci i osoby starsze, a także wyrównywanie różnic w zdrowiu społeczeństwa Europy w tych dwóch grupach wiekowych, z uwzględnieniem szczegółowych kwestii w tych dwóch priorytetach. W porównaniu z innymi rezydencjami – są to fakty – nie jest to zbyt wiele. Były prezydencje, które prezentowały 3–4 konkluzje. Wczoraj, podczas podsumowania prezydencji węgierskiej, były przedstawione 4 konkluzje…</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BolesławPiecha">Przepraszam, czy można się z nimi zapoznać? Byłem w Budapeszcie i jestem ciekaw, czym to podsumowali, bo konferencja była dwudniowa i wtedy nic z tego nie wynikało, a to było miesiąc temu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekHaber">Zaraz oddam głos panu dyrektorowi, jako naocznemu świadkowi tej Rady.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekHaber">Odnośnie do wyboru tematów, powiem, że powinny one być dobrze rozpracowane – myślę o znajomości zagadnienia w danym kraju, który przewodzi prezydencji i proponuje te zagadnienia. Natomiast dodam, że te kwestie wymagają także pewnej delikatności, aby kraj, który prowadzi prezydencję, nie był postrzegany jako taki, który chce narzucać swoje rozwiązania. Skupiamy się raczej na wymianie doświadczeń, pokazywaniu i promowaniu pewnych rozwiązań, czyli potrzebna jest znajomość zagadnienia, natomiast nie należy traktować tego jako wprowadzania na siłę określonych sposobów postępowania w danych schorzeniach czy problemach zdrowotnych.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarekHaber">O kilka zdań na temat tego, w jaki sposób mają być zorganizowane i prowadzone konferencje w sensie praktycznym, poproszę pana prof. Samolińskiego.</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#MarekHaber">W sprawie szczepień poproszę o wyjaśnienie pana dyrektora Rynkowskiego. Nie jest to priorytet, który został przez nas uwzględniony lub był ostatnio prowadzony przez którąś z prezydencji, natomiast te zagadnienia były omawiane, chociażby wczoraj – pewne konkluzje w tym zakresie podczas Rady EPSCO zostały poczynione.</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#MarekHaber">Sprawa ustawy o zdrowiu publicznym również nie jest przedmiotem prezydencji, natomiast deklaracje, które pani minister składała, świadczą o tym, że ten projekt jest przygotowany i jest obecnie na etapie konsultacji wewnętrznych. Miejmy więc nadzieję, że niedługo ujrzy światło dzienne…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, nich pan minister skończy, a potem wypowie się pan ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekHaber">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, na temat tego, co wczoraj ustalono w sprawie szczepień, wypowie się pan dyrektor, a potem poproszę pana profesora i kilka zdań na temat organizacji i kształtu konferencji, które mają się odbyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BolesławPiecha">Panie pośle, czy pan chce zabrać głos teraz, czy po wystąpieniach pana dyrektora i pana profesora? Teraz. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AleksanderSopliński">Dlaczego poruszyłem problem szczepień? Dlatego, że jeśli chodzi o wyszczepianie w Polsce jest bardzo źle. W Polsce powstały różnego rodzaju stowarzyszenia antyszczepieniowe. Przykładowo powiem, że w Rumunii jest lepszy wskaźnik wyszczepiania niż w Polsce. Odstajemy bardzo nawet od Rumunii. Stąd moje pytanie i niepokój.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zaraz udzielę panu głosu. Proszę państwa, mamy się zajmować sprawami prezydencji, a nie problemami, które nas gnębią. Natomiast ja uzupełnię jeszcze moje pytanie. Jak powiedziałem, uważam, że priorytetów jest za dużo, natomiast pewnie pojawiła się konkluzja dotycząca tego, co nas szarpie, zarówno w mediach, jak i w przestrzeni publicznej, a więc epidemie escherichia coli i świńskiej grypy. To szarpie społeczeństwami Europy. Czy nie warto było szukać konsensu w tym zakresie, bo z tego, co widzę, wynika, że priorytety dotyczą raczej chorób niezakaźnych?</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#BolesławPiecha">Proszę, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekHaber">Zanim oddam głos pan profesorowi, w kwestii ostatnich problemów związanych z escherichią coli powiem, że jedną ze zgłoszonych wczoraj sugestii jest rozszerzenie porządku obrad nieformalnego spotkania ministrów zdrowia w Sopocie o ten punkt.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MarekHaber">Bardzo proszę, panie profesorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BolesławSamoliński">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, postaram się mówić bardzo krótko. Proszę mi to wybaczyć, ale mam wykład, którego rozpoczęcie już się przesuwa, a ponieważ moi słuchacze będą zaniepokojeni, że się spóźnię, wyjdę przed końcem naszego spotkania. Jeszcze raz proszę o wybaczenie – w dalszym ciągu jestem akademikiem.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#BolesławSamoliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo, występuję tutaj jako ekspert, człowiek nauki, w związku z czym proszę mi wybaczyć, jeśli w którymś momencie moje słowa będą mniej polityczne i dyplomatyczne. Ja z ogromnym zainteresowanie słucham głównie krytycznych uwag pod kątem naszych priorytetów i przygotowania naszej prezydencji i chcę powiedzieć, że to jest bardzo ciekawe – my słuchamy tych uwag wewnątrz naszego kraju, ale przede wszystkim zewnątrz, bo, tak naprawdę, prezydencja nie jest załatwianiem spraw polskich, tylko przewodniczenie Radzie Unii Europejskiej. Taka jest nasza rola. My proponujemy Unii Europejskiej pewne sprawy do przedyskutowania i rozwiązania. Unia Europejska podejmuje w tej sprawie decyzję – my niczego nie możemy narzucać i nie możemy być za bardzo obecni jako Polska w prezentowaniu siebie na forum tejże Rady. Z tego powodu nie możemy realizować pewnych postulatów, które byśmy chcieli. Natomiast chcielibyśmy pokazać Polskę jako kraj, który w pewnych sprawach ma znakomite osiągnięcia, ale co nieco da się nam przemycić. Mam nadzieję, że na ten temat powie kilka zdań pan prof. Skarżyński, ponieważ to, co ma do zaprezentowania w czasie naszej prezydencji, to jest jedyna rzecz, którą, tak naprawdę, chcemy bardzo wyraźnie pokazać. To są rozwiązania unikatowe w skali światowej – są rzeczywistym wdrożeniem jednego z głównych priorytetów, którymi zajmuje się obecnie Komisja Europejska, a więc e-zdrowiem. I to, co robi zespół pod kierunkiem pana prof. Skarżyńskiego, jest fantastyczne i warto to pokazać.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#BolesławSamoliński">Teraz kilka zdań na temat samej konstrukcji konferencji, bo to jest moje zadanie. Może jeszcze kilka słów na temat krytycznych uwag. Otóż, w krajach Unii Europejskiej spotkaliśmy się z ogromną życzliwością. Mamy krytyczne uwagi – są to dla nas bardzo ważne rzeczy – ale Komisja Europejska i Sekretariat Parlamentu Europejskiego jednoznacznie orzekli, że prezentujemy nowoczesne myślenie w tych priorytetach, które pokazują, że Polska jest dość dojrzałym krajem. My występujemy tam jako Polska – kraj i naród, a nie jako określona opcja polityczna. I niezwykle ważne jest to, że wokół tych zagadnień gromadzą się ludzie, którzy pracują w podzespole do spraw prezydencji, organizują różne wydarzenia i konferencje i zupełnie nie patrzą na zabarwienie polityczne kolegi, który siedzi obok lub bierze udział w merytorycznej dyskusji. To, co mówię, kieruję w stronę pana przewodniczącego. To ta życzliwa uwaga i życzliwy komentarz, z którym się spotkaliśmy, łącznie z krytycznymi uwagami.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#BolesławSamoliński">Same konferencje są organizowane w szeroki sposób. To nie są konferencje typu naukowego. Tam zderzają się dwa światy – ekspertów i polityki. Celem takiej konferencji jest przedstawienie aktualnego stanu wiedzy w danym zagadnieniu po to, aby podjąć słuszne decyzje polityczne oparte na faktach. Taki jest cel tych konferencji. One skupiają ekspertów z zakresu medycyny klinicznej, i to szeroko wychodzących poza dane specjalności, bo są tam różne obszary – często występują tam socjologowie, psychologowie. Powstaje pytanie, czy w odniesieniu do chorób degeneracyjnych ośrodkowego układu nerwowego potrzebni są tylko neurolodzy. Nie, potrzebni są także fizjoterapeuci, pomoc społeczna, pielęgniarka, organizacje pacjentów. Występują tam także organizacje międzynarodowe, które zajmują się zdrowiem publicznym, a bardzo często nie zrzeszają lekarzy, tylko osoby, które zajmują się problematyką natury społecznej. Zwykle tak to wygląda, że w pierwszej części konferencji mówimy o aspektach zdrowotnych i uwarunkowaniach tych aspektów, bardzo szeroko rozumianych, a później dyskutujemy o tym, jak to przełożyć na politykę. Taki mniej więcej jest kształt typowej konferencji. Bardzo często sesje prowadzone są przez polityków, ludzi, którzy w obszarze polityki zajmują się danymi zagadnieniami, w związku z czym lepiej rozumieją, czemu ma służyć ta konferencja, niż, przykładowo, przedstawiciele nauki, którzy często myślą życzeniowo, nie do końca zdając sobie sprawę z tego, co realnie da się zrobić, a to jest bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#BolesławSamoliński">Myślę, że to tyle tytułem odpowiedzi na pytanie pani poseł Małeckiej-Libery. Ja się bardzo cieszę, że idziemy w kierunku zdrowia publicznego, ale chcę podkreślić, że dyskusja nad danym obszarem odbywa się na spotkaniach grup roboczych zdrowia publicznego, a nie nauk klinicznych. W Europie nie dyskutuje się na politycznych arenach międzynarodowych, w ramach Rady Europy, problemów w stylu, czy mamy leczyć zawał serca w ten czy inny sposób, tylko co zrobić, żeby nie było zawałów serca. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#BolesławPiecha">Teraz zabierze głos pan prof. Skarżyński. Panie profesorze, proszę wybaczyć, ale czasami emocje są duże. Chcemy, aby ta prezydencja przyniosła jakieś efekty. I to nie chodzi o stanowisko Polski, tylko o nas, Europejczyków.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#HenrykSkarżyński">Dziękuję bardzo. Dziękuję za życzliwe uwagi i za krytykę. Chcę powiedzieć, że w tej części, która przypadła w dziale mnie i mojemu zespołowi współpracowników z różnych stron kraju i z różnych stron Europy, nie mamy dzisiaj rozwiązań dotyczących badań przesiewowych w zakresie żadnego z tych narządów zmysłów. Polska ma największe doświadczenie obejmujące udokumentowane setki przebadanych i wyniki przedstawione na kongresach naukowych. Jest to szansa, aby podczas kongresu europejskiego, który odbędzie się w końcu czerwca, przyjąć europejski konsensus naukowy, o czym mówiłem wcześniej.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#HenrykSkarżyński">Jest niezwykle ważne, żeby środowiska naukowe Europy chciały wesprzeć to, co my osiągnęliśmy, nie naruszając – mówił o tym pan prof. Samoliński – zasad funkcjonowania polskiej prezydencji. To tak naprawdę od nich zależy to, co zawiozą do swoich krajów, jaki wpływ będą wywierać na swój parlament, rząd, żeby doszło o transformacji naszych doświadczeń. My możemy tylko pokazywać to z jak najlepszej strony.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#HenrykSkarżyński">Powiedziano tutaj, że mamy co pokazać. Tak, jesteśmy autorami jedynej w świecie sieci telemedycznej. Komisarz Dalli, który odwiedzał Kajetany, brał udział w takiej sesji – mógł zobaczyć, co oznacza e-zdrowie, bo o e-zdrowiu wiele osób dużo mówi nie rozumiejąc do końca, co to jest, co oznacza rehabilitacja na odległość, z udziałem specjalistów, których zebranie w jednym miejscu, nawet w najlepszej klinice, w najlepszym ośrodku, byłoby niemożliwe, natomiast jest możliwe spotkanie ich w studiu, które przygotowaliśmy, i połączenie z domem dziecka, które nie musi jechać kilkuset kilometrów, i w tym domu czuje się najlepiej. Przepraszam, że mówię o szczegółach, ale chciałbym pokazać na przykładzie telerehabilitacji, że to jest coś, co wydaje się bardzo proste, ale czego nikt nie zrobił. Teraz mamy szansę podzielenia się naszymi doświadczeniami i pokazania całego obszaru telemedycyny praktycznej w obszarze diagnostyki, rehabilitacji i obsługi pacjentów implantowanych, którzy mają wszczepione różne urządzenia, a dzisiaj łącząc się przez Interenet czują się bezpieczni, niezależnie od tego, w jakim miejscu świata są. To jest coś fantastycznego, że możemy im pomóc, że możemy wejść do takiego urządzenia i zaprogramować to, co się zepsuło. To oznacza, że taki pacjent cały czas czuje się bezpieczny. Chciałbym, żeby o tym mówiono w sposób bardzo wyważony, subtelny, dlatego, że pewnym hasłem bardzo łatwo jest wyważyć coś, co trafi – jak zawsze – na podatny grunt i będzie okazją do wywrócenia czegoś.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#HenrykSkarżyński">Ja doświadczyłem wielu sytuacji, kiedy musiałem długo przekonywać ludzi ze świata do pewnych naszych rozwiązań. Uciekałem się nawet do takich sytuacji, że zapraszałem i wykonywałem bardzo trudne operacje pokazowe na żywo. Musiałem zoperować pacjenta wiedząc, że obserwuje mnie kilkuset, a raz nawet półtora tysiąca specjalistów, którzy pewnie mi dobrze życzyli, ale, tak naprawdę, oczekiwali, że może to się nie uda, bo trudno jest uwierzyć Amerykaninowi – i ja to rozumiem – że gdzieś w dalekiej Polsce ktoś zrobił coś, czego oni nie zrobili dysponując zupełnie innymi możliwościami. Dlatego chętnie przyjąłem zaproszenie do tej prezydencji i podjąłem trud prac. Jest to okazja do pokazania naszych osiągnięć i sposobu myślenia, z jednej strony, delikatnie, a z drugiej, tak, żeby to owocowało tak długo i dobrze, jak długo środowiska naukowe będą przekonane o tym, żeby to dalej transformować. Konsensus naukowy wielu środowisk europejskich w jakiejkolwiek sprawie jest czymś niezwykle ważnym. To nie jest coś unikalnego. To będzie mieć konsekwencje na kolejnych kongresach i spotkaniach naukowych, gdzie różne grupy będą się do tego odnosić. Jednak jest ogromnie ważną rzeczą, żeby nie powiedzieć, znamienną, że ten początek będzie dany w Polsce, w Warszawie, co powinno wystawiać jak najlepsze świadectwo nam wszystkim, tu siedzącym i tym, którzy są poza tą salą. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że pan dyrektor nawiąże jeszcze do konkluzji, które zostały przedstawione wczoraj w Luksemburgu przez Radę Ministrów Unii Europejskiej. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarcinRynkowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. To były cztery konkluzje prezydencji węgierskiej. Pierwsza dotyczyła europejskiego paktu na rzecz zdrowia i dobrostanu psychicznego. W konkluzji uzgodniono, że w celu sprostania wyzwaniom, jakie wynikają z rosnącego występowania we współczesnych społeczeństwach różnego rodzaju zaburzeń psychicznych należy się skoncentrować na promocji zdrowia psychicznego, upowszechnieniu środowiskowego modelu psychiatrycznej opieki zdrowotnej, który oznacza zwiększenie udziału pozaszpitalnych form wsparcia psychiatrycznego w rehabilitacji zdrowotnej. Była też mowa o zintegrowaniu działań prowadzonych w ramach różnych sektorów – ochrony zdrowia, pomocy społecznej, edukacji i instytucji rynku pracy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MarcinRynkowski">Druga konkluzja dotyczyła innowacji w sektorze wyrobów medycznych. Dopuszcza się pewne rozwiązania innowacyjne w tym zakresie, jednak nadrzędną wartością powinna być gwarancja bezpieczeństwa pacjenta. Z podejmowanych możliwych działań położono nacisk na zwiększenie roli badań klinicznych i innych badań techniczno-modelowych w fazie przed oraz po wprowadzeniu wyrobu medycznego do obrotu, a także na wprowadzanie centralnej rejestracji i oceny incydentów medycznych oraz ujednoliceniu nazewnictwa, oznakowania i rejestracji wyrobów medycznych i ich wytwórców.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MarcinRynkowski">Trzecia konkluzja dotyczyła właśnie szczepień ochronnych dzieci. To było zadanie prezydencji węgierskiej. Prezydencja ta postawiła sobie za cel przyjęcie tej konkluzji jako jeden z priorytetów, jedno z zadań. Ta konkluzja nawołuje do wzmożenia działań polegających na uświadamianiu społecznym – kampaniach społecznych w zakresie szczepień ochronnych, na wzmocnieniu narodowych programów szczepień w państwach członkowskich Unii Europejskiej, które mogą przyczynić się do eliminacji chorób zakaźnych.</u>
<u xml:id="u-51.3" who="#MarcinRynkowski">Ja nie wiem, o jakich chorobach była mowa, ale jeżeli chodzi szczepienia dzieci w Polsce przeciwko odrze, to stopień wyszczepialności mamy na poziomie 93%...</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#BolesławPiecha">Panie dyrektorze, nie chodzi o porównywanie. Myślę, że z tego wynikają wnioski dla nas, polityków, bo polityk decyduje o kształcie prawa i środkach, które przeznaczy, i czy tego nie określi Unia Europejska w dyrektywie albo w rozporządzeniu. Dla nas istotna jest wiadomość, co nas jutro czeka, i ile to będzie kosztować. I cieszę się, że pan profesor akurat wytycza szlak, jeśli chodzi o komunikację, bo e-medycyna na pewno jest tańsza niż medycyna klasyczna. Ja to wiem. Dla Polski i pewnie dla Europy jest to korzystniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarcinRynkowski">W ramach konkluzji szczepionkowej – tak ją roboczo nazwijmy – zwrócono jeszcze uwagę na zapewnienie właściwej ścieżki edukacyjnej dla lekarzy różnych specjalności w zakresie profilaktyki chorób zakaźnych.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#MarcinRynkowski">Ostatnia, czwarta konkluzja dotyczyła zmierzania w kierunku nowoczesnych, elastycznych i trwałych systemów opieki zdrowotnej. To jest bardzo pojemna konkluzja. W tym zakresie była mowa o wielu wyzwaniach, a przede wszystkim o konieczności stworzenia nowoczesnych, elastycznych i wydajnych, skutecznych i stabilnych finansowo systemów ochrony zdrowia…</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#BolesławPiecha">Niech pan tego nie czyta, bo to jest nowomowa urzędników europejskich. Rozumiem, o co chodzi. Szczepienia – raczej programy narodowe niż ujednolicenie, co jest oczywiste, bo mamy inne kulturowe, fenotypowe i genetyczne uwarunkowania, inna jest epidemiologia itd. Rozumiem, że to może być jakiś wyznacznik.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#BolesławPiecha">My próbujemy wyznaczyć te cztery priorytety, które państwo wymienili, i tyle. Życzę powodzenia, bo przecież to nie jest kwestia tego, czy rząd się zawali, czy nie – mówię to do mojego kolegi partyjnego, pana posła Hoca – bo się zawali – mówię to jako opozycja – tylko kwestia tego, czy w Europie ludzie, nasi obywatele będą zdrowsi. Przecież to o to chodzi w tej prezydencji. Tak przynajmniej ja to rozumiem i dlatego z życzliwością patrzę na te priorytety.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#BolesławPiecha">Proszę, ostatnie zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarcinRynkowski">Jeśli mogę, chciałbym uzupełnić. Konkluzja nie jest narzędziem legislacyjnym, więc nie narzuca…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#BolesławPiecha">Ale prędzej czy później idą za tym skutki legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarcinRynkowski">Natomiast praca nad konkluzją to jest po prostu praca w grupach roboczych, gdzie na początku przedstawia się projekt i zbiera się uwagi państw członkowskich do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#MarcinRynkowski">Jeszcze jedno chciałbym podkreślić. Nie wiadomo, czy jest to ambitny plan, czy nieambitny, może jest dużo wydarzeń, ale nie wszystko zrealizuje się w ciągu pół roku. Dlatego też rozmawiamy z naszymi partnerami z TRIA, żeby była zasada kontynuacji. I jest to uzgodnione. Natomiast jeżeli chodzi o główne tematy całego programu TRIA na 18 miesięcy, to są to: „Choroby niezakaźne i zdrowe starzenie się”, o czym mówiliśmy. Następnie – „Choroby bez granic – bezpieczeństwo sanitarne” oraz „Innowacyjność i dobre praktyki”. To są wiodące hasła tego osiemnastomiesięcznego programu.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#BolesławPiecha">Zainteresowanych, którzy chcieliby poznać te konkluzje – ja bym chciał otrzymać je na piśmie, proszę więc pana dyrektora o udostępnienie nam kilku egzemplarzy dla Komisji Zdrowia – zapraszam do naszego sekretariatu. To ważne, żebyśmy wiedzieli, w jakim kierunku zmierzamy.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#BolesławPiecha">Proszę, pan poseł Hoc.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#CzesławHoc">Ja ad vocem. Być może mówiąc zbyt emocjonalnie, chciałem zwrócić uwagę na to – bo, tak jak wszyscy, chcę, żeby było dobrze i były perspektywy rozwoju zdrowego społeczeństwa – że, jak sami państwo podali w przedłożonym materialne, w czasie prezydencji hiszpańskiej oprócz promocji zdrowia publicznego i e-zdrowia była także mowa o dawstwie i przeszczepianiu organów, zaawansowanej terapii i bezpieczeństwie farmakoterapii. Czyli, oprócz uniwersalnych wartości i przesłań ponadczasowych, przemycano coś, co jest ważne, na przykład, dla Belgów – medycyna nuklearna i radioizotopy, walka z nowotworami i chorobami chronicznymi, innowacyjność w sektorze produktów leczniczych itd. A więc, przemycano to, co jest bardzo potrzebne.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#CzesławHoc">Zwrócę się jeszcze do pana prof. Skarżyńskiego. Panie profesorze, chapeau bas wobec pana i pana działalności innowacyjnej! Można pisać książki na ten temat. Jednak, panie profesorze, teraz pan pięknie mówi o konsensusie, zgodzie, ale pamięta pan, że kiedy pan zaczynał, zawiązywały się różnego rodzaju fundacje, stowarzyszenia, żeby pomóc dziecku i zakupić implant, a więc nie było takiego konsensusu. To my chyba wtedy rządziliśmy.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#CzesławHoc">Chodzi o to, że warto i trzeba się tym chwalić. Pana osoba na jakiejkolwiek konferencji w Unii Europejskiej zapewnia Polsce chwałę. My się z tego cieszymy, tak powinno być. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że wysłuchaliśmy informacji ministra zdrowia o priorytetach, przeprowadziliśmy dyskusję, w której były zgłaszane uwagi, zarówno bardzo krytyczne i emocjonalne, jak i mniej krytyczne. W związku z tym, jako przewodniczącemu, w imieniu Komisji, wypada mi przyjąć tę informację – chyba, że będą głosy przeciwne – i życzyć powodzenia. Rozumiem, że państwo wzięli na siebie bardzo bogaty program, który trzeba zrealizować. I oby konkluzje były takie, żeby Unii Europejskiej i nam samym – naszym dzieciom, rodzicom i dziadkom – przyniosły określone efekty zdrowotne.</u>
<u xml:id="u-60.1" who="#BolesławPiecha">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>