text_structure.xml 67.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSośnierz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Finansów. Witam przedstawicielkę prezydenta oraz przedstawicieli organizacji związanych ze służbą zdrowia. Rozpoczynamy obrady.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSośnierz">Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2009 rok, zawarty w druku nr 2163. Proszę reprezentanta Ministerstwa Zdrowia o przedstawienie propozycji zmian. Kto przedstawi projekt? Pan minister Cezary Rzemek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Zmiany zaproponowane przez Ministerstwo Zdrowia, które zostały przyjęte, obejmują wzrost dochodów. Ten wzrost wynosi 29.754 tys. zł. Zwiększenie to nastąpiło w większości do wysokości wykonania za 5 miesięcy, z wyjątkiem Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, gdzie dochody zwiększono o 24.673 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#CezaryRzemek">Natomiast wydatki w ustawie budżetowej, w części 46 wynosiły 4.694.696 tys. zł, w tym wydatki bieżące 3.644.288 tys. zł, a wydatki majątkowe 920.205 tys. zł oraz wydatki na finansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej 130.203 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#CezaryRzemek">W projekcie nowelizacji ustawy budżetowej wydatki w części 46 – Zdrowie, zostały zmniejszone o 302.491 tys. zł, co stanowi 6,4% planu, w tym wydatki bieżące o 118.873 tys. zł i wydatki majątkowe 183.618 tys. zł, to jest łącznie do wysokości 4.392.205 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#CezaryRzemek">Zmniejszenia w zakresie wydatków bieżących dotyczą wyłącznie wydatków pozapłacowych, w tym, w dziale administracja publiczna – 450 tys. zł, w dziale obrona narodowa – 500 tys. zł, w dziale ochrona zdrowia: dotacje dla regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa – 8140 tys. zł, świadczenia wysokospecjalistyczne – 51.215 tys. zł, program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” – 100.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#CezaryRzemek">Ograniczenie wydatków bieżących było możliwe, gdyż już na początku roku powyższe kwoty zostały zablokowane przez Ministra Zdrowia i nie były zatwierdzane w planach finansowych jednostek.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#CezaryRzemek">Ograniczenie wydatków na świadczenia wysokospecjalistyczne było możliwe w związku z dokonaniem zmian w zakresie płatników z tytułu realizacji poszczególnych świadczeń wysokospecjalistycznych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#CezaryRzemek">Na podstawie nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowa z dnia 23 stycznia 2009 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia przejął od Ministra Zdrowia finansowanie części świadczeń wysokospecjalistycznych, takich jak przeszczepienie rogówki, radioterapia przy zastosowaniu specjalnej techniki naświetlania, brachyterapia ze stereotaksją mózgową. Ponadto, na podstawie kolejnej nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 maja 2009 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń wysokospecjalistycznych finansowanych z budżetu państwa, z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia przejął od Ministra Zdrowia finansowanie przeszczepów nerki, trzustki, przeszczepienie autologicznego szpiku.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#CezaryRzemek">Zmniejszenie środków na program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” nastąpiło przy uzgodnieniu, że środki te będą zagwarantowane w 2010 r. na realizację nowego programu utworzonego na bazie programu „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#CezaryRzemek">Jednocześnie, zgodnie z wnioskiem Ministra Zdrowia, dokonano przesunięcia środków w wysokości 41.432 tys. zł z wydatków majątkowych na wydatki bieżące, na dofinansowanie programu leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#CezaryRzemek">Wydatki majątkowe w nowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2009 zostały zmniejszone o łączną kwotę 183.618 tys. zł. Ograniczenia te na kwotę 13.584 tys. zł dotyczą głównie zakupów inwestycyjnych. Zadań budowlanych dotyczą ograniczenia na kwotę 170.034 tys. zł. Powstały one na podstawie informacji pochodzących od rektorów prowadzących inwestycje wieloletnie – przedłużające się przetargi i niemożność wydatkowania środków powodowałoby tylko niewykonanie planu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o rezerwę celową, zgodnie z wnioskiem Ministra Zdrowia zlikwidowano rezerwę w poz. 69 – Środki na leczenie choroby Pompego, w kwocie 22.500 tys. zł. Leczenie choroby Pompego jest finansowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, który utworzył w tym celu program. W związku z tym nie ma potrzeby dwutorowego finansowania tego leczenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ze strony Ministerstwa Finansów w tej sprawie ktoś chciałby się wypowiedzieć? Nie. W takim razie otwieram dyskusję. Od razu sam pozwolę sobie zadać pytania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSośnierz">Przejęcie przez Narodowy Fundusz Zdrowia finansowania świadczeń wysokospecjalistycznych – w świetle zmniejszających się wpływów Narodowego Funduszu Zdrowia, jak i z punktu widzenia ustawy budżetowej – w tym zakresie, może się wydawać słusznym krokiem, bo zmniejszają się wydatki budżetu. Jednak pieniądze nie biorą się znikąd i za chwilę te same środki Narodowego Funduszu Zdrowia – coraz bardziej się zmniejszające – będą z coraz większą trudnością dźwigać wydatki przerzucone nań przez Ministerstwo Zdrowia. Nie odbyło się to na tej samej drodze, jak niejednokrotnie bywało onegdaj, że przenosząc wydatki przenoszono również pieniądze. Wrzucono to w niezwiększone wydatki, czyli takie same, jakie były planowane. Czy to nie budzi państwa niepokoju, że zmniejszające się przychody Narodowego Funduszu Zdrowia, ograniczone dodatkowym zadaniem, spowodują niedługo problemy z finansowaniem usług zdrowotnych? To pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSośnierz">Drugie pytanie. Aczkolwiek z punktu widzenia potrzeby oszczędzania niewykonanie niektórych zadań inwestycyjnych jawi się jako korzystne, to jednak, z punktu widzenia logiki procesu inwestycyjnego, nie jest to dobre. Posłowie i rząd z wysiłkiem zaplanowali wydatki na inwestycje, które miały się zakończyć w konkretnym czasie, a inwestorzy tych środków nie wykorzystują. Jak powiedziałem, z punktu widzenia chwilowej potrzeby zmniejszenia wydatków wydaje się to korzystne, ale nie po to planuje się inwestycje, często z wysiłkiem, żeby one były niewykonywane. Czy nie świadczy to o dużym nieprzygotowaniu niektórych jednostek do prowadzonych przez siebie inwestycji, o ich niewydolności? Czy nie wymaga to w przyszłości bardziej realistycznego planowania? Przecież całkiem spore niewykonania, choćby z Centrum Kliniczno-Dydaktycznego Uniwersytetu Medycznego w Łodzi czy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Bydgoszczy, można było zdjąć? Na jakiej podstawie tak znacznie przeszacowano możliwości inwestycyjne tych jednostek? Są dwie możliwości. Albo je przeszacowano i planowanie było niewłaściwe, albo te jednostki nie są przygotowane do prowadzenia inwestycji za takie środki, jaki otrzymały. Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CezaryRzemek">Zacznę od pytania drugiego, dotyczącego inwestycji wieloletnich. Aktualnie w Ministerstwie Zdrowia spotykam się z rektorami i kanclerzami uczelni, aby na bieżąco monitorować sytuację w każdej jednostce w zakresie inwestycji. Takie spotkanie odbyło się 16 czerwca br. Skrajnym przykładem jest Kraków-Prokocim, gdzie dopiero w czerwcu arbitraż wyłonił firmę, rozstrzygając de facto wcześniejszy spór odnośnie do zamówień publicznych. Tak więc z jednej strony jest planowanie rektorów, a z drugiej, coraz częściej przedłużające się odwołania. Liczba tych odwołań, jeśli chodzi o zamówienia publiczne, jest spora. To przesuwa inwestycje w czasie, o czym wszyscy wiemy. Natomiast, jeśli chodzi o pieniądze, planowanie jest prawidłowe. Na każdym spotkaniu rektorzy potwierdzają plany finansowe, natomiast termin realizacji niektórych inwestycji może być przesunięty z powodu przedłużających się przetargów i odwołań.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CezaryRzemek">Odnośnie do przejęcia przez Narodowy Fundusz Zdrowia zobowiązań – jak wszyscy państwo wiedzą – prezes NFZ zapewnił, że jest w stanie pokryć w tym i przyszłym roku zapotrzebowanie na świadczenia, w tym wysokospecjalistyczne. Jak pan przewodniczący wie, Narodowy Fundusz Zdrowia dysponuje kwotą 56.000.000 tys. zł. W stosunku do 51.000 tys. zł obciążenia, jest nieporównywalnie mniejszy udział środków NFZ niż Ministerstwa Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Niemniej jednak proponuję zapamiętać, iż prezes Narodowego Funduszu Zdrowia deklarował, że nie brakuje mu pieniędzy. Będziemy więc uważnie wsłuchiwać się w dalsze wypowiedzi pana prezesa, czy rzeczywiście nie brakuje mu środków, również w świetle deklaracji, która padła niedawno z trybuny sejmowej, że wszystkie nadwykonania zostaną pokryte. Z mojej wiedzy wynika, że nie zostaną pokryte – niektóre oddziały nie bilansują się, nawet jeśli chodzi o umowy, a cóż mówić o nadwykonaniach. Być może takie niefrasobliwe i radosne zapowiadanie, że na wszystko nam wystarczy, nie do końca jest prawdziwe. Proszę, abyśmy zapamiętali, co pan minister dzisiaj powiedział – tak z tego wynika – że Narodowemu Funduszowi Zdrowia na wszystko wystarczy, czyli również na przejęcie tych zadań. Zatem z emocją będziemy śledzić dalsze losy wydolności finansowej NFZ. Może to są kąśliwe uwagi, ale wiem, co mówię. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o dalsze pytania. Pan poseł Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Jest tu dziwnie spokojna atmosfera, gdy tymczasem polska służba zdrowia gore. Sytuacja jest dramatyczna, zwłaszcza w obliczu zmian, jakie nam rząd proponuje. Oczywiście od początku wiedzieliśmy, że potrzebne są zwiększone nakłady na służbę zdrowia oraz naprawianie, uszczelnianie tego systemu. Pani minister Kopacz mówiła – przede wszystkim uszczelnianie systemu, a potem wzrost nakładów. Oczywiście, jeśli chodzi o uszczelnianie systemu, Najwyższa Izba Kontroli wykazała, że nie tylko nie ma transparentności systemu ochrony zdrowia, ale i uszczelnianie oraz usprawnianie systemu pozostawia wiele do życzenia. Najlepszym tego dowodem jest negatywna opinia Najwyższej Izby Kontroli o wykonaniu budżetu za 2008 r. w części 46 – Zdrowie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#CzesławHoc">Dzisiaj mamy do czynienia z nowelizacją ustawy budżetowej, ze zmniejszeniem tej części o 302.500 tys. zł. W sytuacji, gdy nakłady na służbę zdrowia są bardzo skromne, gdy jest kryzys i wydawać by się mogło, że w tym szczególnym czasie obywatelom należy zapewnić przede wszystkim dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej i leków, że trzeba bronić najsłabszych, z pewną dozą dezynwoltury i nonszalancji obcina się środki, wiedząc o tym, że Narodowy Fundusz Zdrowia „cienko przędzie”. Najlepszy dowód tego, to około 700.000 tys. zł niedoboru w tym półroczu. Wiemy, że Unia Europejska, w ramach przepisów o koordynacji, żąda od Narodowego Funduszu Zdrowia ponad 570.000 tys. zł i że są do zapłacenia nadwykonania – jak pan przewodniczący zaznaczył, pani minister powiedziała, że te nadwykonania na pewno zostaną zapłacone.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#CzesławHoc">W takim momencie następuje zmniejszenie środków prawie o 303.000 tys. zł. To bardzo zastanawia. Odbieramy to z niepokojem, przede wszystkim w dziale ochrony zdrowia. Dotacje dla regionalnych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa zmniejszane są o 8000 tys. zł. Proszę zauważyć, że środki na świadczenia wysokospecjalistyczne zmniejszają się o 51.000 tys. zł, a na program wieloletni „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” o 100.000 tys. zł. Tam, gdzie Najwyższa Izba Kontroli zarzuciła niegospodarność i naruszenie przepisów prawa, idąc po linii najmniejszego oporu, zdjęto z tego programu 100.000 tys. zł. Ani my, ani Najwyższa Izba Kontroli, nie mówiliśmy, że program „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli” jest zły. On jest potrzebny. Mówiliśmy tylko, że trzeba dostosować do tego prawo i stworzyć kryteria. Należy przyznawać środki tym szpitalom, które na to zasłużyły, uwzględniając plan naprawczy, kondycję finansową, a także położenie geograficzne, znaczenie tego szpitala w danym regionie. Tych kryteriów nie było, a pieniądze zostały wydane – można powiedzieć – w sposób uznaniowy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#CzesławHoc">Tak więc, panie ministrze, konkretne pytanie jest następujące. Co dalej z finansowaniem służby zdrowia, jeśli nie ma wzrostu nakładów w tym zakresie, jeśli brakuje uszczelnienia tego systemu, a więc jest niegospodarność, że nie wspomnę o rozrzutności, jeśli chodzi o słynne samochody, i o ostatnich doniesieniach na temat zatrudnienia syna kolegi. Jeśli wiemy, że Narodowy Fundusz Zdrowia podupada i wiemy, że w zmienionym planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia również następuje zmniejszenie kosztów świadczeń zdrowotnych i refundacji leków w okresie, gdy nasze społeczeństwo najbardziej oczekuje poprawy dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej, kiedy co czwarta recepta pozostaje niewykupiona, dlatego że współczynnik współpłacenia za leki jest bardzo wysoki. Pytam więc, co dalej, panie ministrze? Czy my nie widzimy zagrożenia – nie powiem bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli – zapaści służby zdrowia, jeśli z tych bardzo skromnych środków lekką ręką zdejmujemy środki na świadczenia zdrowotne, refundację leków, programy wieloletnie, programy zdrowotne? Z „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych” zdejmujemy 30.000 tys. zł. To są bardzo istotne sprawy. Jak pan, panie ministrze, wyobraża sobie dalsze funkcjonowanie służby zdrowia, która musi zapewnić konstytucyjne prawa obywateli? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję, panie pośle. Pani przewodnicząca Streker-Dembińska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Panie ministrze, mam konkretne pytanie. Projektuje się przeniesienie finansowania świadczeń wysokospecjalistycznych do Narodowego Funduszu Zdrowia – w pewnym zakresie od 1 kwietnia 2009 r., a od 1 lipca 2009 r. w zakresie przeszczepów trzustki, nerek i szpiku. Proszę o informację, ile przeszczepów, wysokospecjalistycznych świadczeń, zostało wykonanych w zakresie określonym w pierwszej części, czyli od 1 stycznia do 31 marca 2009 r., ze środków Ministerstwa Zdrowia, i w drugim zakresie, czyli od 1 stycznia do 30 czerwca 2009 r.? Jakie środki z budżetu państwa, Ministerstwa Zdrowia, zostały wydatkowane na dokonanie tych przeszczepów? Jak to się ma do planowanego wykonania tych świadczeń medycznych finansowanych w drugiej połowie roku przez Narodowy Fundusz Zdrowia? To pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Drugie moje pytanie. To jest raczej prośba, aby państwo wskazali, w którym miejscu projektu budżetu na 2009 r., a także w nowelizacji budżetu, znajduje się finansowanie programu rządowego „Ratujemy polskie szpitale”.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Wreszcie ostatnie pytanie w tej turze. Ponieważ, jak obserwujemy w tej części budżetu, a także w pozostałych, nie jest to ograniczanie ani racjonalne zmniejszanie budżetu, tylko raczej „przepychanie” pewnych spraw do realizacji przez inne podmioty – inwestycje, jak mówiłam, wykona się później, przeszczepów może się nie wykona albo się wykona, szpitale albo się uratuje, albo nie – a nie wynika z pana wypowiedzi, ani z wczorajszych czy dzisiejszych wypowiedzi na sali sejmowej, jaki jest faktyczny pomysł na finansowanie służby zdrowia. Pytam, czy rząd przewiduje rozwiązanie idące w kierunku wzrostu składki zdrowotnej, czy przeniesienie kosztów świadczeń zdrowotnych na obywateli poprzez rozszerzenie zakresu współfinansowania?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ElżbietaStrekerDembińska">To są chyba kluczowe pytania, na które należałoby odpowiedzieć przed dyskusją o nowelizacji budżetu, jak i przygotowaniem budżetu na 2010 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zadać pytanie? Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie przewodniczący, ja się spóźniłam, ale skonfrontowałam tę informację i połączyłam się telefonicznie z rektorem Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, ponieważ słyszałam, iż było powiedziane, że państwo rozmawiają z rektorami wyższych uczelni, żeby na tej podstawie ograniczyć środki. Jeśli chodzi o Centrum Kliniczo-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, to jest tu napisane, że zaplanowana była kwota 100.000 tys. zł, która została ograniczona do 36.000 tys. zł. Przestraszyłam się, że rektor na to wyraził zgodę. Zatelefonowałam do rektora i dowiedziałam się, że takiego zdarzenie nie było. Centrum Kliniczo-Dydaktyczne Uniwersytetu Medycznego w Łodzi jest budowane już kilkanaście lat, więc każda złotówka może być spożytkowana bez żadnych ograniczeń. Dlatego proszę o wyjaśnienie tej informacji – skąd państwo ją wzięli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy ktoś jeszcze chciałby zadać pytanie? Jeśli nie, pan minister odpowie na już postawione pytania, a później poproszę jeszcze gości o pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#CezaryRzemek">Dziękuję bardzo. Jeżeli chodzi o wydatki na leczenie – jak już powiedziałem wcześniej – większość zmian dotyczy wydatków na inwestycje. To, że chcemy leczyć jak najlepiej, to widać po tym, że zapotrzebowanie na większe środki na leczenie antyretrowirusowe zostało w planie uwzględnione – jest to wzrost o 41.000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o Łódź – wrócę do tego tematu – spotykamy się z kanclerzami lub rektorami, w zależności od tego, kto przyjedzie. Po takim spotkaniu nie sama notatka powoduje zmniejszenie, tylko pismo od rektora lub kanclerza o takim czasie wydawania środków, który wystarczy – w przypadku Łodzi – na wydanie 38.000 tys. zł. Nie wiem, jak rektor współpracuje z kanclerzem, ale mam na piśmie informację, że takie środki są im potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZdzisławaJanowska">Rozumiem, że mogę zobaczyć to pismo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#CezaryRzemek">Tak, oczywiście je prześlemy.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o środki wydatkowane na realizację świadczeń wysokospecjalistycznych, to do marca wydano 37.000 tys. zł na 3 tys. świadczeń, a do lipca wydano dodatkowo 40.000 tys. zł na 571 świadczeń.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o składkę ubezpieczeniową – jak państwo wiedzą – nie ma żadnej decyzji. Wypowiedź pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia pani minister wielokrotnie komentowała. Zatem ja już nie będę się do tego ustosunkowywać. Natomiast, tak jak pani minister zapowiadała, toczą się prace nad dobrowolnymi ubezpieczeniami, które pomogłyby w finansowaniu świadczeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów lub zaproszonych gości chciałby jeszcze zadać pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Nie otrzymałam odpowiedzi na pytanie dotyczące programu „Ratujemy polskie szpitale”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#CezaryRzemek">Oczywiście, przepraszam. Aktualnie program ten nie jest wyodrębniony, ale został przesłany do Ministerstwa Finansów harmonogram wydatkowania środków, które będą przenoszone z rezerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Przepraszam bardzo, ale chciałbym dopytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Wydawało mi się, że program „Ratujemy polskie szpitale” znajdzie się w ramach tego, o czym piszą państwo na końcu swojej notatki: „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia”. Jest to nowy projekt na 276.000 tys. zł, który oczywiście nie jest ujęty w budżecie. Co to za projekt? Z czym mamy kojarzyć ten projekt na te 300.000 tys. zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#CezaryRzemek">To jest właśnie ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">To jest program „Ratujemy polskie szpitale”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#CezaryRzemek">Tak, taką ma pełną nazwę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">No właśnie, dokładnie o to mi chodziło. Czyli dzisiaj możemy powiedzieć, że ten projekt nie znalazł się ani w tej części, ani w korekcie. Rozumiem, iż pani minister ogłosi to, że na razie program „Ratujemy polskie szpitale” nie znajduje finansowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CezaryRzemek">Jak już wcześniej wspomniałem, harmonogram został przedstawiony Ministerstwu Finansów. W zależności od jego zatwierdzenia i wpływających wniosków, środki będą wydatkowane i przerzucane z rezerwy na naszą część.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy chodzi o rezerwę Ministerstwa Zdrowia? Chyba nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#CezaryRzemek">Nie z Ministerstwa Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, jeszcze pan poseł Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#CzesławHoc">Panie przewodniczący, jestem w dość niekomfortowej sytuacji, bo dzisiejszą bardzo ważną dyskusję sprowadzamy do poziomu ignorancji. Panie przewodniczący, uważam, że powinniśmy ogłosić przerwę i zaprosić panią minister. To są bardzo poważne sprawy – w kontekście tego, co powiedziała tutaj pani wiceprzewodnicząca, trzeba będzie ogłosić wszystkim samorządowcom, którzy się wpisali do planu „B”, o którym mówiłem, że jest to iluzja, że w tym roku będą z tego nici. To jest coś katastrofalnego dla tych samorządów, które, mamione pewnymi obietnicami, uwierzyły po raz kolejny i po raz kolejny się zawiodły.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#CzesławHoc">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, to naprawdę jest bardzo poważna sprawa. Naprawa, uporządkowanie, uszczelnianie i wzrost nakładów w służbie zdrowia to naprawdę bardzo ważna sprawa. Dzisiaj mamy dowód na to, że lekceważy się nie tylko Wysoką Komisję, ale i społeczeństwo. Bezpieczeństwo zdrowotne obywateli jest poważnie zagrożone, musimy więc dyskutować bardzo poważnie, konkretnie, a nawet agresywnie, bo chodzi o zdrowie Polaków. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, najpierw pani przewodnicząca Małecka-Libera, a potem pan poseł Raba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BeataMałeckaLibera">Rzeczywiście jest to poważna rozmowa, a to z tego względu, że wiadomo, iż pieniędzy w ochronie zdrowia nie ma za wiele i, niestety, z powodu sytuacji ekonomicznej musimy dokonywać cięć. Nie zgadzam się jednak z populizmem, jaki zaczynamy tutaj uprawiać, bo jeżeli mamy mówić, to o konkretach. Nie sprowadzajmy dyskusji do wielkich słów i sloganów, za którymi nic się nie kryje.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#BeataMałeckaLibera">Zacznę od tego, że padły tutaj słowa o potrzebie uszczelnienia systemu. Owszem, brakuje uszczelnienia, dlatego że to właśnie z powodu głosów opozycji to uszczelnienie systemu nie zostało dokonane. Projekty były, a nad ustawą debatowaliśmy. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#BeataMałeckaLibera">Druga sprawa jest równie ważna. Odniosę się do projektu planu „B”, czyli zabezpieczenia ratującego szpitale.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę państwa, gdyby były ustawy, sytuacja byłaby zupełnie inna. W tej chwili jest dobrowolność – szpitale mogą się przekształcać, albo nie. Pan minister wyraźnie tu powiedział, że w rezerwach są pieniądze na przekształcenie szpitali. Dlaczego więc po raz kolejny uprawiacie populizm, że pieniędzy na to nie ma i nie wiadomo, czy szpitale będą się mogły przekształcać. Będą mogły się przekształcać, bo są ku temu stworzone możliwości i są pieniądze w rezerwie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Pan poseł Raba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#NorbertRaba">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze. Mój szanowny przedmówca, pan poseł Hoc, użył wyrazu „ignorancja”. Poleciłbym, panie pośle, żeby pan się wczytał w program „Ratujmy polskie szpitale”, we wszystkie załączniki i w to, co jest opublikowane na stronach zarówno Ministerstwa Zdrowia, jak i Banku Gospodarstwa Krajowego. Wtedy przestanie pan być ignorantem. Bo dzisiaj to nie jest w rezerwie Ministerstwa Zdrowia, tylko w rezerwie ogólnej, to nie minister zdrowia, tylko minister finansów, na podstawie decyzji Prezesa Rady Ministrów, decyduje, że samorządy, a nie szpitale, dostają pieniądze. Uprawianie populizmu tutaj, gdzie rozpatrujemy budżet Ministerstwa Zdrowia w kwestii programu „Ratujmy polskie szpitale”, wskazuje tylko na to, że to pan jest ignorantem, bo nie czyta pan podstawowych dokumentów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AndrzejSośnierz">Proponuję, żebyśmy nie obrzucali się epitetami i dążyli do merytorycznej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Hoc, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję. Panie przewodniczący, jesteśmy do tego przyzwyczajeni, bo wiadomo, że mają szkolenie z erystyki Schopenhauera, albo argumentu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie pośle, przede wszystkim nie miał pan udzielonego głosu...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSośnierz">Nie, ja udzieliłem panu posłowi głosu. Nie emocjonujmy się...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#CzesławHoc">Miałem udzielony głos, pani wiceprzewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#CzesławHoc">Zadałem 10 konkretnych pytań i na żadne z nich nie otrzymałem odpowiedzi, natomiast poruszyłem problem, który zgłosiła pani wiceprzewodnicząca Streker-Dembińska. Na dowód tej ignorancji wszystkich przeczytam fragment ze strony 6: „Brak ujęcia jakichkolwiek środków w stosownym załączniku do ustawy budżetowej na 2009 r. uniemożliwia rozpoczęcie realizacji tego programu w bieżącym roku”.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#CzesławHoc">Przeczytać jeszcze raz? To jeszcze raz przeczytam: „Brak ujęcia jakichkolwiek środków w stosownym załączniku do ustawy budżetowej na 2009 r. uniemożliwia rozpoczęcie realizacji tego programu w bieżącym roku”.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#CzesławHoc">Panie pośle Raba, przeczytać jeszcze raz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSośnierz">Wystarczy, panie pośle. Pan minister chciałby się odnieść do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o tę część, o której pan czytał, jest ona w rezerwie ogólnej. Ponieważ wszyscy odnoszą się do tego programu, zapisane było tylko, że w tej chwili nie ma oddzielnie żadnych środków. Natomiast Ministerstwo Finansów zabezpieczy środki w rezerwie ogólnej, w zależności od harmonogramu, jaki przedłożymy – został wczoraj wysłany do Ministerstwa Finansów. Zatem środki na plan „B” – tak to nazwijmy – są zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o plan „B”, pod koniec sierpnia będą szkolenia dla jednostek samorządów terytorialnych, ponieważ w tej chwili rzeczywiście niektórzy starostowie pytają o sprawy, które możemy wyjaśnić na forum. Doświadczenie, jakie przez ten miesiąc nabędą, w związku z podpisaniem przez Ministerstwo Zdrowia umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia i Bankiem Gospodarstwa Krajowego – będą podane załączniki, jakie trzeba wypełniać do tego planu – pozwoli na konkretną, merytoryczną rozmowę. Natomiast obecnie większość osób, które do nas dzwonią, nie ma całej wiedzy na ten temat, ale my ją chętnie przekazujemy, bo dopiero wtedy zmienia się pogląd niektórych osób. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Uzyskaliśmy informacje, że ta rezerwa jest u Ministra Finansów. Proszę jednak zwrócić uwagę na to, że z rezerwami bywa różnie, one nie mogą być przeznaczane na różne cele.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejSośnierz">Pani przewodnicząca Ochman, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MariaOchman">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Bardzo dziękuję pani przewodniczącej Małeckiej-Liberze za to wezwanie – mówmy o konkretach. Chcielibyśmy właśnie usłyszeć od państwa informację – od Ministerstwa Zdrowia oraz od państwa posłów – że nie zderzymy się z sytuacją, po pierwsze – jak pan przewodniczący powiedział – że nie będzie pieniędzy na: nadwykonania, wystarczające kontrakty ze szpitalami i dla pracowników na wypłaty wynagrodzeń, a po drugie, że będą pieniądze na plan „B”. Myślę, że nikt na tej sali nie pomyli mnie z orędownikiem tego pomysłu, ale ponieważ plan jest realizowany, samorządy podejmują uchwały, chciałabym się dowiedzieć, czy mają państwo informacje na temat tego, ile szpitali zgłosiło akces do tego programu, na jakie środki, w związku z tym, mogą liczyć. Wydawałoby się, że ten plan niewiele ma wspólnego ze związkami zawodowymi, tym bardziej, że państwo przyjmując pakiet ustaw zdrowotnych, a pani minister później przygotowując uchwałę na posiedzenie Rady Ministrów, raczyli nie pamiętać o tym, że są tam pracownicy. Tak się składa, że inne ustawy zobowiązują nas do opiniowania tego typu zmian, przekształceń. Przypomnę – chociażby w ostatnim tygodniu uchwała intencyjna samorządu miejskiego miasta stołecznego Warszawy. W związku z tym, że są ogromne dysproporcje w kwotach, jak również w miejscu zapisania tych środków – o czym mogliśmy się dowiedzieć również na tej sali – myślę, że byłoby dobrze, gdybyśmy mogli uzyskać informację od przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia lub Ministerstwa Finansów o tym, gdzie te pieniądze są, na jakie środki możemy liczyć w tym roku, a na jakie w przyszłym roku. Chodzi nam o informację, która pozwoli również nam – w określonych przypadkach – odnieść się do poszczególnych uchwał w sposób merytoryczny. Byłabym bardzo zobowiązana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Proszę, pan poseł Orzechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejOrzechowski">Ja bardzo krótko. Panie przewodniczący, jesteśmy w trakcie realizacji punktu – rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej na 2009 rok, natomiast wywiązała się dyskusja w dużej części na temat finansowania usług zdrowotnych, świadczeń medycznych w ogóle. Wiemy, że środki Narodowego Funduszu Zdrowia nie znajdują się w budżecie państwa, myślę więc, że ten temat należałoby pominąć i skupić się na nowelizacji, którą mamy przed sobą. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pan poseł Latos, a potem pan poseł Hoc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#TomaszLatos">Panie przewodniczący, myślę, że wszyscy powinniśmy się nawzajem szanować i traktować poważnie, żeby tego nie określić bardziej dosadnie. W związku z tym na wstępie zapytam, kto jest autorem tego dokumentu, który został dla nas przygotowany. Czy mógłbym najpierw uzyskać odpowiedź na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy można prosić, panie ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#CezaryRzemek">Ministerstwo Zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#TomaszLatos">Pytam nie bez powodu – ten dokument nie jest podpisany. Pan minister przed chwilą nas uspokajał, że środki w zasobie Ministerstwa Finansów będą i tę oczekiwaną pomoc w ramach tak zwanego planu „B” można będzie realizować. Natomiast w dokumencie przygotowanym przez państwa jest wyraźnie napisane – sami jesteście autorem tych słów, które dodatkowo wytłuściliście, żeby je podkreślić i uwydatnić – że nie ma jakichkolwiek środków, co uniemożliwia realizację planu przynajmniej w tym roku. Rozumiem, że ten plan będzie realizowany w roku przyszłym – daj Panie Boże, aby tak było! Natomiast nie róbmy sobie wody z mózgu i nie mówmy, że coś będzie można robić teraz, bo jeżeli będzie można, to z tego wniosek, że ten dokument został przygotowany w sposób wadliwy, przynajmniej w tym jednym elemencie – mam nadzieję, że w innych nie. To jest pierwsze pytanie i niejako stwierdzenie. Mam nadzieję, że pan minister nam to wyjaśni. Mówiąc krótko, chciałbym wiedzieć, w którym momencie Ministerstwo mówi prawdę – czy teraz, twierdząc, że będzie to można realizować, czy przygotowując ten dokument?</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#TomaszLatos">Druga sprawa. Chodzi o pewne przesunięcia dotyczące wieloletnich planów inwestycyjnych. Zostało ładnie określone, że porozumiano się z inwestorami, uczelniami, które przyznały się do tego, że nie są w stanie tylu pieniędzy wydać i właściwie dziękują za to, że będą mogły wydać mniej. Pozostawiam to bez komentarza. Chciałbym natomiast zapytać, czy w związku z powyższym te programy zostaną przesunięte na lata kolejne. Czy ten termin ramowy, który jest określony przy każdym z programów, zostanie dotrzymany? Krótko mówiąc – czy w kolejnych latach będą większe środki na to, aby te inwestycje zamknąć w terminie? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Poproszę jeszcze o zabranie głosu pana posła Hoca i panią poseł Janowska, a potem pan minister udzieli odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Skoro mówimy o konkretach, ja zadałem konkretne pytania, a pan minister na nie nie odpowiedział, więc jeszcze raz je powtórzę.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#CzesławHoc">Dowiedzieliśmy się, że w dziale ochrony zdrowia zmniejszyliście dotacje dla regionalnych centrów krwiodawstwa i lecznictwa o 8000 tys. zł. Twierdzicie, że ograniczając te dotacje brano pod uwagę możliwość uzyskania dodatkowych dochodów ze sprzedaży osocza. Teraz zadam konkretne pytanie – jedno z pięciu, które już zadałem, ale jeszcze je powtórzę. Proszę powiedzieć, czy, skoro zdjęliście z tych centrów krwiodawstwa i krwiolecznictwa dotację w wysokości 8000 tys. zł, rozmawialiście już z przedstawicielami tych centrów, że te 8000 tys. zł uzyskają ze sprzedaży osocza? Czy jest jakaś strategia, czy są szacunkowe dane? To jest pierwsze konkretne pytanie.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#CzesławHoc">Drugie konkretne pytanie. Zmniejszyliście środki na świadczenia wysokospecjalistyczne o 51.000 tys. zł – mówiłem to już – wiedząc o tym, że pewne świadczenia przechodzą z dniem 1 lipca 2009 r. do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia, a więc przeszczepy nerki, szpiku, trzustki itd. Pytałem się, w związku z ustawą o przechowywaniu, pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów, czy Narodowy Fundusz Zdrowia uzyskał na to dodatkowe środki. Przedstawiciel Narodowego Funduszu Zdrowia powiedział wtedy, że to są minimalne środki, że ich nie potrzeba, bo dadzą sobie radę. Wiedząc o tym, że teraz Narodowy Fundusz Zdrowia ma ogromny deficyt, przy zdjęciu jeszcze 51.000 tys. zł ze świadczeń wysokospecjalistycznych, pytam, czy zabezpieczycie wszystkie procedury wysokospecjalistyczne.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#CzesławHoc">Trzecie pytanie. Mówiłem również o programie „Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli”. Zdjęliście z niego 100.000 tys. zł, a więc potężną kwotę. Pytam, czy będziecie realizować ten program, czy poszliście po linii najmniejszego oporu i ponieważ Najwyższa Izba Kontroli wydała negatywną opinię, po prostu przekreśliliście ten program?</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#CzesławHoc">Czwarte pytanie. Czy będą zapłacone nadwykonania? To jest konkretne pytanie. Proszę o konkretną odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#CzesławHoc">Piąte pytanie. Zdjęliście z „Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych” 30.000 tys. zł. Który program nie będzie realizowany? Czy będzie zapewniona, na przykład, bardzo kosztowna chemioterapia w raku piersi? Co zostało zdjęte?</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#CzesławHoc">To jest pięć konkretnych pytań, które zadałem wcześniej i teraz powtórzyłem. Proszę o konkretne odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pani poseł Janowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZdzisławaJanowska">Panie przewodniczący, jest to bardzo burzliwe spotkanie i naprawdę brakuje nam tutaj pani minister, żeby wyjaśniła wszystkie nasze wątpliwości. Jest mi bardzo przykro, że wielokrotnie podczas posiedzeń Komisji Zdrowia, zawsze z tych samych ust padają inwektywy. Nie z naszej strony, ale ze strony kolegów, kiedy naprawdę dobijamy się głównie o to, aby nasi pacjenci mogli się leczyć. Mówienie nam, że gdyby przeszła ustawa, pieniądze byłyby, jest demagogią, wmawianiem nam kompletnej bzdury. Całe szczęście, że ustawa nie przeszła, ponieważ wtedy i tak podstawowe potrzeby zdrowotne nie byłyby zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#ZdzisławaJanowska">Jest jeszcze jeden wątek sprawy. Nie podjęliście żadnej dyskusji na temat sieci szpitali. Wtedy rzeczywiście byłaby szansa na leczenie podstawowych chorób.</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#ZdzisławaJanowska">Wrócę do sprawy programów wieloletnich. Jak można z nas robić osoby intelektualnie upośledzone, kiedy z jednej strony w niepodpisanym dokumencie ministerstwa napisano, że programy wieloletnie nie będą wzięte pod uwagę, a z drugiej strony pani wiceprzewodnicząca i kolega zapewniają nas, że będą wzięte pod uwagę i finansowane z rzekomej rezerwy celowej, o czym tutaj w ogóle nie ma mowy. Z tego dokumentu wyraźnie wynika, że jest jakaś animozja między panią minister zdrowia, która być może tego bardzo chce, a panem ministrem finansów. Jest tu wyraźnie napisane, że pani minister zdrowia zgłosiła do ministra finansów zapotrzebowanie, ale – niestety – nic z tego nie wyszło. W związku z tym w projekcie nowej ustawy nie ujęto żadnych środków na realizację programu wieloletniego. Jest to czarno na białym napisane – do tego państwo się przyznali. Dlatego na tym się opieramy, a nie na tym, co mówił kolega poseł.</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#ZdzisławaJanowska">Jeszcze jedno. Niezwykle niepokojąca jest zmniejszenie nakładów na „Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych”. Popieram konieczność udzielenia odpowiedzi na pytanie kolegi Hoca, ponieważ jest to tragedia, gdy ludzie czekają na możliwość zrobienia podstawowych badań. Po badaniu laboratoryjnym mogą się dostać do lekarza za rok, żeby stwierdzić, czy przypadek wykazany w badaniu mammograficznym, czy innym, jest konieczny do zoperowania. Dzisiaj rok czeka się na możliwość kontaktu z chirurgiem, który ocenia, czy dana osoba powinna mieć wykonywany zabieg. Za rok tej osoby może już nie być. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę teraz pana ministra o odniesienie się do zadanych pytań, a potem ewentualnie będziemy zadawać następne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#CezaryRzemek">Jeszcze raz pragnę wyjaśnić, że w tej chwili, jeśli chodzi o wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia, jest kwota 0 zł, o czym są państwo poinformowani. Jednocześnie jednak chciałbym poinformować, że z rezerwy zostaną przekazane środki w trakcie realizacji, zgodnie z harmonogramem, który został przedłożony. Jest uzgodnienie z ministrem finansów.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o informację, jakich to jednostek dotyczy, powiem, że 71 samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej zostało już przekształconych do czerwca tego roku – taką informację otrzymaliśmy. Natomiast w tej chwili umowa podpisana z Narodowym Funduszem Zdrowia i Bankiem Gospodarstwa Krajowego umożliwia wprowadzenie nowych przekształconych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej – harmonogram tych przekształceń jest bardzo dobrze pokazany na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia. Będą prowadzone szkolenia. Są tam informacje o tym, ile poszczególne jednostki mają czasu na ocenę wniosków. W tej chwili nie powiem pani, ile każdy wniosek będzie oceniany, bo jest to indywidualna sprawa dotycząca konkretnego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#CezaryRzemek">Odnosząc się do pytań pana posła Hoca powiem, że Narodowy Fundusz Zdrowia nie otrzymał od nas środków na szczepienia, ale ponieważ nie jest to zbyt duża kwota – jak to pan sam powiedział – udźwignął ten ciężar.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#CezaryRzemek">Jeśli chodzi o program antynowotworowy, wiedzą państwo, że w ten program jest wpisane 250.000 tys. zł. Na lata 2010 i 2011 Ministerstwo Zdrowia chciało zapisać więcej środków z przeznaczeniem na zakupy inwestycyjne, ale zostało to skorygowane do 250.000 tys. zł, zgodnie z tym programem. Natomiast, jeśli będzie taka możliwość, będą takie środki i co najważniejsze, możliwość ich wydatkowania, a nie tylko wpisania, ponieważ niektóre jednostki, które miały w tym brać udział, stwierdziły, że nie wyrobią się również w przyszłym roku z zakupami w tym programie, te kwoty zostały wpisane zgodnie z ustaleniami programu.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o nadwykonania, mogę powtórzyć tylko to, co pani minister, miesiąc temu deklarowała, że nadwykonania będą opłacone.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#CezaryRzemek">Dlaczego zabieramy środki regionalnym centrom krwiodawstwa i krwiolecznictwa? Otóż te 8000 tys. zł dotacji, które zostały zdjęte, rzeczywiście – jak pan wspomniał – miały być pozyskane ze sprzedaży osocza. Informuję, że pół miesiąca temu regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa otrzymały zgodę na sprzedaż, która jest obecnie wyceniona na około 25.000 tys. zł. Myślę więc, że spokojnie pokryje to kwotę, którą zdejmujemy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Sprawka, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LechSprawka">Kończąc ten wątek, panie ministrze, z ostatniej pana wypowiedzi rozumiem, że harmonogram, który został przekazany ministrowi finansów wraz z zapotrzebowaniem – jak rozumiem – przewiduje wydatkowanie kwoty 276.200 tys. zł. Ja zdaję sobie sprawę z tego, że przedstawicielem rządu na posiedzeniu Komisji jest pan minister, ale w związku z bardzo nieprecyzyjnym sformułowaniem w ostatnim fragmencie tego pisma, zwracam się z prośbą, żeby pan minister upoważnił przedstawiciela ministra finansów do odpowiedzi na pytanie, jaka jest wysokość rezerwy ogólnej budżetu państwa, z której ten program miałby być finansowany. Jakie są szanse na to, żeby kwota 276.200 tys. zł z tej rezerwy była uruchomiona. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Wiązowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WaldemarWiązowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Gdy pół roku temu obecny rząd mówił, że nowelizacja budżetu nastąpi około połowy roku, rozumiałem, że zarówno Ministerstwo Finansów, jak i rząd, będą analizować wszystkie potrzeby cięć, z którymi mamy do czynienia dzisiaj. Mam pytanie do pana ministra. Jak długo trwało przygotowanie tej nowelizacji, tych redukcji finansowych przedstawionych dzisiaj przez Ministerstwo Zdrowia? I czy jest to wynik analizy, czy przypadek, bo trzeba ciąć, więc tniemy. Jest to dla mnie bardzo istotne pytanie, dlatego, że każdy ruch finansowy, zwłaszcza w tej dziedzinie, wymaga przemyślenia i analizy skutków. Dlatego pytam pana ministra, w jakim trybie to się odbyło. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#AndrzejSośnierz">Pani poseł Sławiak, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#BożenaSławiak">Szanowni państwo, chciałabym tylko przypomnieć, że w nagłówku jest taki zapis: „Informacja w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy budżetowej w części 46 – Zdrowie”. Mówimy tylko o tej części, a to nie jest rezerwa budżetu państwa. Rezerwa państwa nie dotyczy części 46 – Zdrowie, czyli nie ma tu informacji na temat rezerwy. Jest tylko informacja dotycząca tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#BożenaSławiak">Jeszcze odnosząc się do słów mojej przedmówczyni, pani poseł, chciałabym powiedzieć, że państwa nie rozumiem. Z jednej strony mówią państwo – po co pakiet ustaw, że pakiet ustaw zdrowotnych nic by nie dał, nie przyniósłby żadnych oszczędności ani uszczelnienia systemu, a z drugiej strony domagają się państwo planu „B”, czyli właśnie uszczelnienia systemu, a więc programu „Ratujemy polskie szpitale”. Zatem jest coś dziwnego w państwa wypowiedziach, jest niekonsekwencja. Dlatego chciałam zwrócić na to uwagę. W dokumencie jest tylko zapis dotyczący tej części, bo na tym polega ta informacja. Rezerwa znajduje się w zupełnie innej części budżetu państwa i w odpowiednim czasie będzie użyte. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#AndrzejSośnierz">Tak, ale zmiany w innych pozycjach w części 46 – Zdrowie, mają konsekwencje w innych miejscach, na przykład w Narodowym Funduszu Zdrowia albo w Ministerstwie.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#AndrzejSośnierz">Była prośba do przedstawicieli Ministerstwa Finansów o wyjaśnienia w sprawie rezerwy. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#DariuszAtłas">Dariusz Atłas, Departament Finansowania Sfery Budżetowej Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#DariuszAtłas">W ustawie-matce, w załączniku ten program nie pojawił się z tego względu, że ustanawiająca go uchwała Rady Ministrów zrodziła się w dniu 27 kwietnia 2009 r. Podstawą prawną do jego realizacji nie jest załącznik i zapis, ale sama uchwała.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#DariuszAtłas">Wracając do zapisu, który dzisiaj poznałem na posiedzeniu Komisji, czyli stron, o których mówił pan poseł Latos, chciałbym zwrócić uwagę na to, że nowelizacja budżetu dotyczy nie podziału nadwyżki budżetowej, tylko ograniczenia wydatków budżetowych, w związku z czym, jako osoba, która technicznie wykonywała zmiany do nowelizacji, ani nie zdejmowałem pieniędzy z tego programu, ani nie dokładałem. Nie mogę potwierdzić, ani zakwestionować tego, co powiedział pan minister, bo na szczeblu, który ja reprezentuję, o tych ustaleniach nic nie wiadomo. Ja nie wiem jako „ja”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Latos, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przyznam z zażenowaniem, że pytania, które jako opozycja stawiamy, a posłowie z koalicji rządzącej odpowiadając nieudolnie próbują bronić i tłumaczyć, to właśnie państwo powinni stawiać, może niekoniecznie publicznie, na posiedzeniu Komisji, ale przynajmniej w kuluarach, przed posiedzeniem Komisji i – mam nadzieję – po tym posiedzeniu Komisji, bo sprawa jest naprawdę bulwersująca. To państwo powinni tę sprawę wyjaśnić, a jest ona jednoznaczna. Wygląda to mniej więcej tak – jeśli państwo pozwolą, ja to określę. Samorządom obiecano realizację planu „B”, obiecano im pieniądze. Kilkadziesiąt podmiotów uwierzyło w poważną obietnicę rządu i ministra, weszło w realizację tego programu. W zasadzie powinna wystarczyć dżentelmeńska umowa – oczywiście nie w sprawie finansów publicznych, czy w procedowaniu nad budżetem – ktoś komuś coś obiecał i to będzie zrealizowane. Natomiast prawda jest taka, że tych pieniędzy w budżecie nie ma zapisanych, namawia się kolejne samorządy, aby na tę ścieżkę wchodziły, a po nowelizacji budżetu tych pieniędzy nadal nie ma. Co więcej, w jedynym dokumencie przygotowanym przez Ministerstwo Zdrowia na dzisiejsze posiedzenie jest napisane – zacytuję ponownie: „Brak ujęcia jakichkolwiek środków w stosownym załączniku do ustawy budżetowej na 2009 r. uniemożliwia rozpoczęcie tego programu w bieżącym roku”. Miejmy nadzieję, że te podmioty dostaną pieniądze w roku przyszłym, natomiast nie oszukujmy siebie i innych mówiąc, że ktoś ma coś zagwarantowane w ramach realizacji tego programu w roku bieżącym. Jeżeli pan minister i pan premier będą mieć możliwość i chęć, to być może z rezerwy te pieniądze przesuną. Daj Boże, żeby to było zrobione zgodnie z prawem. Natomiast biorąc pod uwagę to, że tak naprawdę my dopiero w kryzys wchodzimy, nie należy raczej robić sobie nadziei, że to, co nie jest wydatkiem sztywnym, zapisanym w budżecie, będzie mogło znaleźć realizację ze środków z rezerwy. To byłoby zbyt piękne. W związku z tym zwracam się z apelem do posłów koalicji – dla dobra tych placówek niech państwo to wyjaśnią, bo inaczej będzie to kompromitować przede wszystkim rząd i Ministerstwo, ale w jakimś stopniu również Komisję Zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan poseł Raba, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#NorbertRaba">Dziękuję. Panie przewodniczący, panie ministrze, gwoli wyjaśnienia, 27 kwietnia br. to Rada Ministrów – nie minister zdrowia – podjęła decyzję o rządowym projekcie. W tymże projekcie jest dookreślone, w jaki sposób samorządy mogą skorzystać ze środków finansowych przy oddłużeniu siebie, przy przejęciu długów po likwidowanych samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej. To nie samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej tylko samorządy są beneficjentem. Nie minister zdrowia a minister finansów jest płatnikiem. Nie minister zdrowia w swoim budżecie, ale minister finansów ze swojej rezerwy, będzie wydatkować te pieniądze. To jest pierwsza, podstawowa sprawa. Trzeba po prostu przeczytać program rządowy.</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#NorbertRaba">Szanowni państwo. Pan powołuje się na mnie, że nieudolnie próbuję coś przekazać. Przekazuję panu to, że to jest w oficjalnych dokumentach przyjętych przez rząd i podpisanych przez premiera, a pan twierdzi, że tego nie ma. Czego nie ma? Szanowni państwo, to jest proste. Odnoszę się do pana pytań, a nie do dokumentu. Pierwszą czynnością, jaką musi zrobić samorząd, jest złożenie wniosku do lokalnego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia o opinię o przekształceniu. Następnie Bank Gospodarstwa Krajowego, nie Ministerstwo Zdrowia, opiniuje plan finansowy i na podstawie decyzji BGK trafia to do opiniowania w Ministerstwie Zdrowia. Dopiero wtedy rząd, a nie Ministerstwo Zdrowia, podejmuje decyzję o wypłaceniu środków, jeżeli takowe są do wypłacenia, dlatego że w programie zakłada się również kompensację podatku. Niekoniecznie żywa gotówka, która jest wypłacana samorządom, ale na przykład kompensacja podatku, który został nadpłacony i uznany został przez Ministerstwo Finansów w 2010 r. za zapłacony, może być pomocą dla samorządów. Ale odpowiedzi na tego typu pytania są dostępne od wielu miesięcy na stronach internetowych Ministerstwa Zdrowia, Banku Gospodarstwa Krajowego i Ministerstwa Finansów oraz na stronach pana premiera. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy pan dyrektor Atłas chciałby to uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DariuszAtłas">W tym projekcie uchwały nie ma nigdzie wskazanego ministra finansów jako realizatora tego programu. To minister zdrowia jest realizatorem. Jeżeli mówimy o rezerwach, to dwie rezerwy uzyskały zwiększenie w wyniku nowelizacji – rezerwa ogólna Rady Ministrów, która z kwoty 90.000 tys. zł wzrosła do kwoty 159.000 tys. zł i rezerwa na zobowiązania Skarbu Państwa, która wynosi teraz 243.000 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejSośnierz">Podsumowując można powiedzieć, że realizatorem programu miał być minister zdrowia, a że środków nie dostał, programu nie realizuje. Ewentualna realizacja programu może być finansowana z rezerwy ministra finansów, który nie jest wskazywany jako jego realizator. Czy dobrze to podsumowałem, panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DariuszAtłas">Minister finansów nie ma żadnej rezerwy własnej. Jest jakby gospodarzem budżetu, merytorycznym opiekunem całości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejSośnierz">Czy padająca tu wielokrotnie informacja o rezerwie ministra finansów jest prawdziwa? Może odpowie nam na to pytanie pan minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#CezaryRzemek">Chciałbym się jeszcze odnieść do zarzutu, że oszukaliśmy samorządy. Oczywiście ich nie oszukaliśmy, bo gdybyśmy mieli taki zamiar, to nie dyskutowalibyśmy z nimi dalej, omijalibyśmy ten temat. Natomiast my w dalszym ciągu bardzo namawiamy do przekształceń. Mamy zapewnienie z Ministerstwa, że zgodnie z harmonogramem otrzymamy środki i będzie to realizowane. Dlatego warto się przekształcać, bo – jak widać – to powoduje w 90% szpitali, które już się przekształciły, dobre działania ekonomiczne, zarządcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#AndrzejSośnierz">Mimo wszystko wygląda to enigmatycznie. Panie przewodnicząca Streker-Dembińska, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Myślę, że ten temat już wyczerpaliśmy, wyrobiliśmy sobie pogląd w tej sprawie, natomiast dzisiaj mamy ocenić informację i propozycję zmian w budżecie, w części 46. Tak więc pozwolą państwo, że zadam jeszcze jedno pytanie dotyczące stricte dzisiejszej informacji.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Proponuje się zmniejszenie wydatków w dziale – obrona narodowa, na zakup i utrzymanie rezerw specjalistycznych służby zdrowia. Czy mogliby państwo wyjaśnić, jakie to rezerwy specjalistyczne zostaną umniejszone lub nie w pełni sfinansowane, zgodnie z projektem budżetu na 2009 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, jeszcze raz pan poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#TomaszLatos">Mam prośbę do Ministerstwa Finansów o informację, ile w sumie wynoszą rezerwy wspomniane przez pana, i na co są przeznaczone. Wiemy o zapotrzebowaniu Ministerstwa Finansów, ale czy są jeszcze inne deklaracje czy obietnice rządu odnośnie do realizacji z rezerwy innych zadań?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, pan poseł Hoc i będziemy powoli kończyć dyskusję. Potem poproszę o odpowiedź pana dyrektora Atłasa i pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#CzesławHoc">Dziękuję, panie przewodniczący. Na zakończenie zwracam się z apelem i prośbą do pana posła Raby odnośnie do waszej nieomylności. Zaproponowałbym ugodę, bo problem naprawdę jest ważny. Sami widzicie, że jest poważny kryzys w służbie zdrowia i zamiast na nasze konkretne pytania reagować z pokorą i obiektywnie, od razu agresywnie przystępujecie do zakodowanej walki z rywalem, konkurencją. Tutaj naprawdę nie musimy walczyć. Wiecie, że sytuacja naprawdę jest poważna. Zmobilizujmy się, a nawet zintegrujmy dla dobra polskiej służby zdrowia i dla dobra polskiego pacjenta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę o odpowiedź przedstawicieli rządu. Pan minister jako pierwszy, potem pan dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o zmniejszenie w dziale – obrona narodowa, dotyczy to głównie Agencji Rezerw Materiałowych. Umowa zostaje zrealizowana tak, jak jest w tej chwili. Tam były dodatkowe zadania, jeśli chodzi o szkolenia i organizację kontroli wykonania zadań obronnych. W tym zakresie zostały poczynione pewne korekty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#AndrzejSośnierz">Pan dyrektor, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#DariuszAtłas">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Tomasza Latosa, to w uzasadnieniu do nowelizacji ustawy budżetowej, na str. 46 i 47, są pełne liczby dotyczące wszystkich rezerw celowych, których dotykało albo zmniejszenie, albo zwiększenie. Powiedziałem, że nie mogę tej informacji ani zdyskontować, ani potwierdzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#TomaszLatos">Panie dyrektorze, prosty zabieg rachunkowy. Chcę się przekonać, czy przy najlepszej woli i deklaracji pana premiera jest wystarczająca liczba środków w rezerwie. Wiemy, że chodzi o kwotę 276.200 tys. zł, a odniosłem wrażenie – słuchając tego, co pan mówił – że kwoty w rezerwie są mniejsze. Proszę o wyjaśnienie. Nie oczekuję od pana informacji i deklaracji, że będzie to z tej rezerwy realizowane, bo wiem, że to wykracza poza pana kompetencje. Natomiast proszę wskazać tę rezerwę i podać kwotę, która w tej rezerwie jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#AndrzejSośnierz">Ja rozumiem, że pod takim tytułem nie ma żadnej rezerwy. Która to jest rezerwa?</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#AndrzejSośnierz">Proszę, jeszcze pan minister zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#CezaryRzemek">Szanowni państwo, jeśli chodzi o samorządy, według pierwszych danych, na podstawie których została przygotowana informacja dla Ministerstwa Finansów – było to około dwóch tygodni temu – zbieranych wśród samorządów, wartość tych zobowiązań, na które byłaby przeznaczona dotacja, wynosiła 271.000 tys. zł. Natomiast jeszcze w tym tygodniu – do dnia wczorajszego – otrzymywaliśmy pisma od wojewodów, informujące o sytuacji po rozmowach z tymi organami, które przyjęły zobowiązania. Zdziwiło nas to, że faktycznie nie chcą one teraz występować o te środki.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#CezaryRzemek">Jeżeli chodzi o rezerwę, kwota wydatkowana na pewno będzie mniejsza niż 271.000 tys. zł. Natomiast, jeżeli chodzi o samorządy, to jest pytanie do posłów, którzy reprezentują niektóre samorządy, czemu tym jednostkom nie zależy na pozyskaniu tych środków. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-86.2" who="#CezaryRzemek">Po drugie, Ministerstwo Finansów otrzymało od nas wczoraj harmonogram wydatkowania środków i ta kwota jest wyliczona na podstawie wniosków, jakie zostały sporządzone przez organy, które przyjęły te środki. Ta kwota jest mniejsza niż początkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#AndrzejSośnierz">Panie dyrektorze, czy w takim razie można prosić o wyjaśnienie, bo nie zostało to jasno powiedziane, czy jest rezerwa, która mogłaby być potencjalnym źródłem programu o nazwie „Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego...”. U kogo ona się znajduje? Panie dyrektorze, czy można by taką odpowiedź uzyskać? Panie dyrektorze Atłas, czy mógłby pan odpowiedzieć?</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#AndrzejSośnierz">W takim razie chyba zakończymy dyskusję. Jeszcze ostatnie pytanie zada pan poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#TomaszLatos">Chciałbym dopytać, czy dobrze zrozumiałem, że po pierwsze, samorządy już wydały swoje pieniądze, machnęły na nie ręką uznając, że nie potrzebują pieniędzy Ministerstwa, bo są tak bogate. Po drugie, że dokument, który dla nas przygotowano, mimo że jeszcze ciepły, jest nieaktualny, bo zamiast kwoty 277.200 tys. zł jest hipotetycznie inna – tak mniej więcej pan powiedział. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#AndrzejSośnierz">Wysłuchamy jeszcze odpowiedzi pana ministra i kończymy dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#CezaryRzemek">Ta kwota dotyczy zobowiązań, jakie mogą wpłynąć i wynika z danych, jakie samorządy nam przesłały wcześniej. Zdarzyły się takie dwa samorządy, które nie chcą tych środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#AndrzejSośnierz">Proszę nie dyskutować bez udzielenia głosu.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#AndrzejSośnierz">Zamykam dyskusję na temat opinii. Pozwolę sobie przedstawić państwu projekt opinii i poproszę o jej przegłosowanie.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#AndrzejSośnierz">„Opinia nr 23 Komisji Zdrowia, uchwalona na posiedzeniu dnia 15 lipca.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#AndrzejSośnierz">Komisja Zdrowia na posiedzeniu w dniu 15 lipca 2009 r. rozpatrzyła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009 (druk nr 2163), w zakresie...” – tu jest wymieniony zakres jak w porządku obrad. I dalej – „...Komisja, po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy budżetowej na rok 2009, a także stanowiskiem Ministerstwa Zdrowia oraz po przeprowadzonej dyskusji, pozytywnie zaopiniowała projekt w zakresie wyżej wymienionych części.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#AndrzejSośnierz">Do przedstawienia powyższej opinii Komisja upoważniła posła Andrzeja Orzechowskiego”.</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#AndrzejSośnierz">Czy pan poseł Orzechowski wyraża na to zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#AndrzejOrzechowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#AndrzejSośnierz">Kto jest za przyjęciem opinii w takim brzmieniu? Kto jest przeciw przyjęciu takiej opinii? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#MariaTaurogińskaKopeć">13 głosów za, 12 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#AndrzejSośnierz">Dziękuję za głosowanie. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#AndrzejSośnierz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>