text_structure.xml 60.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BolesławPiecha">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Witam panie i panów posłów, przedstawicieli rządu oraz zaproszonych gości. W porządku dziennym przewidziane są dwa punkty. W pkt 1 rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów oraz o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks karny. Sprawozdawcą podkomisji nadzwyczajnej jest pani poseł Alicja Dąbrowska. W pkt 2 rozpatrzymy odpowiedź na dezyderat Komisji w sprawie rozszerzenia szczepień obowiązkowych finansowanych z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BolesławPiecha">Przypominam, że zgodnie z zawiadomieniem wysłanym do pań i panów posłów, głosowanie odbywać się będzie przy pomocy urządzenia do liczenia głosów. W związku z tym proszę o przygotowanie legitymacji lub kart do głosowania i zajęcie takich miejsc, aby był dostęp do czytnika kart.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do realizacji 1 pkt porządku dziennego – rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej. Bardzo proszę panią przewodniczącą podkomisji nadzwyczajnej, panią poseł Alicję Dąbrowską, o krótkie omówienie dokonanych zmian i wyniku pracy podkomisji, zawartego w sprawozdaniu, które państwo otrzymali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AlicjaDąbrowska">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów oraz o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks karny, druk nr 1567.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AlicjaDąbrowska">Podkomisja nadzwyczajna, po rozpatrzeniu rządowego projektu ustawy w dniach 18 lutego, 31 marca, 1 i 21 kwietnia oraz 5 maja 2009 r., przedkłada sprawozdanie w formie tekstu jednolitego. Podczas prac podkomisji wprowadzono 21 poprawek, które zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AlicjaDąbrowska">Projekt nowelizacji ustawy ma na celu dostosowanie polskiego ustawodawstwa dotyczącego pobierania, przechowywania, przeszczepiania komórek i tkanek oraz narządów do wymagań dyrektyw Komisji z 8 lutego 2006 r. i 24 października 2006 r., wykonujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie ustalania norm jakości i bezpiecznego oddawania, pobierania, testowania, przetwarzania, dystrybucji komórek, tkanek i narządów. Projekt ustawy uwzględnia wymagania dyrektyw, których nie objęła ustawa z dnia 1 lipca 2005 r., poprzez uzupełnienie słowniczka, a więc dodanie podstawowych definicji. Wprowadzono przepis o konieczności systematycznego podnoszenia kwalifikacji przez osoby wykonujące czynności bezpośrednio związane z pobieraniem, testowaniem i przeszczepianiem tkanek i narządów. Uwzględniono zasady monitorowania pobranych, przetworzonych i dystrybuowanych tkanek, a także omówiono zasady przywozu i wywozu oraz przepisy karne związane z niezgłaszaniem dawców czy prowadzenia działalności. Ponadto rozdzielono w ustawie płatność procedur. Procedury te dotychczas były opłacane ze środków ministra zdrowia, z puli procedur wysokospecjalistycznych, natomiast nowelizacja zakłada rozdzielenie płatnika. W nowelizacji uwzględniono również ujednolicenie zasad rekrutacji potencjalnych dawców szpiku i krwi obwodowej poprzez tworzenie ośrodków dawców szpiku, ośrodków kwalifikujących oraz zespołów pobierających.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Sądzę, że to były bardzo skrótowe wyjaśnienia, ale bardzo cenne.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do procedowania. Przypomnę, że podstawowym drukiem jest sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#BolesławPiecha">Jako pierwszy rozpatrzymy tytuł ustawy: „Ustawa o zmianie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów oraz o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks karny”. Czy materia poprawek – a z tego, co pani poseł powiedziała, wynika, że było ich ponad 20 – sugerowałaby inny tytuł ustawy? Najpierw poproszę o wyjaśnienie panią poseł sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlicjaDąbrowska">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BolesławPiecha">Rząd, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarekTwardowski">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BolesławPiecha">Legislatorzy, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzemysławSadłoń">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jeżeli chodzi o tytuł, to mamy jedynie propozycję redakcji przypisu do tytułu. W związku z tym, że redakcja znajdująca się w sprawozdaniu podkomisji jest nietypowa i odbiega od utrwalonych w praktyce tego rodzaju przypisów, nasza propozycja redakcji polegałaby na nadaniu początkowemu fragmentowi tego przypisu następującego brzmienia: „Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia następujących dyrektyw Wspólnot Europejskich:”. Oczywiście w zakresie katalogu tych dyrektyw nic by się nie zmieniło. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BolesławPiecha">Czyli byłaby to inna redakcja główki przypisu. Czy tak? Rozumiem. Czy ktoś z pań i panów posłów ma w tej sprawie inne zdanie? Stanowisko rządu, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarekTwardowski">Zgoda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tytułu z uwagą przedstawioną przez Biuro Legislacyjne? Proszę o naciśnięcie guzika. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł jednogłośnie, przy 20 głosach za oraz braku przeciwnych i wstrzymujących się. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do procedowania art. 1, w którym jest sporo zmian. Proponowałbym, żebyśmy prześledzili konkretne zmiany.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BolesławPiecha">Art. 1 dotyczy ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Zmiana nr 1. Projektodawcy i podkomisja proponują dodanie ust. 4 w określonym brzmieniu. Czy są uwagi w tym zakresie? Jest tutaj przywołanie i definicja państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#BolesławPiecha">Czy są uwagi w tej sprawie? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzemysławSadłoń">Jeśli chodzi o treść tego przepisu, nie mamy żadnych uwag i zastrzeżeń. Nasza propozycja sprowadzałaby się jedynie do umieszczania tego przepisu nie w art. 1, który stanowi zakres przedmiotowy tej ustawy, tylko zamieszczenia ust. 4 w tym brzmieniu jako ust. 2 w art. 2 części słowniczkowej. A więc dotychczasowe brzmienie art. 2 należałoby oznaczyć jako ust. 1 i dodać ust. 2 w brzmieniu proponowanym w sprawozdaniu podkomisji w zmianie nr 1. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BolesławPiecha">Rozumiem, że art. 2 byłby wtedy dwuustępowy. Ust. 1 – słowniczek, ust. 2 – brzmienie w treści proponowanej dzisiaj w ust. 4 do art. 1. Czy dobrze rozumiem? Rząd, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekTwardowski">Zgadzamy się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BolesławPiecha">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi w tym zakresie? Nie. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BolesławPiecha">Kto jest za rozwiązaniem, ażeby...? I tu jest kłopot, bo wyprzedzimy pewne rzeczy...</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#BolesławPiecha">Proponowałbym następujące rozwiązanie, żebyśmy zawiesili procedowanie nad tą zmianą. Myślę, że należałoby to inaczej sformułować. Prześledzimy art. 2 dotyczący słowniczka i pod koniec słowniczka, po pkt 15b, wrócimy do dodania w art. 2 ust. 2, z jednoczesną zmianą dzisiejszego brzmienia – z przyjętymi poprawkami dotyczącymi ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#BolesławPiecha">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to wrócimy do tego przepisu po rozpatrzeniu zmiany nr 2, dotyczącej art. 2.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#BolesławPiecha">Art. 2. Proszę panią sprawozdawcę o powiedzenie nam, jakie zaszły zmiany w stosunku do przedłożenia rządowego, bo widzę, że takie zmiany są.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AlicjaDąbrowska">W art. 2 po pkt 1 skreślono lit. a) zawierającą definicję „bezpośredniego użycia”, gdyż w ustawie nie funkcjonuje to nazewnictwo, a po pkt 8 dodano pkt 8a-8e, przy czym pkt 8e, dotyczący kwalifikacji, wykreślono i przeniesiono do art. 37d pkt 3. To są dwie istotne zmiany. Ponadto po pkt 12 dodano pkt 12a, po pkt 13 dodano pkt 13a, po pkt 15 dodano pkt 15a i 15b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Zanim spróbujemy to uporządkować, proszę panie i panów posłów o stanowisko w tej sprawie. Czy są uwagi, czy nie? Jeśli są, to proszę jest natychmiast zgłaszać. Proszę bardzo. Nikt nie zgłasza uwag. W związku z tym ja będę musiał zgłosić pewne uwagi. Są to uwagi ekspertów, którzy mi je przesłali, odnośnie do art. 1, zmiany nr 2. Przede wszystkim spróbuję to uporządkować.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BolesławPiecha">Ten artykuł dotyczy słowniczka. Lit. a) „użycie bezpośrednie” – takiej definicji w ustawie nie ma. W związku z tym podkomisja uznała, że zmiana w art. 2 lit. a) powinna zostać wykreślona. Czy dobrze rozumiem, pani przewodnicząca?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AlicjaDąbrowska">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BolesławPiecha">Lit. b), która teraz będzie lit. a), zawiera pkt 8, po którym dodaje się pkt 8a-8e, przy czym pkt 8e zostaje wykreślony. Zatem, po pkt 8 dodaje się pkt 8a-8d.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym pytam, czy są uwagi do lit. b) w zakresie pkt 8a-8d? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaKozłowskaRajewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałabym zgłosić poprawkę. Podczas posiedzenia podkomisji odbyła się intensywna dyskusja na temat tej definicji. Mówię o „koordynacji pobierania i przeszczepiania”. Chodzi o to, żeby „koordynację pobierania i przeszczepiania” zamienić na „koordynację transplantacji”. Taki jest pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję za ten pomysł, ale, pani poseł, trzeba by to było sformalizować. Najlepiej byłoby to zrobić na piśmie. Muszę państwu przypomnieć, jako że zgodnie z Regulaminem Sejmu, jest to ustawa o charakterze dostosowawczym do prawa europejskiego, pod taką poprawką muszą być złożone 3 podpisy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BolesławPiecha">Chwileczkę. Zaraz przejdziemy do pytań. Rozumiem, że pani poseł potrzebuje trochę czasu do namysłu. Proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Mam pytanie i spostrzeżenie, które odnosi się do prac podkomisji nadzwyczajnej nad tym projektem. Podkomisja zbierała się kilkakrotnie – jak było powiedziane – i na każdym posiedzeniu otrzymywaliśmy kolejne zestawy poprawek, które, przygotowane przez rząd i zgłaszane przez poszczególnych posłów, były analizowane. Dość dużo czasu poświęciliśmy właśnie na określenie słowniczka i „koordynację pobrania i przeszczepienia”.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Przedstawiciele rządu już na pierwszym spotkaniu podkomisji nadzwyczajnej wiedzieli o tym, że zgłaszamy do tego projektu i do tych określeń poważne zastrzeżenia. Wówczas broniliście tych zapisów prawie jak niepodległości. Drugie posiedzenie podkomisji również nie przyniosło żadnego efektu, a więc nie uznaliście naszych wniosków dotyczących zmiany w słowniczku. A dzisiaj, na posiedzeniu Komisji, gdy prezentujemy już urobek podkomisji, proponują państwo zamianę „koordynatora pobrania i przeszczepienia” na „koordynatora transplantacyjnego”, do tego z takim uzasadnieniem, jakie padło na posiedzeniu podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Zwracam państwa uwagę na tryb pracy. Ustawa wyraźnie nie została przygotowana przez stronę rządową. Liczba poprawek zgłaszanych podczas prac podkomisji, a także fakt, ku zaskoczeniu, że dzisiaj zamierzają państwo wnieść kolejne poprawki, wskazują na to, że trzeba dać rządowi czas na dobre przygotowanie tej ustawy. Musicie się państwo głęboko zastanowić, co chcecie zmienić w tej ustawie. Trzeba odesłać ten projekt do podkomisji i ponownie nad nim popracować. Tworzenie tak ważnej ustawy w takim trybie i chaosie nie jest możliwe do przyjęcia z punktu widzenia legislacyjnego, a także merytorycznego.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Stawiam wniosek o odesłanie projektu ponownie do podkomisji, ponieważ widzę, że dzisiaj pojawiają się kolejne poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że jest to wniosek formalny. Muszę dopuścić głosy przeciw.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BolesławPiecha">Czy są głosy przeciwne, jeżeli chodzi o poddanie pod głosowanie wniosku formalnego o ponowne przekazanie projektu nowelizacji ustawy do podkomisji? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AleksanderSopliński">Chciałbym poprzeć wniosek pani przewodniczącej, żeby solidnie przygotować projekt ustawy i przekazać te poprawki podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy jest ktoś przeciwnego zdania? Poproszę o stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarekTwardowski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni goście. Podkomisja pracowała dość intensywnie. Praca nad tego typu ustawą nie jest łatwa. Natomiast również stronie rządowej eksperci zgłaszali różnego rodzaju uwagi i na dzisiaj są jeszcze przygotowane kolejne poprawki. Wydaje mi się jednak, że to Komisja Zdrowia jest w stanie – zwłaszcza, że zgłoszone poprawki mają charakter legislacyjny i doprecyzowujący – rozpatrzyć je bez odsyłania do podkomisji nadzwyczajnej. Dziękuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, nie znam innych poprawek. Czyżby jakieś inne poprawki były jeszcze zgłoszone do tego projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekTwardowski">Wiem, że są jeszcze poprawki legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BolesławPiecha">Pan ma wiedzę o tych poprawkach, czy pan nie ma takiej wiedzy? Przyznam, że jestem zaskoczony. Może pani przewodnicząca ma wiedzę o tym, ile jest poprawek i jaki mają charakter – legislacyjno-redakcyjny czy merytoryczny? Proszę, panie przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BeataMałeckaLibera">Zgłaszam wniosek formalny. Proszę o 10 minut przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BolesławPiecha">Trzeba się dogadać, panie ministrze. Skoro formalnie nie mamy na stole poprawek, to przynajmniej przygotujcie to posiedzenie Komisji poprawnie pod względem proceduralnym. Ogłaszam 10 minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#BolesławPiecha">Przystępujemy do procedowania po przerwie. Przypomnę państwu, że został zgłoszony przez panią przewodniczącą wniosek formalny o ponowne przesłanie projektu ustawy do podkomisji w celu przeanalizowania i przyjęcia lub odrzucenia składanych poprawek. Ten wniosek, zgodnie z odpowiednim punktem regulaminu, musi być głosowany niezwłocznie. W związku z tym przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#BolesławPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za tym, żeby, w związku z nowymi faktami, sprawozdanie podkomisji przesłać ponownie do podkomisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu?</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że za przyjęciem wniosku głosowało 15 osób, nikt nie był przeciwny, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Wniosek został uwzględniony. W związku z tym kierujemy sprawozdanie podkomisji do ponownego rozpatrzenia w podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#BolesławPiecha">Przypomnę tylko, jako że jest to wykonanie prawa europejskiego, mamy narzucone przez Marszałka Sejmu określone procedury. Myślę, że pani przewodnicząca upora się z tymi poprawkami niezwłocznie. Kończymy ten punkt dzisiejszego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#BolesławPiecha">Przechodzimy do pkt 2 – rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat w sprawie rozszerzenia szczepień obowiązkowych finansowanych z budżetu państwa. Jak państwo zapewne pamiętają, był to dezyderat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-31.7" who="#BolesławPiecha">Pani minister zdrowia, pismem z dnia 22 kwietnia br., skierowała na ręce marszałka, a marszałek na moje ręce, odpowiedź na dezyderat nr 2 Komisji Zdrowia, który został uchwalony na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-31.8" who="#BolesławPiecha">Państwo mają przed sobą treść odpowiedzi na dezyderat. W związku z tym chciałbym poprosić najpierw pana ministra o konkluzję w tej sprawie, a potem o krótką dyskusję. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekTwardowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Mają państwo przed sobą opinię, którą wyraziliśmy jako Ministerstwo Zdrowia w odpowiedzi na dezyderat szanownych pań i panów posłów. Wynika z niej, że w roku 2009 nie jest jeszcze możliwe, niestety, spełnienie postulatów zawartych w dezyderacie. Rozumiemy jednak, że jest ważne, aby przy opracowywaniu Programu Szczepień Ochronnych wsłuchiwać się w głosy ekspertów, a także przyglądać się, jak to jest realizowane w innych krajach unijnych. W związku z tym będziemy się starać, aby w przyszłości móc ten dezyderat wypełnić, panie przewodniczący. Oczywiście zależeć to będzie również od tego, jakie będą możliwości finansowe ministra zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Proszę, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, odnośnie do tego bardzo ważnego dezyderatu muszę powiedzieć, że w 2007 r., zarządzeniem ministra zdrowia został powołany Pediatryczny Zespół Ekspertów do spraw Programu Szczepień Ochronnych. Zespół ten opracował 8 priorytetów. Pierwszy priorytet zakłada wprowadzenie zmian legislacyjnych w zakresie zasad finansowania Programu Szczepień Ochronnych w Polsce. Natomiast drugi priorytet mówi o wprowadzeniu szczepień wszystkich dzieci do lat 2 przeciwko inwazyjnej chorobie pneumokokowej, w ramach szczepień obowiązkowych refundowanych w PSO. Chciałbym powiedzieć, że od dwóch lat postulowane są przez Światową Organizację Zdrowia szczepienia przeciwko pneumokokom dla całej populacji dzieci poniżej 2 lat. W Polsce te szczepienia są prowadzone, ale tylko dla dzieci z grupy ryzyka.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AleksanderSopliński">Odnośnie do budżetu Ministra Zdrowia na rok 2009 r. muszę powiedzieć – na pewno wszyscy członkowie Komisji Zdrowia o tym pamiętają – że brakuje środków na realizację Programu w obecnym kształcie, jeśli chodzi o kalendarz szczepień. W związku z tym, że wprowadzane są również nowe szczepionki, które są dość drogie, koszt szczepień ochronnych corocznie rośnie. Dlatego, zgodnie z przepisami aktualnie obowiązującej ustawy o zakażeniach i chorobach zakaźnych u ludzi, którą przyjęliśmy w 2008 r., koszt zakupu preparatów do obowiązkowych szczepień ochronnych finansowany jest w całości z budżetu Ministra Zdrowia, natomiast wykonawstwo tych szczepień finansowane jest z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Zatem trudności z finansowaniem szczepień ochronnych wiążą się z ograniczeniami budżetowymi ministra zdrowia. Przypuszczam, że niestety mogą się pogłębiać.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#AleksanderSopliński">Najlepszym przykładem opłacalności inwestowania w szczepienia ochronne są właśnie zakażenia pneumokokowe, przeciwko którym powszechne szczepienia wprowadziło 16 państw. W Polsce wprowadzenie tych szczepień do Kalendarza Obowiązkowych Szczepień Ochronnych pozwoliłoby uniknąć rocznie co najmniej 450 zgonów, 7,5 tys. hospitalizacji oraz 27,5 tys. zapaleń ucha środkowego. Te szczepienia są prowadzone w całej Europie. W naszym rejonie obowiązują w Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Litwie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#AleksanderSopliński">W związku z tym zwracam się do pana ministra. Ze względu na sytuację dotyczącą finansowania konieczne jest wprowadzenie zmian w przepisach odnośnie do sposobu finansowania programu szczepień, aby umożliwić zakupy szczepień ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia. Powyższa zmiana umożliwiłaby przede wszystkim planowane rozszerzenie Programu Szczepień Ochronnych, a także skupiłaby w jednym ręku zarówno finansowanie zakupu szczepień, jak i wykonawstwo tych szczepień. Dlatego też zwracam się z propozycją do rządu o przeanalizowanie możliwości współfinansowania szczepień ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#AleksanderSopliński">Dysponuję wyliczeniem kosztów ponoszonych przez system ochrony zdrowia w związku z leczeniem zakażeń pneumokokowych w grupie dzieci poniżej 5 lat. Koszty te wynoszą około 200 mln zł. Natomiast koszty zakupu szczepionek i wykonania szczepień kształtują się na poziomie około 130 mln zł. Czyli Narodowy Fundusz Zdrowia zyskałaby prawie 70 mln zł. Jest to bardzo istotne, dlatego że nosicielami bakterii pneumokokowej są również dzieci zdrowe. Dzieci najczęściej zarażają się w żłobkach i przedszkolach. Dlatego zwracam się do pana ministra z prośbą o przygotowanie symulacji, czy możliwe będzie w 2010 r., w porozumieniu z Narodowym funduszem Zdrowia, współfinansowanie szczepień i rozszerzenie Kalendarza Obowiązkowych Szczepień Ochronnych z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Kto jeszcze z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, pan poseł przytoczył dane na ten temat, ja też do nich dotarłem, ale chciałbym poznać stanowisko rządu. Czy Ministerstwo oszacowało koszty przeprowadzenia powszechnych szczepień ochronnych, czyli wprowadzenia szczepionki pneumokokowej do obowiązkowego kalendarza szczepień i refundacji tego szczepienia? Jakie są te koszty w odniesieniu do kosztów leczenia infekcji wywołanych pneumokokami i relacje tych dwóch kwot?</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#BartoszArłukowicz">Kolejne pytanie. Czy rząd zamierza wprowadzić powszechne refundowane zabezpieczenie dzieci w Polsce szczepionką pneumokokową? To na razie tyle. Będę jeszcze mieć jeszcze jedno pytanie, ale najpierw chciałbym usłyszeć odpowiedź na te dwa pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Pani przewodnicząca, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie przewodniczący, Szanowna Komisjo. Dla mnie, jako członka podkomisji stałej ds. zdrowia publicznego, ten dezyderat jest niewątpliwie bardzo ważny, a w świetle ostatnich wydarzeń związanych z przypadkami zachorowań na grypę coraz częściej mówimy o potrzebie profilaktyki i wprowadzenia szczepień. Oczywiście wiadomo, że kalendarz szczepień nie jest sztywny i musi ulegać różnego rodzaju innowacjom i zmianom, w zależności od epidemiologii. To, co mówimy o pneumokokach nie jest tylko stanowiskiem nas, posłów, bo jest to wsparte badaniami naukowymi i oceną ekspercką. Taka potrzeba rzeczywiście istnieje. Jednocześnie rozumiemy, że budżet nie jest elastyczny i nie da się go naciągać w różne strony. Rozumiemy odpowiedź pana ministra, że w tym roku nie ma pieniędzy na tego typu szczepienia.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jednakże mam pytanie do pana ministra, bo informacja zawarta w odpowiedzi o woli ze strony rządu i o możliwości rozszerzenia szczepień jest co prawda światełkiem w tunelu, ale dość odległym. Chciałabym, aby pan minister powiedział, czy jest możliwość powrócenia do merytorycznej rozmowy, łącznie z symulacją kosztów i ewentualnego zysku po stronie zdrowia pacjentów, przy konstruowaniu budżetu na rok 2010. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze pytania? Jeśli nie, to ja zadam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BolesławPiecha">Wczoraj, panie ministrze, jechałem autem i słuchałem programu I radia. Audycja dotyczyła sprawy dzisiaj omawianej, ale przyhamowanej, czyli transplantacji, a także zaprzestania finansowania przez Ministerstwo Zdrowia procedur wysokospecjalistycznych, w tym głównie transplantacyjnych. Z tego co sobie przypominam, głównie chodziło o przeszczepianie szpiku. Pan minister był łaskaw stwierdzić – czego nie będę poddawał ocenie – że po totalnym upadku polskiej transplantologii za rządów PiS, łącznie – jak zrozumiałem – z przeszczepami szpiku, chociaż nie wiem, jakie to miały być konotacje, nagle tak wzrosła liczba przeszczepów szpiku, że od lipca przyszłego roku trzeba to będzie przekazać do finansowania Narodowemu Funduszowi Zdrowia. Rozumiem, że w przedłożeniu budżetowym państwo zaplanowali kwotę na procedury wysokospecjalistyczne, w tym na przeszczepy, a w tym na przeszczepy szpiku, na cały rok. W związku z tym chciałbym usłyszeć jednoznaczną opinię, czy w Polsce liczba transplantacji wzrosła o 100% – przypominam, że w 2008 r. był już rząd Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Jeżeli wzrosła o 100%, to bardzo dobrze, ale jeżeli nie wzrosła o 100%, to musiały zostać pieniądze. Czy zatem tych środków nie dałoby się przesunąć – a minister takie uprawnienia posiada – z finansowania procedur wysokospecjalistycznych na rozszerzenie kalendarza szczepień o szczepienia określonych grup wiekowych szczepionką przeciwko pneumokokom? Dziękuję bardzo. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MarekTwardowski">Rozumiem, panie przewodniczący, że ja mam głos. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BolesławPiecha">To pan jest przedstawicielem Ministerstwa Zdrowia, który odpowiedział nam na dezyderat. Wszystkie pytania dotyczyły tego dezyderatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#MarekTwardowski">Nie usłyszałem, że udzielił mi pan głosu. Rozumiem, że udzielił mi pan głosu, panie przewodniczący. Bardzo dziękuję. W związku z tym odpowiem w kolejności na zapytania posłów.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#MarekTwardowski">Proszę państwa, koszt szczepień przeciwko pneumokokom w pierwszym roku ich wprowadzenia dla dzieci do 2 roku życia, szacujemy na około 145 mln zł, natomiast w drugim roku, kiedy byłoby to realizowane – ponieważ doszłaby jeszcze jedna dawka – koszt wyniósłby około 215 mln zł. Takie są szacowane koszty.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#MarekTwardowski">Jeżeli chodzi o to, jak to się odbywa w innych krajach – bo może to państwa interesuje – jest różnie. W niektórych krajach znacznie bogatszych od Polski też są szczepione tylko dzieci w grupach ryzyka, w niektórych są szczepione wszystkie niemowlęta, a w niektórych nie są. Tak więc, jeśli chodzi o kraje europejskie, ich pogląd w tej sprawie – wynikający być może także z możliwości finansowych – jest różny. Muszę powiedzieć, że nawet nieporównanie bogatsze od nas Austria, Szwajcaria czy Hiszpania, szczepią dzieci tylko w grupie ryzyka. Część krajów – mam te dane przed sobą – szczepi niemowlęta. Na przykład w Grecji, refundacja szczepień wynosi 75%, a 25% pokrywają rodzice. Jest więc różnie.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#MarekTwardowski">Jeżeli natomiast mam się odnieść do tego, o co pytał pan przewodniczący Piecha, odpowiem – tak, za rządów PiS liczba przeszczepów spadła i to znacznie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BolesławPiecha">Przeszczepów szpiku też?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MarekTwardowski">Mówię w ogóle o przeszczepach, panie przewodniczący. Natomiast w roku 2008 liczba przeszczepów wzrosła. W drugiej połowie roku kilkakrotnie aneksowaliśmy umowę dla ośrodków transplantologicznych, w związku ze zgłaszanymi przez nie potrzebami. Za wszystkie transplantacje, które zostały wykonane ponad liczbę zapisaną w aneksach, zgodnie z procedurą, zostanie w tym roku zapłacone ośrodkom transplantologicznym.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MarekTwardowski">Wystąpił pewien niepokój, wynikający z niewiedzy, czy ośrodki transplantologiczne w tym roku otrzymają zapłatę za wszystkie procedury potrzebne do wykonania. Tak, otrzymają zapłatę za wszystkie wykonane procedury. W związku z tym, jeżeli któryś ośrodek ma swoje procedury na wyczerpaniu, to zgodnie z tym, co ma zapisane w stosownej umowie, może w każdej chwili zwrócić się do ministra zdrowia o aneksowanie tych umów, uzyskanie dalszej zgody na finansowanie transplantologii. Tak się to będzie odbywać, jak się odbywało, jeżeli chodzi o rok 2008. Mówię między innymi o ośrodku w Katowicach, który jest największym ośrodkiem i wykonuje najwięcej przeszczepów szpiku w Polsce – pani prof. Kyrcz-Krzemień jest tutaj z nami.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MarekTwardowski">W związku z tym, że ten ośrodek działa prężnie, z liczby procedur zakontraktowanych wstępnie na rok 2009 wykonał już około 2/3, dyrektor tego ośrodka zwrócił się 7 maja br. do ministra zdrowia w celu aneksowania umów. Rozpatrzymy to na posiedzeniu kierownictwa i taki aneks, jak w zeszłym roku, zostanie ośrodkowi udzielony. Nie ma w tej chwili takiej sytuacji, żeby w jakimś ośrodku transplantologicznym w Polsce nie wykonywano przeszczepów, gdyż jest zapewnienie moje i szefowej – pani minister Ewy Kopacz, że za wszystkie procedury związane z transplantologią zostanie zapłacone przez Ministerstwo Zdrowia. Natomiast od 1 lipca br. procedury będą przekazane, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia, do Narodowego Funduszu Zdrowia, który jest na to przygotowany. Będzie za to płacić Fundusz. W związku z tym, jeśli zajdzie potrzeba, Fundusz będzie również dokonywać stosownych aneksów, żeby odpowiednia liczba procedur przeszczepowych była w Polsce sfinansowana w sposób należyty. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, nie jesteśmy w radiu. To jest posiedzenie Komisji Zdrowia, w związku z czym pytania muszą być szczegółowe. Prosiłbym, żeby odpowiedzi również były szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#BolesławPiecha">Czy śląski ośrodek przeszczepów ma na dzień dzisiejszy niezapłacone nadwykonania za zeszły rok w wysokości miliona złotych? Czy to jest prawda, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Tak, to jest prawda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BolesławPiecha">Przepraszam, pani profesor. Za chwilę udzielę pani głosu.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym, jeżeli Ministerstwo zadecydowało, że część procedur wysokospecjalistycznych przekaże do finansowania Narodowemu Funduszowi Zdrowia – proszę pana ministra o dokładne przytoczenie rozporządzenia, które to reguluje, bo chciałbym sobie zapisać, które to rozporządzenie reguluje, że od 1 lipca będzie to przekazane do finansowania Narodowemu Funduszowi Zdrowia – musiały zostać pieniądze. Skoro bardzo dobrze rozwijało się przeszczepianie, w tym szpiku, w 2008 r., to państwo musieli wziąć to pod uwagę w tegorocznym budżecie. Sam pan powiedział, że budżet buduje się na podstawie wykonania z roku poprzedniego, a poprzedni jest rok 2008. Skoro wtedy to się dobrze rozwijało, to muszą być zapewnione środki. Jeżeli w połowie, nagle, zostało przerwane finansowanie z Ministerstwa i przekazano je do Narodowego Funduszu Zdrowia, to rozumiem, że państwo podpisali stosowne umowy na całość tych środków, czyli połowa została. Pytam, ile wynosi ta połowa, która została w budżecie państwa? Czy ona zostanie przekazana, a jeżeli tak, to na co? Czy nie jest możliwe przekazanie, czyli przesunięcie tych środków wewnętrznie na realizowanie kalendarza szczepień poszerzonego o szczepienie przeciwpneumokokowe.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#BolesławPiecha">Poproszę o zabranie głosu najpierw panią profesor, potem pana posła Arłukowicza, a później pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Rozumiem, że mam głos. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Panie przewodniczący, państwo posłowie, szanowni państwo. Wczoraj odbyła się ponadgodzinna, trudna rozmowa w Ministerstwie Zdrowia z panią minister, w obecności pana ministra Twardowskiego i pani dyrektor Kamińskiej. Mimo wszystko, oceniam ją jako konstruktywną – taką mam nadzieję. Dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#SławomiraKyrczKrzemień">W jakimś sensie pani minister zgodziła się z tym, że nieszczęśliwie się stało, iż właśnie w połowie, a nie na przełomie roku, następuje zmiana płatnika. Czyli od 1 lipca br., a nie od 1 stycznia 2010 r., co wydawałoby się znacznie bardziej logiczne. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Powiedziałam pani minister, że gdyby umowy były podpisane do 30 czerwca i redukcja poszczególnych procedur przeszczepowych wynosiłaby dokładnie 50% we wszystkich procedurach, to ja u pani minister w tej sprawie na pewno bym nie była i nie zabiegałabym o tę rozmowę. I – jak rozumiem – jakiś konsensus w tej sprawie nastąpił.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Jeśli umowy są do 31 grudnia 2009 r. i redukcja w niektórych najtrudniejszych procedurach przeszczepowych wynosi 50%, a w innych 30%, to sprawa się rozmywa i tracimy logikę myślenia i postępowania. Jesteśmy zdecydowanie największym ośrodkiem transplantacji szpiku w kraju, jednym z największych w Europie – 150-osobowy zespół, 26 stanowisk transplantacyjnych. Dzisiejszy dzień jest dla nas historyczny – w naszej klinice odbywa się dwutysięczny przeszczep.</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Chciałabym podsumować to w ten sposób, że zależało mi na rozwiązaniach systemowych, nie incydentalnych, takich jak pokrycie kosztów za 6 przeszczepień w zeszłym roku, zaległych, odnośnie do których uzyskałam wczoraj deklarację, że będą pokryte w 100 procentach. Na drodze umowy przedsądowej zapytałam panią minister, czy nie będzie to przykładowo refundacja 30-procentowa. Nie. Pani minister zapewniła mnie, że refundacja będzie 100-procentowa, z czego bardzo się ucieszyłam. Natomiast nie tylko mnie, ale wszystkich transplantologów interesują rozwiązania systemowe.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Rozwiązania systemowe powinny być następujące – pani minister zadeklarowała w tym zakresie dużo dobrej woli. Powiedziała, że w rozmowie z szefem Narodowego Funduszu Zdrowia panem Paszkiewiczem zobliguje NFZ, żeby wszystkie te zaplanowane procedury były przez NFZ sfinansowane. Mam tylko wielką prośbę – bo nie uzyskałam takiego zapewnienia – żeby te aneksy do naszej umowy, opiewającej na okres do 31 grudnia, zawierały uzupełnienie do planowanych przeszczepień. Powiedziałam pani minister, że my, niestety, musimy zachowywać się jak szachiści, czyli musimy przewidywać, planować. Przewidywanie również ewentualnych komplikacji i niepowodzeń jest źródłem naszych sukcesów, naszej skuteczności. Przepraszam za tę dygresję, ale powiedziałam pani minister, że mój 93-letni ojciec wszystkich nas ogrywa w szachy. Od dziecka byłam przyzwyczajona do przewidywania i nie rozumiem tej polityki, dla mnie niejasnej. Mam jednak wrażenie, że moja wczorajsza rozmowa z panią minister sporo wniosła, bo chyba pani minister zrozumiała pewne mechanizmy i powiedziała, że nam pomoże. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Wbrew pozorom, nie jest pani odosobniona, pani profesor, w rozumieniu czy nierozumieniu tej polityki.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#BolesławPiecha">Pan poseł Arłukowicz, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, przede wszystkim chciałbym pana poprosić o rzetelne odpowiadanie na precyzyjne i dość proste pytania. Rozumiem, że jest pan mistrzem uników, ale nie może tak być na posiedzeniach Komisji Zdrowia. Nie udzielił pan odpowiedzi na moje pytanie, czy Ministerstwo oszacowało, ma dane, jakie są koszta leczenia infekcji pneumokokowych u dzieci w Polsce. Nie odpowiedział pan też na pytanie, czy Ministerstwo Zdrowia zamierza refundować powszechne szczepienia u dzieci w grupie wiekowej 0–2 szczepionką pneumokokową. Na te dwa pytania pan nie odpowiedział.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#BartoszArłukowicz">Mam do pana jeszcze jedno pytanie. Panie ministrze, największą grupą ryzyka są wszystkie dzieci od 2 miesiąca do 2 roku życia. Szczepionka pneumokokowa jest zalecana, w związku z czym pediatrzy mają obowiązek informować rodziców o konieczności zaszczepienia tą szczepionką. WHO nadało zakażeniom pneumokokowym najwyższy priorytet w grupie chorób, którym można zapobiegać i rekomenduje jako priorytetowe włączenie skoniugowanej szczepionki przeciwko pneumokokom do narodowego Programu Szczepień Ochronnych.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#BartoszArłukowicz">Moje trzecie pytanie jest więc następujące, panie ministrze. Jakie jest oficjalne stanowisko ministra zdrowia – co zaleca matkom dzieci, których nie stać na to szczepienie? Jakie mają państwo zalecenie dla matek, których nie stać na to szczepienie? Może macie państwo jakiś pomysł na refundację tej szczepionki? Być może uruchomią państwo specjalne linie kredytowe dla takich matek? Może matki mogłyby odpracować to szczepienie, na przykład przy robotach publicznych? Może macie państwo jakiś pomysł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#MarekTwardowski">Ustawa, panie przewodniczący, musi odpowiedzieć precyzyjnie. Tak, nie jest jeszcze zapłacone Katowicom za procedury za rok 2008, a to z prostego powodu. Zostaje zawarta przez ministra zdrowia umowa na określoną liczbę usług i minister za taką liczbę usług może zapłacić. Jeżeli następują nadwykonania ratujące zdrowie i życie – a do takich zaliczają się przeszczepy – to kierownik jednostki, zgodnie z zapisem umowy, którą posiada, jest zobowiązany wystąpić do ministra zdrowia z wnioskiem o aneksowanie tej umowy. Jeżeli jest to jeszcze w trakcie roku, można taką umowę aneksować i zwiększyć liczbę procedur.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#MarekTwardowski">Co się dzieje, gdy rok już się zakończył? Ponieważ rok 2008 już się zakończył, a te procedury zostały wykonane pod koniec roku, obowiązuje droga prawna, która obowiązywała i w poprzednich latach, że dyrektor jednostki zwraca się z odpowiednim wnioskiem do ministra zdrowia, w którym uzasadnia, że były to procedury ratujące życie. W ramach ugody z tą jednostką minister zdrowia, po zwróceniu się w tej formie, może, zgodnie z prawem, te środki finansowe przekazać. Takie środki finansowe, zgodnie z tą procedura, zostaną Katowicom przekazane.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#MarekTwardowski">Powiem jeszcze, dlaczego środki te, w kwocie ponad 900 tys. zł, nie zostały dotąd przekazane. Otóż dlatego, że mimo naszego pisma z 24 marca 2009 r. przypominającego dyrektorowi jednostki, panu Płazakowi, że taka forma obowiązuje, on do tej pory nie zwrócił się do nas w formie wymaganej przez prawo. Jeśli zwróci się do nas w tej formie, minister zdrowia będzie mieć narzędzie prawne, żeby te środki wypłacić. Wtedy te środki zostaną wypłacone.</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#MarekTwardowski">Jeżeli chodzi o planowanie finansowe ministra zdrowia, to, zgodnie z ustawą budżetową, minister ma określoną ilość środków. W związku z tym, wiedząc, że wzrasta w Polsce liczba procedur transplantacyjnych, za które płaci, planując swój budżet musi wiedzieć, że ta liczba będzie wzrastać. Dlatego też w miejsce procedur wysokospecjalistycznych, które stopniowo są i będą przekazywane do Narodowego Funduszu Zdrowia wchodzą inne procedury. Ponieważ są one najnowsze, to, zgodnie z zaleceniami ekspertów, wprowadzamy je i musimy za nie płacić. Musimy mieć na to środki finansowe. W związku z tym żadne środki finansowe ministra zdrowia nie są niewykorzystane, natomiast minister zdrowia jest zawsze, jak przy każdym poprzednim rządzie, petentem u ministra finansów, gdyż potrzeby resortu zdrowia zawsze są większe niż możliwości finansowe w danym roku.</u>
          <u xml:id="u-52.4" who="#MarekTwardowski">Odpowiadając panu posłowi Arłukowiczowi, powiem, że pan poseł Sopliński przytoczył, ile mniej więcej mogą wynosić te koszty. Ja w tej chwili tego z głowy nie powiem, ale postaram się to oszacować i udzielić panu posłowi precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, jakie to są koszty...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, wszystkim członkom Komisji, nie tylko panu posłowi...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MarekTwardowski">Bardzo proszę, panie przewodniczący, oczywiście. Złożę ją na pańskie ręce. Natomiast rozumiem zalecenia WHO i jasno się wypowiedziałem w tej sprawie, że zależy to od możliwości finansowych ministra zdrowia i pośrednio głównego inspektora sanitarnego, który podlega ministrowi zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#MarekTwardowski">Chciałbym jednak jeszcze raz powtórzyć, że te zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczą niewątpliwie wszystkich jej członków, a przed chwilą przytoczyłem państwu informację, że mimo tego nie wszystkie rządy na świecie realizują te zalecenia, i to z różnych powodów. Realizują je częściowo albo w ogóle, albo w miarę możliwości zrealizują je później, występuje częściowe współpłacenie itd.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#MarekTwardowski">W związku z tym, rozumiejąc te potrzeby, nie mogę zadeklarować, że wszystko, co się teraz wprowadza na świecie i co jest wymagane, zrobimy natychmiast w naszym państwie, które nie jest najbogatsze na świecie. Jednak nikt ode mnie, jako reprezentanta resortu nie usłyszał, że nie wsłuchujemy się w te głosy, nie rozumiemy tych potrzeb i nie będziemy czynić wszystkiego, żeby w przyszłości to, co jest uchwalone, zgodnie z państwa dezyderat, stało się faktem. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, jeśli rozumiem czym jest kalendarz szczepień i że jest on regulowany rozporządzeniem, to pan mi nie wyjaśnił jednej bardzo ważnej rzeczy. Pierwsze słyszę, że chcecie wprowadzić w środku roku finansowanie nowej procedury wysokospecjalistycznej. Pan zna ustawę budżetową, w której pod określonymi liczbami, które oznaczają dział, rozdział itd., jest dokładnie rozpisana pozycja „procedury wysokospecjalistyczne”. Z tego, co pamiętam, jest ich tam kilkanaście. Jak pan w środku roku chce dodać nową procedurę? Jest to złamanie ustawy budżetowej. Natomiast są możliwe przesunięcia finansowe pomiędzy odpowiednimi działami. Proszę więc, żeby pan to wyjaśnił, czy chcecie wprowadzić nową procedurę wbrew ustawie budżetowej, a jeżeli tak, to na jakich zasadach. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#BolesławPiecha">Po drugie, czy dla pana takie źródło jak Biuletyn POLTRANSPLANT-u jest wiarygodne? Myślę, że tak. Zacytuję panu dwie liczby. Pierwsza – 142. Druga – 133. Pierwsza dotyczy roku 2007, a druga 2008. Jak pan myśli, którą liczbę należy przyporządkować do dokonanych przeszczepów szpiku w roku 2007, a którą do przeszczepów szpiku dokonanych w roku 2008? Chcę zobaczyć słynne załamanie transplantologii za rządów PiS. Są dwie liczby – 142 i 133. Może by pan zgadł, jak te liczby za rządów PiS zmalały.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#BolesławPiecha">Jeszcze pan poseł Arłukowicz i pani profesor. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, rozumiem, że budżet nie jest z gumy, ale chciałbym jednak znać stanowisko Ministerstwa. Co Ministerstwo zaleca pediatrom, a tym samym matkom, których nie stać na zrealizowanie szczepienia przeciwko pneumokokom, które muszą odejść z kwitkiem z przychodni lekarza rodzinnego i ze świadomością, że ich dzieciom zagraża zakażenie, infekcja lub bardzo ciężka choroba? Jakie, wobec tego, że Ministerstwo nie może teraz podjąć czynności refundacyjnych, są zalecenia Ministerstwa dla lekarzy i tych matek? Chciałbym usłyszeć, co państwo radzą Polkom, których na to nie stać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BolesławPiecha">Proszę, pani profesor, a potem pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Mam przed sobą pismo, które zaraz złożę na ręce pana przewodniczącego, podpisane przez dyrektora Państwowego Szpitala Klinicznego w Katowicach, na bazie którego jest posadowiona klinika, pana mgr Płazaka. Rozumiem, że realizował on niektóre rzeczy z opóźnieniem, ale to wynikało z intensywnych rozmów telefonicznych z Ministerstwem. Jest to pismo z 20 kwietnia br. – wniosek o refundację na zaległe procedury przeszczepowe. Bardzo szybko na naszą prośbę zareagował pan prof. Rowiński, konsultant krajowy w dziedzinie transplantologii klinicznej. Osobiście panu profesorowi na poprzednim posiedzeniu Komisji dziękowałam i pan profesor powiedział, że to jest oczywiste, bo tak był zbulwersowany taką sytuacją. Jeszcze raz bardzo serdecznie panu profesorowi dziękuję. Nie wiem, czy pan profesor tu jest...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BolesławPiecha">Pan profesor jest na kongresie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Tak, ale błyskawicznie zareagował i zaraz potem, 20 kwietnia, to pismo wpłynęło. Natomiast mam inne pismo od Ministerstwa, ale już nie będę mówić, gdzie są odmowy i wykonania powyżej limitu – ja jednak utrzymuję pojęcie limitu, zgodnie z § 2 umowy, środki finansowe do wysokości zawartego kontraktu. Czyli w pełni podtrzymuję to, co mówiłam i jestem zaskoczona tym, co przed chwilą powiedział pan minister Twardowski, ponieważ wczoraj w Ministerstwie takie stwierdzenia nie padły. Państwo mieli przed sobą te dokumenty i ja mam przed sobą dokument dotyczący zaległych procedur. Tak więc, panie ministrze, w tym momencie rozmija się pan z prawdą.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#SławomiraKyrczKrzemień">Poza tym jeszcze jedna uwaga. Proszę państwa, jest ponad 20 ośrodków transplantacyjnych szpiku w kraju. Naprawdę nie potrzeba nam więcej. Proszę nie podcinać gałęzi ośrodkowi, który jest liczącym się ośrodkiem w skali międzynarodowej i naprawdę ma bardzo dobre wyniki. Bardzo o to proszę. Proszę się nie rozdrabniać i nie marnotrawić pieniędzy na inne ośrodki, które powstają. To jest bez sensu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#MarekTwardowski">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#MarekTwardowski">Jeżeli chodzi o przeszczepy, to chcę poinformować, że wiedząc o tym, iż niektóre procedury zostają przekazane do Narodowego Funduszu Zdrowia, minister zdrowia, zgodnie z prawem, może zmienić rozporządzenie nawet w trakcie roku, jeśli dysponuje środkami finansowymi właśnie z tego tytułu, że niektóre procedury przekazuje i w to miejsce przyjmuje nowe. Na przykład, od 1 kwietnia br. przyjęliśmy 5 nowych procedur wysokospecjalistycznych, które do tej pory nie były wykonywane i finansowane przez ministra zdrowia, między innymi przeszczepianie komórek wysp trzustkowych, przeszczepianie komórek przytarczyc, wideoskopowa ablacja w ciężkim, niepoddającym się leczeniu farmakologicznemu migotaniu przedsionków, przezskórne lub z innego dostępu wszczepianie zastawek serca. W związku z tym te procedury...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#BolesławPiecha">Do finansowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#MarekTwardowski">Do finansowania przez Ministerstwo Zdrowia. My je finansujemy i dokładnie powiedzieliśmy, że jeżeli te procedury trwają już wiele lat i będą przekazywane sukcesywnie do płatnika, to minister zdrowia zagospodarowuje te środki finansowe na nowe zgłaszane procedury wysokospecjalistyczne, przykładowo te, które tutaj przytoczyłem. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#MarekTwardowski">Następna sprawa. W latach 2006 i 2007 w kalendarzu szczepień obowiązkowych w ogóle nie było szczepienia przeciwko pneumokokom. W Polsce zostały one wprowadzone w roku 2008 w grupach ryzyka i wykonywane są również w roku 2009. Natomiast główny inspektor sanitarny, który jest odpowiedzialny za kalendarz szczepień i jego realizację, monitoruje cały czas za pośrednictwem wojewódzkich inspektorów sytuację epidemiologiczną i jeżeli zachodzi potrzeba dodatkowych szczepień – już raz w tym roku miało to miejsce, bo było takie zagrożenie w województwie zachodniopomorskim – to dodatkowo zakupuje szczepionki i szczepi populację. Na szczęście nie zdarzył się żaden przypadek śmiertelny, bo na razie na tyle na stać. Natomiast w poprzednich latach, kiedy również mieliśmy problemy z infekcjami pneumokokowymi – żeby być dobrze zrozumianym, nikogo o nic nie zamierzam obwiniać – każdy poprzedni minister zdrowia na pewno nie był niechętny, żeby wprowadzać coś dobrego dla społeczeństwa, ale był limitowany ograniczeniami finansowymi. Proszę nie wymagać, żeby obecny minister zdrowia wykonał i sfinansował wszystko, co nowego na świecie się wykonuje, bo nie jest to możliwe. Nie ma w Ministerstwie Zdrowia mennicy, która drukuje pieniądze. Możemy poruszać się w tylko ramach środków finansowych, które posiadamy. Działamy doraźnie w określonych sytuacjach, takich jak ta, która wystąpiła w województwie zachodniopomorskim. Czynimy wszystko, żeby te środki – nie rzędu dziesiątek tysięcy, tylko setek albo milionów złotych – z rezerwy budżetu państwa pozyskiwać na szczególne sytuacje. Tak zrobiliśmy i zaszczepiliśmy tę populację. Tyle mam na ten temat do powiedzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Chwileczkę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#BolesławPiecha">Panie ministrze, nikt nie mówi o tym, że minister zdrowia zrobi tutaj krainę wiecznej szczęśliwości. Ani jedno pytanie tego nie dotyczyło. Chodziło tylko o precyzyjne odpowiedzi odnośnie do informacji krążących w świecie medialnym i tego, jaka jest rzeczywistość. Pytania były jasne.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#BolesławPiecha">Pan poseł Arłukowicz chciałby jeszcze doprecyzować pytanie. Sądzę, że będziemy powoli kończyć i pozostałe pytania zostaną zadane na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, chyba nie zrozumiałem pańskiej odpowiedzi, bo szczepienia przeciwko pneumokokom w Polsce zalecane są dla wszystkich dzieci poniżej 2 roku życia od kwietnia 2006 r., a nie od 2008 r. Od października 2008 r. są faktycznie refundowane, ale dla dzieci z grup wysokiego ryzyka. W związku z tym mam już ostatnie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, czy w budżecie na rok 2010 rząd RP zakłada refundowanie powszechnych szczepień przeciwko pneumokokom dla dzieci w wieku 0–2? Tak, czy nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Jeszcze nasz gość ma pytanie. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#JacekOlszewski">Dzień dobry. Jacek Olszewski – Fundacja Przeciwko Leukemii im. Agaty Mróz-Olszewskiej. Jestem emocjonalnie bardzo związany i z jednym, i z drugim tematem, ponieważ w zeszłym roku moja żona zmarła po przeszczepie i zostałem z małym dzieckiem. Jeżeli chodzi o przeszczepy, na posiedzeniach podkomisji często zabierałem głos i mam nadzieję, że to, o czym mówiłem, będzie kiedyś wprowadzone, bo goście na ogół byli ignorowani.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#JacekOlszewski">Jeszcze jedno – uwaga i dygresja. Zwracam się do pana posła – przepraszam, ale nie usłyszałem nazwiska. Pan w swojej wypowiedzi podkreślał sytuację samotnych matek, które mają szczepić dzieci przeciwko pneumokokom. Proszę nie zapominać i nie dyskryminować samotnych ojców. Mam 13-miesięczne dziecko i za wszystkie szczepionki zapłaciłem z własnej kieszeni. Mam nadzieję, jeśli Ministerstwo to wprowadzi, że ostatni szczepionka będzie już refundowana. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">Chylę czoło i przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BolesławPiecha">To wynikało raczej ze skrótu myślowego. Ja wiem, że ojcowie samotnie wychowujący dzieci są passé, ale walczą. To dobrze, szanowny panie.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#BolesławPiecha">Czy jeszcze ktoś chce zadać pytanie? Panie ministrze, czy jest pan w stanie odpowiedzieć na pytanie w systemie zerojedynkowym, tak-nie, żeby usatysfakcjonować pana posła Arłukowicza? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#MarekTwardowski">Nie odpowiem w systemie zerojedynkowym, tak-nie, ale deklarowałem jasno, że będzie to zależeć od możliwości finansowych państwa. Minister zdrowia wsłuchuje się w głos Komitetu Pediatrycznego, który mu doradza, działa przy Radzie Sanitarnej Głównego Inspektora Sanitarnego, a także w głosy ekspertów, w tym WHO. Nie jesteśmy głusi i rozumiemy potrzeby. Proszę też nas zrozumieć – nie mogę tego deklarować w tym momencie, czyli w maju b.r., bo nie wiem, panie przewodniczący i szanowni państwo posłowie, jaka będzie sytuacja ekonomiczna naszego kraju za pół roku, a przy tworzeniu budżetu z pewnością wiele sygnalizowanych potrzeb będziemy zgłaszać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#BolesławPiecha">Dziękuję bardzo. Musimy dokończyć rozpatrywanie odpowiedzi na dezyderat Komisji.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#BolesławPiecha">Zgłaszam wniosek, żeby nie przyjmować odpowiedzi w tej formie i uznać ją za niewystarczającą. Czy ktoś ma inne zdanie na ten temat? Tak, słucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#AndrzejOrzechowski">Panie przewodniczący, mam wniosek przeciwny, żeby jednak odpowiedź przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#BolesławPiecha">Ja wiem, że pan czyta półtorej strony, więcej pana nie interesuje. Może to jest złośliwość, ale musimy to przegłosować. Jest to jednak bardzo skąpa odpowiedź na naprawdę poważny problem. Myślę, że pan poseł Sopliński podziela moje zdanie – powinny być podane przynajmniej wyliczenia i wyjaśnienie, dlaczego.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#BolesławPiecha">W związku z tym będziemy głosować. Najdalej idący jest wniosek o odrzucenie odpowiedzi na dezyderat Komisji Zdrowia. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-74.2" who="#BolesławPiecha">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie odpowiedzi na dezyderat nr 2 Komisji Zdrowia? Kto jest przeciwny? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-74.3" who="#BolesławPiecha">Stwierdzam, że Komisja, przy 6 głosach za, 10 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, odrzuciła wniosek o nieprzyjęcie odpowiedzi na dezyderat. Tym samym Komisja zaakceptowała wniosek o przyjęcie treści odpowiedzi. Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-74.4" who="#BolesławPiecha">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>