text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejHalicki">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Witam państwa posłów. Serdecznie witam pana ministra Pawła Wojciechowskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, oraz pana ministra Marka Buciora – podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam kworum. Porządek dzienny przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Australią o zabezpieczeniu społecznym, podpisanej w Warszawie dnia 7 października 2009 r. (druk nr 2639). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek został przyjęty i przechodzimy do jego realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejHalicki">Projekt z druku nr 2639 został skierowany do naszych Komisji przez Marszałka Sejmu w dniu 6 stycznia br. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę oraz dyskusję pomiędzy nami w sprawie ogólnych zasad projektu. Proponuję, aby projekt przedstawił pan minister Paweł Wojciechowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PawełWojciechowski">Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Australią o zabezpieczeniu społecznym została podpisana 7 października 2009 r. Głównym celem jej zawarcia jest wprowadzenie dwustronnych regulacji prawnych w dziedzinie zabezpieczenia społecznego pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Australią, które będą stanowiły podstawę koordynacji systemu zabezpieczenia społecznego. Umowa odpowiada międzynarodowym standardom w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, o czym za chwilę szerzej powie pan minister Bucior. Opiera się na czterech podstawowych zasadach korelacji systemów, czyli zasadzie równego traktowania, swobodnego transferu świadczeń, jedności stosowanego ustawodawstwa i sumowania okresów ubezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PawełWojciechowski">Ze względu na liczbę osób polskiego pochodzenia, które zamieszkują Australię, szacowana liczba beneficjentów niniejszej umowy wynosi kilkanaście tysięcy osób. Wprowadzane w umowie regulacje nie wywołują żadnych skutków finansowych. Nie jest również konieczne dokonywanie zmian w polskim ustawodawstwie wewnętrznym. Ponieważ umowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie i w których Konstytucja wymaga zgody ustawowej, ratyfikacja następuje za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PawełWojciechowski">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy z druku nr 2639.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejHalicki">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejHalicki">Proszę pana ministra Buciora o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarekBucior">Umowa dotyczy wszystkich kwestii w zakresie zabezpieczenia społecznego pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Australią, które mają ułatwić swobodny przepływ obywateli. Nie utracą oni tych gwarancji socjalnych, które mieliby, gdyby nie dokonywali zmiany miejsca zamieszkania. W Unii Europejskiej funkcjonuje zasada koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i ten przepływ jest swobodny. W przypadku pozostałych krajów ten przepływ jest też swobodny, ale żeby mieć prawo do zabezpieczenia, trzeba wypełnić zarówno w jednym kraju, jak i w drugim pewne minimalne wymagania.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MarekBucior">Gdyby nie doszło do zawarcia umowy, oczywiście nie moglibyśmy tych minimalnych wymagań łączyć ze sobą i wtedy szereg osób zostałoby pozbawionych gwarancji socjalnych. Jeśli spojrzymy na Polonię w Australii, trzeba wskazać, że może to dotyczyć 130–180 tys. osób pochodzenia polskiego, a więc jest to znacząca grupa osób. Dla tej grupy wskazane jest dokonanie takich ułatwień, które pozwolą ludziom swobodnie się przemieszczać.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MarekBucior">Pragnę wskazać na zakres przedmiotowy umowy. Po stronie australijskiej będą to gwarancje emerytalne, a w zakresie świadczeń te dotyczące emerytur bezpośrednio z zabezpieczenia społecznego. W przypadku strony polskiej są to obowiązkowe ubezpieczenia społeczne, emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy i renty rodzinne, jednorazowe odszkodowania oraz renty z tytułu wypadku przy pracy, zasiłki pogrzebowe.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#MarekBucior">Po stronie samego budżetu państwa wprowadzane regulacje nie wywołują skutków. Musimy jednak pamiętać, że te skutki będą dla funduszy ubezpieczeń społecznych. Gdyby przyjąć, że z udogodnień skorzystałoby ok. 12,2 tys. osób, w pierwszym roku skutki wynosiłyby dla naszego systemu ubezpieczeń społecznych ok. 55,5 mln zł, a w kolejnym roku ok. 103 mln zł. Sądzimy, że są to szacunki nieco zawyżone. Już dziś kwoty objęte transferem do Australii wynoszą ok. 0,5 mln zł w skali 12 miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#MarekBucior">Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy z druku nr 2639.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejHalicki">Czy ktoś chciałby zabrać głos w debacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie podzielam poglądu, że nie ma żadnych skutków finansowych dla budżetu państwa. Jeśli mówimy, że nastąpią zwiększone wypłaty z funduszu ubezpieczeń społecznych i z KRUS, a oba są potężnie dotowane z budżetu państwa, to można darować sobie komentarz, że budżet państwa nie ponosi żadnych skutków finansowych. Gwarancje wypłat funduszom ubezpieczeń społecznych i KRUS daje budżet państwa.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ElżbietaRafalska">Mam pytanie natury bardziej ogólnej. Jest to kolejna z umów dotyczących zabezpieczenia społecznego. Czy resort pracy mógłby za jakiś czas przedstawić rzeczywistą sytuację? Szacunki zawsze oparte są na pewnych założeniach. Jesteśmy już po pewnym okresie realizacji umów i chciałabym prosić, abyśmy mogli otrzymać z MPiPS informację o realizacji umów i rzeczywistych kwotach wypłat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejHalicki">Poproszę pana ministra Buciora o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarekBucior">Musimy pamiętać, że musi upłynąć nieco czasu od ratyfikacji umowy do momentu przygotowania takich analiz. W tym konkretnym przypadku musi także nastąpić ratyfikacja po stronie australijskiej. Istnieje pewne ryzyko, że to nie nastąpi jeszcze w 2010 r. Oczywiście kiedy umowa zacznie działać, poprosimy ZUS o przedstawienie faktycznych wydatków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejHalicki">Pan przewodniczący Karski, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KarolKarski">Mam pytanie do pana ministra Buciora. Obecnie Polska w większym stopniu jest państwem emigracyjnym niż imigracyjnym. Chciałbym dowiedzieć się, czy są negocjowane kolejne umowy w dziedzinie zabezpieczenia społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem państw, gdzie występują większe skupiska Polaków. Jaka jest perspektywa dojścia do zawarcia tych umów?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KarolKarski">Polska staje się państwem coraz bardziej zasobnym i zatem kierunkiem migracji. Czy odnotowujecie państwo już w tej chwili wpływ tego zjawiska na skalę wypłat z zabezpieczenia społecznego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejHalicki">Pan minister Bucior.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekBucior">Takie umowy są zawierane. W tej chwili trwają przygotowania do zawarcia umów w tym zakresie. Okres, w którym dojdzie do zawarcia umowy, zależy od woli obu stron. Planujemy zawarcie odpowiedniej umowy z Ukrainą. To jest kraj, w którym jest duża liczba osób pochodzenia polskiego. Z naszego punktu widzenia jest to zatem istotny kierunek. Planujemy również podjęcie rozmów z Mołdową i Turcją. Strona polska bardzo chciałaby podjąć prace z Kazachstanem, ale brak jest, pomimo monitów, pozytywnej odpowiedzi ze strony Kazachstanu. Bardzo zależy nam na umowie z Kazachstanem, ponieważ mamy wielu repatriantów. Kwestia świadczeń wypłacanych w Polsce zależy od tych umów. Sytuacja repatriantów byłaby o wiele korzystniejsza, gdyby udało się zawrzeć umowę z Kazachstanem. Obecnie repatrianci pobierają jedne z najniższych świadczeń z ubezpieczeń społecznych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekBucior">Proszę o przypomnienie drugiego pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KarolKarski">Pytanie dotyczyło kwestii wpływu zwiększającej się imigracji do Polski na skalę wypłat z zabezpieczenia społecznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MarekBucior">W związku z tym problemem zamierzamy zawrzeć umowę z Turcją. Podkreślam raz jeszcze, że konieczna jest wola dwóch stron – i Polski, i Turcji. Wiem, że takie rozmowy są prowadzone i zapewne w przyszłości dojdzie do podpisania umowy. Trudno jest wskazywać, kiedy to nastąpi. Musimy pamiętać, że jesteśmy członkiem Unii Europejskiej i wiele kwestii dotyczy koordynowania systemów emerytalnych w ramach Unii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejHalicki">Czy są dalsze pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KarolKarski">Panie ministrze, chciałbym prosić o pisemną informację dotyczącą negocjacji z Kazachstanem. Dla mnie jest to szczególnie istotne, ponieważ jestem przewodniczącym polsko-kazachskiej grupy Unii Międzyparlamentarnej. Często spotykamy się z ambasadorem Kazachstanu i z przedstawicielami ambasady, moglibyśmy zatem sygnalizować te kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekBucior">Oczywiście przedstawimy informację pisemną, jednak muszę zaznaczyć, że ze strony kazachskiej nie ma odzewu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejHalicki">Czy są dalsze pytania? Nie ma zgłoszeń, zatem zamykam debatę i stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Przechodzimy do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 2639.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AndrzejHalicki">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi do projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ElżbietaStrzępek">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejHalicki">Otrzymali państwo opinię prawną przygotowaną przez Biuro Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejHalicki">Czy do tytułu ustawy są uwagi? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejHalicki">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejHalicki">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejHalicki">Możemy zatem przystąpić do głosowania. Zgłasza się pani poseł Rafalska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ElżbietaRafalska">Czy do tych ustaw nie ma obowiązku dołączania oceny skutków regulacji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejHalicki">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekBucior">Dla budżetu państwa nie ma skutków. Skutki dotyczą ubezpieczeń społecznych. W uzasadnieniu umowy, na str. 6 stwierdza się: „Biorąc powyższe pod uwagę oraz mając świadomość wyłącznie przybliżonej, szacunkowej oceny skutków realizacji umowy dla funduszy ubezpieczeń, zakłada się, że koszty jej realizacji wyniosą…”. Dalej podane są koszty, które już państwu przedstawiłem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejHalicki">W dokumentach, które otrzymaliśmy, zawarta jest ta informacja.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ElżbietaRafalska">Nie chcę prowadzić polemiki, ale ocena skutków regulacji powinna być dokonywana na różnych płaszczyznach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejHalicki">Przyjmujemy tę uwagę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejHalicki">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#AndrzejHalicki">Kto z posłów jest za przyjęciem sprawozdania o przyjęciu projektu ustawy z druku nr 2639 bez poprawek? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie przyjęły sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#AndrzejHalicki">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, aby funkcję sprawozdawcy powierzyć pani poseł Beacie Bublewicz.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#AndrzejHalicki">Czy są inne kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#AndrzejHalicki">Czy pani poseł podjęłaby się roli? Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#AndrzejHalicki">Stwierdzam, że pani poseł Beata Bublewicz została sprawozdawcą Komisji.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#AndrzejHalicki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>