text_structure.xml
50.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości z panem premierem Waldemarem Pawlakiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem Krzysztofem Walenczakiem oraz prezesem zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej panem Jarosławem Zagórowskim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje informację o aktualnej sytuacji i przekształceniach w sektorze węglowym. Przedstawiają: minister gospodarki i minister skarbu państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę pana premiera o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie. Członkowie Komisji otrzymali przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki pisemny materiał przedstawiający sytuację ekonomiczno-finansową sektora górnictwa węgla kamiennego oraz procesy przekształceń w tym sektorze.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawlak">Sytuacja górnictwa na początku bieżącego roku była lepsza, niż mogliśmy się spodziewać, co jest związane przede wszystkim ze wzrostem cen surowców energetycznych. Należy podkreślić – co jest ważne zarówno dla gospodarki, jak i dla klientów indywidualnych – że cena węgla wzrosła znacznie mniej od ceny ropy naftowej czy gazu ziemnego, czyli importowanych surowców energetycznych. Dlatego ważne jest, aby w planach dotyczących energetyki zwracać uwagę na krajowe surowce energetyczne. Jeżeli będą potrzebne szczegółowe wyjaśnienia dotyczące bieżącej sytuacji, to możemy wrócić do tej kwestii po pytaniach pań i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarPawlak">Z dużych procesów reorganizacyjnych, chciałbym wymienić zakończenie procesu dokapitalizowania Kompanii Węglowej. Działania poprzedniego zarządu, w tym pana prezesa Kolskiego, doprowadziły do zakończenia tego procesu w ubiegłym roku. Dzięki temu Kompania Węglowa ma bardziej stabilną sytuację. Jeżeli chodzi o tworzenie Grupy Węglowo-Koksowej, to Ministerstwo Skarbu Państwa powiązało tę kwestię z upublicznieniem Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Sądzę, że te dwa procesy zakończą się pomyślnie. W tym miejscu chciałbym podkreślić, że udało się doprowadzić do porozumienia z partnerami społecznymi w sprawie przeprowadzenia emisji akcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Dużą rolę odegrała tutaj Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego, na forum której udało się osiągnąć porozumienie w sprawie upublicznienia spółki. Natomiast obecne napięcia i dyskusje dotyczą problemów płacowych. Nie są związane z procesem upublicznienia JSW, którzy przebiega zgodnie z harmonogramem. Został opublikowany prospekt emisyjny JSW. Myślę, że pan minister Walenczak przedstawi więcej szczegółów tej sprawy.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarPawlak">Przedstawiłem generalne informacje, które warto przywołać jako wprowadzenie do dyskusji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie premierze. Proszę o zabranie głosu pana ministra Krzysztofa Walenczaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KrzysztofWalenczak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zaprezentować państwu bardzo istotny dokument w procesie prywatyzacji Jastrzębskiej Spółki Węglowej. W dniu dzisiejszym został opublikowany prospekt emisyjny. Jest on dostępny na stronach internetowych Komisji Nadzoru Finansowego i Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Zawiera wszystkie informacje dotyczące transakcji, jej harmonogramu, sprzedawanego pakietu, strategii spółki, wyceny złóż. Zatem jest kompleksowym dokumentem opisującym wszystkie elementy związane z debiutem publicznym.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KrzysztofWalenczak">Przypomnę kilka głównych założeń. Ministerstwo Skarbu Państwa we współpracy z Ministerstwem Gospodarki realizuje transakcję debiutu publicznego JSW na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Na sprzedaż zostanie wystawionych ok. 33% akcji spółki. Po transakcji IPO udział Skarbu Państwa będzie wynosił ponad 50%. Niezależnie od sprzedaży, ponad 16% akcji JSW zostanie bezpłatnie przekazanych pracownikom spółki. Ok. 13,7% akcji – zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji – otrzymają uprawnieni pracownicy, natomiast ponad 3% akcji otrzymają pracownicy nieuprawnieni. Zwracam uwagę, że jeden z punktów rządowej strategii dla górnictwa przewiduje rekompensatę dla nieuprawnionych pracowników. W ramach realizacji strategii wypracowano mechanizm udostępniania akcji tej grupie pracowników. Po upublicznieniu JSW byli i obecni pracownicy spółki będą jej akcjonariuszami z udziałem ponad 16%.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KrzysztofWalenczak">13 czerwca br. rozpoczyna się proces budowy księgi popytu dla inwestorów instytucjonalnych. Następnego dnia rozpoczyna się proces budowy księgi popytu dla inwestorów detalicznych. Proces zakończy się 28 czerwca br. Wówczas zostanie ustalona finalna cena transakcji. 6 lipca br. nastąpi debiut JSW na warszawskim parkiecie.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#KrzysztofWalenczak">Zapewne jest wiele pytań dotyczących tej transakcji. Przypominam, że wszystkie techniczne informacje są zawarte w prospekcie emisyjnym. Przedstawiłem najważniejsze z nich. W ramach oferowanej puli akcji chcemy umożliwić jak największy udział w transakcji polskiemu akcjonariuszowi detalicznemu. Od 25% do 30% sprzedawanej puli – w zależności od popytu – zostanie alokowane inwestorom detalicznym. Limit zapisów indywidualnych będzie wynosił ok. 10 tys. zł na inwestora. Mamy nadzieję na kolejny masowy udział polskiego społeczeństwa w tej prywatyzacji. W tym miejscu chciałbym przypomnieć kilka liczb, które stały się dla nas pewnym standardem jakości. Podczas IPO PZU w transakcji partycypowało 250 tys. inwestorów detalicznych, IPO Tauronu – 233 tys., IPO GPW – 323 tys. inwestorów detalicznych. Uwzględniając znaczenie JSW, skalę transakcji i jej znaczenie na polskich i globalnych rynkach kapitałowych, liczmy na podobny masowy udział inwestorów detalicznych.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KrzysztofWalenczak">Jeśli będą pytania dotyczące szczegółów, jestem do dyspozycji państwa posłów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos? Pani poseł Ewa Malik, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#EwaMalik">Panie premierze, szanowni państwo, wprawdzie dzisiaj nie kontaktowałam się telefonicznie z pracownikami Jastrzębskiej Spółki Węglowej, ale jako poseł ze Śląska jestem bardzo zainteresowana pełną informacją na temat negocjacji płacowych między zarządami Jastrzębskiej Spółki Węglowej i Katowickiego Holdingu Węglowego a stroną społeczną i związkami zawodowymi. Na 9 czerwca br. był zapowiedziany strajk, o czym wiele mówiono i pisano. Czy w rozwiązywanie sporu płacowego włączona jest Wojewódzka Komisja Dialogu Społecznego? Czy trwają rozmowy?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#EwaMalik">Pan minister, który zdawał relację z przygotowania Jastrzębskiej Spółki Węglowej do upublicznienia wspomniał, że związkowy porozumieli się z zarządem w sprawie podziału akcji przed debiutem. Natomiast kwestią sporną pozostał wzrost wynagrodzenia. Zdaje się, że chodziło o podwyżkę o 500 zł miesięcznie w Katowickim Holdingu Węglowym i 10% wzrost w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. Chcielibyśmy dowiedzieć się, czy są prowadzone rozmowy w tej sprawie i jaki będzie ich wpływ na przygotowanie do upublicznienia JSW. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł. Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RyszardZbrzyzny">Mam nadzieję, że będziemy również mówić o innych spółkach, a także o górnictwie węgla brunatnego. Ale na razie skoncentrujmy się na Jastrzębskiej Spółce Węglowej, bowiem jest to gorący temat, który wzbudza wiele emocji. Ponadto jest wiele niedopowiedzeń i mało precyzyjnych informacji. Nie wiem, czy dobrze zrozumiałem, ale z przedłożonych informacji wynika, że w Jastrzębskiej Spółce Węglowej nie ma już problemów związanych z upublicznieniem firmy, wszystkie warunki stawiane przez załogę zostały spełnione i pozostał jedynie spór wewnętrzny dotyczący poziomu wynagrodzeń, czyli postulowanego 10% wzrostu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RyszardZbrzyzny">Z moich informacji wynika, że żadne porozumienie, także dotyczące warunków debiutu giełdowego nie zostało spisane. Są deklaracje resortów Skarbu Państwa i gospodarki dotyczące nieodpłatnego przydzielenia pakietu akcji pracownikom, którzy zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji nie są uprawnieni do ich otrzymania. Ustawa jednoznacznie definiuje bezpłatny pakiet akcji. Nie można jej zmienić deklaracjami ministerialnymi. Konieczna jest zmiana ustawy. Zwracam uwagę, że zgodnie z ustawą ok. 50% pracowników nie jest uprawnionych do otrzymania bezpłatnie akcji. Ten temat musi być rozwiązany. Pan minister wspomniał, że ok. 3% akcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej zostanie przekazane pracownikom nieuprawnionym. Pracownicy uprawnieni mają otrzymać ok. 13,7% akcji, nieuprawnieni, którzy nadal pracują w firmie – ok. 3%. Nie odpowiadają mi te proporcje, ale chodzi nie o proporcje, lecz o gwarancje.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RyszardZbrzyzny">Czy między stroną pracowniczą a ministerstwem prywatyzującym spółkę jest spisane porozumienie – oficjalny dokument – z którego wynikają gwarancje dotyczące partycypacji w otrzymaniu bezpłatnych akcji, także pracowników nieuprawnionych w myśl ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, a także gwarancje 10-letniego zatrudnienia, o których publicznie mówiono. Czy takie porozumienie zostało zawarte w sposób formalny? Jeżeli tak, to chciałbym uzyskać potwierdzenie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RyszardZbrzyzny">Prosiłbym również o informację, w jaki sposób zamierzacie państwo zrealizować prawo do bezpłatnych akcji dla osób, które nie posiadają go na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Pytam o technikę. Jak ominąć ustawę i w sposób jednolity potraktować pracowników Jastrzębskiej Spółki Węglowej, niezależnie od ich stażu pracy? Pracownicy, którzy pracują kilkanaście lat w spółce nie są uprawnieni do otrzymania bezpłatnych akcji, ponieważ nie byli w niej zatrudnieni w momencie komercjalizacji, a to jest warunek przekazania im akcji.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RyszardZbrzyzny">Druga sprawa dotyczy debiutu Jastrzębskiej Spółki Węglowej na Giełdzie Papierów Wartościowych. Z pisemnej informacji Ministerstwa Skarbu Państwa wynika, że Skarb Państwa zachowa pakiet większościowy, tj. co najmniej 50% + 1 akcja. Ale jednocześnie pisze się o wprowadzonych do statutu spółki zmianach gwarantujących Skarbowi Państwa sprawowanie kontroli operacyjnej w przypadku zejścia do poziomu 34%. Zakłada się zatem kolejny etap prywatyzacji, który może wkrótce nastąpić. Czy po upublicznieniu JSW planujecie państwo – może jeszcze w bieżącym roku – dokonanie kolejnej transakcji sprzedaży akcji spółki, tak jak w przypadku „Bogdanki”?</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RyszardZbrzyzny">Pamiętam, że zakładano, iż Skarb Państwa zachowa w „Bogdance” pakiet 50% + 1 akcja. Obecnie udział Skarbu Państwa wynosi ok. 2%. Jaki jest cel zachowania pakietu 2%? Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jest transparentna. Skarb Państwa posiadając 2% akcji spółki nie ma nic do powiedzenia, chyba, że panu ministrowi zależy na tym, żeby przedstawiciel resortu zasiadał w radzie nadzorczej, jeżeli jest to zapisane w statucie spółki. Prywatni właściciele mogą obecnie zmienić statut. Być może załoga – dzięki temu, że udział Skarbu Państwa wynosi 2% – może jeszcze wybierać swoich przedstawicieli do organów spółki. Przypominam, że rząd przygotował projekt ustawy, który pozbawia pracowników tego prawa. Dlatego chciałbym zapytać o szczerość intencji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejChwiluk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przez chwilę myślałem, że mam niepełne informacje. Po wypowiedzi pana premiera szybko skontaktowałem się z kolegami. Okazało się, że nikt nie podpisał żadnego dokumentu w sprawie zgody na upublicznienie akcji JSW. Jedyne porozumienie dotyczy okresu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejChwiluk">Mam nadzieję, że będziemy szerzej dyskutować o polityce prywatyzacyjnej w górnictwie. Moim zdaniem, Jastrzębska Spółka Węglowa jest przykładem podjęcia decyzji o wejściu na giełdę przez dwóch–trzech kolegów. Od momentu podjęcia tej decyzji rozpoczął się proces prywatyzacji. Nie reaguje się na sygnały społeczne. Pragnę zwrócić uwagę na instytucję referendum. W referendum przeprowadzonym w Jastrzębskiej Spółce Węglowej 93% załogi wypowiedziało się przeciw. Dotychczas nikt nie podjął merytorycznych rozmów z załogą. Minister Aleksander Grad za pośrednictwem zarządu JSW skierował do każdego pracownika spółki list, w którym tłumaczy, że ten proces jest bardzo dobry i nie zagraża pracownikom.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejChwiluk">Swojej wypowiedzi nie adresuję do prezesa Jastrzębskiej Spółki Węglowej i – po części – do Ministerstwa Skarbu Państwa, ponieważ tam nie są przyjmowane żadne słowa i argumenty. Na jakimś spotkaniu – nie wiem, czy było to na cmentarzu, czy gdzie indziej – zostały przyjęte jakieś kierunki, które dzisiaj są realizowane bez względu na opinię strony społecznej.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AndrzejChwiluk">Ktoś wspomniał, że w Katowickim Holdingu Węglowym osiągnięto porozumienie. Istotnie, tak było. W przeprowadzonym referendum załoga wyraziła zgodę. Związki zawodowe były gotowe do negocjacji na ten temat. W Jastrzębskiej Spółce Węglowej arogancja prezesa uniemożliwia normalne prowadzenie rozmów. Dlatego w negocjacjach muszą brać udział wojewodowie, wojewódzkie komisje dialogu społecznego i kilka innych instytucji wspierających, co rzadko zdarza się w naszej branży. Przeważnie dogadujemy się z prezesami i zarządami spółek. Mimo, że media nie zawsze uczciwie przekazują informacje na temat tego, co się faktycznie dzieje, to muszę przyznać, że potrafimy porozumieć się i znaleźć wyjście z wielu sytuacji nie mniej trudnych, niż obecna.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AndrzejChwiluk">Prospekt emisyjny JSW opublikowano bez porozumienia z załogą. Wszystko zostało już dopięte na ostatni guzik. Bez względu na to, czy państwo posłowie zrobią coś w parlamencie – czy w ogóle cokolwiek uda się wam zrobić – Jastrzębska Spółka Węglowa zostanie upubliczniona.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#AndrzejChwiluk">Chciałbym zacytować pewne zdanie: „Ekspertyzy i doradztwo narzędziem budowania Europy społecznej”. W Polsce to nie obowiązuje. Nie ma demokracji w przypadku prywatyzacji Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Możemy prowadzić spór na argumenty za i przeciw prywatyzacji. Związek Zawodowy Górników w Polsce jest gotowy do negocjacji. Nigdy nie wypowiadaliśmy się przeciw prywatyzacji, ale podstawowym warunkiem jest to, że pracownicy zatrudnieni w danym zakładzie pracy będą mogli wypowiedzieć się w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#AndrzejChwiluk">Media nie wszystko przekazują rzetelnie i uczciwie. Jesteśmy gotowi do udzielenia państwu posłom informacji o naszych bieżących działaniach i kierunkach, aby parlament mógł spełniać swoją rolę i mógł decydować o tym, co dzieje się w tym kraju. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Pan poseł Tadeusz Motowidło, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszMotowidło">Panie przewodniczący, panie premierze, Wysoka Komisjo, chciałbym uzupełnić wypowiedź pana przewodniczącego Andrzeja Chwiluka. Nie chcę się żalić czy skarżyć, ale ten rząd i ta władza nie liczą się z posłami opozycji. Składałem liczne interpelacje i zapytania w sprawie prywatyzacji. Zawsze otrzymywałem odpowiedź, że wszystko jest zgodne z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji. Nie chcę wracać do historii, ale kwestia dotycząca Jastrzębskiej Spółki Węglowej została rozstrzygnięta. Zrobili tak, jak chcieli. Przeprowadzili ten proces prawdopodobnie zgodnie z ustawami obowiązującymi w naszym kraju. Ale opinie załogi są zupełnie odmienne. Trzeba jednak przyznać, że załoga jest podzielona. W różny sposób traktuje tę kwestię. Okazuje też zainteresowanie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TadeuszMotowidło">Informacja przedłożona na dzisiejszym posiedzeniu dotyczy górnictwa węgla kamiennego. Powinniśmy skupić się na obecnej sytuacji tej branży. We środę rozmawiałem z panem premierem Pawlakiem. Pan premier przyznał, że muszą być wprowadzone pewne zmiany w funkcjonowaniu kopalni węgla kamiennego. Strona społeczna również postuluje wprowadzenie zmian. Jeżeli nie zostaną uwzględnione, to firmie grozi zapaść. Oby nie doszło do takiej sytuacji, jak w Katowickim Holdingu Węglowym.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TadeuszMotowidło">Koncepcja pana premiera Pawlaka przewidywała fuzję Katowickiego Holdingu Węglowego z Węglokoksem. Odstąpiono od jej realizacji, ponieważ sytuacja KHW w zakresie sprzedaży i wydobycia poprawiła się, ale niebawem ta koncepcja powróci ze względu na sytuację na rynku węglowym.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#TadeuszMotowidło">Należy przeprowadzić głęboką reformę kompanii węglowych i Katowickiego Holdingu Węglowego. Na Śląsku są stosowne opracowania w tej materii. Pani prezes KHW, która od kilku dni sprawuje urząd, zapewne wie o nich, a jeśli nie, to na pewno się dowie. Ludzie z branży wyraźnie sygnalizują konieczność zmian. Należy je przeprowadzić, chyba, że państwu zależy na tym, żeby górnictwo węgla kamiennego przestało funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#TadeuszMotowidło">Trzeba życzyć spokoju Jastrzębskiej Spółce Węglowej. W sporze dotyczącym wzrostu płac swoje racje ma zarząd i strona społeczna. Należy znaleźć rozwiązanie i jak najszybciej rozwiązać problem, aby spółka w spokoju weszła na giełdę. Firma dysponuje ogromnym potencjałem, z którego nie zdajemy sobie sprawy. Nie przeszkadzajmy jej w wejściu na giełdę. Dajmy jej spokojnie pracować. Decyzje zapadły. Życzę spółce sukcesu. Ostatnio wraz z przewodniczącym Napieralskim odwiedziłem spółkę. Rozmawialiśmy z pracownikami, którzy wykazywali zainteresowanie tym procesem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Andrzej Czerwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejCzerwiński">Mogę przyjąć opinie związków zawodowych i opozycji w sprawie procesu prywatyzacji Jastrzębskiej Spółki Węglowej, chciałbym jednak podkreślić, że odpowiedzialność za przyszłość firmy musi uwzględniać inne argumenty, a nie tylko opinie związków zawodowych. Powszechnie wiadomo, że lepiej sprzedać podmiot uporządkowany, który nie budzi emocji i jest pozbawiony balastu opóźniającego rozwój. Wówczas uzyskuje się lepszą cenę. Pan premier wspomniał o pewnym porozumieniu. Udało się również osiągnąć porozumienie dotyczące części spraw pracowniczych. Te kwestie mają ważne znaczenie. Powinny nas połączyć. Nie próbujmy poszukiwać czegoś – co wprawdzie może kogoś boli – ale może opóźnić proces i spowodować uzyskanie niższej ceny. Sprzedaż podmiotu uporządkowanego budzi również nadzieje inwestorów detalicznych na wzrost ceny. Jest to bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejCzerwiński">Moim zdaniem, stoimy przed historyczną szansą udowodnienia, że również publiczna firma – słyszymy, że Skarb Państwa ma zachować w JSW udział 50% + 1 akcja – może być dobrym, mającym perspektywy na przyszłość podmiotem. Porównuje się polskie firmy z „Bogdanką” podkreślając dobrą sytuację tej ostatniej. Zwracam uwagę, że proces prywatyzacji przez giełdę umożliwia zarządowi i załodze JSW udowodnienie, że wprowadzenie zmian na określonych warunkach daje szansę, że firma może stać się wiodącym podmiotem w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejCzerwiński">Chciałbym podkreślić dwie kwestie. Po pierwsze – przygotowane przez zarząd spółki, w trudnej atmosferze, dobre i kompromisowe rozwiązania. Odnoszę wrażenie, że załoga odstąpiła od wygórowanych żądań płacowych. Postrzega przyszłość firmy dalekowzrocznie, a nie tylko w perspektywie jednorazowego aktu dotyczącego płac. Po drugie – być może w parlamencie dajemy szansę procesowi, który może pokazać, że przedsiębiorstwo z większościowym udziałem Skarbu Państwa może być dobrym podmiotem. Chciałbym pogratulować tym, którzy przygotowali ten proces w tak trudnej atmosferze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Pani poseł Ewa Malik, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EwaMalik">Panie premierze, szanowni państwo, chciałabym zadać pytanie, które nieustannie zadajemy przez ostanie 4 lata. Dlaczego nie jest finalizowany proces utworzenia Grupy Węglowo-Koksowej? Dlaczego obecnie kieruje się na giełdę Jastrzębską Spółkę Węglową, a nie kończy się procesu, o którym mówiliśmy tyle lat i który jest przewidziany w strategii? Można było zakończyć ten proces. Wówczas znacznie wzrosłaby wartość Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Dlaczego przystąpiono do prywatyzacji spółki w nieuporządkowany sposób i wbrew stronie społecznej?</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#EwaMalik">W referendum ponad 90% pracowników opowiedziało się przeciw prywatyzacji. Dlaczego proces przeprowadza się „na siłę”? Czy nie można było zakończyć procesu wynikającego ze „Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007–2015? Na jakim etapie jest proces tworzenia Grupy Weglowo-Koksowej? Dlaczego tak trudno przebiega sprawa wniesienia do Jastrzębskiej Spółki Węglowej akcji Kombinatu Koksochemicznego „Zabrze”? Dlaczego ciągle występują problemy z nabyciem walorów Wałbrzyskich Zakładów Koksowniczych „Victoria”? Uważam, że jest to podstawowa kwestia, od której państwo nie uciekniecie. Przygotowaliście prospekt emisyjny. Wydaje się, że zmierzacie bardzo krótką drogą do prywatyzacji, która prowadzona jest wbrew stronie społecznej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani poseł. Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekSuski">Czy weryfikowana była wycena wartości kopalni? Czy nie można byłoby jej sprawdzić? Otrzymaliśmy materiały, z których wynika, że wycena jest bardzo zaniżona. Pytam o jej wiarygodność.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekSuski">Na jakie cele będą przeznaczone środki pozyskane z ewentualnej sprzedaży? Czy jest to po prostu ratowanie nieudolnego ministra finansów i te środki zasilą budżet? Czy też zostaną przeznaczone na inwestycje? Nabywca zapewne będzie chciał w jakimś sensie wycofać swoje zyski. Natomiast budżet państwa skieruje te środki do wspólnej puli. W jakiej mierze – nawet, gdy sprzedaż zostanie dokonana po tak zaniżonej cenie – te środki wpłyną na poprawę sytuacji w zakresie inwestycji i wydobycia oraz zwiększenie bezpieczeństwa górników? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszAziewicz">Lista mówców została wyczerpana. Zamykam dyskusję. Proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarPawlak">Szanowni państwo, najpierw odniosę się do spraw generalnych, a następnie do szczegółowych. Obowiązuje „Strategia działalności górnictwa węgla kamiennego w latach 2007–2015” przyjęta w lipcu 2007 r., czyli przez poprzedni rząd. Dokument przewiduje, że w przypadku prywatyzacji górnictwa powinny być spełnione trzy warunki: po pierwsze – sposób i przebieg procesu powinien gwarantować utrzymanie większościowego pakietu akcji pod kontrolą Skarbu Państwa, po drugie – proces prywatyzacji prowadzony przez giełdę w celu pozyskania kapitałów na rozwój i modernizację prywatyzowanego przedsiębiorstwa, po trzecie – pracownicy otrzymują akcje prywatyzowanej spółki, w przypadku pracowników nieuprawnionych, w zależności od kondycji finansowej danego przedsiębiorstwa, należy przygotować rozwiązania rekompensujące. Te warunki zostały spełnione w przypadku Jastrzębskiej Spółki Węglowej.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli chodzi o Katowicki Holding Węglowy, to przyznam, że jest to dla mnie duże rozczarowanie. Liczyłem, że uda się osiągnąć porozumienie ze związkami zawodowymi oraz – uwzględniając obecną trudną sytuację KHW – doprowadzić do połączenia z „Węglokoksem” i taki podmiot wprowadzić na giełdę. Pozwoliłoby to z jednej strony pozyskać kapitały, a z drugiej – stworzyć warunki powodujące, że proces pozyskiwania kapitału dla Katowickiego Holdingu Węglowego byłby tańszy. Związki zawodowe w Katowickim Holdingu Węglowym – biorąc pod uwagę doraźną sytuację i poprawę koniunktury na rynku – po kilku miesiącach dyskusji w ostatnich dniach maja jednoznacznie zasygnalizowały, że nie widzą możliwości zaakceptowania takiego projektu. Dlatego nie będzie on realizowany. Obecnie Katowicki Holding Węglowy – najogólniej mówiąc – nie jest gotowy do realizacji projektu upublicznienia spółki.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WaldemarPawlak">Chciałbym podkreślić, że w zasadzie nie pobierano dywidendy od spółek węglowych, w tym JSW. Cały zysk pozostawał w spółkach. Zarządy spółek, szczególnie kompanii i holdingu otrzymały zalecenie, aby całość środków przeznaczyć na rozwój firm, szczególnie na prace przygotowawcze. Chciałbym przypomnieć, że w ubiegłym roku Sejm, na wniosek Rady Ministrów zabezpieczył w budżecie kwotę 400 mln zł na prace przygotowawcze. Te środki w całości zostały wykorzystane przez spółki węglowe – śląskie i „Bogdankę”. Dzięki temu prace przygotowawcze i modernizacyjne mogły być prowadzone w sposób znacznie bardziej dynamiczny. W Jastrzębskiej Spółce Węglowej dywidenda była pobierana na symbolicznym – w porównaniu do zysku – poziomie. Cały zysk pozostawał w spółce. Obecnie posiada ona kapitały własne pozwalające na prowadzenie projektów modernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#WaldemarPawlak">Wycena spółki była przeprowadzana na podstawie powszechnie stosowanej metodologii. Jeżeli pan poseł Suski ma konkretne zarzuty, to prosiłbym o ich sprecyzowanie. Chciałbym zwrócić uwagę, że zetknąłem się z pewnym sposobem wyceny spółek węglowych, kiedy w 2009 r. prosiłem instytucje kontrolne, szczególnie CBA, o ocenę, czy potencjalni inwestorzy zainteresowani Kopalnią „Silesia” są wiarygodni. Otrzymaliśmy stosowne materiały już po rozstrzygnięciach. W tym przypadku szczęśliwie się złożyło, że inwestor, który był nie do końca wiarygodny, nie wywiązał się ze zobowiązań. Nie uzyskał zgody ministra spraw wewnętrznych i administracji i w ten sposób sprawa została rozwiązana. W materiale dotyczącym kontroli przekształceń w przemyśle węglowym znaleźliśmy informację, że wyceny Kopalni „Silesia” dokonano mnożąc zasoby węgla przez cenę detaliczną. Interweniowaliśmy w tej sprawie, wskazując na koszty wydobycia węgla. Niestety, nie udało się skorygować tej informacji.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WaldemarPawlak">Obecnie możemy oszacowywać wycenę nie tylko na podstawie różnego rodzaju księgowych czy eksperckich raportów. Możemy zastosować porównanie do wyceny „Bogdanki”. To porównanie pozwala na oszacowanie. Można pomylić się o kilka procent, ale nie można pomylić się znacznie. Wycena „Bogdanki” jest w dużej części wyceną rynkową.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#WaldemarPawlak">W przypadku negocjacji płacowych, rozumiem, że chodzi bardziej o informację ogólną, a nie o kwestie szczegółowe. Kompetencje w zakresie negocjacji płacowych są w relacjach między zarządem spółki i związkami zawodowymi. Chciałbym przytoczyć pewne dane. Otóż, w Kompanii Węglowej przeciętne wynagrodzenie w 2010 r. wyniosło 5755 zł. Przedmiotem dyskusji jest 7% wzrost wynagrodzenia. W Katowickim Holdingu Węglowym przeciętne wynagrodzenie w ub.r. wyniosło 5841 zł. Nie jestem pewien informacji dotyczących wzrostu wynagrodzeń. W Jastrzębskiej Spółce Węglowej przeciętne wynagrodzenie w 2010 r. wyniosło 6782 zł. Oznacza to, że wynagrodzenia w JSW są o 1000 zł wyższe niż w pozostałych spółkach węglowych na Śląsku. Jeżeli przeliczymy masę wydobytego węgla wyrażoną w tonach na liczbę zatrudnionych, to wydajność w Jastrzębskiej Spółce Węglowej nie uzasadnia takiej różnicy wynagrodzeń. Z właścicielskiego punktu widzenia nie ma tam zbyt dużego marginesu na radykalny wzrost wynagrodzeń. To nie jest kwestia sporu z zarządem czy ministrem reprezentującym Skarb Państwa.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#WaldemarPawlak">Byliśmy już blisko wyrównania parytetu we wszystkich spółkach węglowych. Sądzę, że jest to też sprawa uczciwego spojrzenia w oczy kolegom, którzy pracują w podobnych warunkach i otrzymują niższe wynagrodzenie. To są okoliczności, na które trzeba zwracać uwagę w kwestii wynagrodzeń i negocjacji płacowych w Jastrzębskiej Spółce Węglowej. Przedstawiłem pewne ramy, szczegóły będą wymagały uzgodnień między związkami zawodowymi i zarządem spółki.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#WaldemarPawlak">Odpowiadając na pytanie pana posła Zbrzyznego, chciałbym podkreślić, że w przypadku tych procesów mamy do czynienia nie tylko z deklaracjami ministrów, ale ze „Strategią działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007–2015” przyjętą przez rząd. Zmiany tego dokumentu wymagają zgody Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#WaldemarPawlak">Jeśli chodzi o „Bogdankę”, to chciałbym zwrócić uwagę, że procesy przekształceń w tej spółce zostały przeprowadzone przy akceptacji strony społecznej. Były różnice zdań między przedstawicielami związków zawodowych. Związki zawodowe w „Bogdance” akceptowały te propozycje, natomiast centrale związkowe miały inną opinię. Pojawia się pytanie, czy kierować się opinią osób, które są blisko i których ta sprawa dotyczy, czy też podejmować działania uwzględniając stanowisko central związkowych. Chciałbym podkreślić, że „Bogdanka” jest dla nas ciekawym doświadczeniem. Skarb Państwa wprawdzie wycofał się z tej spółki, ale kiedy zagrażało jej wrogie przejęcie, to minister skarbu państwa aktywnie zaangażował się, aby nie dopuścić do tego procesu. Chciałbym też zaznaczyć, że otwarte fundusze emerytalne, które zainwestowały w „Bogdankę”, nie odstąpiły od inwestycji, traktując ją jako długoterminową, co miało taką konsekwencję, że przy podziale dywidendy fundusze miały inne zdanie niż zarząd. Oczekiwały wypłaty części zysków.</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#WaldemarPawlak">Procesy zmian – choć niełatwe – prowadzone są – w moim przekonaniu – przy akceptacji pracowników. Uważam, że na początku była zbyt słaba komunikacja. Nie do końca poinformowano pracowników Jastrzębskiej Spółki Węglowej o szczegółowych warunkach procesu upublicznienia spółki. Pracownicy – o czym wspomniał pan poseł Motowidło – akceptują ten proces w obecnym kształcie.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli chodzi o rekompensaty dla pracowników nieuprawnionych, to pan prezes Zagórowski udzieli wyjaśnień, ale rozumiem, że pan poseł Zbrzyzny nie ma pretensji, że te osoby otrzymają rekompensatę i będą uczestniczyły tym procesie.</u>
<u xml:id="u-19.11" who="#WaldemarPawlak">Jeśli chodzi o gwarancje, to wszyscy od kilku lat uczestniczmy w życiu publicznym. Zależy mi, żeby ten proces był wiarygodny. Nie każdy jest tak dobrze ubezpieczony, że po zakończeniu pracy w rządzie będzie mógł podjąć ciekawą pracę zagranicą. Mnie to nie grozi, panie pośle. Może pan liczyć, że będziemy się tu spotykać jeszcze przez wiele lat.</u>
<u xml:id="u-19.12" who="#WaldemarPawlak">Poproszę pana ministra Walenczaka o wyjaśnienia w sprawie Grupy Węglowo-Koksowej oraz włączenia Kombinatu Koksochemicznego „Zabrze” do JSW tuż przed upublicznieniem. Chciałbym podkreślić, że w przypadku tworzenia Grupy Węglowo-Koksowej jest opór strony społecznej. Trzeba wyważyć argumenty. Np. zarząd i związki zawodowe Wałbrzyskich Zakładów Koksowniczych „Victoria” były przeciwne włączeniu do Grupy. W tym przypadku minister skarbu państwa posłuchał związków zawodowych, co mnie zdziwiło, ale być może są jakieś ważne powody. Jeśli chodzi o Kombinat Koksochemiczny „Zabrze”, to ten proces zostanie zrealizowany.</u>
<u xml:id="u-19.13" who="#WaldemarPawlak">Jeśli chodzi o pozyskiwanie środków na rozwój przez giełdę, to w zapisach statutowych zawarliśmy mechanizmy zabezpieczające kontrolę Skarbu Państwa. Zapis dotyczący 34% został umieszczony na wniosek strony społecznej, aby wyeliminować pewne problemy po upublicznieniu. Zmiana statutu spółki po upublicznieniu przeprowadzana jest w znacznie bardziej skomplikowanej procedurze niż obecnie. W statucie został również umieszczony zapis o zachowaniu ponad 50% akcji. Jest on również zawarty w „Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007–2015”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie premierze. Proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytania państwa posłów, chciałbym ponownie powołać się na prospekt emisyjny. Na str. 252–253 zawarte są informacje, o które państwo pytali. M.in. techniczny opis wniesienia Kombinatu Koksochemicznego „Zabrze” do Jastrzębskiej Spółki Węglowej, opis struktury kapitału spółki, w tym akcji dla pracowników ustawowo uprawnionych i ustawowo nieuprawnionych.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KrzysztofWalenczak">Kombinat Koksochemiczny „Zabrze” został wniesiony do JSW w ramach procesu upublicznienia. Proces zostanie sfinalizowany w momencie zakończenia transakcji upublicznienia. Za przejęcie Kombinatu spółka wymemituje nowe akcje serii D. Dokładny techniczny opis tej transakcji jest na str. 252 prospektu emisyjnego.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KrzysztofWalenczak">Odpowiadając na pytanie o emisję akcji dla pracowników nieuprawnionych, chciałbym wyjaśnić, że ta kwestia jest opisana na str. 252–253 prospektu emisyjnego. Dla pracowników nieuprawnionych JSW wyemituje akcje serii C (3,32%) po wartości nominalnej. Spółka pokryje koszty emisji. Chciałbym w tym miejscu zacytować fragment prospektu z rozdziału „Kapitał zakładowy i rodzaje akcji”: „Zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia z dnia 12 maja 2011 r. kapitał zakładowy spółki ulegnie podwyższeniu o kwotę 19.771.050 zł w wyniku emisji 3.954.210 nowych akcji serii C, będących akcjami na okaziciela”. To są koszty związane z emisją akcji dla pracowników nieuprawnionych.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuje, panie ministrze. Udzielam głosu panu prezesowi Jastrzębskiej Spółki Węglowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławZagórowski">Panie przewodniczący, panowie ministrowie, szanowni państwo, proszę o wybaczenie pewnego chaosu wypowiedzi, ale chciałbym odnieść się do wszystkich zagadnień, o które państwo zapytywali.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JarosławZagórowski">Zgodnie z prawem, uprawnionymi do nieodpłatnego otrzymania akcji jest 47 tys. pracowników zatrudnionych w spółce w momencie jej komercjalizacji, czyli w 1993 r. W górnictwie następuje dość szybka wymiana pracowników, ponieważ uzyskują uprawnienia emerytalne po 25 latach pracy. Zatem od momentu komercjalizacji do chwili obecnej do pracy przyszło ok. 10 tys. pracowników. W rozmowach z ministrem skarbu państwa postulowaliśmy, aby nie różnicować pracowników na tych, którym prawo umożliwia nieodpłatne nabycie akcji i na tych, którzy pozbawieni są tego uprawnienia, chociaż przez 15 lat budowali wartość firmy. W ostatnim czasie nie dokonano stosownych ustawowych zmian w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JarosławZagórowski">Minister skarbu państwa wydał szczególną zgodę – co dotychczas nie zdarzyło się w historii prywatyzacji – na przydział akcji pracownikom nieuprawnionym. Rozważano przyznanie rekompensaty pieniężnej, ale pracownicy, którzy otrzymaliby tę rekompensatę, poznaliby wartość akcji w dniu otrzymania pieniędzy. Natomiast pracownicy, którzy otrzymają akcje, poznają ich wartość w momencie debiutu giełdowego, a ponadto nie mogą nimi obracać przez dwa lata. Podkreślam, nie chcieliśmy różnicować pracowników. Uprawnionych do otrzymania akcji jest 47 tys. pracowników, nieuprawnionych – 10 tys. Chcieliśmy tym ostatnim również zapewnić akcje, aby nie dzielić załogi.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JarosławZagórowski">Dziękujemy ministrowi skarbu państwa za udzielenie szczególnej zgody na przydział akcji pracownikom nieuprawnionym. To może stać się precedensem w przyszłych procesach prywatyzacji. Pracownicy są usatysfakcjonowani tym rozwiązaniem. Jest ono zgodne ze „Strategią działalności górnictwa w Polsce w latach 2007–2015”, która przewiduje rekompensatę dla pracowników nieuprawnionych. Nie wymienia jednak konkretnej formy rekompensaty. Uznaliśmy, że najuczciwszą formą rekompensaty będą akcje spółki.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#JarosławZagórowski">Akcjonariat górniczy jest bardzo istotny dla firmy. Chcemy związać pracownika ze spółką. Przygotowany, mający doświadczenie i wysokie kompetencje pracownik jest dla nas bardzo cenny, zwłaszcza że obawiamy się, iż w przyszłości możemy nie mieć odpowiedniej liczby ludzi do pracy w górnictwie, bo jest to praca ciężka i wymagająca odpowiednich kwalifikacji. Niestety, zdarzające się katastrofy nie zachęcają do pracy w górnictwie.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#JarosławZagórowski">Jeśli chodzi o porozumienia, to chciałbym wyjaśnić, że na początku strona społeczna postawiła cztery zasadnicze postulaty. Jednym z nich była gwarancja zatrudnienia. Strona społeczna żądała gwarancji zatrudnienia przez 10 lat, zarząd proponował 5 lat. Ostatecznie porozumieliśmy się w sprawie gwarancji zatrudnienia przez 10 lat dla pracowników dołowych, 5 lat – dla pracowników pracujących na powierzchni. Zarząd spółki nie obawiał się tej kwestii. W strategii rozwoju firmy zaproponowaliśmy rozwój wszystkich zakładów górniczych. Będziemy potrzebowali pracowników. Proces restrukturyzacji zatrudnienia w firmach górniczych był prowadzony w latach 1998–2002. Wówczas odeszła z pracy największa grupa ludzi.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#JarosławZagórowski">Obecnie zatrudniamy optymalną liczbę pracowników. Obawiamy się, że w przyszłości może zabraknąć najbardziej doświadczonych i cennych pracowników. Dlatego zgodziliśmy się na gwarancje zatrudnienia dla pracowników. Zdajemy sobie sprawę, że jest to pewien wyłom w systemie, pewien standard, na który w przyszłości będą powoływały się kolejne grupy pracownicze. Ale – powtarzam – nie obawialiśmy się tego problemu. Zarząd podpisał się pod tymi gwarancjami. Natomiast – co dziwne – w trakcie posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego związkowcy nie podpisali się pod tym porozumieniem, mimo że było dla nich w pełni satysfakcjonujące. Oświadczyli, że tylko je parafują. Dla mnie jest to niezrozumiałe. Byli zadowoleni z tych rozwiązań. Otrzymali to, co chcieli. Pracownicy – jak każdy człowiek – boją się zmian. Znają zachowania właściciela państwowego, jego kryteria oceny i motywy postępowania. Obawiają się współwłaściciela prywatnego. Nie wiedzą, jakie kryteria będzie stosował. Uważam, że warto było udzielić pracownikom gwarancji zatrudnienia, aby mogli spokojnie pracować w firmie. Bo pracownicy – o czym wspomniał pan poseł Motowidło – chcą spokoju.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#JarosławZagórowski">Kolejną istotną sprawą dla pracowników było zachowanie władztwa korporacyjnego Skarbu Państwa. W dyskusji wskazywano na sytuację „Bogdanki”. Ta kopalnia została wprawdzie całkowicie sprywatyzowana, ale nadal funkcjonuje, nikt nie wywiózł jej zagranicę. Rozwija się, przyjmuje nowych pracowników, produkuje coraz więcej węgla, udostępnia nowe złoże. Skąd obawy? Jeżeli pojawiły się, to trzeba je rozwiać. Dlatego minister gospodarki wyraził zgodę na umieszczenie w statucie zapisów dotyczących utrzymania władztwa korporacyjnego Skarbu Państwa w Jastrzębskiej Spółce Węglowej – spółce surowcowej, która ma istotne znaczenie dla systemu gospodarczego państwa. Odpowiednie zmiany zostały wprowadzone do statutu i zarejestrowane. Minister gospodarki spełnił oczekiwania związkowców. Ten zapis pozostanie w statucie spółki, niezależnie od tego, jaki rząd będzie sprawował władzę i jaka polityka będzie realizowana. Gwarantuje, że w przyszłości nie dojdzie do takiej sytuacji, jak w „Bogdance”, ocenianą przez niektórych jako możliwość wrogiego przejęcia. Minister gospodarki zabezpieczył JSW przed taką możliwością. Uważam, że jest to satysfakcjonujące dla związkowców.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#JarosławZagórowski">Kolejną istotną kwestią jest wzrost wynagrodzeń. Ta sprawa co roku budzi napięcie w firmie. Nie wiążemy jej – bo nie można tego czynić – z procesem przygotowania spółki do IPO. W pierwszym tygodniu stycznia br. strona społeczna wystąpiła o wzrost wynagrodzeń w części stałej o 10%. To było żądanie zaporowe, nie do spełnienia. W pierwszym tygodniu stycznia zarząd nie znał dokładnie wyników firmy za 2010 r. Zgodziliśmy się na wzrost wynagrodzeń pod warunkiem jego powiązania z wydajnością. Wydajność w Jastrzębskiej Spółce Węglowej – o czym mówił pan premier Pawlak – nie jest zadowalająca. Zmniejsza się z roku na rok. Wskaźniki techniczne są coraz gorsze, a firma odnotowuje coraz większe koszty. Chciałbym podkreślić, że koszty pracy w przedsiębiorstwie górniczym stanowią ok. 50% jego kosztów i są kwalifikowane jako koszty stałe. Zwracam uwagę, że firma od kilku lat działa na rynku konkurencyjnym. Nie możemy obciążyć klienta tymi kosztami, bo do Polski może zostać sprowadzony tańszy węgiel. Musimy bardzo restrykcyjnie traktować koszty.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#JarosławZagórowski">Zaproponowaliśmy stronie społecznej podwyżki wynagrodzeń w modelu efektywnościowym, w którym będziemy wynagradzać pracowników najlepiej pracujących, najbardziej odpowiedzialnie i nie obawiają się podejmowania decyzji. Strona społeczna żąda, aby podwyżki dotyczyły części stałej wynagrodzenia. Czyli innymi słowy – żebyśmy płacili za przychodzenie do pracy i nie wymagali pracy.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#JarosławZagórowski">W obecnej fazie negocjacji zarząd spółki zdecydował się na pewne ustępstwa. Zgodziliśmy się na wzrost części stałej wynagrodzenia o 5,5%. Uważamy, że jest to wysoki poziom, ale adekwatny do tego, co dzieje się w innych przedsiębiorstwach górniczych i na rynku.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#JarosławZagórowski">Skutkiem wzrostu wynagrodzeń o 10% w Jastrzębskiej Spółce Węglowej byłby analogiczny wzrost płac w większości przedsiębiorstw, w których są mocne związki zawodowe, co mogłoby mieć wpływ na budżet państwa w bieżącym roku. Z tego powodu mogłyby zmienić się założenia inflacyjne. Uważamy, że podwyżka o 5,5% jest racjonalna. Chcemy ją zrealizować pod warunkiem, że jej następstwem będzie również element motywacyjny. Chcemy dobrze płacić dobrym pracownikom, a nie wszystkim po równo, tylko za przychodzenie do pracy. Byłoby to nieuczciwe wobec tych, którzy przykładają się do pracy i ciężko pracują.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#JarosławZagórowski">Kolejna sprawa istotna dla strony społecznej dotyczy podziału akcji wśród pracowników. Jest to w istocie porozumienie techniczne, które wyznacza obowiązujące prawo. W przypadku pracowników uprawnionych, rozporządzenie wyraźnie określa grupy pracowników. Liczba akcji jest związana ze stażem pracy.</u>
<u xml:id="u-23.13" who="#JarosławZagórowski">Otwartą jest kwestia pracowników nieuprawnionych. Tutaj strona społeczna ma prawo inaczej określać te grupy. Ale niestety, nie chce usiąść do stołu. Zapraszaliśmy – trzy lub cztery razy – stronę społeczną na rozmowy, aby określiła grupy nieuprawnionych pracowników. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Przygotowaliśmy projekt porozumienia. Usłyszałem, że jest ono do zaakceptowania, ale na razie, po co je podpisywać.</u>
<u xml:id="u-23.14" who="#JarosławZagórowski">Możliwe, że w obecnie trwającym konflikcie, który – moim zdaniem – jest zbyt mocno nagłośniony, tkwi drugie dno. Naprawdę chodzi o to, żeby postawić tak zaporowe oczekiwania, aby nie doszło do upublicznienia akcji Jastrzębskiej Spółki Węglowej.</u>
<u xml:id="u-23.15" who="#JarosławZagórowski">Zarząd spółki traktuje zagadnienia, które zgłosił pan przewodniczący Chwiluk, uwzględniając system państwa. Właścicielem przedsiębiorstwa górniczego jest Skarb Państwa. To nie jest własność zarządu, związków zawodowych i załogi. Dlatego decyzje podejmuje rząd, a nie zarząd spółki czy związki zawodowe. Chciałbym też zwrócić uwagę na art. 20 konstytucji, który stanowi, iż ustrój gospodarczy Polski opiera się na własności prywatnej. Ponadto związki zawodowe muszą zdawać sobie sprawę z różnicy między poprzednim a obecnym ustrojem.</u>
<u xml:id="u-23.16" who="#JarosławZagórowski">Uwzględniając powyższe założenia oraz przestrzegając zapisów „Strategii działalności górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 2007–2015”, przygotowaliśmy proces prywatyzacji w taki sposób, aby był bezpieczny dla firmy, dla pracowników i przyniósł też korzyści Skarbowi Państwa. Wspomniałem o korzyściach dla pracowników – stabilne miejsca pracy w przyszłości, gwarancje zatrudnienia, przyznanie akcji. Jeśli chodzi o korzyści dla firmy, to Jastrzębska Spółka Węglowa generuje w tym momencie odpowiednio wysoki poziom środków finansowych. Dzięki sytuacji na światowych rynkach jesteśmy w stanie pokrywać nasze potrzeby inwestycyjne. Nie mamy tych gwarancji na przyszłość, bowiem sytuacja na rynku zmienia się. W 2009 r. nastąpiła potężna zapaść na rynku. Jastrzębska Spółka Węglowa ponosiła straty, a trzeba realizować rozpoczęte inwestycje. Nie wolno zaprzestać ich realizacji. Chcemy skorzystać z obecnej dobrej sytuacji, aby zabezpieczyć się na przyszłość. Dzisiaj, po analizie dokumentów finansowych spółki, minister skarbu państwa – a także analitycy – doszedł do wniosku, że środki ze sprzedaży zostaną przekazane do budżetu państwa, a nie do spółki, bo ta jest w stanie realizować swoje inwestycje ze środków, które wygenerowała. Polityka właściciela, którym jest minister gospodarki, zakłada, że zyski wygenerowane przez firmę pozostają w niej z przeznaczeniem na inwestycje. Taka polityka jest prowadzona od kilku lat.</u>
<u xml:id="u-23.17" who="#JarosławZagórowski">Środki ze sprzedaży akcji zostaną skierowane do Skarbu Państwa. Natomiast na przyszłość mamy otwartą możliwość sięgania do rynków kapitałowych. Jastrzębska Spółka Węglowa, będąc podmiotem giełdowym będzie miała dużo łatwiejszy dostęp do kapitałów na rozwój. Będziemy wówczas firmą lepiej ocenianą przez rynki finansowe. To jest dla nas najistotniejsze. Patrzymy na firmę z perspektywy rozwoju w przyszłości i kreowania stabilnych miejsc pracy. Miejsca pracy są bezpieczne wtedy, kiedy firma rozwija się, a nie wówczas, gdy ma podpisane dziesiątki porozumień, bo te są tylko na papierze. Nam chodzi o zagwarantowanie miejsc pracy poprzez rozwój firmy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie za wyczerpującą i konkretną informację.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana premiera, pana ministra i pana prezesa. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>