text_structure.xml 39.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa, panem Mikołajem Budzanowskim. Witam prezesów spółek paliwowych z prezesem Grupy Lotos, panem Pawłem Olechnowiczem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje informację ministra skarbu państwa na temat aktualnej sytuacji i dalszych procesów prywatyzacyjnych sektora paliwowego. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń. Proszę pana ministra Mikołaja Budzanowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MikołajBudzanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na wstępnie chciałbym przedstawić sytuację na rynku paliwowym w Polsce. W porównaniu do ubiegłego roku nastąpiła znacząca poprawa w zakresie wyników finansowych oraz marży rafineryjnej. Dotyczy to również tzw. dyferencjału BRENT. Chodzi o różnicę ceny ropy notowanej w Rotterdamie i ceny ropy rosyjskiej, czyli REBCO, która znacząco poprawiła się w stosunku do 2009 r. i 2008 r. Daje to pewne nadzieje, jeśli chodzi o wyniki polskich głównych spółek paliwowych, tzn. PKN Orlen i Grupy Lotos.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MikołajBudzanowski">Nie będę prezentował szczegółowych wyników finansowych. W posiedzeniu uczestniczy prezes Grupy Lotos pan Paweł Olechnowicz, który zapewne przedstawi państwu bilans finansowy po I półroczu 2010 r. Warto odnotować, że wbrew pewnej tendencji występującej na innych rynkach paliwowych w Europie Zachodniej, związanej ze spadkiem konsumpcji paliw – oleju napędowego (prawie 3%) i benzyny (ponad 6%), w Polsce obserwujemy odwrotną tendencję, mianowicie wzrost zużycia oleju napędowego. W ub.r. wynosił prawie 6%, w tym roku jest nieco niższy. Niemniej jednak odnotowujemy wzrost konsumpcji oleju napędowego na polskim rynku, co ma istotne znaczenie z punktu widzenia zaplanowanych wcześniej inwestycji – chodzi przede wszystkim o Grupę Lotos – mających na celu zwiększenie mocy przerobowych rafinerii w Gdańsku. Mówię o Programie 10+.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MikołajBudzanowski">Najważniejsze wyzwania, które stoją przed naszymi głównymi spółkami paliwowymi, to w przypadku PKN Orlen – redukcja zadłużenia, które nadal jest bardzo duże, aczkolwiek systematycznie zmniejsza się. Według stanu na 30 czerwca 2010 r. wynosi ok. 9,7 mld zł. Zatem strategicznym celem PKN Orlen pozostaje redukcja zadłużenia i poprawa wyników finansowych oraz dokończenie zaplanowanego programu dezinwestycji, czyli zmian różnych struktur własnościowych w spółce. Trwają przygotowania do sprzedaży udziałów w Polkomtelu. Dotyczy to nie tylko PKN Orlen, który posiada pakiet 24%, ale także Polskiej Grupy Energetycznej i KGHM.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MikołajBudzanowski">W planie głównych wyzwań na najbliższe miesiące dla PKN Orlen, istotne miejsce zajmuje poprawa rentowności rafinerii w Możejkach na Litwie (Orlen Lietuva). Wprawdzie w I kwartale br. odnotowano dodatni wynik finansowy – powyżej 20 mln zł netto, ale w II kwartale odnotowano znaczącą stratę. Ze względu na złożoną sytuację, zarząd PKN Orlen wraz z radą nadzorczą podjęły decyzję o wyborze doradcy zewnętrznego – Banku Inwestycyjnego Nomura, który ma przygotować pewne założenia strategiczne w sprawie przyszłego zaangażowania Orlenu na Litwie, działań związanych z rafinerią m.in. zarządzania. Sądzę, że do końca roku zarząd przedstawi stosowne rekomendacje.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MikołajBudzanowski">W przypadku Grupy Lotos najważniejsze są cztery wyzwania. Po pierwsze – finalizacja Programu 10+, którego zaawansowanie osiągnęło poziom ponad 98%. Chodzi przede wszystkim o budowę nowej rafinerii w Gdańsku. Po drugie – zarządzanie zadłużeniem, które jest stosunkowo duże. Po trzecie – zapewnienie zbytu dla zwiększonej produkcji paliw. Nastąpi bowiem zasadniczy wzrost – do 10 mln ton rocznie – przerobu ropy naftowej w rafinerii. Zatem istotne jest wypracowanie i wdrożenie koncepcji dystrybucji i sprzedaży wyprodukowanych paliw. Czwartym kluczowym wyzwaniem dla całej rafinerii jest strategia w zakresie upstream, czyli zwiększenia poziomu wydobycia zarówno na Morzu Bałtyckim i Morzu Norweskim oraz na Litwie, bo tam Grupa Lotos posiada udziały. Myślę, że szczegóły przedstawi pan prezes Olechnowicz.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MikołajBudzanowski">Jeżeli chodzi o kwestie przekształceń własnościowych, to – jak zapewne państwo wiedzą – 22 stycznia br. podjęliśmy decyzje o sprzedaży do 13% udziałów Skarbu Państwa w Grupie Lotos na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Transakcja została zakończona 23 stycznia br. Sprzedano 14 mln akcji Grupy Lotos należących do Skarbu Państwa. Wartość transakcji osiągnęła poziom powyżej 404 mln zł. To był pierwszy etap prywatyzacji Grupy Lotos.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MikołajBudzanowski">W dniu 28 kwietnia br. Ministerstwo Skarbu Państwa zwróciło się z prośbą do Ministra Gospodarki w sprawie wprowadzenia odpowiednich zmian do „Polityki rządu dla przemysłu naftowego” obowiązującej od 2007 r. i „Polityki energetycznej Polski do 2030 r.”. Propozycje zmian zostały zaakceptowane przez służby Ministerstwa Gospodarki. Sądzę, że w niedługim czasie poprawki zostaną oficjalnie wprowadzone do tych dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MikołajBudzanowski">Propozycja zmian w „Polityce energetycznej Polski do 2030 r.” sprowadza się do dwóch kluczowych kwestii. Po pierwsze – prywatyzacja Grupy Lotos – czyli 53% udziałów, które posiada Skarb Państwa – odbędzie się na bardzo konkretnych warunkach dotyczących rozwoju i utrzymania konkurencyjnej pozycji spółki na rynku. Jest to bardzo istotny zapis, za którym kryją się zobowiązania przyszłego inwestora wobec spółki i realizacji jej obowiązującej strategii.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MikołajBudzanowski">Po drugie – zakończenie procesu prywatyzacji nastąpi po przyjęciu akceptującej decyzji przez Radę Ministrów. Prowadzimy pewną procedurę przetargową i negocjacyjną, ale zakończenie procesu nastąpi po zapoznaniu się z rekomendacją Ministra Skarbu Państwa przez Radę Ministrów. Propozycja została zaakceptowana przez ministra gospodarki, wicepremiera Pawlaka.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MikołajBudzanowski">Skarb Państwa posiada również udziały w Rafinerii Trzebinia (9%) i Rafinerii Nafty Jedlicze (10%). Zgodnie z planem dojdzie do sprzedaży mniejszościowych udziałów Skarbu Państwa w tych spółkach na rzecz PKN Orlen. Zarząd PKN Orlen podjął decyzję w tej sprawie w czerwcu 2010 r. Trwają rozmowy między Skarbem Państwa a zarządem Orlenu w sprawie finalizacji tej transakcji do końca br.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MikołajBudzanowski">Skarb Państwa sprawuje nadzór nad Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Przemysłu Rafineryjnego SA w Płocku. To nie jest duża spółka. Produkuje paliwo lotnicze do małych samolotów – awionetek. Jest liderem w produkcji tego typu paliwa w kraju oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia 200 osób. W listopadzie 2009 r. rozpoczęliśmy prywatyzację spółki. Proces trwa.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MikołajBudzanowski">Niestety, pierwszy etap nie zakończył się wynegocjowaniem korzystnych warunków przejęcia spółki przez nowego inwestora. Zgłosiło się kilka zainteresowanych podmiotów, w tym spółka pracownicza. Wszyscy zostali dopuszczeni do procesu negocjacji. Niemniej jednak podstawowe kryteria w tym zakresie nie zostały spełnione. Dlatego musieliśmy zakończyć w lipcu br. proces negocjacji i sprzedaży spółki.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MikołajBudzanowski">Przystąpiliśmy do następnego etapu. Ogłosiliśmy publiczny przetarg. W wyznaczonym terminie, tj. 3 września br. nie wpłynęła żadna oferta. Jeszcze w br. planujemy dalsze działania na rzecz prywatyzacji tej spółki. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Proszę pana prezesa Pawła Olechnowicza o przedstawienie kilku bardziej szczegółowych informacji dotyczących sytuacji Grupy Lotos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PawełOlechnowicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę, że firma jest w dobrej kondycji finansowej. Odnotowała dobry wynik za I półrocze, co ogłaszaliśmy. Wynik finansowy netto jest wprawdzie ujemny, co jest związane z przeszacowań kredytów i różnicami kursowymi między dolarem i złotym. Jest to kwestia księgowa. Natomiast wynik operacyjny jest znacznie lepszy niż w ubiegłym roku. Są dobre prognozy w tym zakresie na koniec roku. Natomiast zmiana kursu złotego do dolara i umacnianie złotego spowoduje poprawę wyniku finansowego. Generalnie rzecz ujmując – bieżący rok zamkniemy dobrym wynikiem.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PawełOlechnowicz">Projekt wydobywczy Yme wywołuje wiele kontrowersji. Termin realizacji platformy produkowanej w emiratach arabskich znacznie opóźnił się. Stąd o rok przesunęła się realizacja tego projektu. Ale mam do przekazania dobrą wiadomość. Platforma od tygodnia jest w Stavanger. Jest przygotowywana do przesunięcia na złoże, które powinno nastąpić w zależności od warunków pogodowych w połowie października. Oznaczałby to, że produkcja rozpocznie się na początku przyszłego roku. Szacujemy, że z naszego 20% udziału w złożu Yme, produkcja w 2011 r. powinna osiągnąć ok. 400 tys. ton ropy. Dla porównania Petrobalitic w br. osiągnie wydobycie poniżej 200 tys. ton. Przygotowujemy do wydobycia w 2012 r. – 2013 r. następne złoże na Bałtyku. Prognozy dla Bałtyku nie wskazują na duże zasoby ropy naftowej. Dlatego koncentrujemy się na szelfie Morza Norweskiego. Pracujemy również nad transakcją przejęcia pozostałych udziałów w Geonafcie na Litwie. Petrobaltic posiada w tej spółce 40% udziałów. Chcąc konsolidować wyniki i zachować wpływ na rozwój biznesu powinniśmy mieć – według prawa litewskiego – ponad 50% udziałów w Geonaficie. Stąd nasz plan przejęcia całej spółki. Prawdopodobnie sfinalizujemy tę transakcję z powodzeniem w tym roku, jeżeli tylko wyjaśnimy kilka wątpliwości. W ten sposób w przyszłym roku nastąpi konsolidacja naszych aktywów poszukiwawczo-wydobywczych w ramach spółki Lotos Petrobaltic, na bazie której będzie rozwijana działalność w zakresie upstream.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PawełOlechnowicz">Chciałbym zwrócić uwagę, że przed trzema laty rozpoczęliśmy naszą działalność na szelfie Morza Norweskiego. Na dzień dzisiejszy kapitalizacja wynosi ponad 1,2 mld zł. Myślę, że w przyszłym roku znacznie poprawi się kondycja segmentu poszukiwawczo-wydobywczego oraz pojawią się nowe możliwości.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PawełOlechnowicz">Kończymy realizację Programu 10+. Planujemy oddać przedostatnią instalację hydrokrakingu 10 października br. Natomiast do końca roku ma być oddana instalacja ROSE, ostatni element Programu 10+. Kwestie związane z całościowym zakwalifikowaniem i zakończeniem finansowania zostaną rozstrzygnięte w terminie do końca I półrocza przyszłego roku. Cały kompleks 10+ powinien na początku 2011 r. pracować na dobrych parametrach, co oznacza, że inwestycja jest dobrze prowadzona, a instalacje sprawdzają się.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PawełOlechnowicz">Mamy środki na zakończenie finansowania, zresztą większość została już wydatkowana. Poziom finansowania na pewno nie przekroczy planowanej wysokości. Można nawet przypuścić, że rezerwa finansowa nie zostanie w całości skonsumowana. Cała inwestycja zostanie zakończona w tym roku na dobrym poziomie jakościowym. W II półroczu przyszłego roku zaczniemy spłacać kredyty. Obecnie spłacamy tylko odsetki.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PawełOlechnowicz">Natomiast zwrot na tej inwestycji rozpoczął się już w II kwartale, ponieważ w I kwartale oddaliśmy do ruchu drugą kolumnę destylacyjną, na której przerabiamy również ropę naftową. W tym roku przerobimy w granicach 7,5 – 8 mln ton ropy. Dla porównania zdolność przerobowa w ub. roku wynosiła 6 mln ton. Oznacza to, że dodatkowa produkcja wyniesie ok. 1,5 mln ton. A to z kolei przyniesie dodatkowy przychód i środki na finansowanie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PawełOlechnowicz">Zakładam, że w przyszłym roku produkcja osiągnie pełny poziom. Na dzień dzisiejszy mamy zagwarantowane pokrycie na zwiększoną produkcję w bieżącym roku. Nasze służby handlowe są przygotowane do działań w zakresie zagospodarowania przerobu z maksymalnej wydajności rafinerii w 2011 r. i latach następnych. Oznacza to dobrą kondycję finansową firmy w przyszłych latach oraz w konsekwencji obniżenie zadłużenia i lepsze możliwości finansowania innych przedsięwzięć.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PawełOlechnowicz">Nowa strategia – dyskutowana na forum rady nadzorczej – przewiduje konsekwentny rozwój w obszarze poszukiwania i wydobycia ropy naftowej. W zależności od przyjętego wariantu, będziemy realizować mniej lub bardziej dynamiczny – co zależy od możliwości finansowania – program rozwoju. Zwracam uwagę, że 1 mln ton wydobytej ropy naftowej to powyżej 1 mld euro. Zatem niezbędne są ogromne środki na rozwój w tym kierunku. Przed kilku laty w działalności rafinerii w Gdańsku nie przewidywano poszukiwania i wydobycia ropy naftowej. Natomiast w przyszłym roku wydobycie przekroczy 500 tys. ton. Może nie jest to dużo, ale stanowi dobry punkt wyjścia do dalszego rozwoju i zwiększania zaangażowania w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PawełOlechnowicz">Jeśli chodzi o rafinerie południowe, to kończymy program restrukturyzacji. Dokonaliśmy skupu akcji od pracowników w procesie komercjalizacji, przeprowadzonym pod koniec lat 90-tych. W Czechowicach i Jaśle skupiliśmy ponad 13%. Zostały tzw. resztówki, które zakupimy do końca br. Zrealizowaliśmy oczekiwania osób, które nie pracują i emerytów. Spieniężyliśmy – na poziomie możliwym do zrealizowania na zasadach rynkowych – papiery, które kiedyś zostały im przyznane.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PawełOlechnowicz">Kończymy bardzo poważny program konsolidacji z Grupą Lotos – i w związku z tym odpowiedniej restrukturyzacji – aktywów Lotos Petrobalitic. Chcemy dostosować tę spółkę do standardów firmy poszukiwawczo-wydobywczej wykorzystując prawdziwy model biznesowy. Wywołało to pewne kontrowersje i różnego rodzaju opinie. Z naszej strony nie ma innych koncepcji niż rozwój, ale oparty na rozsądnych standardach, co realizujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PawełOlechnowicz">Były również dyskusje na temat Energobalticu, małej elektrociepłowni we Władysławowie. Dzisiaj nie ma żadnych problemów z jej dalszym funkcjonowaniem. Przejęliśmy tę spółkę. Obecnie Petrobalitic posiada 100% udziałów. W pełni odpowiadamy za dalsze funkcjonowanie tej firmy.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PawełOlechnowicz">Jeśli chodzi o sprzedaż paliwa na lotniskach, to występują pewne problemy. Na rynku działa jeden dostawca. Jest pełna monopolizacja. Próbujemy wejść na rynek jako drugi dostawca. Zwracam uwagę, że przepisy unijne zobowiązują, aby było dwóch dostawców. W przypadku portu lotniczego Okęcie w Warszawie powinno być nawet trzech. Niemniej jednak występują naturalne problemy z przełamaniem monopolu. Działania w tym zakresie wymagają pewnego czasu. Działamy już na lotnisku w Gdańsku. Sądzę, że w przyszłym zrealizujemy program związany z wejściem na Okęcie.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PawełOlechnowicz">Współpracujemy ze Statoil Avionation. Będziemy dostarczać paliwo na lotniska nie tylko w Polsce, ale również te, na których działa Statoil. Zatem znacznie wzmocni się nasza pozycja w tej części kanału dystrybucji paliwa.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#PawełOlechnowicz">Chciałbym podkreślić, że w bieżącym roku zachowaliśmy płynność lepszą niż planowaliśmy. Zapewniam, że w przyszłym roku firma będzie miała dobre parametry finansowe. Zachowa płynność i „zdrową” pozycję finansową, a także odnotuje spadek wskaźnika długu do kapitału na poziomie znacznie niższym niż w bieżącym roku. Działania, które obecnie podejmujemy będą uwzględnione w strategii i budżecie. Zostaną przedłożone radzie nadzorczej. Sądzimy, że zostaną zaakceptowane do końca roku. Te działania, po zrealizowaniu Programu 10+ i konsolidacji sektora poszukiwawczo-wydobywczego, spowodują, że firma osiągnie zupełnie inny poziom wartości. W przyszłym roku zakładam znaczny wzrost.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#PawełOlechnowicz">Konsekwencją większego potencjału przerobowego będzie – co jest naturalne – znaczny wzrost przychodów, co wzmocni pozycję firmy w regionie.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#PawełOlechnowicz">Jeżeli chodzi o prywatyzację spółki, że to zarząd będzie realizował to, co postanowi właściciel. Każda oferta musi być analizowana pod kątem strategii, dotyczącej poszukiwania, wydobycia oraz wsparcia naszego programu.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#PawełOlechnowicz">Aktywa nie są łatwe. W związku z tym nie należy spodziewać się ogromnego zainteresowania. Nie chodzi o prostą sprzedaż. Wiele warunków musi być spełnionych, by ten proces mógł być zrealizowany. Na pewno będziemy prowadzili go transparentnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie prezesie. Otwierając dyskusję, chciałbym zadać trzy pytania. Pierwsze pytanie – skierowane do pana ministra – dotyczy zmian w „Polityce energetycznej Polski do 2030 r.”. Pan minister mówił o skierowaniu stosownego pisma w tej sprawie. Czy chodzi jedynie o zmianę zapisu, który obecnie uniemożliwia sprzedaż większościowego pakietu akcji Lotosu, czy też proponuje się również inne zmiany?</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TadeuszAziewicz">Dwa pozostałe pytania dotyczą firm, które na dzisiejszym posiedzeniu nie są reprezentowane przez prezesów, czyli PKN Orlen i PERN. Jakie są zamiary strategiczne PERN wobec Siarkopolu? Jeśli chodzi o PKN Orlen, chciałbym zapytać o prywatyzację Polkomtela – w jakim kierunku zmierza, kiedy możemy spodziewać się decyzji? Jeżeli pan minister nie będzie w stanie udzielić odpowiedzi, to zwołamy kolejne posiedzenie z udziałem prezesów tych spółek. Pan poseł Józef Rojek, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JózefRojek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym zapytać o dzisiejszą sytuację Możejek pod każdym względem – technicznym, ruchowym, finansowym i przyszłościowym. Odpowiedź jest dla nas bardzo istotna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejJaworski">Panie przewodniczący, muszę z przykrością przyznać, że minister skarbu państwa nie przygotował się do dzisiejszego posiedzenia Komisji. W materiale, który otrzymaliśmy, datowanym 17 września 2010 r., zatytułowanym „Informacja na temat sytuacji i dalszej prywatyzacji sektora paliwowego” nie ma mowy o dalszej prywatyzacji sektora paliwowego. Z jedynej informacji zawartej na str. 44 zupełnie nic nie wynika. Na temat planów resortu można więcej dowiedzieć się z audycji w Polsacie czy TVN niż z przedłożonego materiału. Uważam, że jest to lekceważenie Komisji Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#AndrzejJaworski">Pozostałe informacje zawarte w tym materiale są w zasadzie „zlepkiem” informacji bez merytorycznego opracowania. Każda spółka jest zaprezentowana w formie opisowej lub tabelarycznej. Przypuszczam, że w takiej formie spółki przekazywały informacje do resortu. Nie winię za to spółek, bo one zapewne przekazały obszerniejsze informacje, a ktoś w resorcie dokonał skrótu. Ale kiedy widzę taki dokument na dodatek z pieczątką „akceptuję – minister Aleksander Grad”, to uważam, że jest to wyjątkowy wyraz lekceważenia członków Komisji Skarbu Państwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, informacja, którą przedstawia pan minister składa się z części pisemnej i ustnej. Pan poseł otrzymał stosowną informację na piśmie. Natomiast, jeżeli są pytania do pana ministra dotyczące przebiegu prywatyzacji, to bardzo proszę o ich zadawanie. Pan poseł Lucjan Karasiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LucjanKarasiewiczniez">Chciałbym wyrazić uznanie dla pana prezesa Olechnowicza, który zawsze odpowiada na zaproszenia i przyjeżdża na posiedzenia Komisji. Niestety, inni prezesi nie korzystają z zaproszeń Komisji Skarbu Państwa. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#LucjanKarasiewiczniez">Dziękuję, panie pośle. Pan prezes Krawiec usprawiedliwił swoją nieobecność. W dniu dzisiejszym jest posiedzenie rady nadzorczej. Jeżeli Komisja wyrazi taką wolę, to zwołamy posiedzenie dotyczące sytuacji PKN Orlen i spółek zależnych, chociażby w kontekście Polkomtela. Wydaje mi się, że jest tam kilka ciekawych kwestii, o których warto porozmawiać. Pan poseł Ryszard Zbrzyzny, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardZbrzyzny">Polkomtel jest prywatny. Skarb Państwa nie jest zaangażowany w tej spółce. Ale pan przewodniczący miał zapewne na myśli wyzbycie się akcji Polkomtela przez spółki, które w mniejszym lub większym zakresie kontrolowane są przez Skarb Państwa. Mówię o PKN Orlen, który jak najszybciej chce pozbyć się tego bagażu, aczkolwiek przysparza on corocznie znacznych korzyści z dywidend. Zatem nie bardzo rozumiem nerwowe zachowanie Orlenu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#RyszardZbrzyzny">Kolejną firmą zaangażowaną na poziomie 25% – podobnie jak Orlen – jest KGHM. Obie firmy łącznie dysponują niemal kontrolnym pakietem akcji w Polkomtelu. Jeżeli pytamy o prywatyzację tej spółki, to powinniśmy zapytać, czy państwo polskie chce stracić – przez wyrażenie zgody na wybycie się tych aktywów przez firmy nadzorowane przez Skarb Państwa – kontrolę nad jedynym jeszcze kontrolowanym operatorem telekomunikacyjnym w naszym kraju? To jest pytanie o strategię wyjścia. Czy PKN Orlen będzie wychodził samodzielnie, a tym samym pogarszał pozycję tych, którzy pozostaną? Jeżeli pojawi się kontrahent zagraniczny, to przejmie kontrolę własnościową nad tą spółką i właściwie będzie dyktował warunki funkcjonowania w Polkomtelu pozostałych spółek kontrolowanych przez Skarb Państwa. Jest to poważny problem. Dobrze, że pan przewodniczący zapytał o to.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#RyszardZbrzyzny">Czy i w jaki sposób kryzys gazowy wpłynie na kondycję spółek naftowych? Czy na kondycję ekonomiczno-finansową PKN Orlen i Grupy Lotos wpłynie brak odpowiednich dostaw gazu ziemnego, niezbędnych do realizowanej produkcji?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#RyszardZbrzyzny">W jaki sposób będzie rozwiązany problem Możejek? Czy jest przygotowana jakaś strategia w tym zakresie? PKN Orlen wyłożył na inwestycję w Możejkach. Dzisiaj ta inwestycja okazała się przysłowiowym „kamieniem u szyi” Orlenu. W jaki sposób zbieg niekorzystnych okoliczności może wpływać na kondycję finansową, ekonomiczną i inwestycyjną PKN Orlen? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MikołajBudzanowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jestem oburzony wypowiedzią pana posła Jaworskiego. Całkowicie nie zgadzam się z panem posłem. Rozumiem, że pan poseł nie zna ustawy o obrocie. Jeżeli pan poseł twierdzi, że informacje zawarte w materiale pochodzą z rynku...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejJaworski">Proszę pana przewodniczącego, aby nie dopuszczał do obrażania posłów przez ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MikołajBudzanowski">Nie obrażam posłów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejJaworski">Stwierdzenie, że ktoś czegoś nie zna...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie pośle, pozwólmy dokończyć panu ministrowi. Później udzielę panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejJaworski">...jest nadużyciem ze strony pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TadeuszAziewicz">Panie ministrze, proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MikołajBudzanowski">Informacje z rynku dotyczą spółek giełdowych. Mówię o PKN Orlen i Grupie Lotos. Na rynku jest dostępna pewna liczba informacji. Nie mogę wykraczać poza dostępne informacje i przekazywać informacji objętych tajemnicą.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MikołajBudzanowski">Zgodnie z informacją, którą otrzymałem, dzisiejsze posiedzenie miało być poświęcone sytuacji spółek sektora paliwowego oraz ich dalszej prywatyzacji. Wszystkie spółki sektora zostały bardzo precyzyjnie przedstawione w przedłożonym materiale. Zatem jest to profesjonalny dokument. Jeśli chodzi o prywatyzację, to doskonale wiemy, że część spółek nie jest przeznaczona do dalszej prywatyzacji. Dotyczy to PKN Orlen, w którym Skarb Państwa posiada 27%. Wobec tego nie będziemy pisać o prywatyzacji spółki, jeżeli dzisiaj nie ma dyskusji na ten temat. „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” nie przewiduje prywatyzacji tych podmiotów. Nikt nie wznosi o zmianę w tym zakresie. Skarb Państwa nie pozbywa się udziałów w PERN i OLPP. Są to spółki strategiczne. Zatem nie będę pisał o prywatyzacji w obszarach, w których te procesy nie odbywają się.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MikołajBudzanowski">Rzetelnie poinformowałem o procesach prywatyzacyjnych, które faktycznie są prowadzone. Powiedziałem o prywatyzacji dwóch rafinerii na południu, Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Rafineryjnego. Przedstawiłem też założenia prywatyzacji Grupy Lotos. To nie jest obszar, jak w przypadku grupy chemicznej czy elektroenergetyki, gdzie mówimy o pełnej czy częściowej prywatyzacji tych spółek. To tyle, jeśli chodzi o wyjaśnienia dotyczące materiału przedstawionego na posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MikołajBudzanowski">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego Aziewicza, chciałbym zacytować zmianę, która ma zostać wprowadzona do „Polityki energetycznej Polski do 2030 r.”: „Sposób prywatyzacji spółki powinien gwarantować jej rozwój w perspektywie długoterminowej oraz zachowanie trwałej rentowności i konkurencyjnej pozycji na rynku. Zakończenie procesu powinno nastąpić po zatwierdzeniu przez Radę Ministrów informacji dotyczącej prywatyzacji spółki”. Ten zapis został przedstawiony premierowi Pawlakowi. Ten cytat znajduje się w przedłożonym materiale. Chodzi o umożliwienie prywatyzacji do 53% udziałów Skarbu Państwa w Grupie Lotos. Dzisiaj nie jesteśmy w stanie przesądzić, czy proces zakończy się na poziomie 20, 30 czy 53%. W związku z tym nasze podejście jest elastyczne.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MikołajBudzanowski">Proces musi uwzględniać kryteria związane z zabezpieczeniem rozwoju spółki w przyszłości. Od 2004 r. Polska jest członkiem Unii Europejskiej, co powoduje, że podstawowym kryterium tego typu transakcji jest cena. Niemniej jednak w ogłoszeniu, które przygotowujemy chcemy zastrzec, że przedmiotem negocjacji będzie również pakiet inwestycyjny, zabezpieczający funkcjonowanie Lotosu w konkretnych obszarach, o których mówi strategia rozwoju spółki na najbliższe lata i do 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MikołajBudzanowski">Jednym z warunków negocjacji z przyszłym inwestorem będzie zachowanie siedziby spółki w Gdańsku oraz dalsze jej notowanie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Ponadto inwestor musi zagwarantować rozwój sektora wydobycia, czyli upstream. Mamy bardzo konkretny i ambitny plan w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MikołajBudzanowski">Kolejne – bardzo ważne – kryterium dotyczy gwarancji inwestycji w obszarze dystrybucji, który wymaga dofinansowania. Chodzi też o zwiększenie obecności Grupy Lotos na polskim rynku i poza granicami naszego kraju. Zatem kryterium transakcji oprócz ceny będą również kwestie, o których wspomniałem wyżej. Będą one warunkami podstawowymi finalizacji transakcji.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MikołajBudzanowski">Skarb Państwa będzie negocjował z przyszłym inwestorem zasady przejęcia większościowego pakietu, niemniej jednak ostateczną decyzję podejmiemy dopiero po zaprezentowaniu informacji i przyjęciu jej przez Radę Ministrów. Stąd proponowany zapis w „Polityce energetycznej Polski do 2030 r.”.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MikołajBudzanowski">Odpowiadając na kolejne pytanie pana przewodniczącego, chciałbym wyjaśnić, że po wyrażeniu zgody przez Radę Ministrów nastąpiło ostateczne przejęcie Siarkopolu Gdańsk przez PERN. Spółka została przejęta w bardzo złym stanie finansowym. Zatem był to rodzaj dofinansowania spółki przez PERN. Obecnie opracowywany plan rozwoju na kolejne lata do 2015 r. Jednym z elementów rozwoju Siarkopolu w przyszłości będzie podłączenie tej spółki do bazy magazynowo-przeładunkowej. Chodzi o projekt dotyczący pojemności magazynowych dla ropy i paliw. Siarkopol jest właścicielem ogromnych gruntów. Będą one zagospodarowane przez tę inwestycję, czyli bazę magazynowo-przeładunkową w Gdańsku.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MikołajBudzanowski">Pan przewodniczący pytał również o spółki zależne PKN Orlen. Chciałbym wyjaśnić, że we wrześniu 2008 r. został zaakceptowany przez radę nadzorczą program dezinwestycji Koncernu. Zakłada on dezinwestycje w Anwilu i Polkomtelu. Jak wiemy, dezinwestycja w Anwilu nie zakończyła się sukcesem, transakcja nie została sfinalizowana. Złożone oferty m.in. przez Zakłady Azotowe Puławy nie spełniały oczekiwań cenowych.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MikołajBudzanowski">Jeżeli chodzi o Polkomtel, to sprawa jest bardziej złożona. Spółka ma wielu właścicieli. Cztery podmioty – KGHM, Polska Grupa Energetyczna, PKN Orlen, Węglokoks mają łącznie większość powyżej 75% udziałów w Polkomtelu. Piątym akcjonariuszem jest Vodafon. Przyjęta strategia zakładała wspólne wyjście – wymienionych wyżej – polskich akcjonariuszy. Każda z tych spółek przeprowadziła własną procedurę wyłonienia doradcy inwestycyjnego i prywatyzacyjnego. Obecnie każda z nich wybrała już doradcę prywatyzacyjnego. Przygotowywane są działania mające na celu wyjście na rynek ze wspólną ofertą czterech podmiotów lub czterech podmiotów i Vodafonu. Ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta przez akcjonariuszy Polkomtela. Natomiast działania zmierzają w kierunku wspólnej oferty, a nie pojedynczej jak w przypadku Orlenu z pakietem 25%.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MikołajBudzanowski">Panowie posłowie Rojek i Zbrzyzny poruszyli kwestię przyszłości inwestycji PKN Orlen w Możejkach na Litwie. Sytuacja jest niezwykle złożona. Przypomnę, że w 2006 r. łącznie przeznaczono na tę inwestycję 2,8 mld dolarów. W ciągu ostatnich trzech lat dodatkowo zainwestowano na modernizację 700 mln dolarów. Te środki były inwestowane przez Orlen Lietuva. Dotychczas łączna kwota wydatków wyniosła 3,5 mld dolarów. Od połowy 2006 r. pojawiają się bardzo poważne problemy dotyczące logistyki paliwowej i logistyki ropy.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MikołajBudzanowski">Jeżeli chodzi o ropę, to – jak państwo wiedzą – w połowie 2006 r. wstrzymano dostawy rurociągiem „Drużba Północna” do rafinerii w Możejkach. To spowodowało, że ropa musi być transportowana drogą morską za pomocą niewielkiego terminala w Butyndze. W konsekwencji rentowność rafinerii zmniejszyła w porównaniu z uzyskiwaną przed 2006 r. Należy też zaznaczyć, że 90km ropociągu „Drużba” przechodzącego przez Litwę, który doprowadzał ropę bezpośrednio do rafinerii w Możejkach należy do Orlen Lietuva. Orlen Lietuva osiągała dodatkowy zysk z przesyłu ropy rurociągiem „Drużba” biegnącego przez Litwę i dalej na Łotwę. Był to zysk z tytułu taryfy na tranzyt ropy do naftoportu znajdującego się na Łotwie.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MikołajBudzanowski">Obecnie ropa musi być importowana przez terminal w Butyndze, co oznacza dodatkowe koszty. Ponadto spółka nie zarabia z tytułu taryf nakładanych na tranzyt ropy do naftoprtu na Łotwie.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#MikołajBudzanowski">Do tego należy dodać trzy elementy związane z logistyką paliwową. Przed trzema laty rozebrano fragment długości 19km torów kolejowych łączący rafinerię w Możejkach z naftoportem w Estonii. To spowodowało, że tranzyt i eksport paliw – oleju napędowego i benzyny, produktów rafinerii musi odbywać się w zasadzie dookoła Litwy. W sumie ponad 230km – to jest bardzo dużo jak na tak mały kraj – do naftoportu w Kłajpedzie. Bowiem nie ma fizycznej możliwości tranzytu do naftoportu w Estonii. Z tym wiążą się odpowiednio wyższe stawki taryfowe na tranzyt gotowych produktów rafinerii w Możejkach do Kłajpedy, a także inne stawki taryfowe na tranzyt przez naftoport w Kłajpedzie.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#MikołajBudzanowski">Zarząd Orlenu musi borykać się z tymi problemami. Strona rządowa od ubiegłego roku podejmuje intensywne działania mające na celu wskazanie obszarów, które dzisiaj są w gestii rządu litewskiego, a nie rosyjskiego. Sprawa ropy jest inną kwestią. W tym przypadku nie udało się uzyskać żadnego pozytywnego rozwiązania. Natomiast w przypadku logistyki paliwowej istnieje obszar, który należy poprawić i usprawnić, co spowoduje, że w ciągu roku lub dwóch lat rafineria w Możejkach będzie rentowna.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#MikołajBudzanowski">Nie otrzymaliśmy jeszcze ostatecznej zgody dotyczącej terminu uregulowania kwestii spornych w zakresie logistyki paliwowej. Dzisiaj rząd litewski podjął decyzję odbudowy torów, ale w ciągu trzech lat. Przypominam, że 19km odcinek został rozebrany w ciągu 7 dni. Naszym zdaniem, zdecydowanie za długo będzie odbudowywany. Wnosimy o skrócenie terminu i zamknięcie inwestycji w najbliższych miesiącach.</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#MikołajBudzanowski">Sprawa rafinerii w Możejkach i naszej inwestycji ciągle jest niejasna. Musimy akceptować ciągłą stratę, którą corocznie przynosi ta rafineria. Wprawdzie występują okresy, kiedy odnotowuje zysk. Ale w większości przypadków ponosi stratę. Dlatego zarząd Orlenu podjął decyzję o wyborze doradcy inwestycyjnego dla tej rafinerii. Bank inwestycyjny Nomura ma przedstawić plan działań i kolejne kroki, które należy podjąć w celu rozwiązania problemu. Jednym z możliwych scenariuszy jest dezinwestycja częściowa lub całościowa. Ale dzisiaj zdecydowanie za wcześnie jest mówić, że faktycznie taka decyzja została podjęta. Nie ma takiej rekomendacji. Zatem na dzisiaj priorytetem jest pozostanie Orlenu na Litwie, próba porozumienia się z rządem litewskim w sprawach logistyki paliwowej, odzyskanie rentowności – nawet na niewielkim poziomie – przez rafinerię i kontynuowanie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#MikołajBudzanowski">Pan poseł Zbrzyzny zapytał o wpływ kryzysu gazowego na spółki naftowe. Nie będzie to dotyczyło Grupy Lotos. Rafineria nie ma petrochemii. Zatem sytuacja jest nieco łatwiejsza. Natomiast niewątpliwie problem dotyczy 20 spółek – o których niedawno mówiły media – które zużywają gaz, przede wszystkim branży chemicznej i petrochemicznej. Zatem problem będzie dotyczył Orlenu w kontekście Anwilu we Włocławku, który zużywa prawie 1 mld m³ gazu. Zatem istnieją pewne zagrożenia dla tej spółki. Dziś trudno przesądzać, co nastąpi 20 października. Trwają bardzo trudne negocjacje ze stroną rosyjską. Dziś nastąpi kolejny wyjazd na z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Skarbu Państwa. Zobaczymy, co przyniosą dzisiejsze i jutrzejsze rozmowy. Mamy czas do 20 października, choć wcześniej powinniśmy doprowadzić do finału. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie ministrze. Pan poseł Andrzej Jaworski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejJaworski">Panie ministrze, powtórzę swoją wcześniejszą wypowiedź. W materiałach, przedstawionych przez resort brakuje jakiejkolwiek metodologii. Nie ma również żadnych informacji na temat zamierzeń Ministerstwa Skarbu Państwa w sprawie prywatyzacji Grupy Lotos. Proszę o informację na piśmie. Proszę o przedstawienie pełnego planu prywatyzacji i zamierzeń. Proszę również o informację o ostatnich zmianach w radzie nadzorczej Lotosu i ich wpływie na proces prywatyzacji i bieżącą sytuację spółki. Proszę także o informację na piśmie, w jaki sposób Ministerstwo Skarbu Państwa chce zagwarantować pozostawienie siedziby Grupy Lotos w Gdańsku, zwłaszcza w świetle prawodawstwa unijnego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. Panie ministrze, dziękuję za udzielenie wyczerpujących informacji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>