text_structure.xml
58.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam panie posłanki i panów posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem ministrem Krzysztofem Łaszkiewiczem. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#TadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje informację o sytuacji Spółki Ruch SA z siedzibą w Warszawie. Przedstawia minister skarbu państwa. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DawidJackiewicz">Czy Prezydium zgodziłoby się na uzupełnienie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia o punkt dotyczący powołania kolejnego zastępcy przewodniczącego Komisji Skarbu Państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszAziewicz">Musielibyśmy zarządzić przerwę i zwołać posiedzenie Prezydium Komisji. Myślę, że nie mamy na to czasu. Jako przewodniczący mogę odpowiedzieć, że bardzo chętnie przegłosujemy ten wniosek na kolejnym posiedzeniu Komisji. Tego punktu nie było w porządku dziennym. Wydaje się, że członkowie Komisji powinni wiedzieć wcześniej o tego rodzaju decyzjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DawidJackiewicz">Uzupełnianie porządku dziennego przewiduje regulamin Sejmu. Czyli regulamin Sejmu przewiduje wystąpienie okoliczności, które uzasadniają rozszerzenie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DawidJackiewicz">Czy pan przewodniczący zgodzi się na poddanie pod głosowanie wniosku formalnego, na podstawie art. 163a pkt 2 regulaminu Sejmu? Chodzi o uzupełnienie składu Prezydium Komisji Skarbu Państwa o kolejnego zastępcę przewodniczącego. Kandydaturę przedstawię później.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszAziewicz">Rozumiem, że pan przewodniczący zgłasza wniosek o uzupełnienie porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DawidJackiewicz">Skoro nie ma porozumienia Prezydium w tej sprawie, to składam wniosek formalny o uzupełnienie porządku dziennego. Proszę o poddanie go pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Eugeniusz Kłopotek, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#EugeniuszKłopotek">Ilu członków liczy obecnie Prezydium Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszAziewicz">Trzech.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszKłopotek">Czy chodzi o rozszerzenie składu Prezydium o dodatkową osobę?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DawidJackiewicz">Chodzi o uzupełnienie Prezydium Komisji Skarbu Państwa o kolejnego zastępcę przewodniczącego. Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość chciałby zaproponować na miejsce pana posła Jacka Kurskiego, którego mandat wygasł w związku z wyborem do Parlamentu Europejskiego, kolejnego kandydata z Klubu PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy możemy dowiedzieć się kto jest kandydatem?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#DawidJackiewicz">Pan poseł Marek Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszAziewicz">Przypominam, że Komisja wypowiadała się w sprawie tej kandydatury.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Dawid Jackiewicz zgłosił wniosek formalny o uzupełnienie porządku dziennego i wprowadzenie do porządku głosowania za kandydaturą pana posła Marka Suskiego na zastępcę przewodniczącego Komisji. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IwonaKubaszewska">8 głosów za, 15 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszAziewicz">Wniosek został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, na początku chciałbym przedstawić strukturę kapitałową Ruchu. Największymi akcjonariuszami są Skarb Państwa, który posiada ponad 56% udziału w akcjach oraz Mennica Polska, która posiada powyżej 10%.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Spółka Ruch jest podmiotem notowanym na rynku publicznym i podlega przepisom ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Oznacza to, że Skarb Państwa, pomimo posiadania większościowego pakietu akcji spółki wykonuje prawa korporacyjne i jest traktowany w analogiczny sposób jak pozostali mniejszościowi akcjonariusze. W zakresie dostępu do informacji o sytuacji spółki, Skarb Państwa może je otrzymać w terminach wskazanych w wyżej wymienionej ustawie na podstawie upublicznionych przez spółkę raportów.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Ruch jest jednym z największych dystrybutorów prasy i artykułów FMCG (Fast Moving Consumer Goods – dobra szybko zbywalne, codziennego użytku). Sprzedaż prasy w Polsce prowadzi ponad 70 tys. punktów. Do ok. 34 tys. prasę dostarcza Ruch, do pozostałych konkurencyjni dystrybutorzy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Analiza rynku kolportażu w latach 2000–2008 wskazuje wystąpienie zmian bardzo niekorzystnych dla Ruchu. Pamiętam, kiedy w 2000 r. na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa przedstawiałem udział Ruchu w rynku, który wówczas wynosił ok. 70%. Natomiast największy konkurent – Kolporter miał ok. 25%. Obecnie udział Ruchu w rynku kolportażu wynosi 41%, natomiast udział Kolportera – 39%. Można zatem powiedzieć, że w zasadzie te udziały są równe.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Sytuacja ekonomiczno-finansowa spółki jest niekorzystna. Jako główne przyczyny pogarszającej się sytuacji Ruchu należy wymienić: nadmiernie rozbudowaną strukturę organizacyjną skutkującą przerostem zatrudnienia, spadek przychodów uzyskanych ze sprzedaży prasy i wyrobów tytoniowych, wysokie koszty stałe, podwyżki wynagrodzeń wynikające z zawartych wcześniej porozumień (głównie z czerwca 2007 r.). Następnie – utrata sieci, chybione inwestycje np. kawiarnie „i coffee” oraz sytuacja gospodarcza kraju, która powoduje spadek sprzedaży prasy. Z kolei prasa też ma kłopoty wynikające ze spadku zamówień reklam.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Konieczne jest przeprowadzenie restrukturyzacji spółki. Na wniosek organów statutowych, zarząd opracował „Strategię 2008–2011”, która wyznacza kierunki rozwoju spółki na najbliższe lata. Rada Nadzorcza zaakceptowała przedmiotowy program w lutym br. Obecnie trwa wdrażanie strategii.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Do głównych działań restrukturyzacyjnych należy zaliczyć obniżenie kosztów i poprawę wyniku finansowego. Jeżeli spółka nie podejmie tego przedsięwzięcia, to będzie nadal traciła rynek, zwłaszcza przy tak wysokich kosztach, szczególnie osobowych. Spółka zaostrzyła dyscyplinę finansową, zoptymalizowała sieć hurtowni i magazynów. Obecnie prowadzi negocjacje z dostawcami artykułów FMCG oraz z wydawcami prasy w celu uzyskania korzystniejszych warunków współpracy, szczególnie warunków finansowych.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Istotną kwestią jest zmiana struktury organizacyjnej Ruchu. Zakłada się likwidację jednego szczebla zarządzania, radykalne zmniejszenie liczby stanowisk kierowniczych, spłaszczenie i uproszczenie struktury organizacyjnej spółki, co pozwoli z jednej strony na obniżenie kosztów, a z drugiej – umożliwi efektywniejsze zarządzanie.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Dotychczasowa struktura organizacyjna Ruchu przewidywała funkcjonowanie 16 oddziałów, w tym Oddziału Krajowej Dystrybucji Prasy, centrali, Oddziału Kawiarnie, a także 40 zespołów. Nowa struktura przyjęta uchwałą zarządu w dniu 7 sierpnia br. przewiduje utworzenie 14 regionów sprzedaży, pozostawia Oddział Krajowej Dystrybucji Prasy, Oddział Kawiarnie i centralę. Zmiany struktury organizacyjnej zostały wdrożone 1 września br.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Kolejne działanie restrukturyzacyjne – to zmniejszenie zatrudnienia, które powinno przynieść oszczędności w kosztach wynagrodzeń ok. 3000 tys. zł miesięcznie.</u>
<u xml:id="u-17.10" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Z innych działań można wymienić zawieszenie realizacji projektu informatycznego (system informatyczny musi być dostosowany do nowej struktury organizacyjnej spółki), ograniczenie wydatków inwestycyjnych do poziomu niezbędnego minimum, zbycie nierentownych i zbędnych aktywów oraz ostateczne wycofanie się z nierentownych inwestycji podjętych przez Ruch w ostatnich latach.</u>
<u xml:id="u-17.11" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Minister skarbu państwa, który w imieniu Skarbu Państwa wykonuje prawa z akcji w spółce, rozpoczął drugi etap prywatyzacji Ruchu. Dla procesu zbycia akcji Ruchu mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych. Oznacza to, że wyboru inwestora dokonuje się w oparciu o art. 33 ustawy o komercjalizacji, natomiast sprzedaż akcji przeprowadzona jest zgodnie z przepisami ustawy o ofercie publicznej.</u>
<u xml:id="u-17.12" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Z analizy rynkowej wartości akcji spółki w okresie od grudnia 2006 r. do września 2009 r. wynika, że ceny akcji Ruchu zdecydowanie spadały. W grudniu 2006 r. w okresie debiutu cena jednej akcji wyniosła 18,56 zł, w czerwcu 2007 r. uzyskano najwyższe w historii notowanie 39,02 zł za akcję. Szkoda, że w tym okresie nie przeprowadzono procesu prywatyzacji. W marcu 2009 r. odnotowano najniższą cenę 4,92 zł za akcję. Na dzień 22 września br. cena akcji wzrosła do 9,50 zł. Ostatnio notowany wzrost cen akcji wynika m.in. z tego, że inwestorzy, obserwując zachowanie spółki na rynku, zauważyli pozytywne tendencje w zakresie poprawy wyniku finansowego i w konsekwencji wzrost wartości spółki. Zatem działania restrukturyzacyjne podjęte przez Ruch w ocenie inwestorów są właściwe i powinny spowodować wzrost wartości spółki.</u>
<u xml:id="u-17.13" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Uwzględniając specyfikę działalności Ruchu oraz notowania akcji spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych, minister skarbu państwa podjął decyzję o prywatyzacji w drodze negocjacji podjętych z inwestorami wyłonionymi w trybie innym niż publiczny, czyli za zgodną Rady Ministrów – zgodnie z art. 33 ust. 3 ustawy o komercjalizacji. Aktualnie został zakończony etap wyboru doradcy prywatyzacyjnego. Wybrana została firma BAA Polska Sp. z o.o., z którą według założonego harmonogramu prywatyzacji w dniu 31 sierpnia 2009 r. zawarto umowę na doradztwo prywatyzacyjne. Firma przygotowuje wycenę spółki oraz memorandum informacyjne. Zakończenie procesu prywatyzacji zaplanowane jest na II kwartał 2010 r.</u>
<u xml:id="u-17.14" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Zdaniem ministra skarbu państwa wdrożenie programu restrukturyzacji skutkujące poprawą wyników finansowo-ekonomicznych spółki stanowi istotny element dla prowadzonego procesu prywatyzacji. Pozytywne efekty restrukturyzacji spowodują szersze zainteresowanie potencjalnych inwestorów oraz umocnią negocjacyjną pozycję Skarbu Państwa przy ustalaniu wartości pakietu akcji Ruch SA. Skarb Państwa popiera program restrukturyzacji realizowany przez spółkę.</u>
<u xml:id="u-17.15" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">W posiedzeniu uczestniczy prezes zarządu Ruchu pan Włodzimierz Biały. Na ile to możliwe, aby nie naruszyć stosownych przepisów, bo jest to spółka publiczna, udzieli informacji.</u>
<u xml:id="u-17.16" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszAziewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Józef Racki, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JózefRacki">Na str. 6 przedłożonej informacji jest mowa o zamianie nieruchomości między Ruchem a Instytutem Pamięci Narodowej o wartości 30.000 tys. zł. Nie wiem dokładnie o co chodzi. Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JózefRacki">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Jan Kochanowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JanKochanowski">12 czerwca br. do Komisji Skarbu Państwa wpłynął list związków zawodowych. Związkowcy zwracają się do Komisji o interwencję. Uważają, że wyczerpali wszystkie możliwości działania w obrębie spółki. Powiadamiają Komisję o nieprawidłowościach w zarządzaniu oddziałem wrocławskim. Czy Prezydium Komisji podjęło jakieś działania w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#JanKochanowski">Pan marszałek Jerzy Szmajdziński skierował to pismo również do Ministerstwa Skarbu Państwa. Jeżeli spółka zarządzana jest podobnie jak oddział we Wrocławiu, to wyniki nie mogą być lepsze niż są. Czy resort zainteresował się tą sprawą? Czy zarządzanie spółką jest analogiczne jak zarządzanie oddziałem wrocławskim?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#JanKochanowski">Pan minister mówił o zmianie struktury organizacyjnej spółki. Przewiduje się likwidację 16 oddziałów i utworzenie 14 regionów sprzedaży. W których województwach nie będzie oddziałów? Czy w interesie spółki jest likwidacja oddziału w danym województwie i zarządzanie z innego województwa?</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#JanKochanowski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Michał Szczerba, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MichałSzczerba">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, interesuje mnie regulacja stanu prawnego nieruchomości, które posiada spółka. Takie nieruchomości znajdują się również na terenie m.st. Warszawy w dzielnicy Wola. Chodzi m.in. o nieruchomość użytkowaną przez Instytut Pamięci Narodowej, o którą pytał pan poseł Racki. Chciałbym zapytać pana prezesa o stan jaki zastał w tym zakresie, obejmując funkcję? Jakie działania w tej sprawie podjął obecny zarząd w trakcie swojej kadencji?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MichałSzczerba">Kolejna kwestia, którą poruszył pan minister Łaszkiewicz dotyczy nierentownych inwestycji podejmowanych przez poprzednie zarządy. Chodzi m.in. o sieć kawiarni „i coffee”. Chciałbym od zarządu uzyskać informację, jakie środki zostały zaangażowane w to przedsięwzięcie i jakie straty odnotowano do dnia dzisiejszego. Prosiłbym o ocenę działań poprzedniego zarządu.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#MichałSzczerba">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarzennaDrab">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarzennaDrab">Jakie były powody wyboru formy prywatyzacji nie poprzez Giełdę Papierów Wartościowych, lecz w drodze negocjacji podjętych z inwestorami wyłonionymi w trybie innym niż publiczny? Jakie były kryteria wyłaniania podmiotów do negocjacji? Myślę, że spółka miałaby większe szanse na Giełdzie Papierów Wartościowych. Indywidualne negocjacje z wybranym – nie wiadomo według jakich kryteriów – podmiotem mogą mieć negatywne konsekwencje dla procesu prywatyzacji spółki. Proszę o wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#MarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekSuski">Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, z wypowiedzi pana ministra wynika, że zostały podjęte działania zmierzające do restrukturyzacji spółki i spłaszczenia struktury organizacyjnej. Otrzymuję również pisma od związków zawodowych. Przynajmniej dwa oddziały – siedlecki i radomski twierdzą, że ich działalność przynosi zysk, a mimo to są likwidowane.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekSuski">Rozumiem, że spłaszczenie struktury organizacyjnej i usprawnienie zarządzania zasługuje na poparcie. Ale czy celowe jest likwidowanie struktur terenowych, które przynoszą zyski, co prawda niewielkie, ale w każdym razie nie generują strat? Być może wystarczyłoby dostosowanie struktury. Likwidacja oznacza pozostawienie wolnego pola dla Kolportera.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#MarekSuski">Czy obliczono, że praca tych ludzi przynosi tak niewielki zysk, że sprzedaż nieruchomości będzie bardziej opłacalna dla spółki i nie uwzględniono aspektu społecznego? Czy za likwidacją przemawiają jakieś inne względy? Związkowcy zwrócili się do swojego kierownictwa. Odpowiedź nie zawierała merytorycznego uzasadnienia. Nie mam przy sobie tego pisma, ale w odpowiedzi stwierdzono, że będzie likwidować się oddział radomski, aby wzmocnić oddział kielecki. To są odległe województwa. Radom łącznie z powiatem liczy ok. 700 tys. mieszkańców. Nastąpi likwidacja kilkudziesięciu stanowisk pracy oddziału przynoszącego niewielki zysk. Podobnie w Siedlcach. Zwracam uwagę, że w tych miastach jest wysoki poziom bezrobocia. Zwolnieni pracownicy trafią do urzędów pracy po zasiłek dla bezrobotnych. Nie wiem, czy rolą Skarbu Państwa powinno być dostarczanie innemu resortowi klientów do wypłat? Czy dokonując spłaszczenia struktury nie wylewa się dziecka z kąpielą? Czy obliczenia wskazują, że likwidacja tych miejsc pracy i sprzedaż nieruchomości – które w miastach są dość drogie – przyniesie większy zysk niż sprzedaż firmy, gdyby doszło do negocjacji i szczęśliwego zakończenia? Mam nadzieję, że nie będzie to inwestor z Kataru. Czy też należy uwzględnić, że załoga zatrudniona w tych oddziałach dostarcza zysku firmie?</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#MarekSuski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Zbigniew Konwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewKonwiński">Jak od 2000 r. kształtował się spadek udziału w rynku spółki Ruch SA? Jaki wzrost zatrudnienia w centrali spółki nastąpił w latach 2006–2007? Jakie jest średnie wynagrodzenie w centrali? Jaka jest marża realizowana na prasie i towarach pozaprasowych?</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#ZbigniewKonwiński">Państwo mówicie o likwidacji zespołów i pozostawieniu oddziałów. Jest to inna droga niż ta, którą wybrała Poczta Polska. Poczta umacnia średnie szczeble, czyli rejonowe urzędy pocztowe, natomiast likwiduje struktury regionalne. Argumentujecie państwo, że takie zmiany pozwolą na ograniczenie liczby kierowników. Zwracam uwagę, że dyrektorem zespołu była jedna osoba, a w oddziałach jest dyrektor i kilku zastępców w zależności od wielkości oddziału. Ponadto wynagrodzenie w oddziale jest wyższe niż w zespole. Czy te zmiany były kalkulowane?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#ZbigniewKonwiński">Czy państwo bierzecie pod uwagę, że w dłuższej perspektywie te zmiany mogą w konsekwencji spowodować utratę sieci własnej w miastach, w których Ruch likwiduje struktury? Czy tak kwestia była przedmiotem analizy biznesowej? Ruch dzierżawił kioski w danym mieście, miał tu swój zespół i swoją siedzibę. Przypominam, że Ruch zarabia nie tylko na sprzedaży prasy i artykułów pozaprasowych, lecz również wynajmuje na kioskach powierzchnię na reklamy. Osiąga również dochody z dzierżawy. Chodzi o różnicę między kwotą, którą płaci gminie a nieco wyższą kwotą pobieraną za wynajem kiosku. Czy te kwestie były analizowane. Z moich informacji wynika, że umowy na kioski, które wygasają nie będą przedłużone.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#ZbigniewKonwiński">Jaki jest koszt umów gwarantowanych, podpisanych za czasów pana prezesa Pawłowicza?</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#ZbigniewKonwiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Andrzej Czerwiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejCzerwiński">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AndrzejCzerwiński">Nie jest tajemnicą, że do niedawna Ruch, podobnie jak może większość spółek Skarbu Państwa, był pewnego rodzaju łakomym kąskiem dla polityków, którzy mogli kierować tam swoich ludzi na stanowiska kierowników i dyrektorów. Mówię nie tylko o poprzedniej kadencji. Obserwowałem zmiany, które odbywały się z dnia na dzień po zmianie władz politycznych. Każdy, kto ma dobrą pamięć, wie jak przekazywano tę pałeczkę.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AndrzejCzerwiński">Z danych przedstawionych przez pana ministra wynika, że nie za bardzo dbano o wyniki ekonomiczne spółki. Tworzono strukturę, której celem było nie tylko wypracowanie zysków i obniżanie kosztów, ale również utrzymanie sfery wpływów.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AndrzejCzerwiński">Staram się nazywać rzeczy po imieniu. Z uwagą słuchałem wypowiedzi przedstawicieli różnych ugrupowań politycznych. Jestem pozytywnie zaskoczony pytaniami pana posła Marka Suskiego, które są racjonalne. Podobnie pytania przedmówcy.</u>
<u xml:id="u-31.4" who="#AndrzejCzerwiński">Dotychczasowa działalność spółki nie tylko biznesowa spowodowała nawiązanie pewnych relacji z samorządem terytorialnym. Były pewne preferencje dla spółki. Ruch postrzegany był jako coś więcej niż spółka działająca na podstawie Kodeksu spółek handlowych. Najwyższy czas na zmianę tego postrzegania. Należy oprzeć funkcjonowanie firmy na dobrych ekonomicznych zasadach.</u>
<u xml:id="u-31.5" who="#AndrzejCzerwiński">Czy będzie to rzeczywiście modelowe rozwiązanie obejmujące wszystkie punkty i zespoły, eliminujące zakulisowe wpływy polityczne? Negatywna konkurencja – likwidacja jednego oddziału, pozostawienie drugiego, stosowanie różnych kryteriów – stanowi potężną barierę w zaangażowaniu załóg na rzecz zmian. Ludzie, którzy pakują gazety i przygotowują towary będą nadal funkcjonować, bo z ich pracy firma czerpie dochody. Bez tego spółka utraci rynek. Jeżeli celem jest zdjęcie tej „czapy”, która jest kulą u nogi dobrego przedsiębiorstwa i jeżeli powie się o tym otwarcie, to pozyska się załogę do zmian. Chciałbym, żeby pan minister powiedział, iż likwidacja trzyszczeblowego systemu zarządzania jest rozwiązaniem modelowym. Każdy z nas może wówczas powiedzieć załodze, że te zmiany są prowadzone w interesie przyszłości zakładu, bo jeżeli teraz nie zostaną przeprowadzone, to spółka przegra w terenie konkurencję z Kolporterem.</u>
<u xml:id="u-31.6" who="#AndrzejCzerwiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Radosław Witkowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#RadosławWitkowski">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałbym poruszyć trzy kwestie.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#RadosławWitkowski">Czy Skarb Państwa chce pozbyć się swego pakietu w całości? Czy też ten pakiet będzie dzielony?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#RadosławWitkowski">Po drugie – okazuje się, że od 2000 r. do chwili obecnej firma państwowa straciła blisko 30% rynku na rzecz firmy prywatnej. Jak przedstawiała się struktura zatrudnienia w tym okresie? Czy były podejmowane działania, których celem było chociażby przywrócenie elementarnej równowagi na rynku? Po bardzo dużej przewadze został osiągnięty remis. Chciałbym poprosić pana ministra o komentarz w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#RadosławWitkowski">Trzecia kwestia ma charakter funkcjonalny. W spółce zostanie wprowadzony nowy model logistyczny. Czy będzie tańszy? Pojawiają się poważne wątpliwości – podnosili je m.in. pan poseł Suski i pan poseł Czerwiński – że nowy model logistyczny nie musi przełożyć się na konkretne oszczędności. Bo np. prasa będzie wożona z Warszawy do Kielc, a następnie z powrotem do Radomia, itd. Czy spłaszczenie struktury i likwidacja punktów dystrybucyjnych przyniesie poprawę wyniku finansowego spółki?</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#RadosławWitkowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarzennaDrab">Jakie są plany wobec oddziałów w województwie kujawsko-pomorskim?</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Włodzimierz Karpiński, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Nie wiem, czy w dzisiejszym posiedzeniu uczestniczy przedstawiciel Rady Nadzorczej. Jeśli nie, to może przedstawiciele stosownych służb z departamentu nadzorującego wykonywanie praw z akcji.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Nawiązując do słusznej wypowiedzi pana posła Andrzeja Czerwińskiego w sprawie pozyskania dla zamian załogi, chciałbym zwrócić uwagę, że w przedłożonej informacji stwierdza się, iż „Rada Nadzorcza zobowiązała zarząd do przedstawienia informacji odnośnie przyjętej koncepcji procesu komunikacji zmiany organizacyjnej pracownikom spółki, uwzględniającej w szczególności wagę procesu oraz jego pozytywny wpływ na dalsze funkcjonowanie spółki”. 7 sierpnia br. zarząd podjął uchwałę o zmianie struktury organizacyjnej w ramach obniżania kosztów i restrukturyzacji. Czy jest prowadzona ocena procesu komunikacji? Bo wystąpienia związków zawodowych – choć one może nie są w pełni miarodajne dla obrazu odczuć załogi – dowodzą, że proces komunikacji nie zakończył się sukcesem.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#TadeuszAziewicz">Chciałbym wyjaśnić panu posłowi Janowi Kochanowskiemu, że związki zawodowe zwróciły się do mnie z żądaniem odwołania obecnego zarządu spółki. Poinformuję związki zawodowe, że odwołanie zarządu nie należy do kompetencji ani przewodniczącego, ani Komisji Skarbu Państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, proszę nie upraszczać. Mogę przeczytać pismo, które związki zawodowe skierowały do pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TadeuszAziewicz">Może pan poseł pozwoli, że ja je przeczytam.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#JanKochanowski">Związki zawodowe zwróciły się o interwencję. Poinformowały, że wyczerpały wszystkie możliwości działania. Zwróciły się do Komisji Skarbu Państwa o podjęcie działań. To pismo przekazano również ministrowi skarbu państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#TadeuszAziewicz">Odczytam list związków zawodowych: „Poseł Tadeusz Aziewicz przewodniczący Komisji Skarbu Państwa. Szanowny Panie, w związku z brakiem reakcji ministerstwa na pismo z dnia 18 sierpnia br. związków zawodowych działających w Ruch SA, w celu ratowania spółki przed zagrażającym jej sposobem zarządzania, związki żądają odwołania obecnego zarządu spółki. Jednocześnie związki zawodowe informują, że podejmą deklarowane w piśmie działania. Z poważaniem...” i tu wymienione są podpisy związkowców. To wszystko.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Zacznę od ogólnej oceny. Jeżeli zatrudnienie w spółce w 2007 r. wynosiło 5,5 tys. pracowników, natomiast w Kolporterze było o połowę mniejsze, to nie dziwmy się, że koszty są wysokie i Ruch traci rynek. Musi bowiem drożej realizować zadania. Albo utrzymuje się i rozszerza się zatrudnienie m.in. ze względów, o których mówił pan poseł Czerwiński, albo prowadzi się restrukturyzację w celu wzmocnienia pozycji Skarbu Państwa w negocjacjach z inwestorami.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Skarb Państwa chce sprzedać cały swój pakiet. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby prywatną prasę drukowaną w prywatnych drukarniach woziło państwo. Żałuję, że w momencie, kiedy cena akcji sięgała prawie 40 zł nie przeprowadzono tego procesu. Obecnie jesteśmy w trudniejszej sytuacji. Ale po podjęciu przez spółkę działań restrukturyzacyjnych wartość akcji zaczyna wzrastać. Zatem trzeba przeprowadzić proces prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Kiedy likwidowano RSW „Prasa – Książka – Ruch”, która była w poprzedniej formacji ustrojowej, to Komisja Likwidacyjna na początku lat 90. wyposażyła Ruch w określone nieruchomości. Było ich – o ile dobrze pamiętam – ok. 300. Niektóre zlokalizowane w atrakcyjnych miejscach. W 2000 r. Skarb Państwa podpisał z Ruchem umowę o przekazanie przez spółkę budynku, w którym dzisiaj mieści się IPN, w zamian za inną ekwiwalentną nieruchomość z zasobu Skarbu Państwa otrzymaną od starosty warszawskiego. Od tego czasu trwały negocjacje. Nieruchomości oferowane przez starostę warszawskiego nie były ekwiwalentne. Z kolei ekwiwalentne miały nieuregulowany status prawny. Zdarzały się też sytuacje, że kiedy nieruchomość była ekwiwalentna i Ruch zgodził się na jej przejęcie, to zgłaszał się dawny właściciel i zgłaszał roszczenia w trybie dekretu o gruntach warszawskich. Nieruchomość nie mogła być przekazana. Obecnie trwają rozmowy w sprawie ekwiwalentnej nieruchomości na Pradze. Wystosowałem pismo do starosty warszawskiego z prośbą o przyśpieszenie procesu. Tyle możemy zrobić jako Skarb Państwa.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Jak wspomniałem Ruch posiada ok. 300 nieruchomości w różnych częściach kraju. Niektóre z nich są dużo warte, niektóre przynoszą straty. Nie myślano wówczas o racjonalnym przeprowadzeniu likwidacji. Przez te wszystkie lata ta kwestia nie była uregulowana. Część nieruchomości była uwzględniona w bilansie spółki, szczególnie w okresie koniec 2005 r.-2006 r., gdy wartość nieruchomości znacznie wzrosła. Natomiast pozostałych nie wpisywano do bilansu. Były to nieruchomości pozabilansowe.</u>
<u xml:id="u-43.4" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">W ubiegłym roku Skarb Państwa w ramach uprawnień korporacyjnych zobligował zarząd do uregulowania tej kwestii. W pierwszym etapie nieruchomości uwzględnione w bilansie zostały oszacowane. Natomiast w bieżącym roku zostały oszacowane i wpisane do bilansu pozostałe nieruchomości. W międzyczasie okazało się, że z dwóch nieruchomości, które zarząd polecił wpisać do bilansu, jedna była skomunalizowana, a druga zasiedzona. Wartość tych nieruchomości nie ma wpływu na bilans. Ale trzeba naprawić ten błąd.</u>
<u xml:id="u-43.5" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Następna kwestia dotyczy wyboru formy prywatyzacji. Chciałbym zwrócić uwagę, że w prywatyzacji poprzez Giełdę Papierów Wartościowych nie ma możliwości sprzedaży całego pakietu. To znaczy, że Skarb Państwa nie otrzyma premii z tytułu sprzedaży pakietu kontrolnego. W każdej prywatyzacji premia z tytułu sprzedaży pakietu kontrolnego jest istotnym powodem podniesienia ceny. Można sprzedawać poszczególne części pakietu. Pozwala na to ustawa. Ale nie będzie to sprzedaż pakietu kontrolnego.</u>
<u xml:id="u-43.6" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Należy również pamiętać o obowiązywaniu ustawy, o której wcześniej wspomniałem. Powinno pojawić się wezwanie. W ubiegłym roku wielokrotnie w różnego rodzaju wypowiedziach dawaliśmy do zrozumienia inwestorom, że Skarb Państwa chce wyjść z Ruchu. Ale nie sformułowano wezwania. Jeśli nie było wezwania, to nie ma odpowiedzi i nie ma zbycia akcji. Zatem uznano, że nie ma sensu oczekiwać na wezwanie, lecz trzeba zmienić formułę: negocjacje, później wezwanie bądź kontrwezwanie. To pozwoli Skarbowi Państwa na otrzymanie premii z tytułu sprzedaży pakietu kontrolnego. To jest jedyna przyczyna wyboru formy prywatyzacji nie poprzez Giełdę Papierów Wartościowych.</u>
<u xml:id="u-43.7" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Czerwińskiego, chciałbym zwrócić uwagę, że mam świadomość, iż transformacja Ruchu jest bolesnym procesem. Część pracowników zostanie zwolniona w trybie zwolnień grupowych. Rozdęte umowami z 2007 r. płace i gwarancje płacowe powodują określone koszty. Dalsze utrzymywanie takiego stanu zatrudnienia powoduje, że spółka staje się niekonkurencyjna, traci udział w rynku. Jeżeli proces prywatyzacji nie zostanie przeprowadzony, to za rok lub dwa lata może okazać się, że proporcje udziału w rynku zmienią się na korzyść Kolportera. Proces restrukturyzacji – choć zapewne bolesny – przyczyni się do poprawy sytuacji spółki. Docierają do mnie politycy, którzy otrzymują listy od związków zawodowych. Nie mogę wystąpić poprzez władze korporacyjne z propozycją pozostawienia jednego oddziału, a likwidacji drugiego. Nie mam takich uprawnień. A zresztą to byłoby bezsensowne. Chodzi przecież o poprawę kondycji spółki, co wpłynie na lepszą cenę sprzedaży. Chcemy zbyć cały pakiet Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-43.8" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Poprosiłbym prezesa zarządu Ruchu pana Włodzimierza Białego o odpowiedź na pozostałe pytania dotyczące poszczególnych oddziałów. Chciałbym też poinformować, że w posiedzeniu Komisji uczestniczy przedstawiciel Rady Nadzorczej, który – jak rozumiem – odpowie na pytanie pana posła Karpińskiego.</u>
<u xml:id="u-43.9" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WłodzimierzBiały">Szanowni państwo, chciałbym przedstawić członków zarządu spółki uczestniczących w dzisiejszym posiedzeniu: pan prezes Zdzisław Owczarek – odpowiedzialny za finanse i handel oraz pan prezes Bogdan Ścibut – odpowiedzialny za kolportaż i logistykę.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#WłodzimierzBiały">Jesteśmy w zarządzie spółki od wiosny ub.r. Zastaliśmy Ruch w sytuacji, która wymagała bardzo szybkich działań. Podjęliśmy je jeszcze w ubiegłym roku.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#WłodzimierzBiały">Mam o tyle trudną sytuację, bo nie wiem, którymi odpowiedziami jesteście państwo usatysfakcjonowani, a na które pytania powinienem udzielić uzupełniającej odpowiedzi. Zakładam, że kwestia zamiany nieruchomości została wyjaśniona wyczerpująco przez pana ministra.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#WłodzimierzBiały">Chciałbym odnieść się do kwestii zarządzania i problemów oddziału dolnośląskiego, bo pan poseł Kochanowski przywołał list związków zawodowych z czerwca 2009 r., w którym związki zawodowe informują o nieprawidłowościach. Niekiedy podzielamy opinię związków zawodowych. Nie ukrywam, że zarząd spółki nie był i nie jest w pełni zadowolony z sytuacji w oddziale dolnośląskim. Zdecydowaliśmy się na zmianę osób zarządzających tym oddziałem. Ta zmiana ma ewidentnie pozytywne skutki. Oddział nadrabia zaległości, które powstały w minionym okresie. Zaległości dotyczyły właściwie wszystkich obszarów, w szczególności obszaru szeroko rozumianej logistyki kolportażowej. Ten obszar jest dla spółki szczególnie istotny. Kolportaż to ok. 36% przychodów oraz ważna część marż.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#WłodzimierzBiały">Państwo posłowie prosili również o informację dotyczącą projektu „i coffee”. Projekt został zaplanowany w 2007 r. przez zarząd kierowany przez pana prezesa Pawłowicza. Ówczesny zarząd planował otworzenie w 2008 r. 100 kawiarni „i coffee”. Przejmując zarządzanie spółką, dokonaliśmy analizy tego projektu. Odziedziczyliśmy sporą ilość podpisanych lub mocno zaawansowanych umów, łącznie z umowami przedwstępnymi. Podjęliśmy decyzję o radykalnym ograniczeniu tego projektu. Uznaliśmy, że nie będzie tak rentowny, jak planował poprzedni zarząd. Przypomnę, że projekt był planowany w innych korzystnych warunkach. W końcu 2007 r. nikt – także z osób tu obecnych – nie myślał o kryzysie gospodarczym. Z planowanych przez poprzedni zarząd 100 kawiarni otworzyliśmy 30. Do końca ub.r. wydatkowaliśmy na ten projekt ok. 25.000 tys. zł. W 2009 r. nakłady są bardzo ograniczone. Obecnie nie planujemy otwierania kolejnych kawiarni. Staramy się restrukturyzować i optymalizować ten projekt. Jest to trudne przedsięwzięcie, ponieważ relacja kursu złotego do walut obcych, szczególnie euro, zmieniła się od 2007 r. na niekorzyść złotego. Lokale, w których prowadzą działalność kawiarnie „i coffee”, mają w zdecydowanej większości czynsze denominowane w walutach obcych. Jest to jeden z powodów pogorszenia efektywności tego przedsięwzięcia.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Prosiłbym pana prezesa o syntetyczne odniesienie się do trzech kwestii. Pytania, które zadali państwo posłowie można podzielić na trzy grupy. Po pierwsze – na ile efektywne jest wprowadzenie dwuszczeblowej struktury organizacyjnej i jakie będzie miało to finansowe skutki. Po drugie – państwo posłowie pytali o koszty zatrudnienia w spółce. Po trzecie – czy nowy model logistyczny nie spowoduje większego problemu chociażby z kolportażem prasy do miast, w których nie będzie oddziałów? Prosiłbym pana prezesa o skoncentrowanie się na tych kwestiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WłodzimierzBiały">Koszty zatrudnienia stanowią w strukturze kosztów spółki ok. 30%. Jest to bardzo duża pozycja. Większą stanowią jedynie usługi obce. Przypomnę, że usługi obce to przede wszystkim transport, który ze względu na charakter firmy musi stanowić bardzo duży element kosztów ogólnych.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#WłodzimierzBiały">W 2007 r. za poprzedniego zarządu bardzo mocno była rozbudowana centrala. W ciągu 2007 r. zatrudnienie wzrosło praktycznie o 100%. W styczniu wynosiło bodaj 250 osób, a na koniec roku 500. W 2008 r. istotnie ograniczyliśmy zatrudnienie i w konsekwencji ograniczyliśmy o połowę koszty ogólnozakładowe centrali spółki. Jest to bardzo konkretny przykład ilustrujący poziom bardzo wysokich kosztów w centrali. Koszty są zbyt wysokie nie tylko w centrali, ale także w strukturach regionalnych.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#WłodzimierzBiały">Zmiana struktury organizacyjnej z trzyszczeblowej, która istniała w spółce do końca sierpnia br. na dwuszczeblową, która zgodnie z decyzją zarządu została wdrożona od początku września br. powoduje radykalne – o 40 – ograniczenie jednostek organizacyjnych. Ograniczamy radykalnie liczbę kadry dyrektorskiej i kierowniczej z prawie 500 osób, które na dzień 31 sierpnia br. pełniły te funkcje do ok. 140 osób docelowo. Zatem ograniczamy koszty w obszarze szeroko rozumianej administracji i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#WłodzimierzBiały">Chcemy być blisko rynku. Celem zmiany modelu logistycznego jest uczynienie spółki bardziej efektywną. Chcemy być – zgodnie z naszą strategią – liderem kosztowym i móc konkurować z naszym największym rywalem na rynku dystrybucji prasy – firmą Kolporter.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#WłodzimierzBiały">Obsługa punktów sprzedaży jest obecnie prowadzona w oparciu o 50 ekspedycji prasy. Planujemy realizację tej obsługi przez 17 regionalnych ekspedycji. Kolporter ma bardzo zbliżoną strukturę logistyczną – 20 ekspedycji. Obsługuje rynek podobny do naszego. Jestem przekonany, że konsumenci, nasi partnerzy biznesowi nie ucierpią na zmianie struktury organizacyjnej i modelu logistycznego spółki.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#WłodzimierzBiały">Spółka praktycznie od początku istnienia traciła udział w rynku kolportażu. Chciałbym zwrócić uwagę, że każdy monopolista, a takim był Ruch, tracił udział w rynku na rzecz nowopowstałych podmiotów. Przez rok pracy nowego zarządu udało się po raz pierwszy w historii odwrócić ten trend. Odzyskaliśmy część rynku. Nie jest to spektakularna wartość. Ale wydaje się, że w kontekście utraty rynku od kilkunastu lat jest to warte podkreślenia. Nie chcemy jednak postrzegać zwiększania udziału w rynku jako wartości samej w sobie. Sądzimy, że dla naszych akcjonariuszy zdecydowanie istotniejsze są wyniki ekonomiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#TadeuszAziewicz">Przepraszam, panie prezesie. Posłowie sygnalizują Prezydium, że czekają na konkretne informacje. Zatem przeprowadzę drugą turę. Posłowie, którzy stwierdzą, że nie uzyskali odpowiedzi na konkretne pytania, przypomną je i poprosimy pana prezesa o syntetyczną odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Marek Suski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#MarekSuski">Czy oddziały siedlecki i radomski zostaną zlikwidowane? Czy to zostało przesądzone? Czy też część osób będzie mogła dalej pracować?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#WłodzimierzBiały">Wdrożono dwuszczeblową strukturę organizacyjną. W Siedlcach i Radomiu nie ma zespołu. Kiedyś stanowiły jeden z trzech szczebli zarządzania. Obecnie te rynki obsługujemy z poziomu regionu sprzedaży, realizując dostawę prasy z ekspedycji. W tych miastach są biura obsługi klientów bezpośrednio odpowiedzialne za kontakt z punktami sprzedaży.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#MarzennaDrab">Jakie kryteria zastosowano do wyboru formy prywatyzacji nie przez Giełdę Papierów Wartościowych, lecz przez wyłonienie jednego inwestora, z którym mają być prowadzone negocjacje?</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#MarzennaDrab">Drugie pytanie dotyczyło przyszłości oddziałów w województwie kujawsko-pomorskim.</u>
<u xml:id="u-52.2" who="#MarzennaDrab">Pan prezes wspomniał, że w 2007 r. o 100% wzrosło zatrudnienie w centrali Ruchu i powiedział, że państwo ograniczyliście je nieznacznie. Czy była taka potrzeba stanu zatrudnienia? Gdyby nie było, to zapewne redukcja byłaby większa.</u>
<u xml:id="u-52.3" who="#MarzennaDrab">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WłodzimierzBiały">Pierwsze pytanie skierowane jest do pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#TadeuszAziewicz">Poproszę pana ministra o podsumowującą wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#TadeuszAziewicz">Natomiast teraz proszę pana prezesa o udzielenie odpowiedzi w zakresie jego kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WłodzimierzBiały">W województwie kujawsko-pomorskim był oddział. Obecnie jest region sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#WłodzimierzBiały">Natomiast dość istotnie ograniczyliśmy zatrudnienie w centrali. Poprzedni zarząd w ciągu 2007 r. zwiększył zatrudnienie o 100%. Zredukowaliśmy zatrudnienie o ok. 130 osób w centrali. Obecnie na stanowiskach dyrektorskich zatrudnionych jest 20 osób. Poprzednio było 77 takich stanowisk.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Jan Kochanowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#JanKochanowski">Pytałem w których województwach nie ma oddziałów regionalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WłodzimierzBiały">Nie ma w województwie warmińsko-mazurskim. Region podlaski i region pomorski swoim zasięgiem obejmują teren tego województwa. W województwie opolskim również nie ma regionu. Region dolnośląski obejmuje teren tego województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Radosław Witkowski, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#RadosławWitkowski">Czy dobrze zrozumiałem, że obecnie Ruch buduje strukturę sprzedaży na wzór Kolportera?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#WłodzimierzBiały">Nie. Źle pan poseł zrozumiał.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#WłodzimierzBiały">Kolporter przed miesiącem, może 1,5 miesiąca temu ogłosił, że planuje sprzedaż sieci 900 saloników prasowych, które budował zapewne przez dekadę. Przypuszczamy, że z bardzo konkretnych powodów wystawia te saloniki na sprzedaż. Chodzi o stratę, która jest generowana w tej spółce.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#TadeuszAziewicz">Pani poseł Marzenna Drab, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#MarzennaDrab">Pytałam o przyszłość oddziałów w województwie kujawsko-pomorskim. Otrzymałam odpowiedź, że w tym województwie jest region sprzedaży. Jaka to jest struktura? Jaką powierzchnię obejmuje? Czy teren całego województwa, czy więcej?</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WłodzimierzBiały">Mówiąc w dużym uproszczeniu jest to region województwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję panu prezesowi za udzielenie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-65.1" who="#TadeuszAziewicz">Jako ostatni zgłosił się pan przewodniczący Dawid Jackiewicz, który ma pytanie do pana ministra. Poproszę pana ministra o odpowiedź i zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-65.2" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#DawidJackiewicz">Panie ministrze, przed kilkoma tygodniami Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło, że za pakiet kontrolny akcji będących w posiadaniu Skarbu Państwa spodziewa się ok. 233.000 tys. zł. Wówczas cena jednej akcji Ruchu na giełdzie wynosiła 9 zł. Zatem wartość akcji Skarbu Państwa wynosiła 300.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#DawidJackiewicz">W 2006 r. na zlecenie zarządu wykonano wycenę nieruchomości posiadanych przez spółkę. Wówczas spółka posiadała 377 nieruchomości o różnej atrakcyjności. Niektóre są w centrach miast, inne poza miastami. Wiadomo, że wartość poszczególnych nieruchomości może się różnić. Wartość tych nieruchomości wyceniono wtedy na 397.000 tys. zł. To opracowanie, które zapewne posiada zarząd spółki, wykonała firma Cushman & Wakefield.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#DawidJackiewicz">Czy państwo dysponujecie aktualną wyceną nieruchomości? Jaka jest ich dzisiejsza wartość? Ministerstwo zdecydowało się na sprzedaż całego pakietu. Czy wartość, którą resort uzyska z tego tytułu – 300.000 tys.-400.000 tys. zł nie jest nieopłacalna z punktu widzenia logiki działania, ponieważ wartość nieruchomości przewyższa wpływy, które możecie państwo uzyskać z ich sprzedaży? Mówimy o wycenie z 2006 r., czyli przed boomem na rynku nieruchomości, który nastąpił w 2007 r. i w 2008 r. Czy państwo analizowaliście tę kwestię z punktu widzenia zasadności postępowania i interesu Skarbu Państwa?</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#TadeuszAziewicz">To było ostanie pytanie.</u>
<u xml:id="u-67.1" who="#TadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie ministrze o udzielenie odpowiedzi i o podsumowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Panie pośle, po raz pierwszy słyszę informację, że resort Skarbu Państwa planuje uzyskać określoną kwotę za akcje. Nigdy o tym nie mówiłem. Mam nadzieję, że moi współpracownicy również nie wypowiadali się na ten temat. Bowiem w sposób oczywisty jest to kwestia proceduralna. Doskonale wiem, że na wartość spółki wpływają również inne aktywa, w tym majątek ruchomy i nieruchomy o różnej wartości i atrakcyjności. Niektóre nieruchomości są bardzo wiele warte ze względu na atrakcyjność i można je zbyć. Ale są również takie, które powodują wzrost kosztów i nie byłoby chętnych do ich zakupu. One są niejako przypisane do spółki. Wartość nieruchomości niewątpliwie będzie wpływała zapewne na wartość całego pakietu, który chcemy zbyć.</u>
<u xml:id="u-68.1" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Zgodnie z procedurami wyceny spółki przeznaczonej do prywatyzacji, w tym wyceny majątku nieruchomego, który jest istotną częścią aktywów, dokonuje doradca prywatyzacyjny. Ta wycena wskaże pewnego rodzaju widełki, w jakich możemy się poruszać przy zbywaniu akcji. Nie umiem powiedzieć, jaka to będzie kwota. Natomiast z pewnością mogę stwierdzić, że nieruchomości są istotnym składnikiem wartościowym każdej spółki.</u>
<u xml:id="u-68.2" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Odpowiedziałem już na pytanie, dlaczego wybraliśmy formę prywatyzacji nie przez giełdę. Nie było złożonego wezwania. Ponadto zyskujemy premię za sprzedaż pakietu kontrolnego, czego nie byłoby w przypadku prywatyzacji poprzez giełdę, bo nie moglibyśmy sprzedać jednorazowo całego posiadanego pakietu zgodnie z przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-69.1" who="#TadeuszAziewicz">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła informację przedstawioną przez pana ministra.</u>
<u xml:id="u-69.2" who="#TadeuszAziewicz">Pan poseł Dawid Jackiewicz zgłasza sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#DawidJackiewicz">Zgłaszam sprzeciw w związku z ostatnią wypowiedzią pana ministra. Pan minister nie odpowiedział na pytanie – być może zarząd powinien udzielić odpowiedzi – czy jest jakakolwiek wycena wartości nieruchomości należących do spółki.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#DawidJackiewicz">Nie otrzymałem również odpowiedzi na pytanie o sensowność takiego postępowania. Jeżeli okazałoby się – być może jestem w błędzie – że wartość tych nieruchomości (mówiliśmy o 85% nieruchomości, które są w dyspozycji spółki) wynosi 400.000 tys. zł, 500.000 tys. zł, być może 800.000 tys. zł – tego dzisiaj nie wiemy – to jaki jest obecnie sens prywatyzacji tego przedsiębiorstwa, kiedy możecie państwo uzyskać, według własnych wyliczeń, z tego tytułu kwotę 300.000 tys.-400.000 tys. zł? Dlatego nie widzę powodu, aby przyjmować tę informację. Zgłaszam sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#TadeuszAziewicz">Czy pan minister chce odpowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-71.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Powiedziałem, że wartość nieruchomości będzie wliczona w wartość spółki. Zgodnie z procedurą wyceny dokonuje doradca prywatyzacyjny. Wiem, że przy okazji porządkowania nieruchomości spółka dokonywała wycen. Ale to jest kwestia zarządu.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Proszę pamiętać, że mówimy o pakiecie 56%. Natomiast nieruchomości wchodzą w skład wartości spółki w 100%. Zatem to jest trochę inna sytuacja.</u>
<u xml:id="u-72.2" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Doradca ma obowiązek dokonać wyceny nieruchomości. Wpływa to na ostateczną cenę spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#DawidJackiewicz">Dziękuję, panie ministrze. Jestem przekonany, że nieruchomości nie są jedyną wartością tej spółki.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#KrzysztofŁaszkiewicz">Oczywiście, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#DawidJackiewicz">Podejrzewam, że są inne wartości, które wpłyną na wysokość kwoty, którą uzyska resort ze sprzedaży.</u>
<u xml:id="u-75.1" who="#DawidJackiewicz">Jeśli z samych nieruchomości osiągniemy taką kwotę, to co ze sprzedaży marki, udziałów w rynku itp.?</u>
<u xml:id="u-75.2" who="#DawidJackiewicz">Byłbym wdzięczny, gdyby pan prezes zechciał odpowiedzieć, czy istnieje jakakolwiek aktualna wycena nieruchomości.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WłodzimierzBiały">Spółka nie dysponuje aktualną wyceną wszystkich nieruchomości. Posiadamy aktualne operaty szacunkowe dla wybranych nieruchomości, ale to jest mniejszość zasobu będącego w dyspozycji firmy. Wyceniamy nieruchomości, które chcemy sprzedać. Są to nieruchomości, które przynoszą straty. Ponadto regulacja stanu prawnego obligowała nas do sporządzania aktualnych operatów szacunkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-77.1" who="#TadeuszAziewicz">Czy pan poseł Jackiewicz podtrzymuje sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#DawidJackiewicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#TadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem informacji przedstawionej przez pana ministra Krzysztofa Łaszkiewicza? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-79.1" who="#TadeuszAziewicz">Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#IwonaKubaszewska">11 głosów za, 4 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#TadeuszAziewicz">Informacja została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#TadeuszAziewicz">Zamykam posiedzenie Komisji. Protokół będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>