text_structure.xml
79.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławRakoczy">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej i Komisji Spraw Zagranicznych. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków obydwu Komisji, przedstawicieli sejmowych komisji branżowych oraz posłów do Parlamentu Europejskiego. Bardzo serdecznie witam korpus dyplomatyczny, ministrów i towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli. Szczególnie serdecznie chciałbym przywitać Jego Ekscelencję Roberta Kissa, ambasadora Republiki Węgier oraz towarzyszące mu osoby oraz Jego Ekscelencję Raula Delcorde, ambasadora Królestwa Belgii i towarzyszące mu osoby. Witam również ambasadora Królestwa Hiszpanii, pana Francesca Fernándeza Fábregasa.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławRakoczy">Czy ktoś z pań i panów posłów ma uwagi do porządku obrad? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławRakoczy">Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławRakoczy">Przystępujemy do jego realizacji. Serdecznie dziękuję dostojnym gościom za przyjęcie zaproszenia na wspólne posiedzenie Komisji i zaszczycenie nas swoją obecnością.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławRakoczy">Tematem dzisiejszego posiedzenia jest dyskusja na temat priorytetów prezydencji węgierskiej w Radzie Unii Europejskiej. Zanim poproszę ambasadora Republiki Węgier o zabranie głosu, chciałbym uprzejmie prosić ambasadora Królestwa Belgii – pana Roberta Delcorde o podsumowanie osiągnięć prezydencji belgijskiej. Bardzo proszę, panie ambasadorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RaoulDelcorde">Panie przewodniczący, szanowni członkowie Parlamentu, posłowie, szanowni państwo. Jestem zaszczycony, że mam okazję spotkać się z państwem po raz drugi. Mniej więcej sześć miesięcy temu przybyłem na spotkanie z państwem, aby przedstawić program belgijskiej prezydencji, dzisiaj chciałbym podsumować jej osiągnięcia. Sprawowanie prezydencji nie jest łatwym zadaniem. Wiadomo, że jest to spore wezwanie. W ciągu ostatnich 6 miesięcy Belgia zorganizowała: sześć spotkań ministrów czy też posiedzeń szefów państw i rządów, 1943 spotkania grup roboczych, ponad 800 seminariów i imprez kulturalnych adresowanych do społeczeństwa obywatelskiego. Ambasady belgijskie zorganizowały ok. 80 wydarzeń kulturalnych na terenie Unii (także w Warszawie) i poza nią. Rozpoczęliśmy prezydencję belgijską od imprezy pod tytułem „Ogrody muzyczne”, która odbyła się 1 lipca 2010 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#RaoulDelcorde">Szanowni państwo, w omawiany czasie Unia stanęła przed wieloma wyzwaniami. Belgia postanowiła przyjąć pragmatyczne, ukierunkowane podejście. Program prezydencji miał na celu osiągnięcie namacalnych, konkretnych rezultatów w wielu priorytetowych obszarach działania. Jeśli chodzi o agendę legislacyjną, zarówno Rady, jak i PE, to bezproblemowa kooperacja pomiędzy instytucjami europejskimi była istotnym zagadnieniem, ponieważ tylko wtedy możliwe jest podejmowanie skutecznych decyzji w ramach całej Unii. Dla belgijskiej prezydencji bardzo ważne było zagwarantowanie, żeby innowacyjność Traktatu lizbońskiego, który wszedł w życie rok temu, została w pełni wykorzystana, żeby Traktat został wdrożony zgodnie z literą prawa, a jednocześnie w sposób najbardziej praktyczny. Dlatego też prezydencja funkcjonowała w ramach nakreślonych przez tenże Traktat. Zmiany, które nastąpiły w związku z rotacją prezydencji – zwłaszcza jeżeli chodzi o szczebel Rady – zaistniały w pełnym wymiarze. Wysoki przedstawiciel UE ds. spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, stały przewodniczący RE, który niedawno odwiedził Warszawę, a także Rada do Spraw Zagranicznych, na czele której w tej chwili stoi wysoki przedstawiciel, są tego najlepszymi dowodami.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#RaoulDelcorde">Kolejna ważną kwestią było przyjęcie budżetu Unii na rok 2011. Po listopadowych deliberacjach między Radą a Parlamentem, które nie zakończyły się sukcesem, belgijskiej prezydencji w końcu udało się wynegocjować umowę, która doprowadziła do zatwierdzenia budżetu na rok 2011. Nie dopuściliśmy do sytuacji, w której konieczne byłoby przyjęcie prowizorium, co oznaczałoby pewien paraliż instytucyjny.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#RaoulDelcorde">Belgijska prezydencja osiągnęła również przed końcem roku porozumienie z Parlamentem dotyczące wypracowania europejskiej inicjatywy obywatelskiej – innowacji wynikającej z Traktatu lizbońskiego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#RaoulDelcorde">Kilka słów na temat tego, w jaki sposób prezydencja belgijska podeszła do kwestii związanych z kryzysem finansowym. Biorąc pod uwagę wzrastająca presję panującą w strefie euro, wzmocnienie zarządzania finansowego w Unii było jednym z wiodących priorytetów. W czasie prezydencji belgijskiej Rada podjęła pierwsze konkretne i dalekosiężne kroki mające na celu lepszą koordynację polityki gospodarczej – wprowadziła europejski semestr i zreorganizowała kalendarz w celu zapewnienia lepszej koordynacji gospodarczej. Od 2011 r. państwa członkowskie będą przedstawiały swoje roczne budżety wraz z planami reform do wspólnego przeglądu europejskiego. W obliczu światowego kryzysu bankowego zwiększenie efektywności działania organów nadzorczych było priorytetem. Dlatego też w ramach prezydencji belgijskiej zarówno Rada, jak i PE osiągnęły porozumienie w sprawie utworzenia europejskiej agencji, która nadzorowałaby banki, rynki finansowe oraz firmy ubezpieczeniowe. Zapadła również decyzja o powołaniu europejskiej rady ryzyka systemowego, której zadaniem będzie ostrzeganie o nadchodzącym kryzysie finansowym. Chodziło o uelastycznienie działania UE, co oznaczałoby również konieczność przeprowadzenia reform strukturalnych zakrojonych na dłuższą perspektywę czasową.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#RaoulDelcorde">Prezydencja nadała priorytet wdrażaniu strategii „Europa 2020”, która ma zaowocować wzrostem gospodarczym i powstaniem nowych miejsc pracy. Strategia ta została przyjęta w czerwcu 2010 r. Prezydencja belgijska zajmowała się wieloma kwestiami, m.in. możliwościami zatrudnienia czy ochroną konsumentów. Po niemalże 10-letniej blokadzie zaistniała możliwość przedstawienia realnej perspektywy kompromisu w sprawie lingwistycznych kwestii dotyczących patentu europejskiego. Chodziło o dossier, które było związane z innowacją i zapewnieniem konkurencyjnej pozycji UE na świecie. Cieszymy się, że Polska dołączyła do grupy państw członkowskich, które opowiedziały się za wzmocnioną współpracą nad przygotowaniem patentu unijnego. Mamy nadzieję, że w czasie trwania prezydencji węgierskiej prace z tym związane dojdą do finału, a ostateczna decyzja faktycznie się zmaterializuje, ponieważ jest już mocno opóźniona.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#RaoulDelcorde">Kolejnym przełomem była dyrektywa dotycząca opóźnionych płatności. Także w tej sprawie doszło do porozumienia między Radą a Parlamentem.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#RaoulDelcorde">Kolejnym istotnym zadaniem, jakie sobie postawiliśmy, było wniesienie wkładu w bardziej spójną politykę europejską poprzez wykazanie pełnego zastosowania Traktatu lizbońskiego w obszarze polityki zagranicznej. W tym względzie powołanie Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych było bezwzględnym priorytetem. Kontynuując działania prezydencji hiszpańskiej, już na początku naszej pracy mogliśmy zdobyć poparcie dla decyzji dotyczącej powołania i funkcjonowania europejskiej służby dyplomatycznej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#RaoulDelcorde">W grudniu Rada przyjęła również wnioski dotyczące dalszego udoskonalenia działań Unii w obliczu katastrof. Chodzi o spójność, efektywność, a także widoczność podejmowanych działań.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#RaoulDelcorde">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące rozszerzenia, to udało nam się zabezpieczyć realizację ważnych działań. 27 lipca 2010 r. zapoczątkowano oficjalne rozmowy z Islandią. Jeśli chodzi o Chorwację, to udało się zamknąć 7 rozdziałów negocjacyjnych. Dossier Chorwacji zostanie prawdopodobnie sfinalizowane w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Rada poprosiła Komisję o przedstawienie opinii na temat wniosku o członkostwo złożonego przez Serbię. Postępy poczynione zostały także w przypadku akcesji Turcji do UE. W trakcie poprzedniego półrocza udało się otworzyć kolejny rozdział negocjacyjny. Niestety, nie udało się go jeszcze zamknąć. Jednym z naszych ostatnich osiągnięć było przyznanie Czarnogórze statusu kandydackiego.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#RaoulDelcorde">Prezydencja belgijska, szukając sposobów zwiększenia reprezentacyjności zewnętrznej Unii, zastosowała bardzo innowacyjne podejście – już w Cancún wraz z innymi organizacjami pilnowaliśmy tego, aby mówić jednym głosem. Zależało nam również na sformułowaniu zintegrowanego zespołu negocjacyjnego, w którym pod jedną unijną flagą zasiadaliby przedstawiciele prezydencji oraz Komisji Europejskiej. Uważamy, że ten model powinien być powielany w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#RaoulDelcorde">W ramach prezydencji belgijskiej Rada do Spraw Zagranicznych osiągnęła porozumienie o historycznym wymiarze dotyczące wolnego handlu pomiędzy UE a Koreą Południową. Umowę podpisano podczas dwustronnego szczytu w dniu 6 października 2010 r. w Brukseli. Jest to jedna z najbardziej ambitnych umów o wolnym handlu, w jakiej stroną była kiedykolwiek Unia Europejska. Co więcej, prezydencji udało się również wynegocjować umowę w sprawie wolnego handlu z Malezją, a także z Chinami (z uwzględnieniem pewnej ochrony geograficznej).</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#RaoulDelcorde">Po wrześniowym spotkaniu Rady, na którym wspominano o konieczności podjęcia działań na rzecz pomocy w odbudowie gospodarczej dotkniętego niszczącymi powodziami Pakistanu, prezydencja belgijska – w ramach Rady – doprowadziła do zawarcia porozumienia dotyczącego wprowadzenia wyjątkowego reżimu handlowego w stosunku do tego kraju.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#RaoulDelcorde">Udało nam się wypracować spójne i jednomyślne europejskie stanowisko w sprawie ochrony bioróżnorodności, które zaprezentowaliśmy na październikowej konferencji w Nagoi, a także stanowisko w sprawie przeciwdziałania postępującym zmianom klimatycznym, które przedstawiliśmy w Cancún. Prezydencja belgijska aktywnie poruszała kwestie związane z klimatem także podczas dyskusji w takich obszarach jak energetyka czy transport, dążąc do zaakcentowania aspektów odnawialnych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#RaoulDelcorde">Oczywiście, Unia Europejska to nie tylko rynek wewnętrzny. Wyzwaniem dla Wspólnoty jest zwalczanie biedy i wykluczenia społecznego – ten watek był często podkreślany podczas wielu debat i konferencji. Rada zdecydowanie akcentuje zrównanie możliwości zatrudnieniowych – wynika to ze strategii „Europa 2020” i jest spójne z dążeniem do wzmocnienia gospodarczego UE. W czasie prezydencji belgijskiej Rada przyjęła konkluzje dotyczące strategii zatrudnienia dla Europy (w kontekście strategii „Europa 2020”). W obszarze opieki zdrowotnej belgijska prezydencja doprowadziła do porozumienia pomiędzy Radą a Parlamentem Europejskim w sprawie zwalczania podrabianych leków.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#RaoulDelcorde">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące sprawiedliwości, migracji i azylu, to chciałbym podkreślić, że udało nam się doprowadzić do porozumienia w sprawie pakietu azylowego – zgodnie z przyjętym założeniem zorganizowania wspólnego systemu azylowego dla Europy do 2012 r. W tym kontekście doszło do pierwszego od wielu lat przełomu legislacyjnego – chodzi konkretnie o wypracowanie umowy politycznej pomiędzy Radą a Parlamentem Europejskim w sprawie dyrektywy o długoterminowych rezydentach. Uchodźcy i inne osoby, którym przysługuje ochrona międzynarodowa mogą uzyskać status długoterminowych rezydentów Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#RaoulDelcorde">W kwestii zwalczania handlu ludźmi również udało nam się osiągnąć postępy, które przejawiły się w przygotowywaniu projektu decyzji ramowej, która zharmonizowałaby przepisy w tym zakresie z wytycznymi RE.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#RaoulDelcorde">Jeśli chodzi o zwalczanie terroryzmu, to Rada przyjęła mandat dla Komisji do renegocjacji umów zawartych ze Stanami Zjednoczonymi, Kanadą i Australią dotyczących wymiany pasażerów.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#RaoulDelcorde">W obszarze wymiaru sprawiedliwości prezydencji udało się doprowadzić do zawarcia umowy w sprawie bliższej współpracy pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie legislacji regulującej kwestie rozwodowe.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#RaoulDelcorde">Prezydencji belgijskiej udało się zrealizować sporo zamierzeń i osiągnąć dosyć istotny postęp w wielu ważnych obszarach – niektóre z naszych osiągnięć miały charakter techniczny, inne miały większy wymiar polityczny. Myślę, że zasieliśmy ziarno, które wyda plon w czasie słonecznych dni prezydencji węgierskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję panu ambasadorowi za podsumowanie programu prezydencji belgijskiej. Proszę teraz o zabranie głosu pana ambasadora Republiki Węgierskiej, pana Roberta Kissa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RobertKiss">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni członkowie polskiego parlamentu, członkowie PE, panie przewodniczący, drogi panie ministrze, wasze ekscelencje, drodzy koledzy. Na wstępie chciałbym poczynić kilka uwag o charakterze wprowadzającym, które niekoniecznie wiążą się z podstawową częścią mojej prezentacji. Pragnę podziękować za możliwość przedstawienia państwu priorytetów węgierskiej prezydencji. Chciałbym serdecznie podziękować za przydzielony nam czas, który jest w istocie perfekcyjny, bo właśnie wczoraj premier mojego kraju, Wiktor Orban, zaprezentował takie same priorytety członkom PE. Jesteśmy na ostatnim etapie przygotowań do spotkań na różnego rodzaju szczeblach, na których również będziemy przedstawiali program naszej prezydencji. Minister spraw zagranicznych już konsultował się z komisjami Parlamentu Europejskiego. Oficjalna prezentacja węgierskich priorytetów państwom członkowskim odbędzie się 31 stycznia na spotkaniu Rady do Spraw Ogólnych. W miniony weekend zorganizowaliśmy pierwsze nieformalne spotkanie ministerialne, w którym uczestniczyli ministrowie do spraw europejskich. Odbyło się również nieformalne spotkanie dyrektorów politycznych. Jestem pewien, że moi koledzy w Budapeszcie podejmują podobne działania zmierzające do zaprezentowania priorytetów węgierskiej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RobertKiss">Chciałbym państwa bardzo gorąco zapewnić, że Węgry mają pełną świadomość nowych ram instytucjonalnych i prawnych, które mają zastosowanie w przypadku rotujących prezydencji. Mamy także pełną świadomość faktu, że jesteśmy członkami trio – nasze priorytety są spójne z programem określonym dla trio, który został uzgodniony znacznie wcześniej. Nie zamierzamy wymyślać jakichkolwiek rewolucyjnych zmian w tym zakresie. Będziemy przestrzegali bardzo restrykcyjnie opracowanego wcześniej programu. Zdajemy sobie sprawę z tego, że okoliczności prawne dotyczące rotujących prezydencji uległy zmianie. Związane jest to z wejściem w życie Traktatu lizbońskiego i powołaniem do życia nowych instytucji – przewodniczący Rady Europejskiej, wysoki przedstawiciel, Europejska Służba Działań Zewnętrznych. Dojdzie do wypracowania nowej metody współpracy pomiędzy różnymi instytucjami unijnymi. W tym momencie chciałbym podkreślić bardzo ważny element, na który prezydencja węgierska będzie zwracała uwagę przez najbliższe sześć miesięcy – chodzi o nową, wzmocnioną rolę PE oraz parlamentów narodowych w UE. Jesteśmy gotowi na podjęcie współpracy z tymi instytucjami.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#RobertKiss">Przejdę teraz do charakterystyki naszej prezydencji. Po pierwsze, będziemy realistami. Wszyscy wiemy, i o tym mówi się w Brukseli, że to nie prezydencja układa agendę, ale agenda w pewien sposób kształtuje prezydencję. Mamy wcześniej uzgodnione priorytety, dysponujemy planami, sporządziliśmy kalendarz działań, ale zdajemy sobie sprawę, że na to wszystko będzie miało wpływ bardzo szybko zmieniające się środowisko. Oczywiście, wiemy, jak sobie radzić z ewentualnymi zmianami, mamy świadomość działań, jakie powinny zostać podejmowane.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#RobertKiss">Węgierska prezydencja będzie prezydencją ambitną – to druga jej cecha charakterystyczna. Podejmowane przez nas działania będą ambitne, choć oczywiście będziemy musieli działać w ramach ograniczeń, o których już wspomniałem. W tym kraju, na tej sali nie trzeba tego podkreślać, ale będziemy starali się udowodnić, że tzw. „nowe” państwa członkowskie – które na marginesie nie są już wcale takie nowe – są gotowe do tego, żeby działać jako dojrzali członkowie UE. Naturalnie oznacza to, że administracja publiczna na Węgrzech będzie przechodziła bardzo poważne i czasami być może bardzo bolesne lekcje, ale mogę państwa zapewnić, że cały proces nauki zostanie uwieńczony sukcesem. Po tych sześciu miesiącach Węgry będą lepszym krajem niż na początku prezydencji. Nasze ambitne plany polegają także na tym, że chcemy odegrać rolę brokera uczciwości w przypadku każdego problemu, z jakim się zetkniemy.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#RobertKiss">Nie chciałbym w tym momencie wdawać się w szczegóły dotyczące programu i kalendarza, ponieważ – jak wspomniałem państwu wcześniej – będziemy podchodzili do tych kwestii bardzo elastycznie. W mojej wypowiedzi wolałbym skupić się na podstawowych obszarach priorytetowych. Postaram się zaprezentować je państwu bardziej szczegółowo. Mam nadzieję, że za sześć miesięcy będę mógł przedstawić państwu bilans naszej pracy i wywrzeć równie świetne wrażenie jak mój kolega, pan ambasador Królestwa Belgii.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#RobertKiss">Prezydencja węgierska określiła 4 podstawowe obszary priorytetowe. Chcemy ująć w pewne ramy nadrzędną zasadę, wedle której Unia ma stawać się silniejsza i bardziej atrakcyjna, ale także bardziej nastawiona na służenie obywatelom. Poetycko ujmując, Węgry skupią się na ukazaniu ludzkiej twarzy integracji europejskiej. Jesteśmy przekonani, że Europa stanie się silniejsza i bardziej atrakcyjna tylko i wyłącznie wtedy, kiedy będzie lepiej służyła swoim obywatelom. 4 podstawowe priorytety wpisują się w tę zasadę.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#RobertKiss">Zacznę od wzrostu gospodarczego. W naszym rozumieniu polega on na efektywnym skoordynowaniu polityk ekonomicznych, których celem jest zabezpieczenie zasobów dla wszystkich pokoleń. Priorytet ten obejmuje edukację, szkolenia, tworzenie miejsc pracy, kohezję społeczną i bezpieczeństwo społeczne.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#RobertKiss">Kolejny obszar priorytetowy węgierskiej prezydencji to umacnianie wspólnych polityk. Jesteśmy przekonani o tym, że większa solidarność i spójność sprawią, że Europa stanie się lepszym miejscem do zamieszkiwania. Jest to bardzo ważne z filozoficznego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#RobertKiss">Trzeci obszar priorytetowy charakteryzuje się tym, że chcemy być bliżsi obywatelom. Oznacza to bardziej efektywną ochronę praw, czy też mówiąc inaczej wypracowanie bardziej efektywnych narzędzi, które będą pozwalały obywatelom UE na realizację ich demokratycznych praw. To także wpisuje się w główną zasadę, o której wspominałem na początku. Chodzi o to, żeby Europa dała się lubić, aby była przyjemniejszym miejscem do zamieszkiwania.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#RobertKiss">Czwarty główny obszar priorytetowy to rozszerzenie i globalne zaangażowanie.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#RobertKiss">Może teraz kilka słów, aby przybliżyć państwu zagadnienia związane z pierwszym priorytetem węgierskiej prezydencji – wzrostem gospodarczym. Nakładają się na niego takie podstawowe elementy jak – rządność gospodarcza/ekonomiczna, kohezja społeczna, wspólny rynek. Jeśli chodzi o rządność ekonomiczną, to wydaje mi się, że obraz, jaki się przed nami jawi nie jest tak ponury, jak jeszcze parę miesięcy temu. Dlaczego? Otóż mamy nowe instytucje, które mają większe pole manewru w swoich działaniach zmierzających do zapewnienia większej dyscypliny finansowej nie tylko w państwach członkowskich, ale również na poziomie całej UE. Prezydencja węgierska jest gotowa do dalszej pracy w tym kierunku.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#RobertKiss">Jesteśmy gotowi podjąć wszelkie niezbędne wysiłki, aby sfinalizować do marca rozmowy w ramach Rady Europejskiej dotyczące rządności ekonomicznej. Pracujemy także dość aktywnie nad wdrażaniem europejskiego semestru, który rozpoczął się 1 stycznia. Podkreślała to już Komisja Europejska i zostało to uwzględnione w komunikacie na temat wzrostu – mówię tutaj o bardziej restrykcyjnej dyscyplinie budżetowej. Równowaga makroekonomiczna i stabilność sektora finansowego to są główne punkty ciężkości, na których chcemy się skupiać. Jesteśmy przekonani, że wszystkie działania, jakie będą podejmowane i wszystkie decyzje, jakie zostaną podjęte powinny koncentrować się na tworzeniu nowych miejsc pracy. Naszym zdaniem jest to klucz do jakiegokolwiek dalszego rozwoju i wzrostu gospodarczego. Z drugiej strony sądzimy, że polityka tworzenia nowych miejsc pracy jest bardzo silnie związana z kohezją społeczną. Integracja różnych grup społecznych i przeciwdziałanie wykluczeniu jest bardzo ważnym czynnikiem, który prowadzi do sukcesu. Jest to działanie ukierunkowane na wzrost. Pod tym względem chciałbym uwypuklić jeszcze jeden aspekt, którego państwo macie świadomość, a mianowicie to, że Węgry są bardzo zaangażowane w przyjęcie programu mającego na celu integrację Romów do społeczeństw europejskich, w którym znajdzie się platforma przeciwdziałania ubóstwu. Przez kilka lat starano się przekonać naszych partnerów, że integracja Romów jest bardzo ważną kwestią w skali europejskiej. Podejmowane ostatnio działania świadczą o tym, że wszyscy zdaliśmy sobie sprawę z tej konieczności. Wydaje mi się, że to będzie świetna możliwość, żeby wprowadzić w skali ogólnoeuropejskiej nowe narzędzia, które zmierzałyby do wdrażania różnych strategii integracji Romów w państwach członkowskich.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#RobertKiss">Hasło jednolity rynek jest dla nas również bardzo istotne. Po pierwsze, sądzimy, że w większym stopniu powinniśmy koncentrować się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Jesteśmy przekonani o tym, że są one kluczowe dla zapewnienia konkurencyjności gospodarki europejskiej. Będziemy pracowali na rzecz dokonania przeglądu prawodawstwa dotyczącego małych przedsiębiorstw. Będziemy dążyli do tego, aby zwiększyć mobilność i konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw w Europie. Po drugie, o tej kwestii wspominał również mój kolega z Belgii, bardzo ważne będą dla nas sprawy związane z ochroną patentową.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#RobertKiss">Drugi z głównych obszarów priorytetowych to odnowiona wspólna polityka. Chciałbym pokrótce wspomnieć o sześciu głównych elementach składowych tego działania. Wszyscy mamy świadomość tego, że Europa potrzebuje nowoczesnej i bardziej efektywnej wspólnej polityki. Węgry będą bardzo aktywnie przypominać UE i wszystkim państwom członkowskim o tym, że modernizacja jest bardzo ważna, ale równolegle powinniśmy zachowywać i przestrzegać fundamentalnych zasad i wartości leżących u podłoża zarówno wspólnej polityki jak i całej UE. Sądzimy, że jest to nie tylko kwestia filozoficzna czy prawna, ale także bardzo wyraźna kwestia ekonomiczna – kohezja ekonomiczna i terytorialność są kluczowe dla zapewnienia konkurencyjności Europy jako globalnego gracza. Rozpoczynamy teraz wstępne rozmowy na temat polityki spójności oraz wspólnej polityki rolnej i sądzimy, że te fundamentalne zasady powinny zawsze przyświecać nam w naszych działaniach.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#RobertKiss">Kolejny element naszego programu to polityka energetyczna. Wydaje mi się, że w tym kraju nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że bezpieczeństwo energetyczne i wspólny europejski rynek energetyczny są niesłychanie ważne dla nas wszystkich. Węgry będą bardzo czynnie działać w tym kierunku – przewidzieliśmy m.in. specjalne spotkanie Rady Europejskiej w lutym w Brukseli, na którym zostaną poruszone te kwestie. Sądzimy, że podczas tego spotkania uda nam się wypracować pewną orientację polityczną w tej sprawie. Mam nadzieję, że uda nam się osiągnąć konsensus w odniesieniu do kwestii strategicznych, takich jak: wspólny rynek energetyczny, dywersyfikacja źródeł, dostawców i szlaków czy też uczynienie sektora energetycznego bardziej zielonym. Jest to bardzo silnie związane z tworzeniem nowych miejsc pracy i w związku z tym wpisuje się w politykę ekonomiczną i ogólnie w dążenie do zapewniania wzrostu gospodarczego.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#RobertKiss">Chciałbym również wspomnieć o europejskiej strategii dotyczącej regionu Dunaju – makroregion i współpraca. Austria, Rumunia, Węgry podjęły taką inicjatywę w UE. Naszym zdaniem może ona stać się bardzo dobrym narzędziem do podkreślenia znaczenia współpracy regionalnej – być może udowodni, że tego typu współpraca przynosi wartość dodaną w obszarach kohezji i konkurencyjności.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#RobertKiss">Z racji ostatnich wydarzeń nie mogę nie wspomnieć o środowisku naturalnym. Prezydencja węgierska – zresztą podobnie jak inne prezydencje – boryka się z zarzutem jakoby ochrona środowiska naturalnego nie była dla nas ważna, ponieważ nie zajmujemy się tego typu zagadnieniami. Podkreślam z całą stanowczością, że prezydencja węgierska – sądzę, że kolejna prezydencja także – poświęci dużo pracy na rzecz implementacji decyzji podjętej w Cancún. Bardzo chcielibyśmy, aby w kwestii negocjacji doszło do postępów i aby do końca roku pewne prawnie wiążące zobowiązania zostały w tym obszarze podjęte. Pracujemy nad wypracowaniem systemem zintegrowanego i zrównoważonego zarządzania katastrofami wodnymi. Ostatnio byliśmy świadkami tego typu katastrof i obawiam się, że w przyszłości będą się one powtarzały.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#RobertKiss">Trzeci obszar priorytetowy, o którym już wcześniej wspominałem, to zbliżenie Unii do obywateli. Co przez to rozumiemy? Otóż chodzi mi tu o kwestie związane z Programem Sztokholmskim, czyli o ramy strategiczne sięgające do roku 2014. Węgierska prezydencja będzie aktywnie działała na rzecz promowania praw do sprawiedliwego procesu i w obszarze pomocy niesionej ofiarom przestępstw. Węgry będą również pracować nad dalszym rozszerzeniem obszaru Schengen – chodzi o włączenie Rumunii i Bułgarii, kiedy kraje te spełnią już wszystkie wymogi.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#RobertKiss">Teraz chciałbym odnieść się do sprawy szczególnej, która może nie jest bardzo szeroko nagłaśniana na najwyższych szczeblach polityki, ale warto o niej wspomnieć. Chodzi mi mianowicie o wolontariat i aktywną postawę obywatelską. To będzie jeden z naszych priorytetów. Na początku kwietnia w Budapeszcie zorganizujemy dużą konferencję, która będzie poświęcona aktywności obywatelskiej. Uważamy, że ta inicjatywa doskonale wpisze się obchody europejskiego roku wolontariatu.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#RobertKiss">Węgry podchodzą w szczególny sposób do priorytetów nakreślonych w ramach odnajdywania wspólnego języka całego trio prezydencji – mówię tutaj o wzmocnieniu różnorodności kulturowej. Wiemy, że jest to ważny element tworzący tożsamość naszego kontynentu. Zachowanie różnorodności kulturowej, dziedzictwa kulturowego jest dla nas nie tylko sloganem politycznym czy dodatkowym obciążeniem, które należy ująć w budżecie. To jest istotny czynnik, który pomaga w budowaniu spójności w najszerszym znaczeniu tego słowa. Prezydencja węgierska będzie wspierała i inicjowała wraz z organizacjami pozarządowymi wspólne inicjatywy poświęcone różnorodności kulturowej.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#RobertKiss">Ostatni istotny obszar priorytetowy to rozszerzenie Unii Europejskiej. Mając świadomość pewnych ograniczeń, o których mówiłem na początku mojego wystąpienia, będziemy bardzo aktywnie wspierać wysokiego przedstawiciela oraz Europejską Służbę Działań Zewnętrznych. Chcemy możliwie najbardziej zaawansować proces rozszerzenia – najbardziej jak to możliwe w nakreślonych ramach działania. Uważamy, że UE powinna pozostawić otwarte drzwi dla wszystkich krajów, które będą się ubiegały o członkostwo i wypełnią przewidziane kryteria. Uważamy, że jest to kwestia strategiczna, która również wyznacza wiarygodność UE. Będziemy pomagać w doprowadzeniu do końca negocjacji akcesyjnych z Chorwacją. Uważamy, że będzie to bardzo pozytywny sygnał dla całych Bałkanów Zachodnich. Naszym zdaniem decyzja Rady jest wyraźnym przesłaniem odnoszącym się do zobowiązania w kwestii ubiegania się o członkostwo w UE przez Serbię. Oczekujemy również na decyzję w sprawie rozpoczęcia negocjacji z Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii. Nie chcę ukrywać, że Węgry bardzo aktywnie popierają osiągnięcie jak największych postępów w ramach negocjacji akcesyjnych z Turcją – oczywiście z zachowaniem wszystkich benchmarks i przestrzeganiem wymogów dotyczących reform wewnętrznych. Węgry na pewno będą starały się przyspieszyć te procesy.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#RobertKiss">Ważnym elementem składowym ostatniego priorytetu naszej prezydencji jest europejska polityka sąsiedztwa, w której ramach funkcjonuje inicjatywa Partnerstwa Wschodniego. Węgry od samego początku popierają tę ideę. Uważamy, że jest to ważny element europejskiej polityki sąsiedztwa, który nie ma charakteru konkurencyjnego w stosunku do innych projektów, jak chociażby Partnerstwa Śródziemnomorskiego. Zaangażowanie Węgier w tym obszarze będzie uwidocznione poprzez organizację szczytu Partnerstwa Wschodniego, który odbędzie się 24–25 maja br. Organizujemy to spotkanie wspólnie z Polską. Prezydencja węgierska chciałaby dzielić z Polską wszystkie kwestie dotyczące tego szczytu, ale Węgry jako kraj organizujący to spotkanie będą miały prawo do nakreślenia pewnych ogólnych ram – oczywiście poruszając się w ramach prawnych i organizacyjnych UE. Zależy nam na wypełnieniu rzeczywistymi działaniami istniejących ram politycznym – konkretnymi inicjatywami i projektami, które będą wychodziły naprzeciw potrzebom państw partnerskich. Mówimy o krajach, które są bardzo zróżnicowane i które wymagają zindywidualizowanego podejścia.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#RobertKiss">Na zakończenie swojej prezentacji chciałbym przedstawić wnioski, które powinny zabrzmieć w tej sali. Chodzi mi o współpracę między prezydencją węgierską i polską prezydencją. Uważamy, że znaleźliśmy się w sytuacji unikalnej – dwa państwa znajdujące się w tym samym regionie będą po sobie sprawowały prezydencję w Radzie UE w ciągu jednego roku. Nie jesteśmy częścią tego samego trio, ale sądzimy, że mamy co najmniej dwojakie zobowiązanie do współpracy – przede wszystkim wymaga tego logika, ale istnieje jeszcze formalne zobowiązanie administracyjne. Zgodnie z zasadami procedowania Rady priorytety prezydencji powinny być opracowywane w ścisłej współpracy z kolejnymi członkami trio. Polska zainicjuje następne otwarcie.</u>
<u xml:id="u-4.23" who="#RobertKiss">Na koniec chciałbym wszystkich państwa zaprosić do odwiedzenia naszej strony internetowej, a także do tego, abyście przyłączyli się państwo do grupy „przyjaciele prezydencji węgierskiej” na facebooku. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo panu ambasadorowi za niezwykle szczegółowe przedstawienie priorytetów i zamierzeń prezydencji węgierskiej. Myślę, że wysłuchaliśmy tego wszyscy z wielkim zainteresowaniem. Szanowni państwo, zanim otworzę dyskusję, o głos poprosił jeszcze pan minister Mikołaj Dowgielewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MikołajDowgielewicz">Panie przewodniczący, ekscelencje, szanowni państwo, Wysokie Komisje. Nie chcę zabierać czasu przewidzianego na dyskusje członków Komisji z panami ambasadorami, więc tylko w kilku słowach chciałem w imieniu rządu wyrazić satysfakcję ze współpracy z prezydencją belgijską. To była bardzo skuteczna, bardzo mądra, proeuropejska i zaangażowana prezydencja. To była prezydencja, która może być dla nas wzorem, jeśli chodzi o przyszłą współpracę z PE. Mówię o tym, ponieważ w tej chwili jest to poważne zadanie prezydencji. Chciałem też powiedzieć jedną rzecz szczególną, na którą powinniśmy zwrócić uwagę w Polsce – Belgom w 100% udało się oddzielić politykę krajową od sprawowania prezydencji. Jest to piękna rekomendacja dla nas na najbliższy rok. Piękna rekomendacja, wszystkim polecam.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MikołajDowgielewicz">Jeśli chodzi o prezydencję węgierską, to nie muszę chyba wszystkich przekonywać, że trzymamy za nią bardzo mocno kciuki – życzymy powodzenia, ale także aktywnie współpracujemy. W niektórych obszarach ta współpraca dotyczy takich priorytetów Polski, które są priorytetami ponad kwestią prezydencji – chodzi o Partnerstwo Wschodnie czy o sprawy związane z polityką energetyczną. Blisko współpracujemy również w sprawach zaplanowania ciągłej i spójnej pracy różnych formacji Rady, tak aby prezydencja polska przejęła zadania od Węgrów w sposób płynny. Bardzo cieszymy się na perspektywę wspomnianego majowego szczytu Partnerstwa Wschodniego, na którym premier Tusk będzie pełnił rolę współgospodarza.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MikołajDowgielewicz">To jeszcze nie jest moment na podziękowanie wszystkim członkom trio – myślę, że do takiego spotkania dojdzie pod koniec prezydencji węgierskiej – ale chcę powiedzieć, że pierwsze trio po wejściu w życie Traktatu z Lizbony bardzo dobrze przysłużyło się Unii. W imieniu rządu wyrażam podziękowanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję panu ministrowi. Otwieram dyskusję. Mam prośbę, żeby posłowie zabierający głos mówili do kogo kierują swoje pytania. Proponuję rundę 3 pytań, a potem udzielę głos panom ambasadorom. Pierwsza trójka posłów w kolejności zgłoszeń to – pan poseł Szyszko, pan poseł Iwiński i pan poseł Gałażewski. Bardzo proszę, pan poseł Szyszko.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanSzyszko">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Rzeczywiście, to chyba dobrze, że Polska będzie przejmowała prezydencję po Węgrach. Słuchałem z wielkim zainteresowaniem wypowiedzi pana ambasadora Węgier i jednocześnie przeglądałem materiał informacyjny, tzw. Priorytety prezydencji węgierskiej, przygotowany przez MSZ. Cieszę się, że jest z nami pan minister Dowgielewicz, ponieważ do niego również będę kierował swoje pytanie. Zacznę jednak od pytań do pana ambasadora Węgier. Co rozumiecie państwo przez zrównoważone wykorzystanie zasobów? Kolejna sprawa – w materiałach czytamy, że prezydencja węgierska zapowiedziała kontynuowanie pracy nad projektem rozporządzenia dotyczącym organizmów genetycznie modyfikowanych (GMO). Na czym to ma polegać? Pytam o to, ponieważ ten pierwszy priorytet sektorowy nasz rząd popiera, natomiast drugiego już nie. Chciałbym zapytać pana ambasadora, a później, jeśli można, pana ministra Dowgielewicza, na czym polega rozbieżność i na czym polega zbieżność tych stanowisk. Te dwa priorytety są niezwykle ważne z punktu widzenia tego, o czym mówił pan ambasador, a mianowicie ochrony środowiska i tworzenia nowych miejsc pracy, szczególnie na terenach niezurbanizowanych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Tadeusz Iwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszIwiński">Dziękuję. Chciałem najpierw zadać pytanie panu ambasadorowi Belgii, a później panu ambasadorowi Węgier. Kiedy zaczynała się prezydencja belgijska szef waszej dyplomacji, pan Vanackere, powiedział, że Belgia nie będzie skupiała się na wymyślaniu żadnych nowych priorytetów, ale zgodnie z Traktatem lizbońskim będzie po prostu koncentrowała się na pomaganiu w pracach, które są związane z harmonogramem unijnym – niezależnie od rotacyjnej prezydencji. Czy to jest model, który, pana zdaniem, należy upowszechniać?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TadeuszIwiński">Jeszcze jedno pytanie do pana ambasadora w nawiązaniu do tego, o czym mówił pan minister Dowgielewicz. Rzeczywiście jest tak, że wszyscy prezydencję belgijską chwalili na sam jej koniec. Wcześniej – ze względu na konflikty flamandzko-walońskie i nie tylko – obawiano się, czy nie dojdzie do powtórzenia casusu czeskiego. Jakie w takim razie rozwiązania wewnętrzne zostały wprowadzone w Belgii przed objęciem prezydencji, czy też na samym jej początku, które doprowadziły do tego, że wątek głębokiego kryzysu wewnętrznego nie oddziaływał negatywnie na sprawowanie prezydencji w Radzie UE?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TadeuszIwiński">Teraz pytanie do pana ambasadora Węgier. Pan Martonyi, który jest bardzo doświadczony szefem dyplomacji, i który znalazł się w poprzednim rządzie pana premiera Orbana, powiedział, że Węgry będą jak torreador, który stawi czoła rozmaitym wyzwaniom. Powiedzmy sobie jednak szczerze, że w Brukseli pojawiła się opinia, że Węgry mogą raczej pełnić nie rolę torreadora, ale stać się płachtą, które byka może rozdrażnić i spowodować rozmaite kłopoty. Mówię o tym w kontekście ustawy medialnej – wiadomo, co się działo wczoraj w PE – oraz w odniesieniu do innych kłopotów wewnętrznych na Węgrzech. Tego porównania używali wybitni politycy, tacy jak długoletni premier Belgii Verhofstadt – dzisiaj szef jednej z ważnych grup w PE. Verhofstadt posuwał się nawet do sformułowań, których nie chcę tutaj powtarzać. Tylko sygnalizuję ten wątek, nie chcę się na nim skupiać. Moje pytania nawiązują do wypowiedzi pana ambasadora.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#TadeuszIwiński">Pamiętam, że nie tak dawno prezydent Bronisław Komorowski podczas wizyty w Waszyngtonie zaprosił prezydenta Baracka Obamę na szczyt środkowoeuropejski, a później do Polski. Rozumiem, że zaprosił go do Budapesztu, więc chciałem zapytać, czy ta kwestia została uzgodniona między prezydentami obydwu krajów, czy to po prostu była tylko taka hiperbola? Jeżeli jest tak, jak informował nas pan minister, że premier Tusk będzie współprzewodniczył temu szczytowi, to jak przebieg tej wizyty będzie wyglądał od strony technicznej? Czy zarówno premier Tusk, jak i prezydent będą w Budapeszcie? A może pan prezydent Obama przyjedzie do Budapesztu, a później, jeśli się uda, także do Warszawy? Nie jest to jasne dla nikogo, kto słyszał te enuncjacje.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#TadeuszIwiński">Po wtóre, jednym z istotnych priorytetów sektorowych – nomen omen są tylko cztery priorytety główne i myślę, że to dobra lekcja dla Polski – jest kwestia integracji Romów w społeczeństwach. Jednak według zgodnych opinii – przy całej sympatii dla Węgrów, która występuje w Polsce: „Lengyel, Magyar – két jó barát”, Polak, Węgier dwa bratanki – sami Węgrzy nie najlepiej radzą sobie z integracją Romów u siebie. Czy program integracji Romów w innych społeczeństwach został skonsultowany z innymi państwami, w których społeczność romska jest wyjątkowo liczna? Myślę chociażby o Słowacji, Rumunii i Bułgarii. Jak ten program powstawał? Czy to jest tylko autorski pomysł? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo panu posłowi. W tej serii jako ostatni głos zabierze pan poseł Gałażewski. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejGałażewski">Dziękuję bardzo. Węgierska prezydencja kończy nową formułę sprawowania prezydencji w ramach trio Hiszpania-Belgia-Węgry. Te trzy kraje wprowadzały nowe rozwiązania przyjęte w Traktacie z Lizbony. Niewątpliwie spójnym elementem tych prezydencji była walka z nastającym kryzysem strefy euro. Prezydencja hiszpańska zainicjowała tworzenie instrumentów antykryzysowych, a belgijska je rozwinęła. Cieszę się, że prezydencja węgierska również przykłada do tego dużą wagę i będzie rozwijać ten element kontroli poprzez przegląd w ramach semestru europejskiego. Mam pytanie do obydwu panów ambasadorów o specyfikę funkcjonowania w ramach trio. Czy to w ogóle jest jakaś wyjątkowa specyfika? Co chcielibyście nam państwo przekazać jako tym, którzy będą sprawować następną prezydencję w ramach trio Polska-Dania-Cypr.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AndrzejGałażewski">Drugie moje pytanie jest podobne do pytania posła Iwińskiego i dotyczy ciekawej i chyba specyficznej dla Węgier inicjatywy związanej z integracją Romów. W ramach sprawowania prezydencji zarówno Hiszpanie, jak i Belgowie mają doświadczenie w zakresie integracji imigracji, szczególnie muzułmańskiej. Sytuacja ta jest bardzo trudna. Doświadczenie tych państw jest wieloletnie, efekty są różne. Mam pytanie do ambasadora Węgier czy w ramach trio Węgry będą korzystać z doświadczeń Hiszpanii i Belgii w tym zakresie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu posłowi. Prosiłbym teraz panów ambasadorów o odniesienie się do tych trzech wypowiedzi. Myślę, że zachowamy poprzednią kolejność wystąpień. Bardzo proszę pana ambasadora Belgii o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RaoulDelcorde">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pierwsze pytanie dotyczyło sytuacji wewnętrznej w Belgii, która mimo początkowych obaw nie wywarła wpływu na prace prowadzone w ramach prezydencji belgijskiej. Muszę powiedzieć o dwóch rzeczach. Po pierwsze, jeżeli chodzi o sprawy unijne, to można liczyć na szeroki konsensus właściwie wśród wszystkich partii politycznych w Belgii. Nie było żadnego powodu – wziąwszy pod uwagę nasze długoletnie doświadczenie dotyczące spraw europejskich – aby obawiać się jakichkolwiek skutków ubocznych wewnętrznego kryzysu rządowego. Oczywiście istnieją pewne przepisy, rekomendacje. Bardzo intensywnie koordynowaliśmy w ministerstwie spraw zagranicznych nasze prace z reprezentacjami regionów, z różnymi ministrami. Czasami takie rozmowy toczyły się codziennie, aby wyeliminować wszelkie trudności związane z wewnętrzną sytuacją w naszym kraju. Owszem, udało nam się oddzielić od siebie dwie kwestie – sprawowanie prezydencji jako takiej oraz prowadzenie stałych negocjacji. Wszystko się dobrze ułożyło.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#RaoulDelcorde">Drugie pytanie dotyczyło funkcjonowania w ramach trio. Jak państwo wiecie, współpraca przed każdym ważnym spotkaniem pomiędzy państwami trio była dobra. Belgijscy dyplomaci zostali przeniesieni do ministerstwa spraw zagranicznych zarówno w Hiszpanii, jak i na Węgrzech i byli naszymi łącznikami z partnerami. Być może ktoś uzna to za drobiazg, ale dzięki tego typu współpracy łatwiej jest wzmacniać dobrą komunikację. Jednak niezależnie od tego każde państwo z trio ma swoje własne priorytety. Te priorytety były dyskutowane i uzgadniane, ale każdy z nas miał prawo do tego, aby nadać swojej prezydencji specjalną kolorystykę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ambasadora Węgier.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RobertKiss">Bardzo dziękuję za wszystkie pytania, ale przyznaję, że zwięzła na nie odpowiedź będzie bardzo trudnym zadaniem. Oczywiście postaram się temu sprostać. Pierwsze pytanie dotyczyło różnic i podobieństw pomiędzy polskim i węgierskim punktem widzenia. Wydaje mi się, że istnienie pewnych różnic i podobieństw między nami jest raczej naturalne, ponieważ czasami dążymy do realizacji innych interesów. Oznacza to, że przyjmujemy inne podejście do pewnych zagadnień, ale ja nie widzę w tym żadnych problemów.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#RobertKiss">Jeśli chodzi o GMO, to, szczerze mówiąc, nie jestem ekspertem w tej dziedzinie. O ile wiem, węgierska prezydencja będzie kontynuowała dyskusje, które toczą się już w tej chwili na szczeblu Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#RobertKiss">Kolejne pytanie dotyczyło kwestii zrównoważonego wykorzystywania zasobów. Wydaje mi się, że w Polsce i na Węgrzech praca na rzecz zrównoważonego zarządzania środowiskiem naturalnym jest traktowana priorytetowo. Dzieje się tak nie tylko ze względu na pewne krytyczne uwagi kierowane czasem pod naszym adresem. Tydzień temu, wychodząc z ambasady, spotkałem małą grupę działaczy Greenpeace’u, którzy przypominali mi (a tym samym węgierskiej prezydencji) o konieczności podejmowania działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego i zapobiegania zmianom klimatycznym. My naprawdę jesteśmy głęboko przekonani o tym, że powinniśmy podejmować wszelkie możliwe działania w tym względzie. Na Węgrzech zasoby wodne są jednym z obszarów priorytetowych, ponieważ są one niezwykle istotne dla przyszłych pokoleń.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#RobertKiss">Kwestia „torreadora”, o której wspominał pan poseł. Nie sądzę, żeby jakakolwiek wewnętrzna dyskusja polityczna na Węgrzech dotyczyła prezydencji. Nie sądzę również, żeby jakakolwiek wewnętrzna polityczna dyskusja mogła wywrzeć w jakikolwiek sposób wpływ na funkcjonowanie węgierskiej prezydencji i na jej wyniki. Naturalnie, formułowane są uwagi krytyczne, toczą się dyskusje polityczne, ale to w żaden sposób nie wiąże się ze zdolnością administracji publicznej. Politycy węgierscy, którzy są zaangażowani w prezydencję, będą realizowali swoje działania zgodnie z tym, czego się od nich oczekuje.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#RobertKiss">Jeśli chodzi o zaproszenie prezydenta Obamy do Budapesztu, to bardzo proszę mnie poprawić, jeśli się mylę, ale obawiam się, że musiało dojść do jakiegoś nieporozumienia. Zaproszenie zostało wystosowane na spotkanie prezydentów państw środkowoeuropejskich, natomiast szczyt dotyczący Partnerstwa Wschodnioeuropejskiego to jest inne spotkanie. Nie sądzę, żeby te dwie kwestie można było ze sobą łączyć.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#RobertKiss">Jeszcze kilka słów na temat integracji Romów. Wydaje mi się, że na Węgrzech nikt nigdy nie będzie sugerował, że możemy kogokolwiek uczyć, jak integrować Romów. Prezydencja węgierska stara się poczynić postęp w dyskusji na temat integracji Romów i wypracować pewne narzędzia, z których mogłoby korzystać nasze społeczeństwo. Naszym zdaniem jest to bardzo poważny problem społeczny w całej Europie. Nie sądzimy, że wymyśliliśmy coś niewiarygodnie nowatorskiego czy efektywnego w tej dziedzinie. Jesteśmy gotowi się uczyć. Wspomniałem o tym dlatego, że staramy się forsować bardzo poważne dyskusje na ten temat.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#RobertKiss">Odpowiadając na ostatnie pytanie, powiem, że jesteśmy gotowi uczyć się nie tylko od naszych partnerów z trio, ale także od innych krajów członkowskich UE. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję. Dwa pytania były skierowane do pana ministra Dowgielewicza. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MikołajDowgielewicz">W sprawie GMO, tak? Otóż jeśli chodzi o projekt rozporządzenia Komisji, to jesteśmy mu przeciwni. Sprawa GMO jest bardzo kontrowersyjna. Nic się nie zmienia w stanowisku Polski. Szczerze mówiąc, to zobaczymy, do jakiego etapu prezydencja węgierska będzie w stanie doprowadzić prace w Radzie. Są dwa możliwe scenariusze – albo pod koniec roku projekt nadal będzie uzgadniany w Radzie, albo zostanie uzgodniony i przekazany do PE. Wtedy na prezydencję polską spadnie niewdzięczne zadanie uzgodnienia tego dokumentu z Parlamentem Europejskim – niewdzięczne dlatego, że z punktu widzenia Polski ten projekt nie jest dobry. Ale to nie znaczy, że ten projekt musi być w tym roku przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#StanisławRakoczy">Jeszcze pytanie dotyczące prezydenta Obamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MikołajDowgielewicz">Szczerze mówiąc, jestem tym pytaniem trochę skonfundowany. Jeżeli chodzi o szczyt Partnerstwa Wschodniego, to – jak powiedział pan ambasador Węgier – bierze w nim udział premier. Obecność prezydenta Obamy na tym szczycie nie jest przewidziana. Co do innych wydarzeń, które organizuje pan prezydent, to mam tylko pobieżnie informacje o tym, w Warszawie w maju ma dojść do spotkania bodajże 14 prezydentów państw środkowoeuropejskich. Nie znam szczegółów i nie wiem, jak wygląda kwestia zaproszenia gości spoza Europy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, mamy jeszcze pięć zgłoszeń – pani poseł Rokita, pan poseł Zalewski, pan poseł Siarka, pan poseł Wita i pani poseł Zalewska. W tej serii pytań głos udzielę pierwszej trójce państwa posłów. Proszę, pani poseł Rokita.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#NelliRokitaArnold">Dziękuję bardzo. Zacznę od tematu, które mnie bardzo interesuje, a mianowicie od Partnerstwa Wschodniego. Mam pytanie do ambasadora Belgii – czy pański kraj nadal będzie zainteresowany tą inicjatywą? Belgia w końcu należy jeszcze do obecnego trio, a praca w ramach tej struktury nie powinna kończyć się wraz z końcem okresu sprawowania prezydencji przez jedno państwo. Zarówno Belgia, jak i Hiszpania powinny nadal włączać się w te działania. Czy Hiszpania i Belgia, a w szczególności Belgia, która dopiero co przekazała pałeczkę Węgrom, będzie uczestniczyła w przygotowaniach do planowanego szczytu?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#NelliRokitaArnold">Do pana ambasadora Roberta Kissa mam pytanie w sprawie obywateli Ukrainy pochodzenia węgierskiego. Czy dyskusja nad projektami odnoszącymi się do tej kwestii wchodzi w plan rozmów dotyczących Partnerstwa Wschodniego? Jeśli się nie mylę, to chodzi prawdopodobnie o 5 tysięcy, a może nawet więcej osób. Czy będą prowadzone na ten temat rozmowy?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#NelliRokitaArnold">Ostatnia kwestia, którą chciałam poruszyć, dotyczy lepszej współpracy na poziomie parlamentów narodowych. W tym roku prezydencję w Radzie UE sprawują Węgry i Polska. Czy nie byłoby możliwe – i z taką prośbą mogę nawet zwrócić się w formie pisemnej do pana premiera Orbana, składając ją na ręce pana ambasadora – zorganizowanie wizyty polskich parlamentarzystów, np. członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, w parlamencie w Budapeszcie? Oczywiście może to być wizyta na nasz własny koszt, nie chcemy obciążać węgierskiego rządu, chodzi mi o samą możliwość odwiedzenia węgierskiego parlamentu. Miałam okazję być w Budapeszcie, ale nie miałam możliwości odwiedzenia parlamentu. Węgry i Polska mogłyby pokazać Europie, że parlamentarzyści z krajów wchodzących w skład trio mogą uczestniczyć jako obserwatorzy w posiedzeniach niektórych komisji. Zachęcam do rozważenia takiej możliwości. Miałam już okazję być przez przypadek w parlamencie flamandzkim, nasza grupa posłów była też w PE, ale jeszcze nigdy nie byłam w parlamencie belgijskim i przyznam, że trochę żałuję. Nie wiem, czy każdy z posłów miał możliwość złożenia wizyty w parlamencie flamandzkim, ta, o której mówię, odbyła się w ramach grupy polsko-belgijskiej. To flamandzkie władze nas zaprosiły. Brak nam podobnych doświadczeń, a przecież chcemy zrozumieć, w jaki sposób unikać błędów, kiedy sami będziemy sprawowali prezydencję. Zwracam się z całego serca do pana ambasadora Kissa w tej sprawie i mam nadzieję, że mój głos zostanie usłyszany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Pani poseł, szkoda, że nie dokończyliśmy naszej wczorajszej rozmowy na temat zaproszeń czy też upominania się o zaproszenia. Przepraszam, ale od tych spraw są określone ciała. Powiedziała pani, że wizyta mogłaby być zorganizowana na własny koszt, więc miejsca w samolotach są, można polecieć nawet jutro. Bardzo proszę, pan eurodeputowany Zalewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PawełZalewski">Dziękuję bardzo. Chciałbym najpierw pogratulować prezydencji belgijskiej za tworzenie właściwych ram dla rozwiązywania szeregu problemów, z którymi Unia mierzyła się w ostatnim czasie. Szczególnie jeśli chodzi o kwestie gospodarcze czy finansowe, to aktywność prezydencji belgijskiej była skuteczna i przyniosła pozytywne rezultaty.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PawełZalewski">Wczoraj uczestniczyłem w posiedzeniu PE, na którym pan premier Orban prezentował plany prezydencji węgierskiej. Odbyła się przy okazji tego bardzo burzliwa dyskusja – o czym wspominał zresztą pan poseł Iwiński – ale nie tyle nad planami prezydencji, bo one nie były kwestionowane, co nad sytuacją wewnętrzną na Węgrzech. Chcę pogratulować panu ambasadorowi zarówno planów, które przedstawił pan premier Orban, ale także sposobu, w jaki odnosił się do wszystkich stawianych zarzutów. Gratuluję tego przekonującego tonu, który zaprezentował pan premier podczas tej wewnętrznej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PawełZalewski">Mam jedno bardzo konkretne pytanie do pana ambasadora Węgier dotyczące kwestii związanych z Partnerstwem Wschodnim. Niezwykle istotnym elementem, chociaż traktowanym osobno, ale wiadomo, że jest on powiązany z polityką wobec Europy Wschodniej, jest kwestia umowy o wolnym handlu negocjowana obecnie pomiędzy UE a Ukrainą. To oczywiście jest zadanie KE, bo to Komisja negocjuje tę umowę, ale prezydencja ma w tej sprawie olbrzymią rolę do odegrania – musi przekonać państwa członkowskie w Radzie, że te negocjacje powinny się posuwać i przynieść dobry efekt. Bardzo liczymy na prezydencję węgierską w tym zakresie. Chciałem zapytać się o to, jakie cele stawiają sobie Węgrzy, co chcieliby osiągnąć pod koniec swojej prezydencji w odniesieniu do negocjacji w sprawie umowy o wolnym handlu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję panu posłowi. Bardzo proszę, pan poseł Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuje bardzo. Panie przewodniczący, ekscelencje, szanowni państwo. Jednym z głównych priorytetów prezydencji polskiej mają być kwestie rynku wewnętrznego. Tak się składa, że KE przesłała krajom członkowskim do konsultacji komunikat, w którym zaproponowała 50 działań odnoszących się do kwestii ożywienia rynku wewnętrznego. Wczoraj mieliśmy okazję do omawiania tego dokumentu również na posiedzeniu naszej Komisji. Polska wskazała 10 propozycji, które są dla nas najistotniejsze. Chciałem zapytać, które z tych propozycji, o ile pan ambasador w ogóle jest w stanie odpowiedzieć teraz na to pytanie, bo jest to jednak dość szczegółowa kwestia, są dla Węgier istotne. Być może pan minister Dowgielewicz będzie w stanie odpowiedzieć, czy te kwestie są w jakikolwiek sposób koordynowane, tak aby udało się wcielić w życie maksymalnie dużo z tych propozycji, które zostały zaproponowane przez KE, i które uznajemy za najważniejsze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Myślę, że zachowamy poprzednią kolejność wystąpień. Bardzo proszę, pan ambasador Belgii.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#RaoulDelcorde">Dziękuję, panie przewodniczący. Padło pytanie o Partnerstwo Wschodnie i o to, jakie są oczekiwania w stosunku do tego szczytu. Możecie państwo liczyć na silną współpracę w ramach trio pomiędzy Belgią a Węgrami w tej właśnie kwestii. Nie mogę wymieniać konkretnych form tej współpracy, ale jak łatwo odgadnąć, chcemy pozostać mocno zaangażowani w cały ten proces, ponieważ uważamy go za ważny element polityki zewnętrznej realizowanej przez UE.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#RaoulDelcorde">Jeśli chodzi o wizytę w parlamencie belgijskim, to oczywiście możemy wystosować zaproszenie poprzez odpowiedni kanał. Z pewnością chętnie zorganizujemy wizytę parlamentarzystów, pani i pani kolegów, w belgijskim parlamencie. To chyba były wszystkie pytania, jakie były do mnie kierowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję. Proszę, pan ambasador Kiss.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RobertKiss">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o obywateli Ukrainy pochodzenia węgierskiego, to sądzę, że ich liczba jest znacznie większa, ale nie o tym chciałem mówić. To nowe węgierskie rozporządzenie, o którym mówimy, ma ułatwić dostęp do obywatelstwa węgierskiego tym, którzy mieszkają poza granicami Węgier, ale ich korzenie rodzinne znajdują się na Węgrzech. Szczerze mówiąc, nie dostrzegam powiązania pomiędzy tą kwestią a polityka europejską, dlatego że jest to stricte wewnętrzna sprawa i wewnętrzne rozporządzenie. Nie wiązałbym tego z jakimikolwiek działaniami podejmowanymi w ramach prezydencji węgierskiej w UE. Nie sądzę, żebyśmy inicjowali jakąkolwiek dyskusję na forum unijnym na ten temat.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RobertKiss">Jeśli chodzi o wizytę w Budapeszcie, to sądzę, że współpraca pomiędzy polskim sejmem i senatem a węgierskim parlamentem jest bliska. Ostatnio byłem uczestnikiem kilku naprawdę pogłębionych i dobrze przygotowanych dyskusji, które odbywały się w ramach dwustronnych grup. Komisje parlamentarne odwiedzają się dosyć często. Może warto wspomnieć o grudniowej wizycie węgierskiej komisji do spraw UE w Warszawie. W ciągu dwóch dni odbyły się szczegółowe dyskusje dotyczące problemów zwianych ze sprawowaniem prezydencji i współpracy między parlamentami. Naturalnie mogę tylko dołączyć do zapewnień mojego kolegi, że my również postaramy się o zaproszenia dla pani i innych parlamentarzystów. Sądzę, że możemy taką wizytę zorganizować.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#RobertKiss">Jeśli chodzi o umowę o wolnym handlu z Ukrainą, to obawiam się, że trudno będzie mi podać konkrety, których byście państwo oczekiwali. Jesteśmy na początkowym etapie tego procesu. Mogę jedynie powtórzyć, że wiążemy z tym duże nadzieje i z pewnością będziemy starać się, aby postępy w negocjacjach przebiegały jak najszybciej. Będziemy działali w ramach przyznanego nam mandatu, ale nie mogę podać żadnych konkretów dotyczących harmonogramu czasowego ani szybkości, z jaką maja posuwać się negocjacje.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#RobertKiss">Poruszone przez pana posła kwestie rynku wewnętrznego są bardzo złożone i trudno byłoby mi w tej chwili się do nich odnosić. To nie jest tak, że chciałbym uniknąć odpowiedzi na to pytanie. Mam nadzieję, że pan poseł zrozumie, iż wolałbym powrócić do tej kwestii później i przygotować się do udzielenia odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję. Przechodzimy do następnej serii pytań. Pan poseł Wita, pan poseł Religa, pani poseł Zalewska. Bardzo proszę, pan poseł Wita.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#TadeuszWita">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panowie ambasadorowie, Wysokie Komisje. Zacznę od pytania, które już padło na tej sali, i które dotyczyło GMO. O ile dobrze zrozumiałem pana ambasadora, to nie uzyskam na nie dzisiaj wyczerpującej odpowiedzi. Jeśli można, panie ambasadorze, to chciałbym przypomnieć tylko, że kiedyś Polska i Węgry miały podobno wspólne stanowisko w tej kwestii. Jeśli byłoby to możliwe, to chciałbym aby pan ambasador zdobył dla nas stanowisko rządu i może w formie pisemnej przekazał je dla członków naszej Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#StanisławRakoczy">Przypominam panu, że my nie mówimy do przedstawicieli rządu RP, tylko do naszych gości. To może być tylko w formie prośby.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TadeuszWita">Ale ja przecież proszę. Czy nie mogę prosić ambasadora o stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#StanisławRakoczy">Powiedziałem, że jedyną dopuszczalną formułą jest prośba.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#TadeuszWita">Powiedziałem, że proszę ambasadora o takie stanowisko. Jeżeli źle się wyraziłem, to najmocniej przepraszam, ale ja jedynie prosiłem. Nawet gdybym zwracał się do własnego rządu, to też prosiłbym o przekazanie stanowiska. Myślę, że będzie to ciekawy dokument i zainteresuje on również przedstawicieli naszego rządu, bo jeżeli zaszła jakakolwiek zmiana w stanowisku Węgier, to przecież jest to bardzo ważna kwestia.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#TadeuszWita">Przy okazji przypominania – pan ambasador sam mówił nam o tym, o czym przypominał mu ruch Greenpeace – chciałbym zwrócić uwagę panu ambasadorowi oraz wszystkim państwu, że nikt na razie jednoznacznie nie wykazał, że na zmiany klimatu ma wpływ wyłącznie działalność człowieka albo że ona w ogóle ma na to jakikolwiek wpływ. Doskonale wiemy, w jakim ogromnym stopniu wybuchy wulkanów, takie jak ten wielki wybuch islandzki, wpływają na klimat. Może warto o tym pamiętać przy okazji rozmów o ochronie środowiska i działaniach, które możemy podejmować.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#TadeuszWita">Chciałbym również nawiązać do ciekawego wątku poruszonego przez pana posła Iwińskiego, czyli do porównania do torreadora. Myślę, że nikt nie chciałby oglądać torreadora niekompletnego – bez płachty i szpady. Jeżeli w roli torreadora chciałby wystąpić premier Węgier Wiktor Orban, to będę trzymał za niego kciuki. Chociaż jestem miłośnikiem zwierząt to uważam, że niektóre bezrozumne byki należałoby położyć krwawo na arenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Powiało grozą pod koniec pańskiej wypowiedzi. Bardzo proszę pana posła Religę o zadanie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JanReliga">Dziękuję uprzejmie. Panowie przewodniczący, panowie ambasadorzy, szanowni państwo. Chciałbym poruszyć trzy kwestie. Pierwsza z nich dotyczy priorytetów. Panowie ambasadorowie, nie możemy mówić o kilkunastu czy kilkudziesięciu priorytetach. Nie da się upiec kilkudziesięciu pieczeni przy jednym ogniu. Wybierzmy te priorytety, które mają szansę na realizację. Popieram ambasadora Węgier, który zaproponował współpracę w tej materii, bo przecież może się okazać, że Polska i Węgry będą miały wspólne interesy. Myślę, że osoba kompetentna, którą niewątpliwie jest pan minister Dowgielewicz, będzie śledziła współpracę w osiągnięciu tych priorytetów. Nie chcę, abyśmy zaczęli się „rozdrabniać” i mówić o priorytetach, podpriorytetach itd. Wtedy nasze działanie może okazać się mało wymierne i nieefektywne nasze działanie. Te uwagi odnoszą się zarówno do programu prezydencji węgierskiej, jak i naszej.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#JanReliga">Bezpieczeństwo energetyczne to druga kwestia, którą chciałbym poruszyć. Szanowni państwo, w UE niestety nie ma współpracy w zakresie wspólnej polityki energetycznej. Każdy kraj po swojemu kształtuje swoją politykę energetyczną – „każdy sobie rzepkę skrobie” wedle polskiego przysłowia. Ostatnio doszły mnie informacje, że osiągnięto porozumienie miedzy Białorusią a Ukrainą w sprawie rurociągu Odessa-Brody. Jeżeli rzeczywiście wytworzył się sprzyjający klimat i jest przyzwolenie, to osobiście prosiłbym pana Dowgielewicza, abyśmy to wykorzystali.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#JanReliga">Niewątpliwie bardzo istotne znaczenie będzie miał również rurociąg Nabucco z dna morza Kaspijskiego. Wiem, że UE nie zarzuciła tego pomysłu, choć wydaje mi się, że prace z tym związane zostały na razie zawieszone. Jeżeli mówię nieprecyzyjnie, to proszę mnie poprawić.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JanReliga">Trzecia, ostatnia kwestia, którą chciałem poruszyć, dotyczy współpracy regionalnej. To jest niezwykle istotny punkt. Możemy nawiązać współpracę regionalną szczególnie w zakresie przeciwdziałania katastrofom wodnym, bo słusznie powiedział pan ambasador Węgier, że powodzie nadal się zdarzają i nic nie wskazuje na to, żeby szybko miało się to zmienić. Ocieplenie klimatyczne globu ziemskiego jest faktem, a my, niestety, musimy zacząć się zabezpieczać. Dlatego do tego potrzebne są środki finansowe oraz ramowe działania podejmowane wspólnie w krajach Europy Środkowej czy Europy Środkowowschodniej. Może warto by wykorzystać tę formę współpracy, którą kiedyś zaproponował pan prezydent Kaczyński – mam na myśli Grupę Wyszehradzką. To są sprawy, z którymi chciałem się z państwem podzielić z prośbą o ich uwzględnienie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Nie do końca zrozumiałem pańską wypowiedź, panie pośle. Nie mamy wpływu na to, jakie Węgrzy czy Belgowie ustalą sobie priorytety. To byłaby trochę za daleko posunięta ingerencja. Bardzo proszę, pani poseł Zalewska. Więcej zgłoszeń nie otrzymałem, wiec myślę, że będzie to ostanie pytanie. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AnnaZalewska">Bardzo dziękuję. Panowie ambasadorowie, panowie przewodniczący, szanowni państwo. Postaram się mówić bardzo precyzyjnie i krótko, ale nie mogę sobie nie pozwolić na złożenie gratulacji prezydencji belgijskiej za to, że mimo niesprzyjających wewnętrznych warunków pozwoliła nam czuć się bezpiecznie. Wewnętrzne problemy tego kraju nie zdominowały prezydencji belgijskiej. Jednocześnie chciałabym pogratulować ambicji Węgrom, bo w przeciwieństwie do pana ministra Dowgielewicza, którego bardzo lubię i szanuję, uważam że każda prezydencja oprócz zarządzania i moderowania UE ma być naznaczona elementem narodowym – po pierwsze dla odróżnienia, a po drugie dla uwypuklenia tego, co dla danego narodu jest ważne. Taka jest UE. Jesteśmy zbiorem różnorodnych narodów. Chciałbym również poprosić pana ambasadora o przekazanie premierowi Orbanowi tego, o czym mówił eurodeputowany Zalewski. To rzeczywiście ważne, że nie pozwalacie państwo na mieszanie się do wewnętrznej polityki, i że staracie się oddzielić sprawy związane z prezydencją od prób dyskredytowania państwa różnego rodzaju działań. Pytaniem pana posła Iwińskiego nie byłam w ogóle zaskoczona. Myślałam, że nawet jeszcze bardziej je rozszerzy.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AnnaZalewska">Przechodzę już do pytań do panów ambasadorów. Chciałabym kontynuować wypowiedź pana przewodniczącego Siarki dotyczącą raportu Montiego, który wraz z wnioskami został sprecyzowany za prezydencji belgijskiej. Węgry będą musiały się do niego odnieść. Z komunikatu wynika, że do końca lutego mamy przedstawić swoje uwagi. Raport Montiego szczególnie dla krajów nowych w UE – dla Węgier i dla Polski – jest finansowo niebezpieczny. Jest także ogromnym wyzwaniem, ale zakłada jednak podobieństwo infrastruktury, możliwości informatycznych czy też kulturowych wszystkich krajów UE. Dobrze wiemy, że tak wcale nie jest. Pytanie do obu panów ambasadorów – czy zwracaliście państwo uwagę na skutki finansowe, jakie wiążą się z tym raportem? To trzeba zacząć liczyć.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AnnaZalewska">Przedstawiciele belgijskiej prezydencji przyznają, że dyskusja o wspólnej polityce rolnej nie była do końca udana. Węgry wiedzą, że jest to dla nich bardzo ważny temat. Czy jednak w kontekście raportu Montiego nie należy dynamizować rozmów na temat wspólnej polityki rolnej, a przede wszystkim na temat wspólnej polityki spójności? To jest pytanie do obydwu panów ambasadorów. Przypominam, że cały czas toczy się dyskusja o likwidacji tego narzędzia finansowania – szczególnie krajów nowych. W tym kontekście mam jeszcze pytanie do ambasadora Węgier i mam nadzieję, że pan przewodniczący nie zwróci mi uwagi, że uzurpuję sobie prawo do ingerencji w priorytety węgierskiej prezydencji. Czy pan ambasador uważa, że Polska, która rozpoczyna kolejne trio, powinna przejąć od państwa również – w interesie wielu krajów środkowoeuropejskich – zadania kontynuowania dyskusji na temat wspólnej polityki rolnej? To jest oczywiście bardzo luźno sformułowane pytanie i zależy mi jedynie na prywatnej odpowiedzi pana ambasadora.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#AnnaZalewska">Na koniec nie tyle pytanie, co pewna refleksja. Cieszę się bardzo, że państwo dyskutujecie o integracji Romów do społeczeństw europejskich, bo rzeczywiście jest to problem europejski. Na tym przykładzie można byłoby wypracować ogólne mechanizmy dotyczące mniejszości narodowych. Romowie doskonale wpisują się w strategię „Europa 2020”, dlatego że są oni cały czas marginalizowaną grupą, która pomimo ogromnych nakładów finansowych i różnego rodzaju programów nie może odnaleźć się w żadnym miejscu.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#AnnaZalewska">Przypominam, i o tym mówił również pan ambasador, że w strategii „Europa 2020” jest dużo miejsca na dyskusje. Mam nadzieje, że te dyskusje przełożymy na określone programy walki z ubóstwem, które niestety rozszerza się w UE. Nie możemy udawać, że go nie ma, ponieważ w którymś momencie ten problem może nas z całą mocą uderzyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo, pani poseł. Nie mam najmniejszego zamiaru pani karcić. Powiem wręcz, że odbyliśmy już trzy spotkania z kolegami z Węgier na temat tego, jak płynnie przejąć prezydencję od naszych kolegów – w tym parlamentarnym wymiarze, oczywiście. Bardzo proszę panów ambasadorów o odpowiedzi na pytania państwa posłów w tradycyjnej już kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#RaoulDelcorde">Dziękuję wszystkim szanownym członkom Komisji, którzy po raz kolejny podkreślili fakt, że belgijska prezydencja funkcjonowała w taki sposób, aby wewnętrzne problemy naszego kraju nie wpływały na prezydencję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#RaoulDelcorde">Obawiam się, że nie mogę bardzo precyzyjnie odpowiedzieć na ostatnie uwagi dotyczące wspólnej polityki rolnej. Nie mogę wypowiadać się na temat tych dyskusji, ponieważ nie udało nam się wypracować żadnych ostatecznych wniosków.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#RaoulDelcorde">Przyszłość polityki spójności, podobnie jak wspólnej polityki rolnej, stanowi element wielowątkowych negocjacji, które, z tego co rozumiem, będą odbywały się przede wszystkim podczas polskiej prezydencji w Radzie UE.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#RaoulDelcorde">Jeżeli chodzi o perspektywę finansową na kolejnych 10 lat, to jeżeli pani sobie życzy, powrócę do tego pytania troszeczkę później.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pana ambasadora Roberta Kissa o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RobertKiss">Dziękuję. Oczywiście mogę obiecać, że w stosownym czasie poinformuję państwa o kwestiach związanych z naszym stanowiskiem w sprawie GMO. Z największą przyjemnością przekażę państwu te informacje.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#RobertKiss">Nie będę teraz w ogóle mówił o wpływie, jaki działania człowieka wywierają na środowisko naturalne. W ogóle nie będę nawet rozpoczynał tej dyskusji, ponieważ byłyby to dywagacje zbyt daleko idące.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#RobertKiss">Zgadzam się z tym, że prezydencja nie może mieć zbyt wielu priorytetów – zresztą wspominałem o tym w swoim wystąpieniu. Nie sądzę jednak, żeby cztery priorytety to było zbyt wiele. W swojej prezentacji skoncentrowałem się na czterech obszarach i starałem się wyjaśnić państwu, jakie są ich główne elementy składowe. Myślę, że cztery to przyjemna liczba.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#RobertKiss">Węgierska prezydencja będzie pracowała na rzecz wypracowania wspólnej europejskiej polityki energetycznej. Nie sądzę, aby realizacja projektu Nabucco została sparaliżowana. W ciągu ostatnich kilku lat Węgry były jednym z najbardziej aktywnych krajów wspierających to działanie. Nadal mamy specjalnego wysłannika premiera w projekcie Nabucco. Rząd i węgierskie przedsiębiorstwa są w niego bardzo zaangażowane. Nie sądzę, abyśmy mogli mówić, że ten projekt został zahamowany.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#RobertKiss">Jeżeli chodzi o oddzielenie prezydencji od spraw wewnętrznych, to po raz kolejny mogę tylko powtórzyć, że polityka wewnętrzna nie będzie w żaden sposób wywierała wpływu na funkcjonowanie węgierskiej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#RobertKiss">Dyskusje dotyczące WPR albo polityki spójności są na bardzo wczesnych etapach. Jestem przekonany o tym, że zbyt wiele nie da się osiągnąć za prezydencji węgierskiej. Węgry będą starały się zarządzać nieformalnymi dyskusjami do momentu zapoczątkowania oficjalnych debat w tej materii. Nie sądzę, żeby zostały one zainicjowane podczas węgierskiej prezydencji, myślę, że dojdzie do tego raczej wtedy, kiedy nastanie czas Polski. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#StanisławRakoczy">Bardzo dziękuję. Pan minister zechce? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MikołajDowgielewicz">Chciałem tylko dla pewnej precyzji wyjaśnić, że jeśli chodzi o negocjacji budżetowe, to Węgry przeprowadzą dwie dyskusje horyzontalne (bez żadnych konkluzji) na temat polityki spójności i wspólnej polityki rolnej – w kwietniu albo w maju. Polska będzie prowadziła dyskusje na szczeblu technicznym i politycznym na temat polityki rolnej, polityki spójności i innych elementów budżetu. Nie udawajmy, że Polska ma zamiar uniknąć tej dyskusji, tylko że ostatecznych decyzji nie będzie. Decyzje dotyczące kopert budżetowych na poszczególne polityki zapadną najprawdopodobniej w drugiej połowie 2013 r. To jest dobre rozwiązanie dla Polski, bo musimy bronić swoich narodowych interesów wtedy, kiedy przyjdzie do dyskusji o liczbach. Od początku o tym mówiliśmy. Nie widzę powodu do żadnego nieporozumienia. Dziwię się, kiedy ktoś chce przywoływać ten wątek, bo miałem wrażenie, że już dawno to sobie wyjaśniliśmy. Przypominam, że w maju ubiegłego roku dyskutowaliśmy o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#StanisławRakoczy">Proszę, jeszcze ad vocem pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#AnnaZalewska">Dziękuję, panie przewodniczący. Powiem tylko z czego wynika moja troska. Otóż strategia „Europa 2020” oraz raport Montiego kosztują. W związku z tym, jeżeli kończymy konkluzjami i wnioskami, to w którymś momencie albo uznajemy, że to wszystko jest fikcją i tylko bawimy się, wskazując sobie jakiś horyzontalne cele, albo traktujemy rzecz poważnie i myślimy o tym, w jaki sposób zabezpieczyć środki. Stąd moja troska i dyskusja na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#StanisławRakoczy">Jestem przekonany, że traktujemy je bardzo poważnie, pani poseł. Dziękuje pięknie. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować panom ambasadorom Belgii, Węgier oraz Hiszpanii, a także wszystkim członkom korpusu dyplomatycznego, którzy zechcieli przybyć na nasze spotkanie.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#StanisławRakoczy">Chciałbym poinformować państwa, że następne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej rozpoczynamy o godz. 13.00 w sali 12 w budynku G. Serdecznie zapraszam.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#StanisławRakoczy">Porządek dzienny uważam za wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>