text_structure.xml 16.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechWilk">Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Witam państwa serdecznie. Stwierdzam kworum. Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje jeden punkt – pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich (druk nr 4171). Uzasadnia pan senator Piotr Zientarski.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrZientarski">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Ustawa, która jest przedmiotem niniejszej nowelizacji zdążyła się już dość mocno zestarzeć, bo została uchwalona 1982 r., zaś weszła w życie 26 lat temu. Życie ją zweryfikowało, bo zmiana rzeczywistości społecznej wymaga – moim zdaniem – dość istotnych zmian w kilku sferach. Po tym krótkim wstępie przejdę do konkretów.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PiotrZientarski">Założeniem projektu jest podniesienie sprawności postępowania. To nie pierwsza ustawa tego typu. Problemem w postępowaniach dotyczących nieletnich były opinie biegłych – jest tak do tej pory. Dlatego uznaliśmy, że powinna istnieć możliwość zlecania wykonania opinii innym ośrodkom specjalistycznym bądź też biegłym innym, niż biegli sądowi. Chodzi o zwiększanie zakresu możliwości zlecania opinii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PiotrZientarski">Drugi segment zagadnień to umieszczanie nieletnich w policyjnej izbie dziecka. Proponujemy w tym obszarze istotne zmiany. Zmienione przepisy pozwolą przede wszystkim na umieszczenie w policyjnej izbie dziecka wychowanka, który samowolnie oddalił się z młodzieżowego ośrodka wychowawczego lub ośrodka socjoterapii, na czas niezbędny do przekazania, ale nie dłużej niż na 5 dni. Będzie można również umieszczać nieletniego w policyjnej izbie dziecka na czas uzasadnionej przerwy w konwoju, nie dłużej niż na 24 godziny, oraz na polecenie sądu na czas niezbędny do wykonania czynności, ale nieprzekraczający 48 godzin. Oczywiście, umieszczenie w policyjnej izbie dziecka znajduje się pod kontrolą sądu. W tym przypadku przysługuje zażalenie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PiotrZientarski">Następny katalog zmian, to kwestie związane z wykonywaniem nadzoru przez podmioty społeczne a w szczególności przez kuratorów sądowych. Widzę na sali pana Andrzeja Martuszewicza, przewodniczącego Krajowej Rady Kuratorów Krajowego Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych, który interesował się tą problematyką. Te regulacje dość szczegółowo określają zasady prowadzenia nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PiotrZientarski">Następna kwestia to zagadnienie hosteli. Co prawda istniały one już wcześniej jako formy probacji, jednak nowelizowane przepisy umożliwią prowadzenie hosteli w zdecydowanie szerszym zakresie niż dotychczas. Hostele będą mogły prowadzić stowarzyszenia, fundacje i organizacje społeczne. Przewiduje się, iż te instytucje będą mogły uzyskać wsparcie państwa na te zadania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PiotrZientarski">Jeśli chodzi o kwestie regulacji środków karnych i środków wychowawczych, to jest tutaj dość szeroki ich katalog. Precyzuje on te środki w sposób konkretny.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PiotrZientarski">To byłyby najważniejsze zagadnienia stanowiące przedmiot nowelizacji. Tak jak powiedziałem, życie wymusza pewne działania w zakresie poprawy skuteczności postępowania i ochrony praw nieletnich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo, panie senatorze. Przechodzimy do pytań w sprawach ogólnych odnoszących się do tego projektu oraz odpowiedzi projektodawcy. Bardzo proszę, czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Pan poseł Grzegorz Karpiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzKarpiński">Mam pytanie odnośnie do projektowanego art. 70b, o którym wspomniał pan senator. Dotyczy on poddaniu nieletniego badaniu na obecność alkoholu lub innego środka. Czy państwo rozważaliście, aby w takiej sytuacji nie była wymagana zgoda rodziców lub opiekuna prawnego?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzKarpiński">Widzę, że zastrzeżenie kuratora może dotyczyć tylko metod niewymagających badania laboratoryjnego, choć nie bardzo rozumiem, na czym miałoby polegać takie badanie. Pewnie alkomat jest takim urządzeniem. Tutaj jest też mowa o badaniu na obecność innych środków odurzających. Nie wiem, czy można przeprowadzić takie badanie metodami nielaboratoryjnymi. Będę wdzięczny, jeśli odpowie mi pan na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#GrzegorzKarpiński">Chodzi mi głównie o to, czy rozważaliście państwo kwestię udziału opiekuna prawnego w podejmowaniu tych działań? Jak sobie państwo wyobrażacie kwestię przeprowadzania tych badań bez udziału metod laboratoryjnych? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, najpierw zbierzmy pytania, a potem pan senator na nie odpowie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WojciechWilk">Bardzo proszę o przedstawienie się i zadanie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ArturPietryka">Artur Pietryka – Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Mam pytanie odnośnie do nowelizowanego art. 40 § 7. Mam pewną wątpliwość i prosiłbym o ewentualne jej rozwianie. Czy proponowane przez państwa rozszerzenie katalogu przesłanek umożliwiających umieszczenie w policyjnej izbie dziecka jest środkiem proporcjonalnym?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ArturPietryka">Nie mówimy o umieszczaniu w policyjnej izbie dziecka osób, które popełniły czyn zabroniony, ale o osobach, które, najogólniej mówiąc, stwarzają problemy rodzicielskie. Stąd moje pytanie, czy wprowadzanie tego typu regulacji jest zasadne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Czy ktoś ma jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. Proszę o odpowiedź panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrZientarski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Najpierw odpowiem na pytanie pana posła Karpińskiego. Ta kwestia była rozważana. Uważamy, że badanie laboratoryjne może być związane choćby z oddaniem krwi do badania, a więc naruszeniem tkanki. Tutaj chodzi tylko o alkomat i tylko takie badania, które nie naruszają tkanki cielesnej.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PiotrZientarski">Są również testy, „alkomaty”, które służą do wykrywania narkotyków.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PiotrZientarski">Odpowiadając na pytanie pana z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, muszę powiedzieć, że konsultowaliśmy te zagadnienia z licznymi podmiotami i nikt nie podnosił tej kwestii. Uważamy, że jest to zasadne, tym bardziej, że, jak powiedziałem, ta kwestia jest poddana kontroli sądowej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję, panie senatorze. Czy ktoś z państwa chciałby się jeszcze wypowiedzieć? Bardzo proszę, pan profesor Marian Filar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianFilarniez">Chciałem powiedzieć jedno słowo, bo to jest ważna sprawa. Rzeczywistość jest taka, że zasadne jest pytanie o to, że jeśli nie tam, to gdzie. Od czasu do czasu, w pewnych szczególnych sytuacjach, gdzieś trzeba „wsadzić” tego nieletniego.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MarianFilarniez">Rozumiem jednak zastrzeżenia pana z Fundacji, bo trzeba sobie jasno powiedzieć w tym gronie, że jest to „teoria naznaczenia”. Dla młodego człowieka trafienie do tego rodzaju instytucji oznacza, że jest to przejście „smugi cienia”. To jest znalezienie się po gorszej stronie życia. Jest w tym pewne ryzyko i należy je dostrzegać. Nie ma chyba innego wyjścia. Lepiej jest zaryzykować, niż nic nie zrobić. Trzeba będzie jednak apelować do osób administrujących tymi zakładami, aby podejmowali te decyzje bardzo rozważnie.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MarianFilarniez">Żeby nie było tak, jak to było z hetmanem Mazepą, kiedy umieszczono go w wieży i trzymano aż do momentu kolejnego rozporządzenia. Trzeba to robić tylko wtedy, gdy jest to konieczne i tylko na zasadzie stanu wyższej konieczności. Chodzi o to, aby młodemu człowiekowi nie nakleić na czole nalepki – „bracie, ty już jesteś kryminalistą”. To będzie szło za takim człowiekiem przez całe życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrZientarski">Rozumiem, że to był głos w dyskusji a nie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechWilk">Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejMartuszewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Andrzej Martuszewicz – przewodniczący Krajowej Rady Kuratorów Krajowego Stowarzyszenia Zawodowych Kuratorów Sądowych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AndrzejMartuszewicz">Uczestniczyliśmy w pracach nad tą ustawą w Senacie. W uzasadnieniu jest napisane, że składaliśmy pewne poprawki, które nie zostały uwzględnione. Dla dobra uchwalanej ustawy chcę powiedzieć, że są tam rozstrzygnięcia, których w tej chwili ewidentnie brakuje. Gotowi jesteśmy zrezygnować z poprawek po to, aby przyspieszyć prace nad tą ustawą, zwłaszcza że w tych regulacjach zawarta jest konstrukcja podkreślana przez wiele lat przez środowisko kuratorskie. Do tej pory zakres nadzoru nie był określony. W tej chwili, zarówno cel tego nadzoru, jak i sposób oraz uprawnienia kuratora zawodowego – kuratora w ogóle – zostały określone. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś głosy w dyskusji? Nie słyszę żadnych uwag. Teraz jest czas na ewentualne wnioski. Nie słyszę żadnych uwag. Przystępujemy do prac w Komisji.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, czy są jakieś uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę uwag – pozytywna opinia. Bardzo proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrPodczaski">Zanim zaczniemy szczegółowo rozpatrywać tę ustawę proponowałbym, abyście państwo zastanowili się nad możliwością skierowania tego projektu do podkomisji. Widzimy tutaj kilka problemów, nad którymi należałoby się zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PiotrPodczaski">Jednym z nich jest, wchodząca w życie 1 stycznia ustawa o pieczy, która jeszcze nie została podpisana przez pana prezydenta, ale prawdopodobnie zostanie podpisana. Ona w kilku miejscach w dosyć znaczący sposób łączy się z tą ustawą. Należałoby się zastanowić nad przeformułowaniem tej ustawy w kilku miejscach, aby uzyskać odpowiednią spójność.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PiotrPodczaski">Druga kwestia to ustawa, która chyba dzisiaj wchodzi w życie – ustawa o działalności leczniczej.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PiotrPodczaski">Trzecia kwestia, są pewne wątpliwości dotyczące hosteli. To jest nowa kwestia w tej ustawie. Dotychczas kwestie hosteli nie były uregulowane w ustawie. Wynikało to z rozporządzenia. Naszym zdaniem nie może być tak, aby pojęcie hostelu pojawiało się w ustawie a było definiowane na poziomie rozporządzenia. Jest to niezgodne z jednym z przepisów zasad techniki prawodawczej. W związku z tym definicja hostelu także powinna znaleźć się w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PiotrPodczaski">Jeszcze jedna kwestia – finansowanie hosteli. Te przepisy, które zostały tu zaproponowane, mogą, naszym zdaniem, naruszać ustawę o finansach publicznych, w szczególności jej art. 151. Stanowi on, że wtedy, gdy finansowanie pewnych zadań z zakresu administracji zostało nałożone na podmioty niezwiązane z administracją, otrzymują one pewną szczególną formę dotacji celowej. Tutaj ta forma nie została ujęta.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PiotrPodczaski">Naszym zdaniem, jest tu pole do tego, aby zastanowić się nad pewnymi rozwiązaniami, nawet nie tyle szczegółowymi, co ogólnymi. W związku z tym proponowalibyśmy, aby powołać podkomisję, która mogłaby się tym zająć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Dera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejDera">W związku z tym, co powiedział pan mecenas, postuluję, aby powołać podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw odnośnie do wniosku o powołanie podkomisji? Nie słyszę sprzeciwu. Bardzo proszę o zgłaszanie kandydatur. Proponuję, aby podkomisja liczyła 7 członków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejDera">W imieniu Klubu Parlamentarnego PiS zgłaszam kandydatury pani poseł Beaty Kempy i pani poseł Moniki Ryniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechWilk">W imieniu Klubu Parlamentarnego PO zgłaszam kandydatury pana posła Zenona Durki, pana posła Grzegorza Karpińskiego i pana posła Piotra Ołowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#GrzegorzKarpiński">Panie przewodniczący, ja bardzo dziękuję za zgłoszenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechWilk">Wiedziałem, że pan poseł będzie dumny z tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#GrzegorzKarpiński">Dziękuję, nie wyrażam zgody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#WojciechWilk">Szanowni panowie, nie chciałbym arbitralnie wskazywać. Klub Parlamentarny PSL – pan poseł Stanisław Olas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#StanisławOlas">Chętnie bym podziękował, bo zasiadam już w 21 podkomisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechWilk">Klub Parlamentarny SLD – pan poseł Stanisław Rydzoń.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#WojciechWilk">Proszę państwa, głosujemy nad następującym składem podkomisji: pani poseł Beata Kempa (PiS), pani poseł Monika Ryniak (PiS), pan poseł Zenon Durka (PO), pan poseł Jerzy Kozdroń (PO), pan poseł Piotr Ołowski (PO), pan poseł Stanisław Olas (PSL), pan poseł Stanisław Rydzoń (SLD). Pan poseł Karpiński nie wyraził zgody.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#WojciechWilk">Kto z państwa jest za takim składem podkomisji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? 14 głosów za, brak głosów przeciwnych, brak głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że powołaliśmy podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#WojciechWilk">Po zakończeniu posiedzenia Komisji proszę członków podkomisji pozostanie na sali celem ukonstytuowania się.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#WojciechWilk">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>