text_structure.xml 30.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechWilk">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Stwierdzam kworum. Dzisiejszy porządek dzienny obejmuje trzy punkty. Jako punkt dodany mamy zaopiniowanie wniosku Rady Instytutu Pamięci Narodowej w sprawie kandydatury pana Łukasza Kamińskiego na stanowisko prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechWilk">Punkt drugi obejmuje pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe. Uzasadnia projekt pan poseł Wojciech Szarama.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WojciechWilk">Punkt trzeci – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt uzasadnia minister sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, wczoraj odbyła się debata, wysłuchaliśmy wypowiedzi pana Łukasza Kamińskiego, kandydata na stanowisko prezesa Instytutu Pamięci Narodowej. Dziś przechodzimy do wyrażenia opinii Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Stąd też poddaję pod głosowanie kandydaturę pana Łukasza Kamińskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WojciechWilk">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku Rady Instytutu Pamięci Narodowej w sprawie kandydatury pana Łukasza Kamińskiego na stanowisko prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu?</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WojciechWilk">Przypominam, że głosowanie na tak oznacza głosowanie za wyrażeniem opinii pozytywnej, głosowanie na nie oznacza głosowanie za wyrażeniem opinii negatywnej.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WojciechWilk">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem wniosku Rady Instytutu Pamięci Narodowej?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że 16 głosami za przy braku głosów przeciwnych i 2 wstrzymujących się Komisja zaopiniowała pozytywnie wniosek Rady Instytutu Pamięci Narodowej w sprawie kandydatury pana Łukasza Kamińskiego na stanowisko prezesa Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WojciechWilk">Musimy wybrać posła sprawozdawcę. Na posła sprawozdawcę proponuję panią poseł Bożenę Szydłowską. Czy pani poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BożenaSzydłowska">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Szydłowskiej? Nie widzę sprzeciwu. Pani poseł Bożena Szydłowska została posłem sprawozdawcą. Tym samym zrealizowaliśmy punkt pierwszy porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do punktu drugiego – pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe, druk nr 4150. Uzasadnia pan poseł Wojciech Szarama. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WojciechSzarama">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Komisja Ustawodawca w zeszłym roku rozpatrywała wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego o uznanie za niezgodne z konstytucją, w szczególności z art. 47 Konstytucji RP mówiącym o ochronie życia prywatnego i rodzinnego, przepisu art. 13 ustawy – Prawo prasowe, który mówi, że w przedmiocie ujawnienia danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, decyduje prokurator wydając stosowne postanowienie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WojciechSzarama">Rzecznik Praw Obywatelskich uznał, że ingerencja w życie prywatne i wizerunek osoby jest na tyle poważna, że w tym przypadku na postanowienie prokuratora powinno przysługiwać zażalenie do sądu tak, aby to sąd decydował o tym, czy ten wizerunek, imię, nazwisko podejrzanego można było ujawnić.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WojciechSzarama">Komisja Ustawodawcza, rozpatrując wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich, podzieliła jego uwagi i doszła do wniosku, że rzeczywiście, ten artykuł jest niezgodny z przywołanymi wzorcami konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#WojciechSzarama">Również Prokurator Generalny w swoim stanowisku uznał, że ten przepis w tym brzmieniu jest niezgodny z przywołanymi wzorcami konstytucji. Projekt Komisji został zaakceptowany przez marszałka Sejmu i przesłany Trybunałowi Konstytucyjnemu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#WojciechSzarama">W związku z tym Komisja Ustawodawcza, skoro uznała, że przepis jest niekonstytucyjny, postanowiła wyjść z inicjatywą ustawodawczą. Inicjatywą, która powodowałaby, że Rzecznik Praw Obywatelskich i inne podmioty nie miałyby do tego przepisu zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#WojciechSzarama">Proponujemy w art. 13 dodać ust. 4 w brzmieniu: „Na postanowienie w przedmiocie ujawnienia danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe, przysługuje zażalenie. Zażalenie na postanowienie prokuratora rozpoznaje sąd rejonowy, w którego okręgu toczy się postępowanie”. To tyle, proszę państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję panie pośle. Szanowni państwo, przechodzimy do debaty w sprawach ogólnych zasad projektu oraz pytań posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Proszę, kto z państwa chciałby zabrać głos? Pan poseł Dera, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejDera">Panie przewodniczący, w pełni popieram tę propozycję projektu ustawy. Jak powiedział pan przewodniczący, obowiązkiem parlamentu jest reagować na bardzo poważne informacje dotyczące istniejących niezgodności z normami konstytucyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejDera">Wieloletnie doświadczenie w innych sprawach pokazuje, że brak możliwości zaskarżenia takiego postanowienia rażąco narusza przepisy i normy naszej konstytucji, więc prosimy wszystkie koleżanki i kolegów o wsparcie tej inicjatywy ustawodawczej, którą przygotowała Komisja Ustawodawcza. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo, pan poseł Karpiński, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzKarpiński">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Chciałem zwrócić uwagę, że do druku 4150, który zawiera projekt Komisji Ustawodawczej dołączonych jest wiele opinii dotyczących tego projektu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzKarpiński">My również, dyskutując na posiedzeniu Komisji Ustawodawczej, jak mówił pan przewodniczący Szarama, widzieliśmy potrzebę podjęcia tej inicjatywy ustawodawczej. Cieszymy się, że taką samą potrzebę wyraziły te wszystkie podmioty, które pozytywnie zaopiniowały projektowaną ustawę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Pan profesor Filar, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MarianFilar">Szanowni państwo, sprawa jest oczywista. Nie można sobie wyobrazić innego rozwiązania niż to proponowane z bardzo elementarnego powodu. Dokładność, jeśli chodzi o prokuratora, w postępowaniu karnym ogranicza się do kwestii organizacyjnych procesu. Do kwestii głęboko merytorycznych, takich jak na przykład zgoda na realizację pewnych zasad konstytucyjnych, jedynym upoważnionym organem może być tylko sąd. Moim zdaniem jest to poza dyskusją. Jest to rozwiązanie słuszne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeżeli nie ma głosów, to może ktoś chciałby zgłosić wnioski? Wniosków nie ma. Zamykam pierwsze czytanie projektu. Przechodzimy w Komisji do pracy nad projektem ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechWilk">Kto z państwa ma uwagi do tytułu ustawy? Bardzo proszę. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WojciechWilk">Czy ktoś z państwa ma uwagi do art. 1 projektu? Bardzo proszę, pan przewodniczący Mularczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Zgłaszam pewną wątpliwość, jeśli chodzi o kwestię informacji dotyczących ujawnienia. Przepis mówi o danych osobowych oraz wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie, natomiast nie mówi o kwalifikacji prawnej zarzucanego czynu.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ArkadiuszMularczyk">Czy zdaniem rządu czy Biura Legislacyjnego nie należałoby ewentualnie uzupełnić o kwalifikację prawną zarzucanego danej osobie czynu?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ArkadiuszMularczyk">Akurat spotkałem się u siebie w regionie z tego typu sytuacją. Chodziło o ujawnianie danych osobowych i wizerunku osób jeżdżących pod wpływem alkoholu, co spotkało się z pozytywnym oddźwiękiem wśród społeczności, natomiast rzeczywiście te osoby powinny mieć prawo do zażalenia.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ArkadiuszMularczyk">Była tam też informacja dotycząca tego, o jakiego rodzaju przestępstwa są te osoby podejrzane. Stąd moje pytanie, czy nie należałoby tego przepisu rozszerzyć o kwalifikacje prawne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechWilk">Czy ktoś jeszcze z państwa ma jakieś uwagi bądź pytania do art. 1? Jeżeli nie, to na początek może odpowie na pytania w imieniu wnioskodawców pan poseł Szarama, a potem ewentualnie pan minister Wrona. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, ten przepis jest elementem całości, a więc to, co jest napisane w ust. 4 i jest dodane, koreluje z tym, co jest we wcześniejszych przepisach. Tutaj nie ma takich sformułowań, o których mówi pan poseł.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WojciechSzarama">Sądzę, że ten przepis w tym właśnie brzmieniu jest dobry i powinien być zaakceptowany. Próba sporządzenia jakiegoś katalogu czynów, w przypadku podejrzenia popełnienia których prokurator czy sąd miałby decydować, mogłaby być chybiona.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#WojciechSzarama">Przykład, o którym mówił pan poseł, jest przykładem bardzo nagannym społecznie, ale to przestępstwo nie jest zagrożone jakąś szczególnie wysoką sankcją. Tak sobie wyobrażam, że taki katalog mógłby na przykład dotyczyć tylko cięższych przestępstw, ale akurat ten przykład świadczy o tym, że również w innych przypadkach sąd mógłby się na coś takiego decydować. Stworzenie takiego katalogu byłoby więc niezmiernie trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BeataKempa">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mam jeszcze takie pytanie. Ponieważ jest tu dołączona opinia Krajowej Rady Sądownictwa, która uważa, że ta regulacja powinna być przedstawiona również w przepisach Kodeksu postępowania karnego – oczywiście, jest to tylko sugestia – ale czy Komisja kierowała się tym, że taki był przedmiot zaskarżenia przed Trybunałem Konstytucyjnym w obrębie prawa prasowego, czy też jakąś inną przesłanką?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Szarama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechSzarama">Proszę państwa, przede wszystkim była kwestia zarzutu niekonstytucyjności art. 13 prawa prasowego. Oczywiście, można się zastanowić nad rozszerzeniem Kodeksu postępowania karnego, natomiast umieszczenie tego przepisu w prawie prasowym jest na tyle jasne, że jest to przepis, który będzie stosowany przez prokuraturę i sądy, bo jego odnalezienie i stosowanie nie będzie trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, czy po tych wyjaśnieniach jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1 w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawców? Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WojciechSzarama">Ale panie przewodniczący, może ktoś z państwa legislatorów albo pan minister zechciałby się odnieść do propozycji Krajowej Rady Sądownictwa, bo ja chętnie tego wysłucham.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WojciechWilk">Oczywiście, bardzo proszę. Najpierw mecenas z Biura Legislacyjnego, a później pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">Tę kwestię dyskutowaliśmy już na posiedzeniach Komisji Ustawodawczej. Rzeczywiście, fakt, że jest to nowelizacja prawa prasowego, wynika z jednej strony z zakresu zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego art. 13 prawa prasowego.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AgnieszkaPawłowskaRyś">W tym art. 13 w ust. 3 jest unormowane uprawnienie dla prokuratora, który może zezwolić – oczywiście sąd również – ale prokurator może zezwolić na ujawnienie danych osobowych i wizerunku osób. Przepis, który mówi o zaskarżeniu, znalazł się w prawie prasowym, ponieważ tworzy to zamkniętą instytucję. Jeżeli przenosilibyśmy unormowania do Kodeksu postępowania karnego, należałoby też głębiej zmodyfikować prawo prasowe. I takie jest uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Proszę teraz pana ministra o zabranie głosu, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewWrona">Dziękuję bardzo. Wysoka Komisjo, powiem szczerze, że przygotowywałem się do drugiego punktu. Nie wiem, czy jestem formalnie uprawniony, ale ze względu na zakres tej regulacji mogę oczywiście wyrazić swój pogląd, bo sądzę, że ten projekt jest projektem zasadnym i niebudzącym żadnych wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, czy po tych wyjaśnieniach jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 1? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do art. 2. Bardzo proszę, czy są uwagi lub wątpliwości dotyczące art. 2? Może ktoś chciałby zabrać głos w sprawie art. 2? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia art. 2? Sprzeciwu nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2.</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#WojciechWilk">Przystępujemy do głosowania całości projektu ustawy. Bardzo proszę, kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe i pozytywnym zaopiniowaniem tego projektu?</u>
          <u xml:id="u-25.5" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że przy 19 głosach za, braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się Komisja przyjęła jednogłośnie projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo prasowe.</u>
          <u xml:id="u-25.6" who="#WojciechWilk">Pozostało nam wybrać posła sprawozdawcę. Zgłasza się pani przewodnicząca Beata Kempa. Rozumiem, że pani poseł wyraża zgodę, ponieważ sama zgłosiła się. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury pani poseł Beaty Kempy? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-25.7" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że pani poseł Beata Kempa została posłem sprawozdawcą Komisji. Tym samym zrealizowaliśmy punkt drugi porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-25.8" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do punktu trzeciego – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej, druk nr 4254. Projekt uzasadnia pan minister Wrona. Bardzo proszę panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewWrona">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej zakłada wprowadzenie zmian do ustawy w zakresie możliwości prowadzenia działalności przez prawników zagranicznych prowadzących stałą praktykę w Rzeczypospolitej Polskiej również w formie spółki komandytowo-akcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZbigniewWrona">Projekt ten ma w swojej istocie charakter korygujący i dostosowuje przepisy tej ustawy do analogicznych rozwiązań w tym przedmiocie przewidzianych w ustawie – Prawo o adwokaturze, w ustawie o radcach prawnych, w ustawie o rzecznikach patentowych oraz w ustawie o doradztwie podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ZbigniewWrona">Te regulacje zostały wprowadzone do tych ustaw ustawą z 4 marca 2010 roku o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która to ustawa implementowała przepisy dyrektywy 2006/123/ WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 roku dotyczącej usług na rynku wewnętrznym. Jest to tak zwana dyrektywa usługowa.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZbigniewWrona">Wprowadzenie zmian w projekcie ustawy usunie mogące się pojawić wątpliwości interpretacyjne w związku z brakiem zgodności w tym przedmiocie pomiędzy przepisami zmienianej ustawy a treścią właśnie tej ustawy zmieniającej prawo o adwokaturze, radcach prawnych, doradcach podatkowych i rzecznikach patentowych. Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję panie ministrze. Bardzo proszę, rozpoczynam debatę w sprawach ogólnych projektu. Bardzo proszę o zadawanie ewentualnych pytań i zgłaszanie wątpliwości dotyczących tego projektu. Bardzo proszę, pan poseł Jaworski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejJaworski">Dziękuję bardzo. Być może moje pytanie jest proste, ale próbowałem znaleźć definicję prawnika z Unii Europejskiej, która by jednoznacznie wskazywała, kogo ta propozycja będzie dotyczyć, i prawdę mówiąc nie udało mi się tej definicji znaleźć.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejJaworski">W związku z tym mam pytanie, czy ktoś, kto w danym kraju Unii Europejskiej ma prawo wykonywać zawód prawnika, będzie traktowany według tej propozycji jako prawnik z Unii Europejskiej i będzie mógł bez żadnego sprzeciwu być dopisanym do konkretnej listy adwokackiej, czy są jeszcze jakieś inne uregulowania, których po prostu nie znam i o których nie wiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WojciechWilk">Dziękuje. Kto z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Pan minister później odpowie zbiorczo na wszystkie. Bardzo proszę, pani przewodnicząca Beata Kempa, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BeataKempa">Panie przewodniczący, panie ministrze, mam pytanie, czy ten projekt był konsultowany z Radą Adwokacką, Radą Radców Prawnych, bo tutaj nie ma tych opinii, a chciałabym je poznać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos? Jeżeli nie ma pytań, bardzo proszę panie ministrze o udzielenie odpowiedzi na te pytania, które zostały już zadane. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewWrona">Jeżeli chodzi o kwestię pierwszą, czyli prawnika zagranicznego, prawnika z Unii Europejskiej, to my tym projektem w ogóle nie ingerujemy w te rozwiązania, bo ten projekt tego nie dotyczy, ale oczywiście wyjaśnimy to. Będę o to prosił panią Agnieszkę Tomczewską z Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Prawa Europejskiego, która doskonale zna zagadnienia.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#ZbigniewWrona">Wskażę tylko ogólnie, że te pojęcia są definiowane w art. 2 ustawy z 5 lipca 2002 roku o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#ZbigniewWrona">Jeżeli chodzi o konsultacje, o które pytała pani poseł Beata Kempa, to był ten projekt konsultowany ze wszystkimi radami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę panią o wyjaśnienie tych kwestii. Proszę przedstawić się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#AgnieszkaTomczewska">Agnieszka Tomczewska, Ministerstwo Sprawiedliwości, Departament Współpracy Międzynarodowej. Odpowiadając na pytanie pana posła, jak pan minister już na wstępie wyjaśnił, świadczenie przez prawników zagranicznych pomocy prawnej jest uregulowane właśnie w ustawie z dnia 5 lipca 2002 roku o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczpospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#AgnieszkaTomczewska">Prawnicy zagraniczni, którzy nabyli swoje kwalifikacje zawodowe na terenie państw członkowskich, mogą świadczyć usługi prawne jako prawnicy zagraniczni, ale dopiero po uznaniu ich kwalifikacji zawodowych w Polsce mogą zostać wpisani na listę adwokatów albo radców prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Pan poseł Dera ma pytanie dodatkowe. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejDera">Chciałem zapytać, kto uznaje te kwalifikacje, bo ja rozumiem, że ktoś w myśl prawa swojego kraju otrzymuje uprawnienia, i czy to podlega jeszcze weryfikacji, a jeśli tak, to przez kogo?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AgnieszkaTomczewska">Uznaniu organizacji samorządu zawodowego, czyli adwokatów i radców prawnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejDera">To znaczy, że jeżeli samorząd uzna, że kwalifikacje są niewystarczające, to ma prawo nie wpisać takiej osoby, która ma na przykład takie uprawnienie z innego państwa. Rozumiem, że jest tu swoboda, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AgnieszkaTomczewska">Kwalifikacje te podlegają porównaniu z kwalifikacjami wymaganymi od prawników w Polsce. Taka osoba ma możliwość przystąpienia do testu umiejętności w celu weryfikacji kwalifikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejDera">Uprawnienia państwowe są weryfikowane przez samorząd. Na miły Bóg!</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#WojciechWilk">Panie ministrze, proszę o odpowiedź; albo jeszcze chwileczkę, bo są jeszcze pytania. Bardzo proszę, poseł Jaworski zgłaszał się pierwszy, później pani poseł Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejJaworski">Proszę o doprecyzowanie, czy w tej ustawie, o której pani mówi, jest dokładnie ta definicja i nazwa – prawnik Unii Europejskiej? Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AgnieszkaTomczewska">Tak, dokładnie tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejJaworski">W związku z tym mam pytanie, czy jeżeli nasz system prawny ma tutaj inne rozwiązania w stosunku do rozwiązań w innych krajach europejskich, czy zdaniem państwa może dojść do pewnych problemów na zasadzie, że za chwilę prawnicy, którzy na innej podstawie dostali uprawnienia w Unii Europejskiej, zaczną na przykład mówić, że niewpisywanie ich na nasze listy jest niezgodne z innymi przepisami w Unii Europejskiej dotyczącymi wykonywania zawodu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Proszę, pani poseł Wróbel.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MarzenaWróbel">Chciałabym od pani uzyskać informację, ilu prawników zagranicznych uzyskało prawo do wykonywania zawodu w Polsce od momentu wejścia ustawy, którą dzisiaj nowelizujemy.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MarzenaWróbel">Kolejna kwestia, w tej ustawie dopisywany jest kolejny rodzaj spółki, w ramach którego mogą być świadczone te usługi. Czy tak?</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#MarzenaWróbel">Jeśli tak, to proszę o informację dotyczącą tych prawników zagranicznych, którzy uzyskali prawo do wykonywania zawodu w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#WojciechWilk">Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeżeli nie ma, to bardzo proszę pana ministra o odpowiedź na zadane pytania. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZbigniewWrona">Przede wszystkim chciałbym powiedzieć, że test umiejętności ma służyć temu, żeby zastosować nasze postanowienia ustawowe – bo przecież wymogi kwalifikacyjne do wykonywania zawodu adwokata, radcy prawnego, rzecznika patentowego czy doradcy podatkowego są w Polsce określone ustawą. Należy wykazać, że spełnia się te kryteria, które wynikają z polskich ustaw. Taki jest cel tego testu umiejętności. Natomiast, jeżeli chodzi o liczbę tych prawników, którzy wpisali się na stosowne listy i wykonują zawód jako radcowie prawni, adwokaci, to poproszę tutaj pana Pałkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#ZbigniewPałka">Zbigniew Pałka, Departament Legislacyjno-Prawny Ministerstwa Sprawiedliwości. Otóż z najnowszych danych uzyskanych z Rady Adwokackiej wynika, że w chwili obecnej w 20 izbach adwokackich na listę prawników zagranicznych wpisane są 32 osoby oraz jedna osoba wpisana jest po przeprowadzeniu postępowania, w tym testu umiejętności. Są to więc liczby stosunkowo niewielkie.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#ZbigniewPałka">Jeśli chodzi o informacje dotyczące liczby prawników zagranicznych wpisanych na listę radcowską, to tutaj nie posiadamy danych zbiorczych. Natomiast, jeśli chodzi o 3 izby: Okręgową Izbę Radców Prawnych w Warszawie, w Krakowie i w Poznaniu, w roku 2010 zostało wpisanych kilku prawników. Są to naprawdę niewielkie liczby. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, czy są jeszcze jakieś pytania? Jeżeli nie ma pytań, są może jakieś wnioski? Nie ma wniosków. Zamykam pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#WojciechWilk">Przystępujemy do pracy nad projektem. Czy mają państwo uwagi odnośnie do tytułu ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że tytuł ustawy przyjęliśmy.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#WojciechWilk">Czy mają państwo uwagi do art. 1 – zdanie wstępne? Jeżeli nie ma uwag, stwierdzam, że Komisja przyjęła zdanie wstępne w art. 1 projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#WojciechWilk">Czy mają państwo uwagi do pkt 1 w art. 1 ustawy? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że pkt 1 w art. 1 został przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#WojciechWilk">Czy są uwagi do pkt 2 w art. 1? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-51.7" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że pkt 2 w art. 1 ustawy został przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.8" who="#WojciechWilk">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie ma uwag. Art. 2 został przez Komisję przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.9" who="#WojciechWilk">Przechodzimy do głosowania nad całością projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-51.10" who="#WojciechWilk">Kto z państwa jest za przyjęciem zaproponowanego w druku nr 4254 projektu ustawy?</u>
          <u xml:id="u-51.11" who="#WojciechWilk">Stwierdzam, że przy 19 głosach za, braku głosów przeciwnych i wstrzymujących się Komisja przyjęła jednogłośnie projekt ustawy zaproponowany w druku nr 4254.</u>
          <u xml:id="u-51.12" who="#WojciechWilk">Na posła sprawozdawcę proponuję pana posła Witolda Pahla. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#WitoldPahl">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. A zatem posłem sprawozdawcą został pan poseł Witold Pahl.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#WojciechWilk">Przypominam, że kolejne posiedzenie mamy o godzinie 12, również w sali 102. Dziękuję państwu bardzo serdecznie za udział w posiedzeniu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>