text_structure.xml 15.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardKalisz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Stwierdzam kworum. Proszę państwa, dzisiejszy porządek obrad obejmuje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (druk nr 1413). Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam pana ministra Rędziniaka. Witam wszystkich państwa posłów i legislatorów. Proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie uzasadnienia projektu rządowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ŁukaszRędziniak">Bardzo dziękuję, szanowny panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Przedstawiany dziś projekt zmian nie jest obszerny. Dotyczy zmiany trzech przepisów. Postaram się krótko i syntetycznie przedstawić państwu uzasadnienie projektu. Proponowane zmiany związane są z wymogami prawa wspólnotowego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ŁukaszRędziniak">Zmiana ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym ma na celu dostosowanie obowiązujących przepisów do wymogów nałożonych na państwa członkowskie Unii Europejskiej przez rozporządzenie Komisji nr 478/2007 z dnia 23 kwietnia 2007 r. Od dnia 1 stycznia tego roku zaczęły obowiązywać nowe przepisy prawa wspólnotowego, które dotyczą wykluczenia z przetargów na środki unijne podmiotów gospodarczych będących bądź to osobami fizycznymi, bądź to osobami prawnymi, w przypadku wydania w stosunku do nich prawomocnego orzeczenia skazującego za czyn popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RyszardKalisz">Proszę państwa, jest za głośno. Bardzo proszę o spokój. To bardzo przeszkadza panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ŁukaszRędziniak">Przestępstwo na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich funkcjonuje już w polskim systemie prawnym w art. 3§3a Kodeksu karnego skarbowego. Władze państw członkowskich UE zostały zobowiązane do przekazywania Komisji Europejskiej informacji na temat osób i podmiotów, które popełniły tego typu przestępstwa. W Polsce organem przekazującym te informacje do Komisji Europejskiej ma być Minister Finansów. Informacja ma być przekazana intendentowi Komisji odpowiedzialnemu za dany program wspólnotowy, bądź za dane działanie, w ciągu trzech miesięcy od wydania wyroku skazującego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ŁukaszRędziniak">Konieczne jest stworzenie bazy danych takich podmiotów. Krajowy Rejestr Karny posiada największą bazę osób skazanych. Projekt ustawy nakłada na Krajowy Rejestr Karny obowiązek gromadzenia informacji o prawomocnych orzeczeniach, które zapadły wobec dwóch kategorii podmiotów. Po pierwsze, odnosi się to do osób fizycznych skazanych prawomocnym wyrokiem za przestępstwa na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich. Po drugie, dotyczy osób prawnych jeżeli czyn zabroniony osoby fizycznej, stanowiący podstawę odpowiedzialności osoby prawnej, został popełniony na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich. Informacje mają być przekazywane przez Krajowy Rejestr Karny niezwłocznie takim organom jak: minister właściwy do spraw finansów publicznych, minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, minister właściwy do spraw rolnictwa i minister właściwy do spraw rozwoju wsi. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego zarządza programami wspólnotowymi. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, jak już wspomniano, będzie odpowiedzialny za przekazywanie tych informacji do Komisji Europejskiej. Pozostali wskazani ministrowie są centralnymi organami administracji, w których gestii leży dysponowanie środkami unijnymi.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ŁukaszRędziniak">Na dzień dzisiejszy, w obecnym stanie prawnym, Krajowy Rejestr Karny nie ma umocowania by gromadzić informacje wymagane przez Komisję Europejską i przekazywać je wskazanym organom centralnym. W związku z tym, rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym ma na celu umożliwienie Rzeczypospolitej wypełnienia nałożonych przez regulacje unijne obowiązków.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ŁukaszRędziniak">Wejście w życie proponowanych zmian będzie oznaczać wykluczenie z przetargów na środki unijne osób prawomocnie skazanych za przestępstwa popełnione na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich, jak również tych podmiotów zbiorowych, które zgodnie z zasadami odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, odpowiadają za czyny osób fizycznych popełnione na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich. Dzięki takiemu rozwiązaniu środki unijne mają być lepiej chronione przed niewłaściwym wykorzystaniem. To tyle z mojej strony. Z przyjemnością odpowiem na wszystkie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy w ramach pierwszego czytania ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę, pani poseł Kempa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BeataKempa">Panie przewodniczący. Szanowni państwo. Panie ministrze. Rozumiem, że ten projekt jest niejako wykonaniem prawa Unii Europejskiej. Czytam ten projekt „na gorąco” i chciałabym się upewnić co do jednej kwestii. Proszę państwa, jak wygląda sytuacja, gdy przestępstwo na szkodę interesów finansowych Wspólnot Europejskich popełni członek zarządu lub rady nadzorczej jakiejś spółki? Określenie „podmioty zbiorowe” to dosyć szerokie pojęcie. Rozumiem, że należy podawać informacje o osobie reprezentującej podmiot zbiorowy, ale co z zarządem czy radą nadzorczą takiego podmiotu zbiorowego? W mojej ocenie powinniśmy chyba spojrzeć na to nieco szerzej. Taka jest moja ocena „na gorąco”. Bardzo prosiłabym, panie ministrze, o wypowiedź w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RyszardKalisz">Pan poseł Filar, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarianFilar">Dziękuję. Ja też mam pytanie „z tej parafii”. Posiedzenia Komisji nie są po to, aby niedouczeni profesorowie się na nich douczali, tym bardziej gdy napisali komentarz na ten temat, ale przynajmniej jestem szczery. Mam pytanie dotyczące podmiotów zbiorowych w kontekście tego, co powiedziała pani poseł Kempa. Zgadzam się, że to może być pewien problem. O ile odpowiedzialność osób fizycznych w łonie Unii jest kompatybilna i wszędzie obowiązują mniej więcej takie same zasady odpowiedzialności karnej, to z odpowiedzialnością podmiotów zbiorowych już tak nie jest. Materialne przesłanki odpowiedzialności podmiotów zbiorowych w poszczególnych grupach państw są różne. Powstaje pytanie, co z tym fantem zrobimy? Jak wyjść z sytuacji, gdy np. z punktu widzenia przepisów prawa francuskiego odpowiedzialność podmiotów zbiorowych wchodzi w rachubę, a z punktu widzenia naszych przepisów już nie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję. Proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ŁukaszRędziniak">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowna pani poseł. Panie profesorze. Zadali państwo niezwykle ważne pytanie. Musimy się zająć tą kwestią niezależnie od omawianego dziś projektu ustawy. Podjęliśmy już pewne działania legislacyjne. Już państwu tłumaczę, o co chodzi. Jak państwo doskonale wiecie, ustawa o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych zakłada warunek prejudykatu. Oznacza to, że podmiot zbiorowy nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej o ile osoba fizyczna działająca w jego imieniu nie zostanie uprzednio prawomocnie skazana. W tym momencie mamy bardzo duży problem. Państwo doskonale wiecie, że istnieje szereg możliwości wyłączenia odpowiedzialności karnej osoby fizycznej. Jedną z nich jest na przykład śmierć osoby fizycznej. W takim przypadku, nawet pomimo niewątpliwie popełnionego czynu, odpowiedzialność podmiotu zbiorowego po prostu nie istnieje. Jest cały szereg przypadków wyłączających ściganie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ŁukaszRędziniak">W Ministerstwie Sprawiedliwości przygotowaliśmy projekt zmiany ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, który znosiłby zasadę prejudykatu. Przypomnę państwu, że od czterech lata Polska była bardzo krytykowana za ten wymóg przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. W raportach OECD ten zarzut pojawiał się wielokrotnie. Trzeba zmienić obecny stan prawny i tym samym doprowadzić do poprawny naszego wizerunku. Muszę zauważyć, że spotyka się to jednak z dużym oporem ze strony środowisk biznesowych. Mają obawy, że może się powtórzyć sytuacja z „Optimusem”. Uważam jednak, że nie o to chodzi. Chodzi o to, aby móc skutecznie dochodzić odpowiedzialności od podmiotu zbiorowego. Zbadaliśmy jak to zagadnienie wygląda w innych państwach. Jako przykład podam, że we Francji, takie rozwiązanie jest wpisane do kodeksu. W prawie francuskim odpowiedzialność podmiotów zbiorowych jest wpisana do Kodeksu karnego. W wielu krajach Unii Europejskich, między innymi w Wielkiej Brytanii i Finlandii, nie ma zasady prejudykatu. W tej chwili wspomnianym przeze mnie projektem zajmuje się Rządowe Centrum Legislacji. Państwo podnieśliście kolejny argument przemawiający za tym, że powinniśmy znieść zasadę prejudykatu w Polsce. Dotąd miałem na myśli przede wszystkim zasady ogólne; tzn. np. w przypadku niemożności, nawet z przyczyn obiektywnych takich jak śmierć, czy wyjazd zagranicę, pociągnięcia do odpowiedzialności osoby fizycznej. W takich sytuacjach odpowiedzialność była praktycznie fikcyjna. Dzisiaj bowiem wygląda to niestety tak, odpowiadając już na państwa pytanie, że jeżeli ten wspomniany członek rady nadzorczej, czy zarządu, ucieknie, a nie zostanie prawomocnie osądzony, to nie ma odpowiedzialności podmiotu zbiorowego. De facto ta odpowiedzialność jest fikcyjna, nawet gdy niewłaściwe działanie podmiotu zbiorowego w trakcie przetargu na środki unijne jest po prostu ewidentne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ŁukaszRędziniak">Jednak w omawianej dzisiaj zmianie się tym nie zajmujemy. W przestawionym projekcie zmian ustawy implementujemy możliwość ewidencjonowania podmiotów i osób fizycznych przez Krajowy Rejestr Karny. To jest raczej czynność techniczna. Celem zmiany jest stworzenie przy Krajowym Rejestrze Karnym bazy danych, a następnie przekazywanie stosownych informacji Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ŁukaszRędziniak">Uważam, że państwo poruszyli naprawdę istotną kwestię i mogę państwa zapewnić, że zależy mi na tym, aby wprowadzić zmiany do ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Proszę, pani przewodnicząca Kempa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BeataKempa">Obok zagadnienia, które przybliżył nam pan minister, pozostaje jeszcze jedna kwestia. Można popełnić przestępstwo na szkodę finansów Unii Europejskiej w związku z prowadzoną przez dany podmiot zbiorowy działalnością, ale można się też dopuścić takiego przestępstwa bez związku z prowadzoną działalnością. Co w przypadku, gdy ktoś jest członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu podmiotu zbiorowego i dopuści się przestępstwa na szkodę finansów Unii Europejskiej? Czasami interesy się krzyżują. Uważam, że należałoby się zastanowić nad kwestią związaną z rozszerzeniem katalogu osób wymienionych w pkt. 6. W mojej ocenie pozostawienie tu wyłącznie osoby reprezentującej podmiot jest rozwiązaniem niepełnym. Krajowy Rejestr Karny posiada informacje dotyczące osób fizycznych. W związku z tym, jeżeli kontrahenci zbadają, czy karty karne danych osób rzeczywiście są puste, czy wypełnione, to sytuacja będzie jasna. W trakcie prac zgłoszę taki postulat. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania? Nie ma. Skoro nie ma innych pytań, to zarządzam regulaminową chwilę ciszy. Kończymy pierwsze czytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do pracy w Komisji. Czy panie i panowie posłowie, bądź Biuro Legislacyjne mają jakieś uwagi co do brzmienia przedłożenia rządowego? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że będziemy mogli łącznie głosować nad całość przedłożenia rządowego. Nie słyszę sprzeciwu. W takim razie przechodzimy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#RyszardKalisz">Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka w zakresie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym według brzmienia zawartego w druku 1413? 18 posłów jest za. Dziękuję. Kto jest przeciwny? Nikt. Dziękuję. Kto się wstrzymał? Nikt. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#RyszardKalisz">Stwierdzam, że Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka jednogłośnie przyjęła rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#RyszardKalisz">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Ponieważ jest to projekt rządowy to proszę pana przewodniczącego Wilka o wskazanie posła sprawozdawcy z Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechWilk">Jako posła sprawozdawcę zgłaszam pana posła Damiana Raczkowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardKalisz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Wilk proponuje jako posła sprawozdawcę pana Damiana Raczkowskiego. Czy pan poseł się zgadza? Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że posłem sprawozdawcą tej ustawy jest pan Damian Raczkowski. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję. Opinii UKIE nie potrzeba. Nie ma zmian rządowych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RyszardKalisz">Przed zakończeniem posiedzenia chcę jeszcze państwu przypomnieć, że spotykamy się jeszcze dzisiaj o godzinie 16.00 w gmachu Senatu, w sali 217 oraz o godz. 19.15 w sali 12, czyli w tym budynku na parterze. Zajmiemy się opinią dotyczącą weta prezydenta w związku z podpisaną w Strasburgu Konwencją w sprawie kontaktów z dziećmi. Ponadto mam do państwa prośbę. Bardzo proszę, abyście państwo w ciągu dwóch tygodni, czyli do następnego posiedzenia Sejmu, przygotowali propozycje do planu pracy naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RyszardKalisz">Dziękuję panu ministrowi Rędziniakowi oraz wszystkim towarzyszącym mu osobom. Dziękuję państwu. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>