text_structure.xml 14.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, otwieram kolejne w dniu dzisiejszym posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Porządek dzienny obejmuje dwa punkty. W pierwszym punkcie mamy pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze (druk nr 437). Drugi punkt stanowi zaopiniowanie dla Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poselskiego projektu ustawy o rodzinnej opiece zastępczej (druk nr 628).</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WojciechWilk">Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam w naszym gronie pana senatora Paszkowskiego, który w imieniu wnioskodawców przedstawi nam projekt ustawy. Szanowni państwo, przechodzimy do pierwszego punktu posiedzenia. Panie senatorze, bardzo proszę o przedstawienie założeń projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BohdanPaszkowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Jak jest państwu wiadome, przewidywana zmiana ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe i naprawcze jest z jednej strony konsekwencją wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku w dniu 19 września 2007 r. Na mocy tego wyroku TK orzekł, że art. 82 ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze w zakresie, w jakim nie przewiduje sądowej kontroli zgodności z prawem postanowienia sędziego-komisarza w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności wpisu hipoteki lub zastawu w księdze wieczystej lub właściwym rejestrze, jest niezgodny z art. 45 ust. 1 i art. 78 w związku z art. 176 ust. 1 i art. 64 ust. 1 Konstytucji RP.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BohdanPaszkowski">W tym wypadku zasadniczym przedmiotem krytyki TK, zawartym w uzasadnieniu orzeczenia, było to, że ogranicza się prawo do sądu, rozstrzygając jednocześnie bardzo istotne prawa majątkowe, związane z możliwością ograniczenia praw wierzyciela, jeżeli chodzi o dokonywanie wpisu w hipotece lub zastawu w księdze wieczystej. Jest to jeden z przedmiotów projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BohdanPaszkowski">Jednocześnie związek z tą sprawą ma również inna opinia TK. Odnosząc się do tego aktu prawnego, TK wydał dnia 7 listopada 2007 r. postanowienie sygnalizacyjne. Stwierdził w nim, że dotychczasowe brzmienie art. 81 – do którego, oczywiście, odsyła art. 82 – w ust. 3 odbiega od ratio legis tego przepisu. Chodzi mianowicie o to, iż obowiązujący obecnie przepis operuje stwierdzeniem, że dokonywanie wpisu hipoteki w księdze wieczystej jest możliwe, jeżeli wniosek w tym zakresie „został złożony w sądzie w ciągu sześciu miesięcy przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BohdanPaszkowski">Biorąc pod uwagę także praktykę orzecznictwa w tym zakresie, TK stwierdził, że ustawodawcy najprawdopodobniej nie o to chodziło. W takim bowiem wypadku, przy literalnym brzmieniu zapisu, można twierdzić, że wystarczy złożyć wniosek o wpis do hipoteki zaledwie na dzień przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości. Literalnie rzecz biorąc taki wniosek powinien być honorowany.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BohdanPaszkowski">W związku z tym jest propozycja – w ślad za postanowieniem sygnalizacyjnym – żeby określić tę kwestię tak, jak TK wywodził i jaka była ratio legis tego przepisu. Propozycja opiera się na nowej redakcji i wprowadzeniu zapisu: „Przepisu ust. 1” – który stwierdza warunki niemożliwości złożenia wniosku o wpis do hipoteki przed ogłoszeniem upadłości – „nie stosuje się, jeżeli wniosek o wpis hipoteki został złożony w sądzie co najmniej na sześć miesięcy przed złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości.” Innymi słowy musi istnieć sześciomiesięczny okres poprzedzający ogłoszenie upadłości. TK określił bowiem, że jest to okres wystarczający do tego, żeby takie wnioski honorować. Nie pojawiałby się wtedy zarzut, że możemy mieć do czynienia ze współdziałaniem wierzyciela i upadającego. Z drugiej strony nie byłoby podejrzenia, że pewne okoliczności związane ze złą sytuacja upadającego czy potencjalnie upadającego albo – szerzej mówiąc – dłużnika są na tyle znane, że składanie wniosku służy wyprzedzeniu upadłości.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BohdanPaszkowski">Z jednej strony bierzemy pod uwagę wyrok zakresowy TK, czyli fakt, że w dalszym ciągu istnieje norma prawna w ustawie – Prawo upadłościowe i naprawcze, określona w art. 82. Z drugiej strony wychodzimy naprzeciw orzeczeniu sygnalizacyjnemu, które dotychczas nie zostało wykonane, a minęło już trochę czasu, w zakresie brzmienia art. 81 ust. 3. W związku z powyższym Senat proponuje projekt zmiany ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze w treści zaproponowanej w przedłożonym druku nr 437. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo, panie senatorze. Rozumiem, że stanowisko rządu do tego projektu przedstawi pan dyrektor Bołonkowski. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanBołonkowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Rada Ministrów zajęła stanowisko i przedstawiła je Wysokiej Izbie w piśmie z dnia 9 lipca 2008 r. Stanowisko jest co do zasady pozytywne. Konieczność dokonania zmian, które są realizacją wyroku TK, jest bezdyskusyjna. Propozycja przedstawiona przez Senat również zasługuje na akceptację.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanBołonkowski">Chciałbym jedynie przypomnieć Wysokiej Komisji, że propozycje analogiczne do propozycji zawartych w projekcie senackim, przedstawione zostały również w rządowym projekcie dużej nowelizacji Prawa upadłościowego, objętym drukiem sejmowym nr 654.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanBołonkowski">Wysoka Komisja raczyła skierować projekt rządowy do podkomisji celem wypracowania stanowiska. Wobec tego rząd proponuje, aby w ślad za tamtym projektem również projekt senacki skierować do tej samej podkomisji, żeby mógł być przedmiotem rozpoznania przez podkomisję. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Bardzo proszę panie posłanki i panów posłów o zabieranie głosu w sprawach ogólnych, dotyczących projektu. Jesteśmy na etapie pierwszego czytania. Bardzo proszę, pan przewodniczący Mularczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Proponuję, żebyśmy skierowali ten projekt do podkomisji bez dyskusji. Myślę, że projekt powinien być objęty pracami podkomisji. Składam wniosek, ażebyśmy bez dyskusji przeszli do skierowania projektu do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WojciechWilk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Bardzo proszę, pan przewodniczący Chmielewski. Jak sobie przypominam, jest pan przewodniczącym podkomisji, która zajmuje się dużą nowelizacją ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz innych ustaw z druku nr 654.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławChmielewski">Jak rozumiem, materia tego projektu jest tożsama, przynajmniej w części, z tym projektem, który został już skierowany do podkomisji. Wobec tego wnoszę, żeby była to nasza podkomisja. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WojciechWilk">Tak, oczywiście. Widzę, że jesteśmy zgodni, ale dla formalności przegłosujmy skierowanie senackiego projektu z druku nr 437, nad którym dzisiaj debatujemy, do podkomisji, którą powołaliśmy wcześniej do rozpatrzenia rządowego projektu dużej nowelizacji z druku nr 654.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WojciechWilk">Kto z państwa jest za skierowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze do podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz innych ustaw? Proszę o podniesienie ręki.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WojciechWilk">16 głosami za, czyli jednogłośnie, skierowaliśmy projekt do podkomisji, której przewodniczy pan poseł Stanisław Chmielewski.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WojciechWilk">Życzę owocnej pracy. Tym samym wyczerpaliśmy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławChmielewski">Życzenie jest prowokacyjne. Naprawdę prowokacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WojciechWilk">Nie, to nie miało być prowokacyjne, szanowni państwo. Jeżeli było, to przepraszam.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, przechodzimy do punktu drugiego. Dziękuję bardzo panu dyrektorowi i panu senatorowi. Dziękuję bardzo. W punkcie drugim mamy zaopiniowanie dla Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poselskiego projektu ustawy o rodzinnej opiece zastępczej (druk nr 628).</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WojciechWilk">Przypomnę, że tym projektem mieliśmy się zajmować 14 października na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji. Rozstaliśmy się oczekując, że przyjdzie przedstawiciel wnioskodawców, pani poseł…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IwonaArent">Joanna Kluzik-Rostkowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WojciechWilk">Tak, pani poseł Kluzik-Rostkowska. Oczekiwaliśmy, że coś nam o tym projekcie opowie. Z tego, co widzę, nie ma pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WojciechWilk">Moje pytanie do państwa brzmi: Czy zajmujemy się zaopiniowaniem projektu? Wyrażano wówczas opinie, żeby nie robić tego bez przedstawiciela wnioskodawców, więc słucham państwa. Jaka jest opinia na dzień dzisiejszy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławChmielewski">Może ktoś z państwa przeczytałby projekt?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzKarpiński">Albo kończymy posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechWilk">Dobrze, kończymy, ale w jaki sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Dobrze, panie przewodniczący. Rzeczywiście, nikt tego projektu nie zna. Projekt ustawy o rodzinnej opiece zastępczej jest obszerny. Otrzymaliśmy 3 opinie na jego temat. Nie podejmuję się przedstawienia tego projektu w imieniu pani poseł. Proponuję więc, żeby z ramienia Komisji skutecznie… Bardzo proszę o chwilę cierpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechWilk">O wyrozumiałość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Proszę, żeby sekretariat Komisji skutecznie poinformował panią poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DanielKędzierski">Zostawialiśmy informację o posiedzeniu w trzech miejscach: w skrytce, w klubie i w biurze pani poseł. Wysłaliśmy nawet faks.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Wiem, ale musi pan znaleźć telefon. Proszę zadzwonić do pani poseł i potwierdzić. Poinformowanie musi być skuteczne. To nie może być tylko próba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#WojciechWilk">Pan poseł coś wie o skutecznym informowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BarbaraOrlińska">Wysłaliśmy do biura, do klubu i do pani poseł, do skrytki. Gdzie mamy jeszcze wysyłać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszMularczyk">Dobrze, ale przecież jest telefon do biura poselskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BarbaraOrlińska">Do biura poselskiego poszedł faks.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, przychylam się do wniosku pana przewodniczącego i tych głosów, które padły z sali. Rozumiem, że sekretariat Komisji ustali jakiś dogodny termin tak, aby pani poseł mogła być obecna na posiedzeniu Komisji i przedstawić nam ten projekt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#StanisławChmielewski">Ale już nie w tym tygodniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#WojciechWilk">Nie, w tym tygodniu już nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BarbaraOrlińska">Jutro po głosowaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WojciechWilk">Nie, jutro po głosowaniu zajmujemy się prokuraturą i innymi sprawami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BarbaraOrlińska">Może w godzinę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WojciechWilk">Nie, w godzinę tego nie zrobimy.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#WojciechWilk">Szanowni państwo, jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że wniosek został przyjęty i odkładamy rozpatrzenie tego punktu. Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#WojciechWilk">W związku z powyższym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo. Życzę miłego wieczoru.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>