text_structure.xml
57.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam posłów, członków Komisji i zaproszonych gości. Witam szefa Kancelarii Sejmu pana ministra Lecha Czaplę. Witam zastępcę szefa KS, pana ministra Jana Węgrzyna. Witam, towarzyszących panom ministrom dyrektorów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Przewiduje on zaopiniowanie dla Marszałka Sejmu, w trybie art. 10 ust. 1 pkt 15 Regulaminu Sejmu, projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2012. Czy są uwagi do przedstawionego porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do jego realizacji. Przed posiedzeniem otrzymaliście państwo do skrytek projekt budżetu Kancelarii Sejmu na 2012 rok.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Oddaję głos panu ministrowi Lechowi Czapli, szefowi Kancelarii Sejmu. Panie ministrze, zgodnie z tradycją, to pan decyduje w jakim momencie przekaże pan głos któremuś ze swoich pracowników, panu ministrowi Węgrzynowi, ewentualnie któremuś z panów dyrektorów. Bardzo proszę o wprowadzenie do tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LechCzapla">Panie przewodniczący, na wstępie chciałem podziękować za realizację mojej prośby o zwołanie posiedzenia Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w sprawie projektu budżetu na rok 2012. Właściwie nie jest to związane ze szczególną potrzebą szefostwa Kancelarii Sejmu, ale bardziej z potrzebą wynikającą z prac Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LechCzapla">Na początku kwietnia minister finansów zwrócił się do mnie o opracowanie w terminie 14 dni projektu budżetu państwa na rok 2012 w części 02, czyli w części dotyczącej Kancelarii Sejmu. Realizując tę prośbę, taki projekt, za zgodą marszałka, przedłożyłem ministrowi finansów, ale ponieważ czynność opiniodawcza Komisji jest tutaj niezbędna, poprosiłem pana przewodniczącego o możliwość zaprezentowania projektu budżetu na posiedzeniu Komisji, jeszcze przed końcowymi pracami Rady Ministrów. Dziś już mamy świadomość, bo pan premier powiedział to na konferencji prasowej, iż 5 maja br. rząd chce przyjąć projekt budżetu i przekazać go Sejmowi.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#LechCzapla">Projekt nasz, który obejmuje dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem Sejmu i jego organów oraz Kancelarii Sejmu, został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2012.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#LechCzapla">Prognozę dochodów i plan wydatków sporządzono na podstawie zgłoszeń komórek organizacyjnych. Od razu chciałbym zasygnalizować, że w drugiej części prezentacji poproszę o udzielenie głosu panu ministrowi Węgrzynowi, który przedstawi dosyć szczególną prognozę, projekcję zamierzeń kancelaryjnych w zakresie zadań inwestycyjnych, które zmierzają do generalnej poprawy warunków pracy komisji sejmowych, mówiąc w wielkim skrócie. To minister Węgrzyn przedstawi w drugiej części prezentacji projektu budżetu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#LechCzapla">Wynagrodzenia osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe tzw. erki, uposażenia poselskie, które są pochodną od uposażenia „erki” i wynagrodzenia pracowników zostały zaplanowane, zgodnie z rozporządzeniem, na poziomie 2011 roku.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#LechCzapla">Na rok 2012, podobnie jak w roku 2011, zaplanowano 1238 etatów kalkulacyjnych i 8 etatów „erki”, w tym 5 członków Prezydium Sejmu i 3 etaty „erki” Kancelarii Sejmu, które – jak się państwo orientujecie – nie są wykorzystywane, chodzi o te etaty „erki” Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#LechCzapla">W projekcie budżetu planowana wysokość wydatków wynosi 412.041 tys. zł. Stanowi to 95,6% planu według ustawy budżetowej na rok 2011, który to – przypominam – wynosi 430.780 tys. zł. Zmniejszenie ogólnej kwoty wydatków Kancelarii Sejmu w roku 2012 wynika z faktu, że wydatki na rozliczenie VI kadencji, kończącej się kadencji Sejmu, tylko w niewielkim stopniu wystąpią w roku planowanym, czyli w roku 2012. W wymiarze parlamentarnym założono również niższe, wygasające wydatki na polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#LechCzapla">Wydatki Kancelarii Sejmu obejmują: wydatki komórek organizacyjnych w wysokości 223.231 tys. zł, co w porównaniu z rokiem bieżącym oznacza wzrost o 4,4%. Wpłynęły na niego dwa elementy: prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług w wysokości 102,8% – zgodnie z informacją ministra finansów – oraz zwiększenie wydatków majątkowych.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#LechCzapla">Wydatki na świadczenia dla posłów zaplanowano w wysokości 183.669 tys. zł. Na poziomie roku 2011 przyjęto wydatki na: działalność biur, klubów i kół poselskich, prowadzenie obsługi posłów niezrzeszonych w Sejmie, doradztwo naukowe w formie ekspertyz i opinii organizowane przez biuro klubu lub koła poselskiego, wynajem kwater, noclegi poza miejscem stałego zamieszkania i Warszawą. Wydatki na uposażenie i pochodne zostały zaplanowane dla 430 posłów.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#LechCzapla">Wydatki na polską prezydencję w wymiarze parlamentarnym w kwocie 1581 tys. zł stanowią 27,7% planu 2011 roku. Prezydencja w wymiarze rządowym kończy się z końcem roku 2011, natomiast prezydencja w wymiarze parlamentarnym kończy się Konferencją Przewodniczących Parlamentów Unii Europejskiej, szefów Izb wszystkich krajów Unii Europejskich. W sumie przyjedzie na nią około 60 speakerów. Konferencja jest organizowana raz do roku przez parlament, który sprawował przewodnictwo w II połowie roku ubiegłego. W naszym przypadku rolę gospodarza będą sprawować Sejm i Senat. Z tego też powodu, w ramach krajowej części prezydencji Kancelaria Sejmu będzie odpowiedzialna za zorganizowanie Konferencji Przewodniczących, która się odbędzie w dniach 15–17 kwietnia 2012 roku.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#LechCzapla">Wydatki wynikające z rozliczenia VI kadencji Sejmu RP w kwocie 3560 tys. zł zabezpieczają: odprawy parlamentarne w przypadku, gdy posłowie nie rozliczą zobowiązań wobec Kancelarii Sejmu do końca 2011 r. – 2968 tys. zł, najem lokali znoszonych biur poselskich, gdy właściciele lokali nie zdążą przedstawić rachunków do końca 2011 r. – 400 tys. zł, umowy zlecenia zawierane z pracownikami w związku ze znoszeniem i likwidacją biur funkcjonujących w VI kadencji Sejmu, w razie, gdy pracownicy nie zdążą zlikwidować biur poselskich do końca 2011 r. – 132 tys. zł oraz dodatkowe wynagrodzenia roczne przysługujące pracownikom biur poselskich w przypadku, gdy wnioski o środki na ten cel nie zostaną przekazane do końca 2011 r. – 60 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#LechCzapla">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe to one zostały zaplanowane na 2012 r. na kwotę 1823 tys. zł, tj. 114,8% planu na 2011 r. Zwiększenie prognozy dochodów wynika w głównej mierze z rozliczeń biur poselskich za 2011 rok.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#LechCzapla">Na dochody złożą się przede wszystkim: dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych w wysokości 206 tys. zł, wpływy z usług, szczególnie poligraficznych, kserograficznych i mikrofilmowania w wysokości 242 tys. zł, wpływy ze sprzedaży wyrobów, publikacji własnych –310 tys. zł, wpływy ze sprzedaży składników majątkowych, chodzi o sprzedaż złomu, makulatury, środków trwałych –55 tys. zł oraz wpływy z różnych dochodów w wysokości ponad milion zł, a dokładnie 1010 tys. zł. Są to planowane wpływy z tytułu rozliczenia posłów i biur poselskich, odszkodowań komunikacyjnych i majątkowych, nadpłaconego ZUS, czyli zwrot nadpłaconych w latach poprzednich składek w przypadku osób zatrudnionych także poza Kancelarią Sejmu, wpływy z rozliczenia zaliczek przez posłów, zwrot za rozmowy telefoniczne, rozliczenia z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#LechCzapla">Projekt budżetu został opracowany także, zgodnie z dyspozycją przepisów ustawy o finansach publicznych, w układzie funkcji, zadań, podzadań wraz z wykazem działań na lata 2012–2014.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#LechCzapla">Na rok 2012 Kancelaria Sejmu sporządziła budżet zadaniowy w dwóch funkcjach państwa:</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#LechCzapla">– Funkcja 1. Zarządzanie państwem w zakresie wsparcia merytorycznego parlamentarzystów oraz zapewnienia warunków wykonywania mandatu posła.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#LechCzapla">– Funkcja 15. Polityka zagraniczna – zadania związane ze sprawowaniem i obsługą Prezydencji RP w Radzie Unii Europejskiej w wymiarze parlamentarnym.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#LechCzapla">Projekt budżetu w układzie zadaniowym jest zgodny z wydatkami w układzie paragrafowym.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#LechCzapla">Rozporządzenie Ministra Finansów nakłada również na dysponentów części budżetowych obowiązek wprowadzenia mierników stopnia realizacji celów dla zadania, podzadania i działania. W funkcji 1., tak jak dla roku 2011, miernikiem będzie ankieta badająca poziom zadowolenia posłów z działań podejmowanych przez Kancelarię Sejmu. Podobna ankieta została po raz pierwszy przeprowadzona w sierpniu 2009 roku. W celu monitorowania miernika za rok 2010 ankieta została ponownie przeprowadzona na początku roku 2011 i na jej podstawie ustalono wartość miernika na poziomie 4,3 pkt w skali pięciopunktowej. Zakłada się, że docelowe wartości miernika na lata 2012–2014 powinny pozostać na niezmienionym poziomie, czyli w wysokości co najmniej 4,3 pkt.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#LechCzapla">Dla funkcji 15., odnoszącej się do realizacji zadań związanych z polską prezydencją, jako miernik przyjęto „Odsetek realizacji planu spotkań związanych z Prezydencją”. Wartość bazowa miernika w roku 2010 w sposób naturalny wynosiła 0%, w roku 2011 powinna wynosić – 100%, czyli wszystkie zaplanowane spotkania w zakresie prezydencji parlamentarnej powinny być zrealizowane. Tak samo, wartość docelowa tego wskaźnika w 2012 r. powinna wynosić – 100%. Zakłada się, oczywiście, że wszystkie zaplanowane spotkania dojdą do skutku.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#LechCzapla">To jest w bardzo ogólnym zarysie projekt budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2012. Proszę pana przewodniczącego o udzielenie teraz głosu panu ministrowi Węgrzynowi, który przedstawi prognozę, zamierzenia, plany, a może po trosze i marzenia w zakresie inwestycji na rok 2012 i dalsze lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanWęgrzyn">Panie przewodniczący, na wstępie chciałem powiedzieć krótko o trzech rzeczach, w wyniku których przedstawię państwu skrótowo plan naszych działań do roku 2015.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanWęgrzyn">Po pierwsze; chciałem państwu, a za państwa pośrednictwem wszystkim posłom podziękować za wypełnienie ankiety. 170 posłów, a więc zdecydowanie więcej niż rok wcześniej, wypełniło tę ankietę. Wynika z niej wiele rzeczy, które wspólnie z panem ministrem Czaplą i pozostałymi członkami kierownictwa Kancelarii Sejmu będziemy starali się w najbliższych miesiącach, a pewnie i latach, zrealizować. Z tej ankiety wnika potrzeba unowocześnienia tego, czym Kancelaria Sejmu dysponuje dla posłów i w jakiejś części również dla pracowników Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JanWęgrzyn">Po drugie, we wrześniu ubiegłego roku, podczas spotkania dotyczącego budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2011, pan wiceprzewodniczący Martyniuk zasugerował, żeby przygotować podstawowy plan zamierzeń inwestycyjnych, przekazać go posłom i później, w zależności od możliwości budżetowych zrealizować. Był to bardzo dobry pomysł. Zbiegł się on ze zmianami organizacyjnymi w Kancelarii. Wydaje się nam w tej chwili, że jest dobry czas na to – chociaż sytuacja finansowa jest taka, jaką wszyscy znamy – żeby spróbować zacząć ten plan realizować.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JanWęgrzyn">Po trzecie, chciałem państwa po raz kolejny przeprosić za uciążliwości związane z remontem Domu Poselskiego, którego wszyscy byliśmy świadkami na przełomie tamtego i tego roku. Było to w 95% niezależne od Kancelarii, która dołożyła wszelkich starań, tak od strony prawnej, jak i organizacyjnej. Wynika z tego jeden wniosek, że pewnych prac remontowych, zwłaszcza dotyczących Domu Poselskiego, nie da się przeprowadzić w sytuacji, gdy on funkcjonuje. A jaki jest stan Domu Poselskiego, to państwo posłowie doskonale wiecie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#JanWęgrzyn">Powodowani tymi trzema rzeczami opracowaliśmy, wspólnie z panem ministrem Czaplą i dyrektorami, plan działań inwestycyjnych, który można podzielić na dwie części: bliższą i dalszą. Bliższa –lata 2011–12 i dalsza –lata 2011–15. W planie bliższym rozpoczęliśmy, biorąc pod uwagę środki finansowe, które mamy w budżecie tego roku, realizację trzech, myślę, że zauważalnych, inwestycji.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#JanWęgrzyn">Po pierwsze, chcemy na przełomie tego i przyszłego roku uruchomić w Domu Poselskim dwie dodatkowe sale posiedzeń komisji, w dawnych salach klubowych. Będą to sale z oddzielnym wejściem. Będzie tam przygotowane pomieszczenie dla Straży Marszałkowskiej, szatnia oraz urządzenie do prześwietlania bagażu, żeby państwu w żaden sposób nie zakłócać spokoju restauracyjnego czy hotelowego. Będą to dwie sale, w których będzie można zmieścić po 60–70 osób. Będą one również mogły być wykorzystywane jako sale klubowe. Jesteśmy na bardzo dobrej drodze, żeby w tym terminie, o którym państwu mówiłem, te sale uruchomić.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#JanWęgrzyn">Po drugie, w przyszłym roku – myślę, że jest to niezagrożone – zostanie zainstalowana klimatyzacja w budynku G, czyli w budynku komisyjnym. W tym roku zrobimy elewację tego budynku, a na przyszły rok jest przewidywane założenie klimatyzacji, bo tych sal w żaden inny sposób nie można przygotować. Względy bezpieczeństwa i komfortu, a może odwrotnie – komfortu i bezpieczeństwa, nakazują, aby takową klimatyzację zainstalować.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#JanWęgrzyn">Trzecia rzecz, rozpoczynamy w tym roku dużą operację, która niestety będzie trwała minimum trzy lata, czyli wymianę klimatyzacji w Domu Poselskim. Jest to związane z tym, że obecna klimatyzacja jest przestarzała. Nastąpiła również zmiana przepisów i gazów, które są w niej wykorzystywane, nie będzie można stosować po roku 2014. Będziemy się starali robić to segmentami, żeby tylko na kilka dni wyłączać poszczególne pokoje.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#JanWęgrzyn">Z pierwszego planu bliższych inwestycji można wyciągnąć wniosek, że są one ukierunkowane na trzy priorytety: po pierwsze –poprawę warunków pracy posłów poprzez zwiększenie liczby sal komisyjnych; po drugie – Dom Poselski; po trzecie – kwestie związane z informatyzacją. W tym kierunku również będziemy szli w planie dalszym, czyli w latach 2011–2015.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#JanWęgrzyn">Wydaje się nam, że jesteśmy gotowi, po długich dyskusjach, ale również po sporach prawnych dotyczących działki przy ulicy Wiejskiej, na to, aby w tym roku rozpocząć dużą inwestycję – budynek komisji sejmowych. Będzie to inwestycja realizowana przez trzy/cztery lata, w zależności od tego, jak będą nam wychodziły postępowania, jakie będziemy posiadali środki finansowe. W wyniku tych działań powstanie budynek, w którym będzie co najmniej 16 dużych, tzn. minimum na 100 osób, sal komisyjnych oraz niezbędne zaplecze biurowe dla posłów, czyli dla przewodniczącego komisji, prezydium, jak też pokoje pracy posłów. W tej chwili w Sejmie pokoi do pracy poselskiej praktycznie nie ma. W części podziemnej byłby zlokalizowany również parking i łącznik podziemny pomiędzy nowym budynkiem, a budynkiem K.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#JanWęgrzyn">Projekt został wybrany, proszę państwa, aż wstyd powiedzieć, w 2001 roku. Jest on nadal aktualny. W tym roku rozpoczęlibyśmy przygotowywanie dokumentacji, aby w przyszłym roku, jeśli budżet na rok 2013 pozwoli, rozpocząć postępowanie, w wyniku którego wyłonimy wykonawcę. Realizacja takiego budynku, przy dość w tej chwili wygłodniałym rynku usług budowlanych i spadających cenach – to też jest bardzo ważne, w tej chwili jest dobry czas na to, żeby rozpocząć działania budowlane – moglibyśmy zakończyć na przełomie 2014–2015 roku.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#JanWęgrzyn">Kolejną inwestycję chcielibyśmy poświęcić posłom, ale również wycieczkom przychodzącym w dużej liczbie do Sejmu. Wczoraj prezentowałem ten temat. Jest to między 120 a 140 tysięcy osób odwiedzających rocznie Sejm. Mamy na terenie Sejmu tzw. donicę, to jest ten teren lekko zalesiono-zadrzewiony przed wejściem do Nowego Domu Poselskiego, od strony głównego budynku Sejmu. Tam chcielibyśmy rozpocząć inwestycję, w której zlokalizowalibyśmy Wszechnicę i z prawdziwego zdarzenia stanowisko kierowania dla Straży Marszałkowskiej.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#JanWęgrzyn">Jak państwo widzicie, mamy bardzo dużo terenu, a Straż Marszałkowska urzęduje w trudnych warunkach. Doskonale też państwo wiecie, że Kancelaria Sejmu wynajmuje od instytucji prywatnych pomieszczenia biurowe dla kilku swoich jednostek organizacyjnych. Chcieliśmy zaprzestać wynajmowania i te jednostki przenieść na teren Kancelarii. Dotyczy to bardzo ważnej jednostki, jaką jest Biuro Inwestycji i Zamówień, jak również biura, które przyjmuje skargi i wnioski kierowane przez obywateli do Sejmu. To byłaby inwestycja niewielka, w granicach 1200–1300 m² powierzchni biurowej, ale dla obecnych potrzeb Kancelarii Sejmu wystarczająca.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#JanWęgrzyn">Trzecia duża inwestycja, to ta, o której mówiłem w planie bliższym, bo chcemy ją rozpocząć w tym roku. Są to sprawy związane z Domem Poselskim. Oczywiście, żeby Dom Poselski wyglądał tak, jak powinien wyglądać na początku XXI wieku, to powinien albo zostać rozebrany i postawiony na nowo, bo to jest jednak technologia przełomu lat 60-tych i 70-tych, albo też… Myślę, że tego wariantu nie uda się zrealizować. Albo też powinien być gruntownie przebudowany tak, żebyście państwo nie mieli tych studenckich klitek, tylko żeby powstały takie warunki, żeby była jeszcze większa liczba chętnych do zostania posłami.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#JanWęgrzyn">To jest do zrealizowania tylko w jeden sposób, jeśli Dom Poselski zostanie zamknięty na co najmniej dwa lata. Nie da się go remontować w sytuacji, gdy państwo w nim mieszkacie, bo po prostu to jest niegodne człowieka, żeby się kurzyło, pyliło itd. To jest nie do zrealizowania nawet w warunkach bardzo dobrego rynku usług budowlanych. Tu jeszcze raz wrócę do nieszczęsnego remontu z przełomu tamtego i tego roku. Prace prowadziła bardzo duża firma hiszpańska i też nie dała sobie rady. Do tej pory ta firma nie przedstawiła nam protokołu. W tej chwili kwota, którą mamy im zapłacić, to w 4/5 są kary umowne, jakie firma musi nam zapłacić z tytułu nieterminowego wykonania całej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#JanWęgrzyn">Oznacza to, że kwestie związane z Domem Poselskim – myślę o naprawdę dużym działaniu – powinny być realizowane dopiero po roku 2015. Do tego czasu należy, jeśli stan finansów i państwa wola na to pozwolą, zrealizować inwestycje bliższe, o których mówiłem, w tym największą inwestycję, czyli wzniesienie budynku komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#JanWęgrzyn">Oprócz tego będziemy koncentrować się na wszelkich działaniach związanych z informatyzacją naszej działalności. W tej dziedzinie stoi przed nami kilka zadań. Wymienię tylko hasła: rozbudowa systemu obsługi głosowań, zarówno dla potrzeb posiedzeń plenarnych, jak i dla potrzeb komisyjnych. Chcemy, żeby każda sala, w której odbywają się posiedzenia komisji, miała urządzenie do głosowania. Pracujemy nad takim rozwiązaniem, które niekoniecznie byłoby związane z dużą liczbą kabli. Może to być tak, jak w restauracjach, że gdy płacimy kartą płatniczą, to kelner przynosi nam nieduże urządzenie. Technika na to pozwala. Musimy jednak dokładnie to zaplanować, aby państwa głosowania nie były zakłócane z zewnątrz, bo współczesna technika na to też pozwala.</u>
<u xml:id="u-4.17" who="#JanWęgrzyn">Następne zdanie jest niewielkie i w tej chwili jest juz realizowane. Myślę, że niedługo je zakończymy. Jest to rozbudowa systemu prezentacji obrad komisji sejmowych przez Internet. Chcę państwu powiedzieć, że zainteresowanie posiedzeniami, które w tej chwili transmitujemy w Internecie, jest różne. Mamy takie dni, że posiedzenie komisji czy podkomisji ogląda około tysiąca osób, ale mamy też takie, że ogląda kilkanaście lub kilkadziesiąt osób. Nie było jeszcze takiego dnia, żeby ktoś nie oglądał i nie są to pracownicy Sejmu, którzy mają to testować, tylko obywatele zainteresowani stanem prac legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-4.18" who="#JanWęgrzyn">Proszę państwa, w przyszłym roku chcielibyśmy zakupić około 200 sztuk przenośnych komunikatorów, które w znacznej części rozdamy posłom i zobaczymy, jak się to będzie przyjmowało. Jak państwo zauważyliście – ci posłowie, którzy korzystają z Domu Poselskiego – tam przez kilkanaście dni stał tzw. totem, który pokazuje, co się dzieje w Sejmie, jakie są posiedzenia komisji. Niedługo tych urządzeń będzie więcej. To było postawione do przetestowania. Moim zdaniem, testy wypadły pozytywnie. W tej chwili kończymy postępowanie przetargowe i pierwszą partię urządzeń dostarczymy państwu w tym roku, a resztę w następnym. Chcemy, żeby telewizory Elemis zniknęły. Jeden zostanie przeze mnie uroczyście zawieziony do Muzeum Techniki, bo była to unikalna produkcja. Jak się dowiedziałem, te telewizory były produkowane tylko na użytek Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-4.19" who="#JanWęgrzyn">Będziemy też rozbudowywać serwerownię. Stoi przed nami duże zadanie informatyczne, czyli budowa serwerowni zapasowej, bo takowej nie mamy, a powinniśmy mieć, dlatego że coraz więcej danych jest przechowywanych na naszych serwerach.</u>
<u xml:id="u-4.20" who="#JanWęgrzyn">Oczywiście, staramy się sukcesywnie wymieniać sprzęt komputerowy w klubach poselskich i w samej Kancelarii. Będzie to kontynuowane w przyszłym roku, jak i w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-4.21" who="#JanWęgrzyn">Proszę państwa, na pewno nie jest to taki plan, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni, ale to są główne zamierzenia, które – moim zdaniem – w 90% są realne. Te zamierzenia idą jeszcze w tym kierunku, żeby nie zwiększać radykalnie budżetu Kancelarii Sejmu, żeby ten budżet przez najbliższe 4 lata był zwiększany o takie środki, które – moim zdaniem – nie zawalą ani budżetu państwa, ani budżetu Kancelarii Sejmu, ale będą zauważalne.</u>
<u xml:id="u-4.22" who="#JanWęgrzyn">Zdajemy sobie sprawę, że nasze propozycje mogą się spotkać z różnymi reakcjami ze strony opinii publicznej, ale trzeba powiedzieć, że możliwości Kancelarii Sejmu, jeśli chodzi o przebudowę pomieszczeń, już się skończyły. Już nic więcej nie jesteśmy w stanie zaadaptować na potrzeby związane z działalnością poselską. Jednocześnie, biorąc pod uwagę ceny na rynku usług nieruchomościowych w Warszawie, nie powinniśmy iść w kierunku wynajmowania powierzchni. Dlaczego mamy corocznie płacić kilkaset złotych za wynajem bardzo nowoczesnych pomieszczeń, które sami bylibyśmy w stanie wybudować i potem korzystać z nich przez kilkadziesiąt lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">Myślę, panie ministrze, że to wystarcz jako wprowadzenie do debaty, którą niniejszym otwieram. Proszę posłów o udział w dyskusji, którą w takich sytuacjach zawsze rozpoczyna się od zadawania pytań.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Muszę powiedzieć, że jestem w tej Komisji trzecią kadencję i jeszcze nigdy nikt tak śmiało i odważnie nie zarysował kilkuletniego programu inwestycyjnego, który wpłynąłby na poprawę obsługi posłów i unowocześnienie Sejmu. Życzę panom ministrom, żeby ten program udało się zrealizować. Przyjęcie go ponad podziałami politycznymi, byłoby gwarantem, że zostanie zrealizowany, dlatego że te obiekty będą służyły posłom, bez względu na to, kto będzie zasiadał w Sejmie. Chciałbym, żeby w związku z wydatkami na te nowe zadania nie było politycznych rozgrywek. To są inwestycje potrzebne, które trzeba zrealizować. Mam nadzieję, że mimo nienajlepszej kondycji finansów publicznych – bo grozi nam, że będziemy musieli obcinać budżety instytucji państwowych – uda się ten budżet, który jest zapowiedzią ambitnych planów inwestycyjnych, uratować. Nie wyobrażam sobie, żeby nasza Komisja tego budżetu, z tymi zadaniami, o których mówił pan minister Węgrzyn, nie poparła.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBudnik">Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, kto z państwa się zgłasza?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBartuś">Panie przewodniczący, rozpocznę jednak od tego, że z przykrością muszę stwierdzić, iż materiały dostaliśmy bardzo późno, bo dopiero wczoraj, jak również zawiadomienie o dzisiejszym posiedzeniu Komisji. Trudno w dzień sejmowy przejrzeć dokładnie, co ta książeczka zawiera. Wsłuchiwałam się jednak w to, co panowie ministrowie mówili i stwierdzam, że plany są ambitne. Rozpoczęłabym jednak od tego, że te warunki, które mają być stworzone dla posłów, nie mają służyć temu, żeby posłowie wygodnie wypoczywali w Warszawie, to przede wszystkim powinny być dobre warunki do pracy. Odnosząc się do tej zachęty bycia posłem chcę powiedzieć, że gdyby dzisiaj tych chętnych, którzy chcą zostać posłami, oprowadzono po Sejmie i pokazano im warunki, w jakich pracujemy i mieszkamy, to mam wrażenie, że chętnych byłoby mniej. Może też inne byłoby nastawienie do nas, którzy tutaj pracujemy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BarbaraBartuś">Powiem o tym na swoim przykładzie. Mija drugi rok, jak w moim pokoju, w tej małej klitce, w której mieszkam w Nowym Domu Poselskim, nie ma klimatyzacji. Jest początek maja, a już trudno jest nie tylko pracować, ale i w nim wytrzymać. Z jednej strony bardzo cieszę się, że założenie nowej klimatyzacji jest priorytetem, ale z drugiej strony martwię się, że jest to termin odległy. Teraz jest jednak standardem, że nawet pomieszczenia biurowe są klimatyzowane, a my musimy wytrzymać w takich małych pokoikach bez klimatyzacji. Teraz jest jeszcze wiosna, ale gdy przyjechałam naprawdę trudno było wejść do tego pokoju. Czułam się tak, jakbym weszła do sauny.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BarbaraBartuś">Dlatego zwracam się z prośbą, żeby państwo pomyśleli o tym, żeby jednak wcześniej coś się dało wygospodarować.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BarbaraBartuś">Druga sprawa dotyczy informatyzacji. Wydaje się, że najważniejszym celem, który powinien przyświecać naszej obsłudze, jest to, żebyśmy mieli dobre warunki do pracy. Przede wszystkim chodzi o to, żeby sprzęt, komputery i połączenia internetowe były na tyle dobre, aby można było tę pracę w szybko wykonywać. Nie może być tak, że w godzinach wieczornych następuje przerwa w połączeniu internetowym i nie ma dostępu do sieci do następnego dnia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BarbaraBartuś">Jeszcze jedno, pan minister o tym nie mówił, ale gdzieś wyczytałam, że środki na wynajem mieszkań dla posłów, którzy mieszkają poza Sejmem, pozostaną na poziomie sprzed kilku lat. Czy to są środki wystarczające, żeby wynajmować mieszkania w Warszawie? Jeżeli jest takie założenie, że Nowy Dom Poselski będzie remontowany i jest zamiar wyprowadzenia jednak posłów w jak największej liczbie, to chciałam zapytać, czy środki przeznaczane na wynajem mieszkań posłom wystarczą? W tej chwili duża liczba posłów dopłaca z własnych środków do wynajmu mieszkań, jeżeli chcą mieć mieszkania o przyzwoitych warunkach i odpowiednim metrażu.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BarbaraBartuś">Dlatego proszę o odpowiedź, czy jest w planach zamiar podwyższenia tych środków? Czy państwo uważacie, że te środki, które są przeznaczone na wynajem mieszkań poza Sejmem, będą wystarczające? Czy są jakieś umowy z wynajmującymi mówiące, że przy tych środkach będzie dalsza możliwość wynajmowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Zanim ktoś z państwa się zgłosi wrócę do tego, co powiedziała pani przewodnicząca. Chcę zapytać pana ministra o następującą rzecz. Pan marszałek Komorowski miał koncepcję – to, oczywiście, miało być rozłożone na wiele lat – żeby wygaszać z wolna hotel na rzecz pokoi biurowych dla posłów. Chodzi o to, żeby było jak w parlamentach innych krajów, gdzie posłowie przyjeżdżają do parlamentu i mają zaplecze biurowe na miejscu, mogą podjąć normalną pracę parlamentarną. Wiem, że pan marszałek Schetyna odszedł od tej koncepcji. Dzisiaj jest tak, że kto chce, to może skorzystać z kwater na mieście, ale z hotelu nikt nie jest wyrzucany na siłę. Rozumiem, że jest to koncepcja obecnie obowiązująca. Czy tak?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBudnik">Jeśli chodzi o planowanie wydatków, to rzeczywiście trzeba byłoby rozstrzygnąć, czy inwestujemy w hotel jako hotel, bo trzeba zainstalować inny rodzaj urządzeń. Inaczej ta przebudowa będzie wyglądała, jeśli docelowo przeznaczymy ten obiekt na cele administracyjno-biurowe. Rozumiem, że jest potrzebna decyzja pana marszałka, ale czy ta sprawa była już przedyskutowana w gronie kierownictwa Kancelarii, oczywiście razem z Prezydium Sejmu i z panem marszałkiem?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JerzyBudnik">Drugie pytanie, bo nie widzę kolejnych zgłoszeń. Jest tak, że głównie koszty utrzymania i niezbędnych modernizacji tego kompleksu gmachów spadają na Sejm, a przecież jest jeszcze Senat. O Senacie jakoś się nie mówi. Dziennikarze, jeżeli pastwią się nad wydatkami na funkcjonowanie tego kompleksu, to mówią o Sejmie. Czy Senat skłonny jest skłonny do przejęcia części kosztów utrzymania tych obiektach, które z całą pewnością służą jednej i drugiej instytucji? Nie wierzę, żeby Senat nie chciał w przyszłości korzystać z tego obiektu, który ma powstać dla komisji sejmowych. Dotyczy to też innych inwestycji. W końcu zapraszającymi wycieczki są również senatorowie. Te wycieczki chodzą też po Sejmie. Jeżeli pan minister Węgrzyn mówi o obiekcie, który ma służyć Wszechnicy, który ma rozładować ten ogromny tłok, który tu jest, który limituje liczbę wycieczek – to czy jest szansa na to, żeby się podzielić kosztami z Senatem. Chodzi o to, żeby nie zwalać wszystkiego na Sejm, bo potem się mówi, że Sejm pożera tak ogromne kwoty, a Senat jest jakby w cieniu. Senatu raczej nikt nie rusza.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AgnieszkaPomaska">Nie będę już powielała tego, co powiedział pan przewodniczący, ale podzielam te wątpliwości. Te inwestycje bardzo mnie cieszą, cieszę się, że dojrzeliśmy w końcu do tego, żeby polepszyć warunki pracy posłów. Co do diagnozy, to chyba wszyscy się zgadzamy.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AgnieszkaPomaska">Chciałam wspomnieć o jeszcze innej sprawie. Pan minister powiedział, że jednym z wątków, który się przewijał w ankietach wypełnianych przez posłów, był wątek nowoczesności, której ciągle brakuje. Przypominam, że już ponad rok temu odbyliśmy posiedzenie Komisji na temat informatyzacji biur poselskich. Niestety, niewiele z tego wyniknęło, chociaż padły wtedy konkretne deklaracje.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AgnieszkaPomaska">Między innymi zadeklarowano wtedy stworzenie specjalnego narzędzia – mówiąc w skrócie, miał to być internetowy kalendarz poselski, czy taki intranet z kalendarzem. Miał on dawać możliwość wysłania emaila do wszystkich posłów, czyli taka wewnętrzna sprawna komunikacja plus kalendarz poselski. Chodzi o to, żebyśmy w naszych elektronicznych kalendarzach poselskich – wiem, że wielu posłów z tego narzędzia korzysta – nie musieli robić tego ręcznie. Dobrze byłoby, żeby zajmowały się tym osoby obsługujące komisje, podkomisje, grupy parlamentarne i grupy bilateralne. Informacji o tych spotkaniach nie ma nawet w Internecie. Chodzi o takie narzędzie, które bardzo dobrze funkcjonuje i można je zaimportować do dowolnego programu. Takim kalendarzem jest na przykład Google. Takie narzędzie bardzo by się nam przydało. Padła deklaracja, że pojawi się ono w ciągu najbliższych miesięcy, ale do tej pory go nie ma.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AgnieszkaPomaska">Mam taką prośbę. Wiem, że to nie do końca jest dzisiejszy temat, ale pozwalam sobie przypomnieć o tej deklaracji, może nie dokładnie pana ministra, ale jednego z pracowników. W związku z nowoczesnością chcę powiedzieć, że to jest to narzędzie, którego oczekujemy. Jest prośba, żeby zaangażować któregoś z informatyków, a może zlecić na zewnątrz, żeby to w końcu powstało.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">Dziękuję, pani poseł. Może na tym na razie przerwiemy serię pytań. Bardzo proszę pana ministra o odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LechCzapla">Proszę, żeby pan minister Węgrzyn odpowiedział na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyBudnik">Na pewno również pan dyrektor Jabłoński zechce odpowiedzieć na pytanie dotyczące kalendarza, ale to już pan minister rozdziela głosy. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanWęgrzyn">Panie przewodniczący, na ostatnie pytanie odpowie pan dyrektor Jabłoński, bo ja na sprawach informatycznych trochę mniej się znam.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanWęgrzyn">Zacznę od sprawy Domu Poselskiego, mieszkań itd. Na posiedzeniach Prezydium Sejmu kwestia funkcjonowania Domu Poselskiego była kilkakrotnie podnoszona. Zarówno zdaniem pana marszałka, jak i całego Prezydium, Dom Poselski ma funkcjonować. Dlatego, jak państwo zauważyliście, zostały wstrzymane definitywnie prace związane z przekształcaniem pokoi hotelowych na pokoje biurowe. Remont, który w ubiegłym roku został rozpoczęty, miał mieć dwa etapy. Pierwszy już się zakończył, a w drugim pokoje mieszkalne miały być przerobione na pokoje biurowe. Tego zadania Kancelaria nie będzie realizowała. Zostało ono odesłane do archiwum.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanWęgrzyn">Pokoje są małe, żeby je przerobić, jak powiedziałem, trzeba hotel zamknąć na dwa lata. W wyniku tej przeróbki, dość gruntownej modernizacji, pokoi mieszkalnych będzie dużo mniej, bo w tym rejonie Warszawy, przy tej infrastrukturze, nie można tego budynku rozbudować w górę.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanWęgrzyn">Jeżeli chodzi o klimatyzację, to wymianę rozpoczynamy w tym roku. Do końca roku zrobimy 80 pokoi. Nie wiem, pani poseł, czy obejmie to również pani pokój. Pan dyrektor Tarnacki proponuje – prowadził w tej chwili taką akcję – zamianę pokoju, bo mamy kilkanaście pokoi, które były wykorzystywane jako gościnne, w nich jest klimatyzacja. Pan dyrektor Tarnacki proponował grupie posłów, najbardziej pokrzywdzonych przez Dom Poselski, przeniesienie się z pokoi nieklimatyzowanych do klimatyzowanych. 4 osoby z takiej propozycji skorzystały. Pan dyrektor ma 8 takich pokoi. Jeśli pani poseł byłaby zainteresowana, to serdecznie zapraszam. Jest jednak ten problem, że te pokoje są troszkę mniejsze.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JanWęgrzyn">Proces wymiany klimatyzacji chcemy rozpocząć w tym roku. Znaleźliśmy odpowiednie środki finansowe w budżecie Kancelarii. Myślę, że niestety nie będzie to przed latem, bo procedury przetargowe nam na to nie pozwolą, ale wczesną jesienią. Na wymianę klimatyzacji w 80 pokojach potrzebujemy około dwóch miesięcy. Prace będziemy prowadzili sukcesywnie w następnych latach, aby zakończyć całość do 2014 roku.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JanWęgrzyn">Następna kwestia dotyczy środków finansowych na wynajem lokali mieszkalnych. Ta sprawa była kilkakrotnie dyskutowana przez Prezydium. W tej chwili posłów korzystających z zakwaterowania poza Domem Poselskim jest 133. Intencją Prezydium było podniesienie ryczałtu, ale niestety ekonomia okazała się nieubłagana. Dokonaliśmy dość szczegółowego rozeznania rynku i okazało się, że w IV kwartale roku ubiegłego ceny wynajmu mieszkań, również w okolicach Sejmu, spadły a nie wzrosły. Z tych 133 posłów, tylko dwóch lub trzech płaci więcej niż wynosi ryczałt. Z tym, że ci posłowie wynajmują mieszkania większe, czyli co najmniej trzypokojowe. Pozostali posłowie dostają ryczałt, który spokojnie wystarcza na wynajęcie, nawet w pobliżu Sejmu, odpowiedniego lokalu mieszkalnego. Dlatego Prezydium Sejmu podjęło decyzję, żeby tego ryczałtu nie podnosić. Jeżeli nastąpi wzrost cen, to do tego wrócimy, bo, oczywiście, cały czas analizujemy, jak wygląda rynek wynajmu nieruchomości na terenie Warszawy.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JanWęgrzyn">Proszę państwa, w czasie następnego posiedzenia Sejmu do państwa skrytek – jest to reakcja na to, co było w ankiecie, jak również na pewne publikacje prasowe – zostanie dostarczony informator dotyczący Internetu na terenie kompleksu budynków sejmowych. Będzie tam informacja, w których miejscach mamy Internet przewodowy, a w których bezprzewodowy. Są budynki, w których Internetu bezprzewodowego nie zainstalujemy, między innymi w tym budynku, jest to związane z tym, że tutaj mieści się sekretariat Komisji do Spraw Służb Specjalnych.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JanWęgrzyn">Jeśli chodzi o Nowy Dom Poselski, to w tej chwili nie da się tam zainstalować innych kabli. Trzeba po prostu cały Nowy Dom Poselski okablować na nowo. Być może dokonamy tego przy okazji remontu klimatyzacji. W tej chwili tylko 1/5 z pokoi w hotelu ma bezproblemowy dostęp do Internetu przewodowego, a z bezprzewodowym jest bardzo różnie. Staramy się coś z tym zrobić i chyba przy okazji remontu klimatyzacji położymy całkiem nowe kable dające dostęp do Internetu.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JanWęgrzyn">Był poruszony problem: Sejm – Senat. Jestem od niedawna urzędnikiem Kancelarii Sejmu, ale już mogę powiedzieć państwu, że mawiają jaskółki, iż niedobre są spółki. To jest ten sam budżet państwa i dlatego nie oglądałbym się na starszych braci w Senacie, czy nam dołożą pieniędzy czy nie. Będziemy, oczywiście, robili wszystko, jeśli się nam ten plan inwestycyjny powiedzie, żeby również senatorowie z tych powierzchni biurowych i hotelowych korzystali, ale wolałbym na etapie planowania i realizacji nie wyciągać ręki do Senatu. To jest bardzo skomplikowane pod kątem prawa zamówień publicznych, lepiej jak jest jeden zamawiający, jak jest to w jednym budżecie. Przepraszam za młodzieżowe określenie, ale przyjmijmy to na naszą klatę. Damy sobie radę, dlatego walczmy o te pieniądze. Oczywiście, że kwestia rozliczania kosztów pomiędzy Sejmem i Senatem istnieje. My te koszty liczymy, ale byłbym daleki od tego, żeby dokonywać takiego podziału, bo to obu stronom nie przyniesie nic dobrego.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JanWęgrzyn">Jeśli pan minister pozwoli, to kwestie informatyczne omówi pan dyrektor Jabłoński.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyBudnik">Panie dyrektorze, proszę tylko, aby poszerzył pan swoją wypowiedź o sprawę, nagłośnioną niedawno przez media, dotyczącą dostępności Internetu w kompleksie sejmowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewJabłoński">Szanowni państwo, najpierw odniosę się do tego, co przed chwilką powiedziała pani poseł. Przede wszystkim proszę o zgłaszanie problemów, które macie państwo z siecią komputerową i samymi komputerami. Dziś pierwszy raz usłyszałem od pani przewodniczącej, że była jakaś dłuższa przerwa w funkcjonowaniu sieci Internet w Sejmie. Nie wiem o niczym takim. Nie mam takiej informacji, ale wierzę, że coś takiego było. Jeżeli taką informację będziemy mieli odpowiednio wcześniej, to jesteśmy w stanie natychmiast zareagować i prawdopodobnie natychmiast poradzić sobie z problemem. Problem polega na tym, że my nie pracujemy tu przez 24 godziny i o pewnych rzeczach – jeżeli państwo nam o tym nie powiecie – dowiadujemy się dopiero następnego dnia, gdy przyjdziemy do pracy. Tę sprawę, oczywiście, zbadam, bo wierzę, że był taki incydent.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BarbaraBartuś">Państwo nie pracujecie bez przerwy, a ja miałam kilka razy problem właśnie wówczas, kiedy Sejm nie pracował. Kiedy Sejm pracuje, to nie ma problemu, bo jest lepiej z dostępem do państwa. W moim pokoju jest tak, że gdy coś się stanie w innym pokoju, to cały pion nie ma łączności internetowej. U mnie zdarzało się to już kilkakrotnie. Bywało tak, że w niedzielę zupełnie nie miałam połączenia, czy w jakiś inny dzień przed posiedzeniem od godzinie 17:00 czy 18:00, dopiero na następny dzień miałam dostęp, gdy ktoś to naprawił. Panowie informatycy o tym wiedzą. Najpierw idą właśnie do tego feralnego pokoju, coś tam zrobią i Internet się pojawia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewJabłoński">Pan minister Węgrzyn już o tym powiedział, że bez kompleksowej przebudowy Domu Poselskiego, bez wymiany okablowania, uporządkowanie tego rodzaju spraw będzie bardzo trudne. W innej sytuacji w Domu Poselskim będzie taka jak jest w tej chwili, a z czasem będzie coraz gorzej. Problem braku sieci w hotelu próbujemy rozwiązywać metodami nie do końca profesjonalnymi, bo tych profesjonalnych nie da się zastosować przy obecnym okablowaniu. Często jest tak, że kilku posłów, w kilku sąsiednich pokojach, korzysta z jednego urządzenia zasilanego z gniazdka elektrycznego, do którego ma dostęp również sprzątaczka. Jeżeli sprzątaczka wyjmie z tego gniazdka wtyczkę – bo nikogo nie ma w tej chwili w okolicy – i włączy tam odkurzacz, a potem nie przywróci sytuacji poprzedniej, to w tych pokojach hotelowych nie będzie dostępu do Internetu. To jest przykład z życia, to jest jedna z kwestii.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewJabłoński">Druga sprawa, o której powiedziała pani poseł Pomaska, dotyczy kalendarza. Pamiętam, że deklarowałem, iż ten kalendarz będzie i, proszę państwa, kalendarz istnieje. Kalendarz istnieje i jest używany w tej chwili bardzo intensywnie przez Gabinet Marszałka Sejmu, przez wszystkich pracowników tego biura. Są również dwa inne kalendarze, które ze sobą współpracują i są użytkowane przez wszystkich zainteresowanych pracowników, oczywiście, łącznie z kierownictwem biura i sekretariatem pana marszałka. Ten sam kalendarz wykorzystywany jest przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej oraz przez Biuro Spraw Międzynarodowych. Te kalendarze działają. Natomiast – proszę wierzyć – nie jest tak, niezależnie od tego, jakimi urządzeniami państwo się posługujecie, że można z wszystkimi urządzeniami te kalendarze integrować.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#ZbigniewJabłoński">Rozwiązanie, które nazywa się kalendarzem Google, nie można zastosować w naszym przypadku, mimo że próby takie były, ponieważ my nie możemy decydować w żaden sposób o tym, jaki użytek robi z naszych danych autor tego rozwiązania oraz w jakich warunkach przechowuje te dane. Nie mamy żadnej gwarancji, że ktoś nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaPomaska">Przechowuję je na swoim koncie. Przepraszam, ale ręce mi opadają. Pamiętam dyskusję sprzed roku i ręce mi opadają. Zaraz powiem więcej, proszę dokończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewJabłoński">Pani poseł, uprzejmie proszę o traktowanie tego co mówię pozytywnie, bo to nie jest tak, że my niczego nie robimy i nie chcemy tego rozwiązać. Problem, wydaje się, jest do rozwiązania i za chwilę o tym powiem.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewJabłoński">To, o czym przed chwilą mówił pan minister Węgrzyn, również jest pewnym fragmentem rozwiązania problemu. Proponujemy państwu wykorzystanie tego kalendarza, który zrobiliśmy, który działa, który jest skuteczny, sprawdzony i przetestowany. Proponujemy przekazanie państwu tego kalendarza łącznie z pakietem aplikacji i urządzeniami, które nazywają się komunikatorami osobistymi. Dopiero to rozwiązanie będzie stanowiło narzędzie, które w państwa pracy – wydaje się – będzie użyteczne.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZbigniewJabłoński">Ten kalendarz będzie mógł być wykorzystywany niezależnie od miejsca, w którym państwo będziecie się znajdować, w którym znajdują się osoby, które będą wprowadzały dane. W tej chwili nie chciałbym bardziej rozwijać sprawy technicznie i szerzej o tym mówić. Jeżeli państwo będziecie mieli pytania na ten temat, to oczywiście spróbuję odpowiedzieć.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZbigniewJabłoński">Wydaje się również, że większość problemów komunikacyjnych między nami, większość życzeń, czy większość pretensji, które państwo macie, wynika z braku informacji, to jest nasza największa wina. Do tej pory skupialiśmy się raczej na tworzeniu pewnych rozwiązań i na działaniu, a mniej na informowaniu o tym działaniu. Dowodem na to są wyniki ankiety, o której panowie ministrowie mówili. Z tych odpowiedzi, komentarzy, uzupełnień i uwag wynika, że jest cały szereg postulatów, które już zostały zrealizowane, tylko państwo o tym nie wiecie. Przykładem jest sieć bezprzewodowa. Państwo życzycie sobie, żeby na terenie Sejmu ją uruchomić, a ona już istnieje. Tak, jak powiedział pan minister Węgrzyn, na następnym posiedzeniu dostaniecie państwo precyzyjną informację o tym, jaki jest jej zasięg, w jaki sposób należy z niej korzystać.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że pani poseł chce się wypowiedzieć ad vocem. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaPomaska">Przepraszam, że się zdenerwowałam, ale chcę się wypowiedzieć ad vocem. To było ponad rok temu i pamiętam sytuację, w której pan dyrektor mówił, że niedługo będę mogła z mojego telefonu obsługiwać kalendarz. Nie będę musiała ręcznie wpisywać danych, które są w moim kalendarzu. Ja korzystam z narzędzia Google i podałam to jako przykład. Mówię o uniwersalnym rozwiązaniu, w którym nie będę musiała tych danych wpisywać ręcznie, tylko zrobi to osoba, która obsługuje spotkanie, komisję, podkomisję – nie będę wymieniała innych spraw, które dzieją się w Sejmie i poza Sejmem – a ja to sobie zaimportuje do dowolnego programu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AgnieszkaPomaska">Jak rozumiem, jakieś rozwiązanie jest proponowane. Cieszę się, że jest taka deklaracja. Tylko, tak jak powiedziałam, rozmawialiśmy o tym już rok temu i nic się nie pojawiło. Cieszę się, że marszałek i jakieś komisje z tego korzystają, ale my z tego, jako posłowie, nie korzystamy.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#AgnieszkaPomaska">Takie rozwiązanie jest możliwe. Jak trzeba będzie, to zaproszę tu któregoś z europosłów, który zademonstruje nam, jak takie narzędzie, wcale nieskomplikowane, wygląda. Może być obsługiwane przy użyciu komputera lub telefonu – to nie są żadne czary mary. Wydawałaby się, że rzecz jest prosta. Mogę sobie na przykład ściągnąć taki kalendarz meczów Lechii Gdańsk itd. To nie są przecież jakieś tajne dane, nie ma potrzeby obawiać się o to, że one gdzieś wyciekną. To są dane, które – jak rozumiem – i tak są dostępne, a jeśli nie są dostępne, to powinny być dostępne dla posłów i innych osób w Internecie. Tylko o to proszę.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AgnieszkaPomaska">W takim razie mam konkretne pytanie: kiedy my to dostaniemy? Nie wiem, czy to o takie narzędzie chodzi? Jeśli nie o takie narzędzie chodzi, to mam prośbę do pana przewodniczącego, żebyśmy zaprosili na posiedzenie Komisji europosła, który taki kalendarz nam najzwyczajniej w świecie pokaże, jeśli innej drogi nie znajdziemy. Jak już powiedziałam, ręce mi opadają, bo nie wiem, w jaki sposób mam do pana dyrektora dotrzeć.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#AgnieszkaPomaska">Jest prośba do pana dyrektora, bo ja nie wiem, czy jest proponowane takie rozwiązanie, że ja mogę sobie taki kalendarz zaimportować, a tam będą wszystkie dane. Jeśli tak, to proszę o informację, kiedy ten kalendarz będzie dla nas dostępny, bo kadencja się kończy.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JerzyBudnik">Chwileczkę panie dyrektorze, bo w tej sprawie chce się jeszcze wypowiedzieć pan poseł Błądek.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AntoniBłądek">Akurat nie w tej samej sprawie. Chciałbym zwrócić państwa uwagę na inną kwestię. W hotelu warunki rzeczywiście nie są ciekawe. Wiemy, że nie ma środków i nie ma możliwości technicznych, żeby je poprawić. Natomiast powiem o tym, co dałoby się zrobić. Na dole jest restauracja, tam jest palarnia, pali się papierosy, jest alkohol. Wszystko to przenosi się na korytarze, a później dym osiada i naprawdę jest nieprzyjemny zapach we wszystkich korytarzach.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AntoniBłądek">Chciałbym zapytać, czy byłaby możliwość gruntownego ich wietrzenia w dni niesejmowe? Wiem, że będzie to trudne, bo okna na korytarzach są nieotwieralne. To wszystko się tam kotłuje, ten dym i nieprzyjemny zapach. Nie wiem, jak to państwo oceniacie, ale w tej części przy schodach jest to naprawdę mocno dokuczliwe. Można to zmienić bez większych nakładów, trzeba tylko zrobić przeciąg, żeby to wywietrzyć. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JarosławStolarczyk">Panie przewodniczący, chcę nawiązać do wypowiedzi pani poseł Pomaskiej, która w zasadzie wyczerpała ten tema. Chcę się tez odnieść do wypowiedzi pana dyrektora, który powiedział nam, że są plany wprowadzenia komunikatorów. Może jest to szlachetny pomysł, ale również dość drogi. To, o czym mówiła pani poseł Pomaska, nie będzie generowało aż tak dużych kosztów, bo to normalnie funkcjonuje na wszystkich dostępnych urządzeniach, które mogą się łączyć z Internetem. Skoro w Sejmie jest już Internet bezprzewodowy, to będziemy w stanie to sobie obsługiwać bez specjalnych komunikatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JerzyBudnik">Pan dyrektor chciał się zapewne do tego odnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JanWęgrzyn">Przepraszam, panie przewodniczący. Proponowałbym, żebyśmy w tym momencie zakończyli dyskusję dotyczącą spraw, o których mówiła pani poseł i pan poseł. Odbyliśmy już jedno spotkanie na ten temat. Ponawiam zaproszenie do pokoju 184. Usiądziemy i podyskutujemy na ten temat. To naprawdę jest sprawa ważna, ale dość szczegółowa, wymagająca – moim zdaniem – spokoju, ale też odważnych decyzji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JerzyBudnik">To jest dobra propozycja. Sam pójdę na to spotkanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanWęgrzyn">Mam nadzieję, że się zmieścimy w moim pokoju.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JerzyBudnik">Może połączymy to z prezentacją, o której mówiła pani poseł. Zobaczymy to na przykładzie. Trzeba wybrać taki dzień, gdy Europarlament nie pracuje.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że tę sprawę kończymy. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie ma. A więc dyskusja się zakończyła. Czy pan minister chciałby jeszcze coś powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#LechCzapla">Tak. Bardzo dziękuję za głosy w dyskusji. Dziękuję też panu ministrowi Węgrzynowi za bardzo sprawne przedstawienie naszych planów inwestycyjnych. W tym zakresie chciałem jeszcze poczynić drobną konkluzję.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#LechCzapla">Mało kto ma świadomość, że ewentualna realizacja mojego marzenia, czyli budowy gmachu dla komisji, dość drogiej inwestycji, byłaby realizacją pierwszej od dwudziestu lat inwestycji w III RP dokonaną dla potrzeby posłów Polski demokratycznej. Do tej pory wyprowadzaliśmy biura logistyczne z Kancelarii, żeby stworzyć posłom warunki pracy. Zbudowaliśmy jeden – to jest nasza jaskółka – budynek, tzw. Na Skarpie, służący przede wszystkim likwidacji, szpecących architekturę Pniewskiego blaszanych magazynów. Przypominam, że w tym roku obchodzimy 20-lecie demokratyzacji życia, tworzenia systemu demokratycznego w Polsce, chodzi o 20-lecie wyborów do Sejmu I kadencji – a my nic realnie w ciągu tych dwudziestu latach Polski demokratycznej nie stworzyliśmy. Gdyby to się udało zrobić w pierwszym rzucie, to w drugim myślelibyśmy o gruntownej modernizacji Domu Poselskiego. Ta zmiana, przeprowadzenie zdecydowanej większości komisji do nowego budynku, spowodowałaby uwolnienie przestrzeni, którą moglibyśmy przeznaczyć dla polepszenia pracy posłów w Warszawie. To też jest sprawa, w której z całą pewnością minimalnych standardów nie osiągamy. Poseł powinien mieć możliwość funkcjonowania tutaj w Warszawie jako parlamentarzysta, jako sługa narodu, poseł pozawarszawski przede wszystkim. Tego nam bardzo brakuje.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#LechCzapla">Z mojego punktu widzenia, pozytywna opinia w zakresie tego najważniejszego przedłożenia, prezentowanego przez ministra Węgrzyna, czyli budowy – podkreślam – inwestycji nie taniej, ale niezbędnej i pierwszej po 20 latach, było dla mnie wielkim osiągnięciem ze strony Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#JerzyBudnik">Panie ministrze, marzenia nieraz się spełniają. Życzę panu, żeby to marzenie się spełniło. Nasza Komisja będzie tego projektu i całego planu inwestycji, które mają służyć Sejmowi, broniła.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#JerzyBudnik">Zgłoszeń więcej nie ma. Panie posłanki, panowie posłowie, postuluję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2012. Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii dla pana marszałka w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła pozytywną opinię w sprawie projektu budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2012.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#JerzyBudnik">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>