text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławRakoczy">Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławRakoczy">Stwierdzam kworum. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków obydwu komisji i posłów do Parlamentu Europejskiego, ministrów i towarzyszące im osoby oraz przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławRakoczy">Czy ktoś z państwa ma uwagi do proponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam, że komisje przyjęły porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławRakoczy">Przystępujemy do jego realizacji. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej – druk nr 3761.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#StanisławRakoczy">Informuję, iż powołana przez obydwie komisje podkomisja nadzwyczajna zakończyła swoje prace w dniu 22 lutego br., czyli wczoraj, przyjęciem sprawozdania, które mają państwo przed sobą. Podkomisja odbyła 4 posiedzenia, w których uczestniczyli przedstawiciele Biura Analiz Sejmowych oraz Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#StanisławRakoczy">Bardzo proszę o zabranie głosu przewodniczącego podkomisji pana Andrzeja Gałażewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejGałażewski">Podczas 4 spotkań podkomisja zajmowała się poselskim projektem uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu RP. Zmiany te, ogólnie rzecz biorąc, polegają na umożliwieniu 15 posłom wnoszenia pod obrady Sejmu uchwał w niektórych dziedzinach dotyczących spraw Unii Europejskich, czyli w praktyce klubom poselskim. W pierwotnym tekście do takich działań była upoważniona jedynie Komisja do Spraw Unii Europejskiej. W tej chwili jest to rozszerzone na cały Sejm, czyli na grupy inicjatywne. W związku z tym trzeba było przenieść niektóre zapisy pierwotnego tekstu w inne miejsce regulaminu. Dodatkowo, żeby nie osłabić roli koordynacyjnej Komisji do Spraw Unii Europejskiej, aby można było objąć całość prac związaną z tą tematyką, wprowadzono przepis, że pierwsze czytanie uchwał zaproponowanych przez grupę posłów obligatoryjnie będzie się odbywało na posiedzeniu komisji, która później przekazuje tę uchwałę Marszałkowi Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejGałażewski">Inną nowością jest zobowiązanie rządu, aby podczas przekazywania informacji o działalności Rzeczypospolitej w sprawach Unii Europejskiej, przedstawiał również szczegółowy plan prac nad projektami ustaw wykonującymi prawo Unii Europejskiej, aby określał terminy ich wniesienia do Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AndrzejGałażewski">To są – z politycznego punktu widzenia – dwie główne korekty, które zostały zaakceptowane przez podkomisję. Reszta korekt ma charakter porządkujący przepisy regulaminu i nazewnictwo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo panu posłowi. Czy ktoś pragnie zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejSzpunar">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, oczywiście zdaję sobie sprawę, że jest to kwestia Regulaminu Sejmu RP i jakakolwiek infiltracja rządu nie wchodzi tutaj w rachubę. Chcę tylko zwrócić uwagę na kwestię, iż nowa ustawa kooperacyjna w art. 18 ust. 4 przewiduje szczególny obowiązek informowania Sejmu i Senatu w zakresie wykonywania prawa Unii Europejskiej. Pojawia się zatem pytanie, czy jest sens, aby w tej informacji ogólnej, dotyczącej polityki rządu w trakcie prezydencji, umieszczać zagadnienia związane z wykonywaniem prawa, skoro w ustawie mamy przepis szczególny. To jest tylko kwestia techniczna, ale wydaje się nam, iż służy to zapewnieniu spójności Regulaminu Sejmu RP z ustawą o współpracy rządu i Senatu w sprawach europejskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję bardzo. Sprawa jest techniczna, aczkolwiek musiałoby się zmienić tutaj pewne zapisy. Czy pan przewodniczący Gałażewski zechce się odnieść, czy może ktoś z Biura Analiz Sejmowych lub Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrChybalski">Jest pewna różnica związana z potencjalnym umiejscowieniem tego przepisu. Art. 125a w wersji proponowanej w przedłożeniu podkomisji rzeczywiście zakłada, że plan prac nad projektami będzie dołączony do ogólnej informacji, o której jest teraz mowa w art. 125a. Wtedy ta informacja będzie rozpatrywana przez Sejm. Jeżeliby z tego zrezygnować i pozostać w stanie prawnym, o którym mowa w art. 18 ust. 4 ustawy, to ta informacja byłaby po prostu przekazywana Sejmowi, natomiast Sejm raczej by jej nie rozpatrywał na posiedzeniu, czyli tylko posłowie byliby informowani. Jest to pewna drobna różnica, która przemawia – naszym zdaniem – za tym, żeby pozostawić art. 125a w wersji zaproponowanej w przedłożeniu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszJaroszyński">Chciałbym wypowiedzieć się w trybie uzupełnienia. O ile dobrze odczytujemy intencje poprawki zgłoszonej w czasie prac podkomisji do art. 125a, to miała ona na celu sprecyzowanie tej informacji, która jest wnoszona w trybie art. 3 ustawy. Natomiast to, co jest uregulowane w art. 18 ust. 4, jest odrębną informacją, która niezależnie od tego ma być przedkładana Sejmowi. Zgodnie z przepisem art. 126a Regulaminu Sejmu RP z tą informacją Sejm się zapoznaje. Tak odczytywaliśmy intencję zgłoszenia poprawki. W tym sensie nie ma sprzeczności pomiędzy przepisami Regulaminu Sejmu a ustawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławRakoczy">Czy pan poseł Ujazdowski chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzUjazdowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje. Chciałem zabrać głos, ale po ostatniej wypowiedzi już nie muszę, bo rzeczywiście mamy do czynienia z odrębną regulacją, która, w moim przekonaniu, będzie dobrze służyła rządowi i Sejmowi, poszerzy zakres oficjalnych informacji o planach prac legislacyjnych w obszarze europejskim. Nie jest to ustanowienie nowej instytucji ustrojowej, lecz uszczegółowieniem regulacji ujętych w ustawie kooperacyjnej. Potwierdzam to, o czym mówił mój przedmówca i apeluję o to, abyśmy taką regulację przyjęli. Rzadko się zdarza, że potrafimy wypracować konsensus. W tej sprawie wypracowaliśmy konsensus i byłoby niedobrze, gdyby został on unicestwiony na skutek argumentacji czysto technicznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławRakoczy">Jasna sprawa. Dziękuję bardzo. Myślę, że po tych wyjaśnieniach możemy przejść do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławRakoczy">Kto z państwa jest za wnioskiem o rekomendowanie Sejmowi przyjęcie sprawozdania o projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej w brzmieniu przedłożenia…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszJaroszyński">Panie przewodniczący, jeśli można. Przyjęte jest, iż rozpatrywanie sprawozdania podkomisji odbywa się jednak poprzez przyjmowaniem kolejnych jednostek redakcyjnych. Jeśli można, to zasugerowałbym taki sposób procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławRakoczy">Dobrze. Myślałem, że zgoda jest tak powszechna…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszJaroszyński">Chyba, że jest zgoda powszechna. Oczywiście, zdanie Komisji zawsze jest przeważające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławRakoczy">Byłem o tym przekonany. Natomiast jak trzeba głosować po kolei, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyBudnik">Szanowni państwo, trzymajmy się jednak procedury, która jest uświęcona tradycją w tym Sejmie, nie tylko regulaminem. Przechodzimy do procedowania. Uzgodniłem z panem przewodniczącym Rakoczym, że ja przeprowadzę tę procedurę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyBudnik">Czy do tytułu uchwały są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JerzyBudnik">Ponieważ uzyskano tu konsensus – myślę, że będziemy po kolei przechodzili do każdej zmiany, już bez podpunktów.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 1 są jakieś uwagi? Nie ma zgłoszeń. Rozumiem, że zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 2 są uwagi? Nie ma. Zmiana nr 2 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 3 są jakieś uwagi? Nie widzę. Rozumiem, że zmiana nr 3 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 4 są uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, iż zmiana nr 4 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 5 są uwagi? Nie słyszę. Rozumiem, że zmiana nr 5 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 6 są uwagi? Również nie widzę zgłoszeń. Zmiana nr 6 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 7 są jakieś uwagi? Nie słyszę. Zmiana nr 7 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#JerzyBudnik">Czy do zmiany nr 8 są jakieś uwagi? Nie słyszę. Zmiana nr 8 została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#JerzyBudnik">Wyczerpaliśmy art. 1. Przechodzimy do art. 2. Czy do art. 2, który mówi o wejściu w życie przyjętych zmian, są jakieś uwagi? Nie słyszę. Art. 2 został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#JerzyBudnik">Kto jest za przyjęciem całego projektu zmiany Regulaminu Sejmu RP, który jest przedstawiony w sprawozdaniu podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że komisje, obradujące na wspólnym posiedzeniu, jednogłośnie przyjęły sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-15.14" who="#JerzyBudnik">Zostało nam jeszcze wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby został nim przewodniczący podkomisji pan poseł Andrzej Gałażewski. Czy jest na to zgoda pań posłanek i panów posłów? Jest zgoda.</u>
          <u xml:id="u-15.15" who="#JerzyBudnik">Procedura została zakończona. Przekazuję głos panu przewodniczącemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławRakoczy">Dziękuję państwu. Uważam porządek za wyczerpany. Zamykam posiedzenie komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>