text_structure.xml 18.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyBudnik">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam w naszym gronie po raz pierwszy panią poseł Barbarę Bartuś, nową członkinię naszej Komisji. Pani poseł zastąpiła panią poseł Beatę Szydło, która była wiceprzewodniczącą Komisji i najpierw zrezygnowała z wiceprzewodniczącej Komisji, została wiceprzewodniczącą Komisji Finansów Publicznych, co przypominam, a po czasie również zrezygnowała z członkostwa w naszej Komisji. Prawo i Sprawiedliwość wymieniło – przepraszam za takie określenie – panią poseł Beatę Szydło na panią poseł Barbarę Bartuś. Mam nadzieję, że będzie nam się dobrze współpracowało, a każde kolejne posiedzenie będzie panią utwierdzało w przekonaniu, iż dokonała pani dobrego wyboru. Oczywiście różnie bywa w naszej Komisji. Są również gorące dyskusje, ale na ogół bywa dobrze.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam kworum. Wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji, protokół uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, do skrytek trafiło zawiadomienie o dzisiejszym posiedzeniu. Zawiera ono tylko jeden punkt, ale przed posiedzeniem Komisji zebrało się prezydium Komisji z doproszonym panem posłem Piotrem Babinetzem, które upoważniło mnie do wniesienia na posiedzenie Komisji wniosku o poszerzenie porządku o trzy punkty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JerzyBudnik">Pierwszy punkt dotyczyłby wyboru zastępy przewodniczącego Komisji w związku z rezygnacją pani poseł Beaty Szydło.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JerzyBudnik">Drugi punkt dotyczyłby informacji przewodniczącego Komisji o zamknięciu postępowania komisyjnego w związku z wnioskami o wyrażenie zgody Sejmu na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Wassermanna i wnioskiem złożonym przez posła Przemysława Gosiewskiego jako oskarżyciela prywatnego o wyrażenie zgody Sejmu na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Sławomira Naumanna.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JerzyBudnik">Państwo wiecie w związku z czym ten punkt powinien się znaleźć w naszym porządku. Pan poseł Zbigniew Wassermann i pan poseł Przemysław Gosiewski zginęli w katastrofie pod Smoleńskiem 10 kwietnia br. w związku z tym wszystkie postępowania powinny być wygaszone.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JerzyBudnik">A trzeci punkt dotyczyłby inicjatywy ustawodawczej Komisji w zakresie projektu ustawy o zmianie ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JerzyBudnik">Jest to drobna rzecz, mająca charakter legislacyjny. Po prostu wiceminister sprawiedliwości Zbigniew Wrona w piśmie skierowanym do mnie zauważył, że dokonując zmiany ustawy o Prokuratorze Generalnym zapomnieliśmy zmienić dwa artykuły w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora, gdzie występuje nadal jeszcze Minister Sprawiedliwości – Prokurator Generalny. Tej funkcji już teraz nie ma. Jest oddzielnie Prokurator Generalny i tylko taką zmianę legislacyjną byśmy przeprowadzili.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JerzyBudnik">Czy jest zgoda na poszerzony porządek obrad? Nie widzę sprzeciwu. Wobec tego przechodzimy do pkt 1. Pkt 1, jak już powiedziałem, dotyczy zmiany w prezydium naszej Komisji. W związku z rezygnacją z dniem 6 maja br. z funkcji zastępcy przewodniczącego pani poseł Beaty Szydło i jednocześnie rezygnacją z członkostwa w Komisji, Komisja powinna dokonać uzupełnienia swojego składu.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JerzyBudnik">Przypominam, że zgodnie z art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu Komisja powołuje i odwołuje członków prezydium w głosowaniu jawnym większością głosów. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki, a obliczenie głosów przez sekretarza Komisji. Głosowanie przeprowadza się według zasady: kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał od głosu. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na funkcję zastępcy uzyska zwykłą większość głosów, czyli brane są pod uwagę głosy za i przeciw, a głosy wstrzymujące się w tej sytuacji nie są liczone.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JerzyBudnik">Zgodnie z art. 163a regulaminu Sejmu uchwały Komisji zapadają większością głosów, w obecności co najmniej ⅓ liczby członków Komisji, chyba że ustawa lub uchwała stanowi inaczej. W tym przypadku nie stanowi inaczej. Na podstawie listy obecności stwierdzam, że jest kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JerzyBudnik">Proszę więc o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PiotrCybulski">Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo! Szanowni Państwo! Mam przyjemność zgłosić kandydaturę pani poseł Barbary Bartuś na stanowisko wiceprzewodniczącej naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JerzyBudnik">Jak rozumiem, wystarczy takie zgłoszenie. Nie jest potrzebne żadne uzupełnienie. Pan poseł zachwalał panią poseł przed posiedzeniem Komisji. Dobrze. Oczywiście, nie ma żadnego wymogu, żeby było uzasadnienie wyboru; wystarczy zgłoszenie kandydatury, co zostało dokonane.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JerzyBudnik">Zgodnie ze zwyczajami muszę się zapytać, czy są inne zgłoszenia? Rozumiem, że innych zgłoszeń nie ma. Wobec tego przechodzimy do głosownia. Oczywiście pani poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BarbaraBartuś">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JerzyBudnik">A więc pani poseł się zgadza.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JerzyBudnik">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wyborem na stanowisko zastępcy przewodniczącego Komisji pani poseł Barbary Bartuś?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JerzyBudnik">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje powyższą kandydaturę przy 6 głosach za, braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JerzyBudnik">A więc pani poseł Barbara Bartuś została wybrana na wiceprzewodniczącą Komisji Regulaminową i Spraw Poselskich. Gratuluję pani poseł i bardzo proszę o przejście do stołu prezydialnego.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JerzyBudnik">Gratuluję jeszcze raz i liczę na dobrą współpracę. Pani przewodnicząca Bartuś prosi o głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBartuś">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Chciałam serdecznie podziękować za ten wybór, za ten zaszczyt, który mnie spotkał i też wyrażam przekonanie, że zarówno z panem przewodniczącym, jak i z całą Komisją będzie nam się dobrze współpracowało. Na pewno jestem troszeczkę w trudniejszej sytuacji, bo do tej Komisji wchodzę, ale myślę, że to, iż jestem z wykształcenia prawnikiem w jakiś sposób mi pomoże w tej pracy; przeszłam z Komisji Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że tutaj nie będzie też tak dużo pracy absorbującej; myślę, że wszyscy wyrażamy taką nadzieję, iż tych spraw będzie mniej albo wcale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JerzyBudnik">Życzymy sobie w tej Komisji zawsze, żeby było jak najmniej wniosków o uchylenie immunitetu, bo one z reguły rodzą napięcia, a z pozostałymi sprawami jakoś sobie radzimy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy wobec tego do punktu drugiego, a mianowicie do rozpatrzenia – w trybie art. 131 regulaminu Sejmu – sprawy niedopełnienia przez grupę posłów art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JerzyBudnik">W dniu 11 maja br. Prezydium Sejmu skierowało do rozpatrzenia sprawę niedopełnienia przez posłów: Dariusza Lipińskiego, Krzysztofa Maciejewskiego i Piotra Van der Coghena obowiązku wynikającego z art. 35 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Rodzi to odpowiedzialność regulaminową z art. 35 ust. 8 przywołanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JerzyBudnik">Przed posiedzeniem otrzymaliście państwo kopię skierowania w przedmiotowej sprawie. Przypominam, że zgodnie z art. 131 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich po rozpatrzeniu sprawy przedstawia Prezydium Sejmu sprawozdanie zawierające opinię w sprawie oraz ewentualny projekt uchwały, o którym mowa w art. 21, albo wniosek o umorzenie postępowania w sprawie zarzutów.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JerzyBudnik">Przywołany przeze mnie art. 21 ust. 1 regulaminu Sejmu określa, że Prezydium Sejmu w drodze uchwały podjętej po rozpatrzeniu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich może, po pierwsze zwrócić uwagę posłowi, po drugie może udzielić posłowi upomnienia, a po trzecie może mu udzielić nagany.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, prezydium Komisji przed posiedzeniem całej Komisji zapoznało się z wyjaśnieniami posłów, którzy tego obowiązku nie dopełnili. Te wytłumaczenia przekonują posłów. Nie doszło do znacznego przekroczenia terminu. Przekroczenie jest kilkudniowe. Ma to związek z tym wydłużonym weekendem na początku maja. Pan poseł Maciejewski załączył zwolnienie lekarskie. Tu obecny pan poseł Van der Coghen „zapłacił”… w cudzysłowie, oczywiście… Chcę bowiem powiedzieć, że ci posłowie, którzy nie dopełnili obowiązków już zostali ukarani przez pana marszałka karą finansową; za każdy dzień zwłoki w tym oświadczeniu obniża się uposażenie poselskie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#JerzyBudnik">Pan poseł Van der Coghen uznał, że dla przejrzystości swojego majątku będzie załączał – i to robi – PIT nie tylko swój, ale także swojej żony – niepotrzebnie całkiem. Ponieważ ten PIT żony w tym roku przyszedł za późno więc on nie zdążył do 30 kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#JerzyBudnik">Pan poseł Dariusz Lipiński wracał z posiedzenia Zgromadzenia Parlamentarnego i utknął w korku, a więc ostatniego dnia kwietnia nie zdążył, a chciał wysłać pocztą. Dopiero zrobił to w pierwszym możliwym terminie.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#JerzyBudnik">Ponieważ nie mam tu przypadku recydywy, czyli powtórzenia niezłożenia w terminie tego oświadczenia, a każdy z posłów, który wytłumaczył na piśmie, przyznał się do błędu i obiecał, że to był przypadek i będzie się starał, żeby już do takiej sytuacji nie doszło, w imieniu prezydium, zresztą zwyczajem ubiegłych lat, proponuję przedłożenie propozycji uchwały w sprawie umorzenia postępowania w sprawie zarzutów wobec tych trzech posłów.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#JerzyBudnik">Czy jest sprzeciw wobec takiej rekomendacji prezydium? Skoro nie ma, to sprawę uważam za zamkniętą.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#JerzyBudnik">Przechodzimy do pkt III. Wysoka Komisjo, w dniu 30 listopada 2009 r. Marszałek Sejmu skierował do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w celu rozpatrzenia:</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#JerzyBudnik">– wniosek oskarżyciela prywatnego Piotra Niemczyka z dnia 26 października 2009 r., reprezentowanego przez adwokata Jędrzeja Tracza o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Wassermanna,</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#JerzyBudnik">– wniosek oskarżyciela subsydiarnego Marka Dukaczewskiego z dnia 15 września 2009 r., reprezentowanego przez adwokata Marka Zawadzkiego o wyrażenie zgody przez Sejm na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Zbigniewa Wassermanna.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#JerzyBudnik">W dniu 27 marca 2010 r. Marszałek Sejmu skierował do Komisji w celu rozpatrzenia:</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#JerzyBudnik">– wniosek oskarżyciela prywatnego Przemysława Gosiewskiego z dnia 19 stycznia 2010 r. uzupełniony pismami z dnia 10 lutego i 11 marca 2010 r., reprezentowanego przez adwokata Bogdana Borkowskiego o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej posła Sławomira Neumanna.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#JerzyBudnik">Ustawa o wykonywaniu mandatu posła i senatora nie reguluje sytuacji postępowania z wnioskiem, który na skutek śmierci posła staje się w istocie bezprzedmiotowy.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#JerzyBudnik">Wobec znanych wszystkim państwu okoliczności i postanowień Marszałka Sejmu: nr 16 z dnia 19 kwietnia 2010 r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu posła Zbigniewa Franciszka Wassermanna i nr 17 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie wygaśnięcia mandatu posła Przemysława Edgara Gosiewskiego – informuję o zamknięciu postępowania komisyjnego z powyższymi wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#JerzyBudnik">Jednocześnie chcę zwrócić się do Marszałka Sejmu z prośbą o skierowania do pełnomocników oskarżycieli informacji o zamknięciu postępowań Komisji w sprawie powyższych wniosków.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, w uzgodnieniu z naszymi prawnikami, po otrzymaniu skierowania wystąpienia pana marszałka uznaliśmy, że wygłoszenie przeze mnie tego oświadczenia i zawarcie go w stenogramie z posiedzenia wyczerpuje procedurę, którą potoczenie określamy, jako wygaszenie postępowania w tej sprawie. Takiej formuły po prostu w ustawie nie ma i musieliśmy to jakoś zamknąć. Zdaniem prawników ta formuła wystarczy, żeby zostało zamknięte postępowanie komisyjne z powyższymi wnioskami.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#JerzyBudnik">Czy są jakieś uwagi do tego trybu zamknięcia postępowań? Rozumiem, że nie ma.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#JerzyBudnik">Zakończyliśmy wobec tego pkt III, przechodzimy do pkt IV, ostatniego. Wysoka Komisjo, informuję, że pismem z dnia 26 maja 2010 r. pan Zbigniew Wrona, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości, zwrócił się do mnie z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia zmian w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora z uwagi na to, że w ustawie tej nadal występuje urząd Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora Generalnego mimo, iż z dniem 31 marca 2010 r. nastąpiło rozdzielenie tych urzędów. W związku z tym prezydium Komisji przedstawia projekt ustawy o zmianie ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora uwzględniający i dostosowujący ustawę do ustawy z dnia 9 października 2009 r. o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#JerzyBudnik">Rozumiem, że posłowie otrzymali ten projekt. Jest to, jak powiedziałem już we wstępie przed przyjęciem porządku obrad, zmiana wyłącznie legislacyjna. Chodzi o wprowadzenie do tych dwóch artykułów, art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 4 nowych brzmień; wykreślenie: „Minister Sprawiedliwości – Prokurator Generalny” i wprowadzenie w to miejsce słów: „Prokuratora Generalnego”. To jest jedynie ta zmiana, która ma charakter legislacyjny. Jej celem jest zapewnienie spójności w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#JerzyBudnik">Czy są do tego, co powiedziałem, jakieś uwagi lub pytania? Panie mecenasie rozumiem, że projekt jest poprawny legislacyjnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszCzech">Tak, oczywiście. Spełnia wszystkie wymogi legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyBudnik">Czy są jakieś uwagi? Nie ma uwag. W związku z tym uważam, że Komisja przyjmuje tę inicjatywę jako komisyjną wraz z uzasadnieniem. Jest to ważne, aby zaznaczyć: „wraz z uzasadnieniem”, bo raz – jak pamiętacie państwo – przyjęliśmy projekt bez uzasadnienia i potem musieliśmy do tego wracać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AntoniBłądek">Mam pewną wątpliwość. Art. 10 ust. 4 otrzyma brzmienie: „Wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie lub aresztowanie posła lub senatora składa się za pośrednictwem Prokuratora Generalnego”. Czy nie powinno być, że wniosek o wyrażenie zgody na zatrzymanie lub aresztowane posła lub senatora składa się do marszałka za pośrednictwem Prokuratora Generalnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszCzech">Tak jest już w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora. Wydaje nam się, że nie ma potrzeby wprowadzenia jakiejś dodatkowej zmiany. Ten przepis nie budził żadnej wątpliwości. Ta zmiana polega jedynie na zastąpieniu wyrazów: „Minister Sprawiedliwości – Prokurator Generalny” na samego „Prokuratora Generalnego”. Wydaje się więc, że lepiej tak to pozostawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyBudnik">Chodzi o to, żeby nie było żadnych wątpliwości i aby zmiana polegała tylko na zmianie tych dwóch słów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AntoniBłądek">Tak, tak. Oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyBudnik">Ponieważ jest to projekt komisyjny, więc Komisja powinna wskazać osobę, którą upoważnia do reprezentowania Komisji w dalszych pracach nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę o zgłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PiotrCybulski">Panie przewodniczący, może tytułem kredytu wielkiego zaufania, proponuję panią poseł Bartuś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JerzyBudnik">Bardzo proszę. Czy jest zgoda? Widzę, że jest zgoda. Czy pani poseł również się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BarbaraBartuś">Tak, zgadzam się. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JerzyBudnik">Wobec tego pani poseł będzie reprezentowała Komisję w dalszych pracach nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JerzyBudnik">Wysoka Komisjo, w związku z wyczerpaniem porządku obrad posiedzenie Komisji uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>