text_structure.xml
38.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#LeszekKorzeniowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam gości i członków Komisji. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołów posiedzeń Komisji nr 142 i 144–150 wobec niezgłoszenia do nich zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#LeszekKorzeniowski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmował m.in. rozpatrzenie projektu dezyderatu w sprawie likwidacji finansowania z budżetu państwa podatku VAT w odniesieniu do zadań w zakresie melioracji wodnych szczegółowych. Informuję państwa, że w dniu dzisiejszym wpłynęło pismo Ministra Finansów, które odczytam. Dotyczy ono kwestii poruszonej w planowanym dezyderacie. „W związku z otrzymanym porządkiem dziennym posiedzenia Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 6 października 2009 r., po zapoznaniu się z treścią projektu dezyderatu kierowanego do Ministra Finansów w sprawie likwidacji finansowania z budżetu państwa podatku VAT w odniesieniu do zadań w zakresie melioracji wodnych szczegółowych, uprzejmie informuję pana przewodniczącego, że Minister Finansów, po rozpatrzeniu argumentacji prezentowanej przez jednostki samorządu terytorialnego w poruszonym temacie, zaplanował w projekcie ustawy budżetowej na rok 2010 środki na wyprzedzające finansowanie podatku VAT w odniesieniu do zadań w zakresie melioracji wodnych w ramach PROW 2007–2013.”</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#LeszekKorzeniowski">W tej sytuacji rozpatrzenie projektu dezyderatu jest bezprzedmiotowe. Proponuję wykreślenie tego punktu z porządku dziennego. Czy są uwagi do tego punktu? Czy ktoś jest przeciwny? Nie słyszę uwag ani sprzeciwu. Stwierdzam, że punkt ten zostaje wykreślony z porządku posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#LeszekKorzeniowski">Otrzymaliśmy materiały dotyczące projektu budżetu. Proponuję, aby dzisiejszą informację potraktować jako wstępną przed rozpatrywaniem projektu ustawy budżetowej na 2010 r. Proszę pana ministra Kazimierza Plocke o omówienie założeń do projektu ustawy budżetowej w zakresie rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzPlocke">Zanim przystąpię do przedstawienia projektu budżetu na 2010 r. chciałbym przekazać, że Minister Finansów poinformował ministra rolnictwa, że w projekcie budżetu państwa na 2010 r. zostaną zaplanowane środki finansowe na pokrycie podatku VAT w ramach Działania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, odnoszącego się do zadań wynikających z ustawy o scalaniu i wymianie gruntów oraz z ustawy – Prawo wodne. Chcę więc poinformować państwa, że środki w odniesieniu do zadań z zakresu melioracji są zaplanowane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzPlocke">Przystępuję obecnie do przedstawienia projektu budżetu na 2010 r. w zakresie rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzPlocke">Projekt ustawy budżetowej na 2010 r. przygotowany został przy założeniu średniorocznego wskaźnika wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych na poziomie 101% oraz wzrostu PKB na 2010 r. o 1,2%. Na podstawie tych wskaźników zaplanowano dochody budżetowe w 2010 r. na poziomie 248.900.000 tys. zł, a wydatki budżetowe – 301.100.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzPlocke">W projekcie ustawy budżetowej zaplanowano dochody, które zostaną zrealizowane w tych częściach budżetowych, których dysponentem jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a więc częściach: 32, 33, 35, 62, w łącznej kwocie 820.760 tys. zł, w tym głównie z tytułu wpłaty dokonanej przez Agencję Nieruchomości Rolnej w kwocie 721.000 tys. zł. Natomiast wydatki zaplanowane w wymienionych częściach wyniosą łącznie 5.960.467 tys. zł. Powyższe wydatki zostaną uzupełnione wydatkami zaplanowanymi na rolnictwo w kwocie 919.629 tys. zł w części 85 – Budżety wojewodów oraz w części 83 – Rezerwy celowe w kwocie 6.021.346 tys. zł, a także środkami w kwocie 15.993.400 tys. zł na finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej oraz 1.924.742 tys. zł na pożyczki z Banku Gospodarstwa Krajowego. Ponadto, w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r. zaplanowano 16.187.000 tys. zł dla Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzPlocke">Wydatki na rolnictwo, łącznie z wydatkami na KRUS, wyniosą 29.089.272 tys. zł. Stanowi to 9,66% wydatków budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzPlocke">Przystępuję do omówienia projektu w części 32 – Rolnictwo. Dochody zaplanowano tu w kwocie 19.927 tys. zł. Będą realizowane z tytułu: opłat za usługi agrochemicznej obsługi rolnictwa, usługi weterynaryjne wykonywane w punktach kontroli granicznej, opłat za zezwolenia przewozowe oraz badania odmian roślin uprawnych, opłat za rejestrację środków ochrony roślin, rozliczeń z Komisją Europejską, wpływów szkół rolniczych z tytułu płatności bezpośrednich i wynajmu pomieszczeń.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzPlocke">Wydatki zaplanowane w kwocie 574.623 tys. zł zostaną przeznaczone na funkcjonowanie jednostek budżetowych w dziale Rolnictwo i łowiectwo w kwocie 242.309 tys. zł. Na zadania budżetowe z zakresu rolnictwa przeznaczone zostanie 236.690 tys. zł, w tym na: postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej – 99.750 tys. zł, postęp biologiczny w produkcji roślinnej – 16.000 tys. zł, ochronę roślin – 2440 tys. zł, rolnictwo ekologiczne – 5731 tys. zł. Wydatki administracyjne na współpracę z zagranicą i z Unią Europejską przewidziano w tej części dla urzędu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwocie 95.624 tys. zł, przy czym w kwocie tej zawarto wydatki 47.514 tys. zł na realizację pomocy technicznej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzPlocke">W części 32 – Rolnictwo zaplanowano łącznie zatrudnienie 4272 osób i łączną kwotę na wynagrodzenia i pochodne 179.089 tys. zł, średnie wynagrodzenie miesięczne to 3225 zł.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzPlocke">W części 33 – Rozwój wsi dochody zaplanowano w kwocie 721.020 tys. zł. Główną pozycję dochodów stanowią dochody przewidziane do uzyskania przez Agencję Nieruchomości Rolnych w kwocie 721.000 tys. zł. Wydatki zaplanowane w kwocie 4.628.065 tys. zł zostaną przeznaczone głównie na funkcjonowanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w kwocie 2.200.542 tys. zł, współfinansowanie dopłat bezpośrednich i PROW na lata 2007–2013 w kwocie 2.404.619 tys. zł oraz na funkcjonowanie urzędu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej części budżetowej, łącznie z wydatkami na współpracę z zagranicą i UE, w kwocie 13.106 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzPlocke">Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dotacji podmiotowej będzie realizowała dopłaty do oprocentowania kredytów na inwestycje w rolnictwie i przetwórstwie rolno-spożywczym oraz na wzmocnienie produkcji rolniczej po klęskach, a także finansować będzie zbiór i utylizację padłych zwierząt. W tej części budżetowej zaplanowano również dotację podmiotową dla Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie w kwocie 9068 tys. zł, a także wydatki na inne zadania ministra w kwocie 720 tys. zł oraz wydatki na obronę narodową w kwocie 10 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzPlocke">W części 33 – Rozwój wsi zaplanowano w urzędzie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi łączne zatrudnienie 181 osób i łączną kwotę wydatków na wynagrodzenia 9370 tys. zł, co daje średnie wynagrodzenie 3982 zł miesięcznie. W Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa założono średnioroczne zatrudnienie 11.558 osób, tj. na poziomie 2008 r. i 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#KazimierzPlocke">W części 35 – Rynki rolne dochody zaplanowano w kwocie 79.572 tys. zł. Będą pochodziły głównie z podatku od towarów i usług. Wydatki zaplanowane w kwocie 663.997 tys. zł zostaną przeznaczone na funkcjonowanie Agencji Rynku Rolnego i realizację przez tę Agencję programu „Szklanka mleka”, dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego oraz zwrot części nakładów na zakładanie wieloletnich nasadzeń energetycznych, funkcjonowanie Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, spłatę raty na rzecz Wspólnoty Europejskiej z tytułu kary za nadwyżkę zapasów produktów rolnych innych niż cukier oraz na wydatki związane z funkcjonowaniem urzędu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w tej części budżetowej.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzPlocke">Agencja Rynku Rolnego otrzyma w 2010 r. dotację podmiotową na działalność statutową w kwocie 307.883 tys. zł i 12.400 tys. zł na wydatki inwestycyjne oraz dotację na współfinansowanie projektów z udziałem środków z Unii Europejskiej w kwocie 305.701 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#KazimierzPlocke">Dla Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych zaplanowano wydatki w kwocie 14.970 tys. zł. Wydatki administracyjne na współpracę z zagranicą i UE przewidziano w tej części dla urzędu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w kwocie 7196 tys. zł. W tej części budżetowej zaplanowano również 10 tys. zł na wydatki obronne.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzPlocke">W części 35 zaplanowano zatrudnienie 299 osób i łączną kwotę wydatków na wynagrodzenia 15.529 tys. zł, co daje średniomiesięczne wynagrodzenie na poziomie 3995 zł. W Agencji Rynku Rolnego założono średnioroczne zatrudnienie 1300 osób, tj. na poziomie 2009 r.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzPlocke">W części 62 – Rybołówstwo dochody zaplanowano na poziomie 267 tys. zł i będą pochodziły głównie z tytułu grzywien, mandatów i kar pieniężnych. Wydatki w kwocie 93.782 tys. zł przewiduje się przeznaczyć na funkcjonowanie okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego – w kwocie 9855 tys. zł, zarybianie polskich obszarów morskich – w kwocie 5500 tys. zł, Wieloletni program zbierania danych rybackich na lata 2007–2013 – 3500 tys. zł, współfinansowanie Programu Operacyjnego „Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów bałtyckich 2007–2013” – w kwocie 49.290 tys. zł. Wydatki administracyjne w tej części budżetowej wyniosą 24.932 tys. zł, w tym 14.504 tys. zł na pomoc techniczną dla Programu Operacyjnego, który będzie realizowany do 2013 r.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#KazimierzPlocke">W tej części zaplanowano w jednostkach budżetowych łączne zatrudnienie 233 osób i łączną kwotę wydatków na wynagrodzenia 15.150 tys. zł, co daje średnie miesięczne wynagrodzenie na poziomie 5002 zł.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#KazimierzPlocke">W części 83 – Rezerwy celowe planowane są wydatki w kwocie 6.021.346 tys. zł, z przeznaczeniem na zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym finansowanie programów zwalczania, badania monitoringowe pozostałości chemicznych i biologicznych w tkankach zwierząt, produktach pochodzenia zwierzęcego i paszach, finansowanie zadań zleconych przez Komisję Europejską oraz dofinansowanie kosztów realizacji zadań Inspekcji Weterynaryjnej – 257.100 tys. zł, dopłaty do paliwa rolniczego – 600.000 tys. zł, ubezpieczenie upraw rolnych i zwierząt gospodarskich – 300.000 tys. zł, realizację Wspólnej Polityki Rolnej, dopłaty i inne płatności 2.500.000 tys. zł, współfinansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – 2.107.000 tys. zł, współfinansowanie PO „Zrównoważony rozwój rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów bałtyckich w latach 2007–2013” – 77.546 tys. zł oraz program poakcesyjnego wsparcia obszarów wiejskich finansowany z Banku Światowego – 120.000 tys. zł. Program ten jest realizowany przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#KazimierzPlocke">W części 85 – Budżety wojewodów dochody w dziale Rolnictwo zaplanowano w kwocie 214.566 tys. zł, które będą realizowane głównie przez inspekcję weterynaryjną z tytułu badań zwierząt rzeźnych, mięsa i przetworów mięsnych, wydawanie zezwoleń weterynaryjnych, wystawiania świadectw eksportowych oraz opłat melioracyjnych. Wydatki na rolnictwo w budżetach wojewodów zaplanowano na 2010 r. w kwocie 919.629 tys. zł, w tym 893.000 tys. zł na rolnictwo oraz 26.000 tys. zł na rybołówstwo i rybactwo. Wydatki te zostaną przeznaczone na funkcjonowanie jednostek budżetowych i na zadania w zakresie rolnictwa i rybołówstwa.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#KazimierzPlocke">Przychody Centralnego Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 r. zaplanowano na poziomie 24.430 tys. zł. W tej samej kwocie zaplanowano wydatki, które zasilą terenowe organizacje Funduszu, z przeznaczeniem na budowę i modernizację dróg dojazdowych do gruntów rolnych, budowę zbiorników wodnych małej retencji, rekultywację gruntów i rolnicze zagospodarowanie gruntów zrekultywowanych. 5% kwoty wydatków będzie przeznaczone na zakup sprzętu pomiarowego i informatycznego dla samorządu województw w celu poprawy tempa zakładania i aktualizowania operatów ewidencji gruntów oraz prowadzenia spraw ochrony gruntów rolnych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#KazimierzPlocke">W projekcie ustawy budżetowej na 2010 r. na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołówstwo zaplanowano łącznie środki w kwocie 47.007.429 tys. zł, z tego: wydatki na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołówstwo – 12.901.442 tys. zł, wydatki na KRUS – 16.187.830 tys. zł, środki na prefinansowanie Wspólnej Polityki Rolnej – 15.993.415 tys. zł oraz środki na pożyczki z BGK – 1.924.742 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#KazimierzPlocke">Chcę poinformować Wysoką Komisję, iż w 2010 r. zmienia się zasada spłat pożyczek na prefinansowanie wydatków Wspólnej Polityki Rolnej i prefinansowanie dopłat bezpośrednich, działań interwencyjnych na rynkach rolnych, a także PROW na lata 2007–2013. Będą one realizowane ze środków europejskich gromadzonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego. A zatem, do celów porównania planowanych wydatków w 2010 r. z wydatkami w 2009 r. należy od kwoty wydatków 19.292.200 tys. zł z 2009 r. odjąć przeznaczoną dla agencji płatniczych kwotę 9.356.000 tys. zł na spłatę pożyczek, w tym 5.375.000 tys. zł w częściach 32 i 33 oraz 3.981.000 tys. zł w rezerwie celowej. W efekcie, wydatki w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r. na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołówstwo zostają w porównaniu z 2009 r. zwiększone o ok. 30%. To wynika z metodologii i zależy od tego, czy kwotę 9.356.000 tys. zł dołączymy do tej kwoty, czy pozostawimy kwotę pomniejszoną.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#KazimierzPlocke">Podsumowując, chciałbym stwierdzić, że minister rolnictwa czynił starania, aby zabezpieczyć środki finansowe na realizację zadań zapisanych w krajowych instrumentach wsparcia rolnictwa i aby stworzyć możliwości dofinansowania programów finansowanych z budżetu UE. W budżecie państwa nasze wydatki stanowią ponad 9%.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#KazimierzPlocke">Tyle ogólnej informacji o planowanym budżecie. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, chciałbym, aby o planach finansowych agencji rządowych powiedzieli ich przedstawiciele. Komisja będzie mieć wówczas informację, jak kształtują się plany finansowe poszczególnych agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BarbaraOkupniakStefańska">W planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa po stronie przychodów określona została kwota 2.247.128 tys. zł, na którą składają się następujące tytuły: dotacja podmiotowa, którą finansuje się bieżące funkcjonowanie centrali, oddziałów regionalnych i biur powiatowych oraz działalność statutową, w której główną pozycję stanowią dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych w wysokości 1.950.542 tys. zł, dotację celową na wyprzedzające finansowanie pomocy technicznej w wysokości 18.850 tys. zł, dotację na inwestycje i zakupy inwestycyjne w wysokości 250.000 tys. zł oraz przychody własne w wysokości 25.613 tys. zł, a także pozostałe przychody w wysokości 2123 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BarbaraOkupniakStefańska">Planowane do poniesienia w 2010 r. przez Agencję koszty wyniosą 2.411.733 tys. zł. Na powyższą kwotę składają się następujące tytuły: koszty według rodzaju bez amortyzacji w wysokości 1.141.122 tys. zł, środki na finansowanie działalności statutowej w wysokości 914.305 tys. zł oraz pozostałe koszty w wysokości 356.306 tys. zł. Koszty rodzajowe przeznaczone są na sfinansowanie bieżącego funkcjonowania centrali, oddziałów regionalnych i biur powiatowych, jest to kwota 1.141.122 tys. zł, z tego materiały i energia – 44.563 tys. zł, remonty – 4053 tys. zł, pozostałe usługi obce – 404.580 tys. zł, podatki i opłaty – 10.490 tys. zł, koszty wynagrodzeń 539.752 tys. zł, składki od wynagrodzeń – 94.349 tys. zł. Jak powiedział już pan minister, są to koszty utrzymane na poziomie 2008 r. i 2009 r., łącznie z poziomem zatrudnienia. Pozostałe koszty to 43.335 tys. zł; główną pozycję stanowią tu koszty świadczeń pracowniczych i są one planowane w kwocie 35.089 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BarbaraOkupniakStefańska">Na działalność statutową Agencja planuje wydatkować 914.305 tys. zł, w tym główną pozycję stanowią dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na sfinansowanie części kosztów inwestycji w wysokości 626.325 tys. zł. W tej kwocie zaplanowano zrealizowanie zobowiązań zaciągniętych na udzielane kredyty w latach 1994–2009 w wysokości 563.851 tys. zł oraz na dofinansowanie kredytów udzielonych w 2010 r. w kwocie 62.474 tys. zł. Kwota kosztów na dofinansowanie oprocentowania została ustalona przy obecnie obowiązującym redyskoncie weksli 3,75 i nowa akcja kredytowa zaplanowana jest w wysokości 3.500.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BarbaraOkupniakStefańska">Dopłaty do oprocentowania kredytów klęskowych zaplanowane są w wysokości 176.514 tys. zł, z tego na kredyty udzielone do 2009 r. przeznaczona została kwota 147.864 tys. zł, na nową akcję kredytową zaplanowano 28.650 tys. zł. Koszty te ustalono przy stopie redyskonta 3,75 i przy akcji kredytowej 1.300.000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BarbaraOkupniakStefańska">Kolejną istotną w tej grupie kosztów pozycją jest finansowanie ponoszonych przez producentów rolnych kosztów zbioru, transportu lub unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich. Koszty te stanowią kwotę 59.300 tys. zł. Kolejną pozycją jest finansowanie zalesiania gruntów rolnych w wysokości 43.575 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#BarbaraOkupniakStefańska">Są to najważniejsze koszty, które zostały zaplanowane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w planie finansowym na 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LeszekKorzeniowski">Jesteśmy przed pierwszym czytaniem projektu budżetu. Był wniosek jednego z kolegów, członków prezydium, aby przedstawić założenia budżetu i je poznaliśmy. Uważam, że dzisiejsze posiedzenie będzie okazją do przedstawienia przez stronę rządową założeń. Nie było jeszcze pierwszego czytania w Sejmie, a więc nie mamy możliwości dyskutowania na ten temat.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LeszekKorzeniowski">W sprawie formalnej zgłasza się pan poseł Stec.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławStec">Dostaliśmy materiał z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Przedstawiciele Agencji nie powinni teraz prezentować planów, ponieważ musielibyśmy wcześniej dostać takie plany finansowe. Nie wiem, jaki jest sens dyskutowania, ponieważ najważniejsze pytania będą dotyczyć zabezpieczenia finansowania Wspólnej Polityki Rolnej. Nie ma tu szczegółowej informacji o planie finansowym ARiMR, a na ten cel jest przewidziane mniej pieniędzy niż w 2009 r. Musimy się na tym skupić. Chcąc rozmawiać o tym, musimy mieć całościowy plan finansowy Agencji, a pani przedstawiła tylko pomoc krajową i podstawową działalność ARiMR, a głównym zadaniem ARiMR jest wykorzystanie środków unijnych. Na ten temat chcielibyśmy coś wiedzieć. Podobnie, jak na temat dopłat bezpośrednich za 2009 r., bo wiemy, że zaangażują dużo więcej środków finansowych, gdyż jest przelicznik 4,21 zł, a było 3,39 zł, a więc to prawie 80 groszy więcej niż w ubiegłym roku. Mam nadzieję, że część krajowa również będzie rozliczana według przelicznika 4,21 zł. Czy są na to pieniądze i ile w budżecie 2009 r. jest jeszcze pieniędzy do wykorzystania do końca grudnia? Otrzymałem odpowiedź na moje pismo od ministra rolnictwa, że dopłaty bezpośrednie w bieżącym roku nie będą zaliczkowane, ale w grudniu będzie wypłacane 70%. Mnie chodzi o kwotę – czy chodzi o 70% rolników, czy 70% kwoty? Czy mamy na to zabezpieczenie w tym budżecie? Ile pozostanie do wypłaty na 2010 r.?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławStec">Proszę, aby przygotowali się państwo na przedstawienie takiej symulacji w dyskusji nad projektem w części 33 po skierowaniu projektu budżetu do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LeszekKorzeniowski">Komisja wystąpiła o takie materiały z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Otrzymamy je 9 października. Nasze dzisiejsze spotkanie jest raczej informacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KazimierzPlocke">Chciałbym uspokoić pana posła Steca, że rzeczywiście kurs euro jest przyjęty na poziomie 4,23 zł do obliczenia wysokości dopłat bezpośrednich. W ustaleniu z Ministrem Finansów przyjęto, że od 1 grudnia br. będą dokonywane wypłaty dopłat. Ustaliliśmy, że poziom minimalny to 40% ogółu kwoty, a nie rolników. Chcę też poinformować, że zabezpieczenie finansowe na ten cel jest następujące: jeśli chodzi o środki uzupełniające płatności jest to 5 mld zł, a z budżetu UE – 8 mld zł. Z tego 40% chcemy wypłacić w grudniu z tendencją zwiększenia nawet do 50%, ale to zależy od możliwości finansowych budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KazimierzPlocke">Taka jest sytuacja na koniec 2009 r. Mam nadzieję, że przyjęte ustalenia będą skutecznie zrealizowane. Ustaliliśmy też, że po 15 października rozpoczniemy akcję wypłat środków w ramach ONW.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LeszekKorzeniowski">Proponuję, aby przedstawiciele Agencji, jeśli chcą zabrać głos, przedstawili ogólne informacje. Potem państwo posłowie mogą zadać pytania, ale przypominam, że jesteśmy na etapie informacji. Proponuję przyjąć taką ogólną formułę naszego spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzPlocke">Rezygnujemy ze szczegółowych informacji, natomiast chętnie wysłuchamy sugestii i wniosków.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#LeszekKorzeniowski">Jeśli są jakieś oczekiwania ze strony posłów lub pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykKowalczyk">Zabieram głos nie merytorycznie, ustosunkowując się do projektu budżetu, ponieważ, jak pan przewodniczący słusznie zauważył, jest to falstart, jeśli chodzi o budżet. Nie było pierwszego czytania w Sejmie i właściwie Komisja nie powinna się teraz zajmować budżetem. O założeniach był natomiast sens dyskutować wtedy, kiedy jeszcze rząd nie przyjął projektu budżetu, a w tym momencie nasza dyskusja jest całkowicie bezprzedmiotowa. Jesteśmy przed pierwszym czytaniem w Sejmie, więc dyskusja w Komisji nad budżetem jest przedwczesna.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykKowalczyk">Proponuję przerwać tę dyskusję, bo na to jest zły moment. Natomiast do czasu omówienia projektu budżetu chcielibyśmy dostać plany finansowe Agencji. Materiały przygotowane przez ministerstwo są dobre, ale konieczne są plany finansowe, wtedy będziemy mogli prowadzić pełną dyskusję o budżecie.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HenrykKowalczyk">Proszę to potraktować jako wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#LeszekKorzeniowski">Skoro jest to wniosek formalny o przerwanie dyskusji w tym punkcie, muszę poddać go pod głosowanie. W regulaminie stwierdzono, że wniosek formalny poddawany jest pod głosowanie bezzwłocznie.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#LeszekKorzeniowski">Kto jest za przerwaniem dyskusji w tym punkcie porządku? Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#LeszekKorzeniowski">Za głosowało 10 posłów, 3 było przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Wniosek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#LeszekKorzeniowski">Przystępujemy do rozpatrzenia projekt dezyderatu w sprawie braku ulgi podatkowej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji biokomponentów. Proszę pana posła Stanisława Steca, który w imieniu prezydium przygotował treść dezyderatu, o przedstawienie dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławStec">Chodzi o pewną niespójność w zakresie ulg dla producentów biokomponentów i biopaliw. Osoby prawne mogą odliczać podatek, jeśli koszt jest wyższy od wartości uzyskanej, a osoby fizyczne nie mogą tego robić, mimo, że prowadzą podobną działalność. W związku z tym trzeba zrobić wszystko, żeby w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przyjęto takie rozwiązanie, jak w przypadku osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#StanisławStec">Rozmawiałem już z panem ministrem Grabowskim, który stwierdził, że nie ma nic przeciwko temu, aby te przepisy ujednolicić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#LeszekKorzeniowski">Przypominam, że jest to projekt ustalony przez prezydium Komisji. Proszę o stanowisko Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejGrabowski">Nie przypominam sobie takiej rozmowy. Zanim wygłoszę opinię, przypomnę pokrótce historię, która ma wpływ na moją opinię i wniosek końcowy.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MaciejGrabowski">Skąd wzięła się ta ulga? Został opracowany wieloletni program promocji biopaliw i innych paliw odnawialnych na lata 2008–2014. Przyjęty został uchwałą Rady Ministrów w lipcu 2007 r. Program znalazł odzwierciedlenie w ustawie o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ program wieloletni przewiduje pewne ulgi podatkowe dla osób prawnych. Ta ulga jeszcze „nie działa”, ponieważ nie została ogłoszona przez Komisję Europejską, która podjęła tę decyzję 18 września 2009 r., a więc niedawno, ale, zgodnie z prawem, ulga będzie obowiązywać dopiero po ogłoszeniu decyzji Komisji Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#MaciejGrabowski">Decyzją Komisji Europejskiej okres stosowania tej ulgi został ustalony do 30 kwietnia 2011 r. Chodzi o ulgi w podatku akcyzowym i dochodowym od osób prawnych. Przed wydaniem tej decyzji Komisja Europejska zastanawiała się dwa lata i wydała ją na okres krótszy niż nasz program wieloletni przewiduje. Teraz czekamy jeszcze na ogłoszenie decyzji Komisji Europejskiej i to może zająć jeszcze następne kilka miesięcy. Praktycznie ulga będzie więc obowiązywać ok. roku. Gdybyśmy więc uchwalili bardzo szybką ścieżką na ulgę w podatku dochodowym od osób fizycznych, to czekalibyśmy dwa lata na decyzję Komisji Europejskiej, znaleźlibyśmy się zatem po czasie, do którego zatwierdziła ona ten program, czyli po 30 kwietnia 2011 r.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MaciejGrabowski">To, że w programie wieloletnim przyjętym przez poprzednią Radę Ministrów znalazł się zapis o osobach prawnych nie było przypadkiem. Zwolnienia w akcyzie i podatku dochodowym od osób prawnych są narzędziami skierowanymi do producentów, którzy prowadzą działalność w szerszym zakresie. Jeżeli ktoś rzeczywiście chce poważnie zająć się biopaliwami, może założyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z kapitałem 5 tys. zł i taką działalność prowadzić. Rozszerzanie zakresu i niejako zachęcanie również tych najmniejszych producentów do korzystania z tej ulgi nie jest do końca słuszne. Jednak główny argument jest taki, że gdybyśmy pokazali, iż jest nadzieja na korzystanie z tej ulgi przez drobnych producentów, osoby fizyczne, bylibyśmy nie w porządku, ponieważ formalnie oni nigdy nie skorzystaliby z tej ulgi, gdyż decyzja Komisji Europejskiej zapadnie po dacie 30 kwietnia 2011 r. Takie są nasze doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#StanisławStec">Czy Komisja Europejska, wypowiadając się w sprawie tej zgody na ulgę do 30 kwietnia 2011 r., stwierdziła, że ulga dotyczy tylko osób prawnych? Czy może ogólnie wyraziła zgodę na stosowanie tych ulg?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#StanisławStec">Wie pan doskonale, że jeżeli różnicujemy podmioty, może to być kwestionowane w formie zaskarżenia do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#StanisławStec">W tej sprawie niepokoi mnie co innego. Jeżeli Komisja Europejska rozpatruje wnioski do dwóch lat, to jest to oburzający fakt. Mamy swoich eurodeputowanych, swojego przewodniczącego Parlamentu Europejskiego. Mogą oddziaływać na to, co się dzieje w Komisji Europejskiej. Jeżeli prosty wniosek czeka tak długo na rozpatrzenie w Komisji Europejskiej, jest to niepokojące. Trzeba będzie wyraźnie to podnieść, kiedy będziemy oceniać prezydencję poszczególnych państw.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#StanisławStec">Mam jeszcze pytanie. Czy ta ulga może być stosowana od daty wejścia w życie naszej ustawy, czy od daty ogłoszenia zgody Komisji Europejskiej?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejGrabowski">Decyzja Komisji Europejskiej obejmuje zakresem, to, co było we wniosku, a we wniosku – zgodnie z programem wieloletnim – były ulgi podatkowe dla osób prawnych. Nie można stwierdzić rozszerzająco, że były tam ulgi także dla osób fizycznych, bo ich tam nie było.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MaciejGrabowski">Jeśli chodzi o stosowanie ulgi, to jest jeszcze inaczej niż mówi pan poseł. Obowiązuje od daty opublikowania decyzji w dzienniku urzędowym Komisji Europejskiej. Musimy więc jeszcze czekać 2–3 miesiące. Jest to jeszcze gorzej, niż sugerował pan w pytaniu. Nie wiem, dlaczego to tak długo trwa. Ja też byłem zdziwiony, gdy się dowiedziałem, że to trwało dwa lata. Takie są jednak fakty. Nie wiem, czy wniosek był niewłaściwie sformułowany, czy Komisja Europejska tak długo proceduje, ale rzeczywiście jest to niepokojące.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są inne zgłoszenia w dyskusji? Nie ma. Przystępujemy więc do głosowania nad projektem dezyderatu w sprawie braku ulgi podatkowej dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji biokomponentów. Kto jest za przyjęciem projektu dezyderatu? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#LeszekKorzeniowski">Stwierdzam, że „za” głosowało 16 posłów i Komisja przyjęła dezyderat jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są uwagi w sprawach bieżących?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewBabalski">Wydaje mi się, że dzisiejsze nieporozumienie wynika też z informacji na stronie internetowej Komisji. Był tam wcześniej inny porządek niż dziś przedstawiony. Dzisiaj porządek był już właściwy, ale pierwotnie miała być procedowana ustawa. Dzisiaj dostaliśmy materiały dotyczące budżetu. Kiedy został zmieniony ten porządek? Jeszcze w sobotę na stronie internetowej wisiał zupełnie inny porządek posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LeszekKorzeniowski">Powinien to wytłumaczyć pan sekretarz. Zazwyczaj nie czytam porządku w Internecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WłodzimierzWieczorkiewicz">28 września 2009 r. zostało wysłane zawiadomienie o posiedzeniu Komisji. Od początku porządek był taki sam. Były to założenia do projektu ustawy budżetowej na 2010 rok w zakresie rolnictwa oraz dwa dezyderaty.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewBabalski">To nie jest zarzut, mówię tylko jak jest. Często korzystam z Internetu i czytam porządek posiedzenia Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WłodzimierzWieczorkiewicz">Komisja nie ma swojej strony, a informacje mieszczą się na stronie sejmowej. Tematy posiedzeń i terminy wysyłamy intranetem i ta informacja jest zamieszczana w Internecie. Nie było możliwości, aby było tam inne zawiadomienie o dzisiejszym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#LeszekKorzeniowski">Nie mamy na to wpływu, ale to dobrze, że pan poseł korzysta z Internetu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#LeszekKorzeniowski">O głos prosił jeszcze pan poseł Jurgiel.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KrzysztofJurgiel">Pomimo, iż większość członków Komisji nie chciała dyskutować na temat polityki rolnej, która będzie realizowana w przyszłym roku, chciałbym zadać kilka pytań, na które prosiłbym o odpowiedź podczas posiedzenia Komisji poświęconego rozpatrzeniu projektu budżetu. Chcę jasno powiedzieć, że rozpatrywanie budżetu nie jest tylko podawaniem liczb, jak to miało dzisiaj miejsce. To sprawa rozwiązania szeregu problemów, które są zapisane w jakimś programie. Budżet jest tylko formą pokrywania wydatków na poszczególne cele.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KrzysztofJurgiel">Proszę, aby na kolejnym posiedzeniu pan minister zajął stanowisko w sprawie udziału w wydatkach budżetu państwa środków na rolnictwo. W dokumentach czytamy, że będzie to 9,6%, a w ubiegłym roku było 11,32%. To samo dotyczy relacji do Produktu Krajowego Brutto. W bieżącym roku planuje się na 2010 r. 2,15%, a było 2,64%.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KrzysztofJurgiel">Jakie cele będą realizowane, według założeń na 2010 r., w polityce rolnej? Czy chcą państwo, aby nastąpił wzrost dochodowości gospodarstw, czy też, aby wzrosła opłacalność produkcji? Jakie cele będą realizowane w ramach polityki rolnej? Budżet jest zadaniowy, natomiast po przeczytaniu jego nie wiadomo, o co rządowi w tym chodzi. Jaka ma być sytuacja po zrealizowaniu przyszłorocznego budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LeszekKorzeniowski">Pozwolę sobie przerwać. Zadawane przez pana pytania są bardzo istotne, ale nie są objęte zakresem spraw bieżących.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KrzysztofJurgiel">Przechodzę w takim razie do spraw bieżących. Jakie wykonanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w 2009 r. państwo przewidują w stosunku do tego, co zostało zapisane w planie finansowym PROW? Jakie będzie wykonanie PROW w latach 2007–2009 w porównaniu do planowanego w perspektywie wieloletniej? O ile zmniejszono środki na doradztwo rolnicze w tym roku i dlaczego następuje dalsze obniżenie nakładów na rolnictwo, jeśli chodzi o budżety wojewodów? Z 1.366.000 tys. zł spadają one do 893.000 tys. zł, a w części dotyczącej doradztwa następuje obniżenie o kilkadziesiąt milionów.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KrzysztofJurgiel">W ubiegłym roku nie dysponowaliśmy informacją dotyczącą rezerwy celowej, wspólnej, dotyczącej uruchamiania środków unijnych. Proszę o przybliżony plan wydatków na rolnictwo z rezerwy w części 83, jest to chyba pozycja nr 8. Proszę, aby resort przygotował taką informację na kolejne posiedzenie Komisji. Na co i ile przewiduje się z tej rezerwy na rolnictwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#LeszekKorzeniowski">Mógł pan złożyć te pytania do Komisji i skierowalibyśmy je do ministerstwa. Sprawy bieżące są związane z funkcjonowaniem Komisji. Czy pan minister chce się teraz odnieść do pytań pana posła?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofJurgiel">Prosiłem, aby odpowiedzi były udzielone podczas następnego posiedzenia Komisji poświęconego budżetowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#LeszekKorzeniowski">Jako doświadczony parlamentarzysta, były minister, zadaje pan bardzo sprytnie pytania. Powtórzę jeszcze raz, że nie są to pytania w sprawach bieżących. Pan minister, jeśli chce, odpowie na te pytania. Ja nie odpowiadałbym na jego miejscu. Wiem, ile jest polityki w tym wszystkim.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#LeszekKorzeniowski">Czy są pytania w sprawach bieżących? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#LeszekKorzeniowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Protokół będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>